3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:33

suleilitha schreef:
Sjaantje, rijden is inderdaad meer dan een paard niet in de weg zitten maar liever iemand die een paard niet in de weg zit terwijl hij met de neus omhoog loopt, dan iemand die met volle kracht een paard bij elkaar trekt....
Doorgaans zijn tuigers moeilijk te rijden, sterker nog, er zijn er zelfs bij die zich al helemaal niet laten bestijgen... en dat is echt geen uitzondering!

Wie zegt dat ik dat bedoel? Ik denk niet dat je het zo zwart-wit moet zien, er zit ook nog wel iets tussen die 2 dingen. En ik denk dat iemand met wat tips best heel veel kan verbeteren.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:35

_Lott schreef:
maar dat ie ergens anders mee bezig is, heeft niks met het tuiger zijn te maken?

Dat hij ergens anders mee bezig is heeft idd niks met tuiger zijn te maken. Dat is zijn schrikachtige/onzekere karakter meer denk ik.
Maar zijn reactie erop: namelijk kop omhoog en lopen maar, is denk ik wel typisch tuiger.

Hij wordt enorm sterk als hij zo hoog loopt met zijn hoofd, terwijl als hij ontspannen loopt hij op 2 vingers te rijden is (bij wijze van spreken). Hem voor zijn, lukt me tot nu toe nog niet al te goed, vraag ik net op dat moment doet hij net iets sneller zijn hofod omhoog. Geef ik net op dat moment been wil het nog wel is effect hebben dat ik zijn aandacht terug krijg.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:36

sjaantje schreef:
Hoe oud was jouw tuiger toen je haar kocht?

Bijna 1 jaar oud en ik ben begonnen met inrijden rond haar 4e. Hoezo????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:37

Kijk en dát is de pest van tuigers, die weten van zichzelf dat ze monsterlijk sterk worden als ze het front opblazen en daardoor zijn ze des te moeilijker nageeflijk te rijden.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:38

suleilitha schreef:
Kijk en dát is de pest van tuigers, die weten van zichzelf dat ze monsterlijk sterk worden als ze het front opblazen en daardoor zijn ze des te moeilijker nageeflijk te rijden.

ja, dit kan ik alleen maar beamen... ik voel me dan letterlijk een meelifter en moet nog moeite doen het uit te zitten ook als hij gaat showen Tong uitsteken

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:38

ja maar dat is niet alleen tuiger hoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:41

sjaantje schreef:

Ik hou me maar wijselijk stil, heb maar een stuk of zeventien van die apen ingereden, tuigers dan he...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:45

Ik bedoel gewoon dat ik het zo'n slecht excuus vind voor die foto's... Als dat zo'n groot probleem is met tuigers, moet je er misschien niet op gaan zitten Nagelbijten / Gniffelen
Sorry komt een beetje hard over, bedoel ik niet zo.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:46

inprincipe is ieder jong paard nog bewerkbaar, dus moet je nog een hele hoop ermee kunnen

heb een fries van bijna 17 staan, daar hebben we de hoop mee opgegeven Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:47

sjaantje schreef:
Ik bedoel gewoon dat ik het zo'n slecht excuus vind voor die foto's... Als dat zo'n groot probleem is met tuigers, moet je er misschien niet op gaan zitten Nagelbijten / Gniffelen
Sorry komt een beetje hard over, bedoel ik niet zo.

Komt niet hard over, eerder onwetend. Ze zijn op den duur heus wel normaal te rijden, diegenen die het dan al toelaten alleen dat vergt een beeetje andere werkwijze dan met een rijpaardgefokt exemplaar. Verder kan ik me wel voorstellen dat er mensen zijn die tuigers rijden, ze zijn in aanschaf stukken goedkoper en hebben keihard beenwerk, staan ze om bekend.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:47

sjaantje schreef:

Alleen heeft een tuiger over het algemeen net even iets meer knie actie,en probeer dat maar eens zonder ping pong effect uit te zitten.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:50

Een tuiger is door de bouw wel wat lastiger nagevelijk te rijden naar mijn idee (vooral ouderwetser type). Wat echter niet zeggen wil ze het niet kunnen, maar ik kan me echt wel voorstellen dat het niet zo makkelijk is als rijtypischer paard.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:50

Onwetend is het zeker niet. Ze zijn op den duur wel normaal te rijden, maar als ze 5 zijn nog niet?? Vind het gewoon bullsh*t om het daar op af te schuiven. Als ze van jongs af aan goed opgeleid worden, zijn ze helemaal niet lastiger dan rijpaarden. Daarbij wil ik wel zeggen dat ze over het algemeen een ander model hebben, dus misschien iets meer moeite hebben, maar het karakter?? Nee.
Wat voor andere werkwijze vergt dat dan?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:51

Roos_s schreef:
Een tuiger is door de bouw wel wat lastiger nagevelijk te rijden naar mijn idee (vooral ouderwetser type). Wat echter niet zeggen wil ze het niet kunnen, maar ik kan me echt wel voorstellen dat het niet zo makkelijk is als rijtypischer paard.

Als je goed leest zeggen wij dat ook helemaal niet. Natuurlijk zijn ze anders gebouwd, maar je moet niet gaan roepen dat ze lastiger zijn/koppiger zijn in het hun hoofd omhoog doen en het dus niet aangepakt hoeft te worden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:52

ik vind het ook geen excuus hoor! inprincipe moet ieder paard correct gereden kunnen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:53

Een hardere werkwijze Sjaantje maar omdat ik weet dat ik zowat een ban riskeer als ik zeg hoe ik het vaak heb gedaan, hou ik me wijselijk stil...
Verder zit m ook de kneep in van jongsaf aan opleiden, vele hebben al voor de kar gestaan met de kop erop en de rug weggedrukt voor ze onder het zadel komen en dan praat je dus meer over omscholen/corrigeren dan over inrijden.
Verder, de naam zegt het al, een tuiger is een tuiger en geen rijpaard.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:54

klopt! en dat is het voordeel van een fries, die zijn meer dressuurtypisch gefokt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:55

Wise is 5 en ongeveer een jaar 2x in de week gereden. Daarnaast staat hij nog voor de kar. Voor hij hier kwam, heeft hij alleen voor de kar gestaan en is hij zelfs opgezet geweest.

Wise is van zichzelf heel kijkerig, gespannen en onzeker. Zeg niet dat alle tuigers dit zijn. Zeg ook niet dat het aan een tuiger zijn karakter ligt.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:56

suleilitha schreef:
Sjaantje, rijden is inderdaad meer dan een paard niet in de weg zitten maar liever iemand die een paard niet in de weg zit terwijl hij met de neus omhoog loopt, dan iemand die met volle kracht een paard bij elkaar trekt....

Er zijn ook andere methoden en tussenwegen, als je je paard niet vwnw kunt rijden, en je hebt een sterrekijker met een holle rug, daar heb je ook geen plezier meer aan als die paarden 10 zijn.

Ik zou in dat geval eerst gewoon grondwerk gaan doen en het paard in de gewenste ontspanning en houding brengen en dat hoeft niet direct met 3.
Laatst bijgewerkt door henkb op 05-01-09 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:56

Hm, dat gebruik van die opzet verklaart veel, en dat rij je er niet zomaar even uit. Herkenbaar!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:58

sjaantje schreef:
Roos_s schreef:

Als je goed leest zeggen wij dat ook helemaal niet. Natuurlijk zijn ze anders gebouwd, maar je moet niet gaan roepen dat ze lastiger zijn/koppiger zijn in het hun hoofd omhoog doen en het dus niet aangepakt hoeft te worden.

nee oke, geloof dat er meer kwpnérs met lastiger karakters zijn.... Wel denk ik dat tuigers makkelijker de kop de lucht in gooien om onder werk uit te komen dan een rijpaard...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:00

wat ook wel helpt, en ik ben er zelf niet zo'n voorstander van

mijn 3 jarige is helemaal in paniek geraakt van passoa, dus moeten we ff anders gaan leren

dus heb toen elastiek erbij gepakt, trok ze doorheen. toen was het voor mij gauw duidelijk

touwtjes kan ze niet doorheen trekken of ze doet zichzelf zeer. misschien 15 minuten gelongeerd, maar het was haar snel duidelijk

de dag erna liep ze heerlijk!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 23:02

Ik ben zelf geen voorstander van hulpteugels. (meer door het veelvuldige verkeerdgebruik ervan).
Wil wel eens pessoa proberen bij longeren. Deze ligt op stal maar ik weet eigenlijk niet hoe die werkt Bloos

Horsea_nl

ik rijd ook niet met hulpteugel. dit is met longeren

Anoniem

Roos, een tuiger ís een KWPNer, hoor!! En doorgaans vereisen ze een andere aanpak dan een rijpaardje, harder, consequenter want het zijn geen knuffeldiertjes.
Lot, ik heb ook echt wel een set touwtjes in de schuur liggen, werkt goed en vaak is het inderdaad een kwestie van een keertje mee rijden/longeren, dan is het kwartje wel gevallen.