duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:47

ETmelanie schreef:
Ik vind het jammer dat er zo weinig paarden zijn die echt goed over de rug lopen. Helaas kan ik de foto's niet zien, ik zou graag willen weten wat een goed over de rug lopend paard is.

Dat is inderdaad erg jammer. Onderaan pagina 20 van dit topic staat een paard dat goed over de rug loopt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:00

@ ArGieVai

Een paard van 2,5 jaar is erg jong om te beginnen met longeren. Dat kan zijn redenen hebben, je hoeft het niet uit te leggen.

Je zou het longeren daarom kunnen beperken tot rechte lijnen en uitsluitend grote voltes. Een constant tempo moet het paard kunnen vasthouden, ook als je van rechte lijnen naar een grote volte gaat. Je kan ook tempo wisselingen binnen een gang maken. Je kan op een grote volte balken neerleggen. Dus gewoon op de grond. Het paard blijft dan alert en als je het aantal balkjes vergroot beinvloed je de paslengte en de stuwkracht. De stuwkracht heeft directe invloed op de ontwikkeling van het gebied rond de knie. Een paard met sterke knie, is in staat om goed onder te treden en het ruiter gewicht goed te dragen. Het paard kan je meer dragend krijgen. Een paard moet eerst goed kunnen stuwen en daarna dragen. Hoe de verhouding is zie je in de periode dat een hoef op de grond staat, aan de lengte voor en achter het hoogste punt van de beweging van het paardenlijf (achterhand) tov het ondersteunende been.

Elk gezond paard wil de hals graag strekken en het hoofd laten zakken. Dat uitstrekken moet vanuit de schoft gebeuren, stapje voor stapje tot in de nek. Het uitschuiven gebeurt net alsof je een telescoop uitschuift vanuit de schoft.

Een jong paard met weinig bespiering zal maar al te graag het hoofd te dicht naar de grond brengen (stofzuigen). Het spiersysteem is dan lekker los en kost de minste inspanning. De gymnastiserende werking van de uitgestrekte hals is dan ook uitermate beperkt.

Daarom de neus bij een ervaren paard niet onder de voorknie laten komen voor gymnastisering, wel voor ontspanning en losmaken.

In het gebied tussen horizontale hals voor de schoft tot neus net boven de voorknie, is de inwerking op de spieren van het paard via de schoft en de romp naar de lendestreek maximaal. Kom je lager dan is deze werking weg..... Het is dan geen gymnastiseren maar ontspannen..... dat is heel wat anders.

Een paard kan alleen goed bewegen bij voldoende impuls. Een paard kan alleen goed dragen bij voldoende stuwkracht en afwisselend dragen en stuwen in de juiste verhouding. Een paard dat alleen maar draagt, stuwt (bij wijze van spreken nauwelijks) niet en omgekeerd. Als je met een paard op 50/50% komt ben je heel knap bezig.

Een paard strekt de hals en laat het hoofd zeer snel zakken met een rustige draf op een grote volte waarbij je weinig stelling vraagt. M.a.w. als het paard stelling geeft zal het paard wat buigen op de grote volte en dat heeft tot gevolg dat het paard de hals eerder strekt en het hoofd laat zakken. Let erop dat je dat op beide handen doet en in dezelfde hoeveelheid. Dus geen voorkeurhand ontwikkelen. (dat gebeurt ongemerkt).

Een paard dat stelling geeft en de hals strekt en het hoofd in gang laat zakken is ontspannen en kan daardoor loslaten en soepel gemaakt worden. Het paard kan in dat geval ook wat meer belast worden. Als een paard met een constant ritme kan lopen dan is zo een paard vaak ontspannen. Omgekeerd wordt een paard ontspannen als het met een constant ritme gaat. Daar kan je dus op letten en dit beinvloeden.

Heel veel kan heel eenvoudig aangeleerd worden om de goede reacties te krijgen. Elke goede reactie belonen. Voor het ontwikkelen van spieren hoef je niet per see krachttraining te doen. Het gaat eerst om een harmonische ontwikkeling van het paard, daarna kan je accenten verschuiven d.m.v. training en rijden (longeren).

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:17

Ik zit al een hele poos mee te lezen in dit topic en ben uiteraard gaan kijken bij mijn eigen foto's!

Maar bij deze foto had ik de vraag hoe het kan dat het paard achter meer ruimte heeft als voor..
Uiteraard is commetaar welkom!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:22

Citaat:
Elk gezond paard wil de hals graag strekken en het hoofd laten zakken. Dat uitstrekken moet vanuit de schoft gebeuren, stapje voor stapje tot in de nek. Het uitschuiven gebeurt net alsof je een telescoop uitschuift vanuit de schoft.

Dit bedoel je?

Zanda voor het eerst met zadel, nog geen 10 keer gelongeerd in zijn leven
Afbeelding

Afbeelding

al vind ik hem zelf op de 2e foto niet geheel correct lopen Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:31

runningkawa schreef:
Dit bedoel je?

JA

Citaat:
http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/Zanda/images/97.jpg

- dit is een heel mooi paard om te zien
- deze manier van uitstrekken is zoals het hoort ! Pling
- aan de paslengte voor en achter, die gelijk is, zie je mede de bevestiging dat het paard het lijf hier op de goede manier gebruikt.

Citaat:
http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/Zanda/images/98.jpg

al vind ik hem zelf op de 2e foto niet geheel correct lopen Lachen

- het paard komt hier net iets te laag, voor gymnastische werking en harmonisch bewegen
- daardoor wordt de spanningsboog in de bovenlijn onderbroken en komt er onbalans in de gang
- dit is een jong paard, dus als halslengte oid wegvalt, dan merk je dan onmiddelijk aan de gang en de bewegingen (ter geruststelling de meeste mensen hebben er geen erg in Pling ).
- dit zie je aan verschillende dingen, o.a. hier het verschil in paslengte voor en achter
- als het neusje iets verder van de grond blijft (boven de voorknie) dan houd je de spanningsboog in de bovenlijf. Het paard masseert in gang dan het eigen lijf.
- als het neusje zakt zoals op de foto, dan onderbreek je feitelijk de wisselwerking van het masseren, het paard ontspant meer omdat de hefboomarm (hoofd en hals) dichter bij de romp komen. De spierspanning wordt in de bovenlijn minder, het paard hoeft zich minder in te spannen (is gemakkelijker) en dit gaat dan ten koste van de volledige harmonie in de gang en bewegingsafwikkeling. Toch ziet dit er niet echt slecht uit.

Ik vind dit een bloedmooi paard, maar daar ging dit topic niet over.

Je bent er goed mee bezig. Klasse en houden zo !

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:24

Trusha schreef:
Maar bij deze foto had ik de vraag hoe het kan dat het paard achter
meer ruimte heeft als voor..

Afbeelding

1/. Dit paard gaat in draf.
2/. Diagonale benen paren zijn: LV-RA en RV-LA
3/. Het paard steunt hier op LV been, met nog buiging in kootgewricht. Het bijbehorende diagonale achterbeen RA steunt niet meer volledig, de toon van de RA hoef raakt de grond.
4/. in de beweging zijn LV en RA niet synchroon (volledig gelijk bewegend) in de steunfase.
5/. Diagonaal benenpaar RV-LA, beiden van de grond.
6/. RV toon iets meer omlaag, dan RA
7/. het merendeel van de massa wordt gedragen door LV been, het dragen RA valt of is al weg
8/. LA probeert dit op te vangen, door versneld en meer naar voren te komen, omdat het paard niet op LV kan blijven steunen
9/. omdat het paard LA gaat ondersteunen, komt RV minder naar voren. Dit been gaat nog iets naar
voren voordat het de grond raakt.
10/. linkerzijde is de bewegingsafwikkeling in draf niet zuiver: LV zit in de weg van LA, normaal is LV vertrokken als LA op de grond komt, gelijktijdig kan LA en LV nooit op dezelfde plek van de grond steunen.
11/. het paard is - op dit moment - niet volledig in balans, dus niet volledig los en soepel in het lijf en/of ad. 12.
12/. je zit iets schuin (tikkeltje scheef opzij naar rechts) op het paard. Omdat je beugels niet echt laag hangen, is de kans groot dat je met je zitbeenknobbel links (dus aan de andere kant) het paard belast. Dat kan verklaren waarom LA-LV elkaar iets in de weg zit.

Hierdoor kan de balans verstoord raken. Ik kan niet aangeven of het daardoor ook gebeurt. Je zou dan een foto van hetzelfde moment recht achter het paard moeten hebben, of het paard gewoon in real life onder de ruiter moeten zien.

Kijk zelf eens naar een foto of video op de linkerhand. Dan kan je zien of je hetzelfde ziet.....

Ik zou me er niet druk om maken. Pling

Mooi paard, mooie combinatie.

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:44

Goofy44 schreef:
1/. Dit paard gaat in draf.
2/. Diagonale benen paren zijn: LV-RA en RV-LA
3/. Het paard steunt hier op LV been, met nog buiging in kootgewricht. Het bijbehorende diagonale achterbeen RA steunt niet meer volledig, de toon van de RA hoef raakt de grond.
4/. in de beweging zijn LV en RA niet synchroon (volledig gelijk bewegend) in de steunfase.
5/. Diagonaal benenpaar RV-LA, beiden van de grond.
6/. RV toon iets meer omlaag, dan RA
7/. het merendeel van de massa wordt gedragen door LV been, het dragen RA valt of is al weg
8/. LA probeert dit op te vangen, door versneld en meer naar voren te komen, omdat het paard niet op LV kan blijven steunen
9/. omdat het paard LA gaat ondersteunen, komt RV minder naar voren. Dit been gaat nog iets naar
voren voordat het de grond raakt.
10/. linkerzijde is de bewegingsafwikkeling in draf niet zuiver: LV zit in de weg van LA, normaal is LV vertrokken als LA op de grond komt, gelijktijdig kan LA en LV nooit op dezelfde plek van de grond steunen.
11/. het paard is - op dit moment - niet volledig in balans, dus niet volledig los en soepel in het lijf en/of ad. 12.
12/. je zit iets schuin (tikkeltje scheef opzij naar rechts) op het paard. Omdat je beugels niet echt laag hangen, is de kans groot dat je met je zitbeenknobbel links (dus aan de andere kant) het paard belast. Dat kan verklaren waarom LA-LV elkaar iets in de weg zit.

Dit paard heeft voldoende ruimte en buigingsmogelijkheden in het lijf.

Door ad. 12. kan de balans verstoord raken. Ik kan niet aangeven of het daardoor ook gebeurt. Je zou dan een foto van hetzelfde moment recht achter het paard moeten hebben, of het paard gewoon in real life onder de ruiter moeten zien.

Ik zou me er niet druk om maken. Pling

Mooi paard, mooie combinatie.

Super uitleg! dank je!

Dik gedrukte klopt wel idd.!
Paard heb ik een tijdje gereden en was vooral in het begin behoorlijk scheef.. Waarschijnlijk dat ik daardoor ook scheef ga zitten denk ik. Ja

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:46

@goofy: dankjewel hier heb ik wat aan Haha! waarom ik hem al longeer heeft een medische reden, zie mijn onderschrift HAW

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:08

Citaat:

Zanda kan er wat van, heerlijk zoals ie loopt met zijn hals zo mooi gestrekt en toch lekker actief met dat achterbeen. En dat terwijl ie nog maar net zadelmak gemaakt wordt Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:11

Dankje goofy voor het compliment maar vooral voor de uitleg erbij Ja

Annelies, ook bedankt Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:12

Afbeelding
Zafira doet dat ook bij longeren, ze doet het nu ook al regelmatig met rijden (uit zichzelf!)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 00:18

Ja

Ik vraag me bij zulke foto's alleen vaak af in hoeverre het ook strekken is, bij Zanda en het paard hierboven is het vrij duidelijk maar soms zie ik ook foto's waarvan ik denk 'die zou net zo goed een een papiertje kunnen zien liggen oid'

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 08:25

Dat moet de eigenaar of berijder van het paard moeten kunnen beantwoorden natuurlijk, die zijn er bij

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:23

anneliesdj schreef:
Citaat:

Zanda kan er wat van, heerlijk zoals ie loopt met zijn hals zo mooi gestrekt en toch lekker actief met dat achterbeen. En dat terwijl ie nog maar net zadelmak gemaakt wordt Ja

Helemaal mee eens! Geweldig hoe dat paard nu al loopt! Gewoon een plaatje Haha!
Ik wordt stiekem jaloers Clown Mijn Waldi strekt zijn hals veel minder aan de longe (foto's pagina 108) Toen ik er voor de 1e keer opzat afgelopen dinsdag, was hij echt superbraaf! Hoe lang was je al bezig toen je dat 2e topic van hem opende? Of heb ik daar overheengelezen?
Laatst bijgewerkt door Safiera op 26-10-07 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:24

Erg intressant topic dit, ik volg het even.
Ik vind het erg moeilijk om te zien of een paard goet over zijn rug loopt,
Ook met deze voorbeeld foto's..

Het blijft moeilijk, maar als je het eenmaal kan is het makkelijk te zien denk ik?
of dat kan ik natuurlijk ook helemaal fout hebben maar toch.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:54

[quotehttp://home.hetnet.nl/~marco-marcia/Zanda/images/98.jpg][/quote]

ik rij op het moment een paard af en toe om mijn rug steviger te maken dus verder heb ik niks met het paard te maken zeg maar.. maar nu had ik een vraagje...

ik laat haar in het begin dus ook zoveel mogelijk met dr neus aan de grond lopen zodat ze haar rug niet weg drukt, dit paard heeft heel gauw als je haar teugels op pakt dat haar kop om hoog schiet en dr rug weg drukt.. maar nu kreeg ik vandaag het commentaar dat het levensgevaarlijk was wat ik deed het paard met de neus aan de grond laten lopen zoals zanda hier. omdat als ze zou struikelen we allebeide voorover zouden vallen.. ik vond het onzin want ze liep heerlijk ontspannen, maar zei beweerde dat een paard steun had aan de teugels en het bit.. voor mijn gevoel was het klink klare onzin maar begon toch wel te twijfelen.. is het nou wel zo goed om een paard zo ontspannen laag aan de grond te rijden en dan langzaam op te pakken? voor mij klinkt het heel normaal maar hoe kijken jullie er tegen aan? is het levensgevaarlijk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:01

Levensggevaarlijk?! Ik streef ook altijd naar zo ontspannen en laag mogelijk bij mijn verzorgpony (die ook haar rug snel wegdrukt en een onderhals heeft).
Een bit en teugels kan een paard toch niet overeindhouden als hij struikelt! Ik heb juist altijd gehoord dat je een paard terwijl hij struikelt niet in de mond moet hinderen, dan vinden ze het gemakkelijkst hun evenwicht terug. Alsof een ruk aan de teugels het paard in balans brengt!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:43

Tja.. echt zo laag dat hij z'n achterbenen niet meer actief kan houden en teugels in een boogje dat hij met voorbenen erin zou kunnen stappen is niet helemaal zonder gevaar.
Maar om nou meteen levensgevaarlijk te noemen als paard niet je handen als extra steunpilaar gebruikt vind ik heel erg overdreven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:54

Evelijn schreef:
Tja.. echt zo laag dat hij z'n achterbenen niet meer actief kan houden en teugels in een boogje dat hij met voorbenen erin zou kunnen stappen is niet helemaal zonder gevaar.
Maar om nou meteen levensgevaarlijk te noemen als paard niet je handen als extra steunpilaar gebruikt vind ik heel erg overdreven.

En dat is ook precies waar het fout gaat, als het paard op je handen steunt is het gevaarlijk, als hij dan een misstapje maakt ligt ie op zijn neus. Loopt het paard gewoon op eigen benen dan is het evenwicht hetzelfde als wanneer hij zijn hoofd wel normaal zou houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:10

Safiera schreef:
Ik wordt stiekem jaloers Clown Mijn Waldi strekt zijn hals veel minder aan de longe (foto's pagina 108) Toen ik er voor de 1e keer opzat afgelopen dinsdag, was hij echt superbraaf! Hoe lang was je al bezig toen je dat 2e topic van hem opende? Of heb ik daar overheengelezen?

Thanks Bloos

Longeren of rijden bedoel je?
http://picasaweb.google.nl/runningkawa/Zanda2
Daar heb ik datums bij staan Lachen

Overal zit overigens flink wat tijd tussen.
Ook nu zit te bedenken om hem stil te zetten tot van de lente.
Hij is goed zadelmak, maar naar mijn idee nog wat te gespannen.

Met rijden heeft hij ook nog niet de ontspanning om vwnw te lopen en volgt mijn hand daarin nog niet genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:20

Als het paard op eigen benen loopt struikeld hij niet
Met het longeren bijv is Zanda niet 1x gestruikeld.

Met Kawa heb ik ook veel vwnw gereden...eigenlijk met elk paard, vind dat een belangrijk stukje. (snap ook niet dat het halsstrekken uit de M is)
En lopen ze horizontaal en niet op de voorhand struikelen ze niet.
Struikelen ze wel een keer liggen ze ook nog niet meteen over de grond Lachen

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:14

Goofy: Nogmaals bedankt voor je tips. We hebben vandaag een stuk lekkerder gereden omdat ik heb geprobeerd minder druk te geven en meer ontspannen te zitten.
Echt super Lachen Dankje!

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:20

Ik lees ook al een tijdje mee. Een zeer nutig toppic dit. Oa het commentaar van Goofy op de foto van Trusha.
Nu ben ik zelf ook wel een beetje nieuwsgierig wat jullie mening is over deze foto:

Afbeelding

Want ook hier is de ruimte tussen de voor- en achterbenen niet helemaal gelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:48

Dat de ruimte tussen voor en achterbeen niet gelijk is komt voornamelijk door de hoek waarin de foto genomen is.
Linksachter is in beweging iets voor op rechtsvoor, bij de andere diagonaal is het net andersom, rechtsachter is iets verder in de beweging dan linksvoor, wat dus wel aangeeft dat hij van voren ruimer gaat dan van achter.
Paard gaat ook iets achter de loodlijn en de nek is niet het hoogste punt van de hals.
Vind dit een moeilijke foto om te beoordelen, oa omdat de hals en kaaklijn niet te zien is en omdat het ruggebruik toch wel goed lijkt ondanks de bewegingsafwikkeling en de hoofdhouding.

Ben benieuwd wat Goofy ervan zegt...
(we kunnen de titel van dit topic ook wel omdopen tot 'Wat-vind-Goofy-van-mijn-paard' Tong uitsteken)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:34

runningkawa schreef:
Safiera schreef:

Thanks Bloos

Longeren of rijden bedoel je?
http://picasaweb.google.nl/runningkawa/Zanda2
Daar heb ik datums bij staan Lachen

Overal zit overigens flink wat tijd tussen.
Ook nu zit te bedenken om hem stil te zetten tot van de lente.
Hij is goed zadelmak, maar naar mijn idee nog wat te gespannen.

Met rijden heeft hij ook nog niet de ontspanning om vwnw te lopen en volgt mijn hand daarin nog niet genoeg.

Ik vond hem juist al best mooi rustig! Bij ons staan ze ook ongeveer de hele winter stil, gewoon door de weersomstandigheden.
Ik bedoelde eigenlijk die rijfoto's, maar heb de datum gezien Lachen
Ik wou dat ik al zo ver was... maargoed, komt tijd komt raad zullen we maar denken.