[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:16

Anne_mieke88 schreef:
Joolien schreef:
Ziet er goed ut Michelle! Op de eerste foto drukt ze haar neusje er nog wat uit maar op de andere 2 is ze mooi rond :j

is dat niet juist de bedoeling? op de LL?
Ik weet het niet hoor misschien kan je hier wat aan onderbouwen... daar leer ik weer van :)

Joolien schreef:
Een paard kan biet altijd op de ll komen zeker niet met lang en laag. Je wilt dan een optimale bolling in de rug en dus ook in de hals en de nek. Op deze foto drukt ze nog heel duidelijk de achterhand weg. Als je vergelijkt met de andere foto's zie je dat daar een mooie lijn loopt i de bovenlijn. En ik vind de pony redelijk in balans, nog niet eens zo heel veel op de voorhand. Achter komt prima mee.

Ok dan geef ik je een stelling.Niet dat ik het niet eens ben met wat je zegt... maar om te leren... want dat willen we met dit topic
Wat is dan beter?
Paardje ronder, achterbenen niet meekomend, achter de LL;
Afbeelding

Paard minder rond achterbenen wel ondertredend, op de LL
Afbeelding

of als je beter voorbeeld hebt? :D
Laatst bijgewerkt door Anne_mieke88 op 03-12-13 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:25

Anne_mieke88 schreef:
Joolien schreef:
Een paard kan biet altijd op de ll komen zeker niet met lang en laag. Je wilt dan een optimale bolling in de rug en dus ook in de hals en de nek. Op deze foto drukt ze nog heel duidelijk de achterhand weg. Als je vergelijkt met de andere foto's zie je dat daar een mooie lijn loopt i de bovenlijn. En ik vind de pony redelijk in balans, nog niet eens zo heel veel op de voorhand. Achter komt prima mee.

Ok dan geef ik je een stelling.Niet dat ik het niet eens ben met wat je zegt... maar om te leren... want dat willen we met dit topic
Wat is dan beter?
Paardje ronder, achterbenen niet meekomend, voor de LL;
[ Afbeelding ]

Paard minder rond achterbenen wel ondertredend, op de LL
[ Afbeelding ]

of als je beter voorbeeld hebt? :D

De eerste foto is achter de loodlijn ;)
Het hele idee is om je paard met de rug ontspannen (omhoog) te rijden en buikspieren aangespannen. Als achterhand niet mee komt, kan de rug nooit zo omhoog komen als wanneer achterhand wel goed ondertreed (daarvoor spant je paard buikspieren aan). Dus laatste foto's liever. Maarrrr niet elk paard blijft zo mooi op het achterbeen als je zoveel ruimte van voor geeft. Op de eerste foto van Michelle (jullie zijn trouwens flink verbeterd *\o/* ) gaat het paard bijvoorbeeld een beetje "hangen"/voorover leunen. Je hebt ook paarden die bij zoveel ruimte gaan sterrenkijken en dat helpt natuurlijk niet om de rug ontspannen te krijgen en de achterhand er onder :+

Anne_mieke88

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:30

ooo.. hahah ja natuurlijk IDJ.... ik zal het veranderen... ik ben altijd in de war :=

maar je hebt gelijk hoor...het is ook een beetje vals spelen... want dit zijn moment opnames... Mijn paard blijft echt niet in deze houding lopen :o gaat 2 seconden naar beneden en komt dan weer omhoog... Ik kan haar tegenwoordig wel naar beneden houden maar dat is niet zo ver naar beneden als op deze foto's... dat lukt nog niet...

Dus onderin maakt achter de LL niet zo heel veel uit zolang het paard rond is,,,, maar bovenin dan?

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:44

onwijs nuttig en handig topic, ga alles doorkijken (zal wel even bezig zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:16

Bij beide fotos is het paard er net niet lekker doorheen, wat hij bij de kaak vasthoudt houdt hij ook vast in het bekken waardoor het achterbeen niet voldoende doorkomt, zeker op de 1e foto. Op de 2e foto is hij wel wat meer ondertredend, maar ik mis op beide foto's activiteit en takt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:18

Ik voeg me even in dit topic, en post gelijk en foto :)
Iemand tips? zoals jullie zien loopt paardjelief mooi naar beneden met dr hoofd, maar nog niet helemaal 'zoals het hoort'. Simpel gezegd loopt ze over het algemeen braaf aan de teugel, maar is ze nog niet echt nagevelijk.

*klein beetje achtergrond info: paard is 4 (4,5 om precies te zijn :j ), kende de basis maar meer niet, ik heb haar nu ruim 2 maanden, maar deze foto is gemaakt de 2e keer dat ik op haar reed op stal (waar ze nu dus ook staat). Duidelijke recentere foto heb ik niet, maar as zondag onderlinge wedstrijd op stal dus zal dan een nieuwe plaatsen :)*

Iemand tips? :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:23

Anoniem schreef:
Ik voeg me even in dit topic, en post gelijk en foto :)
Iemand tips? zoals jullie zien loopt paardjelief mooi naar beneden met dr hoofd, maar nog niet helemaal 'zoals het hoort'. Simpel gezegd loopt ze aan de teugel, maar is ze nog niet echt nagevelijk.

*klein beetje achtergrond info: paard is 4 (4,5 om precies te zijn :j ), kende de basis maar meer niet, ik heb haar nu ruim 2 maanden, maar deze foto is gemaakt de 2e keer dat ik op haar reed op stal (waar ze nu dus ook staat). Duidelijke recentere foto heb ik niet, maar as zondag onderlinge wedstrijd op stal dus zal dan een nieuwe plaatsen :)*

Iemand tips? :)

[ Afbeelding ]

Ik krijg pijn in mijn rug van jullie beiden :')
Nee hoor das overdreven maar paard loopt idd in een valse knik, is bijna recht vanaf de schoft tot halverwege de hals en ook de rug is heel recht, sowieso wat extremer recht dan de meeste paarden als ik het zo zie qua bouw. Paard oogt ook niet happy en doet waarschijnlijk enkel zijn hoofd omlaag om de druk in de mond te ontwijken. Ik zou eens vanuit deze houding lekker de hals gaan uitschuiven, met hele kleine stukjes in lengte omlaag, en met je been naar je hand toe rijden zodra hij even omhoog komt. Afleren om als ruiter alles met de hand te doen maar in geduld te kunnen oplossen met hand, been en zit. Met de zit en hand vang je het voorwaartse tempo op door je zit een keer zwaar te maken en je handen te sluiten, je paard mag niet alleen voorwaarts maar ook neerwaarts met het hoofd. Ze moet leren te ontspannen maar dat moet je dan wel kunnen aanbieden in rust en vertrouwen en vertrouwen krijgen in jouw hand. Neem hier de tijd voor, dit kan weken of maanden duren, want het paard moet zijn lijf heel anders gaan gebruiken.

Let ook op dat jij niet te hol gaat zitten met je rug, dat gaat op lange termijn niet goed voor je zijn mar zorgt ook voor onbalans in je bovenlichaam en een stuggere ruiterhand.

Succes :) probeer dit met goede geduldige instructie te doen en een heel leuk dier heb je trouwens onder je kont :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:30

haha dat van mijn rug weet ik, maar komt omdat dit de 2e keer was dat we samen gingen rijden en de 1e keer zonder instructie, dus ik vond het ook een beetje spannend dus zit nogal geforceerd haha :x
goede instructie heb ik, zij rijd mijn paard ook één keer per week!
wat je zegt komt idd wel overeen met wat zij ook zegt :) hoop as zondag een betere foto te hebben, dat kan ik ook de vooruitgang vanaf dit moment laten zien, want we moesten natuurlijk ook even aan elkaar wennen!
maar mag ik vragen waar je precies op baseert dat paard niet helemaal happy is?
En haar rug, idd heel recht nu je het zegt haha, maar dat is echt deze foto, ze is volledig gekeurd en goedgekeurd +:)+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:33

Joolien schreef:
Bij beide fotos is het paard er net niet lekker doorheen, wat hij bij de kaak vasthoudt houdt hij ook vast in het bekken waardoor het achterbeen niet voldoende doorkomt, zeker op de 1e foto. Op de 2e foto is hij wel wat meer ondertredend, maar ik mis op beide foto's activiteit en takt.

:') staat ook op mn proeven... "Impuls impuls impuls"
en tweede foto is genomen tijdens het naar voren rijden dus de snelheid is er wer maar activiteit inderdaad minder.... maar wel meer dan foto 1...
Zal ik verklappen dat foto 1 half jaar geleden was na volledig herstel van blessure en foto 1 van 2 weken geleden... nog steeds herstellende van haar tweede blessure.... Ik hoop dat we snel weer een beetje wat niveau halen wat we rond mei hadden.... :P

bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:37

Anoniem schreef:
haha dat van mijn rug weet ik, maar komt omdat dit de 2e keer was dat we samen gingen rijden en de 1e keer zonder instructie, dus ik vond het ook een beetje spannend dus zit nogal geforceerd haha :x
wat je zegt komt idd wel overeen met wat zij ook zegt :) hoop as zondag een betere foto te hebben, dat kan ik ook de vooruitgang vanaf dit moment laten zien, want we moesten natuurlijk ook even aan elkaar wennen!
En haar rug, idd heel recht nu je het zegt haha, maar dat is echt deze foto, ze is volledig gekeurd en goedgekeurd +:)+

De manier waarop ze uit haar ogen kijkt :P Misschien is het niet zo hoor, maar de oren staan me ook iets te ver naar achteren voor het mooie. Maar goed ze lijkt hier ook wat onzeker, is niet zo gek natuurlijk.
Ik ben benieuwd naar je vooruitgang :)

Annemiek, 2e is idd beter maar ik zou op zo'n moment willen dat ze voor wat ronder blijft, dat ze de kaak iets loslaat, het is maar minimaal.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:41

Ja ik zou ook willen dat ze wat ronder blijft van voor... maar hoe bereik je dat met een paard dat na het zakken meteen omhoog komt...?
Hoe ik het nu op los:

ik schuif haar mm per mm uit en zodra ze iets omhoog komt doe ik mn handen opzij zodat ik nog wel contact heb en leg beide kuiten aan... ik kan inmiddels halve volte met uitgeschoven nek rijden zonder dit "trucje" alleen nog niet met haar neus door het zand.
het is lastig te activeren, van voor naar beneden houden en dat zonder zelf naar voren te kukkelen... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:54

Joolien schreef:
Anoniem schreef:

De manier waarop ze uit haar ogen kijkt :P Misschien is het niet zo hoor, maar de oren staan me ook iets te ver naar achteren voor het mooie. Maar goed ze lijkt hier ook wat onzeker, is niet zo gek natuurlijk.
Ik ben benieuwd naar je vooruitgang :)

Annemiek, 2e is idd beter maar ik zou op zo'n moment willen dat ze voor wat ronder blijft, dat ze de kaak iets loslaat, het is maar minimaal.

oh zo, ja ze is wel redelijk onzeker, wacht heel erg af wat de ruiter doet en is daar hel afhankelijk van (tegen mn been aanhangen bijvoorbeeld), maar om te laten zien dat ze echt wel happy is, even deze foto, was de eerste keer in de buitenbak, dus van alles te zien haha (is op dezelfde dag gemaakt, alleen zo'n 20 minuten later :) ) en nog bedankt trouwens, leuk beest is ze zeker <3 en de foto met vooruitgang heb je van me tegoed :j
Afbeelding
(op deze foto hoef ik geen commentaar, want wat hier allemaal rijtechnisch en qua houding niet aan klopt weet ik _O- )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 08:52

Het probleem is vaak het naar voren kukelen van de ruiter waardoor het paard niet kan (blijven) zakken. Zeker in het stadium waarbij paard te slap is om in balans over 4 benen te lopen :)

Ik heb voor t eerst weer een M proefje doorgenomen haha (uit mn hoofd geleerd en gereden)

Waarschijnlijk word het ook zonder voorlezer rijden (althans minimaal 1 proef) bij het luisteren naar de voorlezer vergeten we allebei wat we aan het doen zijn (zelfs als ik de proef ken haha)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:15

Hoi S_en_Z lang geleden :+

Vroeger reed ik ook beter als ik de proef vanbuiten kende en hem alleen reed. Maar met wat oefenen in de les, lukt het rijden met voorlezen beter. Maar dat kan ook zijn omdat mijn paard en ik het laatste jaar met sprongen vooruit zijn gegaan. (Toch wel een heel deel dankzij dit topic)

Ik denk trouwens dat Michelle meer LDR rijdt en Annemieke echt vwnw, beide technisch correct. Alleen is het nog een kunst denk ik om vanuit LDR naar vwnw te gaan en omgekeerd.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 09:19

Hmm.. Die ken ik nog niet.. Wat betekend LDR SheeNegro..?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:26

Laag Diep Rond, niet verwarren met de rollkur! ;)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:31

Eventjes ter illustratie:
http://horses.nl/fotos/laag-diep-en-rond/
Persoonlijk zie ik het liever meer uitgeschoven, maar dit voor het idee.

Een mooier voorbeeld van de variaties :
Afbeelding

Wat ik zie, tussen 1 en 3 is geen hoogte verschil in houding, enkel het neusje is eruit geschoven. Het zou leuk zijn om te kunnen zien welke spieren er juist worden aangesproken, want dat verklaard volgens mij wel veel. ;)

Maar ik bedoel dus nr 2 voor LDR en het spelen tussen 2 en 3 is volgens mij een heel gymnastiserende oefening.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 09:41

Aaahh ik kon hem even niet plaatsen.
Handig plaatje trouwens!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:49

Mag ik hier ook een filmpje van Anky plaatsen? Ik heb bij NIC in Assen een clinic van haar gezien, ik ben zelf enorm gecharmeerd van haar simpele manier van uitleggen, erg luchtig en makkelijk. Uiteraard helpt het als je zelf een kant en klaar paard onder je bips hebt, maar ik raak er wel door geinspireerd.
Gister zag ik een clinic van haar waar ze zelf rijdt met een erg lang paard, waarbij ik het erg leuk vond om te zien hoe veel afwisseling zij een paard biedt (creatief!). In het begin ligt de nadruk ook op teugels, druk etc echter naarmate de clinic vordert, heb ik de indruk dat er een valse knik ontstaat. Maar goed, wie ben ik?
Mag ik deze delen en jullie reactie hier op vragen? Ik ben dus niet op zoek naar kritiek, maar opbouwende argumenten naar wat Anky met haar paard eigenlijk laat zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:53

Jotoma schreef:
Mag ik hier ook een filmpje van Anky plaatsen? Ik heb bij NIC in Assen een clinic van haar gezien, ik ben zelf enorm gecharmeerd van haar simpele manier van uitleggen, erg luchtig en makkelijk. Uiteraard helpt het als je zelf een kant en klaar paard onder je bips hebt, maar ik raak er wel door geinspireerd.
Gister zag ik een clinic van haar waar ze zelf rijdt met een erg lang paard, waarbij ik het erg leuk vond om te zien hoe veel afwisseling zij een paard biedt (creatief!). In het begin ligt de nadruk ook op teugels, druk etc echter naarmate de clinic vordert, heb ik de indruk dat er een valse knik ontstaat. Maar goed, wie ben ik?
Mag ik deze delen en jullie reactie hier op vragen? Ik ben dus niet op zoek naar kritiek, maar opbouwende argumenten naar wat Anky met haar paard eigenlijk laat zien!

ik zou t filmpje graag willen zien!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 09:57

Jotoma schreef:

Ben benieuwd!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:40

Maar wat is beter vwnw of ldr en afwisselen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:42

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:51

SheeNegro schreef:
Eventjes ter illustratie:
http://horses.nl/fotos/laag-diep-en-rond/
Persoonlijk zie ik het liever meer uitgeschoven, maar dit voor het idee.

Een mooier voorbeeld van de variaties :
[ Afbeelding ]

Wat ik zie, tussen 1 en 3 is geen hoogte verschil in houding, enkel het neusje is eruit geschoven. Het zou leuk zijn om te kunnen zien welke spieren er juist worden aangesproken, want dat verklaard volgens mij wel veel. ;)

Maar ik bedoel dus nr 2 voor LDR en het spelen tussen 2 en 3 is volgens mij een heel gymnastiserende oefening.

Is even kijken... als ik het vanaf de plaatjes mag beoordelen vind ik 3 er het fijnst uitzien.... op plaatje 1 en 2 heeft hij een strenge hand en treden de achterbenen niet helemaal onder de massa :')
Wel mag hij op plaatje 3 naar voren kijken... :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:54

Die van mij loopt in alle drie de plaatjes wel eigenlijk..

Ik wissel wat af, neem soms wat korter geef soms wat langer. Geef haar afentoe de kans om te stretchen. In het ronde kan ik haar iets makkelijker buigen in het middenlijf en achter actief maken zonder dat ze direct de kaak vast zet. Echter kan ik haar in het lange makkelijker laten ontspannen :)

Denk dat er geen fout of goed is eigenlijk.. Voor ALLE halshoudingen (laag of opgericht) geldt imo hetzelfde: afwisseling in oprichting en halshouding is nodig om een paard los en soepel te krijgen en te houden.

Paarden die iedere dag een uur in hetzelfde houdinkje gereden worden zullen ook in een houdinkje "ontwikkelen".

Je wil geen houdinkje veinzen, je wil dat het paard ten alle tijde naar de hand toe is, hoog en laag ingesteld. Kort of lang :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 04-12-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt