Beter lezen, dat ik hier de kwestie
Een bit oefent al druk uit als het in de mond ligt. Daarbij kan je niet oordelenof ik verkeerd met bit rijd, omdat ik hier niet/of nauwelijks mee rijd! En volgens mij vertelde jij net ook hoe jij de paarden
had staan, niet dan?
Zoek eens op internet wat meer informatie over de werking van het bit. Dat is duidelijker als hoe ik het uitleg, want dat
schijn je niet te begrijpen.. Of op Youtube, staan ook genoeg filmpjes over de werking van het bit op
Ik vind het natuurlijke houden beter omdat het paard een dier is en zo Natuurlijk mogelijk gehouden moet worden! Waarom
onnatuurlijk bezig zijn en je paard opsluiten in de stal terwijl hij ook lekker buiten kan rondrennen. DAT bedoel ik. Zo simpel
is het
Lekker vrij de wei in met soortgenoten, zo zie ik het. 
. Niks veel druk en tegen tanden aan dus, volgens mij doe ik het dus wel
. Ook eens met een halster gereden, maar die druk op zijn hoofd vind hij echt NIET leuk..
)
Dus dat lijkt me niet echt waar! Toch vind ik het wel logisch klinken dat er druk word uitgeoefend op de mond, lagen, tong en tanden wanneer het bit in de mond zit.
Maarja, ieders zijn eigen mening & die vallen niet te verdraaien. Een dat 'zonder betekenis' snap ik niet. Dus een paard laten wijken is ook zonder beteknis?
) kan ook lelijk snijden in de neus.... Dus ik snap ook niet waarom het bit altijd zo afgekraakt word...
). Maar goed, hij speelt met zijn paarden, en paarden zijn van nature geen beesten die gaan spelen met mensen. Die spelen liever met soortgenoten, dus als hij ze bij andere paarden zet willen ze niet meer met hem spelen, zo simpel is het. Hij is het enige wezen dat contact legt met die paarden, dus zoeken die paarden ook meer contact met hem omdat ze anders niks hebben. Een paard dat alleen gehouden wordt is veel meer op mensen gericht. Zijn trainingsmethode is grotendeels op het iniatief van het paard gebaseerd, voorbeeld; Als hij een paard aan wil leren een bal te halen, gaat hij eerst zelf met de bal spelen, en wacht hij tot het paard ook mee gaat doen en ook met de bal gaat spelen. Zo leert hij het paard heel spelergewijs om een bal te apporteren.
Blij te horen dat er nog iemand is die dit ook heeft gezien/gehoord/meegekregen. Vroeg 't me al een tijdje echt af.... Doe zelf ook aan VD, maar m'n paard staat dan wel altijd buiten in een kudde. En 't gaat gewoon goed
Maar al helemaal niet van Nevzorov dus.