moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:36

kijk de basis blijft bij mij klassiek. dus ik volg je in vele zaken.
De basis is voor mij en men paard een comfortzone( en bij mijn jongere paarden is dit het streven), echter weet je zelf dat sport en opleiding vaak verschillen. Een correct appuyement geeft je een 7, een appuyement met net dat extra in de benen, net die meer schwung en elasticiteit geeft je een 9.
Dat is sport en dat is een streven.

Dus ja oprichting krijg je niet via ldr of hyperflexie, want dat bezie ik als basis. (lees scala) Ik ben absoluut tegen het verkeerd toepassen van ldr (na-apers in een ring die willen afdwingen en verkeerd forceren, zonder een degelijke basis)

Maar mijn paard heeft tijdens de basis geleerd dat hij mijn hand volgt, dus als ik hem vraag rond te staan, zet ik hem daar in en heeft hij leren te vetrouwen op mijn vraag. Het is mijn taak als ruiter om dat vetrouwen te respecteren en te bewaren. als ik voel dat er ergens iets niet goed zit (spanning, verzet) stop ik rolkur en keren we terug naar de basis, waarbij we dan weer verder gaan en de oefening opnemen zoals hij ze kent en vertrouwd. Vertrouwen, beloning en vooral consequent rijden zijn de voorwaarden voor succes. een paard dat in de war raakt, is niet correct gereden.

Dus ik ben voorstander van ldr, omdat je spieren oprekt die ervoor kunnen zorgen dat je paard net dat beetje meer kan laten zien.

Maar ik ben niet goed in die dingen uit te leggen. Het is een voelen, een leerproces. en vooral je mag geen oogkleppen ophebben.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:37

Vudress schreef:
Wat mij een beetje tegenstaat aan jou, Cullunairis is dat je je oordeel vormt aan de hand van filmpjes op youtube. Als je regelmatig trainingen van Anky en haar leerlingen gevolgd heb dan zou je juist weten dat de nadruk erop ligt om heel rustig los te rijden; goed losstappen en dan eerst losdraven in een lange lage lijn.

Het filmpje (stills) van Anky met dat bruine dier (kan niet eens zien wie het is!) is natuurlijk gemaakt door een van de grootste tegenstanders. Ze heeft uit het oorspronkelijke filmpje de allerslechtste momenten gehaald. Hoe kun je daar over oordelen als je niet weet wat er op dat moment aan de hand was?

Kortom, je bent gewoon weer een van de velen die het nodig vindt om van achter zijn computertje een ongefundeerd oordeel te vellen.

ik hoef mij niet te verdedigen, zeker niet als je de hele discussie gelezen hebt (dan weet je waarop ik mijn mening gebaseerd heb)
En ik blijf ook dit herhalen, deze 'moment opnamen' waar je het over hebt, daar zit het VOL mee... (zijn wel ERG veel moment opnamen)

Wat betreft de pc, jij zit toch ook achter je pc je mening te geven? Of zit je nu op t paard?? ;-)
Het is maar vanuit welk standpunt je het bekijkt: voor mij ben je weer 1 van de vele die weigert de onderzoeken in te willen zien voor een quick fix

Ja, als ik ook maar iets kan veranderen hiermee, vind ik het waard (copernicus heeft ook vele tegenstanderds gehad voordat ze erachter kwamen dat de onderzoeken wel degelijk iets bewezen, om maar aan te geven dat je niet de hele wereld in 1 dag kan veranderen)

Gelukkig komen meer en meer mensen tot inkeer, denk echter dat NL een beetje meer achterloopt

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:38

Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens TS.
Ik vraag het me ook wel eens af.
Van nature loopt het paard voor 2/3e deel op de voorhand. En in de dressuur willen we juist de achterhand er onder alsof hij als het ware "gaat zitten". Is dit wel goed voor het paard om zo te lopen?

En ook het "nagevelijk lopen". Van nature heeft het paard z'n hals gewoon recht. En nu moet hij hem buigen.

@ Bulck: ik vind dat je best goed kunt uitleggen hoor ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:38

ik heb niet het hele topic doorgelezen maar mijn mening is dat elke ruiter wel de lectuur van Gerd Heuschmann "Dressuur onder vuur" zou moeten lezen, daar worden de schadelijke gevolgen van de rollkur besproken en ookhoe je in het belang van het paard goed kan trainen. Er is ook een nog mooiere dvd hierover.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:39

bulck schreef:
kijk de basis blijft bij mij klassiek. dus ik volg je in vele zaken.
De basis is voor mij en men paard een comfortzone( en bij mijn jongere paarden is dit het streven), echter weet je zelf dat sport en opleiding vaak verschillen. Een correct appuyement geeft je een 7, een appuyement met net dat extra in de benen, net die meer schwung en elasticiteit geeft je een 9.
Dat is sport en dat is een streven.

Dus ja oprichting krijg je niet via ldr of hyperflexie, want dat bezie ik als basis. (lees scala) Ik ben absoluut tegen het verkeerd toepassen van ldr (na-apers in een ring die willen afdwingen en verkeerd forceren, zonder een degelijke basis)

Maar mijn paard heeft tijdens de basis geleerd dat hij mijn hand volgt, dus als ik hem vraag rond te staan, zet ik hem daar in en heeft hij leren te vetrouwen op mijn vraag. Het is mijn taak als ruiter om dat vetrouwen te respecteren en te bewaren. als ik voel dat er ergens iets niet goed zit (spanning, verzet) stop ik rolkur en keren we terug naar de basis, waarbij we dan weer verder gaan en de oefening opnemen zoals hij ze kent en vertrouwd. Vertrouwen, beloning en vooral consequent rijden zijn de voorwaarden voor succes. een paard dat in de war raakt, is niet correct gereden.

Dus ik ben voorstander van ldr, omdat je spieren oprekt die ervoor kunnen zorgen dat je paard net dat beetje meer kan laten zien.

Maar ik ben niet goed in die dingen uit te leggen. Het is een voelen, een leerproces. en vooral je mag geen oogkleppen ophebben.

he, ik vind wel dat je goed kunt uitleggen! Je geeft tenminste een gefundeerd argument...
Dat ik het er niet mee eens ben, dat is een ander, maar er is tenminste dialoog (min of meer ;-)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:41

Pebblesther schreef:
Van nature loopt het paard voor 2/3e deel op de voorhand. En in de dressuur willen we juist de achterhand er onder alsof hij als het ware "gaat zitten". Is dit wel goed voor het paard om zo te lopen?

En ook het "nagevelijk lopen". Van nature heeft het paard z'n hals gewoon recht. En nu moet hij hem buigen.

Het is sowieso heel onnatuurlijk voor een paard om ons te dragen, om te zorgen dat hij ons beter draagt (omdat we er nu eenmaal TOCH op willen blijven zitten) zorgen wij dat hij ons gewicht beter draagt door de achterhand eronder te brengen (tenminste, dat proberen we door dressuur te trainen etc)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:42

bulck schreef:

oprekken op deze manier is het overstrekken van de rug en een overstrekte rug is niet ontspannen en losgelaten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:43

Vudress schreef:
Dus, vooral niet met paarden omgaan want daar gaan ze alleen maar kapot van...... :z

Nee hoor, het gaat er hier best ruig aan toe, in de wei en onder het zadel, heeft er niks mee te maken..

Citaat:
is dat elke ruiter wel de lectuur van Gerd Heuschmann "Dressuur onder vuur" zou moeten lezen

Ik vind dat je niet op een paard zou mogen, of zelfs niet in de buurt zou mogen komen, voor je met succes een examen hebt afgelegd over een werk naar keuze van Dr.Marthe Kiley-Worthington over paarden-ethologie.
99 % van de paardenhouders heeft gewoon echt geen benul van waar ze mee bezig zijn.

http://www.amazon.co.uk/Horse-Watch-Equ ... 0851318886

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:43

evenals het zadel= ook onnatuurlijk, maar met volle gewicht op een ongetraint paard paard zitten en lekker met onze bilbotten in zn rug prikken is ook onnatuurlijk :-) vandaar dat een zadeltje zo af en toe wel lekker is voor het paard (mits het goed past etcetc)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:44

callunairis schreef:
Pebblesther schreef:

Het is sowieso heel onnatuurlijk voor een paard om ons te dragen, om te zorgen dat hij ons beter draagt (omdat we er nu eenmaal TOCH op willen blijven zitten) zorgen wij dat hij ons gewicht beter draagt door de achterhand eronder te brengen (tenminste, dat proberen we door dressuur te trainen etc)

Oke, dus het is beter voor het paard om z'n achterhand meer te gebruiken als hij het gewicht van een ruiter moet dragen?
Ik denk dat als je de achterhand er niet onder doet dat het paard dan wat meer door z'n rug zakt en op den duur een ingezakte rug krijgt van het gewicht van de ruiter.
Of zie ik dit verkeerd?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:45

Dus, vooral niet met paarden omgaan want daar gaan ze alleen maar kapot van...... :z[/quote]

Zou wel erg jammer zijn toch? Maar het is wel zo, dat iedere sport (met beweging) zeer zeker een keerzijde heeft. Genaamd belasting... En juist om die belasting in goede banen te leiden is enige kennis van anatomie van belang en ook zeer zeker kijken naar hoe een paard zich voelt. Ik train mijn paarden dus verschillend per dag. Ik voel hoe ze zich die dag voelen en ga aan de hand daarvan met ze aan het werk. Dit kan ook zeker inhouden, dat een paard na 10 min. losstappen zomaar weer de wei ingaat. Ik zal dus op zo'n dag niet een slof pakken om het wel even te fiksen. En dat is wat tegenwoordig dus veel gebeurt. Lukt het allemaal niet, dan hulpteugels of ander bitje, terwijl ik even afwacht en er achter kom, dat mijn paard toch net de ene dag waarschijnlijk wat spierpijn had. Ik houd dus qua training een agenda bij en kijk dan terug naar wat ik de dagen ervoor heb gedaan. Het kan ook zo zijn, dat het juist geestelijk heel veel is geweest voor een paard. En dat is iets wat ik dus ook steeds minder zie: een paard wordt als een robot gezien en niet meer als paard... Ga dan lekker op een hobbelpaard zitten, die kan er tegen...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:45

nog nooit van gehoord nadida, maar ik zet hem op mijn lijstje

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:50

Pebblesther schreef:

Oke, dus het is beter voor het paard om z'n achterhand meer te gebruiken als hij het gewicht van een ruiter moet dragen?
Ik denk dat als je de achterhand er niet onder doet dat het paard dan wat meer door z'n rug zakt en op den duur een ingezakte rug krijgt van het gewicht van de ruiter.
Of zie ik dit verkeerd?

alleszins een pijnlijk ruggie ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:54

Zammie schreef:
Ga dan lekker op een hobbelpaard zitten, die kan er tegen...

Of zoek een sport waar je je lekker in kan uitleven zonder daar een paard mee lastig te vallen, of steek je ambities in je job en word steenrijk, of leg je een supertuin aan voor je villa, daar kan je ook mee uitpakken, enz..

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:54

Bandida schreef:
Vudress schreef:
Dus, vooral niet met paarden omgaan want daar gaan ze alleen maar kapot van...... :z

Nee hoor, het gaat er hier best ruig aan toe, in de wei en onder het zadel, heeft er niks mee te maken..

Citaat:
is dat elke ruiter wel de lectuur van Gerd Heuschmann "Dressuur onder vuur" zou moeten lezen

Ik vind dat je niet op een paard zou mogen, of zelfs niet in de buurt zou mogen komen, voor je met succes een examen hebt afgelegd over een werk naar keuze van Dr.Marthe Kiley-Worthington over paarden-ethologie.
99 % van de paardenhouders heeft gewoon echt geen benul van waar ze mee bezig zijn.

http://www.amazon.co.uk/Horse-Watch-Equ ... 0851318886

He, mijn paarden hoeven ook niet de hele dag naar de binnenkant van een box te staren (zien ze enkel als ze zelf willen en als ze zelf naar binnen lopen) maar dat is een andere discussie ;-)
Wel denk ik dat als je het echt natuurlijk wilt doen, je beter helemaal niet op het paard kunt gaan zitten...maar dat willen we nu ook weer niet toch? Dus vandaar af en toe een zadeltje en wat achterhand...
Maar met mijn oudere paard heb ik ook mega veel zonder zadel gereden! Goed voor de zit :-)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:01

Ik zit dan op dit moment wel achter mijn computer maar mijn mening is wel redelijk gefundeerd doordat ik op veel plaatsen ben wezen kijken, het geprobeerd heb en mijn eigen conclusies getrokken heb. Niet een keertje maar ben er meerdere jaren intensief mee bezig geweest.

Of Nederland een beetje achter loopt? Vooralsnog komen de meeste sportpaarden die in the States lopen uit NL/DLD.

Maar moet ik wel de discussie aangaan met iemand die denkt dat zonder zadel rijden goed voor je zit is..........????

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:06

callunairis schreef:
Wel denk ik dat als je het echt natuurlijk wilt doen, je beter helemaal niet op het paard kunt gaan zitten...maar dat willen we nu ook weer niet toch? Dus vandaar af en toe een zadeltje en wat achterhand...
Maar met mijn oudere paard heb ik ook mega veel zonder zadel gereden! Goed voor de zit :-)

Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over 'natuurlijk' hoor. Ik ben alle zweverige onzin, tegen stuurloos hobbelen aan een touwhalster, tegen zonder zadel rijden, want dat is onaangenaam-slecht voor de rug van je paard, en tegen nog veel meer :P . En ik ben wel degelijk voor rijden, liefst zo veel mogelijk, en met zo veel mogelijk uitdaging voor ruiter EN paard.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:06

Vudress schreef:
Ik zit dan op dit moment wel achter mijn computer maar mijn mening is wel redelijk gefundeerd doordat ik op veel plaatsen ben wezen kijken, het geprobeerd heb en mijn eigen conclusies getrokken heb. Niet een keertje maar ben er meerdere jaren intensief mee bezig geweest.

Of Nederland een beetje achter loopt? Vooralsnog komen de meeste sportpaarden die in the States lopen uit NL/DLD.

Maar moet ik wel de discussie aangaan met iemand die denkt dat zonder zadel rijden goed voor je zit is..........????

zucht... tegenwoordig willen de meeste mensen geen sportpaarden meer uit NL, omdat ze teveel doorgefokt zijn---> wederom een quick fix
(toevallig woon ik in de states)

en nogmaals, leuk die ervaring, ik heb ook oog ervaring, maar een beetje anatomie ervaring (theorie) is ook nodig om te begrijpen waarom wel en waarom niet.

En ja, zonder zadel is goed voor je balans

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:07

Bandida schreef:
callunairis schreef:

Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over 'natuurlijk' hoor. Ik ben alle zweverige onzin, tegen stuurloos hobbelen aan een touwhalster, tegen zonder zadel rijden, want dat is onaangenaam-slecht voor de rug van je paard, en tegen nog veel meer :P . En ik ben wel degelijk voor rijden, liefst zo veel mogelijk, en met zo veel mogelijk uitdaging voor ruiter EN paard.

Dan zijn wij het met elkaar eens :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:10

bulck schreef:
Mar nogmaals ik ga niet mee met je stelling. Te zwart wit en te hard gefocussed om weeral ldr onder de loep te nemen.
welzijn heeft ook te maken met voeding, affectie, respect, stalling en algemene huisvesting.

Het wijst alleen maar op kortzichtigheid dat men niet naar het totaalplaatje kijkt/wil kijken....

callunairis schreef:
Goed dat je open staat voor verschillende manieren, nooit verkeerd... ik sta ook open voor verschillende manieren, maar niet als het slecht is voor het paard.

Laten we dan eens de discussie starten over de 'klassieke' trainingsmethode om paarden aan het bit tussen twee palen te binden. Wordt dat hier soms ook bewust genegeerd? Of is het klassiek, en daarmee dus per definitie goed? En is LDR 'modern' en daarmee dus per definitie slecht?

callunairis schreef:
Dat zeg ik: vergelijk de eerste wervel (begint bij het borstbeen) met de kroup (acherkant! en het wordt duidelijk!
He, zijn we het voor eerst eens...hoewel iets in mij roept dat dit is niet wat je bedoelt
Sorry, maar je moet naar het HELE paard kijken. De Achterbenen kunnen NOG zo ver onder het paard grijpen (dankzij de rollkur of wat dan ook), als de eerste wervel LAGER staat dan de laatst (klinkt logisch toch?) is en blijft het de voorhand die lager staat...

Dat hoef dus niet altijd. Hangt ook van de bouw van het paard af (hoge schoft of licht overbouwd, lang/kort in de rug etc) Verder is de mate van verzameling (dus daling van de achterhand) ook (bewust) niet altijd even veel. Als je je paard vwnw rijdt hoef je ook niet perse een daling van de achterhand te laten zien. De kunst is dat je in je training daarin kunt varieren. En het is logisch dan een opgericht paard meer kan zakken vanachter dan een LDR gereden paard. Maar dat wil nog niet direct zeggen dat dat laatste dan direct slecht is.

Bandida schreef:
Zowel wat de TS 'klassieke' dressuur noemt, als 'moderne' zijn slecht voor het paard. Het paard heeft aan beiden absoluut niets, en kan prima zonder, ook onder het zadel.

Het laatste ben ik met je eens; als jij er gewoon op gaat zitten en het paard aan de lange teugel gewoon laat lopen op zijn eigen manier dan zal hij daar zijn leven lang niet van slijten (mits de ruiter niet in de weg zit). Dus dat klassieke liefhebbers zich zo op de borst slaan dat zij hun dressuur vooral voor de gezondheid het paard doen is gewoon onzin.

Maar wij willen dat het rijden er mooi uitziet en comfortabel(er) voor ons is dus gaan we dressuur rijden. En dan zijn aspecten als rechgerichtgeid, ontspanning, aanleuning etc ineens wel van belang.

Competitiesport an sich is echt niet slopender voor een paard dan bijvoorbeeld de riddertesten van Bent Branderup. Beide aanhangers willen op een bepaald moment een verrichting laten zien en beoordelen. Of men belastend aan het dressuurrijden is (klassiek of modern) is wederom van veel meer factoren afhankelijk (zie hierboven).

Bandida schreef:

Schaar jij jezelf dan tot die ene % die het wel weet?

Vudress schreef:

Kennelijk delen andere jou mening over de fundatie van jouw eigen mening dus niet....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:13

Bandida schreef:

Zou ik nu gewoon ja zeggen..even denken ;) . Nee, tot de 0.5 % die aan het studeren zijn in een poging er toch iets meer inzicht in te krijgen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:18

Citaat:
Het laatste ben ik met je eens; als jij er gewoon op gaat zitten en het paard aan de lange teugel gewoon laat lopen op zijn eigen manier dan zal hij daar zijn leven lang niet van slijten (mits de ruiter niet in de weg zit).

Dat laatste is nog niet zo evident, gewoon laten lopen onder de ruiter is beslist niet gezond. Als je wil rijden houdt dat wel degelijk in dat je het paard zal moeten scholen om met het gewicht van die ruiter om te gaan. Maar dat heeft niet veel te maken met beide vormen van dressuur die hier in dit topic voorbij komen.
Citaat:
Dus dat klassieke liefhebbers zich zo op de borst slaan dat zij hun dressuur vooral voor de gezondheid het paard doen is gewoon onzin.

Dat ben ik met je eens.
Citaat:
Maar wij willen dat het rijden er mooi uitziet en comfortabel(er) voor ons is dus gaan we dressuur rijden.

Juist, een mensenwens dus. Mensen die vervolgens ook wedstrijden 'om ter mooist' gaan houden, en voor je het weet zit je naar de OS Dressuur te kijken.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:21

jasmijn78
kijk, daar zit dus het verschil! Dit is ook wat ik bedoel, er wordt door 'moderne' dressuur ruiters gereden omdat het er MOOI uit ziet en comfortable voor de ruiter is...

Dit is nu JUIST niet wat 'klassieke' dressuur is (bijzaak)... en daarvoor zul je je toch wat meer in de achtergrond daarvan moeten verdiepen en de anatomie van het paard want (sorry, even goede 'vrienden') wat ik uit je 'argumenten' kan lezen schiet je daar iets te kort...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:31

suleilitha schreef:
Weten jullie wat ik niet snap? Dat er pas de laatste tijd zo met modder wordt gesmeten naar "de moderne dressuur". De methodes zijn zeker tien jaar of ouder, en toen hoorde je er ook niemand over.

Omdat is gebleken uit onderzoeken dat het reteslecht is voor de psyche en het fysieke gestel van een paard.
Klassieke dressuur is er om het paard te helpen met gymnastiseren, daar is het ooit voor bedoelt. De oefeningen waren geen doel op zich, maar een hulpmiddel om het paard op een manier te gebruiken dat verantwoord is, tegenwoordig wordt er zo op gehamerd dat het een bepaald beeld moet hebben. Maar mensen zijn uit het oog verloren wat dressuur eigenlijk inhield.

Als je ziet dat Alexander Nevzorov zijn paarden zo verzameld kan rijden zónder bit, is een teken dat een paard dit ook kan en dat dit niet iets is wat een paard belemmert. Het is alleen de manier waarop deze verzameling tot stand is gekomen, geen rollkur en nog meer van deze onzin.
Anky valt in het niets als je kijkt naar Alexander Nevzorov, dan is Anky ook maar een onwetend mens, zij weet niet anders als dat ze het op die manier moet doen, terwijl het ook anders kan.

Best triest eigenlijk... en er wordt nog zo tegen haar op gekeken. Oogkleppen af zetten en zien dat het ook anders kan.

'Waarom moet alles zo natural', typisch een opmerking van een persoon die bang is om het op een andere manier te bekijken, stel je voor dat het op een andere manier niet lukt.. :+

Equimotion

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:42

Wat ik me afvraag: baseer je je dan op een filmpje op youtube of heb je Nevzorov wel eens thuis aan het werk gezien?