Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ArGieVai schreef:
Goofy44 schreef:Kijk eens naar de spanning voor het deel in de lijnen van de singel naar de bitringen.
Staat dat strak of niet ?
Kijk eens naar de halswerking. De hals wordt door de aanspanning kort gehouden en kan nauwelijks gebruikt worden, de keelgang is gesloten, het paard gaat achter de loodlijn. de nek is niet het hoogste punt.
Kijk eens naar de beweging op de foto. Dit paard kan veel beter lopen, dit paard wordt belemmerd
in de bewegingen, door de manier van longeren.
Met dubbele lijnen werken is een fantastische manier van werken.
Je moet het wel beheersen en op de goede manier doen.
De boodschapper van nieuws is altijd de klos. Dat is het risiko van commentaar geven.
Of je nu een of meer cliniques gevolgd hebt, doet niet ter zake.
Neen ik ben niet negatief ingesteld, wel kritisch.
ArGieVai schreef:je kan ook gewoon opbouwende kritiek geven en niet alleen de ' fouten' geef dan ook tips snap je? @ goofy; over die foto heb ik al gezegd: dat was toen ik hem net op zijn plaats had teruggezet omdat hij naar mij toe liep en probeerde om te draaien
Citaat:loopt mijn paardje hier goed 'door de rug' ? let op het is nog maar zijn 5e keer aan de longe hier!
ArGieVai schreef:
Goofy44 schreef:lizzy2 schreef:Zouden jullie willen kijken naar deze foto's?
Ze was op het moment van de foto's nog stug en naar mijn
houding wordt door een fysio gekeken.
Paard:
- vertoont spanning, is niet los en niet soepel
- de stuwing naar voren is beperkt
- gaat niet in balans
- de paslengte voor en achter is verschillend
- hals en hoofd kunnen niet gebruikt worden om balans te vinden
- profiellijn achter de loodlijn, gesloten keelgang
- door afgedwongen halsprofiel en het klemmen van de onderkaak geen
mogelijkheid voor paard om los te laten en terugkoppeling te geven via ruiterhand naar zit.
- het paard gaat (nog) niet in horizontaal evenwicht
- het dragen moet verder ontwikkeld worden
- het paard gaat NIET over de rug
let op:
--> voorwaartse drang
--> aan het been
--> ontspanning, losheid en soepelheid
Ruiter
- de inwerking op de achterhand is beperkter dan op de voorhand
- de zit is niet effectief, niet efficient; zit en kuit hebben weinig effect
- naar achteren hangen, elleboog ligging, romp, bekken, dijbeenligging, kuit en voeten
(of dit komt door een beperking, ongerief en/of door onervarenheid als ruiter weet jij het best)
- de teugelspanning, de spanning in onderarm, via elleboog naar de schouder is hoog
let op:
--> ontspanning, losheid en soepelheid van je eigen lijf
--> evenwicht balans: stilstand, in gang, bij tempo wisselingen zonder vastpakken, zonder beugels ontspannen blijven zitten
--> geen houding afdwingen of forceren met je lijf, wel correcties aanbrengen in zit en beenligging
ETmelanie schreef:Ik vind het jammer dat er zo weinig paarden zijn die echt goed over de rug lopen. Helaas kan ik de foto's niet zien, ik zou graag willen weten wat een goed over de rug lopend paard is.