ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:43

Dat mag Ninx, natuurlijk.

Als nu morgen bewezen wordt dat paardenberijden (lange ij ja Knipoog ) slecht voor paarden is, ga jij er dan niet meer op? Ik denk namelijk dat als je eerlijk bent dat op de rug van zo'n beest kruipen ook eigenlijk nergens op slaat. Paard staat liever met vrienden op de wei hoor, die hoeft niet zo nodig .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:44

LDRD schreef:
Ik ga af op mijn ervaring en de ervaring van de mensen waar ik van geleerd heb. Ik heb hier in al die jaren nog nooit nadelige gevolgen van gezien.
Ik sta wel dag in dag uit naar de nadelige gevolgen te kijken van mensen die met hun paarden 'tutfiepen' (met dank voor dit woord aan Suleilitha OK dan! ).

hier ga ik in mee Lachen ik loop al 26 jaar mee in de sport...... Ik was 16 toen ik mijn eerste paarden zadelmak maakte op een handelsstal....... ik ben nu 40, en ik heb inderdaad in de PRAKTIJK!!! geen nadelige gevolgen gezien van het inrijden op 3 a 3,5 jarige leeftijd.......

maar wel nadelige gevolgen gezien van huppeldepupfliepen Lachen

Theorie is prima hoor, maar ik leg het altijd naast mijn praktijk ervaringen Lachen paarden doen het nou eenmaal niet vanuit een boek, maar die gekke dieren hebben de neiging om van vlees en bloed te zijn....... en daarnaast ook nog een stukje karakter te hebben en nog gekker, ook nog eens te leven Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:46

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:
je kan af en toe kijken op de nieuwspagina dan kan je zien dat de hengsten die na een actieve sportcarriere (vaak internationaal) op hoge leeftijd sterven........ en die dieren zijn ECHT aan het werk gezet Lachen

Die liepen niet als driejarige in de krul......
En wat is oud? Een correct ingereden paard kan tot zijn 25ste tot 30ste ohz gereden worden, dat zie je bij dergelijke paarden toch minder vaak.

Schat die liepen op 4 jarige leeftijd in het Z (en dat mocht toen nog Lachen )

en dat zie je bij dergelijke paarden ook Lachen want zulke paarden moet je niet uit het werk halen, anders gaan ze dood namelijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:46

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:47

LDRD schreef:

Als nu morgen bewezen wordt dat paardenberijden (lange ij ja Knipoog ) slecht voor paarden is, ga jij er dan niet meer op? Ik denk namelijk dat als je eerlijk bent dat op de rug van zo'n beest kruipen ook eigenlijk nergens op slaat. Paard staat liever met vrienden op de wei hoor, die hoeft niet zo nodig .

Dat is gedachte die mij meer dan eens bekruipt hoor.... ik ga er sinds die tijd ook heel anders mee om.
Je geld aan dieren verdienen betekent vaak dat je grensoverschrijdend te werk moet gaan (mijn grenzen, die ook samenhangen met dit stuk). Daarom is het uitsluitend een hobby, zonder prestatiedrang, zonder winstoogmerk.
Dat maakt het allemaal toch een stuk anders.... en ja, ik kan me nu zelfs voorstellen dat ik afscheid van het rijden zelf zou nemen wanneer blijkt dat dit voor paarden toch niet zo prettig is als we met z'n allen gedacht hebben.....
Ik zou het wel missen... absoluut, maar mijn kleine lolletje vind ik ondergeschikt aan de lichamelijke gezondheid van een dier waar hij zijn hele leven mee voort moet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:50

nou Ninx, je hoeft geen wonderkind te zijn om te bedenken dat een gemiddeld paard nou niet echt behoefte heeft aan een ruiter op zijn rug........... dus ik zou zeggen, hang je hanachement aan de wilgen, zoek een leuk stukkie land......... en laat vooral je paard met rust Lachen een paard zit niet te wachten op een wezen mens Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:50

Cassole schreef:
En daarmee, LDRD, hoe eens ik het vaak ben met jouw antwoorden vind ik het in deze niet correct degenen die aan het terugkijken zijn te duiden als volwassen penny's Knipoog.

Sorry, maar deze opmerking begrijp ik niet hoor? Degenen die terugkijken?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:52

Ik ben van mening dat het straks nog zo is dat de paarden alleen nog maar in de wei mogen staan en vooral niet bewegen. Ik denk dat het voor een paard ook lekker is als hij aan het werk kan. Als het paard 6 is is het psychisch al zo ontwikkeld dat deze een heel eigen wil heeft en vooral de hengsten, die denken dan bekijk het maar. We hebben hier een 4 jarige hengst staan en die mag nu aan het werk, we hebben hem een half jaar staan, hiervoor stond ie in de wei. Er is niks met het dier te beginnen, zo eigenwijs dat het niet leuk meer is.
We hebben zelf vaak onze eigen hengsten rond de 2,5 beleerd, en dan weer weg gezet tot 3 of 3,5 jaar. Ging prima.
Ik vind dat er tegenwoordig teveel getutfiept wordt......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:53

ik kan me vinden in het denkbeeld van Sieppus Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:53

KiWiKo schreef:
Theorie is prima hoor, maar ik leg het altijd naast mijn praktijk ervaringen Lachen

Nou, een groot aantal mensen (waaronder jij nu op dit moment) leggen de theorie niet naast de praktijk.
Het is voor jou, LDRD (of whatever) en nog enkelen op voorhand onzin wat er in dit artikel staat.

Men gaat toch immers gewoon as we speak door met het inrijden van paarden op deze leeftijd? Ik zie jullie nergens zeggen: "tja, ik heb hier mijn twijfels over. Mijn praktijkervaring leert me immers dat het toch vaak erg mee lijkt te vallen met de kwetsures. Maar het is een wetenschappelijk artikel, dus laat ik het iig onderzoeken, dan weet ik of ik goed bezig ben."

Dat vind ik namelijk je verstand op een gezonde manier gebruiken.... overweeg het op z'n minst.

En of je nu 1, 20 of 40 in de sport zit.... maakt niet uit. Iedereen ontwikkelt op den duur tunnelvisie wanneer ie ergens lang mee bezig is. En dat betekent vaak genoeg dat je juist niet goed bezig bent.... blijf bereid te leren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:54

KiWiKo schreef:

Tja, als je je paard alleen maar in het land laat staan totdat ie 4, 5 of 6 jaar oud is.... dan kan niemand er haast nog iets mee aanvangen.
Dit artikel zegt echter niet dat je er niet mee aan het werk mag, het geeft aan dat je iets langer moet wachten met het daadwerkelijke rijden!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:55

Ninx, je weet niet eens wanneer ik mijn paarden inrijdt en hoe ik dat doe. Je denk het te weten en dat is al heel fout Knipoog .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:55

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:
Theorie is prima hoor, maar ik leg het altijd naast mijn praktijk ervaringen Lachen

Nou, een groot aantal mensen (waaronder jij nu op dit moment) leggen de theorie niet naast de praktijk.
Het is voor jou, LDRD (of whatever) en nog enkelen op voorhand onzin wat er in dit artikel staat.

Men gaat toch immers gewoon as we speak door met het inrijden van paarden op deze leeftijd? Ik zie jullie nergens zeggen: "tja, ik heb hier mijn twijfels over. Mijn praktijkervaring leert me immers dat het toch vaak erg mee lijkt te vallen met de kwetsures. Maar het is een wetenschappelijk artikel, dus laat ik het iig onderzoeken, dan weet ik of ik goed bezig ben."

Dat vind ik namelijk je verstand op een gezonde manier gebruiken.... overweeg het op z'n minst.

En of je nu 1, 20 of 40 in de sport zit.... maakt niet uit. Iedereen ontwikkelt op den duur tunnelvisie wanneer ie ergens lang mee bezig is. En dat betekent vaak genoeg dat je juist niet goed bezig bent.... blijf bereid te leren.

De theorie strookt niet met de praktijk Lachen ik heb het ernaast gelegd, zo een jaar of 15 geleden (want dit is niks nieuws) en in die 15 jaar dat ik bekend ben met deze theorie, heeft nog altijd de praktijk gewonnen Lachen Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:56

LDRD schreef:

Het ís al bewezen dat paardrijden schadelijk is voor het paard.
Daarom is het een zware verantwoordelijkheid die schade te minimaliseren.
Je hoeft je echter 'schadelijk' niet gelijk als door de midden breken voorstellen; het boerderijwerk hier is ook schadelijk voor míjn lijf Haha!
Je kan het echter wel minimaliseren. Zo let ik goed op dat ik niet té veel til en op de goede manier.
Idem paardenrijden: niet te vroeg, op de minst belastende manier, met een zo licht mogelijke last zo goed mogelijk verdeeld. Ook hebben wij daarom twee paarden per persoon.

hc

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:58

Nu stel je zelf HC dat je wetenschappelijke zekerheid hebt en je doet het toch?
Anderen veroordeel je erom.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:59

Nou Ninx, dat wordt niet meer paardrijden voor jou Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:00

KiWiKo schreef:
je kan af en toe kijken op de nieuwspagina dan kan je zien dat de hengsten die na een actieve sportcarriere (vaak internationaal) op hoge leeftijd sterven........ en die dieren zijn ECHT aan het werk gezet Lachen

Goed, ik heb even een maandje nieuws doorgenomen en kom niet verder dan paarden die met 3!! of 16 uit de sport gaan, een paard dat op 10-jarige leeftijd overleed en een paard op 14-jarige leeftijd. Het spijt me, dat zijn geen getallen die punten scoren.....
Oja, een showpaard dat met 22 overleden is stond er ook nog tussen. Al iets beter, maar nog steeds geen hoge leeftijd.
Dus nogmaals de vraag: wat noem jij "op hoge leeftijd sterven"? En tot welke leeftijd hebben ze dan gewerkt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:01

LDRD schreef:
Ninx, je weet niet eens wanneer ik mijn paarden inrijdt en hoe ik dat doe. Je denk het te weten en dat is al heel fout Knipoog .

Ja zeg, nu wordt ie helemaal mooi! Jij geeft aan dat het 'tutfieperij' is, en dat je dit artikel naast je neerlegt op basis van je eigen ervaring. En nu zeg dat ik niets moet zeggen omdat ik niet weet hoe jij je paarden inrijdt?
Lijkt me niet gek dat ik er vanuit ga dat het niet op de manier is zoals dit in het artikel omschreven staan, anders ging je daar niet tegen in he? Verder heb ik idd geen enkel idee, en heb ik dus ook niet gezegd: LDRD is volkomen verkeerd bezig. Ik heb alleen gezegd dat je deze kennis naast je neerlegt blijkbaar en op je oude vertrouwde manier doorgaat.

Het enige dat ik zeg is: wijs dergelijke artikelen niet op voorhand af, maar doe er je voordeel mee. We zijn allemaal intelligente mensen, en doen er dus wijs aan iets met kennis te doen wanneer het ons aangeboden wordt nietwaar?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:01

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Tja, als je je paard alleen maar in het land laat staan totdat ie 4, 5 of 6 jaar oud is.... dan kan niemand er haast nog iets mee aanvangen.
Dit artikel zegt echter niet dat je er niet mee aan het werk mag, het geeft aan dat je iets langer moet wachten met het daadwerkelijke rijden!

Denk je nou zelf dat de gemidddelde handelstal mensen gaat inhuren om met de paarden te gaan wandelen en NHS te gaan doen? Nee, want dat schiet voor hun niet op. Tevens denk ik dat de mens (niet allemaal) de laatste tijd een beetje teveel doorslaat in 'tutfiepen'. Straks moeten we voor winstpunten de nagels van de hoeven lakken en de manen in een permanetje.
Het zijn paarden, van oudsher last dieren, geen poedels(sorry voor de poedelliefhebbers onder ons) die je moet aaien en paaien totdat je erbij neer valt.
Tevens heb ik erg veel bewondering voor mensen als KIWIKO en LDRD, wat men ook van hen vind, Ze doen het wel allemaal eventjes!!! Eik vind dat hun paarden er erg happy uitzien.
Laatst bijgewerkt door Sieppus op 19-10-08 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:02

KiWiKo schreef:

Even inhoudelijk blijven en een antwoord geven waar ik iets mee kan. Deze oneliners ontslaan je daar niet van hoor! Ik neem ook die moeite.... Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:02

Waratje schreef:
KiWiKo schreef:

Goed, ik heb even een maandje nieuws doorgenomen en kom niet verder dan paarden die met 3!! of 16 uit de sport gaan, een paard dat op 10-jarige leeftijd overleed en een paard op 14-jarige leeftijd. Het spijt me, dat zijn geen getallen die punten scoren.....
Oja, een showpaard dat met 22 overleden is stond er ook nog tussen. Al iets beter, maar nog steeds geen hoge leeftijd.
Dus nogmaals de vraag: wat noem jij "op hoge leeftijd sterven"? En tot welke leeftijd hebben ze dan gewerkt?

waratje heb je niet goed gekeken, als ik zin heb zal ik het voor je opzoeken Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:03

Ninx, ik zeg alleen maar dat ik niet op voorhand tegen jong aanrijden ben. Wanneer ik zelf mijn paarden aanrijd en hoe ik dat doe zeg ik helemaal nergens, dus je trok gewoon een voorbarige conclusie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:04

LDRD schreef:
Nu stel je zelf HC dat je wetenschappelijke zekerheid hebt en je doet het toch?
Anderen veroordeel je erom.

God, die man geeft keurig inhoudelijk antwoord.... en dat ook nog eens keer op keer op keer.
Hij geeft aan te WETEN dat het schadelijk is, maar kiest ervoor alle mogelijke maatregelen te nemen om het zo GOED MOGELIJK te doen.
Gezond verstand dus.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:05

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Even inhoudelijk blijven en een antwoord geven waar ik iets mee kan. Deze oneliners ontslaan je daar niet van hoor! Ik neem ook die moeite.... Knipoog

jij schrijft net dat als het wetenschappelijk bewezen wordt dat paardrijden slecht is je niet meer op je paard gaat zitten Knipoog HC schrijft net dat dit wetenschappelijk bewezen is........ dan is in mijn ogen nog altijd 1 en 1 is 2 Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:06

Volgens mij doet hij gewoon hetzelfde als anderen, ondanks dat iets volgens hem wetenschappelijk bewezen is denkt hij te weten hoe hij de schade kan beperken. Knipoog