Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

popskie

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:55

net even bijtikken en ook afstraffen hoor....maar niet zo dat ik niet meer zonder kan haha

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:03

Gebruik geen zweepp..

selinemisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:45

corrigeren

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:47

om te slaan natuurlijk duh

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:48

Vliegen weg aaien vooral :+

Een enkele keer krijgt hij er een tik mee omdat hij door moet lopen, maar in principe heb ik dat ding altijd mee voor de vliegen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:48

Alleen met losrijden om d'r wakker te schudden. Daarna niet meer nodig eigenlijk.

amonatjuh60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:49

Ik gebruik mijn zweep met de dressuur nooit omdat ik het zonder af kan maar met springen moet ik hem af en toe wel ff goed aantikken omdat ie anders te weinig galopsprongen maakt en dus niet goed uitkomt.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:05

Ik gebruik geen zweep. (ook geen spoortjes) bij het ene paard.
Bij het andere paard gebruik ik het om mijn beenhulp te versterken. (ik sla niet maar tik een beetje bij.

demike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:33

ik rij op een pony die in het begin niet luisterde naar mijn zit, benen, sporen ... Dus ik moest wel een zweep pakken om te waarschuwen en nu gaat het steeds beter.. Om te laten versnellen of van tempo te wisselen gebruik ik meestal deze volgorde: eerst probeer ik met mijn zit als hij dan niet wil luisteren mijn benen, wil hij dan niet luisteren mijn sporen, als hij nog niet wil luisteren mijn zweep.
Ook gebruik ik mijn zweep bij het wijken om hem te kunnen begrensen met zijn achterhand.

Met springen heb ik ook meestal een zweep om hem te waarschuwen en om een klein tikje in zijn nek te geven als hij wil weigeren en als mijn stem alleen niet werkt.. Voor de barage geef ik soms wel een tikje op zijn kont maar die krijg ik wel terug met een bokje ..

Balisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:52

Ik gebruik hem alleen voor het corigeren.

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:52

ik gebruik hem alleen af en toe om haar even aan te raken achter mijn been wanneer ze die negeert.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:21

wij gebruiken een witte zweep op basis van TTouch, Gert Jan heeft jaren geleden een cursus gevolgd van Nelleke Deen en we gebruiken de zweep als het verlengde van onze armen, en strijken er mee langs de benen om de paarden "te gronden". We slaan nooit met een zweep, en zwepen zijn ook verboden voor ruiters van onze paarden, ze mogen niet met zweep aangespoord worden.

Miss_meee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:09

Als ik een zweep gebruik is het voooral om mijn been te bekrachtigen wat betreft het vlijtig worden voor het been. Niet voor afstraffing :-)

kellymeup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:01

kinuh schreef:
Vandaag had ik t op school met een meisje over met zweep rijden.
Ze mag binnenkort M starten en vroeg aan mij of ik mn zweep miste.

Ik mis m niet in de proeven, gebruik mn zweep (ook thuis) alleen met losrijden om het achterbeen er af en toe iets bij te tikken. Als ik heb losgereden rijd ik dus nooit met zweep.
Wat me verbaasde (nouja verbaasde is een groot woord) was dat zij zei dat ze haar zweep ook gebruikte om haar pony te straffen en harder te laten lopen..

Mijn vraag is dus; waar gebruik jij je zweep voor?

Hoi
Een zweep gebruik je om je paard op een lichte wijze te corrigeren en om je paard soms iets bij te tikken als hi zijn achterhand even vergeet.Je gebruikt een zweep nooit om je paard te bestraffen of af te rossen.
Denk maar aan de 3 x R = Rust,Regelmaat en Reinheid. NIet Reacen,Raggen en Rammen.

Kelly ( Z2 dressuur/M springen/2e Klasse marathon)

delirious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:43

Ik gebruik 'm met springen nooit, al heb ik hem wel altijd bij me om mocht het nodig zijn me paard even wakker te maken(met klein tikje). Met dressuur het zelfde, alleen dan iets strenger zodat ze écht reageert en ik haar niet de hele tijd hoef te plagen met kleine tikjes waar ze toch niet op reageert en alleen maar chagrijnig van wordt.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:30

ik gebruik mijn zweep eigenlijk nooit, ik rij er ook niet mee. je paard is voorwaarts door je been als hij niet voorwaarts gaat op het been, neem ik hem terug en doe ik het over. soms gebruik ik hier evt stem hulp voor. ik herhaal dit tot het goed gaat( niet aan een stuk door natuurlijk) als je wat verder in de dressuur komt is het juist heel belangrijk dat je paard goed aan het been is. 9 van de 10 keer bokt een paard nooit zomaar, meestal is het schrik of prosets ed. je kan dAn beter kijken waar dat vandaan komt! maar goed iedereen zijn eigen ding, zolang iemand verantwoord met een zweepje overweg kan is er niets aan de hand.

sanstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:30

ik gebruik mijn zweep alleen tijdens een volte of tijdens het wijken.. want soms luisterd hij niet naar mijn binnenbeen en dan geef ik geen tik maar dan duw ik mijn zweep even tegen zijn kont aan zodat hij zijn achterbeen ook meeneemt.
verder is hij goed voorwaarts dus zelfs een klein tikje is niet nodig :o :D

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:38

ik gebruik mijn zweep om bijvoorbeeld een scheve pony iets tegen te houden door de zweep op de hals te LEGGEN dus niet tikken of slaan.. wanneer me paard niet voorwaarts is en niet reageerd op mijn kuithulpen geef ik wel is een tikje bij. verder geen klap!

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:41

Bij me verzorgpony geen zweep ( ook geen sporen :) )
Op de manege een klein tikje als de pony niet regaeert op mijn been.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:56

Als ie niet om m'n been reageert, om te corrigeren en om te straffen.

vappiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 18:00

mijn pony heeft het nodig omdat ze anders niet doorloopt maar ik wil gaan leren dat ze ook gwoon zonder zweep kan doorlopen. maar het lukt niet helemaal want als ze dan niet doorloopt en ik geef been dan gaat ze bokken en dan word ik een beetje geiriteerd en dan gaat ze er vandoor dan probeert ze mij eraf de gooien en zo gaat het maar door maar sins vorige zaterdag doet ze het niet meer .

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:53

Ik heb altijd geleerd dat als je pony/paard niet doorloopt je eerst been moet geven, dan een schopje, dan een zacht tikje achter je kuit, en dan een hardere tik als ie na dat alles nog steeds niet doorloopt.
Als ze zitten te klieren "straf" ik ze zeg maar ook met een tik (nooit een irriterend laag tikje, maar ik heb nog nooit een harde tik gegeven), zodat het paard weet dat ie dat niet nog een keer bij me hoeft te doen.
Ik heb altijd een zweep als ik rij, maar gebruik 'm zelden.

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:41

Je gerbuikt een zweep toch alleen maar om je paard een beetje extra te activeren als ie dat niet doet op je beenhulp?

NaomiKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:20

Het actief houden. ;)

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:50

Ik gebruik nooit een zweep tot nu toe bij geen van mijn paarden nodig gehad