heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:51

nou ik rij ook niet met sporen hoor!
maar aangezien ik op stage wel veel verschillende paarden rij soms wel dus hangt echt van het paard af en van de situatie want ik denk wel dat je beter 1x kan prikken dan 10 schoppen

maar ik vind dat je sporen zolang mogelijk moet uitstellen

Anoniem

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:12

Je moet je paard aan je been zetten, en góed aan het been, dan hoef je je kuit alleen maar aan te leggen.
Mits je consequent bent met een zweepje heeft een paard dat zo door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:21

Snoevie schreef:
gold dat alleen voor manegeruiters of ook priveruiters?

en tja er zijn een hoop middelen waar misbruik van gemaakt word,dan zou overal een vergunning voor verdiend moeten worden

Dat gold ook als je met je eigen paard in de les meereed.

Maar over het algemeen kochten beginners toen nog geen paard voor zichzelf.
Maar als je voor jezelf reed, gold het uiteraard niet, maar sporen stonden op een voetstuk joh, die deed je écht niet om als je er niet aan toe was :))

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:33

Schoppen is ook not done, naar mijn idee. Ik vind sporen EN schoppen beiden niets.
Leer je paard gewoon te reageren op druk en je hebt geen spoor of schop nodig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:36

:j

Dabedoelik :j

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:45

helemaal met twiggy en yamcha eens :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:51

ik ben het er ook mee eens ;)
ik heb zelf wel spoortjes maar ik gebruik ze bijna nooit mijn pony reageert goed op mijn been ik gebruik ze alleen als ik zijgangen gaan oefene daarbij valt af en toe door mijn binnenbeen naar binnen met een spoortje kan ik mijn hulp iets verfijnen :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:18

En daar is dat spoortje dan voor idd :)
Niet om ze voorwaarts te maken :)

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:19

ik heb ze wel maar trek ze nooit aan,paard is al voorwaarts genoeg

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:20

Inderdaad, sporen moet je verdienen. Je moet je benen goed stil kunnen houden en er goed mee om kunnen gaan. Maar vroeger reden er veel minder met spoor, nu ik in de B rij, ben ik al vaak de enige zonder sporen. En ik vraag mij af waarom. Een paard maak je niet aan je been met sporen, die fout heb ik vroeger ook een keer gemaakt.
Toen mijn pony niet goed aan het been was heb ik hem heel actief gereden, veel (schijn) overgangen, net zolang todat ze heel snel ging reageren. En het heeft nu zeker effect. Ik ben blij dat ik niet naar een spoor o.i.d ging grijpen.

Wel gebruik ik er een zweepje bij, dit vind ik zelf veel handiger, hier kan je naar mijn idee niet onbewust mee slaan.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:47

als mn paard goed voorwaarts is vind ik het overbodig, dan hinderd het me alleen maar. als paard niet lekker loopt dan ben ik er toch wel blij mee :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:00

Pak dan een zweepje en geen spoor.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:02

Yamcha schreef:
Pak dan een zweepje en geen spoor.

dat bedoel ik maar ;)

ollyLOVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:17

ik rijd niet met sporen maar mijn pony van de manege is ook niet erg voorwaarts maar ik maak haar beetje wakker en als ze niet goed aan mn been is geef ik tikje achter mn been

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:15

ik rijd zonder vind ook dat ik er nog niet genoeg mijn been voor stil houd, ook gaat het gewoon prima zonder sporen ;) rijd dan wel met zweepje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:17

gut........... hoevaak moet het nog gezegd worden dat je met een spoor een paard niet voorwaards helpt...........

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:07

Ik ben sinds kort op sporen overgestapt, en wat een megaverschil.
Voor de zweep heeft mijn paard helaas geen respect meer na een complex verleden en na alle mogelijke methodes gebruikt te hebben om hem wel respect te laten krijgen voor die zweep (op hard slaan na...) leek het geen zin te hebben. Ik ben toen 4 maanden echt heel hard aan het werk gegaan en heb hem redelijk op het been gekregen. Hij was voorwaarts, maar alles was niet flitsend genoeg.

Nadat ik ziek was geweest had ik weinig energie en wilde toen een weekje met sporen rijden, zodat ik minder werk hoefde te verzetten als ik er op zat. Bovendien had ik het idee dat ik hem met sporen de eenzijdige kuithulp beter aangeleerd kreeg, aangezien dat totaal niet lukte. Ik kreeg een totaal ander paard. Meneer was geconcentreerd, voorwaarts en toonde respect voor mij, zonder bang of geirriteerd te doen. Ik had het idee dat we samen weer iets konden bereiken. Zelfs met instructeur keek met grote ogen en was met stomheid geslagen toen ik afgelopen week weer les had. Na 4 maanden vechten hebben sporen een zodanig goede uitwerking gehad, dat ik echt niet meer zonder rijd. De zweep is in de kast verdwenen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:09

ik heb een paard gekend dat wanneer je er zonder sporen opzat, iedere hoek bakkabouters had, doorlopen te veel moeite was en enigzins nageeflijk lopen een heidens karwei was. Klein knopspoortje om, even een keertje mee aantikken in het begin en ze liep verder een stuk braver dan zonder.
Kan ook psychisch zijn geweest bij mij hoor...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:13

Goldy ga ik mee naar het M1. Ik train zonder sporen en zonder zweep, niet omdat ik mijn benen niet stil kan houden, maar omdat ik sporen niet nodig vind. Op wedstrijd vanaf het M1 heb ik wel gewoon sporen, en geen schijnsporen, want ze kan er wel tegen.

Wolder rijd ik ook niet met sporen, hij is nog jong en reageert goed op mijn beenhulpen. Ik heb wel een zweepje erbij.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:35

Nessie schreef:
Goldy ga ik mee naar het M1. Ik train zonder sporen en zonder zweep, niet omdat ik mijn benen niet stil kan houden, maar omdat ik sporen niet nodig vind. Op wedstrijd vanaf het M1 heb ik wel gewoon sporen, en geen schijnsporen, want ze kan er wel tegen.

Wolder rijd ik ook niet met sporen, hij is nog jong en reageert goed op mijn beenhulpen. Ik heb wel een zweepje erbij.

dat is alleen maar goed dat een jong paard zonders sporen gereden wordt, anders wordt hij (toch?) gelijk doof voor je been

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:29

Ja bij een jong paard zal ik eerst goed leren op kuitdruk te reageren

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:30

élk paard moet goed op kuitdruk reageren :+ Leeftijd heeft er niets mee te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:35

DebjeDopje schreef:
Nessie schreef:

dat is alleen maar goed dat een jong paard zonders sporen gereden wordt, anders wordt hij (toch?) gelijk doof voor je been

Als jij goed met de spoor kunt rijden, en alleen de spoor gebruikt wanneer je wil, en het paard netjes op kuitdruk leert reageren met je zweep, wordt het niet doof voor je been :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:39

Ik was laatst trouwens op buitenrit met olivier, zoals altijd, zonder zweep, zonder sporen. Alleen dan wel een martingaal op een zeer los standje.. Dat het eigenlijk wel zonder kan.. maarja :+

Nou zag ik 2 andere voorbijgangers met hun, onweis actieve en zeer voorwaartse paarden voorbij komen, met van deze sporen:

http://shop.strato.de/WebRoot/Store/Sho ... _Black.jpg

Continu te prikken, en ook nog een lange dressuur zweep waar ze steeds mee liepen te rammen _-:(
Ik wou er bijna wat van zeggen.... De paarden sprongen telkens in gallop door het constand aandrijven.
Dan krijgen ze een ruk in de smoel, omdat ze zo verdomd hard lopen.. BAH, daar walg ik gewoon van..

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:33

Arme paarden ja. Ik zie ze zelfs vaak in de B zo raar, want is de basis ook niet een paard dat voorwaarts aan je been is? ZONDER hulp van stomme sporen. Ik vind dat ze dat moeten afschaffen in de B. L, kan ik me voorstellen ivm met wijken, al ik zelf wel probeer mijn paard zijwaarts ook gewoon netjes op mijn eigen been te kunnen rijden. Maar iedereen zijn eigen idee daarover. Daar zal ik dan niet over oordelen. Al vind ik een gewoon spoortje daarvoor voldoende. Ik moet eerljik zeggen dat ik zelf ook niet zonder mijn instructrise met sporen rijd, want ik ben altijd veel te bang voor mijn eigen been, dat ik te veel prik. Dat vind ik troch wel zielig.