LDRD schreef:Duitsland is met alles "gründlich" , zal in manege's daar niet anders zijn.
Maar de vraag is uberhaupt of je van een uurtje manegehobbelen in Duitsland of Nederland veel ervaring opdoet.
Ik heb begrepen dat in Duitsland op veel maneges de beginselen toch een stuk beter worden aangeleerd... Maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Ik heb ook wel eens beginnersproeven gezien van de duitsers. Dat gaat toch wel op een iets andere manier... Zo worden in Duitsland kinderen vaker op bijzegette pony's gezet zodat ze beter kunnen leren zitten. Dat zou hier toch wel een beetje uit den boze zijn. Ik denk dat je bij de gemiddelde Duitse manege niet wordt aangenomen als instructie als je daar aan komt met een foto van jezelf op je fjordje... Dan zul je echt wat meer bagage moeten hebben...
Nederland en Duitsland zijn DE toplanden als het gaat om paardensport op hoog niveau. De kennis en kunde is dus zeker in huis. De populairitiet in Nederland is echter harder toegenomen dan in Duitsland. Verder denk ik dat de gemiddelde Nederlander toch een stuk eigenwijzer en betweteriger is dan de gemiddelde Duitser.
Hier moet alles gezegd kunnen worden, kritiek kan men niet verdragen. EN de Nederlander wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Die mentaliteit staat goed leren paardrijden wel vaak in de weg.
De gemiddelde Nederlander gaat liever naar een feel-good instructeur die hem veren in zijn kont steekt over hoe goed hij is, ipv iemand met veel kennis en kunde die niet van 'ja-maar' gediend is.
Verder heb ik het idee dat de Nederlander een echte 'foutenkijker' is. Als ze iemand iets 'fout' of niet volgens (hun interpretatie van) het boekje zien doen, wordt die meteen bestempeld als 'onkundig' of zelfs als mishandelaar. Terwijl diegene misschien wel 101 dingen ontzettend goed kan en zijzelf er veel van zouden kunnen leren. Volgens mij is er in Duistland ook meer respect voor iemands prestaties, wordt dat meer op waarde geschat. Hier wordt alles teniet gedaan met dooddoeners als: 'ja maar als je **** gepresteerd hebt wil dat nog niet zeggen dat je goed kan rijden' (meestal door mensen die zelf nog maar net de sta-zit fase hebben afgerond)
Verder: als je ECHT goed wil leren rijden gaat dat gewoon een flinke duit kosten. Sta-zit leer je nog op de manege, maar daarna moet je gewoon aan een (eigen) goed leerpaard met prive-instructie EN minimaal 5 keer per week trainen met de juiste attitude minimaal een aantal jaren lang. Dat kost veel geld, tijd en veel doorzettingsvermogen. En dat heeft de gemiddelde nederlander nou net niet (er voor over).