De Traditionele Manier van inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:30

Jaaaah, laten we het eens over klassiek propositie logica gaan hebben Nagelbijten / Gniffelen.

Superwoman, helaas denken heel erg veel mensen zonder enige ondergrond toch te weten wat ze wel en niet moeten vinden van andermans rijden en wat ze daar dan van willen imiteren. Om iets te kunnen zien moet je het herkennen en voor die herkenning heb je een basis nodig. Als die basis onbreekt krijg je heel erg veel slecht na-apen, zie elk willekeurig wedstrijdterrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:56

jasmijn78 schreef:
LDRD schreef:
Duitsland is met alles "gründlich" , zal in manege's daar niet anders zijn.

Maar de vraag is uberhaupt of je van een uurtje manegehobbelen in Duitsland of Nederland veel ervaring opdoet.

Ik heb begrepen dat in Duitsland op veel maneges de beginselen toch een stuk beter worden aangeleerd... Maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Ik heb ook wel eens beginnersproeven gezien van de duitsers. Dat gaat toch wel op een iets andere manier... Zo worden in Duitsland kinderen vaker op bijzegette pony's gezet zodat ze beter kunnen leren zitten. Dat zou hier toch wel een beetje uit den boze zijn. Ik denk dat je bij de gemiddelde Duitse manege niet wordt aangenomen als instructie als je daar aan komt met een foto van jezelf op je fjordje... Dan zul je echt wat meer bagage moeten hebben...

Nederland en Duitsland zijn DE toplanden als het gaat om paardensport op hoog niveau. De kennis en kunde is dus zeker in huis. De populairitiet in Nederland is echter harder toegenomen dan in Duitsland. Verder denk ik dat de gemiddelde Nederlander toch een stuk eigenwijzer en betweteriger is dan de gemiddelde Duitser.

Hier moet alles gezegd kunnen worden, kritiek kan men niet verdragen. EN de Nederlander wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Die mentaliteit staat goed leren paardrijden wel vaak in de weg.

De gemiddelde Nederlander gaat liever naar een feel-good instructeur die hem veren in zijn kont steekt over hoe goed hij is, ipv iemand met veel kennis en kunde die niet van 'ja-maar' gediend is.

Verder heb ik het idee dat de Nederlander een echte 'foutenkijker' is. Als ze iemand iets 'fout' of niet volgens (hun interpretatie van) het boekje zien doen, wordt die meteen bestempeld als 'onkundig' of zelfs als mishandelaar. Terwijl diegene misschien wel 101 dingen ontzettend goed kan en zijzelf er veel van zouden kunnen leren. Volgens mij is er in Duistland ook meer respect voor iemands prestaties, wordt dat meer op waarde geschat. Hier wordt alles teniet gedaan met dooddoeners als: 'ja maar als je **** gepresteerd hebt wil dat nog niet zeggen dat je goed kan rijden' (meestal door mensen die zelf nog maar net de sta-zit fase hebben afgerond)

Verder: als je ECHT goed wil leren rijden gaat dat gewoon een flinke duit kosten. Sta-zit leer je nog op de manege, maar daarna moet je gewoon aan een (eigen) goed leerpaard met prive-instructie EN minimaal 5 keer per week trainen met de juiste attitude minimaal een aantal jaren lang. Dat kost veel geld, tijd en veel doorzettingsvermogen. En dat heeft de gemiddelde nederlander nou net niet (er voor over).

Het verschil is dat er in duitsland ook wat meer respect is voor de instructeur. Die is daar gewoon Herr meister. Dat is er in Nederland al niet, kan ook niet, want meestal staat dat meisje van 16 les te geven in de manege.

Ook wordt er in Duitsland veel meer geinvesteerd in leerpaarden. Alles wordt grondig aangepakt daar en het is echt een paardenland. Veel meer dan Nederland.
In Nederland hebben we teveel een handelsmentaliteit. En hierdoor wordt er te weinig geinvesteerd in jong talent. Al is het de laatste jaren wel een stuk beter geworden, echter het grootste gedeelte van de jeugd die nu omhoog komt, hebben of van huis uit geld, of van huis uit connecties. Waar overigens niets mis mee is! Maar ik denk dat er een groep talent blijft liggen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:07

Hermelientje schreef:
Helaas is het met de logica van de volwassenen in Nederland even treurig gesteld als met de rijkunst. Bij Yamcha is dat wel in orde, zo beweerde ik iets op de vorige bladzijde, wat door jou werd omgedraaid om het ongelijk van de bewering aan te tonen. Zoals Yamcha al opmerkte, nu draai je het om!

Tsja, ik vind het nu eenmaal logisch om een zaak van meerdere kanten te bekijken en dan pas een conclusie te trekken Knipoog

Hermelientje schreef:
Als het regent is de weg nat, kun je niet omdraaien en er van maken als de weg nat is dan regent het.

Waarom niet? Als de weg nat is, is de kans wel groot dat het heeft geregend... Dus dat het heeft geregend is de meest voor de hand liggende optie, mogelijkheid. Maar de weg kan ook droog zijn waar het heeft geregend (daar waar een viaduct stonden, waar een auto stond). Logisch is dus even verder denken, te kijken en te vragen dan je neus lang is.

Logisch is wat de meest algemene en meest voorkomende optie zal zijn en daar je 'algemene' conclusie aan te verbinden. Logisch is in het algemeen te stellen dat veel paarden jong beleerd, op (top) niveau lopen, en toch (gezond) heel oud worden. Logisch is in het algemeen te stellen dat een Z ruiter meer kan en weet dan een B ruiter. Maar het omgekeerde en varianten erop kunnen net zo goed, maar misschien minder vaak waar zijn.

Helaas blijven mensen in discussies vaak hangen in algemeenheden, omdat dat even verder kijken dan je neus lang is kennelijk heel moeilijk is.... In discussies vind ik altijd dat je moet proberen om inhoudelijk in te gaan op wat anderen zeggen. I.p.v. maar wat algemeenheden te gaan roepen...

Hermelientje schreef:
(Cijfervoorbeeld: als je een getal door 8 kunt delen dan is het een even getal is een ware bewering, maar de bewering als een getal even is kun je het door 8 delen is onwaar, enz.)

Paardrijden is (gelukkig!) geen exacte wetenschap zoals wiskunde Knipoog Waardoor er ruimte blijft voor meerdere interpretaties, methoden en mogelijkheden. Dat maakt het discussieren erover zo leuk (behalve als men er wel een exacte wetenschap van probeert te maken: 3 jaar zadelmak = te vroeg, dus slecht)

Verder wordt een logische en exacte boodschap altijd zonder waardeoordeel gesteld. En in de voorbeelden die jij opgenoemd was er wel een waarde-oordeel aan geplakt, hetzij subtiel. Het is nog altijd de toon die de muziek maakt en de context waarin de een bewering plaatst....

Ook al spreek je iemand niet persoonlijk aan (of quote je deze) in een discussie: Als iemand vertelt: Mijn paard heb ik zus en zo beleerd en vervolgens stelt een ander: paarden die zus en zo beleerd worden kunnen lichamelijke klachten leiden is het een logisch gevolg dat gevraagd wordt aan diegene of die daarmee op de ander zijn persoonlijke situatie doelt en dan nog even wat specifieker kan zijn.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:32

jasmijn78 schreef:
Ook al spreek je iemand niet persoonlijk aan (of quote je deze) in een discussie: Als iemand vertelt: Mijn paard heb ik zus en zo beleerd en vervolgens stelt een ander: paarden die zus en zo beleerd worden kunnen lichamelijke klachten leiden is het een logisch gevolg dat gevraagd wordt aan diegene of die daarmee op de ander zijn persoonlijke situatie doelt en dan nog even wat specifieker kan zijn.

Kennelijk vinden sommige mensen dat logisch maar met logica heeft het weinig te maken. Als er op een pakje cigaretten staat dat je van roken hartklachten kunt krijgen kun je je natuurlijk ook persoonlijk aangesproken of beledigd gaan voelen door het pakje cigaretten, maar of dat zinvol is weet ik niet (tenzij je natuurlijk ophoudt met roken).

Andere mensen zouden juist weer denken kennelijk vinden mensen dat jong inrijden tot klachten kan leiden, daar moet ik me me dan eens in gaan verdiepen, daar wil ik wel iets meer van weten.

Ieder moet voor zich maar die keuzes maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:00

Hermelientje schreef:
Kennelijk vinden sommige mensen dat logisch maar met logica heeft het weinig te maken. Als er op een pakje cigaretten staat dat je van roken hartklachten kunt krijgen kun je je natuurlijk ook persoonlijk aangesproken of beledigd gaan voelen door het pakje cigaretten, maar of dat zinvol is weet ik niet (tenzij je natuurlijk ophoudt met roken).

Het verschil is dat de schadelijkheid van roken wetenschappelijk bewezen is. Van paarden is alleen wetenschappelijk bewezen dat zij met bijvoorbeeld 3 jaar nog niet volgroeid zijn. Daaruit wordt door veel mensen direct de conclusie getrokken dat er met 3 jaar op gaan zitten dan per definitie schadelijk is. En dat an-sich is dan weer niet wetenschappelijk bewezen.
Wijze en opbouw van trainen zijn nog te weinig onderzocht.

Ik ben het er wel mee eens dat het risico van overbelasting groter met jonge paarden, maar zonder verdere factoren te kennen stellen dat 3 jaar zadelmak = overbelasting, dat vind ik te kortzichtig. Alles valt of staat met dosering, wijze van trainen. Maar daar wordt niet naar gevraagd. Men trekt direct conclusies.

Zo was mijn paard al bijna 4 (maar officieel dus nog 3) toen ik er voor het eerst opging. Ik deed dit 3 keer per week, nooit langer dan een kwartier. Mijn paard is fors en groot, ik weeg 58 kg en zat hem niet in de weg. Mijn andere paard was ook met 3 jaar zadelmak, maar in dat jaar heb ik er slechts 8 keer op gezeten. In het jaar dat hij 4 werd heeft hij 3 of 4 L wedstrijden gelopen en werd 3 keer per week hooguit een half uur gereden. Hetzelfde geldt voor het jaar dat hij 5 werd en in de M uitgebracht werd. Hij is 6 loopt nu Z en wordt nu een keer of 4, soms 5 in de week gereden. Nooit langer dan drie kwartier. Daarnaast krijgen en kregen mijn paarden alle dagen weidegang samen met andere paarden en goed voer.

Dit zijn m.i. allemaal factoren die meespelen of een paard al dan niet overbelast wordt.

Uiteraard kun je ook factoren bedenken die het risico op overbelasting vergroten: hengstenkeuringen en jonge paardencompetities, een te zware/slechte ruiter, slechte verzorging etc.

Hermelientje schreef:
Andere mensen zouden juist weer denken kennelijk vinden mensen dat jong inrijden tot klachten kan leiden, daar moet ik me me dan eens in gaan verdiepen, daar wil ik wel iets meer van weten.

Of ze verdiepen zich daar al continu in en hebben mede op basis van hun eigen ervaring gewoon een andere of genuanceerdere mening. Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:59

Wat het gevolg van te vroege training op een paard is, is al heel lang bekend. Zowel wetenschappelijk als op basis van de praktijk. Het feit dat men hiervan niet altijd op de hoogte is, komt voornamelijk omdat maar heel weinig mensen die paardrijden met deze zaken bezig zijn.

De kennis betreft zeer grote aantallen rijpaarden, het risiko op blessures en de impact op de gebruiksleeftijd van het dier. Daarnaast zijn de aandoeningen, de remedie en de mogelijkheden tot revalidatie/genezing bekend. Het is niet voor niets dat Staats Rijscholen deze regels respecteren. Het welzijn, de gebruiksduur en de betrouwbaarheid van het paard spelen bij deze overwegingen een belangrijke rol. De traditionele opleiding van een paard duurt lang, dus vraagt economische investeringen, tijd, mankracht, kennis en ervaring. Daarom is de kunst van het selekteren van geschikte paarden zo belangrijk voor het gebruiksdoel dat je ermee voor ogen hebt.

Het moderne paard is tegenwoordig een gebruiksartikel voor sport en recreatie. Degenen die nu in deze tijd paardrijden streven een heel ander doel na dan vroeger, waarop alle kennis en ervaring is gebaseerd. Bovendien is de groep mensen die niet met paarden is opgegroeid enorm groot. Men pikt het op van anderen. Het opleidingsniveau is overeenkomstig de eisen die bij de sport en recreatie gesteld worden.
De kwaliteit van het rijden idem. Je kan niet voor een dubbeltje eerste rang zitten en niet iedereen heeft het ultime doel om dressuur- of springkampioen te worden.

Kijk naar het salaris van een instructeur in loondienst en je weet wat de waarde van een goede instructeur is. Als je weet hoe je een bedrijf overeind moet houden dat afhankelijk is van rijlessen, dan weet je wat de marges zijn. Met kwantiteit wordt de produktie gedraaid en slechts weinig met kwaliteit.
Als je scoort in de sport, dan kan je aardig bijklussen. Iemand die scoort in de sport, kan iemand in de sport verder helpen.

Wat nu als goed wordt beoordeeld, wordt bepaald door het referentiekader van de ruiters. Je doet gewoon wat gezegd wordt, niet teveel nadenken en als men zegt dat het goed is dan is het goed. Dat er veel traditionele kennis en ervaring in Nederland in huis is, is niet waar. Nederland heeft traditioneel geen paardrijtraditie en degenen die vroeger de goede opleiding gehad hebben, daarvan zijn de meesten niet meer aktief en/of nog zijdelings betrokken bij paardenland. Nog even en dan is dat ras paardenmensen volledig uitgestorven.

Als je controle systeem is of je je winstpuntjes in een proefje gehaald hebt en daaruit concludeert dat het goed gaat, dan kan je je afvragen wat er goed gaat.....

Als voorbeeld: Op dit moment kan je ook naar de Spaanse Rijschool gaan in Wenen. Daar worden nu mensen uit het buitenland en zelfs vrouwen toegelaten. Dat is een fantastische opleiding, maar is zeker niet voor iedereen weggelegd. Je bent daar jarenlang in opleiding, zo ook je paard. Het is niet iets wat je er even bij doet.

In de sport gaat het veel sneller, hoewel ..... De Euro's gaan daar ook wat sneller rond. Het hele systeem is opgebouwd om dat te ondersteunen. Helaas vallen in NL ook geweldige rijtalenten naast de boot. Het is geweldig dat NL op de kaart van de sport staat, daarmee staat niet heel NL als paardrijland op de kaart, dat is heel wat anders.....

Als iemand meer dan 25 paarden met succes heeft uitgebracht, dan staat die persoon echt wel op de kaart en weet men die persoon te vinden. Iemand die een eigen paard naar de Z heeft gereden heeft de basisopleiding afgerond. Op zich een prestatie binnen de grenzen en de regels van de sport. Je hebt niet bewezen dat je in algemeenheid een goed africhter bent en een goede ruiter. Je kan die twee zaken ook scheiden, het africhten is feitelijk een vak apart, het rijden ook, daarnaast heb je nog een vak correctie werk. Dat zijn aktiviteiten die in de praktijk verschillende vaardigheden vergen. In de traditionele opleiding is dat een totaal pakket. Niet met een paard, maar met vele paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:36

Over het algemeen gaan paarden kapot aan genetische aanleg, slecht management en slecht paardrijden.

Of je nou pas bij 5 je paard gaat aanrijden maar deze verkeerd traint of dat met 3 doet. Ze zullen beiden kapot gaan.

En met goed paardrijden en het juiste management zullen ze heel blijven.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:30

[quote="jasmijn78]
Ik ben het er wel mee eens dat het risico van overbelasting groter met jonge paarden, maar zonder verdere factoren te kennen stellen dat 3 jaar zadelmak = overbelasting, dat vind ik te kortzichtig. Alles valt of staat met dosering, wijze van trainen. Maar daar wordt niet naar gevraagd. Men trekt direct conclusies.[/quote]

Er werd juist precies beweerd wat jij hier zegt, namelijk dat het risico groter is. Al die conclusies die er "logisch" uit getrokken werden zijn geheel voor jouw rekening.
Ik heb uit dit alles 1 logische conclusie getrokken. Sommige bokkers hebben geen behoefte aan feel good instructeurs maar kennelijk wel veel behoefte aan feel good reacties van medebokkers.

@Goofy
Ik vind wat je zegt heel aannemelijk klinken. Het lijkt mij dat goed dressuurrijden technisch moeilijk is en zeer veel kennis vereist. Ik vergelijk het maar even met een goede balletdanser worden (behalve dat het daar maar om 1 levend wezen gaat). Ook daarbij moeten systematisch en jarenlang een aantal stappen worden doorlopen op de juiste leeftijd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er uit commercieel oogpunt niet te pas en te onpas stappen worden overgeslagen. De ballerina wil haar roze tutu en spitzen om voor vol te worden aangezien en de dressuuramazone wil haar stang en trens en hoedje. Docenten die heel eerlijk zeggen dat je daar nog lang niet aan toe bent liggen meestal niet goed in de markt.
Ik kan geloven dat ook veel (hengsten)eigenaren niet graag willen horen dat het nog een paar jaar langer gaat duren voordat hun paard iets gaat presteren in de sport.
Ik merk steeds meer dat de eerlijkste en meest deskundige mensen die ik tegenkom in "paardenland" niet (meer) beroepsmatig bezig (willen) zijn met paarden.
Is de opleiding bij de Spaanse Rijschool trouwens alleen bedoeld voor mensen die daar gaan werken? Ik heb laatst wel gelezen dat er vrouwen naar toe mochten nu (en dat je voldoende geestelijke baggage moest hebben in hun ogen om de theorie van de opleiding te kunnen volgen).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:03

Even een link naar een ander topic, waarbij het mij vooral om het plaatje met het sluiten van de groeischijven gaat: [RT-D] Waaraan zie je dat een paard er klaar voor is ?

Als laatste sluiten de groeischijven in de rug. Mag je daaruit concluderen dat het met de beenproblemen wel mee zou moeten vallen bij 3 jarig aanrijden en dat je toch voornamelijk rugklachten zou moeten vinden?

Dat lijkt mij de theorie, maar volgens mij is de praktijk weerbarstig?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:43

Ik sluit me bij de bijdragen van Hermelientje aan.

Iemand cijfers over het aantal op 3-jarige leeftijd beleerde en uitgevallen paarden door rug- of beenblessuren t.o.v. het aantal op 5-jarige leeftijd beleerde en uitgevallen paarden?

De gemiddelde KWPNer wordt 6, of 7. Dat wordt vaak aangehaald om aan te tonen dat te vroege belasting slecht is. Wat wordt vergeten is dat alle paarden die de opfok al niet overleven en in bepaalde economische omstandigheden(na een fokoverschot of economische recessie bijv.) vroegtijdig naar de slager gaan, ook meegeteld worden in die statistieken.
Erfelijke problemen, zoals Pipo al aangaf, worden ook niet meegeteld, evenmin als opfokomstandigheden die het latere sportpaard gaan belemmeren.
Ik noem 6 mnd opstallen per jaar. Zodat het 3-jarige paard 1,5 jaar van zijn leven op stal is opgegroeid - niet gunstig voor een toekomstig sporter, wel vaak de praktijk.

Bij het plaatje van de belasting op welke leeftijd, kun je het groeischijvenschema als objectieve informatie nemen.

Wat echter meespeelt bij de belastingsmogelijkheden op welke leeftijd, is volgens mij wel degelijk de aanleg van het paard. Een barok paard heeft over het algemeen minder souplesse en minder begaafde gangen dan een modern sportpaard. Dat zou dan betekenen dat dit laatste paard met minder training! en minder inspanning al op jongere leeftijd een bepaald niveau bereiken kan.

Jasmijn78 noemde al, en ik noemde het ook al, de begaafdheid van de ruiter. Een jong paard kan meer aan als het niet urenlang dezelfde kunstjes hoeft te doen omdat de ruiter niet bekwaam is ze aan te leren. Dit paard ondervindt ook minder slijtage omdat de krachten van het ruitergewicht minder ongunstig inwerken.

Naar een aantal zaken wordt onderzoek gedaan, maar naar de invloed van bepaalde trainingsmethoden nou net weinig. Zie beginpost. Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:56

Dat groeischijven verhaal moet je wel in het juiste verband zien.

Een paard is een dier dat anatomisch gebouwd is voor recht vooruit gaan, direct vanaf de geboorte. Dat was vroeger zo en bij "het moderne rijpaard" is dat ook zo.

De krachten die op het dier in de natuur inwerken kan het paard onbereden met zijn bouw in de meeste gevallen veilig opvangen.

Ga je een paard te vroeg onbereden op een (grote) volte zetten - want het denken is immers los- en soepel maken, vereist buiging - dan is de belasting op de ledematen en gewrichten in de ledematen heel anders in grootte en richting (ivm torsie/wringing). Voor deze belasting zijn de ledematen (de rest van het lijf vergeten we even) in principe (nog) ongeschikt.

Er kan daardoor al te vroeg in de "africhting" of "zadelmak" of "inrijden" in benen schade ontstaan.

De aard van de schade of blessures bepaalt of dit op tijd of te laat opvalt.

Er zijn mensen die hier rekening mee houden door een jong paard voornamelijk recht vooruit te laten gaan. Door de begrenzing van de bak en het gebruik van een longeerlijn heb je altijd wendingen en op z'n minst grote voltes. M.a.w. als je met een paard aan de slag gaat, heb je hier om praktische redenen altijd mee te maken.

Door goede training en rijden op een vroege leeftijd is het trainings effect op de anatomie van een paard uitermate beperkt. Je zal eerst een anatomische basis moeten hebben die functioneert. Een paard dat met het lijf wat meer is uitgerijpt, zal ook in minder deskundige handen meer kans op minder schade hebben.

De dosering van de belasting bij bepaalde bewegingen zal als je het goed wilt doen, heel anders zijn. De mate, de duur en de frequentie ligt lager dan bij een uitgerijpt en verder ontwikkeld paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:07

Er worden zoveel aannames gedaan en er is nauwelijks iets onderbouwd daarvan.

Wat rest is naar de praktijk kijken en daar zie ik toch voor het merendeel gewoon blessures door van alles waaronder uiteraard ook een deel slijtage. Slijtage maakt maar een klein onderdeel hiervan uit en de oorzaken zijn nog verre van bewezen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:23

Er is juist aardig wat bekend uit de praktijk met grote aantallen paarden en in professionele omgevingen.
We hebben dat niet meegenomen naar de hedendaagse praktijk.

Omdat de praktijk van vandaag heel anders is dan decennia geleden, leren we door de praktijk opnieuw. Daarbij roepen we dan dat niets is aangetoond, niet wetenschappelijk is bewezen. In de praktijk komt het er gewoon op neer, dat de meesten die met dit vak of hobby bezig zijn, hier nauwelijks tot niets van (willen?) weten. Om begrijpelijke redenen zelfs.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:33

Traditioneel, natural.....in mijn ogen zijn dit slechts woorden. Waar ligt de grens? Wat zijn je mogelijkheden? Wat voor paard heb je op stal cq in de wei? In mijn ogen is er geen eenduidige manier om een paard in te rijden of af te richten. Ieder paard is een individu en ieder mens ook. Wat past het best bij jullie beiden? Heb je je paard voor je plezier (jullie beider plezier;)) of moet het geld gaan opleveren? Heb je ambitie om wedstrijden te gaan rijden of kneuter je liever wat aan met leuke buitenritten en vind je de omgang belangrijker dan het rijden. Wil je trainen op de "klassieke" manier? Ga je western rijden.............Allemaal dingen die toch wel van belang zijn en ieder persoon ziet dit weer anders. Een feit blijft dat paarden pas op een bepaalde tijd mentaal en lichamelijk volwassen zijn. Hier dient terdege rekening mee worden gehouden. Maar ik ben van mening dat er geen handleiding kan worden geschreven om te vertellen hoe je precies te werk moet gaan. Het individu.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:36

Tsja, als jij het zegt Haha! .

Ik loop al weer ruim 40 jaar mee in de paarden. Ik heb er velen aangereden met 2.5/3 jaar. In al die tijd heb ik er geen één met klachten gehad die terug te voeren zouden kunnen zijn hierop. Sterker, ik heb in al die tijd eigenlijk geen één geblesseerd paard uberhaupt gehad.

Ik trek voor mezelf dus de voorzichtige conclusie dat het mogelijk allemaal wel meevalt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:44

Ik heb een jaar of twee geleden een pony gekocht bij een vrouw die al 20 jaar ieder jaar enkele veulens fokte en nog nooit complicaties bij de bevalling had meegemaakt, nooit een merrie of veulen verloren.

Een nuchtere paardenvrouw die wel in staat was daar geen conclusies aan te verbinden.

Ik rijd al mijn hele leven recreatief met jonge paarden, wat dus betekent lange ritten (opbouwend naar 2-3 uur maar dan zijn ze dus geen 3 meer Knipoog ) over de verharde weg, dwars door de duinen enz. Ook een beetje dressuurmatig en eens een sprongetje.

Ik heb nog nooit een paard gereden dat bij mij een peesblessure kreeg. Mag ik daar conclusies aan verbinden?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:47

randalinpony schreef:
Ik heb een jaar of twee geleden een pony gekocht bij een vrouw die al 20 jaar ieder jaar enkele veulens fokte en nog nooit complicaties bij de bevalling had meegemaakt, nooit een merrie of veulen verloren.

Een nuchtere paardenvrouw die wel in staat was daar geen conclusies aan te verbinden.

Ik rijd al mijn hele leven recreatief met jonge paarden, wat dus betekent lange ritten (opbouwend naar 2-3 uur maar dan zijn ze dus geen 3 meer Knipoog ) over de verharde weg, dwars door de duinen enz. Ook een beetje dressuurmatig en eens een sprongetje.

Ik heb nog nooit een paard gereden dat bij mij een peesblessure kreeg. Mag ik daar conclusies aan verbinden?

Dat lijkt me niet, dat is wel heel kort door de bocht. Peesblessures kunnen ook gebeuren wanneer een paard op de wei staat..en niet eens onder het zadel loopt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:48

Als er velen je handen gepasseerd zijn, dan mag je daar zeker conclusies aan verbinden, in ieder geval je eigen conclusies. Moet je dan varen op vage vermoedens van anderen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:51

Ik denk dat het veel te maken heeft met de kundigheid van de ruiter én de genetische aanleg. Bij een kundige ruiter denk ik aan niet veel en niet lang rijden van een (jong) paard.
Door de juiste spieren te trainen zullen ze het werk beter aan kunnen en minder blessures krijgen.
Het valt me op dat er veel mensen zijn die wijzen, maar zelf lang geen kundige ruiter zijn en dus met net zo veel kans (of soms meer) hun paard kunnen blesseren...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:03

Goofy44 schreef:
Er is juist aardig wat bekend uit de praktijk met grote aantallen paarden en in professionele omgevingen.

Dan ben ik erg benieuwd naar die cijfers en statistieken??? Heb ik die gemist soms? Waar kan ik die vinden?

M.i. zal een gedegen onderzoek uitsluitstel geven: maar dat gedegen onderzoek zal lastig worden. Je moet namelijk een grote groep paarden hun volledige levensloop volgen. Daarbij moet je ALLE facetten meenemen (training, dosering, verzorging, ras, erfelijkheid, aanleg). In dat onderzoek zul je ook nog eens onderscheid moeten maken tussen verschillende rassen en types, disciplines etc. En binnen de disciplines weer verschillende trainingsmethoden en vaardigheden van de ruiters.

Alleen dan zou je iets objectief aan kunnen tonen.

Tot die tijd ga ik gewoon uit van gezond verstand en (eigen en/of andermans) ervaring. Ik volg zoveel mogelijk theorie en ontwikkelingen. Maar ik laat mijzelf niet door ieder bericht/artikel het hoofd op hol brengen, en ga ook niet door ieder artikel direct twijfelen aan mijzelf. Verder begrijp ik dat niet alle ruiters beschikken over gezond verstand... Maar ik denk dat het een utopie is te denken dat allerei cijfers, statistieken en whatever daar veel invloed op zullen hebben.

Goofy44 schreef:
Omdat de praktijk van vandaag heel anders is dan decennia geleden, leren we door de praktijk opnieuw. Daarbij roepen we dan dat niets is aangetoond, niet wetenschappelijk is bewezen. In de praktijk komt het er gewoon op neer, dat de meesten die met dit vak of hobby bezig zijn, hier nauwelijks tot niets van (willen?) weten.

Ik vind het altijd zo flauw iemand te beschuldigen van 'de kop in het zand steken' en onwil omdat iemand niet dezelfde mening deelt als jou.

Verder denk ik toch dat we het allemaal wel in grote lijnen met elkaar eens zijn. Bij jonge paarden moet je opassen dat je ze niet overbelast. Ook denk ik dat we het eens zijn over de factoren die meespelen bij (het risico op) overbelasting.

We zijn het alleen niet eens over details: Op exact welke leeftijd kunnen we er op gaan zitten? De vraag is hoe zinvol dat nog is om eindeloos over te discussieren. Iemand met verstand van zaken weegt alles tegen elkaar af en zorgt voor optimale omstandigheden. Wat optimaal is kan ook weer per situatie verschillen en de meningen daarover zullen ook altijd blijven verschillen (op details). Het gros weet tenslotte nu wel dat je een paard veel (vrij)beweging moet geven, contact met soortgenoten en goed voer. Alles valt of staat verder met inzicht, kennis en ervaring van de ruiter/africhter/trainer. Uiteindelijk blijft het maatwerk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:49

jasmijn78 schreef:
Op exact welke leeftijd kunnen we er op gaan zitten?

Misschien zijn veel paarden erbij gebaat als hun ruiter/amzone er uberhaupt niet op gaat zitten Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:59

Dat denk ik nou ook Ja

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:19

Tja, maar deze conclusie schiet niet op. Wie moet hen dat dan gaan vertellen?

Aangezien we nog op deze pagina tot de conclusie kwamen dat de NL ruiter zich door niemand iets laat vertellen? Clown

Nog even terug over die peesblessures: ik zou daar inderdaad conclusies aan kunnen verbinden. En dat doe ik ook. Ik ben voorzichtig met mijn paarden, ik train heel langzaamaan met een opbouwende intensiteit, ik vermijd ten allen tijde slechte of zware bodems (als dat tijdelijk niet trainen betekent: pech.) Ik ben van de los en uitstappen, scheelt ook.
Dat zijn wel allemaal factoren die bijdragen aan het gezond houden.

Maar ik weet ook gewoon dat ik stom geluk heb. Ook mijn paarden kunnen een glijer in de weide maken.
Of zich verstappen bij het landen na een hindernis, of gewoon niet zo sterk zijn....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:28

randalinpony schreef:
Maar ik weet ook gewoon dat ik stom geluk heb. Ook mijn paarden kunnen een glijer in de weide maken.
Of zich verstappen bij het landen na een hindernis, of gewoon niet zo sterk zijn....

Absoluut. Aan de andere kant heeft dat wellicht ook te maken met zo verstandig springen dat de kansen op verstappen niet groot zijn....met verstandig weidebeleid....enz enz. Of het door stom toeval/geluk is of door met verstand van zaken de dingen doen, is de vraag natuurlijk.

Misschien vooral verstand van zaken én nog wat geluk ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:31

Dat met verstand van zaken en met beleid heb ik ook altijd gedaan en toch had ik op een bepaalde dag grofweg pech. Peesblessure door brute pech, helaas het kan.