slofgebruik zo af en toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: slofgebruik zo af en toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:43

Heb jij de opmerking gelezen waar ik het over heb?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:51

JoviBan schreef:
[Heb jij je al eens ingelezen en op je in laten werken waaròm een paard z'n hoofd omhoog doet en z'n lichaam spant?

Dat kan meerdere oorzaken hebben maar als je mijn verhaal gelezen hebt, zou je daaruit kunnen opmaken dat het niet perse een lichamelijke afwijking hoeft te zijn, maar dat het ook aangeleerd gedrag kan zijn. En in dat geval kan (let op: KAN) de slof een hulpmiddel zijn.

Beetje jammer dat er hier een aantal mensen anti-slof pur sang zijn. Ik vraag me dan ook af of die personen zich wel werkelijk verdiept hebben in het hoe of wat of gewoon de meute achterna rennen en heeeeel hard nee roepen.....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:53

Dat hebben die mensen (waarschijnlijk) niet Daffodil.. Zij roepen alleen maar dat WIJ ons moeten verdiepen in de bouw en skelet van het paard.
In plaats van dat ze eens een (wetenschappelijk) onderbouwd verhaal hier neerzetten wat aanduidt dat goed gebruik van de slof mega slecht is... :roll:

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:56

ik rijd buiten altijd met slof, omdat hij mij dan idd te sterk word en met de slof hem er beter aan de teugel rijd en het bitje niet vast pakt. maar ik heb hem tussen de voorbenen en ik merk ook dat hij daarop erg gaat hangen, daarom is het belangrijk goed been erbij te gebruiken en veel voltes en bochtjes maken, zodat hij aan het werk is, en hem dus afleid, dan worden ze losser van, maar hangt die ook minder omdat hij zich dan moet concentreren op jou been en hulpen..
maar ik weet niet of het bij elk paard werk.. succes ermee.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:57

Denk t ook niet nee.....ik zie vrijwel dagelijks mensen een slof gebruiken en inderdaad een aantal daarvan vraag ik me af wat het nut is en of ze er niet meer kwaad dan goed mee doen maar er zijn toch meerdere manieren om met dat ding om te gaan en daar zitten dus ook goede bij!

Overigens is elk hulpmiddel in de handen van een onbenul een gevaar.......maar die mensen komen zichzelf vast wel een keer tegen. Voel me niet geroepen om actie te gaan voeren zoals sommige mensen in dit topic.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:09

sjaantje schreef:
Dat hebben die mensen (waarschijnlijk) niet Daffodil.. Zij roepen alleen maar dat WIJ ons moeten verdiepen in de bouw en skelet van het paard.
In plaats van dat ze eens een (wetenschappelijk) onderbouwd verhaal hier neerzetten wat aanduidt dat goed gebruik van de slof mega slecht is... :roll:

Het probleem is dat iedereen vind dat hij (m/v) natuurlijk goed gebruik maakt van de slof en je toch heel vaak fout gebruik ziet in de praktijk. Dan heb ik liever dat de slof gewoon niet gebruikt wordt.
Inderdaad kan de slof soms handig zijn, maar meestal is het toch om iets op te lossen dat zonder slof ook opgelost kan worden. Je moet je timing gewoon goed voor elkaar krijgen. Gezien de sterke werking van een slof moet je timing en gevoeligheid in je hand vrijwel perfect zijn, maar op het moment dat je die timing en gevoeligheid hebt, kun je het ook zonder slof.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:17

Daar kan ik wel in komen Waratje. Ik ben het echter niet compleet eens met je opmerking; als je timing en gevoel goed zijn, heb je er geen nodig. Natuurlijk kan het ook zonder, maar soms (bij verreden paarden bijvoorbeeld) kan het ook wel eens handig zijn om jezelf er even SNEL doorheen te helpen, zodat het paard weer weet wat z'n plek is (een kijkerige bv.).
NOGMAALS; DAT WIL NIET ZEGGEN DAT IK HET ZELF ZO AANPAK!!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:18

Waratje schreef:
sjaantje schreef:

Het probleem is dat iedereen vind dat hij (m/v) natuurlijk goed gebruik maakt van de slof en je toch heel vaak fout gebruik ziet in de praktijk. Dan heb ik liever dat de slof gewoon niet gebruikt wordt.
Inderdaad kan de slof soms handig zijn, maar meestal is het toch om iets op te lossen dat zonder slof ook opgelost kan worden. Je moet je timing gewoon goed voor elkaar krijgen. Gezien de sterke werking van een slof moet je timing en gevoeligheid in je hand vrijwel perfect zijn, maar op het moment dat je die timing en gevoeligheid hebt, kun je het ook zonder slof.

juist m

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:13

Ach weet je...doe het meest paardvriendelijke bit in de mond van een paard en het best passende zadel op zijn rug, zet er dan iemand op die een slechte zit heeft en een keiharde hand.
Wordt het paard ook zeker niet beter van. Een slof...mits juist gebruikt...kan inderdaad net dat stukje hulp bieden om een paard juist beter te laten lopen en dus b.v het ruggebruik beter te maken. Verkeerd gebruik zal het paard dan ook slechter maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:25

JoviBan schreef:
Heb jij je al eens ingelezen en op je in laten werken waaròm een paard z'n hoofd omhoog doet en z'n lichaam spant?

Zie mijn voorbeeld over aangeleerd gedrag... dat paard mankeerde niets (tanden, rug etc. was in orde. door verkeerde opvoeding was een rijtechnisch probleem ontstaan) Als ik een probleem heb met een paard ga ik eerst eens dat paard goed observeren ipv mij inlezen. Het is nu eenmaal niet zo dat je voor alle problemen in de dagelijkse praktijk een pasklaar antwoord vindt in de boeken. En verder is mijn ervaring dat 8 van de 10 problemen gewoon rij- en opvoedtechnisch zijn.

sjaantje schreef:
In plaats van dat ze eens een (wetenschappelijk) onderbouwd verhaal hier neerzetten wat aanduidt dat goed gebruik van de slof mega slecht is...

Precies. Daarbij komt dat als je een rijtechnisch of opvoedingsprobleem moet corrigeren daar nu eenmaal wel eens wat stress van het paard bij kijken. Vaak ontkom je daar niet aan. Met sommige paarden los je dat nu eenmaal niet op met 'koeteldekoet'. Bij zulke gevallen is timing van het allergrootste belang (de juiste reactie direct belonen, er moet na de juiste reactie van het paard direct ontspanning volgen. dus in het geval van een slof: de druk eraf)

daffodil schreef:
Overigens is elk hulpmiddel in de handen van een onbenul een gevaar.......

Een onbenul op een paard is een gevaar. Met of zonder hulpmiddelen.

Waratje schreef:
Inderdaad kan de slof soms handig zijn, maar meestal is het toch om iets op te lossen dat zonder slof ook opgelost kan worden. Je moet je timing gewoon goed voor elkaar krijgen.
[/quote]
Soms is dat heel lastig. Zeker bij een paard wat bijvoorbeeld heel onrustig is in zijn aanleuning en daarbij steeds heel erg tegen de hand komt. Als je dan steeds moet 'timen' wordt jij als ruiter en je handen ook nog eens heel onrustig. Waardoor het paard weer nog onrustiger wordt. Bij zulke paarden helpt het gewoon heel goed ze tijdelijk met een slof te rijden. Dan maak je de slof iets op lengte zodat hij slap hangt bij een goede aanleuning, en dat hij inwerkt als hij tegen de hand komt. Dan kun je als ruiter je hand gewoon veel stiller houden. Bij goed gebruik krijgt het paard dan vertrouwen en respect voor de ruiterhand, en kan de slof er binnen korte tijd er weer af.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:13

jasmijn78 schreef:
Bij goed gebruik kan een slof een fijn hulpmiddel zijn. Goed gebruik wil zeggen dat hij slap hangt op het moment dat het paard nagevelijk is en alleen inwerkt als het paard (flink) tegen de hand komt. Dan is een slof een hulpmidel om je paard te begrenzen. Je kan het ook een dwangmiddel noemen. Ik vind op zich helemaal niets mis met dwang. Zolang je het maar beheerst en gedoseerd toepast. Een bit, sporen etc zijn in feite ook dwangmiddelen die bij verkeerd gebruik veel schade aan kunnen richten. Een beenhulp is ook al dwang. Heel paardrijden is feitelijk dwang. We leren het paard dat als het iets goed doet dat er dan iets fijns volgt (beloning) en als hij iets niet goed doet iets vervelends. Feitelijk dwingen we hem zo te doen wat wij willen. Natuurlijk kun je dat prachtig romantiseren. 'nee hoor, ik vraag alleen maar'... Maar als je geen antwoord krijgt van het paard zul je wat moeten. Anders kom je nergens.

Echter een slof vraagt wel enige vaardigheid en gevoel om goed en verantwoord te kunnen gebruiken. Wie die vaardigheden niet heeft kan beter een thiedemanteugel of een martingaal (op de juiste manier afgesteld) gebruiken. Soms kan dat dan best fijn zijn dat even tijdelijk te gebruiken. Als je bijvoorbeeld niet fijn kunt zitten op je paard omdat hij niet nagevelijk is. Als je niet goed kunt zitten kun je ook niet goed inwerken op je paard. En als je niet goed kunt inwerken op je paard kun je het aanleuningsprobleem niet op lossen. Dus kan zo'n hulpteugel hulp bieden bij het doorbreken van zo'n vicieuze cirkel. Zolang je het maar met verstand, begeleiding en het tijdelijk toepast.

owja een thiedeman werkt wel vriendelijk in wil je zeggen ;) ook als die goed ingesteld is werkt die behoorlijk bot in.

Een nagevelijkheidsprobleem kun je daarnaast niet oplossen met de slof. Enkel een paard wat niet zn hoofd omlaag wil doen kun je die dwingen zn hoofd naar beneden te doen. Ze gaan daardoor hun rug niet gebruiken, aangezien dat hoofd omlaag niet vanuit een rijtechnische oplossing komt. Ze worden gedwongen hun hoofd naar beneden te doen, waardoor ze de verkeerde spieren daarbij aanspannen en daardoor juist minder hun buikspieren aanspannen en daardoor dus minder achterbeen gebruik enz enz.

daarnaast vinden meestal de mensen die juist niet bekwaam zijn de slof te gebruiken zich bekwaam.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:14

sjaantje schreef:

Gelukkig reageer jij alleen maar om te gaan roepen dat wij niet naar jullie luisteren, maar heb nog weinig zinvolle reacties van jou gehoord na een benadering van onze kant....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:26

Nee dat is ook logisch, want je leest de helft niet :roll:

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:31

dat bedoel ik dus, je gooit met loze opmerkingen zonder zelf daadwerkelijk meer toe te voegen, beetje jammer...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:51

Zoals ik het lees, zijn de meeste die antwoorden, gewoon basis-ruiters.
Heb het boekje, verplichte lesstof voor instructie, er even bij:
Citaat uit dit boekje:
Slofteugels behoren niet gebruikt te worden in de basis-opleiding.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:54

maarja dat is dan ook weer niet echt goede argumentatie :) denk trouwens dat als je de basis-opleiding voor elkaar hebt die slof ook verder niet hoeft te gebruiken...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:55

Roos_s schreef:
dat bedoel ik dus, je gooit met loze opmerkingen zonder zelf daadwerkelijk meer toe te voegen, beetje jammer...

omdat ik het echt al 1000000x heb uitgelegd. maar je LEEST gewoon niet alles. hoe duidelijk moet ik zijn?? in mijn vorige posts staat alles wat zinvol is. als je te lui bent om dat te bekijken is dat heel jammer, want ik ga het echt niet nog eens herhalen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:58

Roos_s schreef:
maarja dat is dan ook weer niet echt goede argumentatie :) denk trouwens dat als je de basis-opleiding voor elkaar hebt die slof ook verder niet hoeft te gebruiken...

Argumentatie is al gegeven.
Dit boekje wordt gebruikt voor de instructeurs-opleidingen.
Als instructie het dan nodig vindt, in de basis, is er goed iets mis.
Instructie weet dus heel goed, wat er teweeg gebracht wordt met een slof.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:09

jeetje mina! wat een gedoe over een slofteugel, ik denk dat als iedereen voor zichzelf beslist of hij/zij welof niet met slof wilt rijden, het allemaal een stuk makkelijker is, als je van hier naar pagina 1 gaat zie je de vraag nogmaals..... en dat gaat hier niet over.

ik ben persoonlijk niet tegen een slof, soms is het net at duuwtje die jij en je paard nodig hebben

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:17

sjaantje schreef:
Roos_s schreef:

omdat ik het echt al 1000000x heb uitgelegd. maar je LEEST gewoon niet alles. hoe duidelijk moet ik zijn?? in mijn vorige posts staat alles wat zinvol is. als je te lui bent om dat te bekijken is dat heel jammer, want ik ga het echt niet nog eens herhalen.

ik lees het wel, maar reageer op dingen die ik zinvol vind.. Wat ik jammer vind van jou is dat je niet reageert op wat tegenstanders van een slof zeggen.. maar goed. laat maar

daarnaast hebben instructeurs het ook niet altijd bij het rechte eind, is maar net wie het boekje geschreven heeft... heb ook nog hier ergens gelezen dat iemand zelfs van de instructeur met slof moest rijden... dus bedoel maar....

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:18

Ik zou dus echt niet alles geloven/aannemen wat in een boekje staat :Y)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:22

Van wie heeft instructie het dan aangenomen.
Dit is verplichte lesstof.

Men doet soms net of boekenwijsheid "slecht" is, maar hoe leert men dan iets, hoe leert instructie dan iets enz.

Maar het is wel zo, dat theorie en praktijk samen moet gaan.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:33

Topic hoeveel? :?

Mijn mening: Mits de slof goed gebruikt wordt, dus voorwaarts, los laten als die er is, en vooral die achterhand eronder en géén gehang, is er geen probleem.
de slof moet natuurlijk ook niet echt een gewoonte worden, dat er niet meer zonder gereden kan worden, af en toe kan het best, als die goed gebruikt wordt.

Even op jouw vraag: idd tussen de voorbenen door naar de singel ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:36

Roos_s schreef:
Een nagevelijkheidsprobleem kun je daarnaast niet oplossen met de slof.

Je hebt gelijk dat een slof ALLEEN een aanleuningsprobleem niet oplost. Het kan een prima HULPmiddel zijn bij het oplossen van een aanleuningsprobleem. Zie mijn eerdere posts. (ook ik ga mijzelf niet onnodig herhalen). Dus naast het gebruik van de slof zul je rijtechnisch ook een hoop goed moeten doen, anders los je het probleem dus niet op (dan maak je het alleen maar erger)

Roos_s schreef:
Enkel een paard wat niet zn hoofd omlaag wil doen kun je die dwingen zn hoofd naar beneden te doen.

En daarvoor is het een heel fijn hulpmiddel }>

Roos_s schreef:
Ze gaan daardoor hun rug niet gebruiken, aangezien dat hoofd omlaag niet vanuit een rijtechnische oplossing komt.

Dat kan prima. De slof lost een aspect op en daarna moet je als ruiter de rest van het probleem zelf oplossen. Dat niet iedereen dat kan is een andere discussie.

Roos_s schreef:
daarnaast vinden meestal de mensen die juist niet bekwaam zijn de slof te gebruiken zich bekwaam.

Nogmaals; dat is een andere discussie.

modie schreef:
Heb het boekje, verplichte lesstof voor instructie, er even bij:
Citaat uit dit boekje: Slofteugels behoren niet gebruikt te worden in de basis-opleiding.

Als je naar het niveau de gemiddelde basisruiter kijkt, moet je ook geen slof aan een basisruiter geven. Prima boekie dus. Daarom stelde ik al eerder dat als je de vaardigheid niet hebt je dan beter een thiedeman of martingaal kunt gebruiken. En uiteraard is zonder natuurlijk het beste.

Maar voor degene die het gemiddelde basisniveau zijn ontstegen: daarvoor kan een slof dus zo af en toe best een fijn hulpmiddel zijn. ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:46

Dit artikel van de heer Swaab vind ik een mooi voorbeeld en brengt voor mij goed onder worden hoe ik er over denk:

De Slofteugel en het snuitje citroen

Ik kan mij voorstellen dat u uw wenkbrauwen fronst bij zo’n titel, maar ik zal proberen het uit te leggen. Sommige mensen trekken een speciaal koppie, wanneer je het woord slofteugel laat vallen, ik noem zo’n koppie een “snuitje citroen”.

Het is een manier om duidelijk te laten merken dat men van het gebruik van een slofteugel niets wil weten en daar kijkt men dan bij alsof ze net in een citroen gebeten hebben. Als je nu vraagt waarom niet, dan is het stereotype antwoord, het is heel gevaarlijk als je er niet mee rijden kunt. Wat dat gevaar precies is dat weet niemand, maar men heeft het dan over het in elkaar trekken enzo.

Eigenlijk zou je zo’n antwoord ook kunnen uitleggen dat het gevaar schuilt in het feit dat je er niet mee rijden kunt en dat kun je eenvoudig oplossen door met een slofteugel te leren rijden. Zoals je trouwens met alle hulpmiddelen moet leren rijden, als je je voeten te veel naar buiten draait dan prikken je sporen te pas en te onpas in het paard, je kunt dan je sporen afdoen of je voeten op de juiste manier leren houden. En dat laatste is natuurlijk de bedoeling.

Het zelfde geldt voor het rijden met een rijzweep, ook dat hulpmiddel moet je zodanig leren vasthouden dat het paard alleen geraakt wordt als de amazone / ruiter dat wil.

Ik propagandeer niet het rijden met een slofteugel maar het kan op de juiste manier gebruikt, een heel nuttig hulpmiddel zijn tijdens de africhting, en als je in het begin de slofteugel per ongeluk iets teveel gebruikt en daardoor het paard wat te diep is ingesteld, is dat na mijn mening altijd nog minder slecht voor het paard dan wanneer het paard te hoog met zijn hoofd en met een holle rug gereden wordt, want dat is echt slecht voor het paard.

Als je het paard, wat in feite geen lastdier is, toch als zodanig wilt gebruiken, zal je minimaal alles moeten doen om de rugspieren / lendenpartij zo goed mogelijk te ontwikkelen. De slofteugel op de juiste manier gebruikt, kan hiervoor een goed hulpmiddel zijn.

En wanneer je het rijden met een slofteugel goed beheerst is het absoluut niet gevaarlijk en is het een goede voorbereiding voor het rijden met stang en trens in een latere fase, ook hier moet je 2 teugels in 1 hand onafhankelijk van elkaar kunnen gebruiken.

John Swaab