Mijn mening en ervaringen zijn dan duidelijk anders.

Laten we het daar maar op houden.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

kazary schreef:En dat lijkt van jullie kant niet zo dan?
Jullie weten het allemaal zelf beter, maar missen wel de ervaring waar ik het over heb. En duidelijk dat jullie zonder die ervaring gewoon niet snappen wat ik bedoel. Maar is dat geen doordrammen dan om dan te blijven beweren dat je wel gevorderd bent? Denk daar eens over na?
Kom eens terug over 20 jaar en ga in die tussentijd eens rijden bij bijvoorbeeld handelsstallen. En dan praten we verder.

kazary schreef:Zeg ik ook niet.
Maar het is en blijft zo dat er op een manege geen moeilijke paarden staan. Dat kan logischerwijs ook niet. Een manege paard moet niet maar bij 1 ruiter in de week ingezet kunnen worden, maar als het kan wel elke dag lopen.
En als er dan heel vaak iemand af valt krijgt de manege een slechte naam en met wat pech ook nog een claim aan zijn broek.
Denk je dat hij dat risico blijft nemen?
Nee, die let wel meer op.
Die wil paarden die geld verdienen, het is en blijft een bedrijf dat moet blijven bestaan.
En dan staan er geen moeilijke paarden, maar brave paarden. Ook een braaf paard kan wel eens bokken of sterk worden, maar dan is het nog steeds een braaf paard, waar meerdere mensen zo op weg kunnen rijden. Gewoon logisch gevolg wat ik hier schrijf.
En als je nooit eens moeilijke paarden rijdt met echt andere karakters dan blijf je een beginner.
Maar iedereen doet alsof dat verschrikkelijk is, of er nu het ergste van het ergste gezegd wordt.
En dat snap ik dan niet. Wat is daar erg aan?
Leg mij dat eens uit? Lol met de knol gaat het toch om?

KiWiKo schreef:Ik ben het toch met Kazary eens........ Als ik vroeger naar manegepaarden zocht voor ons dan zocht ik alleen betrouwbare rustige paarden uit. Gewoonweg omdat je het als manegehouder niet kan hebben dat er mensen botten breken tijdens een les.
Natuurlijk trokken die ook wel eens een sprintje, natuurlijk gaven die ook wel eens een bok weg, maar dat is allemaal kinderspiel vergeleken bij hete sportknollen
maargoed we dwalen af geloof ik
Anoeska schreef:Kazary; Jij stelt je eigen ervaring met lastige moeilijk handelspaarden boven de ervaringen die andere ruiters hebben. Dat komt gewoon niet zo leuk over. Jij doet alsof alleen ervaring met hete wedstrijdpaarden 'echte' paardrij-ervaring is. Voor mijn idee is dat één soort ervaring. Het leren rijden vast lastige / moeilijk / hete paarden is één tak van sport.
.

is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat een manegen niks heeft aan lastige paarden, en dat er daarom ook geen lastige paarden op een manege staan
kazary schreef:@ilja, Wat ik al eerder aan heb gegeven is dat ik op 4 maneges hier in de buurt ben geweest. En bij alle 4 is het niveau hetzelfde. (en nee ik ga geen stad en land af elke manege bekijken)
Ik heb zelf op stallen gewerkt waar dan ook meiden kwamen om mee te helpen en te rijden, kwamen niet altijd van dezelfde manege, toch hoefde je die geen van allen op een braaf, maar goed aan de hulpen zijnde paard te zetten. Hun hulpen waren altijd te groot (en nee ze zaten dan niet te schoppen)
Die hulpen waren klein voor een manege paard en dan denk je al snel gevorderd te zijn en wordt je ook verteld door de manege. Maar op een fijn gereden paard waren dat hulpen om aan te vliegen in een snelle draf of galop, ipv de bedoelde stap.
Dat zijn gewoon al van die verschillen.
Het is niet negatief. Zoals ik al verschillende keren heb geschreven vind ik het woord beginner niet negatief. Maar blijkbaar de lezers wel.
En de uitleg wat er nu negatief is aan het woord beginner krijg ik maar niet.
Neem van mij aan dat de wereld (gelukkig) groter is dan de maneges om jou heen. Ik zou je bijna uitnodigen voor een bezoek
Een collega van me heeft (door blessure van haar eigen paard) met een manege paard zojuist de Orun 3 behaald. Men was onder de indruk van het paard en had moeite te geloven dat het een manegepaard was. Wat kwaliteit en karakter betreft. kazary schreef:Er zijn ook een hoop eigen paarden die je vanaf vandaag in de manegeles in kunt zetten.
Is dat je enige ervaring blijf je voor mij ook een beginner.
Maar nogmaals, voor mij is het woord beginner niet negatief.
Bij mij ben je pas gevorderd als je echt verschillende paarden kunt rijden en ook kunt trainen.
En echt verschillende staan er op een manege niet.
Of het zou een mengeling manege handelstal zijn, maar ook dan wordt er erg goed opgelet wat wel de lessen in gaat. dan worden nog weer de bepaalde typjes uitgekozen
Zoals Kiwiko ook al heeft uitgelegd.
Maar nu ga ik even eten. Krijg honger van al die berichtjes typen
))))) KiWiKo schreef:Tjeetjeis het nou zo moeilijk om te begrijpen dat een manegen niks heeft aan lastige paarden, en dat er daarom ook geen lastige paarden op een manege staan
![]()
![]()
Diegene die mij uit kan leggen waarom in hemelsnaam een manegehouder een lastig paard op stal wil hebben die moet dat mij maar eens uitleggen, want de stalbaas heeft er niks aan, dier kost alleen maar geld....... en manegepaarden moeten geld opleveren, die moeten in de lessen meelopen en zo hun eigen kost verdienen PLUS dat van de baas. Daarnaast moeten de risico's zo klein mogelijk zijn voor de ruiters.
En iemand die zegt dat dit anders is, die snapt niet echt helemaal hoe het nou eigenlijk tikt

kazary schreef:Ja de rustige paarden van de handelaar. De dooie knollen zoals ze daar genoemd worden. (zonder neerbuigend te willen zijn)
Maar lees de post van Kiwiko eens door en antwoord daar eens op.
Ik heb het ook al eerder geschreven, maar daar komt weinig antwoord op.
Ilja, dan weet jij dondersgoed dat je de dooie knollen van de handel inzet in de lessen, niet de wildebrassen, want dan ben je over een jaar alleen nog maar handelsstal, met een slechte naam erbij.
Ilja000 schreef:kazary schreef:Ja de rustige paarden van de handelaar. De dooie knollen zoals ze daar genoemd worden. (zonder neerbuigend te willen zijn)
Maar lees de post van Kiwiko eens door en antwoord daar eens op.
Ik heb het ook al eerder geschreven, maar daar komt weinig antwoord op.
Ilja, dan weet jij dondersgoed dat je de dooie knollen van de handel inzet in de lessen, niet de wildebrassen, want dan ben je over een jaar alleen nog maar handelsstal, met een slechte naam erbij.
Kazary, I rest my case. Wij komen elkaar niet tegemoet. Niet elke handelaar richt zich op Salinero's. Sommige handelaren richten zich op betrouwbare, kwalitatief goede basispaarden (t/mz) Ik blijf van mening dat er maneges en manegeruiters zijn die er positiever aan toe zijn dan jij beweert en jij niet. Klaar. Live a happy life.