Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vudress schreef:Wat mij een beetje tegenstaat aan jou, Cullunairis is dat je je oordeel vormt aan de hand van filmpjes op youtube. Als je regelmatig trainingen van Anky en haar leerlingen gevolgd heb dan zou je juist weten dat de nadruk erop ligt om heel rustig los te rijden; goed losstappen en dan eerst losdraven in een lange lage lijn.
Het filmpje (stills) van Anky met dat bruine dier (kan niet eens zien wie het is!) is natuurlijk gemaakt door een van de grootste tegenstanders. Ze heeft uit het oorspronkelijke filmpje de allerslechtste momenten gehaald. Hoe kun je daar over oordelen als je niet weet wat er op dat moment aan de hand was?
Kortom, je bent gewoon weer een van de velen die het nodig vindt om van achter zijn computertje een ongefundeerd oordeel te vellen.

bulck schreef:kijk de basis blijft bij mij klassiek. dus ik volg je in vele zaken.
De basis is voor mij en men paard een comfortzone( en bij mijn jongere paarden is dit het streven), echter weet je zelf dat sport en opleiding vaak verschillen. Een correct appuyement geeft je een 7, een appuyement met net dat extra in de benen, net die meer schwung en elasticiteit geeft je een 9.
Dat is sport en dat is een streven.
Dus ja oprichting krijg je niet via ldr of hyperflexie, want dat bezie ik als basis. (lees scala) Ik ben absoluut tegen het verkeerd toepassen van ldr (na-apers in een ring die willen afdwingen en verkeerd forceren, zonder een degelijke basis)
Maar mijn paard heeft tijdens de basis geleerd dat hij mijn hand volgt, dus als ik hem vraag rond te staan, zet ik hem daar in en heeft hij leren te vetrouwen op mijn vraag. Het is mijn taak als ruiter om dat vetrouwen te respecteren en te bewaren. als ik voel dat er ergens iets niet goed zit (spanning, verzet) stop ik rolkur en keren we terug naar de basis, waarbij we dan weer verder gaan en de oefening opnemen zoals hij ze kent en vertrouwd. Vertrouwen, beloning en vooral consequent rijden zijn de voorwaarden voor succes. een paard dat in de war raakt, is niet correct gereden.
Dus ik ben voorstander van ldr, omdat je spieren oprekt die ervoor kunnen zorgen dat je paard net dat beetje meer kan laten zien.
Maar ik ben niet goed in die dingen uit te leggen. Het is een voelen, een leerproces. en vooral je mag geen oogkleppen ophebben.
Pebblesther schreef:Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens TS.
Ik vraag het me ook wel eens af.
Van nature loopt het paard voor 2/3e deel op de voorhand. En in de dressuur willen we juist de achterhand er onder alsof hij als het ware "gaat zitten". Is dit wel goed voor het paard om zo te lopen?
En ook het "nagevelijk lopen". Van nature heeft het paard z'n hals gewoon recht. En nu moet hij hem buigen.
@ Bulck: ik vind dat je best goed kunt uitleggen hoor
bulck schreef:Dus ik ben voorstander van ldr, omdat je spieren oprekt die ervoor kunnen zorgen dat je paard net dat beetje meer kan laten zien.
Maar ik ben niet goed in die dingen uit te leggen. Het is een voelen, een leerproces. en vooral je mag geen oogkleppen ophebben.
Vudress schreef:Dus, vooral niet met paarden omgaan want daar gaan ze alleen maar kapot van......
Citaat:is dat elke ruiter wel de lectuur van Gerd Heuschmann "Dressuur onder vuur" zou moeten lezen
callunairis schreef:Pebblesther schreef:Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens TS.
Van nature loopt het paard voor 2/3e deel op de voorhand. En in de dressuur willen we juist de achterhand er onder alsof hij als het ware "gaat zitten". Is dit wel goed voor het paard om zo te lopen?
En ook het "nagevelijk lopen". Van nature heeft het paard z'n hals gewoon recht. En nu moet hij hem buigen.
Het is sowieso heel onnatuurlijk voor een paard om ons te dragen, om te zorgen dat hij ons beter draagt (omdat we er nu eenmaal TOCH op willen blijven zitten) zorgen wij dat hij ons gewicht beter draagt door de achterhand eronder te brengen (tenminste, dat proberen we door dressuur te trainen etc)
[/quote]Pebblesther schreef:Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens TS.
Het is sowieso heel onnatuurlijk voor een paard om ons te dragen, om te zorgen dat hij ons beter draagt (omdat we er nu eenmaal TOCH op willen blijven zitten) zorgen wij dat hij ons gewicht beter draagt door de achterhand eronder te brengen (tenminste, dat proberen we door dressuur te trainen etc)
Oke, dus het is beter voor het paard om z'n achterhand meer te gebruiken als hij het gewicht van een ruiter moet dragen?
Ik denk dat als je de achterhand er niet onder doet dat het paard dan wat meer door z'n rug zakt en op den duur een ingezakte rug krijgt van het gewicht van de ruiter.
Of zie ik dit verkeerd?
Zammie schreef:Ga dan lekker op een hobbelpaard zitten, die kan er tegen...
Bandida schreef:Vudress schreef:Dus, vooral niet met paarden omgaan want daar gaan ze alleen maar kapot van......
Nee hoor, het gaat er hier best ruig aan toe, in de wei en onder het zadel, heeft er niks mee te maken..Citaat:is dat elke ruiter wel de lectuur van Gerd Heuschmann "Dressuur onder vuur" zou moeten lezen
Ik vind dat je niet op een paard zou mogen, of zelfs niet in de buurt zou mogen komen, voor je met succes een examen hebt afgelegd over een werk naar keuze van Dr.Marthe Kiley-Worthington over paarden-ethologie.
99 % van de paardenhouders heeft gewoon echt geen benul van waar ze mee bezig zijn.
http://www.amazon.co.uk/Horse-Watch-Equ ... 0851318886

callunairis schreef:Wel denk ik dat als je het echt natuurlijk wilt doen, je beter helemaal niet op het paard kunt gaan zitten...maar dat willen we nu ook weer niet toch? Dus vandaar af en toe een zadeltje en wat achterhand...
Maar met mijn oudere paard heb ik ook mega veel zonder zadel gereden! Goed voor de zit
. En ik ben wel degelijk voor rijden, liefst zo veel mogelijk, en met zo veel mogelijk uitdaging voor ruiter EN paard. Vudress schreef:Ik zit dan op dit moment wel achter mijn computer maar mijn mening is wel redelijk gefundeerd doordat ik op veel plaatsen ben wezen kijken, het geprobeerd heb en mijn eigen conclusies getrokken heb. Niet een keertje maar ben er meerdere jaren intensief mee bezig geweest.
Of Nederland een beetje achter loopt? Vooralsnog komen de meeste sportpaarden die in the States lopen uit NL/DLD.
Maar moet ik wel de discussie aangaan met iemand die denkt dat zonder zadel rijden goed voor je zit is..........????
Bandida schreef:callunairis schreef:Wel denk ik dat als je het echt natuurlijk wilt doen, je beter helemaal niet op het paard kunt gaan zitten...maar dat willen we nu ook weer niet toch? Dus vandaar af en toe een zadeltje en wat achterhand...
Maar met mijn oudere paard heb ik ook mega veel zonder zadel gereden! Goed voor de zit
Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over 'natuurlijk' hoor. Ik ben alle zweverige onzin, tegen stuurloos hobbelen aan een touwhalster, tegen zonder zadel rijden, want dat is onaangenaam-slecht voor de rug van je paard, en tegen nog veel meer. En ik ben wel degelijk voor rijden, liefst zo veel mogelijk, en met zo veel mogelijk uitdaging voor ruiter EN paard.
bulck schreef:Mar nogmaals ik ga niet mee met je stelling. Te zwart wit en te hard gefocussed om weeral ldr onder de loep te nemen.
welzijn heeft ook te maken met voeding, affectie, respect, stalling en algemene huisvesting.
callunairis schreef:Goed dat je open staat voor verschillende manieren, nooit verkeerd... ik sta ook open voor verschillende manieren, maar niet als het slecht is voor het paard.
callunairis schreef:Dat zeg ik: vergelijk de eerste wervel (begint bij het borstbeen) met de kroup (acherkant! en het wordt duidelijk!
He, zijn we het voor eerst eens...hoewel iets in mij roept dat dit is niet wat je bedoelt
Sorry, maar je moet naar het HELE paard kijken. De Achterbenen kunnen NOG zo ver onder het paard grijpen (dankzij de rollkur of wat dan ook), als de eerste wervel LAGER staat dan de laatst (klinkt logisch toch?) is en blijft het de voorhand die lager staat...
Bandida schreef:Zowel wat de TS 'klassieke' dressuur noemt, als 'moderne' zijn slecht voor het paard. Het paard heeft aan beiden absoluut niets, en kan prima zonder, ook onder het zadel.
Bandida schreef:99 % van de paardenhouders heeft gewoon echt geen benul van waar ze mee bezig zijn.
Vudress schreef:Ik zit dan op dit moment wel achter mijn computer maar mijn mening is wel redelijk gefundeerd doordat ik op veel plaatsen ben wezen kijken, het geprobeerd heb en mijn eigen conclusies getrokken heb. Niet een keertje maar ben er meerdere jaren intensief mee bezig geweest.
Citaat:Het laatste ben ik met je eens; als jij er gewoon op gaat zitten en het paard aan de lange teugel gewoon laat lopen op zijn eigen manier dan zal hij daar zijn leven lang niet van slijten (mits de ruiter niet in de weg zit).
Citaat:Dus dat klassieke liefhebbers zich zo op de borst slaan dat zij hun dressuur vooral voor de gezondheid het paard doen is gewoon onzin.
Citaat:Maar wij willen dat het rijden er mooi uitziet en comfortabel(er) voor ons is dus gaan we dressuur rijden.
suleilitha schreef:Weten jullie wat ik niet snap? Dat er pas de laatste tijd zo met modder wordt gesmeten naar "de moderne dressuur". De methodes zijn zeker tien jaar of ouder, en toen hoorde je er ook niemand over.