Wat is (de) Rollkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:38

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:
Ik wou net zeggen........ dat wat je daar ziet is correct :)

jij vind van niet :) kom jij maar met hoe het dan wel moet :)

Eerst bent u aan de beurt, met mijn vragen te beantwoorden beschrijf eens de theorie, praktijk en foto?

Lieve schat, lees eens terug, de vraag naar een foto van de kant van de pro's staat hier al van voor dat jij kwam mee discussiëren... :(:)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:42

KiWiKo schreef:
nou schoenmaker............ Ken je het leest verhaal??

hoe kan je in hemelsnaam zulke dingen beweren (en het ergste is waarschijnlijk ook nog menen) terwijl je gewoon duidelijk niet weet waar je over praat :)

zooooooooo jammer............. dit weer.........

Ik vind het goed dat je een filosophie hebt hoor......... helemaal prima :) maar om nou te zeggen dat de jury's gek zijn omdat ze Totilas hoog waarderen is dom, om mensen te zeggen dat ze dom zijn omdat ze praktijkgericht werken........ is dom.......

moet je niet doen, ten eerste is het slecht voor jouw geloofwaardigheid, en ten tweede is het slecht voor mijn hart.

Leer mij dan wat de fout of goed is? Is het rijden met stang en trens met hulpteugels goed? Is het nat van zweet in de ring verschijnen goed? Is het paard in de onnatuurlijke houding rijden goed? Is het paard breken goed? Is het misbruiken van een uitvinding van een ander goed? Is het er van door gaan van een GP paard goed (door de bereden politie gevangen moeten worden)? En ga zo maar door, wat is het verschil tussen weke koten en het beeld zoals op die foto?

KiWiKo

Re: Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:44

wat voor een rare voorbeelden draag jij nou weer aan :D :D :D

waar gaaaaaat dit over :D :D

bijzonder :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:44

KiWiKo schreef:
rijden is een praktisch ding......... doe je niet theoretisch :)

Altans ik heb nog nooit iemand met een boek op een paard zien zitten ...............

O ik moet naar rechts........ even het hoofdstuk rechtsaf erbij pakken hoor....... momentje paard :)

Dus hoefsmeden hoeven ook geen theorie te leren, omdat bekappen en beslaan praktijk is? Raar dat de echte grootmeesters en hun leerlingen, wel de praktijk beschreven hebben in hun boeken en zo de theorie voor ons gemaakt hebben.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:46

KiWiKo schreef:
wie stelt bewijst :D :D

jij vind dit niet goed.......... laat maar zien hoe het wel moet :)

Dus u kunt het mij niet beschrijven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:46

meneer Hoefsmid.............. hoeveel praktijkuren heeft u moeten draaien tijdens de opleiding........ en hoeveel theorieuren heeft u moeten draaien...........

en komt u in de praktijk dingen tegen die net effe niet in het theoriepakket beschreven stonden??????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:48

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:
wie stelt bewijst :D :D

jij vind dit niet goed.......... laat maar zien hoe het wel moet :)

Dus u kunt het mij niet beschrijven.

kan het wel........... moet ik even de theorieboeken uit mijn opleiding erbij halen.......... maar ik heb daar geen zin in :D :D ik ben namelijk net een ezel :) hoe harder je aan me trekt hoe harder die hoeven in het zand gaan :)

en ik hoef niks te beschrijven of uit te leggen.......... want ik zie het probleem niet :)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:50

KiWiKo schreef:
meneer Hoefsmid.............. hoeveel praktijkuren heeft u moeten draaien tijdens de opleiding........ en hoeveel theorieuren heeft u moeten draaien...........

en komt u in de praktijk dingen tegen die net effe niet in het theoriepakket beschreven stonden??????

juist! en buiten dat om he? Uw leraar (@fabersmid) heeft vast wel eens de uitspraak gedaan; "Goed mannen de boeken hebben we gehad, nu gaan we aan het echte werk! Daar heb je de voorbeelden, de uitzonderingen en de mogelijkheid om vast te pakken wat je niet "voor je kan zien" vanuit het boek!"

Toen ik op mijn opleiding bezig was werden leraren daar gelukkig van om dat te zeggen. Je moet namelijk MASSA oftewel een paard voor je hebben wil je het volledig voor je kunnen zien en het je eigen maken. DAT is leren... en bij paardrijden gaat om VOELEN

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:15

KiWiKo schreef:

Feit is dat de praktijk niet zonder de theorie gaat, of je nu in een theorie lokaal zit of een praktijk werkplaats of in de praktijk op stal de theorie krijg je. En dat is maar goed ook, het gaat er om dat je de theorie ook leert. De theorie ondersteund de praktijk, de theorie is zo compleet dat je niks te kort komt. Tenzij je niet alle theorie hebt geleerd, door wat voor een rede ook. Dan kom je wel te kort in de praktijk.

FaberSmid schreef:
KiWiKo schreef:
kan het wel........... moet ik even de theorieboeken uit mijn opleiding erbij halen.......... maar ik heb daar geen zin in :D :D ik ben namelijk net een ezel :) hoe harder je aan me trekt hoe harder die hoeven in het zand gaan :)

en ik hoef niks te beschrijven of uit te leggen.......... want ik zie het probleem niet :)

Dan blijf u toch een koppige ezel, een belediging voor de ezels die zijn namelijk niet zo dom.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:01

hihihi eindelijk snap je me :) IIIAAAA :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:19

Hm, en ik dacht onderhand wel een voorbeeld van de anti kant te kunnen zien maar... Mis gedacht precies.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:50

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:55

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:21

Ligt dat nu aan mij of zie je de paarden onregelmatig in hun gangen en uitvoering?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:22

Het eerste stukje tekst bewijst al hoe veel die persoon er eigenlijk van kent :')

Kijk, Rollkur = slecht. Punt.
Ik kan me geen enkele reden bedenken waarom je een paard langdurig in rollkur houding zou nemen. Dat je eentje die zijn eigen benen aan het proberen te breken is (en die van jouw er bij) eventjes met de kin op de borst parkeert alla "en nou is het goed potverdikke!" en van daaruit weer rustig verder gaat, mag in theorie niet maar kan ik inkomen. Voor de rest dient rollkur geen enkel doel.

Maaarrrrr LDR is niet gelijk aan Rollkur :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:26

Dat ldr geen rollkur hoeft te zijn kan ik in mee gaan, maar is het mogelijk van ldr rullkur te maken? Hierme bedoel ik als een ruiter extreem ldr rijdt, is dat dan nog steeds ldr of is dat dan al rollkur?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:27

pharagirlke schreef:
Het eerste stukje tekst bewijst al hoe veel die persoon er eigenlijk van kent :')

Kijk, Rollkur = slecht. Punt. Maaarrrrr LDR is niet gelijk aan Rollkur :+

Waar slaat dat nu weer op, u bent diegene die ongefundeerd steeds weer de boel komt opruien.
Geen één gefundeerde maar dan geen één normale zin.
Wanneer u werkelijk wat nieuws te vertellen heeft, doet u dat dan met een onderbouw.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:30

Dat hangt er van af wat jij extreem LDR noemt?

Een ruiter die verkeerd LDR rijd, rijd in principe rollkur maar benoemd het verkeerd.... LDR is niet het paard met de kin op de borst parkeren voor een uur aan een stuk... Je kan dat zo wel noemen (net zoals je ook kan volhouden om een stoel niet meer stoel maar patat te noemen) maar dat maakt het nog geen LDR... :)

Dus er worden wel veel vergissingen rond gemaakt. Verkeerd gereden LDR is in principe Rollkur. Bij LDR móet er lengte in de hals zijn, moet het paard enige oprichting vertonen (lees: hij mag niet op de voorhand knallen en het mag geen neerwaartse houding zijn zoals met voorwaarts neerwaarts). En dat kan enkel dals de achterhand er onder blijft en het paard als het ware gaat "zitten" zoals wij dat hier in België wel eens benoemen. (weet niet of men dat in Nederland ook zegt)

Professor: en dat komt van de persoon die sinds 5 pagina's nog niets anders gedaan heeft dan mij persoonlijk aan te spreken ipv te reageren op de inhoud van mijn berichten, iets te onderbouwen of mijn (en anderen hun) vragen te beantwoorden? Straf.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:40

U omschrijft het duidelijk, dat is het probleem als ruiters de uitvoering verkeerd doen. Maar de methodes op voorwaarts neerwaarts na, zijn verkeerd naar mijn mening en ervaring. Welke ruiter kan dat wijs en goed rijden? De uitvinder kreeg letterlijk zijn straf van boven en kreeg een nieuwe kans zijn zonde te over denken. En daar wat tegen te doen, het gevolg waren boeken, maar helaas zijn die verkeerd gelezen en vertaald. Met als gevolg dat de paarden nog steeds daaronder moeten lijden.

Sommige mensen kunnen blijkbaar niet anders dan beledigend onwetend persoonlijk schrijven. of het aan ABN en opvoeding ligt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:52

Op wie is je laatste stuk nu Fabersmid?

En ik denk inderdaad dat die lijn te dun is en daarom zeker niet geschikt om zomaar zelf mee te gaan proberen... Onder goede begeleiding daarentegen denk ik dat deze methode bij sommige paarden (niet alle) baat kan hebben. Ik heb het mogen ervaren op een goed getraind paard dat met een ontzettende lossigheid door de baan danste toen zij er op zat en dat zo ontzettend licht en soepel voelde toen ik er op zat... Dat was echt verbinding ipv aanleuning... Geen druk op mijn handen maar toch voelde hij feilloos wanneer ik mijn hand naar voren bracht om hem te laten zakken... Dat voelde echt als samenwerken...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:09

KiWiKo schreef:
nogmaals als je niet kan zien dat dit paard hier op vol vermogen op het achterbeen is, en dat de koot zo sterk en flexibel is dat deze dit onderdeel zo kan dragen..........

dan heb je met recht net effe te veel in de boeken gezeten, en is het misschien handig om eens de wijde wereld in te trekken om te kijken hoe het nou eigenlijk allemaal echt werkt, en te ervaren wat er nou wel en niet belangrijk is, en wat er nou eigenlijk wel of niet goed of fout is........

Uw uitleg tegenover mij, was atletisch.
Zelf heb ik gezegd, dat wanneer een Piaffe goed is, dat het paard met zijn achterbeen boven de kogel komt, en richting massa gaat. (dinamisch zwaartepunt van een paard, schommelt, van voor naar achter ivb met de verzameling, deze is ongeveer onder het zitvlak van de ruiter.)

Omdat dit paard, de kogel op de grond heeft, komt hij natuurlijk makkelijk boven de kogel, maar men veboeld luidt F.E.I niet een doorgedrukte. Bovendien in relatie tot de voorbenen.
En iedereen ziet hier dat die verhouding er niet meer is.
Ten tweede heb ik gezegd het paard heeft een Falsche Knick (helaas ben ik het Nederlandse woord vergeten sorry) tussen de 2e en 3e wervel, dat komt of door verkeerd slofteugelgebruik, of door Hyperflexie, of door beiden.
Het hoogste punt moet bij deze oefening de nek zijn, en die zit vlak achter de oren.
Op de laatste opmerking is nog geen antwoord geweest, en op de eerste vreemde antwoorden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:11

pharagirlke schreef:

Op die niet netjes en beleefd abn kunnen schrijven, die alleen maar kunnen beledigen en aanvallen zonder inhoudelijk te schrijven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:21

pharagirlke schreef:

En ik denk inderdaad dat die lijn te dun is en daarom zeker niet geschikt om zomaar zelf mee te gaan proberen... Onder goede begeleiding daarentegen denk ik dat deze methode bij sommige paarden (niet alle) baat kan hebben. Ik heb het mogen ervaren op een goed getraind paard dat met een ontzettende lossigheid door de baan danste toen zij er op zat en dat zo ontzettend licht en soepel voelde toen ik er op zat... Dat was echt verbinding ipv aanleuning... Geen druk op mijn handen maar toch voelde hij feilloos wanneer ik mijn hand naar voren bracht om hem te laten zakken... Dat voelde echt als samenwerken...

Vind u dit nu duidelijk een beschrijving in vaktaal.
Voorbeeld lossigheid????
Door de baan danste???
Wat bedoeld u hiermee.
Hypperflexie is een misdaad voor de paarden, en het komt omdat de paarden steeds beter worden, en de ruiters slechter.
Zag Anky altijd graag rijden, toen zij nog niet bij Sjefke reed.
Daar reed zij internationaal ook al, en het was eerlijk en verfrissend, ik was toen een fan van haar mooie zit.
Nu moet u allen kijken hoe ze op rechts hangt, hoe ze achterover hangt, het ziet er allemaal zeer vermoeiend uit, en niet mooi meer, en dat is doodzonde om de paarden.
Voordat ze dit verschrikkelijk HypperflexiegatverSjefke reed, reed ze met een duidelijk van de hand af paard, ga na en het paard mocht en kon afkouwen.
Nu is daar niets meer van over gebleven, toen was het nog een éénheid met haar paard, kon ze buiten de ring ook nog rijden, dat is nu over helemaal weg.
Dat wat haar vader haar bijgebracht heeft is weg helemaal weg.
Dat mooie dat Brillante.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:24

Sali kauwt wel degelijk af. :+ Toen had ze ook nog een ander paard overigens, da's sowieso al onmogelijk te vergelijken. En lossigheid is zelfs woorden die gebruikt worden op de protocols dus ondanks dat het in jouw tijd misschien geen term was, is het dat nu overduidelijk wel geworden. Het spijt me maar daar kan ik niets aan doen vrees ik. Het spijt me nog meer, dat ik niet beschik over de dure woorden die jij wenst te horen... Daarentegen ben ik wel bereid om steeds weer te antwoorden ondanks dat er ook in dit bericht weer een persoonlijke aanval staat. Het spijt me zeer dat ik me niet kan verheven tot uw niveau van taalgebruik... Maar je zal het hier toch echt mee moeten doen.

Met dansen bedoel ik dat het dier tactmatig, met voldoende afdruk en schwung door de baan ging. Zonder daarbij een gedwongen beeld op te roepen. Integendeel zelfs...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:30

Was er geen topic over wat voor onzin er op protocols geschreven is?