Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:58

Dat is dan jou mening.
Mijn mening en ervaringen zijn dan duidelijk anders. :)
Laten we het daar maar op houden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:52

Jaja, Kazary, jij houd je vast aan je eigen mening en staat nergens voor over en als iemand dan toch een klein puntje raakt, dan is die niet ervaren genoeg. Elk tegenargument weet je weg te wuiven. Prima hoor, maar er komt een moment dat het meer op doordrammen begint te lijken dan een discussie voeren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:59

En dat lijkt van jullie kant niet zo dan? :D
Jullie weten het allemaal zelf beter, maar missen wel de ervaring waar ik het over heb. En duidelijk dat jullie zonder die ervaring gewoon niet snappen wat ik bedoel. Maar is dat geen doordrammen dan om dan te blijven beweren dat je wel gevorderd bent? Denk daar eens over na?
Kom eens terug over 20 jaar en ga in die tussentijd eens rijden bij bijvoorbeeld handelsstallen. En dan praten we verder. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:04

Kazary, wat heb jij dan allemaal voor ervaring dat je zo 'alwetend' maakt?

Dat manegepaarden niet allemaal sport-jazzen zijn die tegen het plafond gaan zodra er een papiertje op de grond valt, wil nog niet zeggen dat je niet op elk paard ervaring opdoet. Niet alleen de ervaring die in jouw straatje past is van belang.

(En nee, ik ben geen manegeruiter die zichzelf probeert te verdedigen)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:09

Zeg ik ook niet.
Maar het is en blijft zo dat er op een manege geen moeilijke paarden staan. Dat kan logischerwijs ook niet. Een manege paard moet niet maar bij 1 ruiter in de week ingezet kunnen worden, maar als het kan wel elke dag lopen.
En als er dan heel vaak iemand af valt krijgt de manege een slechte naam en met wat pech ook nog een claim aan zijn broek.
Denk je dat hij dat risico blijft nemen?
Nee, die let wel meer op.
Die wil paarden die geld verdienen, het is en blijft een bedrijf dat moet blijven bestaan.
En dan staan er geen moeilijke paarden, maar brave paarden. Ook een braaf paard kan wel eens bokken of sterk worden, maar dan is het nog steeds een braaf paard, waar meerdere mensen zo op weg kunnen rijden. Gewoon logisch gevolg wat ik hier schrijf.
En als je nooit eens moeilijke paarden rijdt met echt andere karakters dan blijf je een beginner.
Maar iedereen doet alsof dat verschrikkelijk is, of er nu het ergste van het ergste gezegd wordt.
En dat snap ik dan niet. Wat is daar erg aan?
Leg mij dat eens uit? Lol met de knol gaat het toch om? :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:12

kazary schreef:
En dat lijkt van jullie kant niet zo dan? :D
Jullie weten het allemaal zelf beter, maar missen wel de ervaring waar ik het over heb. En duidelijk dat jullie zonder die ervaring gewoon niet snappen wat ik bedoel. Maar is dat geen doordrammen dan om dan te blijven beweren dat je wel gevorderd bent? Denk daar eens over na?
Kom eens terug over 20 jaar en ga in die tussentijd eens rijden bij bijvoorbeeld handelsstallen. En dan praten we verder. :)

Nee hoor, er zijn best punten in jouw standpunt waarvan ik zeg: er zit wel wat in, maar naar mijn idee is de werkelijkheid een stuk flexibeler en minder negatief dan jij bent. En ook ik heb de nodige ervaring. Dus ook wat dat betreft wil ik je vragen meer open te staan voor anderen: je bent niet de enige met wijsheid en ervaring. Ga in de tussentijd eens kijken bij een aantal goede maneges en we praten verder :p Praat eens met de instructeurs daar. Bekijk de paarden eens goed. En kom er dan achter dat het niet allemaal zo negatief is als jij schrijft. Natuurlijk, die bedrijven zijn er en zullen er blijven. Maar gelukkig ontwikkeld het manegebedrijf zich een stuk beter dan jouw vastigheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:15

Ik ben het toch met Kazary eens........ Als ik vroeger naar manegepaarden zocht voor ons dan zocht ik alleen betrouwbare rustige paarden uit. Gewoonweg omdat je het als manegehouder niet kan hebben dat er mensen botten breken tijdens een les.

Natuurlijk trokken die ook wel eens een sprintje, natuurlijk gaven die ook wel eens een bok weg, maar dat is allemaal kinderspiel vergeleken bij hete sportknollen

maargoed we dwalen af geloof ik :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:16

Kazary; Jij stelt je eigen ervaring met lastige moeilijk handelspaarden boven de ervaringen die andere ruiters hebben. Dat komt gewoon niet zo leuk over. Jij doet alsof alleen ervaring met hete wedstrijdpaarden 'echte' paardrij-ervaring is. Voor mijn idee is dat één soort ervaring. Het leren rijden vast lastige / moeilijk / hete paarden is één tak van sport.

Maar daarnaast denk ik dat er ook op manege hele handige ruiters rondlopen die min om meer 'vastgereden' (en in jouw ogen misschien simpele paarden) weer lekker los kunnen rijden in een uurtje. Gewoon door dressuurmatig correct te rijden, zodat die paarden er echt van verbeteren.

Ik zou niet weten waarom dat geen kwaliteit van een ruiter kan zijn. Zo heeft iedere ruiter z'n eigen ervaring en kwaliteiten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:18

@ilja, Wat ik al eerder aan heb gegeven is dat ik op 4 maneges hier in de buurt ben geweest. En bij alle 4 is het niveau hetzelfde. (en nee ik ga geen stad en land af elke manege bekijken)
Ik heb zelf op stallen gewerkt waar dan ook meiden kwamen om mee te helpen en te rijden, kwamen niet altijd van dezelfde manege, toch hoefde je die geen van allen op een braaf, maar goed aan de hulpen zijnde paard te zetten. Hun hulpen waren altijd te groot (en nee ze zaten dan niet te schoppen)
Die hulpen waren klein voor een manege paard en dan denk je al snel gevorderd te zijn en wordt je ook verteld door de manege. Maar op een fijn gereden paard waren dat hulpen om aan te vliegen in een snelle draf of galop, ipv de bedoelde stap.
Dat zijn gewoon al van die verschillen.
Het is niet negatief. Zoals ik al verschillende keren heb geschreven vind ik het woord beginner niet negatief. Maar blijkbaar de lezers wel.
En de uitleg wat er nu negatief is aan het woord beginner krijg ik maar niet. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:21

Anouska, ik heb het niet eens over de moeilijke paarden op die stallen.
Zelfs de brave, maar wel fijn gereden paarden daar zijn de hulpen al te veel van.

Iedere ruiter heeft zeker zijn kwaliteiten en daar zeg ik ook niets van.
En er lopen zeker weten tallentjes rond op de manege.
Maar zolang ze daar blijven rijden zullen ze nooit beter worden.
Misschien willen ze dat ook niet. En dat is prima. Andere weten misschien niet dat ze daarvoor eens elders moeten gaan kijken dan op die manege.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:22

kazary schreef:
Zeg ik ook niet.
Maar het is en blijft zo dat er op een manege geen moeilijke paarden staan. Dat kan logischerwijs ook niet. Een manege paard moet niet maar bij 1 ruiter in de week ingezet kunnen worden, maar als het kan wel elke dag lopen.
En als er dan heel vaak iemand af valt krijgt de manege een slechte naam en met wat pech ook nog een claim aan zijn broek.
Denk je dat hij dat risico blijft nemen?
Nee, die let wel meer op.
Die wil paarden die geld verdienen, het is en blijft een bedrijf dat moet blijven bestaan.
En dan staan er geen moeilijke paarden, maar brave paarden. Ook een braaf paard kan wel eens bokken of sterk worden, maar dan is het nog steeds een braaf paard, waar meerdere mensen zo op weg kunnen rijden. Gewoon logisch gevolg wat ik hier schrijf.
En als je nooit eens moeilijke paarden rijdt met echt andere karakters dan blijf je een beginner.
Maar iedereen doet alsof dat verschrikkelijk is, of er nu het ergste van het ergste gezegd wordt.
En dat snap ik dan niet. Wat is daar erg aan?
Leg mij dat eens uit? Lol met de knol gaat het toch om? :)

En soms wordt een moeilijk paard door personeel getraind totdat het wél de les in kan. Bovendien, wat is moeilijk? Moeilijk is iets anders dan betrouwbaar. Een paard dat omhoog komt en zich bewust achterover laat vallen (meermaals), dat is niet moeilijk, dat is gevaarlijk. (en dit is de verkorte versie van het verhaal - er is heus goed naar gekeken, onderzocht door medici en bijgetraind door ervaren personeel zonder vooruitgang en dan houdt het op). Die pony die nog erg groen is, overal bang voor is en veel niet snapt, die wordt getraind, kan onverwachts reageren, maar is wel betrouwbaar.

Ik snap nog niet wat jouw definitie van 'moeilijk' is. Vandaag arriveerde een nieuw pensionpaard bij ons op de manege: speciaal uitgezocht op 'niet lastig'. Superbraaf in de omgang. Netjes met rijden. Kortom: zo zou je er 20 als manegepaard willen hebben. Is het een brave, doorgezakte sukkel? Nee.

Ook manegepaarden komen uit leuke bloedlijnen, hebben karakters die niet allemaal eenvoudig zijn. Niet alle manegepaarden zijn door iedere ruiter te berijden. Niet iedere manegeruiter komt voor een uurtje lol met de knol, maar wil ook werkelijk presteren. Veel van onze manegepaarden eindigen als pensionpaard, omdat ze van goede kwaliteit zijn. En betrouwbaar.

Enkele paarden die met personeel of manegeruiter uitkomen in de dressuur. We hebben er 2 in het M1 die nog lang niet aan hun top zitten. Enkele pony's worden met succes uitgebracht. De braafste manegepony (in die zin dat ie bijna nooit schrikt en een heel gelijkmatig humeur heeft) is regiokampioen springen geworden.

Dat bedoel ik dus: je kunt niet alle maneges en niet alle manegeruiters over 1 kam scheren. Zoals je ook niet alle 'eigen paarden' en mensen met een eigen paard over 1 kam kunt scheren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:23

We dwalen inderdaad wel af.
Maar daardoor blijf ik wel bij mijn mening dat in een groepsles een paard niet aan een hulpteugel hoort.
Achterhand eronder rijden op een correcte manier gebeurd daar niet als je 5 minuten aandacht krijgt.
En doe je dat niet met je hulpteugel, heeft dat ding geen toegevoegde waarde. Ja voor de eigenaar zijn zakken, omdat het paard dan weer overal in te zetten is.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:24

KiWiKo schreef:
Ik ben het toch met Kazary eens........ Als ik vroeger naar manegepaarden zocht voor ons dan zocht ik alleen betrouwbare rustige paarden uit. Gewoonweg omdat je het als manegehouder niet kan hebben dat er mensen botten breken tijdens een les.

Natuurlijk trokken die ook wel eens een sprintje, natuurlijk gaven die ook wel eens een bok weg, maar dat is allemaal kinderspiel vergeleken bij hete sportknollen

maargoed we dwalen af geloof ik :)

Maar lang niet iedereen heeft een superhete sportknol. Hoeveel mensen rijden er recreatief of zomaar af en toe eens een wedstrijdje? Net als sommige manegepaarden weer wat extra's in hun kont hebben zitten. Zo lang e.e.a. betrouwbaar blijft.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:25

Anoeska schreef:
Kazary; Jij stelt je eigen ervaring met lastige moeilijk handelspaarden boven de ervaringen die andere ruiters hebben. Dat komt gewoon niet zo leuk over. Jij doet alsof alleen ervaring met hete wedstrijdpaarden 'echte' paardrij-ervaring is. Voor mijn idee is dat één soort ervaring. Het leren rijden vast lastige / moeilijk / hete paarden is één tak van sport.
.

Precies. Mijn ex was altijd heel goed met lastige/hete paarden. Ik ben altijd meer van het trainen en verfijnen van oefeningen geweest. Als wij een paard zouden kopen, zou het voor ieder een compleet ander type zijn :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:27

Er zijn ook een hoop eigen paarden die je vanaf vandaag in de manegeles in kunt zetten.
Is dat je enige ervaring blijf je voor mij ook een beginner.
Maar nogmaals, voor mij is het woord beginner niet negatief.

Bij mij ben je pas gevorderd als je echt verschillende paarden kunt rijden en ook kunt trainen.
En echt verschillende staan er op een manege niet.
Of het zou een mengeling manege handelstal zijn, maar ook dan wordt er erg goed opgelet wat wel de lessen in gaat. dan worden nog weer de bepaalde typjes uitgekozen
Zoals Kiwiko ook al heeft uitgelegd.

Maar nu ga ik even eten. Krijg honger van al die berichtjes typen :)
Laatst bijgewerkt door kazary op 11-04-09 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:28

Tjeetje :D is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat een manegen niks heeft aan lastige paarden, en dat er daarom ook geen lastige paarden op een manege staan :D :D

Diegene die mij uit kan leggen waarom in hemelsnaam een manegehouder een lastig paard op stal wil hebben die moet dat mij maar eens uitleggen, want de stalbaas heeft er niks aan, dier kost alleen maar geld....... en manegepaarden moeten geld opleveren, die moeten in de lessen meelopen en zo hun eigen kost verdienen PLUS dat van de baas. Daarnaast moeten de risico's zo klein mogelijk zijn voor de ruiters.

En iemand die zegt dat dit anders is, die snapt niet echt helemaal hoe het nou eigenlijk tikt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:28

kazary schreef:
@ilja, Wat ik al eerder aan heb gegeven is dat ik op 4 maneges hier in de buurt ben geweest. En bij alle 4 is het niveau hetzelfde. (en nee ik ga geen stad en land af elke manege bekijken)
Ik heb zelf op stallen gewerkt waar dan ook meiden kwamen om mee te helpen en te rijden, kwamen niet altijd van dezelfde manege, toch hoefde je die geen van allen op een braaf, maar goed aan de hulpen zijnde paard te zetten. Hun hulpen waren altijd te groot (en nee ze zaten dan niet te schoppen)
Die hulpen waren klein voor een manege paard en dan denk je al snel gevorderd te zijn en wordt je ook verteld door de manege. Maar op een fijn gereden paard waren dat hulpen om aan te vliegen in een snelle draf of galop, ipv de bedoelde stap.
Dat zijn gewoon al van die verschillen.
Het is niet negatief. Zoals ik al verschillende keren heb geschreven vind ik het woord beginner niet negatief. Maar blijkbaar de lezers wel.
En de uitleg wat er nu negatief is aan het woord beginner krijg ik maar niet. :)

Je hebt mij niet gehoord over het woord 'beginner'.:) Neem van mij aan dat de wereld (gelukkig) groter is dan de maneges om jou heen. Ik zou je bijna uitnodigen voor een bezoek :) Een collega van me heeft (door blessure van haar eigen paard) met een manege paard zojuist de Orun 3 behaald. Men was onder de indruk van het paard en had moeite te geloven dat het een manegepaard was. Wat kwaliteit en karakter betreft.
Natuurlijk kan het zijn dat er op diverse handelsstallen heel ander type paard staat, maar dat is ook afhankelijk van het type handelaar en zijn doelgroep. Waar denk je dat maneges hun paarden vandaan halen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:29

kazary schreef:
Er zijn ook een hoop eigen paarden die je vanaf vandaag in de manegeles in kunt zetten.
Is dat je enige ervaring blijf je voor mij ook een beginner.
Maar nogmaals, voor mij is het woord beginner niet negatief.

Bij mij ben je pas gevorderd als je echt verschillende paarden kunt rijden en ook kunt trainen.
En echt verschillende staan er op een manege niet.
Of het zou een mengeling manege handelstal zijn, maar ook dan wordt er erg goed opgelet wat wel de lessen in gaat. dan worden nog weer de bepaalde typjes uitgekozen
Zoals Kiwiko ook al heeft uitgelegd.

Maar nu ga ik even eten. Krijg honger van al die berichtjes typen :)

AH! Daar komen we elkaar tegemoet! Wij zijn manege/handelsstal :)))))))

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:31

KiWiKo schreef:
Tjeetje :D is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat een manegen niks heeft aan lastige paarden, en dat er daarom ook geen lastige paarden op een manege staan :D :D

Diegene die mij uit kan leggen waarom in hemelsnaam een manegehouder een lastig paard op stal wil hebben die moet dat mij maar eens uitleggen, want de stalbaas heeft er niks aan, dier kost alleen maar geld....... en manegepaarden moeten geld opleveren, die moeten in de lessen meelopen en zo hun eigen kost verdienen PLUS dat van de baas. Daarnaast moeten de risico's zo klein mogelijk zijn voor de ruiters.

En iemand die zegt dat dit anders is, die snapt niet echt helemaal hoe het nou eigenlijk tikt

Nja, wat ik schrijf komt uit mijn eigen werkervaring... werken op een manege/handelsstal. Zo lang lastig betrouwbaar blijft... En natuurlijk is het assortiment paarden heel divers. Van zeer braaf tot meer complex. En om weer op het topic terug te komen: van een paard dat de ene dag met bijzetteugel een longeles loopt en de andere dag met 2 vingers in de neus een stel winstpunten in de M mee naar huis neemt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:31

Ja de rustige paarden van de handelaar. De dooie knollen zoals ze daar genoemd worden. (zonder neerbuigend te willen zijn)
Maar lees de post van Kiwiko eens door en antwoord daar eens op.
Ik heb het ook al eerder geschreven, maar daar komt weinig antwoord op.

Ilja, dan weet jij dondersgoed dat je de dooie knollen van de handel inzet in de lessen, niet de wildebrassen, want dan ben je over een jaar alleen nog maar handelsstal, met een slechte naam erbij.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:32

Bij ons in de manege zijn er een 4 à 5 paarden met een martingaal.
Deze durven wel eens hun hoofd de lucht in te 'smijten' en er dan vandoor te gaan, wat niet handig is bij beginners.
Toen 'k er weg ging reed ik deze paarden altijd ZONDER deze hulpteugel, wat vrije keuze was!
Ze hadden liever dat de paarden zonder martegaal liepen, maar soms is het beter dat ze er wél eentje aanhebben :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:34

Wanneer is een paard te lastig of heet voor een manege?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:35

kazary schreef:
Ja de rustige paarden van de handelaar. De dooie knollen zoals ze daar genoemd worden. (zonder neerbuigend te willen zijn)

Ilja, dan weet jij dondersgoed dat je de dooie knollen van de handel inzet in de lessen, niet de wildebrassen, want dan ben je over een jaar alleen nog maar handelsstal, met een slechte naam erbij.

Kazary, I rest my case. Wij komen elkaar niet tegemoet. Ik blijf van mening dat er maneges zijn die er positiever aan toe zijn dan jij beweert en jij niet. Klaar. Live a happy life.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:36

Ilja000 schreef:
kazary schreef:

Kazary, I rest my case. Wij komen elkaar niet tegemoet. Niet elke handelaar richt zich op Salinero's. Sommige handelaren richten zich op betrouwbare, kwalitatief goede basispaarden (t/mz) Ik blijf van mening dat er maneges en manegeruiters zijn die er positiever aan toe zijn dan jij beweert en jij niet. Klaar. Live a happy life.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:36

Ik ben het heus wel eens dat er op maneges over het algemeen betrouwbaardere paarden staan. Kiwiko heeft gelijk, een paard wat er elke les iemand afdondert blijft niet lang op stal staan. Daar wil niemand op, dus daar kan de baas geen geld aan verdienen.

Ik ben het niet eens dat je dan voor altijd een beginner blijft. Ik ben het niet eens met dat jij zegt dat je je alleen maar kan ontwikkelen als ruiter (en dus gevorderd kan worden) door op lastige moeilijke knollen te gaan zitten.

Ik denk gewoon dat je in heel veel dingen kan ontwikkelen. De ene ruiter is beter in paarden die tegen het plafond gaan, de ander kan goed jonge paarden rijden, en weer een andere ruiter is heel vaardig in het loswerken van vastgereden manegepaarden of het lekker voorwaarts rijden van trage ponies.

Ik vind gewoon dat je een beetje oogkleppen op hebt, en alleen je eigen ervaring op lastige handelspaarden als waardevol ziet. Allemaal heel leuk hoor op van die moeilijke paarden rijden, maar er is meer in de wereld.