Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:52

Juul schreef:
suleilitha schreef:
Kim, ik rij net zo slecht als jij :)

Weet jij dan zelf wel hoe een correct gereden paard aanvoelt? Want daar krijg ik nu ineens stérk mijn twijfels bij aangezien je beweerde dat je dat niet kunt voelen als je zelf niet kunt rijden.

ik weet het in iedergeval wel............ en ik ben ook van mening dat je niet kunt voelen als je niet kunt rijden :) :)

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:52

Jorine_Falco schreef:
Dat zei ik ook niet, ja spatgewricht daar zat de ouderdomsslijtage onder

Lieffie, een spatgewricht bestaat niet.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:53

Juul schreef:
MOET ik dan maar aannemen dat jullie gelijk hebben? Ik zie het zelf wel over een aantal jaartjes, of niet.

Ach wat is moeten. Ik denk dat je (ik net zo goed!) heel wat kunt opsteken van de mensen hier op bokt :). Ik denk dat deze al heel
wat langer rijervaring hebben dan dat jij en ik oud zijn! :)

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:54

KiWiKo schreef:
ik weet het in iedergeval wel............ en ik ben ook van mening dat je niet kunt voelen als je niet kunt rijden :) :)

Nou dat is het nou juist. Er zijn zóveel mensen die niet het "paardrijgevoel" hebben, en ook nooit zullen krijgen. Het is net als met voetballen, je moet er nu eenmaal aanleg voor hebben.

En maar afvragen waarom hun paarden onregelmatig zijn, terwijl ze helemaal binnenste buiten gekeerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:54

KiWiKo schreef:
[naam] schreef:

Weet jij dan zelf wel hoe een correct gereden paard aanvoelt? Want daar krijg ik nu ineens stérk mijn twijfels bij aangezien je beweerde dat je dat niet kunt voelen als je zelf niet kunt rijden.

Nou wordt ie ingewikkeld. Jullie rijden beiden slecht, maar KUNNEN wel rijden? Zit daar verschil in dan?

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:55

Juul schreef:
MOET ik dan maar aannemen dat jullie gelijk hebben? Ik zie het zelf wel over een aantal jaartjes, of niet.

Je moet niks, als je graag leert, zou je dat vanzelf aannemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:55

Sunrise_ schreef:
[naam] schreef:

Ach wat is moeten. Ik denk dat je (ik net zo goed!) heel wat kunt opsteken van de mensen hier op bokt :). Ik denk dat deze al heel

Maar Sul en Province spreken zichzelf helaas zoveel tegen dat ik daar liever niks van aanneem. Niet alleen hier hoor, ook in andere topics. En dat is me goed recht, lijkt me.

Province

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:56

Juul, hou nou toch op, je werkt echt op mijn lachspieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:56

JorineFalco, nogmaals meid, een spatgewricht bestaat niet, een paard heeft geen spatgewricht!!

Juul, ik neem les omdat ik me nog altijd wil verbeteren en ik zeg dat ik niet kan rijden omdat er nog altijd hele volksstammen zijn die veel beter zijn dan wat ik er van heb gebakken. Ik kan een beetje knap sturen, een paard aan elkaar rijden, bokjes uitzitten, paarden inrijden en verder klaarmaken maar verder reikt mijn kennis niet, dus je zult mij nooit horen zeggen dat ik goed kan rijden. Daarom les ik nog steeds.
Jij daarentegen zegt dat je goed kunt rijden, haal ik uit je posts, dat is het verschil.

O ja, en ik weet wel hoe een paard aanvoelt wat goed loopt :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:03

Juul schreef:
KiWiKo schreef:

Nou wordt ie ingewikkeld. Jullie rijden beiden slecht, maar KUNNEN wel rijden? Zit daar verschil in dan?

hihihi met paardrijden is het zo dat hoe beter je rijd, hoe meer je weet dat je het helemaal niet kan :) maw de uitdaging word steeds groter, je krijgt steeds lastigere oefeningen, steeds lastigere paarden, steeds lastigere problemen om op te lossen..... waardoor je uiteindelijk op een punt beland dat je gewoonweg na elke les tegen jezelf zegt "hier stop ik mee, ik leer het nooit!!!"
Ook word je kritischer naar jezelf toe, en wel een heel stuk......... ik neem geen genoegen met een op de voorhand in vier stukken scheef paard die niet aan de hulpen staat........ dat moet echt binnen 5 minuten toch echt heel anders zijn. Toch zijn dat dingen waar mensen die geen les nodig denken te hebben WEL genoegen mee nemen.

als ik op een paard zit dan wil ik 200% goed, en dat kan wel eens lastig zijn voor mij omdat ik dan net tekort kom, en daarom heb ik les nodig ALTIJD

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:05

Juul schreef:
Sunrise_ schreef:

Maar Sul en Province spreken zichzelf helaas zoveel tegen dat ik daar liever niks van aanneem. Niet alleen hier hoor, ook in andere topics. En dat is me goed recht, lijkt me.

kan kloppen, ik zeg ook wel eens in topic a dit en in topic b dat.......... komt omdat ik weet dat er niet een beslissing, mening of oordeel is......... en dat alles per situatie bekeken moet worden, iets waar boekenwijsheid in tekort schiet :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:05

Ik heb ook heel wat jaartjes gedacht dat ik geen les meer nodig had, omdat ik een paar jaar op een manege gereden had. Daar ben ik inmiddels wel van terug gekomen, ik kan nog helemaal niet goed rijden. Inmiddels volg ik dan ook weer braaf mijn lesjes met mijn verzorgpony en ik leer dingen die ik nog nooit geweten heb. Accepteren dat je nog veel te leren hebt, is al een goed begin. Niemand is ooit uitgeleerd.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:07

KiWiKo schreef:
Juul schreef:

hihihi met paardrijden is het zo dat hoe beter je rijd, hoe meer je weet dat je het helemaal niet kan :) maw de uitdaging word steeds groter, je krijgt steeds lastigere oefeningen, steeds lastigere paarden, steeds lastigere problemen om op te lossen..... waardoor je uiteindelijk op een punt beland dat je gewoonweg na elke les tegen jezelf zegt "hier stop ik mee, ik leer het nooit!!!"
Ook word je kritischer naar jezelf toe, en wel een heel stuk......... ik neem geen genoegen met een op de voorhand in vier stukken scheef paard die niet aan de hulpen staat........ dat moet echt binnen 5 minuten toch echt heel anders zijn. Toch zijn dat dingen waar mensen die geen les nodig denken te hebben WEL genoegen mee nemen.

als ik op een paard zit dan wil ik 200% goed, en dat kan wel eens lastig zijn voor mij omdat ik dan net tekort kom, en daarom heb ik les nodig ALTIJD

Hier ben ik het helemaal mee eens Kiwiko!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:11

Ik zeg nergens dat ik goed rijd hoor, dat is ook weer een leuk verzinsel van jullie. Jammer, maargoed. Hier valt toch niet mee te discussieren. :+ En idd, van de andere kant jullie met mij ook niet, nouja jammer dan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:19

Ja hoor, je kan best zonder les! Alleen dan niet aan komen als je paard het na een paar jaar niet meer doet.

Natuurlijk kan je niet zonder les. Iedereen die anders beweert moet nog veel leren. Door het volgen van les ga je hopelijk voelen hoe een correct gereden paard moet voelen. Pas als je dat gevoel weet kan je verder, en ik moet de eerste nog tegen komen die dat zichzelf geleerd heeft. Want hoe weet je dat als je niet weet hoe het moet voelen? rare zin hopelijk begrijpelijk

Het is jammer dat het niveau van lesgeven van veel manege's te wensen over laten. Daar ligt voor veel mensen toch de basis.

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:25

Anoniem schreef:
Ik zeg nergens dat ik goed rijd hoor, dat is ook weer een leuk verzinsel van jullie. Jammer, maargoed. Hier valt toch niet mee te discussieren. :+ En idd, van de andere kant jullie met mij ook niet, nouja jammer dan.

Juul,

Wat van jou uitspraken :

Anoniem schreef:
Maar als je dat eenmaal weet hoef je niet door te leren, dat bedoel ik.

Ik maakt véél paarden zadelmak, toch is pietje, niet arie. En kan hij iets uithalen waar ik dus nog niet kennis mee gemaakt heb.

Anoniem schreef:
Denk dat die basis net zoiets is als fietsen. En goh, het heeft ook nog eens met evenwicht te maken. Denk dat dat wel meevalt hoor. Eenmaal geleerd hoe een paard onder je zou móeten lopen, en dat blijft er wel in. (Mits je zeer regelmatig blijft rijden uiteraard)

Anoniem schreef:
Als je eenmaal goed weet hoe het hoort merk je ook wel snel genoeg als het minder gaat.

Nee, hoeft niet, zeker als je maar 1 paard rijd, dan vergroei je namelijk in elkaars fouten en afwijkingen.

Anoniem schreef:
Ik heb járen op een manege gereden (met een hoop draakjes ook nog eens, leuke leerpony's), maar toch heb ik daar maar een heel klein deel geleerd van wat ik nu weet/ kan. En de rest heb ik mezelf geleerd door afkijken, gevoel en lezen. Ik werd daar namelijk amper op fouten gewezen, dat moest ik zelf doen.

Huh, even terug zei je nog dat je wel nog lest op de manege.

Anoniem schreef:
En als ik dan wél een keer goed les krijg, merk ik toch wel dat ik van het zelf uitzoeken wat op heb gestoken. Nooit uitgeleerd bedoel ik niet alleen met les krijgen, maar ook ervaring opdoen en jezelf dingen leren. Dat hangt niet alleen af van iemand die op de grond staat mee te koekeloeren en dingen roept.

Hier roep je toch af, dat je het prima zelf kunt?

Anoniem schreef:
Precies, heerlijk is dat. Sheila is al zo dat wanneer ik in dr achteruit wil zetten en ik doe het iets anders dan aangeleerd, dan staakt ze al.

Staken is onkunde van de ruiter.

Anoniem schreef:
Dat is 'onze manier' En daar ga ik verder geen verantwoording voor afleggen want we vinden het prima zo. Goh, natuurlijk zet je een paard niet letterlijk in z'n achteruit, maar zo mag ik het toch wel noemen?

Jou manier, is dus de beste manier?

Dit is maar een greep van posts van jou waarin je overkomt alsof je alle wijsheid al hebt, en niks meer bij hoeft te leren, want hallloooowww het is toch jou manier?
Nou prima toch? Zeg dat dan gewoon, en praat jezelf niet in een hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:29

Ik zeg niet dat mijn manier de beste manier is maar gewoon dat dat de manier is hoe ik met Sheila omga, en dat prima gaat (dus waarom dan anders bij haar). Ik zeg dat ze staakt wanneer IK iets fout doe, dus. Ik heb jaren op een andere manege gelest dan waar ik nu les, ja. Wil niet zeggen dat ik nu niet meer op een manege rijd.

Over de andere posts: Je quote nu helaas niet alles, waardoor het niet begrijpelijk overkomt.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:31

ik ben zelf zo goed als 'kind'
(ben bijna 13)
en vindt ook dat je ALTIJD nog door kan leren ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:31

kleine aanvulling op Prov.........

zelfs als lesgeefmens heb ik altijd mijn "pupillen" aangemoedigd om vooral eens bij een ander te lessen....... vaak ging ik dan kijken en luisteren.

Niet omdat ik het niet weet, maar ook omdat je daar "bedrijfsblind" in word....

een paard rijden voor jaren achtereen zonder les is funest :)

ander voorbeeld, ik rij in elke auto zo weg ( ik bezit een vito en een TT) gewoonweg omdat ik altijd in heel veel verschillende autos heb gereden, in heel veel verschillende omstandigheden en met of zonder aanhanger.

iemand die al 3 jaar alleen maar in een automaat mini rijd, en nooit wat anders doet, zal nooit in de vito zonder schade weg kunnen komen......

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:05

Ik nam met Jasen eerst een kwartiertje bij de beginnertjes les, lekker spieren opwarmen.
Toen zelf
En als ik wedstrijd heb of mijn 'huiswerk' gedaan had nam ik een lesje.
Maar ik nam niet vaker les omdat het erg duur was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:44

ik ben van mening idd dat je nooit uitgeleerd bent. Ik heb regelmatig les, lees boeken, surf op internet, bespreek dingen met stalgenoten etc etc.
Nee uitgeleerd ben je niet op paarden gebied.!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:46

Juul, ik heb province, suleilitha, kiwiko en jou geen van allen ooit zien rijden, en alleen kiwiko ken ik IRL (een keer of vijf ontmoet). Toch denk ik dat ik een redelijk beeld heb van hun rijkwaliteiten (muv province die ik hier voor het eerst tegenkom), simpelweg gebaseerd op de kwaliteit van hun rijtechnische reacties. Mensen die voor allerlei situaties zinnige tips hebben en die op basis van een kort verhaal of een paar foto's een redelijke analyse kunnen doen, weten gewoon waar ze het over hebben. En dat beeld is in dit topic voor mij weer bevestigd.

En dan on topic. IMO is een zeer regelmatige bijsturing door een kundig persoon essentieel, of je nu alleen maar buitenrijdt, Badminton start of Imke heet :)) En pas als je je ervan bewust bent hoeveel je nog moet leren, kun je beginnen met iets te leren. Ik dacht tien jaar geleden ook dat ik een leuk stukje kon sturen, en als ik dan zie wat ik de afgelopen 10 jaar heb geleerd, ben ik weer heel braaf stil en ik hoop alleen maar dat ik hetzelfde in 2019 weer kan zeggen :j

Overigens neemt Sul mij echt wel serieus, en ik ben toch zeker jonger dan zij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:51

Thanks Lielle al hoef ik geen veren in mijn kont :D
Ik zit nog even te lezen en kom ook de opmerking tegen: als ik iets verkeerd doe, staakt mijn paard..... en daar gaan mijn haren van overeind, al doe je iets verkeerd, dan hoort je paard nog niet te staken. Staken is een van de ergste ondeugden die een paard kan hebben en in 99,9 % van de gevallen een gevolg van eh ja, ik durf het bijna niet meer te zeggen, de mens, de ruiter...

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:18

Ben toch maar naar les gegaan:+ zie dat jullie nog niet uitgediscussieerd zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:20

en ik had ene heel verhaal en dondet bokt weg, weg verhaal :(