Als nu morgen bewezen wordt dat paardenberijden (lange ij ja

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
LDRD schreef:Ik ga af op mijn ervaring en de ervaring van de mensen waar ik van geleerd heb. Ik heb hier in al die jaren nog nooit nadelige gevolgen van gezien.
Ik sta wel dag in dag uit naar de nadelige gevolgen te kijken van mensen die met hun paarden 'tutfiepen' (met dank voor dit woord aan Suleilitha).
Ninx schreef:KiWiKo schreef:je kan af en toe kijken op de nieuwspagina dan kan je zien dat de hengsten die na een actieve sportcarriere (vaak internationaal) op hoge leeftijd sterven........ en die dieren zijn ECHT aan het werk gezet
Die liepen niet als driejarige in de krul......
En wat is oud? Een correct ingereden paard kan tot zijn 25ste tot 30ste ohz gereden worden, dat zie je bij dergelijke paarden toch minder vaak.
LDRD schreef:Dat mag Ninx, natuurlijk.
Als nu morgen bewezen wordt dat paardenberijden (lange ij ja) slecht voor paarden is, ga jij er dan niet meer op? Ik denk namelijk dat als je eerlijk bent dat op de rug van zo'n beest kruipen ook eigenlijk nergens op slaat. Paard staat liever met vrienden op de wei hoor, die hoeft niet zo nodig
.
Cassole schreef:En daarmee, LDRD, hoe eens ik het vaak ben met jouw antwoorden vind ik het in deze niet correct degenen die aan het terugkijken zijn te duiden als volwassen penny's.
KiWiKo schreef:Theorie is prima hoor, maar ik leg het altijd naast mijn praktijk ervaringen
KiWiKo schreef:ik kan me vinden in het denkbeeld van Sieppus
Ninx schreef:KiWiKo schreef:Theorie is prima hoor, maar ik leg het altijd naast mijn praktijk ervaringen
Nou, een groot aantal mensen (waaronder jij nu op dit moment) leggen de theorie niet naast de praktijk.
Het is voor jou, LDRD (of whatever) en nog enkelen op voorhand onzin wat er in dit artikel staat.
Men gaat toch immers gewoon as we speak door met het inrijden van paarden op deze leeftijd? Ik zie jullie nergens zeggen: "tja, ik heb hier mijn twijfels over. Mijn praktijkervaring leert me immers dat het toch vaak erg mee lijkt te vallen met de kwetsures. Maar het is een wetenschappelijk artikel, dus laat ik het iig onderzoeken, dan weet ik of ik goed bezig ben."
Dat vind ik namelijk je verstand op een gezonde manier gebruiken.... overweeg het op z'n minst.
En of je nu 1, 20 of 40 in de sport zit.... maakt niet uit. Iedereen ontwikkelt op den duur tunnelvisie wanneer ie ergens lang mee bezig is. En dat betekent vaak genoeg dat je juist niet goed bezig bent.... blijf bereid te leren.
LDRD schreef:Dat mag Ninx, natuurlijk.
Als nu morgen bewezen wordt dat paardenberijden (lange ij ja) slecht voor paarden is, ga jij er dan niet meer op? Ik denk namelijk dat als je eerlijk bent dat op de rug van zo'n beest kruipen ook eigenlijk nergens op slaat. Paard staat liever met vrienden op de wei hoor, die hoeft niet zo nodig
.
KiWiKo schreef:je kan af en toe kijken op de nieuwspagina dan kan je zien dat de hengsten die na een actieve sportcarriere (vaak internationaal) op hoge leeftijd sterven........ en die dieren zijn ECHT aan het werk gezet
LDRD schreef:Ninx, je weet niet eens wanneer ik mijn paarden inrijdt en hoe ik dat doe. Je denk het te weten en dat is al heel fout.
Ninx schreef:KiWiKo schreef:ik kan me vinden in het denkbeeld van Sieppus
Tja, als je je paard alleen maar in het land laat staan totdat ie 4, 5 of 6 jaar oud is.... dan kan niemand er haast nog iets mee aanvangen.
Dit artikel zegt echter niet dat je er niet mee aan het werk mag, het geeft aan dat je iets langer moet wachten met het daadwerkelijke rijden!
KiWiKo schreef:Nou Ninx, dat wordt niet meer paardrijden voor jou
Waratje schreef:KiWiKo schreef:je kan af en toe kijken op de nieuwspagina dan kan je zien dat de hengsten die na een actieve sportcarriere (vaak internationaal) op hoge leeftijd sterven........ en die dieren zijn ECHT aan het werk gezet
Goed, ik heb even een maandje nieuws doorgenomen en kom niet verder dan paarden die met 3!! of 16 uit de sport gaan, een paard dat op 10-jarige leeftijd overleed en een paard op 14-jarige leeftijd. Het spijt me, dat zijn geen getallen die punten scoren.....
Oja, een showpaard dat met 22 overleden is stond er ook nog tussen. Al iets beter, maar nog steeds geen hoge leeftijd.
Dus nogmaals de vraag: wat noem jij "op hoge leeftijd sterven"? En tot welke leeftijd hebben ze dan gewerkt?
LDRD schreef:Nu stel je zelf HC dat je wetenschappelijke zekerheid hebt en je doet het toch?
Anderen veroordeel je erom.
Ninx schreef:KiWiKo schreef:Nou Ninx, dat wordt niet meer paardrijden voor jou
Even inhoudelijk blijven en een antwoord geven waar ik iets mee kan. Deze oneliners ontslaan je daar niet van hoor! Ik neem ook die moeite....