Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:43

Marij schreef:
Weet je, ik zie in bovenstaande het nut niet helemaal...
En 13 jarige en een 19 jarige die ruzie aan t maken zijn wat lastig is en wat niet...
Ieder heeft op die leeftijd zn eigen ervaring, zn eigen beleving. Wat voor een 13 jarig nog heel moeilijk is/ kan zijn, is voor een 19 jarige mss makkelijker. En wat een 19 jarige moeilijk vind, is voor een 25 jarige mss minder moeilijk.
Zoiets hangt allemaal af van ontwikkeling, ervaring, opvoeding, etc.

Heb gewoon respect voor elkaar en doe gewoon niet zo moeilijk.

Ik kan best snappen dat een pony die heel fanatiek en een apartig karakter heeft, moeilijker is voor een 13 jarige als voor iemand die ouder is. Maar dat heeft gewoon te maken met talent, ervaring, motoriek en ontwikkeling.

Dus hou het gewoon gezellig en respecteer van elkaar dat wat de een moeilijk vind voor de ander makkelijker is.

We zijn via PB verder gegaan en hebben een heel gezellig gesprek gehad. Niet zo snel oordelen/veroordelen ;) Ik snap nu wat zij bedoelt, en zij snapt wat ik bedoel. Misschien ging het niet om "wat lastig is" maar probeerde we er beide achter te komen wat er echt bedoelt werd? ;) Bekijk het ook eens van de positieve kant. Geryon en ik snappen nu nl van elkaar wat we bedoelde.

Marij

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:47

Mijn berichtje was ook niet negatief bedoeld... Ik geef alleen aan dat de toon niet echt heel vriendelijk overkwam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:50

Dat was absoluut niet de bedoeling. :) Ik wil wel eens grover overkomen dan ik bedoel. Maar dat was dus echt niet mijn bedoeling. Ik wilde gewoon duidelijk weten wat ze bedoelde. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:05

Heey! Ja, we hadden alle bij een beetje gelijk!XD

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:06

Inderdaad :D We moesten elkaar alleen nog begrijpen :') Ach, ik ben niet zo goed in mezelf duidelijk maken en jij (naar eigen zeggen) ook niet dus :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:11

Nee, ik heb echt zoooveel ruzie gehad op een ander forum, en omdat die mensen mij alleeen maar zaten af te zeiken ging het nog slechter en met allemaal konijnennesten had ik. Toen zijn 2 volwasse mensen bij dat forum eens naar mij toegegaan, een paar konijnen meegenomen en gezegd welke er nog zwanger zijn. Toen hebben ze het aan iedereen uiotgeled hoe het verhaal is, dus neit zoals ik het had gezegt!:P, en toen waren ze juist blij dat ik de konijnen had gered uit een trailer en dat eht allemaal inteeldkonijntjes zijn en al die dingen...

chrisjezwaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:13

je moet gewonn veel ervaring hebben om op elk paard weg te kunnen rijden maar de meest mensen die eigen paarden hebben doen dat heel gemakkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:23

Nou dat ben ik niet met je eens, Chrisjewaal. Mensen die alleen eigen makke paarden hebben, rijden niet zo op elk paard weg, dat leer je pas als je echt heel veel verschillende paarden rijdt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:29

En dan is dus het punt dat je eerst veel paarden moet kunnen rijden, voor je op elk paard kan wegrijden := Dus eigenlijk hangt het allemaal een beetje in elkaar := (zoals alles wat met paardrijden te maken heeft. Eigenlijk is het een ingewikkelde sport)

Iemand die enkel zijn eigen paard rijd (al dan niet mak) zal nooit op elk paard kunnen weg rijden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:35

Hmm..ik ken een aantal mensen met eigen paard, maar of die overweg kunnen met alle paarden..ik vrees het niet, dat wordt dikke ongelukken! :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:42

Pf was het maar dat een eigen paard betekende dat je op alles weg reed... Dan was ik nu onderhand wel een heul goede ruiter :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 06:41

en ookal heb je ervaring met veel paarden,ik geloof nog steeds niet dat er mensen zijn die op ieder paard wegrijden.

ik ben inderdaad een watje die het liefst alleen op haar eigen pony rijdt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:42

Er zijn mensen die praktisch op elk paard weg rijden.
Rijdt je bijvoorbeeld op een handelstal zul je dat al moeten kunnen. Je kunt daar niet zeggen, die niet. Dat verhandelt zo raar :)
Natuurlijk hebben die mensen ook voorkeuren, maar dat wil niet zeggen dat ze een ander niet aan het werk kunnen zetten en zelfs kunnen verbeteren.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:55

Snoevie schreef:
en ookal heb je ervaring met veel paarden,ik geloof nog steeds niet dat er mensen zijn die op ieder paard wegrijden.

ik ben inderdaad een watje die het liefst alleen op haar eigen pony rijdt.

Ik ben ook een watje op dat gebied... Wil alleen op 'brave' paarden rijden maar ik heb wel op heel wat verschillende 'brave' paarden gereden...

Ik ben er wel van overtuigd dat er mensen zijn die op elk paard kunnen wegrijden... Maar dat zijn er niet veel...

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:21

Met die van mij lukt het nog steeds niet erg fatsoenlijk..
Pas als je daarmee kunt rijden,kun je met ellk paard wegrijden :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:07

BouchraaahH schreef:
Met die van mij lukt het nog steeds niet erg fatsoenlijk..
Pas als je daarmee kunt rijden,kun je met ellk paard wegrijden :D

Hahahah, goede oefening dan! (nou, eerder een keiharde training!XD) Heb het ook met die van mij hoor, als mensen daar een jaartje op rijden kunnen ze elk paardje aan! (mensen van mijn leeftijd dan hea, om niet weer zo'n hele discssie aan te gaan!:P)

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:06

Jaah, het is idd wel altijd hard trainen :D..
Mjaahh,, heb het er wel voor over :D!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:43

Haha, en anders gewoon doorzetten! Heb ik ook met mijn pony gedaan, kwam alleen maar door anderen, zelf wilde ik hem bijna verkopen gewoon! Maar het gaat nu over het algemeen wel weer goed! En ik heb vandaag wedstrijd gehad met carrousel en zat op dat paardje waar ik het over had, maar voor eht eerste (met die wedstrijd...) was er een nieuw paardje voor hem (die was het wel al gewend hoor, maar Rinovo, paard waar ik op zat, niet!) En hij is best wel eennkennig als het gaat om paarden, dus hij wilde niet aansluiten, ging de hele tijd in de verkeerde gangen, wilde er niet naast en al die dingen! Het ging egt k*t! We zijn dan ook 2de (laatste:P) geworden met maar liefs 14 punten verschil! Hahahaha, wij hebben over het algemeen hele moielijke pony's, zelfs waren het eigen zou je ze moeilijk vinden in de carruousel!:P We hadden 64. nogwat!:P

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:48

chrisjezwaal schreef:
je moet gewonn veel ervaring hebben om op elk paard weg te kunnen rijden maar de meest mensen die eigen paarden hebben doen dat heel gemakkelijk

Nou bij mij is dat niet echt het geval :+ Bij elk paard dat ik rijd/gereden heb, heb ik aan het begin hulp gehad met alle knopjes vinden etc.

Ik geloof er niet in dat er iemand is die op bijna elk paard kan wegrijden..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:00

Op elk paard is ook wel echt moeilijk denk ik. Maar wat versta je onder wegrijden, gewoon stap draf galop, want dat kan bijna iedereen toch wel als je niet zo bang bent? Of bedoel je nageeflijkheid, niet door je benen heen lopen, niet over de schouder wegvallen, achterhand eronder? Dat lijkt me idd wel moeilijk!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:11

Ik geloof oprecht dat er ruiters zijn, zelfs sommigen die vooral op manegepaarden rijden, die met vrijwel elk paard zolang het dier niet volledig gestoord is weg kunnen rijden. Het zijn er alleen maar heel weinig.

Ik reed ooit in een manegeles met een jongen. Die jongen reed ook pensions- en handelspaarden. In de les zaten we toen op beginners+/ halfgevorderden- nivo. Maar werkelijk elk paard dat er binnen kwam kon hij mee wegrijden. En netjes ook. Daar zaten ook bloedjes bij die je amper hoefde aan te raken, die al in paniek raakten als je je been aanlegde, subtop- paarden en wat dan ook. Die jongen had een talent! Misschien was hij dressuurmatig niet de beste (die les was B/ L1-nivo), maar hij kreeg werkelijk elk paard dat er binnen kwam netjes aan het lopen, reed buiten op paarden die van een verkeerd staand grassprietje al paniekten zonder veel moeite en ga zo maar door. Die jongen had een bepaald gevoel. Hij kon werkelijk op elk paard dat er binnenkwam zolang het maar zadelmak was een nette B- proef neerzetten, dus nageeflijk, los, met correct achterhandgebruik en alles. Op onderlinge wedstrijden (hij startte nooit officieel, was geen wedstrijdruiter zegmaar) was hij altijd 1e, zelfs met paarden die diezelfde dag nog binnen waren gekomen, ook de bloedjes en dat was altijd terecht.

Nou weet ik wel dat zo iemand zeldzaam is, maar het bestaat dus wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:17

mick75 schreef:
Ik geloof oprecht dat er ruiters zijn, zelfs sommigen die vooral op manegepaarden rijden, die met vrijwel elk paard zolang het dier niet volledig gestoord is weg kunnen rijden. Het zijn er alleen maar heel weinig.

Ik reed ooit in een manegeles met een jongen. Die jongen reed ook pensions- en handelspaarden. In de les zaten we toen op beginners+/ halfgevorderden- nivo. Maar werkelijk elk paard dat er binnen kwam kon hij mee wegrijden. En netjes ook. Daar zaten ook bloedjes bij die je amper hoefde aan te raken, die al in paniek raakten als je je been aanlegde, subtop- paarden en wat dan ook. Die jongen had een talent! Misschien was hij dressuurmatig niet de beste (die les was B/ L1-nivo), maar hij kreeg werkelijk elk paard dat er binnen kwam netjes aan het lopen, reed buiten op paarden die van een verkeerd staand grassprietje al paniekten zonder veel moeite en ga zo maar door. Die jongen had een bepaald gevoel. Hij kon werkelijk op elk paard dat er binnenkwam zolang het maar zadelmak was een nette B- proef neerzetten, dus nageeflijk, los, met correct achterhandgebruik en alles. Op onderlinge wedstrijden (hij startte nooit officieel, was geen wedstrijdruiter zegmaar) was hij altijd 1e, zelfs met paarden die diezelfde dag nog binnen waren gekomen, ook de bloedjes en dat was altijd terecht.

Nou weet ik wel dat zo iemand zeldzaam is, maar het bestaat dus wel.

Wat goed van die jongen joh! Je zou maar zo zijn, lijkt me echt top! Soort van paardenfluisteraar!:P

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:24

Die term zou hij verafschuwen. Hij kan gewoon paarden "lezen". Ze begrijpen door alleen maar even naar ze te kijken en te zien hoe ze reageren op verzorging, en is voorzichtig met rijden. Begint altijd met de kleinst mogelijke hulpen en versterkt die wanneer nodig. Maar doordat ie begint met miniscule hulpen die zelfs het meest sensibele en gevoelige paard niet van streek brengen kan hij zo goed als alle paarden wel rijden, behalve die paarden die specifieke, afwijkende hulpen hebben aangeleerd. Oja, hij is ook niet bang om eens door te pakken wanneer nodig. En ja, wat mij betreft is hij een gevorderde ruiter, ondanks dat ie op B/ L1- nivo blijft steken wat dressuur betreft.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 00:13

Geryon schreef:
Haha, en anders gewoon doorzetten! Heb ik ook met mijn pony gedaan, kwam alleen maar door anderen, zelf wilde ik hem bijna verkopen gewoon! Maar het gaat nu over het algemeen wel weer goed! En ik heb vandaag wedstrijd gehad met carrousel en zat op dat paardje waar ik het over had, maar voor eht eerste (met die wedstrijd...) was er een nieuw paardje voor hem (die was het wel al gewend hoor, maar Rinovo, paard waar ik op zat, niet!) En hij is best wel eennkennig als het gaat om paarden, dus hij wilde niet aansluiten, ging de hele tijd in de verkeerde gangen, wilde er niet naast en al die dingen! Het ging egt k*t! We zijn dan ook 2de (laatste:P) geworden met maar liefs 14 punten verschil! Hahahaha, wij hebben over het algemeen hele moielijke pony's, zelfs waren het eigen zou je ze moeilijk vinden in de carruousel!:P We hadden 64. nogwat!:P

Wat jammer voor je!!
Nou jaah, volgende keer beter zullen we maar denken zeker:D.
Die van mij is altijd heel erg vooruit, maar als ik bijvoorbeeld in het bos rijdt,vertikt ze het om als eerste te lopen.
Ging vandaag wel lekker met d'r,maar die galop blijft toch echt nog wel moeilijk.
Dan gaat de voorkeur toch uit naar gewoon blijven staan:D.
Vond ik toch niet zo'n goed idee, eerlijk gezegd.
Gelukkig kon ze het compenseren door voor de rest wel erg netjes te lopen:D..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:43

mick75 schreef:
En ja, wat mij betreft is hij een gevorderde ruiter, ondanks dat ie op B/ L1- nivo blijft steken wat dressuur betreft.

Ik vind dat het dressuurmatige niveau niets zegt over al dan niet gevorderd...

Zoals jij die jongen beschrijft is hij zelfs een verdergevorderde ruiter voor mij :).
Wat hij kan vind ik gewoonweg veel knapper dan een ruiter die bijvoorbeeld met 1 of 2 paarden Z2 is geworden.