Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Oliefanter schreef:Dus je hebt ze wel al goed zien rijden met jonge paarden
burl schreef:Op deze manier probeert ze het hoofd omhoog en naar de hand te rijden.
burl schreef:Beide paarden houden zich vast in het lichaam. Een paard moet als het ware voor je uit willen lopen. Deze paarden doen dat niet. Ze houden zich in, zijn terug in hun beweging. In dat geval is het het beste om ze even goed naar voren te rijden met de bedoeling dat de paarden het werk willen aanpakken cq. over willen nemen. Ik ben natuurlijk geen Emmelie maar dit is wat ik zie en wat ik zeer waarschijnlijk ook zou doen wanneer het paard niet wil aanpakken.
Oliefanter schreef:Jezus Vur, en dat moet dan een top ruiter voorstellen... Om bij te huilen,
jasmijn78 schreef:Nog even over het filmpje van Nombrado:
http://www.youtube.com/watch?v=1WlcXhTjqi0
Is dit jouw ideaal Nombrado? Is dit volgens jou perfectie? Ik kan de show en de militaire discipline en precisie waarmee ze hun show opvoeren en de figuren uitvoeren en de hele aankleding etc. erg waarderen hoor. Laat ik dat vooropstellen. Maar als ik er dressuurtechnisch naar ga kijken vind ik het niet zo heel overtuigend. Die hoge school oefeningen vind ik altijd spectaculair. Maar als ik dan kijk naar de rest... Appuyementen met nauwelijks lengtebuiging, stekerige uitgestrekte drafjes, verschillende pirouettes waarbij het paard bijna om zijn as draaide en volledig door het binnenbeen heen viel (over balans gesproken). Een paard kwam overkruist uit de pirouette. Wissels die na de hulp werden gesprongen. Wissels (oh nee, ik moet zeggen changementen) die heel vlak werden gesprongen. Een paard die geheel niet taktzuiver was in de draf.... Ik vond de meeste paarden ook allemaal erg strak tonen. Vergelijkbaar met de vos in je OP.
Verder wil ik dit instituut absoluut niet afkraken of zo. Als ik de gelegenheid had zou ik zeker zo'n show bezoeken. Ik denk dat in zo'n grote show de individuele uitvoering wel een beetje ondergeschikt is aan het gezamenlijk optreden. Maakt verder ook niet uit, is net wat je doel is. Maar dressuurtechnisch vind ik het niet mooier/beter dan wat ik in de int. GP zie. Dan zie ik liever de tot 20 van de wereldranglijst.
Oliefanter schreef:Ik snap inderdaad het idee erachter wel, alleen lijkt de uitvoering me op deze manier maar niets...
Burl: zou jij jezelf op deze manier willen identificeren en het met een 3 jarige op dezelfde manier aanpakken? (inclusief slofteugel?) Of wat zou jij er aan veranderen?
jasmijn78 schreef:nombrado schreef:maar vind de zit en handvoering wel erg mooi...zoals het zou horen.
Zo zie je maar dat je nog zo mooi kan zitten en nog zo mooi de teugels vast kan houden, maar dat dat geen garantie is voor een hele goede uitvoering.
burl schreef:ik vind het nog best wel meevallen hoor. De slof hangt los. Je ziet duidelijk dat Emmelie behoorlijk moet werken om het paard voorwaarts te houden. Daarbij zijn het ook nog eens dekhengsten. Die moet je met hun aandacht bij het werk houden en ze niet de tijd geven om met andere zaken bezig te zijn.
De filmpjes die Nombrado plaatste van de Cadre Noir zijn voor mijn circusfilmpjes. Dat heeft in mijn ogen niet veel met rijkunst te maken.
Toevoeging: De paarden van Emmelie kruipen achter de teugel. Dit is een gevolg van het niet voorwaarts (aan de hulp) zijn. Dat is dus de reden dat zij ze overdreven naar voren rijdt. Op deze manier probeert ze het hoofd omhoog en naar de hand te rijden.
Oliefanter schreef:Ik snap inderdaad het idee erachter wel, alleen lijkt de uitvoering me op deze manier maar niets...
Burl: zou jij jezelf op deze manier willen identificeren en het met een 3 jarige op dezelfde manier aanpakken? (inclusief slofteugel?) Of wat zou jij er aan veranderen?
burl schreef:ik vind het nog best wel meevallen hoor. De slof hangt los. Je ziet duidelijk dat Emmelie behoorlijk moet werken om het paard voorwaarts te houden. Daarbij zijn het ook nog eens dekhengsten. Die moet je met hun aandacht bij het werk houden en ze niet de tijd geven om met andere zaken bezig te zijn.
De filmpjes die Nombrado plaatste van de Cadre Noir zijn voor mijn circusfilmpjes. Dat heeft in mijn ogen niet veel met rijkunst te maken.
Toevoeging: De paarden van Emmelie kruipen achter de teugel. Dit is een gevolg van het niet voorwaarts (aan de hulp) zijn. Dat is dus de reden dat zij ze overdreven naar voren rijdt. Op deze manier probeert ze het hoofd omhoog en naar de hand te rijden.
burl schreef:Ik rijd nooit met slof. En of ik het op dezelfde manier zou aanpakken? Ja, waarschijnlijk wel maar dan zonder slof. Alleen kan ik van af deze plaats niet beoordelen hoe de jonge hengsten te rijden zijn. Maar als ze wat praatjes hebben dan kun je ze maar beter aan het werk zetten zodat ze bij de les blijven.
Dit is een 3 jarige ruin die net een paar weken onder het zadel is. http://www.youtube.com/watch?v=vX13_5gnd4g
Lijkt dit je beter te passen Oliefanter?
Hermelientje schreef:burl schreef:Ik rijd nooit met slof. En of ik het op dezelfde manier zou aanpakken? Ja, waarschijnlijk wel maar dan zonder slof. Alleen kan ik van af deze plaats niet beoordelen hoe de jonge hengsten te rijden zijn. Maar als ze wat praatjes hebben dan kun je ze maar beter aan het werk zetten zodat ze bij de les blijven.
Dit is een 3 jarige ruin die net een paar weken onder het zadel is. http://www.youtube.com/watch?v=vX13_5gnd4g
Lijkt dit je beter te passen Oliefanter?
Ik zie vooral op dit filmpje dat de beeldverhoudingen niet kloppen. Ligt dat aan mijn computer? Maar je moet er wel mee oppassen Burl want voor je het weet wordt jij een beroemde ruiter en dan zal Nombrado er een still uitpeuteren en dan zal blijken - net als op die still die Nombrado plaatste van Anky met Nelson - dat Desperados x Ruiz Soler veel te kort is en Burl veel te lang is en dan krijg je weer dat gezeur over paarden die veel te kort gaan achter.
Hermelientje schreef:burl schreef:ik vind het nog best wel meevallen hoor. De slof hangt los. Je ziet duidelijk dat Emmelie behoorlijk moet werken om het paard voorwaarts te houden. Daarbij zijn het ook nog eens dekhengsten. Die moet je met hun aandacht bij het werk houden en ze niet de tijd geven om met andere zaken bezig te zijn.
Ik ben het met jou eens. Dit zijn paarden die net onder het zadel zijn. Ze hoeven niets meer te kunnen dan voorwaarts. Ik zou er zelf nooit op durven klimmen op zo'n jonge hengst, maar het schijnt toch echt het minste stress op te leveren voor een jong paard, gewoon snelle "onderdompeling" in wat er verlangt wordt en duidelijk maken wat je bedoelt en ze geen kans geven hun eigen ding te gaan doen. Hier is best al veel onderzoek naar gedaan, ook naar aanleiding van de manier waarop Monty Roberts paarden snel zadelmak maakt en het schijnt zo slecht niet te zijn. En waarom zou het trouwens zielig zijn voor een jong dier om wat sneller te gaan? Doen ze uit zichzelf ook graag. Langzaam draven is toch veel zwaarder voor een paard. En helemaal losgooien Oliefanter lijkt me niet zo slim met een paard wat nog zo weinig balans heeft, dat zal Emmellie vast wel doen als een paard verder is. Ik vind persoonlijk dat als het dan leidt tot het resultaat uit het filmpje van Apache op een leeftijd van net 8 jaar en tot zeer veel jonge hengsten die haar volkomen lijken te vertrouwen, dat zij wel zal weten wat ze doet en ik zou het dan ook het liefste aan haar vragen waarom ze zo rijdt en waarom ze er een slofteugel aandoet.![]()
.