LoveUggs ik wil je heel graag goed advies geven maar ik vind het heel moeilijk aangezien je het manegepaard zo weinig rijd en er ook anderen op zitten. Wat jij het paard vraagt/leert rijd een ander er binnen een paar minuten weer uit als ze niet op dezelfde manier gereden wordt.
Ik heb niets gezien dus het is een wilde gok.. maar het klinkt alsof de spieren van de bovenlijn heel kort/strak zijn. Op het moment dat ze opgerekt worden (het paard de hals omlaag doet) kan dat heel gevoelig zijn. Zyalda had dat in het begin ook en die kwam dan met het hoofd omlaag brengen ook heel erg terug in tempo. Gaf ik been bij om tempo op te wekken "schrok" ze, zette ze de boel weer strak en deed ze haar hoofd weer omhoog. Paarden leren dmv herhaling. Wat ik iig zou doen zijn de stukjes dat ze het hoofd laat vallen belonen en daarbij zo vrolijk doen als een idioot.
Eigen ervaring daarmee: Zyalda werd daar heel "werklustig" van (of kan ik het beter "will to please" noemen?) en ondanks dat het gevoelig was ging ze toch telkens vanzelf weer zakken met de hals op zoek naar dat blije baasje. Toen de spieren meer gerekt werden werd het steeds makkelijker om een horizontalere halshouding aan te nemen.
Wbt tempo.. ondanks dat we altijd smijten met termen als "van achteruit naar voren houden" en "voorwaarts neerwaarts" heb ik zelf eigenlijk het tempo gelaten voor wat het was (in het begin!). Toen het voelde alsof ze het steeds makkelijker ging vinden de boel op te rekken ging ik pas spelen met tempo. Waarbij ze uiteraard ook weleens met het hoofd omhoog kwam maar daarna vanzelf weer de hand omlaag opzocht.
Hopelijk kun je er iets mee