"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:36

dan gelden er natuurlijk andere regels Haha! Haha! Haha! die skup ik zijn veilige haventje gewoon 3 keer door........

maar ik ga een paard niet plagen in zijn veilige haventje........

daar zit denk ik wel een wezelijk verschil tussen Lachen

als ik weet dat een paard het vreselijk vind dat ik in zijn veilige haventje komt, moet de deken ook wel heel erg scheef liggen wil ik instappen........... anders laat ik het......... en als het echt heel erg is, haal ik eerst het paard van stal.........

Natuurlijk hoort een paard zich ook op stal te gedragen, en ik zal altijd dat soort gedrag straffen.......... maar ik zal het ook zeker niet opzoeken of uitdagen Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:40

Ik vermoedde al zoiets Knipoog Ik vind het zelf heel belangrijk dat ik altijd de stal in kan, ook als er eten ligt en ze dus ook bij hun eten kan weghalen, maar ik doe het zelden of nooit, simpelweg omdat ik idd vind dat dat nodeloos pesten is. Maar als het nodig is, moet het wel kunnen. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met die zweep Knipoog

Wat dus ook not done is, is de voerbak induiken terwijl ik nog een halster wil afdoen, of voer erin wil gooien. Wachten tot ik klaar ben, en dan pas gaan eten Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:42

Ja, daar heb ik ook een hekel aan, als ze de voerbak induiken en ik er bij wijze van spreken op mijn buik achteraan mag.
En die deken leg ik ook recht, en haal hem daar toch echt zijn stal niet voor uit. Maar goed, ik heb het over de paarden die ik ken, ik kan me voorstellen dat KiWiKo daarmee voorzichtiger (geworden) is omdat ze toch vaak vreemde paarde op stal heeft staan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-01-09 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:42

Lielle schreef:
Ik vermoedde al zoiets Knipoog Ik vind het zelf heel belangrijk dat ik altijd de stal in kan, ook als er eten ligt en ze dus ook bij hun eten kan weghalen, maar ik doe het zelden of nooit, simpelweg omdat ik idd vind dat dat nodeloos pesten is. Maar als het nodig is, moet het wel kunnen. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met die zweep Knipoog

Wat dus ook not done is, is de voerbak induiken terwijl ik nog een halster wil afdoen, of voer erin wil gooien. Wachten tot ik klaar ben, en dan pas gaan eten Ja

hier idem.......... er word pas gegeten als ik klaar ben.........

en bij de ene neem ik meer de tijd dan bij de andere Haha! Haha! gewoonweg omdat het kan Lachen

Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:45

Cassidy schreef:
Ja, daar heb ik ook een hekel aan, als ze de voerbak induiken en ik er bij wijze van spreken op mijn buik achteraan mag.
En die deken leg ik ook recht, en haal hem daar toch echt zijn stal niet voor uit. Maar goed, ik heb het over de paarden die ik ken, ik kan me voorstellen dat KiWiKo daarmee voorzichtiger (geworden) is.

ik ben daar wel voorzichtig mee ja Lachen en ik vind ook dat een paard dat gewoon moet toestaan in zijn veilige haventje Lachen dat staat buiten kijf......

maar ik heb wel eens een merrie gehad, die echt gehakt van je maakte op stal......... en zo een paard haal ik er dan graag even uit....... want met twee voeten buiten de box is er niks aan het handje Lachen

kan je het wel afdwingen........... maar dat is zooooo een gevecht met zo een paard, daar wil elk redelijk denkend mens niet eens aan beginnen als de oplossing zo simpel is Lachen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:46

ja daar kan ik ook niet tegen hoor, van die dramzakken. alles gebeurt op mijn tijd, als het mij uitkomt en niet anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:32

Cassidy schreef:
En die deken leg ik ook recht, en haal hem daar toch echt zijn stal niet voor uit. Maar goed, ik heb het over de paarden die ik ken, ik kan me voorstellen dat KiWiKo daarmee voorzichtiger (geworden) is omdat ze toch vaak vreemde paarde op stal heeft staan.

Ik moest ineens denken aan Henry Blake ("Praten met paarden" en "denken met paarden") Die heeft het ook over de 'veilige haven' maar geeft ook aan dat het vooral om dingen gaat waarbij het paard nog niet vertrouwd mee is. Dus de eerste keer borstelen, omdat het allemaal nog nieuw is en voor getraumatiseerde paarden dus niet bepaald fijn, gebeurt in een andere box (oid) maar als het paard vervolgens redelijk vertrouwd is met dat poetsen (en het vermoedelijk zelfs wel lekker vindt) dan is het geen probleem meer om dat in de eigen box te doen. Idem voor de deken: als een paard panisch is voor de deken kun je er voor kiezen om het gefrutsel ergens anders en op duidelijk afgebakende tijden te doen, en hem er verder niet mee te pesten.
Maar als het paard eenmaal min of meer gewend is, dan is het natuurlijk niet zo'n probleem om dat even tussendoor te doen. Het verschil is vooral (denk ik) hoe het paard het ervaart en er op reageert. En dat lijkt me iets dat van situatie tot situatie verschilt.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:03

AnneMaaike17 schreef:
Ik kon wel naast mijn paard lopen en dan een zweep in mijn hand hebben of in zijn stal komen met een zweep, maar niet longeren of rijden met een zweep Knipoog

cassidy schreef:
Ik denk dat je paard dan in de categorie valt: mensentrainer. Knipoog

zeg het maar gerust in de verleden tijd Knipoog dee ik ook (A)

KiWiKo schreef:
dan gelden er natuurlijk andere regels Haha! Haha! Haha! die skup ik zijn veilige haventje gewoon 3 keer door........

maar ik ga een paard niet plagen in zijn veilige haventje........

daar zit denk ik wel een wezelijk verschil tussen Lachen

als ik weet dat een paard het vreselijk vind dat ik in zijn veilige haventje komt, moet de deken ook wel heel erg scheef liggen wil ik instappen........... anders laat ik het......... en als het echt heel erg is, haal ik eerst het paard van stal.........

Natuurlijk hoort een paard zich ook op stal te gedragen, en ik zal altijd dat soort gedrag straffen.......... maar ik zal het ook zeker niet opzoeken of uitdagen Lachen

ik kom eigenlijk nooit in de stal van de paarden, alleen om ze van de stal af te halen. Poetsen en zadelen doe ik op de spoel- en poetsplaatsen:D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:17

Lielle schreef:
Equimotion, je blijft mijn punt missen. Ik wil als ik een paard probeer ook met zweep kunnen rijden, altijd. Of ik die nu wel of niet gebruik tijdens het werk. Zoals ik al zei, mijn merrie heb ik nooit een zweep bij nodig, maar je kunt haar zonder enig probleem met zweep rijden.

Ik snap je punt wel, maar ik zie er absoluut het nut niet van in. Op het moment dat je paard het echt nodig heeft om met zweep gereden te worden (en in mijn geval is dat in ong 10% vd gevallen, en ik rijd veel paarden ter correctie!) pak je hem erbij en dan leert hij er snel genoeg mee omgaan. Of je merkt dat hij er beslist niet fijner van wordt, en dan los je het alsnog anders op.

Jij vind een zweep een fijn hulpmiddel en je wilt hem dus in je hand houden. Ik vind het een vervelend hulpmiddel dat meestal alleen maar mezelf in de weg zit en ik zie het nut er niet van in om het ding vast te willen houden als je hem nooit gaat gebruiken. Daarnaast pak je hem op het moment dat je die zweep vast hebt ook veel sneller erbij, als ie aan de kant ligt dan dwing je jezelf om echt scherpe reacties op je beenhulp te eisen. Dat stelt ook weer eisen aan je eigen rijden in termen van onafhankelijk zitten en reactiesnelheid.

Ik rijd jonge paarden wel met een zweep, als ze nog niet goed snappen dat ze naar voren moeten op het been. Als je dat goed doet, is dat bij een beetje een slim paard een kwestie van een paar keer en daarna kun je hem alweer wegleggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:59

Jouw verhaal snap ik, en dat doe ik al een tijdje. Maar dan rest nog steeds de vraag waarop ik nog steeds geen antwoord heb gekregen: of iemand die bij jou een paard proef rijdt om te kopen wel of niet met zweep mag rijden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:03

Equimotion schreef:
Ik rijd jonge paarden wel met een zweep, als ze nog niet goed snappen dat ze naar voren moeten op het been. Als je dat goed doet, is dat bij een beetje een slim paard een kwestie van een paar keer en daarna kun je hem alweer wegleggen.

en die paarden kun je de rest van hun leven (mits goed behandeld) gewoon met zweep rijden zonder dat ze in de stress vliegen. En voor het geval dat het tóch even nodig is is het wel fijn dat je zonder stress die zweep wel in je hand kan houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:52

Elk paard kan een truukendoos ontwikkelen, ook de paarden die correct en met zweep zijn ingereden. Een gezonde basis is geen garantie dat er later in het traject geen problemen opduiken. Ik denk dat negen van de tien paarden die zogenaamd niet met zweep te rijden zijn, correct zijn ingereden en met zweep zijn ingereden maar hebben geleerd dat ze er onderuit kunnen als ze gaan rennen/bokken/gespannen lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:54

precies Cassidy........

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:10

AnneMaaike17 schreef:
..knip ..
nogmaals ik vind dat zweep bange gedoe aanstellerig en verwend gedrag van paarden, gewoon met zo'n ding rijden ook al gebruik je hem in het begin niet!! ze wennen er wel aan Tong uitsteken

Cool leuk bedacht .. heb er hier 2 staan die `in het begin`nu dus niet meer
bij het zien van een zweep in de buurt van een mens
direct of de aanval kozen of heel erg snel weg probeerde te komen
en ook extreem ver gingen in hun probeersels

de 1e is een verwaarloosde mishandeld opvangertje
ja dat roepen mensen snel , kweet het , maar deze is inbeslag genomen
werd met de zweep door de kleine paddock gejaagd , was te mager en zat geheel onder de schurft
oa..

die staat nu voor de wagen was wel beetje belangrijk dat die dan niet meer bang is voor de zweep
we zijn wel eerst jaar bezig geweest om vertrouwen te winnen
te tonen dat we hem echt niet opvraten Haha! en niet gingen doodslaan met dat ding

de andere als die de zweep zag was die weg
ging ook rustig hangen als die vast stond , alles om los en weg te komen
als je m dan achter je rug had met opstappen en hij het niet wist
zodra die het door had verstijfde die , stond te trillen onder je
ik had namelijk toen ook zo´n pet op van niet banketstaaf , gewoon gaan
niet miepen , gewoon met zo´n ding rijden ..
nouwwww ... was toch niet zo´n goed idee in dit geval

nu geven ze der beide helemaal niks meer om

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:13

Ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat ik het niet in mijn hoofd zou halen om op een paard te stappen met oprechte of gespeelde angst voor die zweep zonder dat daar uitgebreid grondwerk en desensibilisatie aan vooraf is gegaan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:24

Tja, iedereen gaat maar van 1 kant uit. Maar bekijk het eens anders. Jij hebt zelf ook een voorkeur. Of je vind het pretig met zweep te rijden of niet. Als je het niet prettig vind wordt er makkelijk gezegd: Dan rijd je toch zonder. Maar als het paard het niet prettig vind heeft ie maar gewoon pech.....

Een paard heeft ook zijn voorkeuren. Daar kan je ook in meer of mindere mate rekening mee houden.

Een paard wat echt angst heeft voor de zweep is wat mee gebeurd. Weinig paarden die niet weten wat een zweep is, die er bang voor zijn. Daarbij is respect voor de zweep en angst voor de zweep ook 2 dingen die je niet uit elkaar moet halen.

Mijn paard reageert al als een ander paard een behoorlijke klets krijgt. Dat komt niet door angst, maar omdat hij weet wat het betekent. Ook al was het niet voor hem bedoeld.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:27

Cassidy schreef:
Elk paard kan een truukendoos ontwikkelen, ook de paarden die correct en met zweep zijn ingereden. Een gezonde basis is geen garantie dat er later in het traject geen problemen opduiken. Ik denk dat negen van de tien paarden die zogenaamd niet met zweep te rijden zijn, correct zijn ingereden en met zweep zijn ingereden maar hebben geleerd dat ze er onderuit kunnen als ze gaan rennen/bokken/gespannen lopen.

nou ja ik bedoel dat ze er dan niet ángstig voor zijn, truukjes leren kan ieder paard natuurlijk, maar dat heeft niks met angst te maken, en als je dan het truucje doorprikt is het 'probleem' de wereld weer uit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:29

angst voor of respect voor zijn 2 heeeel andere dingen

vind het maar lastig zo'n ding in mijn handen
doch bij buiten ritten zomers handige verlenging
vd arm om dazen weg te jagen Haha!
tja ..

met mennen is de zweep essentieel .. zijn je benen
je beloond en stuurt en drijft er mee
schiet niet op als je paard er bang van is
zeker het belonen niet Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:39

De merrie die ik voor Branca had, en Branca zelf, waren bang voor de zweep (Branca is nog steeds bang van de zweep), maar ik reed en rijdt gewoon met. Ik kan er ook gewoon vliegen mee doodslaan. Heel veel heeft te maken met de intentie. Als een paard voelt dat je het geen kwaad wilt doen, kun je het bij wijze van spreke nog met vuur benaderen. Er is altijd een eerste argwaan, maar als het paard merkt dat er verder niks gebeurt, zal het rustiger worden. Soms niet in 1 sessie, maar uiteindelijk wel.

Branca reageert idd ook op het geluid als het voor een ander bedoeld is, daar heb ik haar nog niet vanaf kunnen helpen.

Over "er is wat mee gebeurd". Dat is overduidelijk. Ze (paarden die sterk reageren op zweep) hebben te maken gehad met onredelijke straf die ze niet begrepen hebben.
Want paarden hebben helemaal geen problemen met straf krijgen die ze verdienen, ze verwachten dat. In een kudde kunnen ze ook een schop terug verwachten als ze een ander paard bijten, om het even simpel te leggen.
Heel wat anders is het als de mate van straffen niet meer pas bij wat er gebeurd is of als het niet in verband kan worden gebracht met wat ze fout gedaan hebben. Dit gebeurt helaas erg vaak.
Er zijn ruiters die niet bewust en in de juiste mate corrigeren, maar volkomen flippen als ze voelen dat ze vooir schut gezet worden of het paard ze in de maling neemt of wat dan ook (menselijke gevoelens die niks met rijkunst te maken hebben). Dan krijgt een paard een pak rammel dat voor hem uit het niets komt en waardoor er een enorme argwaan gaat ontstaan voor een "gewapende" ruiter, je weet immers nooit wanneer die ineens weer toeslaat.....
Het maakt wel een beetje uit hoe een paard in elkaar zit, want er zijn ook paarden die er agressief van worden ipv angstig of ze blijven er wat gelaten onder.

Corrigeren moet altijd gebeuren op het juiste moment en in de juist mate.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:00

heeeeel veel mensen die denken dat hun paard angst voor de zweep hebben........... hebben eigenlijk een paard met meer respect voor de zweep, dan voor de eigenaar

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:17

Lielle schreef:
Steefjevos schreef:
Ik heb meerdere paarden gekend die er niet tegen konden. Bij sommige had het ook echt te maken met slechte ervaringen uit het verleden, dat heeft dus niets ermee te maken dat het paard jou niet als baas ziet, hij is gewoon bang voor de zweep! In zo'n geval heb ik ook nooit met zweep gereden, wel eens met spoortjes. Als je een goede beenligging hebt, is dat ook prima.

maar een paard dat de baas echt vertrouwt weet dat hij niet bang hoeft te zijn voor een zweep Knipoog

Als een paard báng is (wat er staat) dan vertrouwt hij zn baas toch niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:19

precies. En dat lijkt mij iig geen goed uitgangspunt Knipoog
Dus moet je iets aan het vertrouwen doen, want daar mankeer iets aan. Als je nl echt de leider voor je paard bent is dat vertrouwen er wel.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:30

Lielle schreef:
precies. En dat lijkt mij iig geen goed uitgangspunt Knipoog
Dus moet je iets aan het vertrouwen doen, want daar mankeer iets aan. Als je nl echt de leider voor je paard bent is dat vertrouwen er wel.

Mee eens!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:34

Kunnen jullie echt bij ieder paard meteen analyseren of die "angst"voor de zweep echt is of aangeleerd is? Dat vind ik knap, want ik kan het niet. De signalen zijn namelijk hetzelfde. Pas later in het traject kom je erachter of de angst echt angst is, of gewoon zieken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:35

Nee, dat kan ik iig niet. Maar dat geldt niet alleen voor een zweep, dat geldt voor heel veel dingen, en ik vind dat mss nog wel het allermoeilijkste in de omgang met paarden die ik nog niet zo lang ken.