Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:29

Aue, auw, auw, en dan te bedenken dat ik vroeguh naar die Andreas Helgstrand met open mond op TV zat te kijken met zijn dressuurproeven met de schimmel-merrie Blue Horse Matine.
Inmiddels kijk ik er wel wat anders tegenaan....

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:36

Starbreeze schreef:
Weer fijne foto's van een 'topsporter'. Ik twijfelde even om de link hier te posten. Maar wat doen sommigen hun paard toch aan zeg, het staat zo haaks op wat dressuur zou moeten zijn.

http://ekstrabladet.dk/sport/anden_spor ... ol/5703836

En dit gaat dan per ongeluk, man man waar ben je mee bezig, ik begrijp niet waarom dit toegestaan wordt.

Die hufter moeten ze eens voor goed van het paard af halen. Laatst ook al met de jonge merrie Fiontina..
En maar excuses.. Als je zo rijdt kom er dan gewoon voor uit dat dit geen momentopnames zijn.. nee dit is de rijstijl.

Sommige mensen kunnen fluisteren met hun paard.. hij hoort het paard niet eens schreeuwen :( Wat een lompe hork.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:38

terpentijn schreef:
Aue, auw, auw, en dan te bedenken dat ik vroeguh naar die Andreas Helgstrand met open mond op TV zat te kijken met zijn dressuurproeven met de schimmel-merrie Blue Horse Matine.

Oh ja ik ook! Machtig vond ik die. Nu weet ik beter.

Hier de link naar een Engelse site http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... ing-photos

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:51

Ik heb toevallig vorige week iemand anders op Timo laten rijden. In eerste instantie gebruikte ze teveel teugel en moest ze echt leren loslaten, maar al snel had ze het gevoel te pakken en reed ze er zo mee weg zonder uit de stretch te komen. Ik moest haar er vanaf slepen want ze had nog nooit zo fijn gereden en doorzitten in draf voelde als een golf die haar meenam zei ze :D Zij heeft een half jaar geleden ook nog op Timo gereden en ze vond hem totaal veranderd (ten goede :P )

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:52

Ik kan de site niet openen -O-

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:55

Ik merk nu ik Timo voorzichtig wat hoger in wil stellen (en met wat hoger bedoel ik heel iets hoger dan kniehoogte, nog niet meer dan dat) pas hoe erg ik hem verreden heb -O- Hij vindt het moeilijk om echt naar mijn hand te blijven reiken ipv net er achter te knikken in de 3e halswervel. Voor het plaatje ziet het er dan niet verkeerd uit want achter de loodlijn gaat hij niet echt maar het echte naar voren naar mijn hand blijven reiken ruim voor de loodlijn vindt hij lastig. Die aanleuning is nog niet constant, hoewel hij steeds meer stukjes naar mijn hand toe blijft. Gas geven werkt niet echt op zo'n moment; hij kruipt dan in z'n houdinkje en gaat alleen maar harder. Ik los het op door weer te stretchen en opnieuw te proberen. Wellicht iemand tips hiervoor of doe ik het goed zo?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:00

Krijg je na de galop niet wat meer impuls? Of wanneer je een keer middendraf rijdt en weer terug?

Ik denk dat hij op dat punt gewoon weer zijn balans moet leren vinden. Ik laat de hals ook direct weer zakken als het moeilijk wordt. Maar ik heb wel het idee dat ik meer afwissel dan jij nu.

Ik begin en eindig nog steeds onderin, maar probeer te gaan tot waar het gevoel fijn is (kort).
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 27-08-15 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:02

Impuls is het probleem niet. Het is zijn oude houdinkje waarin hij weer terug wil. Het zal inderdaad zijn dat hij zijn balans in die nieuwe houding moet vinden, zoals hij dat nu in de stretch heeft. Gelukkig wil hij wel altijd meteen terugkomen in de stretch dus het is niet dat hij mijn hand helemaal niet meer volgt, maar toch. Geduld zal vast het antwoord zijn maar als er nog andere tips zijn zijn die altijd welkom :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:14

Tancreda4 schreef:
Hals strekken was toch niet hetzelfde als de stretch rijden? Misschien had ik er het woordje "correcte" tussen moeten zetten: In een correcte stretch. daar is ze nog niet aan toe. Tuurlijk kan mijn paard met de neus op de grond. Ook onder het zadel. Maar dan moet ze wel recht gehouden worden, anders maak je een paard er niet beter op. Ze ging fijn los lopen, maar teveel naar binnen vallen (wat ik niet corrigeerde) wat voor problemen ging zorgen.

Pasterza schreef:
Mijn e-pony (met o.a. headshakingsyndroom) longeer ik sinds enkele maanden met chambon en eindelijk begint d'r rug wat te deinen. Lengtebuiging is in draf erg lastig voor d'r, gaat echt plat door de bocht. In stap nauwelijks moeite. Zal dat makkelijker gaan wanneer ze de bovenlijn meer ontspant of werkt het juist andersom?

Pasterza loopt tegen zo'n zelfde probleem aan: een niet correcte lengtebuiging, plat door de bocht, en dus teveel op de binnenschouder vallen. Dat moet wel goed zijn - of iig verbeteren. Anders gaan ze, met hun koppie lekker naar beneden - plat door de bocht en scheef. Dat gebeurd bij mijn paard dus vooral linksom. Corrigeer ik dat niet voldoende, valt ze over de schouder, en wordt linksvoor teveel belast, wat bij haar voor problemen zorgt.

Maar dit is toch precies wat je gaat trainen als ze eenmaal los kunnen laten, de volgende stap is dan corrigeren van de voorkeurshouding, er is altijd 1 hand waarop ze naar binnen vallen en op de andere hand juist van de schouder af gaan, vaak ook nog op eenzelfde plek op de cirkel.
Je moet dan idd de schouder corrigeren en naar buiten wijzen, of juist meer buiging gaan vragen, of je gaat aan de dubbele longe werken en daarna aan de lange lijnen of aan de lange teugel, daar zijn 2 interessante filmpjes van door Bastiaan de Recht:
http://www.bitmagazine.nl/media/videoblog-lange-teugel-deel-1/
http://www.bitmagazine.nl/media/videoblog-lange-teugel-deel-2/

Uiteindelijk blijft er altijd wel werk aan je paard om m in de juiste buiging te krijgen op de volte, dat kost gewoon tijd en onderhoud je het niet, dan krijg je weer dezelfde voorkeurshouding (tenslotte, voor t paard maakt t allemaal geen bal uit, die doet waar hij zich t makkelijkst bij voelt, het is voor ons en ons ruitergewicht dat hij dit allemaal moet trainen).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 05:03

Horseware schreef:
Ik kan de site niet openen -O-

Even op een groene link met Deense tekst klikken, schrik niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 05:14

Horseware schreef:
Impuls is het probleem niet. Het is zijn oude houdinkje waarin hij weer terug wil. Het zal inderdaad zijn dat hij zijn balans in die nieuwe houding moet vinden, zoals hij dat nu in de stretch heeft. Gelukkig wil hij wel altijd meteen terugkomen in de stretch dus het is niet dat hij mijn hand helemaal niet meer volgt, maar toch. Geduld zal vast het antwoord zijn maar als er nog andere tips zijn zijn die altijd welkom :D

Op het moment dat hij gaat strekken vooorwaarts drijven. (is de pas verlengen)
Maar dan wel vanuit je kruis en je knieën, met twee kuiten, vol op de flanken en niet met je sporen zitten frutselen.
Doe ze maar eens uit....
Komt hij dan omhoog zacht weerstand bieden met de hand tot hij nageeft , jij nageven en weer laten strekken tot aan jouw begrenzing.
Denk steeds voorwaarts, drijf voorwaarts, breng je hand voorwaarts.
Alles komt van achteren en gaat naar voren.
In het strekken en er voorwaarts uit en weer in het strekken en weer voorwaarts uit, tot je stabiliteit voelt ontstaan, dan stop je!! en stap je af. Hij herinnert zich dat als hij zich even écht inspant hij op vakantie kan.
Voor vakantie werken we allemaal.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 05:24

Wyb_ster schreef:
Hé, weer ff bijgelezen en veel opgestoken!! Ff een gek vraagje, misschien wel herkenbaar of zit er iets achter verscholen wat me is ontgaan. Ik ben nog steeds heerlijk aan de longe aan het werk en met de dag komt er verbetering. Nu alleen 2 puntjes.

1. Gisteren wisselde ze heel erg qua houding als ze ging strekken en ontspannen. Meestal gaat ze met haar hoofd voor de LL en loopt ze dus naar voren maar gisteren ging ze af en toe plotseling ipv naar voren met haar hoofd naar haar voorbenen toe.

Dus normaal gesproken loopt ze qua hoofd-halshouding zoals hieronder:
[ Afbeelding ]

Maar nu ging het meer naar dit, eigenlijk nog dieper:
[ Afbeelding ]

De longeerlijn lag heel dicht tegen haar voorbenen aan, ze schopte er als het ware tegen. Ik schrok me in eerste instantie kapot dus ik heb haar gelijk weer actief gereden. Klopt mijn schrikreactie of was dit juist correct? Nogmaals de afbeelding komt heel dichtbij maar voor mijn idee was het nog net iets verder, het was meer naar de voorbenen toegebogen.

Puntje 2. Ik heb zelf altijd geleerd eigenlijk dat een paard, als hij langzamer gaat, makkelijker kan ontspannen. Een oefening die ik ook altijd kreeg toen ik in het zadel nog zo tobde was: Langzamer draven, begon ze te ontspannen richting tempo rijden en dan zodra ze weer vastpakte naar voren rijden en dan weer terug rijden en voor dat laatste stukje ontspanning onder tempo rijden. Dus echt voor het zoeken naar die ontspanning onder tempo.

Nu vind ik het leuke van longeren dat ik heel mijn paardje kan bestuderen, qua anatomie en bewegingen en gedrag. Ik leer er ontzettend veel van en ik haal er veel voldoening uit. Nu is het dus zo dat het me is opgevallen (al weer een tijdje, maar ik wilde weten of het constant is) dat zij in middendraf véél makkelijker loslaat dan in een drafje onder tempo. Ik ben nu zelfs zo ver dat ze in draf en middendraf voor ruim 85% in een stretch loopt, maar zodra ik langzamer vraag ontspannen overgang naar stap te maken gooit ze dat hoofd omhoog en spant ze helemaal op. Tot nu toe heb ik dit opgelost door of even aan te modderen en te kijken of ze zelf tot bezinken komt of door haar weer op tempo te laten lopen en weer terug te nemen en de overgang af te maken als ze braaf is. Maar dit is precies de omgekeerde werking van hoe ik het altijd geleerd heb. Aangezien het meeste dat ik geleerd heb toch wel achterhaald is ben ik toch ook wel benieuwd hoe het hier mee zit

Langzamer is moeilijker omdat het meer buiging in de gewrichten vraagt.
Dit is de reden dat al die paarden die niet voorwaarts gereden worden langzamerhand steeds meer gaan lopen sloffen.
Vanuit langzaam en neerwaarts werk je naar ontspannen actief.

Kijk hier nog eens na, het is een geheel.

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 05:35

lisaislisa schreef:
Ik heb een vraagje :o
Mijn 3 jarige is op dit moment ongeveer 3 maanden onder het zadel, waarvan een kleine maand bij mij.
Hij doet het eigenlijk heel braaf, we oefenen veel overgangen, voltes, binnenhoefslag en af en toe gebroken lijntjes. Het grote probleem nu is alleen de aanleuning. De laatste paar keren begint hij in de stap goed los te laten en na te geven. Maar in de draf (en galop) loopt hij nog met zijn hoofd omhoog, als ik met meer druk van voren rijdt gaat hij nog hoger, dus dat werkt niet zo goed.

Is het nu dan het beste om echt met heel weinig contact te rijden en wachten tot hij zich wel ontspant en zijn balans vindt? Of kan ik beter met wat meer contact gaan rijden..

Een jong paard rijd je een jaar of zo aan een contactteugel, je geeft hem alle tijd om zijn door jouw gewicht verloren evenwicht terug te vinden, geen dressuur, simpele sprongetjes, samen wandelen in het bos, over greppels, door greppels lopen, het water in, heuvel op heuvel af, langs de maaidorser, tussen de vuilnisbakken door, enz., zoek je obstakels uit, je begrijpt de strekking, 1000km.
Samen de wereld verkennen.
Je paard loopt in zijn eigen gekozen houding, je hand volgt, waar hij ook gaat met zijn hoofd.
Je hand is vriendelijk, zacht, teder, nagevend.

Na verloop van maanden gaat hij zich meer en meer op zijn gemak voelen onder allerlei verschillende omstandigheden, hij gaat zich los laten, hij krijgt vertrouwen in jou.
Nu kun je beginnen eenvoudige dingen aan hem te vragen die hij instinctief uit zichzelf misschien niet zou doen.
Nu kun je aan het dressuren beginnen.
Bovenstaande heet de gewenningsfase, het is de belangrijkste fase in het leven van een rijpaard.
De wereld verkennen zonder dwang en druk, leren omgaan met een ruiter.
En dat alles zonder hem te onderwerpen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 05:50

Starbreeze schreef:
terpentijn schreef:

Oh ja ik ook! Machtig vond ik die. Nu weet ik beter.

Hier de link naar een Engelse site http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... ing-photos

Bedankt voor het plaatsen van de link.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:30

Ik heb gisteren ook weer heerlijk gereden. Maar nadat ik haar lekker had losgereden en de slangenvolte ook goed ging in de stretch had ik wat weerstand bij het oppakken. Uiteindelijk lukte het wel, maar ik vond het erg lastig in te schatten of ik misschien te lang in de stretch had gereden.

Ik heb volgende week weer een wedstrijd (Z) dus wil haar af en toe toch wel oppakken.
Krijg trouwens complimenten over hoe mooi haar ruglijn wordt ;-).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 08:44

Misschien heb je een verkeerd idee over wat "oppakken" zou moeten zijn?
Het is niet meer dan het neerwaarts begrenzen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:49

Nou daar zat ik inderdaad ook aan te denken.

Wat ik doe is mijn teugels korter maken en dan hou ik mijn hand op de plek. Ik til haar niet op ofzo. Naar mijn idee houd ik mijn handen stil en redelijk op de plek en loopt ze er dus tegenaan. Ik kan het niet zo goed uitleggen. Ze bleef overigens wel ontspannen....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:18

Starbreeze schreef:
Wat ik me afvraag, laten jullie wel eens iemand anders op je paard? Stel een minder gevorderd ruiter is geïnteresseerd in vwnw rijden en wil het gevoel krijgen om het te leren. Kan dat kwaad of zou paard daarvan in de war raken?

Alleen mijn man zou op mijn paard mogen rijden, maar die wil niet. Bang dat hij hem "verpest". Hoewel hij een beginner is heeft hij een hele zachte hand en een stabiele zit.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:32

Simpelman schreef:
Dit is de reden dat al die paarden die niet voorwaarts gereden worden langzamerhand steeds meer gaan lopen sloffen. Vanuit langzaam en neerwaarts werk je naar ontspannen actief.

Ik heb daar ook nog wel een vraagje over. Een tijdje geleden heeft Horseware een soort gelijke ervaring gehad waarbij het in een diepe stretch net leek alsof het paard passage liep. Dat doet die van mij de laatste tijd ook. De eerste keren vond ik dat echt niet prettig omdat je geen hals, geen hoofd en voor je gevoel geen stuur hebt. Om het even bij het elastiekje te houden, verder dan dit kan het elastiekje niet. Het lijkt dan wel alsof zijn hoofd tussen zijn voorbenen zit. Ik heb dat nu aan de longe ook mogen zien. Hij doet dat niet langer als een rondje. Maar hij gaat dan zo diep met zijn neus dat hij op 2 centimeter vanaf de bodem zit (soms er zelfs op want zijn snoet zit dan met zand), neusje er uit en hij gaat dan hele ruime passen maken waarbij de hak van zijn achterbenen niet van voren naar achter gaan, maar echt rondjes draaien. Als je googled op VWNW zie je geen enkel plaatje met een paard wat met zijn neus praktisch op de grond loopt.

Is het niet zo dat je in het VWNW ook niet diverse posities hebt? In het filmpje van Horseware zegt WF ook dat paarden die hun bovenlijn nog niet ontwikkeld hebben hun hoofd zo diep laten vallen. Maar de bovenlijn van mijn paard is nu redelijk ontwikkeld en dit is iets wat ik nog niet veel eerder bij hem heb gezien.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:41

ik ben benieuwd wat jullie van ons vinden.

Andor, ruin, 14 jaar, rijd hem sinds januari, daarvoor heel lang stilgestaan
Ik, Marieke, 19 jaar, 10 jaar rijervaring, rijd hem 2 a 3 x in de week

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit was februari 2015
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:41

Even een willekeurige foto van internet geplukt, maar zo ziet het er dan een beetje uit.

Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:51

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:09

damian23 schreef:
Simpelman schreef:
Dit is de reden dat al die paarden die niet voorwaarts gereden worden langzamerhand steeds meer gaan lopen sloffen. Vanuit langzaam en neerwaarts werk je naar ontspannen actief.

Ik heb daar ook nog wel een vraagje over. Een tijdje geleden heeft Horseware een soort gelijke ervaring gehad waarbij het in een diepe stretch net leek alsof het paard passage liep. Dat doet die van mij de laatste tijd ook. De eerste keren vond ik dat echt niet prettig omdat je geen hals, geen hoofd en voor je gevoel geen stuur hebt. Om het even bij het elastiekje te houden, verder dan dit kan het elastiekje niet. Het lijkt dan wel alsof zijn hoofd tussen zijn voorbenen zit. Ik heb dat nu aan de longe ook mogen zien. Hij doet dat niet langer als een rondje. Maar hij gaat dan zo diep met zijn neus dat hij op 2 centimeter vanaf de bodem zit (soms er zelfs op want zijn snoet zit dan met zand), neusje er uit en hij gaat dan hele ruime passen maken waarbij de hak van zijn achterbenen niet van voren naar achter gaan, maar echt rondjes draaien. Als je googled op VWNW zie je geen enkel plaatje met een paard wat met zijn neus praktisch op de grond loopt.

Is het niet zo dat je in het VWNW ook niet diverse posities hebt? In het filmpje van Horseware zegt WF ook dat paarden die hun bovenlijn nog niet ontwikkeld hebben hun hoofd zo diep laten vallen. Maar de bovenlijn van mijn paard is nu redelijk ontwikkeld en dit is iets wat ik nog niet veel eerder bij hem heb gezien.

Is dit niet gewoon het verschil in activiteit dat je voelt?
De mijne kan stofzuigen en sloffen maar ook stofzuigen en swingen :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:11

damian23 schreef:
Starbreeze schreef:

OMG |( Wanneer gaan mensen nu toch eens een keer inzien dat we in de dressuursport zo verkeerd bezig zijn.

Ik distantieer mezelf van dit soort 'gevallen', ik krijg hier echt plaatsvervangende schaamte van. Kun je nagaan wat er achter gesloten deuren plaatsvindt als dit al zo normaal gevonden wordt dat het openbaar getoond wordt.

Wat ik doe is dressuur en ja wellicht heet het dressuursport omdat ik graag wedstrijden rij. Maar wat hij aan het doen is heeft niets met dressuur of sport te maken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:18

damian23 schreef:
Even een willekeurige foto van internet geplukt, maar zo ziet het er dan een beetje uit.

[ Afbeelding ]

Zo begint die van mij ook steeds meer te lopen, in ons geval in combi met dat stroperige gevoel. Ze begint nu te ontdekken dat ze het daar stukken fijner vindt. Ze wordt ook echt heel bol in rug en lendenen en het voelt voor mij alsof ze dan heel hard werkt.