Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:37

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:45

Dit topic wordt interessanter en interessanter, en met name steeds bruikbaarder voor diegenen met praktische vragen.
Super om te lezen dat mensen na lange(re) tijd "worstelen" met hun paard toch een andere, biomechanisch verantwoorde wijze in geslagen zijn en daar ook superveel plezier aan beleven.
Heb er zelf ook heel veel nuttigs uit gehaald, al zijn het soms alleen bevestigingen van iets dat je voelde of al dacht, dat is altijd weer bruikbaar in de volgende rij-sessie.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 16:54

Je helpen te begrijpen wat je al weet maar nog niet begrepen hebt. :)*

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:52

SheeNegro schreef:
Dan denk ik dat deze afbeelding zeker niet mag ontbreken ;)

[ [url=m/329RJM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vooropgesteld dat ik geen LDR aanhanger ben en al helemaal geen rollkur aanhanger, basseer ik het verschil tussen die twee inderdaad op hetgeen de FEI hierover schrijft. Zoals in bovenstaande afbeeldingen. Rollkur is voor mij dus als er met de neus naar de borst of zelfs soms even tegen de borst wordt gereden. Dus zeg maar een maximaal opgekrulde hals. Bij LDR wordt er gezegd dat er in ieder geval nog iets van lengte in de hals zit, alhoewel ik het middelste plaatje wel richting het randje vindt gaan. Dat anderen, die rollkur rijden, zeggen dat ze LDR rijden, is dus volgens mij een verkeerde interpretatie.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:01

Simpelman schreef:
Je helpen te begrijpen wat je al weet maar nog niet begrepen hebt. :)*

Ja dit was voor mij zeker ook het geval.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:04

Dan mogen ze bij de FEI wel eens brillen gaan uitdelen :o

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:05

Hans Anders laten sponsoren volgend jaar.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:10

damian23 schreef:
Dan mogen ze bij de FEI wel eens brillen gaan uitdelen :o

Is een saai kampioenschap als alle Rollkur ruiters gediskwalificeerd worden :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:13

Geryon schreef:
Simpelman schreef:
Ieder paard kan de hals strekken anders zou hij niet bestaan.
Begin in stap aan de longe, bevestig dit, dan in draf aan de longe, dan in stap er op, enz.

Hier moet ik het mee eens zijn. En dan bedoel ik niet in theorie 'anders zou hij niet bestaan' maar omdat ik dat meemaak in de praktijk. Zelfs een paard met een heel onvoordelige bouw en eigen houding, kan met niet eens zo veel training de hals strekken. In moeilijke gevallen, vind ik eerst neerwaarts, dan voorwaarts erbij fijner werken. Dan verkrijg je eerder ontspanning.

Hals strekken was toch niet hetzelfde als de stretch rijden? Misschien had ik er het woordje "correcte" tussen moeten zetten: In een correcte stretch. daar is ze nog niet aan toe. Tuurlijk kan mijn paard met de neus op de grond. Ook onder het zadel. Maar dan moet ze wel recht gehouden worden, anders maak je een paard er niet beter op. Ze ging fijn los lopen, maar teveel naar binnen vallen (wat ik niet corrigeerde) wat voor problemen ging zorgen.

Pasterza schreef:
Mijn e-pony (met o.a. headshakingsyndroom) longeer ik sinds enkele maanden met chambon en eindelijk begint d'r rug wat te deinen. Lengtebuiging is in draf erg lastig voor d'r, gaat echt plat door de bocht. In stap nauwelijks moeite. Zal dat makkelijker gaan wanneer ze de bovenlijn meer ontspant of werkt het juist andersom?

Pasterza loopt tegen zo'n zelfde probleem aan: een niet correcte lengtebuiging, plat door de bocht, en dus teveel op de binnenschouder vallen. Dat moet wel goed zijn - of iig verbeteren. Anders gaan ze, met hun koppie lekker naar beneden - plat door de bocht en scheef. Dat gebeurd bij mijn paard dus vooral linksom. Corrigeer ik dat niet voldoende, valt ze over de schouder, en wordt linksvoor teveel belast, wat bij haar voor problemen zorgt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:17

Maar dan is de pony toch gewoon nog niet in balans en kun je beter eerst verder gaan met longeren. Hij moet zelf opnieuw zijn balans vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:32

Een paard kan aan de longe perfect in evenwicht zijn en toch volledig de weg kwijt zijn met ruiter.
Het moet ook leren omgaan met het ruitergewicht, dat bereik je alleen door er op te gaan zitten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:38

Daar ben ik het wel mee eens maar plat door de bocht vind ik wel extreem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:39

Dat is ook weer waar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 19:41

Tancreda4 schreef:
Hals strekken was toch niet hetzelfde als de stretch rijden? Misschien had ik er het woordje "correcte" tussen moeten zetten: In een correcte stretch. daar is ze nog niet aan toe. Tuurlijk kan mijn paard met de neus op de grond. Ook onder het zadel. Maar dan moet ze wel recht gehouden worden, anders maak je een paard er niet beter op. Ze ging fijn los lopen, maar teveel naar binnen vallen (wat ik niet corrigeerde) wat voor problemen ging zorgen.

Hals strekken is hetzelfde als in de stretch rijden.
In de stretch rijden is een Bokt term geworden.
Het Amerikaanse stretchen betekent strekken en niet oprekken, dat is de nederlandse interpretatie.

Begin niet met je paard recht te houden dat is heel moeilijk voor hem en voor jou en het verleidt je tot voor je paard onaangename inwerking, maar rijdt hem voorwaarts met stelling en buiging op gebogen lijnen.
Linksom en rechtsom, linksom en rechtsom.
Daar leert hij zijn evenwicht te vinden en het maakt hem sterker.

Verwacht geen perfectie in het begin, dat komt met de jaren.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 27-08-15 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:44

Ik heb een vraagje :o
Mijn 3 jarige is op dit moment ongeveer 3 maanden onder het zadel, waarvan een kleine maand bij mij.
Hij doet het eigenlijk heel braaf, we oefenen veel overgangen, voltes, binnenhoefslag en af en toe gebroken lijntjes. Het grote probleem nu is alleen de aanleuning. De laatste paar keren begint hij in de stap goed los te laten en na te geven. Maar in de draf (en galop) loopt hij nog met zijn hoofd omhoog, als ik met meer druk van voren rijdt gaat hij nog hoger, dus dat werkt niet zo goed.

Is het nu dan het beste om echt met heel weinig contact te rijden en wachten tot hij zich wel ontspant en zijn balans vindt? Of kan ik beter met wat meer contact gaan rijden..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:59

Tancreda4 schreef:

*stille meelezer*

Zag in een WF filmpje wel dat ze dat onderscheid maken, maar daarin is het voor mijn begrippen ook gewoon halstrekken. Alleen regulier halsstrekken (waarbij het paard vaak uit elkaar valt) is niet per se de stretch. Als ik het goed begrepen heb.
https://www.youtube.com/watch?v=lLfF0c22VWA

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 20:36

Bij het regulier hals strekken, volgens het boekje dan wel, houd je contact, anders is het vrije teugel.
Het paard leert de hand te volgen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:47

Ik moet zeggen dat het teugelcontact lichter dan ooit is maar mijn paard is veel gevoeliger geworden en daardoor komen teugelhulpen veel beter door. Ik kan me gewoon niet meer indenken dat ik het ooit anders nog zou willen en dat het anders geweest is. In het begin moest ik mezelf echt inprenten de hand naar voren te doen en niet naar me toe te halen. Dit gaat nu vrijwel als vanzelf.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:02

Wat ik me afvraag, laten jullie wel eens iemand anders op je paard? Stel een minder gevorderd ruiter is geïnteresseerd in vwnw rijden en wil het gevoel krijgen om het te leren. Kan dat kwaad of zou paard daarvan in de war raken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 21:13

Hoe zachter en intenser je contact wordt, hoe intiemer, persoonlijker hoe minder je je het risico wilt nemen dat te laten beschadigen door een lomperik.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:17

Nee op Jaopie komt niemand, komt ook niemand áán verder, mijn instructeur heeft er incidenteel wel eens op gezeten, maar verder zie ik er de meerwaarde niet van in om iemand anders er op te laten.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:19

Tancreda4 schreef:
Pasterza schreef:
Mijn e-pony (met o.a. headshakingsyndroom) longeer ik sinds enkele maanden met chambon en eindelijk begint d'r rug wat te deinen. Lengtebuiging is in draf erg lastig voor d'r, gaat echt plat door de bocht. In stap nauwelijks moeite. Zal dat makkelijker gaan wanneer ze de bovenlijn meer ontspant of werkt het juist andersom?

Pasterza loopt tegen zo'n zelfde probleem aan: een niet correcte lengtebuiging, plat door de bocht, en dus teveel op de binnenschouder vallen. Dat moet wel goed zijn - of iig verbeteren. Anders gaan ze, met hun koppie lekker naar beneden - plat door de bocht en scheef. Dat gebeurd bij mijn paard dus vooral linksom. Corrigeer ik dat niet voldoende, valt ze over de schouder, en wordt linksvoor teveel belast, wat bij haar voor problemen zorgt.

Ik denk dat het één niet zonder het andere kan. Inmiddels zie ik bij mijn e-pony wel iets verbetering :) Vanuit het werk aan de hand wat we voorheen toepasten, vraag ik tijdens het longeren in draf lengtebuiging waar ze eindelijk fysiek op kán reageren. Al is het klein. Soms kijkt ze me uit zichzelf aan om vervolgens weer terug naar buiten of naar voren te kijken. Heel mooi om te zien! Maar we zijn er nog lang niet :+

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:19

Hé, weer ff bijgelezen en veel opgestoken!! Ff een gek vraagje, misschien wel herkenbaar of zit er iets achter verscholen wat me is ontgaan. Ik ben nog steeds heerlijk aan de longe aan het werk en met de dag komt er verbetering. Nu alleen 2 puntjes.

1. Gisteren wisselde ze heel erg qua houding als ze ging strekken en ontspannen. Meestal gaat ze met haar hoofd voor de LL en loopt ze dus naar voren maar gisteren ging ze af en toe plotseling ipv naar voren met haar hoofd naar haar voorbenen toe.

Dus normaal gesproken loopt ze qua hoofd-halshouding zoals hieronder:
Afbeelding

Maar nu ging het meer naar dit, eigenlijk nog dieper:
Afbeelding

De longeerlijn lag heel dicht tegen haar voorbenen aan, ze schopte er als het ware tegen. Ik schrok me in eerste instantie kapot dus ik heb haar gelijk weer actief gereden. Klopt mijn schrikreactie of was dit juist correct? Nogmaals de afbeelding komt heel dichtbij maar voor mijn idee was het nog net iets verder, het was meer naar de voorbenen toegebogen.

Puntje 2. Ik heb zelf altijd geleerd eigenlijk dat een paard, als hij langzamer gaat, makkelijker kan ontspannen. Een oefening die ik ook altijd kreeg toen ik in het zadel nog zo tobde was: Langzamer draven, begon ze te ontspannen richting tempo rijden en dan zodra ze weer vastpakte naar voren rijden en dan weer terug rijden en voor dat laatste stukje ontspanning onder tempo rijden. Dus echt voor het zoeken naar die ontspanning onder tempo.

Nu vind ik het leuke van longeren dat ik heel mijn paardje kan bestuderen, qua anatomie en bewegingen en gedrag. Ik leer er ontzettend veel van en ik haal er veel voldoening uit. Nu is het dus zo dat het me is opgevallen (al weer een tijdje, maar ik wilde weten of het constant is) dat zij in middendraf véél makkelijker loslaat dan in een drafje onder tempo. Ik ben nu zelfs zo ver dat ze in draf en middendraf voor ruim 85% in een stretch loopt, maar zodra ik langzamer vraag ontspannen overgang naar stap te maken gooit ze dat hoofd omhoog en spant ze helemaal op. Tot nu toe heb ik dit opgelost door of even aan te modderen en te kijken of ze zelf tot bezinken komt of door haar weer op tempo te laten lopen en weer terug te nemen en de overgang af te maken als ze braaf is. Maar dit is precies de omgekeerde werking van hoe ik het altijd geleerd heb. Aangezien het meeste dat ik geleerd heb toch wel achterhaald is ben ik toch ook wel benieuwd hoe het hier mee zit

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:20

Het zijn gewoon random plaatjes van internet hoor :x

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:20

Weer fijne foto's van een 'topsporter'. Ik twijfelde even om de link hier te posten. Maar wat doen sommigen hun paard toch aan zeg, het staat zo haaks op wat dressuur zou moeten zijn.

http://ekstrabladet.dk/sport/anden_spor ... rm/5703836

En dit gaat dan per ongeluk, man man waar ben je mee bezig, ik begrijp niet waarom dit toegestaan wordt.