[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:56

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:04

Joolien schreef:
Jotoma schreef:
Ok, hierbij het filmpje: http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... f3b#p17932

Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Wil je dat wij gaan oordelen over Anky? Like serious? :P

Ik denk dat er meer dan genoeg topics zijn met discussies over Anky's rijstijl.

Hier gaat t om onszelf en elkaar leren beoordelen. Niet om ruiters die hun geld verdienen met paardrijden bekritiseren. Heb er absoluut een mening over, maar die vind ik hier niet op zn plaats. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:19

Jotoma schreef:
Mag ik hier ook een filmpje van Anky plaatsen? Ik heb bij NIC in Assen een clinic van haar gezien, ik ben zelf enorm gecharmeerd van haar simpele manier van uitleggen, erg luchtig en makkelijk. Uiteraard helpt het als je zelf een kant en klaar paard onder je bips hebt, maar ik raak er wel door geinspireerd.
Gister zag ik een clinic van haar waar ze zelf rijdt met een erg lang paard, waarbij ik het erg leuk vond om te zien hoe veel afwisseling zij een paard biedt (creatief!). In het begin ligt de nadruk ook op teugels, druk etc echter naarmate de clinic vordert, heb ik de indruk dat er een valse knik ontstaat. Maar goed, wie ben ik?
Mag ik deze delen en jullie reactie hier op vragen? Ik ben dus niet op zoek naar kritiek, maar opbouwende argumenten naar wat Anky met haar paard eigenlijk laat zien!

Het helpt als jullie mijn post lezen Joolien en Samantha. Ik vraag of ik hem mag plaatsen, want ik wil er van leren en ik ben dus niet opzoek naar kritiek. Ik krijg dan twee reacties dat mensen benieuwd zijn, dus dan post ik het filmpje. Dus nee, ik vraag niet om een oordeel, ik vraag of jullie willen reageren op wat je ziet.

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:24

Nee t was ook maar een grapje hoor :') Pfff sarcasme werkt soms niet op bokt :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:40

Ik vind het eigenlijk heel interessant. Ben zelf nog niet ver genoeg daarover te oordelen. Tuurlijk is er hier en daar spanning maar ze zegt zelf ook dat het paard nog vrij groenig is, dus wat verwacht je dan..? :P Vind het verder heel leerzaam. Misschien niet het rijden, maar wel het uitleggen. Waar ik erg om moest lachen was dat ze zei: en dan doe je klliik (klikken) en dan doet ie het.. :+

Verder ga ik niet oordelen, vind het paard soms wat te veel met de neus tegen de borst lopen, ook soms met de oprichting maar ik zie het vaker met het uitschuiven. Meer kan en wil ik er niet over zeggen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:00

Het was niet als een aanval bedoeld Jotoma ;)

Ik vertelde alleen waarom ík er niet op reageer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:05

mijn enige "commentaar" op het filmpje is ook dat het paard soms tè diep loopt, maar verder ga ik er ook niet over oordelen, maar vind t leuk en leerzaam om t filmpje te bekijken :)

EDIT: komt overeen met wat LoveUggs zegt :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:05

Ik denk ook wel dat het een paard dat snel te graag te diep loopt, maar ze corrigeerd hel soms wel snel met het neusje eruit. En de stukjes dat ze hem diep vraagt zijn kort. Verder zie je dat de stukken waar hij het moeilijk vindt hij ook snel te diep gaat. Kwestie van trainen denk ik zo ;)

Interessant filmpje verder: "KEEP IT SIMPLE" :D *\o/*

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:03

Valt wel erg hard op dat het paard bij elke pas zijn mond open doet... :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:16

Omdat ie er nu toch staat wil ik wel heel kort even iets zeggen over het filmpje. Wat ik namelijk vooral zie is gewoon een heel tevreden, vriendelijk, fijn paard dat volgens mij enorm lekker in zijn vel zit. Daarnaast krijg ik toch altijd het idee als Anky aan het rijden is dat ze het gewoon heel erg graag doet en echt wel plezier heeft met haar paarden. Dus ook op dit niveau is ´blij rijden´ blijkbaar heel belangrijk. Misschien niet direct een on-topic filmpje, maar wel weer even een mooie herinnering aan waar het ook alweer om draait, blije ruiters en blije paarden!

Ik heb trouwens toevallig al eens eerder een filmpje van dit paard gezien en hij lijkt me niet eenvoudig te rijden met zijn lange rug en wat zware hals. Ik vind het dus ook wel een mooi voorbeeld van hoe ook een iets minder voordelig gebouwd paard toch heel erg soepel kan zijn en de zwaarste oefeningen relatief gemakkelijk kan uitvoeren.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:56

_Michelleee schreef:
Valt wel erg hard op dat het paard bij elke pas zijn mond open doet... :)

Ja? Dan moet ik het filmpje nog is bekijken.

Edit: ik zie de mond ook lichtjes open gaan. Maar ik vind het persoonlijk niet hetzelfde als die open monden die je soms ziet van getrek. Daar zie je vaak een gespannen mond en dat vind ik hier niet terug, althans het is voor mij niet zichtbaar.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:04

+1.
Ik zie hetzelfde als jij SheeNegro, ik zou eerder zeggen dat hij ontspannen op het bit knabbelt dan dat het id door getrek of pijn in de mond komt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 01:44

Hmm het is anky. Laat ik vooropstellen dat ik geen fan ben van haar rijstijl. Nooit geweest. Dus ik stoor me inderdaad er ga aan dat diepe en die stang die op sommige momenten wel erg horizontaal komt. Maar wat me vooral opvalt bij dit paard (en ze doet het ook wel anders). Aan het begin tactfouten, erg stuwende achterhand. Later in het stuk minder tactfouten, maar het achterbeen komt niet beter onder de hand. Wel heeft z'n z'n hals er dan meer op. Ik zie verder weinig lenden/heup kanteling en weinig daling in de achterhand of op bolling van de rug.

Ik heb het filmpje verder zonder geluid geluisterd, dus misschien verklaart ze alles wel mooi. Maar dit viel mij op. Overigens het is makkelijker om het te zien dan om het te rijden zullen we maar zeggen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:40

Joolien schreef:
Nee t was ook maar een grapje hoor :') Pfff sarcasme werkt soms niet op bokt :P

Ah gelukkig! Sarcasme en bokt is inderdaad ingewikkeld, want mensen kunnen zo verschrikkelijk gevoelig en aangevallen reageren.
Ik vind in dit filmpje wel heel mooi hoe ze in 't begin uitlegt, wanneer ze echt oefeningen gaat laten zien die het publiek wil zien vond ik dus de knik niet helemaal goed. Reden waarom ik het vraag is niet om een oordeel over te hebben, maar wanneer ik beeld van mezelf terug kijk moet ik wel kunnen zien of hij dus juist loopt. Wat ik veel lees op bokt is dat buiging moet komen vanaf de schoft en op het filpje lijkt hij meer boven in de hals te 'knikken'. Zelf vind ik het nog moeilijk om te zien wat een juist beeld is wanneer een paard zakt vanuit de schoft, maar wel opgericht is..
Dus no worries, ik vraag niemand om Anky af te kraken of te beoordelen maar dus puur mij te helpen het beeld te vinden bij dat opgerichte, maar wel juiste buiging in de hals :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:24

Veulen, dat valt inderdaad op. Zeker rechtsachter komt niet altijd even mooi onder de massa. Ze zegt wel "zoals je wel kunt zien is dit paard een fractie lang" en het is nog een groen paard zegt ze. Dus zijn de oefeningen die ze laat zien niet in die mate bevestigd dat het paard kan blijven dragen. Uiteraard het publiek wilt ook wat. Thuis zal ze misschien dan een stapje terug gaan of bij een bepaalde oefening iets langer blijven stilstaan.

Nu je kunt niet zeggen dat ze haar best niet doet, want ik heb ze stukken zien schakelen waarvan ik niet wist dat je daar zo kon schakelen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:21

hierbij de beloofde "vooruitgang foto's", helaas is onze vooruitgang niet echt te zien -O- paardje vond het allemaal erg spannend, met losrijden tussen de menwagens... Ondanks dat wel erg trots op mn puppypaard, hoe goed ze verder dr best deed!
Maar goed, @Joolien ik had je foto's beloofd dus dan plaats ik ze ook even :)
Commentaar mag best :j maar wees een beetje lief voor ons, wij vonden t erg spannend allemaal ;) :=

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:21

En wat vind je er zelf van, rijtechnisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:24

Snackie schreef:
En wat vind je er zelf van, rijtechnisch?

mwa, kon zeker beter, zeker de ontspanning was ver te zoeken, vooral buiten, en dat is toch het belangrijkst... soms ook iets tegen de hand in gereden, en zeker de middendraf en stap moet nog verbeterd worden. maar het was voor de ervaring, gewoon onderling op stal, dus ben tevreden met hoe ze zich gedragen heeft, kunnen we alleen maar van leren :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:29

En wat zie je op de foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:31

op de eerste foto vind ik mn eigen handen te streng, op de tweede vind ik dat [naam] (paard) heel erg uit elkaar valt en mag ze nog ieeeets lager lopen met dr hoofd, en over de derde foto ben ik eigenlijk wel redelijk tevreden, galop vind ze erg lastig om dat laag te blijven lopen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:37

Ik zie veel meer dan alleen 1 punt per foto. Kijk er nog eens naar en vertel wat je ziet. Pak voor t gemak de 2e foto. Vertel wat je ziet en wat je anders zou willen zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:43

wat ik anders zou willen is iets meer verzameld en wat meer over d'r rug, d'r hoofd nog een tikkie lager en minder op de voorhand lopen.
en wat ik zie een een jong paard dat zich super gedragen heeft zo voor de eerste keer ;) maar zoals ik al zei, het klopt nog niet helemaal rijtechnisch, wat ik vooral belangrijk vind is meer ontspanning volgende keer

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:24

Anoniem schreef:
wat ik anders zou willen is iets meer verzameld en wat meer over d'r rug, d'r hoofd nog een tikkie lager en minder op de voorhand lopen.
en wat ik zie een een jong paard dat zich super gedragen heeft zo voor de eerste keer ;) maar zoals ik al zei, het klopt nog niet helemaal rijtechnisch, wat ik vooral belangrijk vind is meer ontspanning volgende keer

Wat mij opvalt is dat je eigenlijk niet weet wat je wilt :D
Dat geeft niets, maar dat maakt het rijden wel erg lastig. Je zegt erg tegenstrijdige dingen. Een jong paard, maar je wilt wel verzameling. Je wilt verzameling, maar ook het hoofd lager....Die dingen gaan niet samen en zijn dus nooit een goed en concreet doel om mee aan de slag te gaan. Probeer voor jezelf eens concreter te maken waarop jij nou echt invloed hebt (je eigen houding, je manier van rijden) en wat je daaruit kan gebruiken om je paard de volgende keer meer ontspannen rond te sturen. Dan krijg je een werkbaar doel en dan kun je ook echt verder. Nu blijft het allemaal te vaag en te veel op de lange termijn (verzameling komt, zeker in stap, echt pas heel, heel veel later en is dus helemaal niet relevant om aan te denken bijvoorbeeld). De dingen die je nu beschrijft zouden je erg onzeker kunnen maken omdat als je er op deze manier naar kijkt, je waarschijnlijk over een paar maanden maar weinig vooruitgang merkt terwijl je dan op andere vlakken heus wel vooruitgaat. Houd het simpel (en leuk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:37

oh maar ik bedoel ik niet dat ik dat allemaal NU al wil, maar ze vroeg wat ik graag anders wou zien en dat waren deze punten :) en leuk vond ik het echt wel hoor! is alleen niet te zien aan mijn hoofd :') Voorde duidelijkheid; qua trainen zijn we nu vooral bezig met gewoon simpel voorwaard neerwaards, maar dacht meer ag ik doe gewoon mee, ervaring waar ik weer van kan leren :)

EDIT: meer verzameling is misschien ook niet echt een goede woordkeuze van mij, bedoel ermee dat ik graag zou willen zien dat ze iets minder uit elkaar valt zeg maar

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:32

Anoniem schreef:
oh maar ik bedoel ik niet dat ik dat allemaal NU al wil, maar ze vroeg wat ik graag anders wou zien en dat waren deze punten :) en leuk vond ik het echt wel hoor! is alleen niet te zien aan mijn hoofd :') Voorde duidelijkheid; qua trainen zijn we nu vooral bezig met gewoon simpel voorwaard neerwaards, maar dacht meer ag ik doe gewoon mee, ervaring waar ik weer van kan leren :)

EDIT: meer verzameling is misschien ook niet echt een goede woordkeuze van mij, bedoel ermee dat ik graag zou willen zien dat ze iets minder uit elkaar valt zeg maar

Gelukkig :D

Maar dit topic is juist bedoeld voor concrete, toepasbare tips. Dingen waarmee je aan de slag kunt in je volgende training. Er zijn genoeg topics op bokt die uitgaan van het ideaalbeeld en waar je hard wordt aangepakt als je daar nog niet aan kan voldoen....hier gaat het juist om die kleine stapjes vooruit.

Als je bijvoorbeeld zegt 'ik wil dat ze minder uit elkaar valt'. Probeer dan eens te beschrijven wat jij ziet in die ene foto waardoor je vindt dat ze uit elkaar valt. En wat er precies anders zou moeten om dat te gaan verbeteren. Wat moet je paard doen met haar lijf en haar benen en wat moet jij doen met jouw lijf om haar te helpen?