KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:30

Sannessep schreef:
Ik heb er al verschillende aangegeven ergens hierboven. Maar jullie willen ja niets aannemen. Je gaat mij echt niet vertellen dat je die onderzoeken allemaal uitgepunt gelezen hebt! Daar staan wel degelijk dingen in die aantonen dat een bit schade aan kan brengen.
Ik heb die onderzoeken ook niet helemaal doorgelezen, dat geef ik gewoon toe, maar ik ben er wel van overtuigd dat veel paarden het goed zullen doen op bitloos en dat dat (in mijn ogen) paardvriendelijker is voor DEZE paarden om dat dan zonder bit te doen.
Dat jullie nou niet overtuigd zijn, dat is dan jammer, ik ben niet goed in overtuigen, dus ik zal er dan ook mee ophouden.

Maar probéér het dan eens uit te leggen... Ipv constant die links te sturen.. Als je met goede argumenten komt word ik nieuwsgierig en ga ik die sites wel bekijken..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:30

Sannessep schreef:
Ik heb er al verschillende aangegeven ergens hierboven. Maar jullie willen ja niets aannemen. Je gaat mij echt niet vertellen dat je die onderzoeken allemaal uitgepunt gelezen hebt! Daar staan wel degelijk dingen in die aantonen dat een bit schade aan kan brengen.
Ik heb die onderzoeken ook niet helemaal doorgelezen, dat geef ik gewoon toe, maar ik ben er wel van overtuigd dat veel paarden het goed zullen doen op bitloos en dat dat (in mijn ogen) paardvriendelijker is voor DEZE paarden om dat dan zonder bit te doen.
Dat jullie nou niet overtuigd zijn, dat is dan jammer, ik ben niet goed in overtuigen, dus ik zal er dan ook mee ophouden.

Da's goed en zo mag ieder zijn mening hebben, toch? ;)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:31

x_Marr schreef:
Heb ik dat dan ook ERGENS gezegd? Dacht het niet :n

dan moet ik wel écht iets met mn ogen hebben :=

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:31

Sjaantje, misschien eens naar Pearl? 8-) :D
Dan ga ík mee! *D

DAmes, waarom zijn jullie zo tégen een bit? Ik stel mezelf tenslotte kwetsbaar op, nu jullie! ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:33

Helaas voor jou dan inderdaad, want ik kan het niet terug vinden waar ik dat heb gezegd ;)

Mag toch hopen dat goed opgevoede paarden op druk op de neus reageren, zoou lekker wandelen zijn met ze als ze dat niet deden :=

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:36

x_Marr schreef:
Uhm sjaantje, als een paard een bit vastpakt werkt bitloos waarschijnlijk inderdaad beter lijkt mij ;)
Dan kan je tenminste nog druk op de neus zetten, met een bit vastpakken paard, waar zou je dan druk moeten zetten?

...?
Of je bedoelt dat je als een paard het bit vastpakt je bitloze hoofdstel moet inhangen en als die gewoon keihard gaat scheuren je in je rugtas je bitje moet hebben zitten, zodat je die even kunt inhangen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:40

Whahaha, da's wel een fantasievolle oplossing! :D ;)

Bitloze dames (zit me ineens te bedenken dat ik meer onder de gebitloze val, ff offtopic :+ ):

Kunnen jullie eens vertellen wat jullie eigen praktijkervaringen zijn? Wat heeft jullie doen switchen? Commentaar geven op ervaringen van anderen is handig, maar vind het ook leuk om verhalen uit jullie zélf te horen! ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:41

Ik zeg daar toch niet dat alle paarden hun bit vastpakken?
Wat je nu qoute is een reactie van de vorige pagina op jouw vraag.
Ik zet er niet voor niks ALS voor.

Waarmee remmen jullie dan als het paard aan de kletter gaat en ALS het paard dan zn bit vastpakt?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:41

Marr, vertel me eens jouw ervaringen met bitloze optoming?
Waarom wel, waarom niet? ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:42

waarom zouden die niet mee mogen tellen? die indianen?
als jij wel de romeinen ofzo meetelt, en elke andere bitrijder voor jou, waarom dan ook niet de indianen meetellen voor de bitloze onder ons.
zo kan ik ook vergelijken :P de helft uitwissen, en dan wel de helft die mij tegenstaat!

- trouwens ik had wat leuks van de week: k zei dat ik meeging doen met een wedstrijd, bitloos. Oh zegt die vrouw...rijd je dan ook zonder zadel? :P
echt serieus, zo van ja, je gaat toch ook zonder hoofdstel. haha neee -

ik snap ook niet dat er gezegd word dat druk op de neus zinloos is.
wandel jij van je stal naar de wei ook me tbit dan?
of hij de tandarts, dierenarts of hoefsmid, leg je er ook gelijk een bit in?
wandelen doe je dan ook altijd met bit?

en poetsen? Dan zet je je paard vast aan het bit?

:) druk op de neus kent je paard heus wel ;)

sjaante: ik snap jou laatste opmerking niet?
waarom zou een bitloos hoofdstel in godsnaam scheuren?
de kans dat een bitloos hoofdstel van degelijke kwaliteit scheurt is net zo groot als dat de bakstukken scheuren dus het bit uit het paard zijn mond valt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:43

x_Marr schreef:
Ik zeg daar toch niet dat alle paarden hun bit vastpakken?
Wat je nu qoute is een reactie van de vorige pagina op jouw vraag.
Ik zet er niet voor niks ALS voor.

Waarmee remmen jullie dan als het paard aan de kletter gaat en ALS het paard dan zn bit vastpakt?

Lees even de oplossingen , soms helpen die prima!
Trouwens , als ie het structureel doet zou ik de oorzaak elders zoeken en er neit mee de straat op gaan. ;)

Kan iemand mij nog uitleggen waarom bitloos vanuit eigen ervaring? *D

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:43

nee fahyafemke, je begrijpt m'n opmerking inderdaad niet, want dát zeg ik al helemaal niet :=

maar ik vind het ook, net als detour, nogal jammer dat de rest hier niet hun eigen ervaringen vertelt..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:45

FahyaFemke schreef:
waarom zouden die niet mee mogen tellen? die indianen?
als jij wel de romeinen ofzo meetelt, en elke andere bitrijder voor jou, waarom dan ook niet de indianen meetellen voor de bitloze onder ons.
zo kan ik ook vergelijken :P de helft uitwissen, en dan wel de helft die mij tegenstaat!

Zucht. :o
Past het bitloze úberhaupt in onze cultuur? Back to nature? net als de INdianen? Leven we niet al eeuwen in een westerse beschaving? ;) En wat is er zo vreselijk misgegaan al die eeuwen met die bitten?

- trouwens ik had wat leuks van de week: k zei dat ik meeging doen met een wedstrijd, bitloos. Oh zegt die vrouw...rijd je dan ook zonder zadel? :P
echt serieus, zo van ja, je gaat toch ook zonder hoofdstel. haha neee -

- jammer, want dan ben je écht één met je paard. ;)

ik snap ook niet dat er gezegd word dat druk op de neus zinloos is.
- het is me duidelijk dat je niet in gevaar bent geweest, al rijdende met je paard. Galoppeer jij emt een paard aan de hand in het bos? ;)

wandel jij van je stal naar de wei ook me tbit dan?
of hij de tandarts, dierenarts of hoefsmid, leg je er ook gelijk een bit in?
wandelen doe je dan ook altijd met bit?

en poetsen? Dan zet je je paard vast aan het bit?

:) druk op de neus kent je paard heus wel ;)

sjaante: ik snap jou laatste opmerking niet?
waarom zou een bitloos hoofdstel in godsnaam scheuren?
de kans dat een bitloos hoofdstel van degelijke kwaliteit scheurt is net zo groot als dat de bakstukken scheuren dus het bit uit het paard zijn mond valt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:46

sjaantje schreef:
nee fahyafemke, je begrijpt m'n opmerking inderdaad niet, want dát zeg ik al helemaal niet :=

maar ik vind het ook, net als detour, nogal jammer dat de rest hier niet hun eigen ervaringen vertelt..

Erg jammer. :o
En dat rijden hetzelfde is als je paard poetsen aan de hand of wandelen, heel bijzonder. :+

capopjekop

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:52

Een goed iets van deknhs. Ik ben wel voor apart, zo is het toch het eerlijkst met jureren, want het blijft toch een jury sport. En iedereen kan zelf bepalen of ze met of zonder bit willen starten.

Ik zie dat de discussie over bitloos weer eens is losgebarsten. Ik ben van mening dat je het beste moet kiezen voor je paard. Ik heb niks tegen het bit als het goed gebruikt word,maar dat geldt net zo goed voor een bitloze optoming. Ik rijd met beide en ik kan niet zeggen dat mijn pony met het een beter luisterd dan het ander. Ze loopt eigenlijk gewoon hetzelfde, dus ik rijd zoveel mogelijk bitloos, want dat lijkt me prettiger voor haar. Maar als het nodig zou zijn, hang ik er zo weer een bit in.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:55

Tsja, dat is waar. Ik vind de discussie erg interessant, maar we komen er toch niet uit ;) . Had ook voor gemengd gekozen, zou het graag willen zien, dan zijn de verschllen goed waarneembaar. *D

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:56

zeg even wat je bedoeld dan?
racen misschien :+ ja zeker ohh stom haha.

mijn omslag naar bitloos was.. omdat ik het ergens had gelezen, en vond het volgens mij (is alweer even geleden..) gewoon wel leuk eens te proberen. En vooral toen, werd ik overspoeld door negatieve plaatjes en verhaaltjes van het bit. ik vond het verschrikkelijk!!! Maar achteraf, weet ik dus niet of het allemaal zo erg is, want als je netjes rijd, zonder trekken etc dan 'hangt' dat bit er alleen.. De fotos die over internet gaan van dat gebit van een paard, waar die lagen dan helemaal kapot waren schijnt een verschrikkelijke foto te zijn omdat juist dat paard gewoon verschrikkelijk gereden is. ik zou graag de schedel/kaak van een bitloos, en een bit paard zien in vergelijking.
Ondertussen heb ik voor mezelf besloten dat er veel paarden bitloos te rijden zijn, maar niet allemaal. Mijn merrie is prima bitloos te berijden, buiten, western, en dressuur.
heb een trekpaard gereden zonder bit, en daarna met bit; dat vond ik veel fijner. Door het bitloze reed ze namelijk een beetje heen en dat geeft geen veilig gevoel. met bit hoefde ik haar bijna tot niet aan te raken dusja.
Verder nog een M2dressuur paard pas gereden, om te kijken of het wat voor hen was dat bitloze. Nou hij stak zn nek naar voren en was helemaal niet goed meer te sturen. Met bit ging het prima, was hij ook wel hard in de mond vond ik zelf, zwaar voelde hij. Maar: het was wel de eerste keer dus ook wennen voor hem misschien.
Trekpaard bitloos ingereden, maar halverwege op simpel bitje overgestapt, het ging gewoon niet. hij ging er dwars doorheen en dat was niet handig met zon enorme hengst. Met bit hoefde ik weer nog maar weinig te doen, en zonder bit had ik mn handen vol (met hoofd wat doorduwde zegmaar).
Maar nu weer een hengst (4jaar) en die is weer prima te rijden, op een kruisling systeem.

Elk paard is anders.. elke ruiter is anders.. kijk naar de combi. Maar ik vind dat niemand moet zeggen:
je kan/mag niet zonder bit rijden!!
of
je kan/mag niet met bit rijden!!!

Ieder zn eigen mening en ervaring.

haha leuke opmerking detour :p dan zou ik echt één met mn paard zijn ;)
mindere opmerking dat je denkt dat ik zeg dat rijden en poetsen het zelfde is. dat zeg ik toch niet.. dat bedoelde ik niet ik bedoelde dat je paard als hij weet dat hij voor het halster moet stoppen, ook op de neusriem zal stoppen.. Tenminste, MIJN ervaring geeft aan dat de MEESTE dat wel doen. maar ik blijf bij : ieder zn eigen mening en ervaring, maar laat ieder in zn waarde. Mij maakt het niet uit waar je mee rijd, als is het met een eendenzwemband! tis jou paard;)
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 22-01-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:58

Lees even mijn opermking boven je post. ;)
Wel interessante reactie inhoudelijk en de een is de ander idd niet. ;) Maar het blijven dieren. En ook aan de hand kun je soms neit genoeg aan de neusdruk hebben. Zo heb ik verschillende paarden op onze stal wel eens met een hengstenkettinkje vervoerd aan de hand en dat scheelde soms enorm. 8-)
Laatst bijgewerkt door detour op 22-01-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:59

Detour, wat mij heft doen switchen was het idee dat ik mijn paard en stuk ijzer in zijn mond hang.

Mijn paard pakte het bit vast en ging er keihard vandoor, het was altijd vechten.

Toen ging bij mij het lampje branden dat het misschien wel eens onprettig zou kunnen zijn voor hem *D Bitloos hoofdstel omgehangen en (met een xtra bakstuk met bit) naar buiten gegaan. Ik heb alleen op het bitloze hoofdstel te sturen en heb niet aan het bit hoeven zitten. Nou hoe kan je beter overtuigd worden dan door zo'n ervaring?

Er zijn trouwens zat "gewone" hoofdstellen die wel gemeen inwerken en die zowel druk achter de oren als in de mond en op de neus en de kin uitoeffenen. Dan is druk op de neus/kaak/wang slecht? Als je een goede band en respect met je paard hebt moet het ook bitloos kunnen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:00

detour schreef:

Helaas heb ik nog maar 1 praktijkervaring met bitloos, maar lees wel veel dingen van mensen die ook bitloos rijden, dat interreseert me namelijk in de meeste gevallen wel.
Mijn praktijkervaring is zeer positief, was er positiever over dan met bit bij dat paard rijden, maar helaas was dat paard ook redelijk 'lui' voor het bit gemaakt(rijden met te veel druk etc.), haddie met bit iets van, ik gallopeer lekker door, bitloos stond ie binnen een paar passen stil. En dan niet met een scherpe hand.

Waarom bitloos niet? Heb geen idee waarom niet, ik heb namelijk nog geen negatieve ervaringen ermee, ook nog niet gelezen, als ik dat wel zou hebben zou ik ook nogsteeds niet direct tegen bitloos zijn, want met bit zijn er ook zat negatieve ervaringen.
Hangt er natuurlijk wel van af wat voor ervaring het is, maar als het net zo goed met bit had kunnen gebeuren, nee dan wordt ik niet tegen bitloos.

Helaas detour, versta jij dan wat anders onder dressuur dan het is?
Want er zou geen verschil te moeten zien zijn bij een dressuurwedstrijd als iemand met bit of zonder bit rijdt.
Paard voelt zich misschien lekkerder zonder bit en gaat daarom ook beter lopen... maar dat is een positief verschil voor bitloos ;)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:02

dat M2 paard waar ik over schreef was met de wedstrijd aan het halster beter te houden dan met hoofdstel en bit aan. maar toen ik er op ging wilde ik een bit;) zodat hij goed ging lopen met zn lichaam. hij had echt spierpijn gehad als we verder hadden getraint zonder bit..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:02

heiditjj schreef:
Detour, wat mij heft doen switchen was het idee dat ik mijn paard en stuk ijzer in zijn mond hang.

Mijn paard pakte het bit vast en ging er keihard vandoor, het was altijd vechten.

Toen ging bij mij het lampje branden dat het misschien wel eens onprettig zou kunnen zijn voor hem *D Bitloos hoofdstel omgehangen en (met een xtra bakstuk met bit) naar buiten gegaan. Ik heb alleen op het bitloze hoofdstel te sturen en heb niet aan het bit hoeven zitten. Nou hoe kan je beter overtuigd worden dan door zo'n ervaring?

Er zijn trouwens zat "gewone" hoofdstellen die wel gemeen inwerken en die zowel druk achter de oren als in de mond en op de neus en de kin uitoeffenen. Dan is druk op de neus/kaak/wang slecht? Als je een goede band en respect met je paard hebt moet het ook bitloos kunnen.

hey, heb je dan niet nagedacht over een heirarchisch conlifct? Respecteerde het dier je? Of had het pijn in de mond? tandarts? Want zo klinkt het als symptoombestrijding, niet rot bedoeld. :(:)
Kan me wel voorstellen dat je kiest voor een relaxtere manier van rijden. :D

Verder denk ik dat een hackamore ook best pijnlijk kan zijn bij verkeerd gebruik. En zo zijn er zat dingen die bij evrkeerd gebruik pijnlijk zijn.

Een band en respect zijn imo niet voldoende garantie voor een veilige rit. :o

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:04

x_Marr schreef:
detour schreef:

Helaas heb ik nog maar 1 praktijkervaring met bitloos, maar lees wel veel dingen van mensen die ook bitloos rijden, dat interreseert me namelijk in de meeste gevallen wel.
Mijn praktijkervaring is zeer positief, was er positiever over dan met bit bij dat paard rijden, maar helaas was dat paard ook redelijk 'lui' voor het bit gemaakt(rijden met te veel druk etc.), haddie met bit iets van, ik gallopeer lekker door, bitloos stond ie binnen een paar passen stil. En dan niet met een scherpe hand.

Waarom bitloos niet? Heb geen idee waarom niet, ik heb namelijk nog geen negatieve ervaringen ermee, ook nog niet gelezen, als ik dat wel zou hebben zou ik ook nogsteeds niet direct tegen bitloos zijn, want met bit zijn er ook zat negatieve ervaringen.
Hangt er natuurlijk wel van af wat voor ervaring het is, maar als het net zo goed met bit had kunnen gebeuren, nee dan wordt ik niet tegen bitloos.

Helaas detour, versta jij dan wat anders onder dressuur dan het is?
Want er zou geen verschil te moeten zien zijn bij een dressuurwedstrijd als iemand met bit of zonder bit rijdt.
Paard voelt zich misschien lekkerder zonder bit en gaat daarom ook beter lopen... maar dat is een positief verschil voor bitloos ;)

Maar is dat dan niet een dier wat helaas verkeerd is behandeld?
Zonde trouwens, erg zonde. :(:)
Maar tuurlijk moet een ieder weten wat hij of zij doet, hoor. *D

En die wedstrijd? Ja, doet u mij gemengd, dan kan ik het zien! 8-)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:07

detour schreef:
heiditjj schreef:

hey, heb je dan niet nagedacht over een heirarchisch conlifct? Respecteerde het dier je? Of had het pijn in de mond? tandarts? Want zo klinkt het als symptoombestrijding, niet rot bedoeld. :(:)
Kan me wel voorstellen dat je kiest voor een relaxtere manier van rijden. :D

Verder denk ik dat een hackamore ook best pijnlijk kan zijn bij verkeerd gebruik. En zo zijn er zat dingen die bij evrkeerd gebruik pijnlijk zijn.

Een band en respect zijn imo niet voldoende garantie voor een veilige rit. :o

Ben ik met je eens ;) Maar zoals je misschien eerder hebt kunnen lezen kan mijn paard zich nu ontspannen tijdens de rit (geen harde rug meer en een ontspannen onderlip) Hiërarchische conflicten zijn er zeker gewest :Y) Dit is echter al veeeeel langer geleden. Wederzijds respect was zeker aanwezig. De tandarts staat elk keer weer perplex van het feit hoe mooi zijn gebit nog is voor zijn leeftijd. Ik denk dus niet dat het symptoom bestrijding is, mijn paard heeft een dermate sterk karakter dat ik er wel op kan rekenen dat het mij heel duidelijk gemaakt word als er iets niet lekker zit of niet goed is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:08

Oke, thanks voor je uitleg! ;)
Dames, manlief is thuus, fijne avond en sjaantje, we hebben meer praktijkervaringen gekregen, moet toch ff gezegd worden. 8-)