Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:46

Paardentango schreef:
Het voordeel van paarden is dat ze niet zoals ons een geheugen hebben, ze vergeten dingen en zijn in staat verder te gaan, zonder geschiedenisverhalen.

Ehhhh, een paard had toch juist een erg goed geheugen, vergeten hoo maar!!! Tja als ras hebben ze geen geschiedenisboeken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:50

ART_UMA schreef:
Paardentango schreef:
Het voordeel van paarden is dat ze niet zoals ons een geheugen hebben, ze vergeten dingen en zijn in staat verder te gaan, zonder geschiedenisverhalen.

Ehhhh, een paard had toch juist een erg goed geheugen, vergeten hoo maar!!! Tja als ras hebben ze geen geschiedenisboeken.

Hier wil ik nog even op inspringen, voordat ik naar mijn paarden ga ;)

Paarden hebben zeker een zeer goed geheugen :j en nemen hun eigen geschiedenis mee.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:50

denk dat de site die je aanspreekt dat geen is wat je zoekt, ik kijk ook andermans site's en vind en dekt het het mijne over, simpel zat, ik zie foto's van BV spanjaarden die niet op trens gereden worden, maar met die spaanse bitten, veel al stang, waar ik dan ook door achter mijn oor krabbelt, het is zoals Zooist aantal blz's terug ook al aan gaf neem proeflessen en beslis daar van uit een site alleen zegt verder niet veel, dan alleen dat waar iemand mee bezig is en of dit in de zelfde richting is als dat de zoekende partij.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:52

Ik vind het alleen zo jammer dat de klassieke hogeschool niet op iedere 'hoek' gegeven wordt.
Begrijp me niet verkeerd; ik vind ook dat dàt de manier is om een paard op te leiden, àls dat je doel is natuurlijk, er zijn zat mensen die recreatief een beetje een paar keer in de week door het bos hobbelen.

Ik zie het zelfs bij mijn dochtertje op de manege; er wordt alleen aandacht besteed aan het in de krul trekken van de pony's. Heel jammer, want bij bij de jeugd begint het. Buiten dat is er heel weinig/ geen theorie en geen goed voorbeeld voor die kinderen.

Zou er geen oplossingen voor kunnen bedenken, behalve dat ik mijn dochtertje zo goed als ik kan aanwijzingen geven over hoe het anders kan en zou moeten. Niet dat ik nou zo'n wereld wonder ben...

Over Academische rijkunst kan ik niet veel zeggen, weet er te weinig van.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:56

nou sorry Jasmijn, maar dat paard valt helemaal niet uit elkaar. En om hem nog iets meer uit te nodigen zich lang te maken, zit ik iets naar voren, om te zorgen dat ik hem daarbij niet hinder. je ziet dat mijn rug recht is. er is contact op beide teugels, mijn handen zijn gedragen en vormen met de teugels een rechte lijn naar de mond, het paard geeft na en is op de juiste manier gesteld en gebogen in de hoek. ik rijd daar een verruiming. de diagonaal is niet verbroken, het achterbeen komt iets eerder op de grond dan het voorbeen dus dat wil zeggen dat het paard op eigen benen loopt en daarbij grijpt het achterbeen mooi naar het zwaartepunt. het paard draagt zijn staart rustig, een teken van ontspanning en een losgelaten rug.

en ik les nu ook weer bij GP instructeurs, vanwege een verhuizing ben ik gestopt bij mijn vorige instructeur, dus ik zou maar niet te snel conclusies trekken over mijn niveau.

en ik zet juist expres dat plaatje op de voorkant, om mensen die hun paard in de krul willen zien lopen naar Nederlandse standaarden en 'in elkaar' en alleen maar daar mee bezig kunnen zijn, te laten zien dat ik die kant in elk geval niet op zal gaan.

en mocht je nog niet overtuigd zijn, kijk dan even op deze link.

http://www.hippike.nl/conversano/vwnwdraflinks_sm.JPG
Laatst bijgewerkt door quadripes op 26-02-11 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:58

Paardentango schreef:

als dat zou zou zijn, zou je geen paarden hebben met trauma, en zou je ze nooit iets kunnen leren, beetje onzinnige uitspraak

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:07

Het kiezen van een instructeur is een lastige, de echte toppers zitten niet te wachten op tobbers, of beginnende ruiters, want daarmee profileren ze zich niet en je moet nu eenmaal een beetje basis en praktijk achter de rug hebben om nuances te begrijpen. Het is dan toch vaak een zaak van geld of erg veel talent.
Ik denk dat voor veel ruiters geldt, vanaf manegepaard, naar eigen paard, naar prive les, naar hoger nivo, naar misschien wel een beter paard en betere les, om uiteindelijk wijzer en beter te zijn geworden om bij een topper aan te kunnen kloppen. Dat kost tijd!! De familie Bartels is met de instructie weken een van de weinige waar een echte amateur van een topper les kan krijgen. Daar hoort wel weer een systeem bij dat je moet liggen.

Veel toppers van nu zijn toch kinderen van toppers, daar zijn de voorwaarden ideaal.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:11

Trauma's zitten inderdaad voor een heel groot deel in mensenhoofden.
Ieder paard kan terugkomen in zijn natuurlijke staat van 'zijn', als de mens maar kennis en kunde heeft en de behoeften van het paard worden vervuld.
Anders zouden 'verreden' paarden nooit meergoedkomen, nah we weten wel beter nietwaar.

Daar heb ik ook genoeg voorbeelden van gezien. Er zijn heel wat kundige mensen op de wereld, die zichzelf niet zo poneren maar die gewoon in de praktijk werken.

Als ik zeg dat een paard geen geheugen heeft zoals een mens dat heeft zeg ik geloof ik (zelf) niet dat een paard GEEN geheugen heeft.

Dieren leren, net als mensen leren. Ik leer ook iedere dag weer iets van iedereen en ben daar mensen dankbaar voor.

Onzinnig? Dank je Moll, een sportieve en vooral ruiterlijke opmerking.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:19

ART_UMA schreef:
Het kiezen van een instructeur is een lastige, de echte toppers zitten niet te wachten op tobbers, of beginnende ruiters, want daarmee profileren ze zich niet en je moet nu eenmaal een beetje basis en praktijk achter de rug hebben om nuances te begrijpen.

Maar je hoeft toch ook geen topper te zijn om les te kunnen geven? Als iemand die besluit les te gaan geven in ieder geval maar de basis onder de knie heeft. En qua dressuur is dat B tm Z niveau. Dat moet toch niet teveel zijn gevraagd? En wees eerlijk waar je grenzen als instructeur liggen. Als jij zelf als ruiter nooit verder bent gekomen dan L niveau, dan is je doelgroep niet ruiters met Z ambities. Dan moet je ook niet insenueren dat je ruiters kan helpen met een goede basis, want dat is meer dan L.

ART_UMA schreef:
Ik denk dat voor veel ruiters geldt, vanaf manegepaard, naar eigen paard, naar prive les, naar hoger nivo, naar misschien wel een beter paard en betere les, om uiteindelijk wijzer en beter te zijn geworden om bij een topper aan te kunnen kloppen.

Dat is inderdaad voor velen de weg... Maar het zou al wel schelen als instructeurs in de basis betere kwaliteit leveren. En om die kwaliteit te kunnen leveren hoef je geen GP topper te zijn. Maar moet je in mijn ogen als ruiter wel een goede basis hebben, praktijkervaring hebben opgedaan. Om die basis naar andere ruiters te kunnen overdragen.

ART_UMA schreef:
De familie Bartels is met de instructie weken een van de weinige waar een echte amateur van een topper les kan krijgen.

Een van de weinigen, en dat doen ze goed.

ART_UMA schreef:
Daar hoort wel weer een systeem bij dat je moet liggen.

Een systeem om goed te leren rijden... Daar kan nooit zoveel verschil in zitten als sommige beweren. Alle stromingen met hun stokpaardjes ten spijt. Het proces van goed dressuur leren rijden is in grote lijnen voor iedereen hetzelfde. Er zijn alleen nuanceverschillen in de gewenste uitvoering. Daarom kan het nooit zo zijn dat goed paardrijden in de verschillende stromingen zo wezenlijk kan verschillen als de goeroe's c.q. hun aanhangers het voordoen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:21

een paard leeft in de NU, dat wil niet zeggen dat een paard zoveel trauma kan oplopen dat het nooit meer goed kan komen, dat men vereden dier weer goed kan krijgen, is zonder meer het geval, dateen paard dus dingen kan herinneren is zeker het geval, met trauma, zet het dier in de zelfde situatie zonder voorafgaande begeleiding, en kijk eens wat er gebeurt, en dat een paard leerd zonder meer dus is er herinnering, dus als u de uitspraakt plaatst dat ze geen geheugen hebben, is dat onzinnig, dit doet niks af aan een ruiterlijke opmerking, want daarin trekt u ook geen volle zalen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:34

jasmijn78 schreef:
ART_UMA schreef:
Het kiezen van een instructeur is een lastige, de echte toppers zitten niet te wachten op tobbers, of beginnende ruiters, want daarmee profileren ze zich niet en je moet nu eenmaal een beetje basis en praktijk achter de rug hebben om nuances te begrijpen.

Maar je hoeft toch ook geen topper te zijn om les te kunnen geven? Als iemand die besluit les te gaan geven in ieder geval maar de basis onder de knie heeft. En qua dressuur is dat B tm Z niveau. Dat moet toch niet teveel zijn gevraagd? En wees eerlijk waar je grenzen als instructeur liggen. Als jij zelf als ruiter nooit verder bent gekomen dan L niveau, dan is je doelgroep niet ruiters met Z ambities. Dan moet je ook niet insenueren dat je ruiters kan helpen met een goede basis, want dat is meer dan L.

Ik zie 2 groepen: een beginnend kind, die moet er op leren zitten, evenwicht houden, het moet leuk blijven etc de nadruk op wat je als ruiter moet, motiverend gebracht.
Op een gegeven moment (de 2e groep) ben je wat langer aan het rijden (en denk je dat je het al kan, want je valt er niet meer af) en het gaat dan niet meer om wat doe je als ruiter, maar hij (het paard) doet het niet. Voor oudere beginnende ruiters is dit ook een struikel punt, je bent nog niet onbewust bekwaam in het enkel op je paard zitten, maar je hebt wel gezien wat je doel is. Vanaf dit punt, ben je met een beetje talent wel heel erg snel bij de L vandaan, of je komt met de verkeerde instructeur er nooit vandaan (L van Levenslang).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:36

Citaat:
Het voordeel van paarden is dat ze niet zoals ons een geheugen hebben, ze vergeten dingen en zijn in staat verder te gaan, zonder geschiedenisverhalen. Ze mogen zichzelf zijn.

Nee???????
Dat is weerlegd wat u hier schrijft, bovendien wanneer zij iets niet zouden herinneren hoe kunnen zij de hulpen onthouden met die kleine nuance verschillen??
Hoe kan het zijn dat zij aan de geur de Dierenarts herinneren???
Sorry ik heb met vele paarden gewerkt, en waren erbij die wel door hun geschiedenis achterhaald werden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:06

quadripes schreef:
en ik les nu ook weer bij GP instructeurs, vanwege een verhuizing ben ik gestopt bij mijn vorige instructeur, dus ik zou maar niet te snel conclusies trekken over mijn niveau.

Ik heb ook bij GP instructeurs gelest, maar daarom heb ik zelf dat niveau nog niet...

quadripes schreef:
en ik zet juist expres dat plaatje op de voorkant, om mensen die hun paard in de krul willen zien lopen naar Nederlandse standaarden en 'in elkaar' en alleen maar daar mee bezig kunnen zijn, te laten zien dat ik die kant in elk geval niet op zal gaan.

Ik zou meer onder de indruk zijn van een plaatje van het goede voorbeeld van het eindresultaat. Dus met een goede aanleuning, oprichting, verzameling, ontspanning etc. Met een ruiter die er op zit volgens het boekje. Wat jij daar op dat plaatje doet is verder niet zo heel bijzonder... Dat kan iedereen redelijk snel voor elkaar krijgen...

quadripes schreef:
en mocht je nog niet overtuigd zijn, kijk dan even op deze link.

http://www.hippike.nl/conversano/vwnwdraflinks_sm.JPG

Ik ben nog altijd niet overtuigd... Wat is hier zo bijzonder aan? Het paard houd zijn hoofd hoger dan op het vorige plaatje, maar is nog steeds lang. Geen sprake van oprichting of verzameling... Je zit nog altijd krom, trekt je hak op... Iemand had het hier eerder over dat Z ruiters niet kunnen zitten. En dat een goede zit zo onontbeerlijk is? Daar zijn we het toch allemaal zo roerend mee eens? Gelijke monnikken gelijke kappen...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:32

ik zeg toch ook niet dat ik GP niveau heb? of wat bedoel je nou? ik les alleen bij mensen waar ik een heleboel kennis van op doe.

natuurlijk zul jij andere plaatjes willen zien, dat begrijp ik wel. en als jij denkt dat iedereen dit snel voor elkaar kan krijgen, waarom lukt dat bijna niemand dan? waarom moeten zoveel mensen dan met slofteugel zijn paard naar beneden dwingen en waarom zie ik dan zoveel ruiters die zelfs dit nog niet voor elkaar kunnen krijgen? met paarden die in verzet gaan en verkorten in het frame, met een verbroken diagonaal in de draf, weggedrukte rug en vreselijk op de voorhand maar wel kort in de hals? of mensen die een paard achter de teugel rijden of alvast met longeren een houdinkje aan leren, zodat ie dat later onder het zadel ook doet?

natuurlijk is er geen oprichting en verzameling, dit is een arbeidsdraf. en daar hoort het frame lang te zijn.

en ik zit niet krom, ik kijk alleen niet voor me uit. en nou goed dan ik trek mijn hak iets op. maar ook maar echt heel weinig. je voet hoort plat in de beugel te zitten, niet met uitgedrukte hak.

paard loopt gewoon op twee teugels, netjes in de aanleuning.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 26-02-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:35

Paardentango schreef:
Als een paard een machine zou zijn dan is die biomechanica enorm belangrijk.
Ik zie een paard niet (alleen) als een biomechanisch 'iets' maar zie het als een dier met gevoelens, emoties, een psyche en de wil om mij te begrijpen in wat ik vraag kortom een prachtig dier om mee samen te zijn.
Een dier met gevoelens waar ik als nietig mensje invloed op kan hebben. Mijn raakt het samenzijn met paarden iedere keer weer, iedere minuut ook al sta ik poep te scheppen.

Paarden zijn geen wetenschap, dat hebben wij er wel van gemaakt.
Wat bij de oude heren ook tussen de regels door te lezen is, is dat zij wisten dat ze te maken hadden met persoonlijkheden. Ieder paad is net ietsje anders en alleen iemand met ervaring (geschiedenis kennis) kan paarden nuttige dingen leren.

Ik wil zeker niemand aanvallen, maar er zijn vooral de laatste tijd behoorlijk wat prutsers met websites waarvan ik denk OOOH !!!
Maar als ik dan eens ga kijken denk ik weer o, alleen met een ander gevoel. Of ik kende ze al, en zie weer hetzelfde. Iedereen kan ontwikkelen dus heeft het voordeel van (mijn) twijfel.

Het voordeel van paarden is dat ze niet zoals ons een geheugen hebben, ze vergeten dingen en zijn in staat verder te gaan, zonder geschiedenisverhalen. Ze mogen zichzelf zijn.
Ik heb ook heel wat boeken staan, blader er nu en dan eens in om iets op te zoeken.
Maar de paarden zijn toch degene met wie we het moeten doen.
Hulpteugels prima, als ze heel snel overbodig worden want ze zijn bedoel als hulp.
Zo zie ik boeken ook.

een paard is mystiek ben ik met je eens maar ik vind u onderkent nu wat het hele gegeven biomechanica en kennis hiervan voor het paard zal kunnen betekenen.
En dan doel ik op wat het hem kan schelen aan fouten vand e ruiter , hoe je het ook went of keert dat krijgen die dieren om de oren.
Ik denk er net zo over als jouw helaas zijn de sporen van mijn onkunde op mijn oude pony merkbaar , hoe zeer dat ook doet ik kom er wel voor uit , ik trek mijn lering eruit dit was niet gebeurd als ik 1 betere instructie had gehad , maar kennis van de biomechanica van het paard gaat je wel helpen het koren van het kaf te scheidden ,.

Dus zolang wij op de rug zitten van het paard zijn we met onnatuurlijke dingen bezig en zal de moderne wetenschap ons daar een handje bij kunnen helpen.
Hoe mystiek alle gevoel omtrent deze dieren ook is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:39

Wat grappig is het dat er iemand het topic binnenkomt die meteen over andermans websites begint...Ga je dan op die persoons eigen website kijken dan zie je heel veel foto's van paarden met spaanse stangbitten in, nergens een correcte aanleuning, paarden met korte draf, een scheefzittend persoon die een poging doet tot wijken, en verder alleen maar plaatjes van andere trainers op haar paarden die wel netjes zitten en rijden. Kijk eerst in je eigen boekje voor je andermans boek in de brand steekt denk ik dan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:46

quadripes schreef:
ik zeg toch ook niet dat ik GP niveau heb? of wat bedoel je nou? ik les alleen bij mensen waar ik een heleboel kennis van op doe.

En dat laatste is ene hele goede zaak. Mijn punt is dat het voor mij niet duidelijk is tot welk niveau jij een leerling zou kunnen begeleiden? Aan de theoretische posts die jij plaatst zou je hele hoge verwachtingen kunnen koppelen. Dan valt zo'n plaatje gewoon wat tegen.

quadripes schreef:
natuurlijk zul jij andere plaatjes willen zien, dat begrijp ik wel. en als jij denkt dat iedereen dit snel voor elkaar kan krijgen, waarom lukt dat bijna niemand dan?

Is dat zo?

quadripes schreef:
waarom zie ik dan zoveel ruiters die zelfs dit nog niet voor elkaar kunnen krijgen?

Misschien kijk je niet op de goede plaatsen?

quadripes schreef:
met paarden die in verzet gaan en verkorten in het frame, met een verbroken diagonaal in de draf, weggedrukte rug en vreselijk op de voorhand maar wel kort in de hals? of mensen die een paard achter de teugel rijden of alvast met longeren een houdinkje aan leren, zodat ie dat later onder het zadel ook doet?

De vraag is of jij wel alle basisaspecten kunt behouden als het moeilijker wordt, als je meer gaat verlangen. En dat laat je vooralsnog niet zien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:53

Ik blij dat ik geen les geef, kan iedereen recht in de ogen kijken en bekennen dat mijn websites
allerlei rijtechnisch incorrecte foto's bevatten..

Maar zit ik als "leerling" te wachten op de "perfecte" instr. die zelf nooit fouten heeft gemaakt?
Nee, want ik ga er van uit dat ook die instr. het ooit heeft moeten leren en door schade en schande wijs is geworden.
Moet wel zeggen, dat er sites zijn waar je bijna jankend van het lachen/huilen naar kijkt, maar daar ga ik dan gewoon niet lessen.
Trouwens heb ik nog steeds het idee, dat een goede istr. niet op een site te zoeken is.
Zijn stilstaande beelden en zet mij op een fijn paard roep even hoe ik er op moet gaan zitten, schiet plaatje en
je hebt allicht heel leuk foto materiaal voor een website, maar zegt geen snars over mijn eigenlijke rijden.
(ik zou dat acteren te paard willen noemen :+ )

ART_UMA schreef:
Ik zie 2 groepen: een beginnend kind, die moet er op leren zitten, evenwicht houden, het moet leuk blijven etc de nadruk op wat je als ruiter moet, motiverend gebracht.
Op een gegeven moment (de 2e groep) ben je wat langer aan het rijden (en denk je dat je het al kan, want je valt er niet meer af) en het gaat dan niet meer om wat doe je als ruiter, maar hij (het paard) doet het niet. Voor oudere beginnende ruiters is dit ook een struikel punt, je bent nog niet onbewust bekwaam in het enkel op je paard zitten, maar je hebt wel gezien wat je doel is. Vanaf dit punt, ben je met een beetje talent wel heel erg snel bij de L vandaan, of je komt met de verkeerde instructeur er nooit vandaan (L van Levenslang).

Val ik dus weer zwaar door de mand, want vorig weekeind nog onvrijwillig afgestapt, maar heb niet het idee dat ik het al kan.
En ahum, dat het paard het niet doet, is het gevolg van het feit dat de ruiter het niet goed doet, paard doet het dus prima, nou nog instr.
zoeken, die de durf heeft dat aan een ruiter te vertellen en niet het op het paard te gooien, zo van.. ja, maar.. je paard is ook niet geschikt,
ja, dag!!! ruiter doet het gewoon fout.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:56

[quote="quadripes"]natuurlijk zul jij andere plaatjes willen zien, dat begrijp ik wel. en als jij denkt dat iedereen dit snel voor elkaar kan krijgen, waarom lukt dat bijna niemand dan?

Ik weet niet waar jij woont, maar hier zie ik dat heel veel mensen voor elkaar krijgen zonder een hoop hulpteugels.

[quote="quadripes"]en ik zit niet krom, ik kijk alleen niet voor me uit. en nou goed dan ik trek mijn hak iets op. maar ook maar echt heel weinig. je voet hoort plat in de beugel te zitten, niet met uitgedrukte hak.

Je zit uit balans (links naast het midden), je trekt je hakken op en je handen zitten niet op dezelfde hoogte. Dat zo maar even uit de losse pols.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:03

Als iemand commentaar wil op zijn of haar foto's zet diegene ze wel bij HAW neer en niet in dit topic want daar is dit topic niet voor bedoeld. Net zoals commentaar op websites. Stuur diegene een PB met jouw mening en ga dat niet bekritiseren in dit topic. Helaas kan iedereen les geven hier in ons landje en daar moeten we het maar mee doen. Het is aan ons om de juiste eruit te pikken. Ik kies mijn instructeur niet via een site. Ik kies iemand omdat diegene mij op een of andere manier aanspreekt, ik neem daar les van en baseer daarop of ik verder wil met die persoon. Vaak is er vanaf de eerste moment al een klik, of juist niet. En vaak merk je aan de benadering en de formulering van die persoon in de les of diegene iets voor je is of niet.
Dit topic is er niet om dat soort dingen te bespreken.

Vraagje van mijn kant. Welke soorten klassieke stromingen zijn er. Er komen meerdere termen voorbij gevlogen en sommige zijn al toegelicht maar het lijkt mij wel interessant ze allemaal op een rijtje te zetten en mensen die daar iets over weten het toe te lichten en/of aan te vullen.

Klassieke rijkunst Duits
Franse (klassieke?) rijkunst
Spaanse rijkunst
Barokke rijkunst
Academische rijkunst (al uitvoerig besproken hier)
....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:07

Gaat hier lekker zeg elkaar afbranden vooral diegene die alleen maar quoten kunnen van anderen.
Zal u zeggen dat de meeste topvoetballers nooit goede trainers geworden zijn, meestal de middelmatige zijn aan de top.
Uitzonderingen zijn er altijd, maar het is belangrijk dat een trainer weet hoe het gaat hoe het is en hoe het eruit dient te zien wanneer dit alles klopt en moet weten wanneer er fouten zijn om die op te lossen.
Maar ruiterlijk is het niet om elkaar hier aan de pranger te hangen.
Zoals nu door iemand gereageerd word dan denk ik ook arme paarden die die rijd.
Kritiek is goed maar opbouwend, dat is moeilijk zeker als instructeur omdat die fouten kijkers zijn, juryleden zijn of moeten net andersom kijken, het goede zien en het foute bemerken.
Maar laten wij hier niet elkaar afslachten dat is walchelijk en verziekt het mooi topic wat wij hier hebben.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:18

xmarliez schreef:
Als iemand commentaar wil op zijn of haar foto's zet diegene ze wel bij HAW neer en niet in dit topic want daar is dit topic niet voor bedoeld. Net zoals commentaar op websites. Stuur diegene een PB met jouw mening en ga dat niet bekritiseren in dit topic. Helaas kan iedereen les geven hier in ons landje en daar moeten we het maar mee doen. Het is aan ons om de juiste eruit te pikken. Ik kies mijn instructeur niet via een site. Ik kies iemand omdat diegene mij op een of andere manier aanspreekt, ik neem daar les van en baseer daarop of ik verder wil met die persoon. Vaak is er vanaf de eerste moment al een klik, of juist niet. En vaak merk je aan de benadering en de formulering van die persoon in de les of diegene iets voor je is of niet.
Dit topic is er niet om dat soort dingen te bespreken.

Vraagje van mijn kant. Welke soorten klassieke stromingen zijn er. Er komen meerdere termen voorbij gevlogen en sommige zijn al toegelicht maar het lijkt mij wel interessant ze allemaal op een rijtje te zetten en mensen die daar iets over weten het toe te lichten en/of aan te vullen.

Klassieke rijkunst Duits
Franse (klassieke?) rijkunst
Spaanse rijkunst
Barokke rijkunst
Academische rijkunst (al uitvoerig besproken hier)
....

De Duitse Klassieke Dressuur komt direkt uit de Franse opvattingen.
Alleen hebben de Duitsers het punktmatiger gemaakt.
Spanje heeft de Klassieke Rijkunst
Porugal heeft de Klassieke Rijkunst.

Barokke is een in de tijd staan gebleven uit de Barokke tijd waar de Vorstenhuizen in Europa hun eigen instructeurs hadden die het de Klassieke Rijkunst vereenvoudigde voor de Vorsten zoontjes.
Academische is Barokke en dus geen Rijkunst maar een zelf bedacht naampje.

Hier word noch Klassieke Rijkunst onderwezen en onderhouden.
die Spanische Hofreitschule in Wien, Österreich
die Königlich-Andalusische Reitschule in Jerez de la Frontera, Spanien
das Reitinstitut Egon von Neindorff in Karlsruhe, Deutschland
die Ecole Nationale d´Equitation in Saumur, Frankreich
die Escola Portuguesa de Arte Equestre in Queluz, Portugal

Was ist Barockreiten?

Besser sollte man freilich fragen: Barockreiten - gibt es das überhaupt? - Eine Fangfrage? - Keineswegs. Denn hier liegt das eigentlich Problem. Nur eines kann man beim Wort Barock eindeutig definieren - das Zeitalter, dem es zugeordnet wird (ca. 1600 bis 1750). Soweit, so gut. Und selbstverständlich wurde im Barock auch geritten, zumeist auf iberisch anmutenden Pferden, denen solch für den modernen Reiter so schwierige Lektionen wie Piaffe und Passage oftmals leichter fielen als unseren modernen, eher im Vollbluttyp stehenden Rechteckpferden. Was also war so barock am barocken Reiten?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:22

Wat een tactvolle opmerking professor. Dat kan ik wel waarderen. Het is mijn fout om te reageren op iemand die zichzelf ophemelt. En het is mijn deformatie als instructeur te danken, dat ik naar de fouten kijk en daar de ander op wil wijzen. Ik zal het niet meer doen :o

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:23

Ob Reiten zur Kunst wird, das entscheidet das Pferd - kein Richter, kein Zuschauer. Ein Reiten im Wettbewerb wird nicht von Pferden bewertet und im sportlichen Vergleich ist es oft schnell wie im Krieg: Der Zweck heiligt die Mittel. So verbietet sich dem Reitkünstler auch der sportliche Wettbewerb und so kann Reitkunst auch nicht im Sport zu finden sein.

Kunst wird also nicht durch Kleidung definiert, durch Reitweisen oder Lektionen - es geht nicht um Piaffen oder Galoppwechsel, es geht um das Reiten selbst - eine Fortbewegung gleich des Tempos und der Gangart.

Der Reiter wird zum Künstler, wenn das Pferd zur Hofdame erstrahlt und zum Tanze bittet. Wer als Zuschauer genau hinsieht, der wird Kunst erblicken - leider viel zu selten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:23

Dank u Professor.