damian23 schreef:[***] schreef:Oh ja! Die is echt superleuk!
https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys
En deze... voor mij het filmpje waar het ruim 1,5 jaar mee begonnen is.
Ja deze is ook super!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
damian23 schreef:[***] schreef:Oh ja! Die is echt superleuk!
https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys
En deze... voor mij het filmpje waar het ruim 1,5 jaar mee begonnen is.
SheeNegro schreef:Dan denk ik dat deze afbeelding zeker niet mag ontbreken
[ [url=m/329RJM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Geryon schreef:Simpelman schreef:Ieder paard kan de hals strekken anders zou hij niet bestaan.
Begin in stap aan de longe, bevestig dit, dan in draf aan de longe, dan in stap er op, enz.
Hier moet ik het mee eens zijn. En dan bedoel ik niet in theorie 'anders zou hij niet bestaan' maar omdat ik dat meemaak in de praktijk. Zelfs een paard met een heel onvoordelige bouw en eigen houding, kan met niet eens zo veel training de hals strekken. In moeilijke gevallen, vind ik eerst neerwaarts, dan voorwaarts erbij fijner werken. Dan verkrijg je eerder ontspanning.
Pasterza schreef:Mijn e-pony (met o.a. headshakingsyndroom) longeer ik sinds enkele maanden met chambon en eindelijk begint d'r rug wat te deinen. Lengtebuiging is in draf erg lastig voor d'r, gaat echt plat door de bocht. In stap nauwelijks moeite. Zal dat makkelijker gaan wanneer ze de bovenlijn meer ontspant of werkt het juist andersom?
Tancreda4 schreef:Hals strekken was toch niet hetzelfde als de stretch rijden? Misschien had ik er het woordje "correcte" tussen moeten zetten: In een correcte stretch. daar is ze nog niet aan toe. Tuurlijk kan mijn paard met de neus op de grond. Ook onder het zadel. Maar dan moet ze wel recht gehouden worden, anders maak je een paard er niet beter op. Ze ging fijn los lopen, maar teveel naar binnen vallen (wat ik niet corrigeerde) wat voor problemen ging zorgen.
Tancreda4 schreef:Hals strekken was toch niet hetzelfde als de stretch rijden? Misschien had ik er het woordje "correcte" tussen moeten zetten: In een correcte stretch. daar is ze nog niet aan toe. Tuurlijk kan mijn paard met de neus op de grond. Ook onder het zadel. Maar dan moet ze wel recht gehouden worden, anders maak je een paard er niet beter op. Ze ging fijn los lopen, maar teveel naar binnen vallen (wat ik niet corrigeerde) wat voor problemen ging zorgen.
Tancreda4 schreef:Pasterza schreef:Mijn e-pony (met o.a. headshakingsyndroom) longeer ik sinds enkele maanden met chambon en eindelijk begint d'r rug wat te deinen. Lengtebuiging is in draf erg lastig voor d'r, gaat echt plat door de bocht. In stap nauwelijks moeite. Zal dat makkelijker gaan wanneer ze de bovenlijn meer ontspant of werkt het juist andersom?
Pasterza loopt tegen zo'n zelfde probleem aan: een niet correcte lengtebuiging, plat door de bocht, en dus teveel op de binnenschouder vallen. Dat moet wel goed zijn - of iig verbeteren. Anders gaan ze, met hun koppie lekker naar beneden - plat door de bocht en scheef. Dat gebeurd bij mijn paard dus vooral linksom. Corrigeer ik dat niet voldoende, valt ze over de schouder, en wordt linksvoor teveel belast, wat bij haar voor problemen zorgt.