Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:11

burl schreef:
Ik trek mij hier wel terug Ailill. Ik vind het sowiezo jammer dat men op Bokt niet je eigen mening mag zeggen Ik heb een conflictje met moderator Marga in een ander topic en zal van haar ongetwijfeld een ban krijgen.
Veel succes allemaal. :evaw:

Je hoeft niet terug te trekken, maar waarom steeds die steken onder water? Voor de duidelijkheid; ik spreek JOU er NIET persoonlijk op aan, ik haak even in op jouw bericht. Zoals ik dat al vaker heb gedaan.

Waarom moeten jullie (ik laat mezelf even heel arrogant buiten beschouwing nu) als jullie iets niet kunnen 'winnen' of iemand niet kunnen overtuigen van jouw gelijk en/of zijn fout, persoonlijk aanvallen?

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:26

wie de schoen past..................neemt maar hoefijzers hahahaha

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:37

Ailill schreef:
Ook ik voelde niet de behoefte om de clips af te kijken, met alle respect; maar als je zo'n grote naam hebt binnen paardenland, dan sta je ergens voor. Als je bij een driejarige een slof nodig hebt, en hem vervolgens nog zo (imo) verkeerd weet te rijden, verlies je bij mij een hoop credits.

Ik zie er niet direct zo'n probleem in... Het zijn hele jonge paarden en net zadelmak EN hengst. Sommige jonge paarden kunnen ineens heel erg met het hoofd slaan. Als je dan met een slof kunt voorkomen dat je een gebroken neus oploopt....

Hulpteugels zijn bedoeld om je af en toe door een bepaald punt heen te helpen. Ik denk dat het veel meer zou helpen als er eens wat meer aandacht zou zijn voor het op de juiste manier gebruiken van hulpteugels. Ipv het vooraf direct te veroordelen.

Ailill schreef:
Maar dan ben je voor mij eigenlijk al te laat, wat Emmelie doet is problemen oplossen. Dat doen we allemaal, maar sommige problemen mogen gewoon niet voorkomen, en al helemaal niet bij zo'n amazone.

In een perfecte wereld zou dat ook niet nodig zijn. Maar de wereld is niet perfect. En het rijden van die net zadelmakke brutale temperamentvolle hengsten? Pffff... Ga er maar aan staan. Ik heb wel eens gelezen dat ze haar paarden vaak niet eens zelf aan de hand begeleid (dat doet haar man) omdat ze aan de hand te mans zijn. Ik heb er zelf ook een hoop zadelmak gemaakt. En als er 1 ding is wat je moet doen, is dat je een paard NOOIT mag afwachten. Dus gas er op en gaan. Dan krijgen ze geen tijd om zelf andere dingen te bedenken. Dat dat dan niet allemaal even chique gaat? So be it. Dat komt later wel.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:48

nombrado schreef:
Nee hoor, is mijn ervaring niet met jonge hengsten
nooit problemen mee gehad.
gewoon de aandacht bij de les, maar niet saai 20 rondjes rond de hoefslag crossen. Dan hebben ze ook tijd om te gaan klooien.
Als het paard nog weinig eigen balans heeft (niet zo gek voor een 3 jarige overigens) kan je er beter aan gaan werken aan de longe (en dan ook niet alleen maar hoog tempo)

Tja Nombrado maar wat jij doet daar kan ik geen voorbeeld aan nemen want ik krijg het nooit te zien. En welke les zou een hengst die net onder het zadel is dan moeten leren? Mij lijkt het al genoeg dat hij went aan het ruitergewicht en voorwaarts gaat. En aangezien je aangaf niet eens te zien dat het paard van LeRolland bijna de hele tijd zijn tong buitenboord had weet ik ook niet zo goed wat ik met jouw meningen aan moet. Ik denk namelijk dat als een ruiter die jou niet aanstaat hetzelfde overkomt er ongezouten kritiek op zou komen van jouw kant. Terwijl ik veel meer denk als Setteke, paardrijden is moeilijk en er gaan gewoon dingen mis bij iedereen.

Eerlijk gezegd dacht ik vroeger ook dat je een paard beter kon longeren als hij iets moeilijk vindt maar tot mijn verbazing heb ik onlangs ontdekt dat sommige ruiters zo handig zijn in het zadel dat een paard iets wat hij moeilijk vindt zelfs beter doet met ruiter erop dan aan de longe, met andere woorden de ruiter helpt het paard. En dan is het misschien niet altijd een perfect plaatje, met de handjes op de plaats en de ruiter in een perfecte houding boven zijn wat was het ook al weer, maar het paard verbetert ervan en daar gaat het uiteindelijk om.

Waarom zou jij weg moeten Burl? En ach dat persoonlijk worden, als het hier op Bokt over bekende ruiters gaat dan worden veel mensen pas echt persoonlijk en dan mogen er kennelijk wel de meest insinuerende en negatieve dingen gezegd worden. Ik durfde niet eens Setteke een mening te geven over dat artikeltje in Bit, want de dame die het geschreven had en die ik helemaal niet ken werd hier bij voorbaat al zeer negatief neergezet, dus ik dacht laat maar zitten want anders wordt er weer een drekbak over mij uitgestort en krijg ik ook weer te horen dat ik mijn paard mishandel, want daar komt het dan meestal op neer als je eens zegt dat je bepoaalde zaken wel goed vindt aan de africhtingsopvattingen van sommige Nederlandse toppers. Dus een echte dialoog kan het wat mij betreft toch nooit worden omdat iedereen die mijn inhoudelijke vragen over het LDR systeem zou kunnen beantwoorden en er echt ervaring mee heeft altijd snel vertrokken is uit een topic als dit.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 08-01-13 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:49

brutale hengsten? brutale mensen zal je bedoelen
die zonder te vragen een zadel op een jonge 3 jarige groeiende hengst gooien en er op stappen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:56

Hermelientje schreef:
nombrado schreef:
Nee hoor, is mijn ervaring niet met jonge hengsten
nooit problemen mee gehad.
gewoon de aandacht bij de les, maar niet saai 20 rondjes rond de hoefslag crossen. Dan hebben ze ook tijd om te gaan klooien.
Als het paard nog weinig eigen balans heeft (niet zo gek voor een 3 jarige overigens) kan je er beter aan gaan werken aan de longe (en dan ook niet alleen maar hoog tempo)

Tja Nombrado maar wat jij doet daar kan ik geen voorbeeld aan nemen want ik krijg het nooit te zien. En welke les zou een hengst die net onder het zadel is dan moeten leren? Mij lijkt het al genoeg dat hij went aan het ruitergewicht en voorwaarts gaat. En aangezien je aangaf niet eens te zien dat het paard van LeRolland bijna de hele tijd zijn tong buitenboord had weet ik ook niet zo goed wat ik met jouw meningen aan moet. Ik denk namelijk dat als een ruiter die jou niet aanstaat hetzelfde overkomt er ongezouten kritiek op zou komen van jouw kant. Terwijl ik veel meer denk als Setteke, paardrijden is moeilijk en er gaan gewoon dingen mis bij iedereen.

misschien eens contact maken met het dier zou al de eerste stap moeten zijn
een paard (en ook hengst) voelt donders goed de angst van de ruiter.....altijd....dus de ruiter zal dit eerst niet moeten hebben alvorens ze op een jonge hengst stappen.
Het maakt mij niet uit, wat jij met mijn mening doet....tenslotte is het mijn mening, gebaseerd op mijn ervaringen. En IK kan er heel slecht tegen, dat een hengst stempel gevaarlijk krijgt!! Want die ervaring heb ik niet en nooit gehad! Als ze gevaarlijk zijn (dat geld voor elk paard, niet alleen hengsten) dan is dat door toedoen van de mens!!

maar heb je je misschien afgevraagd, wáárom een paard zijn toch uit zijn mond gooit?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:58

jasmijn78 schreef:
Ik zie er niet direct zo'n probleem in... Het zijn hele jonge paarden en net zadelmak EN hengst. Sommige jonge paarden kunnen ineens heel erg met het hoofd slaan. Als je dan met een slof kunt voorkomen dat je een gebroken neus oploopt....

Hulpteugels zijn bedoeld om je af en toe door een bepaald punt heen te helpen. Ik denk dat het veel meer zou helpen als er eens wat meer aandacht zou zijn voor het op de juiste manier gebruiken van hulpteugels. Ipv het vooraf direct te veroordelen.

Ailill schreef:
Maar dan ben je voor mij eigenlijk al te laat, wat Emmelie doet is problemen oplossen. Dat doen we allemaal, maar sommige problemen mogen gewoon niet voorkomen, en al helemaal niet bij zo'n amazone.

In een perfecte wereld zou dat ook niet nodig zijn. Maar de wereld is niet perfect. En het rijden van die net zadelmakke brutale temperamentvolle hengsten? Pffff... Ga er maar aan staan. Ik heb wel eens gelezen dat ze haar paarden vaak niet eens zelf aan de hand begeleid (dat doet haar man) omdat ze aan de hand te mans zijn. Ik heb er zelf ook een hoop zadelmak gemaakt. En als er 1 ding is wat je moet doen, is dat je een paard NOOIT mag afwachten. Dus gas er op en gaan. Dan krijgen ze geen tijd om zelf andere dingen te bedenken. Dat dat dan niet allemaal even chique gaat? So be it. Dat komt later wel.

Ik zie het probleem wel. . . met jonge paarden weet je dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Dat heeft ook met opvoeding te maken, niet alleen als je d'r op zit. Ik heb heel wat jonge hengsten onder mijn kont gehad, en ook weleens het ziekenhuis van binnen gezien na een rodeo. Maar ik hebt er nog nooit een hulpteugel aan/opgehangen. Ik denk ook niet dat ik dat bij een van mijn banen had moeten doen, stond ik gelijk op straat. En gelijk hebben ze.

Als je bang bent om op een paard te stappen, of je bent van mening dat je hulpteugels nodig hebt, moet je imo niet op dat paard stappen. Je verdient bij mij meer respect door te zeggen too much, dan door er van alles aan te hangen en het zo 'op te lossen'.

Wat betreft de theorie en hulpteugels ben ik het met je eens, veel mensen weten niet hoe ze die juist moeten gebruiken.

Deze amazone weet heel goed dat het meeste geld in de (jonge) hengsten zit, dan moet je ook niet gaan miepen als je dat niet durft.

Ik geef heel eerlijk toe, ik kan me ook leukere dingen indenken dan een 3 jarige, stuiterende hengst. Maar het is wel een onderdeel van mijn werk, daar heb ik zelf voor gekozen. Als het waar is dat ze te bang is om de paarden aan de hand te begeleiden, dan moet ze gewoon niet meer rijden.

Wat betreft het naar voren gaan klopt, maar er is een verschil tussen een paard aan het werk zetten en voorwaarts rijden, en een paard naar voren dwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:02

Hermelientje schreef:
Waarom zou jij weg moeten Burl? En ach dat persoonlijk worden, als het hier op Bokt over bekende ruiters gaat dan worden veel mensen pas echt persoonlijk en dan mogen er kennelijk wel de meest insinuerende en negatieve dingen gezegd worden. Ik durfde niet eens Setteke een mening te geven over dat artikeltje in Bit, want de dame die het geschreven had en die ik helemaal niet ken werd hier bij voorbaat al zeer negatief neergezet, dus ik dacht laat maar zitten want anders wordt er weer een drekbak over mij uitgestort en krijg ik ook weer te horen dat ik mijn paard mishandel, want daar komt het dan meestal op neer als je eens zegt dat je bepoaalde zaken wel goed vindt aan de africhtingsopvattingen van sommige Nederlandse toppers. Dus een echte dialoog kan het wat mij betreft toch nooit worden omdat iedereen die mijn inhoudelijke vragen over het LDR systeem zou kunnen beantwoorden en er echt ervaring mee heeft altijd snel vertrokken is uit een topic als dit.

Ik ben een beetje boktmoe Hermelientje. Daarbij vind ik dat er hier een aantal mensen zitten waar ik me echt aan erger. De ideeën van deze twee dames vind ik zo ongeloofwaardig dat ik de puf niet meer heb om fatsoenlijk naar hen te reageren. Dus ik haak hier af.
Ik vind het leuk om met ruiters van alle niveau te discussieren maar met mensen die alle info uit (sprookjes) boeken halen en dat keer op keer door je strot willen duwen, ben ik mee klaar. Ik ga daar geen energie meer in steken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:30

Ailill schreef:
Als je bang bent om op een paard te stappen, of je bent van mening dat je hulpteugels nodig hebt, moet je imo niet op dat paard stappen. Je verdient bij mij meer respect door te zeggen too much, dan door er van alles aan te hangen en het zo 'op te lossen'.

Ben ik niet met je eens. Als dat nou net even helpt om het vertrouwen wel te krijgen? Om haar angst te overwinnen? Daar kun jij vanalles van vinden en dat veroordelen. En als ik zie wat het eindresultaat met al die jonge paarden is die zij rijdt, dan heeft zij toch wel een dik voordeel van de twijfel. En ze zegt zelf ook niet de allergrootste held te zijn.Maar zij heeft toch de ballen om ondanks haar angst er op te gaan zitten. Nou, als dit nu voor haar een manier is waarop het wel werkt? En dat haar man ze aan de hand neemt? Who cares? Dit werkt voor hun en zij levert uiteindelijk hoe dan ook goed werk af met die jonge paarden gezien de vele resultaten en mooie beelden die er zijn van haar rijden. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

Ailill schreef:
Deze amazone weet heel goed dat het meeste geld in de (jonge) hengsten zit, dan moet je ook niet gaan miepen als je dat niet durft.

Het zou pas dom van haar zijn als zij niet haar gevoel zou volgen, niet de voor haar werkende aanpak zou kiezen omdat er mensen zijn op bokt die zeggen dat ze niet mag miepen :)

Ailill schreef:
Als het waar is dat ze te bang is om de paarden aan de hand te begeleiden, dan moet ze gewoon niet meer rijden.

Maar wie ben jij om dat te bepalen? Ze heeft goede omstandigheden, een vent die de paarden begeleidt en als ze er op zit dan heeft ze alles onder controle. Het rijden gaat haar super af. Dus waarom zou zij niet mogen rijden omdat ze geen zin heeft om met een maaiende stuiterende dekhengst te wandelen?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:13

jasmijn78 schreef:
En ze zegt zelf ook niet de allergrootste held te zijn.

En dat vind ik nou echte moed, iemand die niet bang is om toe te geven dat ze bang is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:24

Hermelientje schreef:
Ter vergelijking met het "Duitse" paard van acht jaar oud van een paar bladzijdes geleden, hier een recent filmpje van een "Nederlands" paard van acht jaar oud bij zijn lichte tour debuut. Ook een hele losse stangteugel hier maar niet "klapperend". En ook nog niet foutloos, maar ook lang niet slecht vind ik zelf, al is het een heel andere stijl van rijden.
http://www.youtube.com/watch?v=5mLNOQGS ... e=youtu.be

Ik vind dit geen fijn filmpje.
Het feit dat er een mega bocht in haar stangteugel hangt -deze wordt geheel niet gebruikt- zegt veel over de amazone.
De amazone heeft geen idee hoe de stangteugel op een correcte en subtiele manier te gebruiken.
Echter, je ziet aan het gereden zijn dat dit paard wél op een stevige stangteugel is getraind, van voor naar achteren.
Het is zo fake: geen stangteugel, maar tegelijkertijd ook geen verzameling, geen lichte aanleuning. Alles waar die lichtheid normaal gesproken een gevolg van is, ontbreekt!

Het paard gaat in een veel te hoog tempo (met teveel snelheid) door de baan. Daardoor kan er ook überhaupt geen sprake van enige ontspanning zijn.
Wat schouderbinnenwaarts zou moeten zijn op beide handen is wijken.
De 1ste keertwending om de achterhand is zo overhaast. Takt is foetsie, het wegstappen is bar.
Appuyementen in een soort van middendraf gereden in plaats vanuit verzameling.
De uitgestrekte draf gebeurt vooral aan de voorkant:
De achterhand gaat wijd; een paard wat uit zijn horizontale evenwicht raakt (voor zover aanwezig), compenseert daar.
De achterhand treedt niet onder, maar het paard zet zijn benen neer onder de achterhand!
Het paard torpedeert op de voorhand, takt volledig zoek.

Op zich vind ik van deze amazone dat ze een behoorlijke zit heeft.
Voor het oog heeft ze haar ellebogen vóór haar lichaam, echter, ze compenseert dat door achterover te hangen.

Als het nu om uitvoeringsfouten ging of onervarenheid bij het paard ..., maar hier gaat het om africhtingsfouten. Het paard is van voor naar achteren gereden, net zoals de paarden op de andere filmpjes.
En dan wordt dat ook nog beloond ...

Vwb de filmpjes met de 2 jonge paarden sluit ik me helemaal aan bij Ailill:
Daar waar de hulpteugels (slof) beginnen, eindigt de kunde van de ruiter!

Vwb het filmpje met Charmeur: idem, van voor naar achteren gereden.

Als ik op zoek ga naar een goeie hengst voor mijn merrie, dan kijk ik niet in de laatste plaats naar de kracht en het wegzetten van het achterbeen.
Als deze filmpjes mij zouden moeten helpen bij het vinden van een dergelijke hengst, kan ik slechts concluderen dat, dankzíj de kunsten van deze amazone, ik af zou haken en dát terwijl ik wéét wat voor een achterbeen Charmeur heeft, van nature.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 09-01-13 00:48, in het totaal 2 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:35

Murphy, speciaal voor jou; http://www.youtube.com/watch?v=5_kaeLQMZKo
Tenminste ik denk dat deze hengst je wel kan bekoren. Zo niet, dan hoor ik graag waarom niet.

Emmelie scoorde volgens mij 73% (pin me er niet op vast) met de proef in de post boven mij.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:40

setteke schreef:
Tenminste ik denk dat deze hengst je wel kan bekoren. Zo niet, dan hoor ik graag waarom niet.

Emmelie scoorde volgens mij 73% (pin me er niet op vast) met de proef in de post boven mij.

Setteke, je ziet toch wel dat we hier een andere Emmelie zien.
Andere amazone, geheel anders gereden. Geen vergelijk, alleen haar voornaam komt overeen.
Maar wel een prachtig bewegend paard en sympathiek rijdende amazone, Setteke.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:44

murphy schreef:
Het feit dat er een mega bocht in haar stangteugel hangt -deze wordt geheel niet gebruikt- zegt veel over de amazone.
De amazone heeft geen idee hoe de stangteugel op een correcte en subtiele manier te gebruiken.
Echter, je ziet aan het gereden zijn dat dit paard wél op een stevige stangteugel is getraind, van voor naar achteren.
Het is zo fake: geen stangteugel, maar tegelijkertijd ook geen verzameling, geen lichte aanleuning. Alles waar die lichtheid normaal gesproken een gevolg van is, ontbreekt!

Ik vond het een prachtig mooie proef.

setteke schreef:

Lijkt mij een terechte score :)

Zouden Apache en Charmeur ook een slof om hebben gehad in het begin? Dan zijn ze er iig wel van opgeknapt }>

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:45

Hermelientje schreef:
jasmijn78 schreef:
En ze zegt zelf ook niet de allergrootste held te zijn.

En dat vind ik nou echte moed, iemand die niet bang is om toe te geven dat ze bang is.

En er vervolgens toch een slof aanhangen. . . nee, ik kan me er niet in vinden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:48

Maar Allil... Kun je eens antwoord geven op mijn vraag:

jasmijn78 schreef:
Maar wie ben jij om dat te bepalen? Ze heeft goede omstandigheden, een vent die de paarden begeleidt en als ze er op zit dan heeft ze alles onder controle. Het rijden gaat haar super af. Dus waarom zou zij niet mogen rijden omdat ze geen zin heeft om met een maaiende stuiterende dekhengst te wandelen?

Omdat ze het niet doet op de manier waarop jij vindt dat het moet?
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 09-01-13 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:50

murphy102 schreef:
setteke schreef:

Setteke, je ziet toch wel dat we hier een andere Emmelie zien.
Andere amazone, geheel anders gereden. Geen vergelijk, alleen haar voornaam komt overeen.
Maar wel een prachtig bewegend paard en sympathiek rijdende amazone, Setteke.

Dat is inderdaad iemand anders, daar ging het mij ook niet om. Dit vind ik zelf namelijk een heel prettig beeld om naar te kijken. Ik heb de hengst Sir Donnerhall II afgelopen november gezien en hem met meer druk gezien onder een andere ruiter.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:55

Hallelujah Murphy.. fijn dat je zo goed onder woorden kan brengen wat ik ook zie maar zelf niet goed neer kan schrijven. Heb overigens nooit begrepen waarom iedereen zo over die combinatie roept.. Het paard is zeer getalenteerd, maar ook in mijn ogen niet correct gereden.
Over dat stang&trens verhaal.. feit dat stang los hangt wil niet zeggen dat het dan vriendelijk is. Volgens mij is het nog altijd dat je die 2 teugels in aanvulling op elkaar gebruikt? Met alleen trens in de oprichting rijden verlies je de lengte in de hals, daar je de ruimte bij de kaak weg neemt, juist de stang gebruik je, uiteraard met zachte hand, bij de oprichting zodat nek het hoogste punt blijft, er ruimte bij de kaak kan blijven en dus lengte in de hals. Het is met name een verschil in werking van de twee bitten/teugels. Verwoord ik dat juist?

setteke

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:58

Zover ik weet kan je het zelfs op je protocol opgeschreven krijgen over het laten hangen van je stangteugel. De stangteugel mag niet ongebruikt erbij hangen. Volgens mij moet de stang in een hoek van 45 graden staan.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:59

setteke schreef:
Dat is inderdaad iemand anders, daar ging het mij ook niet om. Dit vind ik zelf namelijk een heel prettig beeld om naar te kijken. Ik heb de hengst Sir Donnerhall II afgelopen november gezien en hem met meer druk gezien onder een andere ruiter.

Dat ben ik met je eens.
En? wat vond je van deze hengst onder die andere ruiter die met druk reed?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:05

murphy102 schreef:
setteke schreef:

Dat ben ik met je eens.
En? wat vond je van deze hengst onder die andere ruiter die met druk reed?

Tja, dan komt er wel wat spanning natuurlijk. Maar hij ging echt apart van de grond draven. Ik heb toch wel even met kippenvel staan kijken. Maar goed, wij kijken ook ivm onze fokkerij en of hij eventueel een vaderdier zou kunnen zijn. Dan ben ik dus heel blij met het filmpje wat ik geplaatst had, dat is echt zijn natuurlijke aanleg met dat vrouwtje erop.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:06

Ansie, bij correct stanggebruik krijg je meer verfijning, verbetering van de verzameling, daardoor ook weer verbetering/vermeerdering van de Schwung, daardoor meer lichtheid.
Hoe meer gewicht de achterhand overneemt hoe meer het paard voor kan rijzen.
Daardoor wordt de nek het hoogste punt en zal de neusrug vóór de loodlijn komen. Dit in opperste verzameling.
Het één is, anatomisch gezien, het gevolg van het ander. Het één vloeit voort uit het ander.
Daardoor onstaat er uiteindelijk die lichtheid, ongedwongenheid, harmonie.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 09-01-13 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:11

setteke schreef:
Tja, dan komt er wel wat spanning natuurlijk. Maar hij ging echt apart van de grond draven. Ik heb toch wel even met kippenvel staan kijken. Maar goed, wij kijken ook ivm onze fokkerij en of hij eventueel een vaderdier zou kunnen zijn. Dan ben ik dus heel blij met het filmpje wat ik geplaatst had, dat is echt zijn natuurlijke aanleg met dat vrouwtje erop.

Ja, dan is het een kwestie van wat willen we zien.
Spektakel kan zeker een soort van kippenvel geven. En ik kan me voorstellen wat jij bedoelt.
Maar zelf zie ik dan liever een correct gereden paard, want als dat correct gereden is, zie ik toch ook wat de hengst in huis heeft. En iets wat heel prettig is om naar te kijken geeft toch juist ook kippenvel?
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 09-01-13 01:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:20

murphy102 schreef:
Ansie, bij correct stanggebruik krijg je meer verfijning, verbetering van de verzameling, daardoor ook weer verbetering/vermeerdering van de Schwung, daardoor meer lichtheid.
Hoe meer gewicht de achterhand overneemt hoe meer het paard voor kan rijzen in de voorhand. Daardoor wordt de nek het hoogste punt en zal de neusrug vóór de loodlijn komen. Dit in opperste verzameling.
Het één is, anatomisch gezien, het gevolg van het ander. Het één vloeit voort uit het ander.
Daardoor onstaat er uiteindelijk die lichtheid, ongedwongenheid, harmonie.

Dat begrijp ik, maar er is toch ook wel degelijk verschil in inwerking van die twee teugelhulpen? De verfijning bij stanggebruik, kan je niet op eenzelfde manier realiseren op trens? Omdat een trens anders inwerkt op mond/hoofd als een stang?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 01:21

Ansie schreef:
Over dat stang&trens verhaal.. feit dat stang los hangt wil niet zeggen dat het dan vriendelijk is.

En als de stang te strak staat, dan gaan we daar weer met zijn allen over vallen. Paard en ruiter laten prachtige dingen zien in die proef. Dat je dan die hele verrichting maar niks vindt om een detail als een stangteugel die los hangt... daar kan ik niet zoveel mee. Ik heb niks met foutenkijken :) Dat paard schudt de moeilijkere oefeningen zo uit zijn mouw, dat alleen al vindt ik prachtig om te zien. Daarbij scoren ze nog altijd geen 100%, dus ook de jury vindt het niet perfect.