Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Zolang ik smalle wegen met groot verkeer kan vermijden is het een engel buiten.
Dan hebben wij ruzie
Hij laat het gelukkig al direct merken in de wei als hij echt niet wil, dus dan hoef ik hem al niet eens te pakken
suleilitha schreef:Nathalie, ik ben maar een simpel basisruitertje die na 20 jaar net weer los is in de B, maar in al die jaren heb ik de nodige peerden onder mijn rijbroek gehaden daar zaten nogal wat tussen, die niet voor de poes waren... en wie niet sterk is, zal dan slim moeten zijn....
Maar goed, wie het een ruiterfout vind als ik een opgefokte hormonenbom wat beweging geef mét een loshangend slofje, voor het geval dat, meiden, het is jullie feestje hoor, ik ga me niet verdedigen, omdat ik dat niet zinnig vind.
Als slotopmerking geef ik nog wel even aan, dat de paarden die hier door de jaren heen de revu hebben gepasseerd, nogal eens victims waren van, schrik niet, ruiterfouten en die mocht ik dan weer gaan rechtbreien......
Mambobeach, ik snap niet wat je wilt met je opmerkingen van niet de weg op gaan, ik heb geen volledig afgesloten eigen weg tot mijn beschikking en ik vind dat ook niks erg.Citaat:@Suleilita: zelfs als er noodzaak is op het harde te bewegen, dan kan dat vaak nog wel ergens op een afgesloten terrein geregeld worden, aan de hand of onder de man.
Nope. Is in dit geval niet mogelijk.
Welshcobfan schreef:Mijn pony flipt volledig als er op een smalle weg verkeer aankomt, dan ben ik hem echt volledig kwijt. Dat vind ik geen ruiterfout, paard heeft een trauma opgelopen doordat een eikel hem heeft aangereden met een tractor. De angst zit te diep. Maakt niet uit welke ruiter je erop zet: de angst blijft en hij zal rennen.
Maar goed oplossing is simpel (aangezien het zelfs na 3 week bij een trainingstal niet beter ging): gewoon die weg niet meer nemenZolang ik smalle wegen met groot verkeer kan vermijden is het een engel buiten.
Dus het is wat dat betreft erg grijs: als hij flipt door groot verkeer is het absoluut niet mijn fout (soms heb je ineens tijdens een buitenrit een tractor die de sloot baggert), maar gaat hij rennen tijdens normale omstandigheden? Dan is het mijn fout: hij mag niet zomaar wegrennen (doet hij ook niet, alleen dus bij groot verkeer en smalle weg met verkeer)
Is hij sowieso al chagie, dan ga ik al helemaal niet met hem rijdenDan hebben wij ruzie
Hij laat het gelukkig al direct merken in de wei als hij echt niet wil, dus dan hoef ik hem al niet eens te pakken
suleilitha schreef:Anoeska schreef:Ik zou het niet eens heel gek vinden als je een hengst, waarvan je weet dat ik op merries gericht is en in staat is tot zomaar er achterop springen, standaard met een (losse!) slof zou rijden. Je wil toch nooit het risico lopen dat je hengt de veiligheid van jou en anderen in gevaar kan brengen. Als dat is wat er nodig is om het veilig te houden, dan heb ik daar niets op tegen, en kan ik het ook niet als een ruiterfout zien. Alleen maar als verstandig, en inzicht in het wezen paard / hengst.
Dan heb ik het dus wel over de slof als hulpmiddel bij veiligheid, en niet als hulpmiddel om 'm in de houding te trekken. Da's natuurlijk gewoon zonder meer een ruiterfout.
Toch nog iemand die er iets van snapt gelukkigen ik gebruik de slof in dit geval puur om het paard te kunnen begrenzen, als ik moet om veiligheidsredenen. Maar goed, ik neem verder niemand kwalijk dat ze zich niet bewust zijn van het feit, dat je bij een hengst soms iets extra's achter de hand moet hebben, om het zo veilig mogelijk te houden. En van die slof heeft hij verder geen last want die benut ik niet om hem in de krul te trekken.
Mambobeach, je weet tijdens een buitenrit nooit wanneer je wel en niet merries zult tegenkomen dus die vlieger gaat niet op.
suleilitha schreef:Nathalie, ik ben maar een simpel basisruitertje die na 20 jaar net weer los is in de B, maar in al die jaren heb ik de nodige peerden onder mijn rijbroek gehaden daar zaten nogal wat tussen, die niet voor de poes waren... en wie niet sterk is, zal dan slim moeten zijn....
iedereen heeft een andere mening. suleilitha schreef:Ik word er voor ingehuurd, Randalin... verder is ie volkomen verkeersmak, alleen als meneer de lucht van een merrie tussen de neusvleugels krijgt wordt hij link.
Overigens moeten we wel even uitkijken dat deze discussie niet verzand in de zoveelste welles nietes discussie omtrent slofgebruik want daar begint het nu wel op te lijken.
MamboBeach schreef:suleilitha schreef:Zo bedoelde ik het dus ook, Anoeska. Ik zou echt een enorme fout maken als ik met dat beest de weg op zou gaan en hij zou me ontkomen, omdat ik dat banketstaaf slofje thuis had laten liggen.....
Meten met 2 maten noem ik dit...
Ruiterfout dus...
Bijkomend de manier waarop jij een slof dan gebruikt begrijp ik ook niet, vind een slof uberhaupt een onding, maargoed...

suleilitha schreef:Nou tof dat je me even op die "fout" wijst dan Maikeltje, hou je er even rekening mee dat er geen andere mogelijkheden zijn in dit geval?
Ik weet dat het overbodig is maar kan het toch niet nalaten om erbij te zetten, dat de slof er 99,9 % van de tijd in een boogje bij hangt.
Maar goed, ik ga zo direkt het paard in kwestie even opzadelen met mijn ruiterfouten
Mochten jullie me nooit meer zien, dan bestaat de kans dat ik slachtoffer ben geworden van mijn eigen ruiterfout
Oh en Maikeltje, je hebt iig van mij nooit gehoord dat ik mezelf een goeie ruiter vindt

Dus dan maar die wegen vermijden
Ga niet paardje pesten door per se over die weg te blijven gaan: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ! (en ik houd van mijn leven
want als hij doodsbang is rent hij heen en weer, dus telkens weer een noodstopt en snelle draai)
). Was het maar mijn fout, dan kon ik er tenminste aan werken..... suleilitha schreef:Nog even half in mijn laarzen hangend, er is geen andere nerd beschikbaar die dit beest beweging wil geven, Maikeltje, verder gaat hij niet dood van een slofteugel die er los aan hangt. Het is verder niet eerlijk om dit dier NIET mee naar buiten te nemen, hij heeft het ontzettend hard nodig. Ben nu weg, toedels!
Rana schreef:helemaal mee eens, het is niet erg dat er fouten zijn, zolang je het besef maar hebt dat 99% aan jezelf legt.....
zowiezo als je terug gaat denken dat mishandelde paarden vaak een probleempaard zijn...ook dat komt DOOR de ruiter!!!! (al dan niet de ruiter die miss de huidige eigenaar is maar het is ontstaan door een ruiter) Anoeska schreef:Als jij het je niet kan voorstellen, dan gebruik jij 'm toch lekker niet. Maar als Suleilitha er baat bij heeft dat zij een loshangende slof om haar hengst heeft hangen, dan is daar toch ook niets mis mee.
En dat mensen roepen 'als ie los hangt hoeft ie ook niet om'', vind ik altijd zo'n dooddoener. Alsof je op het moment dat je 'm nodig hebt nog even snel een slof om kan gaan doen. Natuurlijk hangt 'ie er het grootste deel van de tijd los bij, maar net het moment dat je 'm even nodig hebt is 'ie er wel. En daar is het nou juist voor bedoeld.