Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Starbreeze schreef:Weer fijne foto's van een 'topsporter'. Ik twijfelde even om de link hier te posten. Maar wat doen sommigen hun paard toch aan zeg, het staat zo haaks op wat dressuur zou moeten zijn.
http://ekstrabladet.dk/sport/anden_spor ... ol/5703836
En dit gaat dan per ongeluk, man man waar ben je mee bezig, ik begrijp niet waarom dit toegestaan wordt.
terpentijn schreef:Aue, auw, auw, en dan te bedenken dat ik vroeguh naar die Andreas Helgstrand met open mond op TV zat te kijken met zijn dressuurproeven met de schimmel-merrie Blue Horse Matine.
Inmiddels kijk ik er wel wat anders tegenaan....
Tancreda4 schreef:Hals strekken was toch niet hetzelfde als de stretch rijden? Misschien had ik er het woordje "correcte" tussen moeten zetten: In een correcte stretch. daar is ze nog niet aan toe. Tuurlijk kan mijn paard met de neus op de grond. Ook onder het zadel. Maar dan moet ze wel recht gehouden worden, anders maak je een paard er niet beter op. Ze ging fijn los lopen, maar teveel naar binnen vallen (wat ik niet corrigeerde) wat voor problemen ging zorgen.Pasterza schreef:Mijn e-pony (met o.a. headshakingsyndroom) longeer ik sinds enkele maanden met chambon en eindelijk begint d'r rug wat te deinen. Lengtebuiging is in draf erg lastig voor d'r, gaat echt plat door de bocht. In stap nauwelijks moeite. Zal dat makkelijker gaan wanneer ze de bovenlijn meer ontspant of werkt het juist andersom?
Pasterza loopt tegen zo'n zelfde probleem aan: een niet correcte lengtebuiging, plat door de bocht, en dus teveel op de binnenschouder vallen. Dat moet wel goed zijn - of iig verbeteren. Anders gaan ze, met hun koppie lekker naar beneden - plat door de bocht en scheef. Dat gebeurd bij mijn paard dus vooral linksom. Corrigeer ik dat niet voldoende, valt ze over de schouder, en wordt linksvoor teveel belast, wat bij haar voor problemen zorgt.
Horseware schreef:Impuls is het probleem niet. Het is zijn oude houdinkje waarin hij weer terug wil. Het zal inderdaad zijn dat hij zijn balans in die nieuwe houding moet vinden, zoals hij dat nu in de stretch heeft. Gelukkig wil hij wel altijd meteen terugkomen in de stretch dus het is niet dat hij mijn hand helemaal niet meer volgt, maar toch. Geduld zal vast het antwoord zijn maar als er nog andere tips zijn zijn die altijd welkom
Wyb_ster schreef:Hé, weer ff bijgelezen en veel opgestoken!! Ff een gek vraagje, misschien wel herkenbaar of zit er iets achter verscholen wat me is ontgaan. Ik ben nog steeds heerlijk aan de longe aan het werk en met de dag komt er verbetering. Nu alleen 2 puntjes.
1. Gisteren wisselde ze heel erg qua houding als ze ging strekken en ontspannen. Meestal gaat ze met haar hoofd voor de LL en loopt ze dus naar voren maar gisteren ging ze af en toe plotseling ipv naar voren met haar hoofd naar haar voorbenen toe.
Dus normaal gesproken loopt ze qua hoofd-halshouding zoals hieronder:
[ Afbeelding ]
Maar nu ging het meer naar dit, eigenlijk nog dieper:
[ Afbeelding ]
De longeerlijn lag heel dicht tegen haar voorbenen aan, ze schopte er als het ware tegen. Ik schrok me in eerste instantie kapot dus ik heb haar gelijk weer actief gereden. Klopt mijn schrikreactie of was dit juist correct? Nogmaals de afbeelding komt heel dichtbij maar voor mijn idee was het nog net iets verder, het was meer naar de voorbenen toegebogen.
Puntje 2. Ik heb zelf altijd geleerd eigenlijk dat een paard, als hij langzamer gaat, makkelijker kan ontspannen. Een oefening die ik ook altijd kreeg toen ik in het zadel nog zo tobde was: Langzamer draven, begon ze te ontspannen richting tempo rijden en dan zodra ze weer vastpakte naar voren rijden en dan weer terug rijden en voor dat laatste stukje ontspanning onder tempo rijden. Dus echt voor het zoeken naar die ontspanning onder tempo.
Nu vind ik het leuke van longeren dat ik heel mijn paardje kan bestuderen, qua anatomie en bewegingen en gedrag. Ik leer er ontzettend veel van en ik haal er veel voldoening uit. Nu is het dus zo dat het me is opgevallen (al weer een tijdje, maar ik wilde weten of het constant is) dat zij in middendraf véél makkelijker loslaat dan in een drafje onder tempo. Ik ben nu zelfs zo ver dat ze in draf en middendraf voor ruim 85% in een stretch loopt, maar zodra ik langzamer vraag ontspannen overgang naar stap te maken gooit ze dat hoofd omhoog en spant ze helemaal op. Tot nu toe heb ik dit opgelost door of even aan te modderen en te kijken of ze zelf tot bezinken komt of door haar weer op tempo te laten lopen en weer terug te nemen en de overgang af te maken als ze braaf is. Maar dit is precies de omgekeerde werking van hoe ik het altijd geleerd heb. Aangezien het meeste dat ik geleerd heb toch wel achterhaald is ben ik toch ook wel benieuwd hoe het hier mee zit
lisaislisa schreef:Ik heb een vraagje![]()
Mijn 3 jarige is op dit moment ongeveer 3 maanden onder het zadel, waarvan een kleine maand bij mij.
Hij doet het eigenlijk heel braaf, we oefenen veel overgangen, voltes, binnenhoefslag en af en toe gebroken lijntjes. Het grote probleem nu is alleen de aanleuning. De laatste paar keren begint hij in de stap goed los te laten en na te geven. Maar in de draf (en galop) loopt hij nog met zijn hoofd omhoog, als ik met meer druk van voren rijdt gaat hij nog hoger, dus dat werkt niet zo goed.
Is het nu dan het beste om echt met heel weinig contact te rijden en wachten tot hij zich wel ontspant en zijn balans vindt? Of kan ik beter met wat meer contact gaan rijden..
Starbreeze schreef:terpentijn schreef:Aue, auw, auw, en dan te bedenken dat ik vroeguh naar die Andreas Helgstrand met open mond op TV zat te kijken met zijn dressuurproeven met de schimmel-merrie Blue Horse Matine.
Inmiddels kijk ik er wel wat anders tegenaan....
Oh ja ik ook! Machtig vond ik die. Nu weet ik beter.
Hier de link naar een Engelse site http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... ing-photos
Starbreeze schreef:Wat ik me afvraag, laten jullie wel eens iemand anders op je paard? Stel een minder gevorderd ruiter is geïnteresseerd in vwnw rijden en wil het gevoel krijgen om het te leren. Kan dat kwaad of zou paard daarvan in de war raken?
Simpelman schreef:Langzamer is moeilijker omdat het meer buiging in de gewrichten vraagt.
Dit is de reden dat al die paarden die niet voorwaarts gereden worden langzamerhand steeds meer gaan lopen sloffen. Vanuit langzaam en neerwaarts werk je naar ontspannen actief.
Starbreeze schreef:Hier de link naar een Engelse site http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... ing-photos
damian23 schreef:Simpelman schreef:Langzamer is moeilijker omdat het meer buiging in de gewrichten vraagt.
Dit is de reden dat al die paarden die niet voorwaarts gereden worden langzamerhand steeds meer gaan lopen sloffen. Vanuit langzaam en neerwaarts werk je naar ontspannen actief.
Ik heb daar ook nog wel een vraagje over. Een tijdje geleden heeft Horseware een soort gelijke ervaring gehad waarbij het in een diepe stretch net leek alsof het paard passage liep. Dat doet die van mij de laatste tijd ook. De eerste keren vond ik dat echt niet prettig omdat je geen hals, geen hoofd en voor je gevoel geen stuur hebt. Om het even bij het elastiekje te houden, verder dan dit kan het elastiekje niet. Het lijkt dan wel alsof zijn hoofd tussen zijn voorbenen zit. Ik heb dat nu aan de longe ook mogen zien. Hij doet dat niet langer als een rondje. Maar hij gaat dan zo diep met zijn neus dat hij op 2 centimeter vanaf de bodem zit (soms er zelfs op want zijn snoet zit dan met zand), neusje er uit en hij gaat dan hele ruime passen maken waarbij de hak van zijn achterbenen niet van voren naar achter gaan, maar echt rondjes draaien. Als je googled op VWNW zie je geen enkel plaatje met een paard wat met zijn neus praktisch op de grond loopt.
Is het niet zo dat je in het VWNW ook niet diverse posities hebt? In het filmpje van Horseware zegt WF ook dat paarden die hun bovenlijn nog niet ontwikkeld hebben hun hoofd zo diep laten vallen. Maar de bovenlijn van mijn paard is nu redelijk ontwikkeld en dit is iets wat ik nog niet veel eerder bij hem heb gezien.
damian23 schreef:Starbreeze schreef:Hier de link naar een Engelse site http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... ing-photos
OMGWanneer gaan mensen nu toch eens een keer inzien dat we in de dressuursport zo verkeerd bezig zijn.
damian23 schreef:Even een willekeurige foto van internet geplukt, maar zo ziet het er dan een beetje uit.
[ Afbeelding ]