Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JoviBan schreef:[Heb jij je al eens ingelezen en op je in laten werken waaròm een paard z'n hoofd omhoog doet en z'n lichaam spant?
sjaantje schreef:Dat hebben die mensen (waarschijnlijk) niet Daffodil.. Zij roepen alleen maar dat WIJ ons moeten verdiepen in de bouw en skelet van het paard.
In plaats van dat ze eens een (wetenschappelijk) onderbouwd verhaal hier neerzetten wat aanduidt dat goed gebruik van de slof mega slecht is...
Waratje schreef:sjaantje schreef:Dat hebben die mensen (waarschijnlijk) niet Daffodil.. Zij roepen alleen maar dat WIJ ons moeten verdiepen in de bouw en skelet van het paard.
In plaats van dat ze eens een (wetenschappelijk) onderbouwd verhaal hier neerzetten wat aanduidt dat goed gebruik van de slof mega slecht is...
Het probleem is dat iedereen vind dat hij (m/v) natuurlijk goed gebruik maakt van de slof en je toch heel vaak fout gebruik ziet in de praktijk. Dan heb ik liever dat de slof gewoon niet gebruikt wordt.
Inderdaad kan de slof soms handig zijn, maar meestal is het toch om iets op te lossen dat zonder slof ook opgelost kan worden. Je moet je timing gewoon goed voor elkaar krijgen. Gezien de sterke werking van een slof moet je timing en gevoeligheid in je hand vrijwel perfect zijn, maar op het moment dat je die timing en gevoeligheid hebt, kun je het ook zonder slof.
JoviBan schreef:Heb jij je al eens ingelezen en op je in laten werken waaròm een paard z'n hoofd omhoog doet en z'n lichaam spant?
sjaantje schreef:In plaats van dat ze eens een (wetenschappelijk) onderbouwd verhaal hier neerzetten wat aanduidt dat goed gebruik van de slof mega slecht is...
daffodil schreef:Overigens is elk hulpmiddel in de handen van een onbenul een gevaar.......
Waratje schreef:[/quote]Inderdaad kan de slof soms handig zijn, maar meestal is het toch om iets op te lossen dat zonder slof ook opgelost kan worden. Je moet je timing gewoon goed voor elkaar krijgen.
jasmijn78 schreef:Bij goed gebruik kan een slof een fijn hulpmiddel zijn. Goed gebruik wil zeggen dat hij slap hangt op het moment dat het paard nagevelijk is en alleen inwerkt als het paard (flink) tegen de hand komt. Dan is een slof een hulpmidel om je paard te begrenzen. Je kan het ook een dwangmiddel noemen. Ik vind op zich helemaal niets mis met dwang. Zolang je het maar beheerst en gedoseerd toepast. Een bit, sporen etc zijn in feite ook dwangmiddelen die bij verkeerd gebruik veel schade aan kunnen richten. Een beenhulp is ook al dwang. Heel paardrijden is feitelijk dwang. We leren het paard dat als het iets goed doet dat er dan iets fijns volgt (beloning) en als hij iets niet goed doet iets vervelends. Feitelijk dwingen we hem zo te doen wat wij willen. Natuurlijk kun je dat prachtig romantiseren. 'nee hoor, ik vraag alleen maar'... Maar als je geen antwoord krijgt van het paard zul je wat moeten. Anders kom je nergens.
Echter een slof vraagt wel enige vaardigheid en gevoel om goed en verantwoord te kunnen gebruiken. Wie die vaardigheden niet heeft kan beter een thiedemanteugel of een martingaal (op de juiste manier afgesteld) gebruiken. Soms kan dat dan best fijn zijn dat even tijdelijk te gebruiken. Als je bijvoorbeeld niet fijn kunt zitten op je paard omdat hij niet nagevelijk is. Als je niet goed kunt zitten kun je ook niet goed inwerken op je paard. En als je niet goed kunt inwerken op je paard kun je het aanleuningsprobleem niet op lossen. Dus kan zo'n hulpteugel hulp bieden bij het doorbreken van zo'n vicieuze cirkel. Zolang je het maar met verstand, begeleiding en het tijdelijk toepast.
ook als die goed ingesteld is werkt die behoorlijk bot in. sjaantje schreef:Dat hebben die mensen (waarschijnlijk) niet Daffodil.. Zij roepen alleen maar dat WIJ ons moeten verdiepen in de bouw en skelet van het paard.
denk trouwens dat als je de basis-opleiding voor elkaar hebt die slof ook verder niet hoeft te gebruiken... Roos_s schreef:dat bedoel ik dus, je gooit met loze opmerkingen zonder zelf daadwerkelijk meer toe te voegen, beetje jammer...
Roos_s schreef:maarja dat is dan ook weer niet echt goede argumentatiedenk trouwens dat als je de basis-opleiding voor elkaar hebt die slof ook verder niet hoeft te gebruiken...
sjaantje schreef:Roos_s schreef:dat bedoel ik dus, je gooit met loze opmerkingen zonder zelf daadwerkelijk meer toe te voegen, beetje jammer...
omdat ik het echt al 1000000x heb uitgelegd. maar je LEEST gewoon niet alles. hoe duidelijk moet ik zijn?? in mijn vorige posts staat alles wat zinvol is. als je te lui bent om dat te bekijken is dat heel jammer, want ik ga het echt niet nog eens herhalen.

Roos_s schreef:Een nagevelijkheidsprobleem kun je daarnaast niet oplossen met de slof.
Roos_s schreef:Enkel een paard wat niet zn hoofd omlaag wil doen kun je die dwingen zn hoofd naar beneden te doen.
Roos_s schreef:Ze gaan daardoor hun rug niet gebruiken, aangezien dat hoofd omlaag niet vanuit een rijtechnische oplossing komt.
Roos_s schreef:daarnaast vinden meestal de mensen die juist niet bekwaam zijn de slof te gebruiken zich bekwaam.
modie schreef:Heb het boekje, verplichte lesstof voor instructie, er even bij:
Citaat uit dit boekje: Slofteugels behoren niet gebruikt te worden in de basis-opleiding.