Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paardentango schreef:ze vermoorden elkaar niet zoals de vele filmpjes wel doen vermoeden.
Shadow0 schreef:Sizzle schreef:Emoties zijn uiteindelijk oerdriften en het spreekt juist tegen de uniekheid van de mens dat wij die ook hebben. Hoe ze zich vervolgens verder ontwikkelen is evolutionair bepaald. Een paard kan nou eenmaal niet lang blijven huilen bij haar dode vriendje want dan wordt het zelf ook opgegeten.
Persoonlijk denk ik wel dat dit omgekeerd is: niet dat de evolutie het vermogen tot verdriet of gemis bij paarden beperkt heeft, maar dat het juist iets is dat zich steeds meer ontwikkelt naarmate dieren meer mogelijkheden hebben tot het vasthouden in hun geest van iets dat er niet is.
Paardentango schreef:Dat bedoel ik, en toch zie je een hele aanhang van de roze wolk brigade die paarden 24/7 naar buiten wil sturen ?
Citaat:Uh, paarden zijn in werkelijkheid nogal vredelievende dieren, ze vermoorden elkaar niet zoals de vele filmpjes wel doen vermoeden.
Paardentango schreef:Noot: Uh, en inderdaad posts die ik 'onzinning' vind en die duiden op het niet snappen van een context negeer ik, anderen zijn geheel vrij om er wel op te reageren. Als je alles zoekt in leider zijn, wees tevreden en blijft 'leider', hopelijk lijdt je paard er niet onder![]()
Paardentango schreef:Het doden van veuelens gebeurt bij Zebra's, en niet of nauwelijks bij paarden. Weer een mooi voorbeeld van een Hollywood filmpje.![]()
De paarden leven wel een beetje hutjemutje in dit filmpje, vind je niet?
Paardentango schreef:Sorry, maar de info is onjuist.
Niemand weet waarom dit gebeurt, er zijn vele speculaties. De meeste duiden op wel heel ver gezochte gevoelens van paarden. Nobelhed, barmhartigheid... uche...
Dit gedrag, het doden van ene veulen, is een enorme uitzondering en toont eerder verstoord gedrag dan normaal gedrag.
EstherHegt schreef:Paardentango schreef:ze vermoorden elkaar niet zoals de vele filmpjes wel doen vermoeden.
Nou vermoorden elkaar niet dat is niet waar, Niet kijken als je er niet tegen kan een hengst vermoordt hier een pas geboren veulen omdat het niet mee kan.
Sizzle schreef:Het verbaast me juist vaak hoe wreed dieren koms kunnen zijn.
Shadow0 schreef:Sizzle schreef:Het verbaast me juist vaak hoe wreed dieren koms kunnen zijn.
Ik ga er van uit dat het geen wreedheid is maar gewoon beperkt vermogen om zich ook in de ander te verplaatsen.
Wreedheid kan het volgens mij pas zijn als je weet wat jouw gedrag met de ander doet... en dat is een vermogen dat de dieren naar mijn mening maar heel beperkt bezitten.
Maar echt aardig, nee...
Citaat:Het filmpje toont aan dat het wel eens gebeurt. Ik geef er geen enkel waarde-oordeel aan. Het is alleen aangetoond ook via wetenschappelijk onderzoek dat het wel eens gebeurt.
Paardentango schreef:Niet relevant voor wat precies?Het filmpje vind ik niet relevant
Welke insinuaties worden er precies gemaakt volgens jou, en door wie?Citaat:omdat er nogal wat insinuaties worden gemaakt,
Citaat:Ze zijn niet gebaseerd op het totaalplaatje, maar op een stukje.
Citaat:Ander punt is dat hengst-pasgeborene niet in verhoudng staan tot de volwasssen paarden onderling, waarvan gedacht wordt dat die hengsten met elkaar dodelijk in gevecht gaan.
Paardentango schreef:Het filmpje vind ik niet relevant omdat er nogal wat insinuaties worden gemaakt,