bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:01

*zucht*

Beter lezen, dat ik hier de kwestie ;) Een bit oefent al druk uit als het in de mond ligt. Daarbij kan je niet oordelen
of ik verkeerd met bit rijd, omdat ik hier niet/of nauwelijks mee rijd! En volgens mij vertelde jij net ook hoe jij de paarden
had staan, niet dan?

Zoek eens op internet wat meer informatie over de werking van het bit. Dat is duidelijker als hoe ik het uitleg, want dat
schijn je niet te begrijpen.. Of op Youtube, staan ook genoeg filmpjes over de werking van het bit op ;)

Ik vind het natuurlijke houden beter omdat het paard een dier is en zo Natuurlijk mogelijk gehouden moet worden! Waarom
onnatuurlijk bezig zijn en je paard opsluiten in de stal terwijl hij ook lekker buiten kan rondrennen. DAT bedoel ik. Zo simpel
is het ;) Lekker vrij de wei in met soortgenoten, zo zie ik het.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:02

NHevaVD schreef:
*zucht*

Beter lezen, dat ik hier de kwestie ;) Een bit oefent al druk uit als het in de mond ligt. Daarbij kan je niet oordelen
of ik verkeerd met bit rijd, omdat ik hier niet/of nauwelijks mee rijd! En volgens mij vertelde jij net ook hoe jij de paarden
had staan, niet dan?

Zoek eens op internet wat meer informatie over de werking van het bit. Dat is duidelijker als hoe ik het uitleg, want dat
schijn je niet te begrijpen.. Of op Youtube, staan ook genoeg filmpjes over de werking van het bit op ;)

Ik vind het natuurlijke houden beter omdat het paard een dier is en zo Natuurlijk mogelijk gehouden moet worden! Waarom
onnatuurlijk bezig zijn en je paard opsluiten in de stal terwijl hij ook lekker buiten kan rondrennen. DAT bedoel ik. Zo simpel
is het ;) Lekker vrij de wei in met soortgenoten, zo zie ik het.

Och, dat niet wetenschappelijke onderbouwde gebrabbel in het internet, verwijs je me daar nu naar...? Jammer, had gehoopt dat ik nu eens echt zou leren waarom bitloos beter is...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:04

Dat is geen gebrabbel, dat zijn verschillende meningen van talloze mensen die, net zoals die van ons nu!, tegen elkaar
aan botsen. Goed zoeken, dan kom je er wel! ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:10

NHevaVD schreef:
Dat is geen gebrabbel, dat zijn verschillende meningen van talloze mensen die, net zoals die van ons nu!, tegen elkaar
aan botsen. Goed zoeken, dan kom je er wel! ;)

Denk je nou echt dat ik daar niet naar gekeken heb? Beetje raar, weet niet hoe dat met jou zit, maar ik wil grag weten waar ik over praat voordat ik aan en discussie begin...

Als je nu wilt zeggen dat het geen gebrabbel is omdat Cook er ooit een boek over schreef...Sorry, voor mij nog steeds niet wetenschappelijk genoeg...

Nou, ik ga lekker naar mijn paardje en hang er weer een bit in... ;)

Tot laters!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:12

och ik blijf erbij als je een paard zo natuurlijk mogelijk wilt houden je er niet op moet gaan zitten.
En al helemaal geen kuntjes leren zoals op jouw foto te zien is NHevaVD ;). Mijn paard mag ook lekker paard zijn,
staat zo veel mogelijk buiten, heeft veel afwisseling in zijn leven, wordt goed verzorgd. En hij heeft ook geen
problemen met zijn bit, sterker nog ieder die erop klimt verbaasd zich over het feit dat zon groot paard zo fijn in
zijn mond is en op 2 pinken te rijden is :). Niks veel druk en tegen tanden aan dus, volgens mij doe ik het dus wel
goed :Y) . Ook eens met een halster gereden, maar die druk op zijn hoofd vind hij echt NIET leuk..

Verder ben ik benieuwd naar het mailjes naar meneer waarover dit topic gaat, of ze iets terug krijgt..!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:14

Jeetjemina, MENINGEN zeg ik toch? Jij bent duidelijk erg gehecht aan je mening.
Niets mis mee, alleen jammer dat je niet openstaat voor mensen die er nu echt
onderzoek naar hebben gedaan. In tegenstelling tot jouw geloof ik hier toch wel
zeker dingen van.

@ Randie: En op een paard gaan zitten, dat is wel natuurlijk? Je kunt het ook overdrijven ;)
Zo heeft ieder paard dus duidelijk zijn eigen dingetjes die hij fijn vind ;p

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:14

@NHevaVD
Ik denk dat ze van jou wil weten: waarom, en met wie jij het dan eens bent.
Als je dat niet kan zeggen, kan zij nl ook niet de discussie met jou aan gaan waarom zij eventueel anders denkt.
Ik vind, is makkelijk gezegt. Onderbouw het.
Desnoods via links van sites waar jij achter staat. Maar om te zeggen kijk maar op internet ... dan kom je op zoveel sites uit die ook allemaal qua mening van elkaar verschillen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:17

higgins schreef:
@NHevaVD
Ik denk dat ze van jou wil weten: waarom, en met wie jij het dan eens bent.
Als je dat niet kan zeggen, kan zij nl ook niet de discussie met jou aan gaan waarom zij eventueel anders denkt.
Ik vind, is makkelijk gezegt. Onderbouw het.
Desnoods via links van sites waar jij achter staat. Maar om te zeggen kijk maar op internet ... dan kom je op zoveel sites uit die ook allemaal qua mening van elkaar verschillen.

Hmmm oke ;) Het kwam misschien inderdaad een beetje verward over.. Dat was niet de bedoeling. Als we paarden echt natuurlijk willen houden, zou je er ook niet op moeten rijden en da's inderdaad nogal, hihi, duidelijke taal ;p Maargoed, ik zie dan weer niet
in waarom een paar kunsten aanleren dan zo onnatuurlijk is? (Denk bijv. aan honden........) Ze slaan met de voorbenen met bijvoorbeeld spelen, gaan liggen met rollen en steigeren met spelen.. Als je goed kijkt zie je veel van die dingetjes terug in hun ge-
drag 8-)
Laatst bijgewerkt door E_Nalanta op 09-05-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:21

Citaat:
@ Randie: En op een paard gaan zitten, dat is wel natuurlijk? Je kunt het ook overdrijven

en dat is maar goed dat ieder zijn eigen dingen heeft he ;). Maar persoonlijk vind ik NH & VD niet
rijmen samen. NH is zo natuurlijk mogelijk met je paard omgaan en hem ook zo berijden. En VD zijn
gewoon kunstjes aanleren, en dat is alles behalve natuurlijk...? Dus ik ben inderdaad ook benieuwd
naar onderbouwing daarvan.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:24

randie schreef:
Citaat:
@ Randie: En op een paard gaan zitten, dat is wel natuurlijk? Je kunt het ook overdrijven

en dat is maar goed dat ieder zijn eigen dingen heeft he ;). Maar persoonlijk vind ik NH & VD niet
rijmen samen. NH is zo natuurlijk mogelijk met je paard omgaan en hem ook zo berijden. En VD zijn
gewoon kunstjes aanleren, en dat is alles behalve natuurlijk...? Dus ik ben inderdaad ook benieuwd
naar onderbouwing daarvan.

Nou, ik vind VD alles behalve onnatuurlijk! Zoals ik in de vorige post al vermeldde, zie je paarden deze
oefeningen ook vaak gewoon uitvoeren. Liggen, knielen (voor 't liggen), met de voorbenen slaan, steigeren,
op verhogingen staan.. Is dat dan ook onnatuurlijk?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:27

dat is geen onnatuurlijk gedrag, maar wel om er een commando aan vast te plakken.
En het door een commando op te roepen, dan is het geen natuurlijk gedrag meer maar een aangeleerd
kunsje zonder betekenis.
spaanse pas, jambette, knielen op een knie en een been gestrekt, op een verhoging staan vind ik inderdaad onnatuurlijk :).
Laatst bijgewerkt door vencedor op 09-05-09 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:27

Ik had eigenlijk ook gehoopt op een goed onderbouwd antwoord over het bit.. kun je nog links geven? Ik heb namelijk een keer iemand gesproken bij een stand op een paardenevenement, en die meende ook dat met bit rijden heel slecht is. Maar hij kon het niet goed uitleggen, en noemde echt rare dingen (dat een paard met bit in niet kan slikken, daarom gaat het schuimen, enz. :Z )

Verder ben ik ook van mening dat je een paard geen 'trucjes' kan leren zonder dwang of beloning (in welke vorm dan ook). Het is een vorm van leren. Een beloning door middel van 'goedzo' zeggen, een klopje, een aai, doet al genoeg. Maar zonder beloning of dwang geloof ik niet dat een paard bijvoorbeeld de spaanse pas gaat doen, of oefeningen in de dressuur.
Ik wil dan namelijk wel eens weten hoe er geleerd wordt. :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:31

_Pansy_ schreef:
Ik had eigenlijk ook gehoopt op een goed onderbouwd antwoord over het bit.. kun je nog links geven? Ik heb namelijk een keer iemand gesproken bij een stand op een paardenevenement, en die meende ook dat met bit rijden heel slecht is. Maar hij kon het niet goed uitleggen, en noemde echt rare dingen (dat een paard met bit in niet kan slikken, daarom gaat het schuimen, enz. :Z )

Verder ben ik ook van mening dat je een paard geen 'trucjes' kan leren zonder dwang of beloning (in welke vorm dan ook). Het is een vorm van leren. Een beloning door middel van 'goedzo' zeggen, een klopje, een aai, doet al genoeg. Maar zonder beloning of dwang geloof ik niet dat een paard bijvoorbeeld de spaanse pas gaat doen, of oefeningen in de dressuur.

Dat heb ik dus ook gelezen, dat het speeksel opgeklopt word door het bit, maar dat lijkt me sterk! Als mijn moeder d'r paard longeerd met een halster gaat hij zelfs schuimen! :z Dus dat lijkt me niet echt waar! Toch vind ik het wel logisch klinken dat er druk word uitgeoefend op de mond, lagen, tong en tanden wanneer het bit in de mond zit.

Een paard leert truckjes inderdaad door beloning, maar dat met dwang snap ik eerlijk gezegd niet helemaal? Het is inderdaad leren, daar ben ik met je eens, maar dwang lijkt me sterk! Noem het dan motiveren! Met dwang, lijkt mij, kom je niet ver toch! ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:34

randie schreef:
dat is geen onnatuurlijk gedrag, maar wel om er een commando aan vast te plakken.
En het door een commando op te roepen, dan is het geen natuurlijk gedrag meer maar een aangeleerd
kunsje zonder betekenis.
spaanse pas, jambette, knielen op een knie en een been gestrekt, op een verhoging staan vind ik inderdaad onnatuurlijk :).

Nou, toch is het niet onnatuurlijk. Voor het liggen, gaat een paard knielen. De Jambette doen ze wel eens wanneer ze neuzen! Om dat nu eens iets vaker van je paard te vragen, hoeft het niet meteen zo te zijn dat het onnatuurlijk of wat dan ook is.. ;( Maarja, ieders zijn eigen mening & die vallen niet te verdraaien. Een dat 'zonder betekenis' snap ik niet. Dus een paard laten wijken is ook zonder beteknis?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:38

NHevaVD schreef:
Dat heb ik dus ook gelezen, dat het speeksel opgeklopt word door het bit, maar dat lijkt me sterk! Als mijn moeder d'r paard longeerd met een halster gaat hij zelfs schuimen! :z Dus dat lijkt me niet echt waar! Toch vind ik het wel logisch klinken dat er druk word uitgeoefend op de mond, lagen, tong en tanden wanneer het bit in de mond zit.

Een paard leert truckjes inderdaad door beloning, maar dat met dwang snap ik eerlijk gezegd niet helemaal? Het is inderdaad leren, daar ben ik met je eens, maar dwang lijkt me sterk! Noem het dan motiveren! Met dwang, lijkt mij, kom je niet ver toch! ;)

Over het leren, ik werk met beloning, niet met dwang. Maar ik heb het idee dat er wel mensen zijn die door dwang dingen aanleren, en ik zie dat in de dressuur, van vd heb ik geen verstand(al heb ik daar ook al minder leuke dingen van gehoord en gezien).
En dan doet het paard het denk ik ook wel, ook al is het niet uit vrije wil..
En als ik het filmpje zie van nevzorov, heb ik het idee dat hij ook meer met dwang werkt dan met beloning.. (om even ontopic te blijven voor zover dat lukt)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:42

Over het leren, ik werk met beloning, niet met dwang. Maar ik heb het idee dat er wel mensen zijn die door dwang dingen aanleren, en ik zie dat in de dressuur, van vd heb ik geen verstand(al heb ik daar ook al minder leuke dingen van gehoord en gezien).
En dan doet het paard het denk ik ook wel, ook al is het niet uit vrije wil..
En als ik het filmpje zie van nevzorov, heb ik het idee dat hij ook meer met dwang werkt dan met beloning.. [size=7](om even ontopic te blijven voor zover dat lukt)

Heb helaas ook mensen gezien waarbij het paard gewoon finaal geslagen word totdat het van angst en pijn de lucht in gaat omdat 'steigeren' zo mooi is... Vrijheidsdressuur is pas echt kunst wanneer het ook echt met respect en in vrijheid is aangeleerd,
vind ik! Heb ook van onze Smid gehoord dat Nevzorov de paarden altijd op stal heeft staan & dan ook nog eens gescheiden! Doet
hij dit niet, dan meent hij dat de paarden hem niet meer als hun leider zullen zien & dus ook niet meer gaan gehoorzamen.. Ik heb
geen idee of dit waar is, vond het zelf altijd erg geweldig om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:46

NHevaVD schreef:
_Pansy_ schreef:

Tsja, dat ligt puur aan de hand van de ruiter ;)
Een hackamore kan de neus ook breken in de verkeerde handen. Een touwhalster (of cross-rope bridle, wat het ook is :+ ) kan ook lelijk snijden in de neus.... Dus ik snap ook niet waarom het bit altijd zo afgekraakt word...

E_Nalanta

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:47

Jep, daarom zij ik al; zo heeft ieder rijtuig zijn nadelen.. ;)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:56

NHevaVD schreef:
Heb ook van onze Smid gehoord dat Nevzorov de paarden altijd op stal heeft staan & dan ook nog eens gescheiden! Doet
hij dit niet, dan meent hij dat de paarden hem niet meer als hun leider zullen zien & dus ook niet meer gaan gehoorzamen.. Ik heb

Hij heeft zijn paarden idd veel op stal staan, wel in hele mooie stallen trouwens (groter dan de gemiddelde paddock in Nederland := ). Maar goed, hij speelt met zijn paarden, en paarden zijn van nature geen beesten die gaan spelen met mensen. Die spelen liever met soortgenoten, dus als hij ze bij andere paarden zet willen ze niet meer met hem spelen, zo simpel is het. Hij is het enige wezen dat contact legt met die paarden, dus zoeken die paarden ook meer contact met hem omdat ze anders niks hebben. Een paard dat alleen gehouden wordt is veel meer op mensen gericht. Zijn trainingsmethode is grotendeels op het iniatief van het paard gebaseerd, voorbeeld; Als hij een paard aan wil leren een bal te halen, gaat hij eerst zelf met de bal spelen, en wacht hij tot het paard ook mee gaat doen en ook met de bal gaat spelen. Zo leert hij het paard heel spelergewijs om een bal te apporteren.
En het is alleen maar logisch dat een paard die zich kapot verveeld eerder mee gaat spelen dan een paard dat eigenlijk wel iets beters heeft te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:03

joopie7 schreef:
NHevaVD schreef:
Heb ook van onze Smid gehoord dat Nevzorov de paarden altijd op stal heeft staan & dan ook nog eens gescheiden! Doet

Hij heeft zijn paarden idd veel op stal staan, wel in hele mooie stallen trouwens (groter dan de gemiddelde paddock in Nederland := ). Maar goed, hij speelt met zijn paarden, en paarden zijn van nature geen beesten die gaan spelen met mensen. Die spelen liever met soortgenoten, dus als hij ze bij andere paarden zet willen ze niet meer met hem spelen, zo simpel is het. Hij is het enige wezen dat contact legt met die paarden, dus zoeken die paarden ook meer contact met hem omdat ze anders niks hebben. Een paard dat alleen gehouden wordt is veel meer op mensen gericht. Zijn trainingsmethode is grotendeels op het iniatief van het paard gebaseerd, voorbeeld; Als hij een paard aan wil leren een bal te halen, gaat hij eerst zelf met de bal spelen, en wacht hij tot het paard ook mee gaat doen en ook met de bal gaat spelen. Zo leert hij het paard heel spelergewijs om een bal te apporteren.
En het is alleen maar logisch dat een paard die zich kapot verveeld eerder mee gaat spelen dan een paard dat eigenlijk wel iets beters heeft te doen...

En daarom ben ik dus ab-so-luut geen voorstander van Nevzorov....

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:06

joopie7 schreef:
NHevaVD schreef:

Dus toch wel! Daar gaat het beeld van perfecte paardenfluisteraar zonbeetje.. Zijn trainingsmethode is in mijn ogen goed, maar zo jammer dat hij de paarden in feite dan niet gewoon paard laat en samen met z'n alleen in de wei doet. Hoe mooi de stallen me dan ook wel niet lijken, 't zijn en blijven toch kuddedieren en helaas heeft hij ze dus gescheiden... Nu heb ik een vraagje; ben jij zelf bij Nevzorov geweest? :o Blij te horen dat er nog iemand is die dit ook heeft gezien/gehoord/meegekregen. Vroeg 't me al een tijdje echt af.... Doe zelf ook aan VD, maar m'n paard staat dan wel altijd buiten in een kudde. En 't gaat gewoon goed :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:08

Citaat:

Mijn perfecte beeld is nu ook weg... Jammer, vind Frederic Pignon en Hempfling toch in mijn ogen beter! *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:10

NHevaVD schreef:
Citaat:

Mijn perfecte beeld is nu ook weg... Jammer, vind Frederic Pignon en Hempfling toch in mijn ogen beter! *D

Nou ja... ik ben sowieso niet echt een voorstander van NH :)) Maar al helemaal niet van Nevzorov dus.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:18

Citaat:
Nou ja... ik ben sowieso niet echt een voorstander van NH :)) Maar al helemaal niet van Nevzorov dus.

Aaah, hihi, oke! :P

Captain

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:55

Adil moeten wij jou alles uitleggen, Eva zegt toch duidelijk dat het haar MENING is en dan hoef jij haar niet te dwingen om uit te leggen waarom dat haar mening is..