Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:06

ik ben wel benieuwd naar de dvd,arabesk.

komt ie snel uit?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:08

nou reken maar niet op 'snel' -O- Reken maar op 'een jaar'

Arno is nu bezig om een paardenschedel in 3D te tekeken voor animaties, dat is écht een pokkeklus, hij zit er nu al de hele week aan. (met als gevolg echtelijke ruzie omdat ik graag buitenritten wil rijden met dat mooie weer en hij liever in een donker hok achter z'n computer zit ^) mánnen)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:24

haha :P

nouja ik zal het in de gaten houden,lijkt me best intressant!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:24

Arabesk schreef:
ik was ook heeeeeeel boos over dit artikel.

Kijk het niet eens zijn met iets is 1, maar dit is gewoon ungefundeerd in de rondte roepen en mensen persoonlijk beledigen.

En laat ik daar nou toevallig een ontzettende hekel aan hebben. Ik zat al te broeden op een ludieke actie; hem het boek van Dr. Cook cadeau doen (heb het adres al gevonden), of een anischtkaart sturen.

... Ongefundeerd? Johan hamminga zit al zijn hele leven in de paarden, die man is dag in dag uit met paarden bezig. Dus niet met paarden bezig zijn, als in op de computer een 3D paardenschedel tekenen, en niet als in de hele dag op bokt lopen te banketstaaf over wat je wel niet sjielug vind en waarom iedereen zo slecht is behalve jij, maar gewoon fysiek, paarden rijden, les geven, beoordelen enz.
Een artikel noemen in je onderschrift, zonder erbij te zetten van wie het is en zonder referenties te noemen, dat is ongefundeerd (net als elk argument en elke discussie die je tot nu toe hier op bokt hebt geplaatst overigens).

He lekker, dat lucht op, dat moet ik vaker doen! :+

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:26

Oh ik zie dat je dat artikel al verwijderd hebt. Heel verstandig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:29

Beide artikelen zijn van mezelf en de bron staat er volgens mij wel bij, welke bedoel je die van het inrijden of die van de fotoreadings?

edit, klopt dat idd op die paarse site bij het leeftijdinrijden verhaal de bronvermelding was weggevallen, hier staat ie wel

http://www.horses.nl/blogs/view/599

het moet zijn

Bronvermelding

Timing and rate of skeletal maturation in horses, Deb Bennett, 2005

Equine Science, Sarah Pilliner & zoe Davies, 2004, ISBN 978-1-4051-1944-3

Dat even terzijde :+ Ik ga het gelijk even repareren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:33

Hebben we het nou nog steeds over het hoofdartikel?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:33

VivaLaVida schreef:

nee we zijn of uitgel.ld of een beetje afgedwaald of beide :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:35

Ik heb vandaag nog een poging gewaagd om het weer op hoofdartikel te krijgen, maar mocht niet baten vrees ik...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:48

VivaLaVida schreef:

Nee, dat was een ander artikel over het inrijden van paarden op 3 jarige leeftijd :D

Arabesk: mooi zo! En nu nog referenties in het artikel zelf graag! Dat ik kan nazoeken hoe ze aan de beweringen komt. En in welk wetenschappelijk tijdschrift haar onderzoek is gepubliceerd.

Arabesk schreef:
VivaLaVida schreef:

nee we zijn of uitgel.ld of een beetje afgedwaald of beide :+

Ja als je niks meer weet te zeggen ben je uitgeluld idd. Wat ik probeer te zeggen is dat jij zelf volstrekt ongefundeerde dingen loopt te roepen, en dat het je zou sieren om niet zo overtuigd te zijn van je eigen gelijk (en vooral om je mening niet zo hysterisch rond te spuwen hier).

Had er graag bij willen zijn (als toeschouwer welteverstaan), maar zoals ik begrijp wordt dit niet vaker georganiseerd? Ik sla ook niet steil achterover van de foto's van de wedstrijd. Snap overigens ook niet waarom je bitloos dressuur wilt rijden. Als je bitloos rijd kun je het toch mss beter gewoon bij buitenritjes houden (of ben ik nu raar?)

Overigens vind ik de reden die wordt aangevoerd om bitloze optomingen niet toe te staan op wedstrijden, eigenlijk heel logisch en redelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:02

Eerlijk gezegd was ik afgehaakt, vanwege al dat gehakketak, zoals altijd in dit soort topics. ;)
Maar even, Hinke, dus als je bitloos rijdt, mag je geen dressuur rijden, volgens jou? Tjongejonge, wat een onzin vind ik dat. :+

Even voor alle duidelijkheid, ik rij geen wedstrijden. Om meerdere reden trouwens, maar dat doet hier niet terzake, lijkt me. MAAR, ik heb wel dressuurles, thuis in de bak. Bitloos. Omdat ik vind dat mijn paard wel zijn lijf goed moet leren gebruiken en ik het belang er van inzie. Daarbij vind ik het prettig om aan mijn eigen technieken te blijven werken. Het kan altijd nog beter.

Naast dat ik destijds mijn paard bitloos beleerd heb (hij kent het bit helemaal niet) vanwege mijn eigen principes (jij de jouwe, ik de mijne), weet ik ook dat ik door wolfskiesjes (4 stuks) nu geen bit in kan doen bij hem. Heeft mijn tandarts me geadviseerd en het leek me ook niet meer dan logisch, gezien de plekken waar ze zitten (alle 4 de kanten). Tuurlijk kan ik ze er uit laten halen, maar waarom zou ik dat mijn paard aandoen, als hij nergens last van heeft? Voor de dressuur, omdat er per se een bit in moet? :\
Dacht het niet......

Maar volgens jou mag je bitloos alleen maar buiten rijden enzo? Nou ja, gelukkig maakt iedereen zelf uit wat hij/zij met zijn/haar paard doet en hoe. ;)
Ik wissel alles lekker af, bitloos en wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:06

Maar Twiggy, hoe kan het dan dat op de testwedstrijd zo slecht werd gereden en er heel erg weinig goed lichaamsgebruik is getoond? Wat is er aan de hand, is iedereen doof en blind voor de boodschap, dus toch het idolseffect?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:13

Lovely schreef:
Maar Twiggy, hoe kan het dan dat op de testwedstrijd zo slecht werd gereden en er heel erg weinig goed lichaamsgebruik is getoond? Wat is er aan de hand, is iedereen doof en blind voor de boodschap, dus toch het idolseffect?

Daar ben ik ook benieuwd naar. Je mag natuurlijk bitloos dressuur gaan rijden, als je dat leuk vind, ik hou je niet tegen. Net zo min als dat ik mensen met 1 been ga tegenhouden om met hardloopwedstrijden mee te doen :+

Maar ik vind het niet onredelijk om het bitloos rijden niet toe te staan op wedstrijden, simpelweg omdat je een heel aantal punten niet kunt jureren, als er zonder bit gereden wordt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:14

Ik heb me ingeschreven bij een ponyclub zodat ik een dressuurproefje kan gaan rijden zodra het mogelijk wordt 8-) (moet ook nog ff wat anders in orde gaan maken :+ )

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:14

Knuppel in hoenderhok misschien? Een bit is geen rem, bitloos is ook geen rem. Omtrekken kan bij allebei. Ik ben altijd fanatiek bitloos ruiter geweest, maar zelfs dr. Cooke vertelt dat bij gangenpaarden er problemen kunnen komen. Hoge dressuur heb ik nooit bereikt bitloos. Signaalrijden is me redelijk gelukt. Met een paard ben ik na ( 30 jaar bitloos dus ervaring) over gestapt naar een bit want ze ontwikkelde een extra gang, namelijk zwijnepas en dat wil je niet. ( Zwijnepas is een trage telgang dat duidt op een probleem zoals stijfheid of een rugprobleem)
Met een bit heb ik dat op kunnen lossen en de motor er weer onder kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 31-07-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:15

Hinke schreef:
Maar ik vind het niet onredelijk om het bitloos rijden niet toe te staan op wedstrijden, simpelweg omdat je een heel aantal punten niet kunt jureren, als er zonder bit gereden wordt.

Dan zou dressuur de énige sport zijn waarbij een staaf ijzer in de mond noodzakelijk is om een paard goed te laten bewegen :?

Bij springen en endurance en ook TREC kan het al zonder die staaf ijzer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:16

EstherHegt schreef:
Knuppel in hoenderhok misschien? Een bit is geen rem, bitloos is ook geen rem. Omtrekken kan bij allebei. Ik ben altijd fanatiek bitloos ruiter geweest, maar zelfs dr. Cooke vertelt dat bij gangenpaarden er problemen kunnen komen. Hoge dressuur heb ik nooit bereikt bitloos. Signaalrijden is me redelijk gelukt. Met een paard ben ik na 30 jaar bitloos dus ervaring maar ik ben over gestapt naar een bit want ze ontwikkelde een extra gang, namelijk zwijnepas en dat wil je niet. ( Zwijnepas is een trage telgang dat duidt op een probleem zoals stijfheid of een rugprobleem)
Met een bit heb ik dat op kunnen lossen en de motor er weer onder kunnen krijgen.

Andere mensen, zekere auteurs van een gele website, kunnen bitloos tölten met hun draver en telgangen. ;-)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:16

Lovely, ik ben er niet geweest (ik had wel willen gaan, maar er moest iemand bij mijn dochtertje blijven ;) ), maar ik ken zelf wel mensen die prima bitloos kunnen dressuren irl. Ik ken niemand van degenen die die avond in Ermelo hebben gereden en ik ken hun achtergronden ook niet, dus ja, wat moet ik daarvan zeggen? Daarbij heb je het over 19 combinaties, tja, moet dat representatief zijn voor elke bitloze dressuurruiter? Lijkt mij niet....

Ik zei eerder al dat ik had gehoopt dat bv Daan_Ordeal had kunnen rijden, maar ja, haar paard heeft net een prachtig veulen gehad, dus zij had wel wat anders te doen. ;)

Wie weet dat ik in de toekomst wel wat onderlinge proefjes mee ga doen hier in de buurt, wie zal het zeggen?
Al hoewel, endurance is meer mijn ding, daar blijf ik bij. Als ik mag kiezen..... :D

Bitloos schijnt toch door te gaan in 2010, dus...... Toch? We zullen zien..... Ik blijf positief, omdat ik denk dat het WEL kan. Daarbij, als ik hier naar een gemiddelde wedstrijd ga, zie ik ook een hoop ellende voorbij komen, hoor. ;)
Daar moet je wel realistisch over zijn, vind ik. Bijna al die paarden lopen op de voorhand, hebben een valse knik in een nek, worden in een houding getrokken etc. Dat is toch echt wat ik zie. :\
Ook bij de gemiddelde dressuurlessen. Helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:17

Ik ben begonnen met klassieke dressuur, is ook bitloos :D :D en dat is heel erg leuk vind ik. Waarom noemen ze het eigenlijk klassieke Dressuur als ze ook bitloos rijden? Maar het spaanse bitje is wel een shank, een stangetje.

Misschien dat er onderling veel wedstrijden klassieke dresuuur gereden worden? Is dat nou anders dan de bv normale proeven?? Dus op je bontje met je kaptoom mag je geen wedstrijd doen als ze bitloze wedstrijden gaan organiseren? Dat is nou iets wat ik wel leuk zou vinden.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:17

Arabesk schreef:
Ik heb me ingeschreven bij een ponyclub zodat ik een dressuurproefje kan gaan rijden zodra het mogelijk wordt 8-) (moet ook nog ff wat anders in orde gaan maken :+ )

Gefeliciteerd. Kun je daar ook lekker gaan lopen rellen!

EstherHegt schreef:
Knuppel in hoenderhok misschien? Een bit is geen rem, bitloos is ook geen rem. Omtrekken kan bij allebei. Ik ben altijd fanatiek bitloos ruiter geweest, maar zelfs dr. Cooke vertelt dat bij gangenpaarden er problemen kunnen komen. Hoge dressuur heb ik nooit bereikt bitloos. Signaalrijden is me redelijk gelukt. Met een paard ben ik na 30 jaar bitloos dus ervaring maar ik ben over gestapt naar een bit want ze ontwikkelde een extra gang, namelijk zwijnepas en dat wil je niet. ( Zwijnepas is een trage telgang dat duidt op een probleem zoals stijfheid of een rugprobleem)

Kijk, iemand die zelf ervaring met bitloos rijden heeft. Rij je nu alleen nog maar met bit?
Laatst bijgewerkt door Hinke op 31-07-09 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:19

Arabesk schreef:
EstherHegt schreef:

Andere mensen, zekere auteurs van een gele website, kunnen bitloos tölten met hun draver en telgangen. ;-)

Alles kan! En ik ben peter pan.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:22

Citaat:
Daar moet je wel realistisch over zijn, vind ik. Bijna al die paarden lopen op de voorhand, hebben een valse knik in een nek, worden in een houding getrokken etc. Dat is toch echt wat ik zie.
Ook bij de gemiddelde dressuurlessen. Helaas.

Wat noem jij een valse knik? Zie je die valse knik niet omdat je het wílt zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:23

Twiggy, ik denk wel dat deze groep representatief is voor de mensen die bitloos aan wedstrijden willen meedoen, dat was immers de opzet van de avond. Er is film, er zijn foto's en er zijn diverse verslagen, onderhand onstaat er wel een beeld van wat er voorgevallen is.

Arabesk, ga je toch maar je paard laten chippen en een paspoort aanvragen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:26

Hinke schreef:
Wat noem jij een valse knik? Zie je die valse knik niet omdat je het wílt zien?

Ik zie liever geen valse knik bij een gereden paard, hoor, dus ik weet niet waar je nou op zin speelt. :?
Ik vind het een beetje oneerlijk dat er over bitloze ruiters allerlei negatiefs gezegd mag worden (soms terecht, soms ook niet), maar dat ik over sommige bitruiters blijkbaar niets mag zeggen, wat gewoon wel waar is. ;)

Zo komen we nergens........

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:27

Arabesk schreef:

Ja deze mensen zijn ook superieur en hebben allemaal paarden met een extra gang ( lees kreupel) Ik kijk er enorm tegenop, ik vind ze zo kritisch en zelf denkend!! Alleen de filmpjes die ik zag waren bedroevend en ik zag geen goede tölt. Kortom ze weten helemaal niet wat tölten is, lees de pagina maar vol met fouten over de gangen, ik lach me er rot om. Niet professioneel.
Ik zie ze zwijnen !!