Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:16

Filmpjes weg geklikt: tempo te hoog, paard wordt in elkaar getrokken. Dit heeft niets meer met rijkunst te maken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:17

Heb het eerste filmpje even bekeken. Ik vraag me af waarom het paard, een driejarige, zo lang in zo'n nogal erg ronde houding wordt gereden. Hij kantelt ook steeds zijn hoofd. Dat valt mij op. Zou hierbij graag willen weten waarom dit functioneel zou zijn. Zeker in combinatie met de slof - waar is die voor nodig? Ik zie zelf liever meer afwisseling in houding (en richting) bij een gelijkblijvend tempo. Jammer dat je de ruiter niet kunt vragen om een toelichting.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:17

en waarom willen de paarden niet naar voren?
zijn de ruiters niet bang, dat ze anders gaan springen?
en ze daarom maar naar voren jagen?
3 jaar tsssssssssss om te huilen
win eerst eens het vertrouwen van zon dier, en ga er dan rustig mee aan het werk
wat zal dit dier het fijn gaan vinden....dit hoort voor mij in de categorie `paard breken`
niet mijn manier

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:19

Nombrado we zijn het eens! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:21

ik vind het nog best wel meevallen hoor. De slof hangt los. Je ziet duidelijk dat Emmelie behoorlijk moet werken om het paard voorwaarts te houden. Daarbij zijn het ook nog eens dekhengsten. Die moet je met hun aandacht bij het werk houden en ze niet de tijd geven om met andere zaken bezig te zijn.
De filmpjes die Nombrado plaatste van de Cadre Noir zijn voor mijn circusfilmpjes. Dat heeft in mijn ogen niet veel met rijkunst te maken.

Toevoeging: De paarden van Emmelie kruipen achter de teugel. Dit is een gevolg van het niet voorwaarts (aan de hulp) zijn. Dat is dus de reden dat zij ze overdreven naar voren rijdt. Op deze manier probeert ze het hoofd omhoog en naar de hand te rijden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:36

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:40

Goh, ik heb nu juist niet de indruk dat ze probeert ze naar de hand te rijden, de hand zit er strak aan (ook al hangt de slof los), en ze jaagt ze wel erdoor, misschien is dat de bedoeling dan dat ze niet erg aan het been zijn, maar wat ik altijd geleerd heb is:
- licht aanliggend onderbeen --> geen reactie
- drukkende onderkuit --> geen reactie
- tik met hiel of spoor --> geen reactie
--> alles los van voren en eens 'vliegen' tot ze wel willen reactie geven op het been...

Misschien is dit ook niet 'de juiste' manier, maar op deze manier zie ik het ook niet, heb altijd geleerd overhaasting eerst weg te werken als er iets is waar ze nu naartoe werkt is het wel dat...
Dat ze achter de teugel kruipen komt zoals ik het zie niet enkel van het niet voorwaarts zijn, wel van een combinatie van niet voorwaarts zijn met een te strakke teugelvoering...

Dat het goedgekeurde denkhengsten zijn doet voor mij er niets toe, ze rijdt alleen in een afgesloten binnenpiste, en als zo'n paard nu eens zich niet de hele tijd kan concentreren, who cares?!

laatste filmpje: klopt ziet er beter uit maar het lijkt wel nog steeds alsof ze het paard in een houtgreep vast heeft, ik vraag me af wat er gebeurt als de de druk van één van de twee teugels loslaat (binnenteugel) en de lijn van elleboog-arm-bit is ook gebroken...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:42

burl schreef:
Op deze manier probeert ze het hoofd omhoog en naar de hand te rijden.

Die indruk bij de merrie Eos heb ik nou niet bepaald, de slof zit wel dusdanig strak dat het hoofd echt niet omhoog kan.

Ik denk dat ze ze eerst overdreven voorwaarts rijdt, zodat ze op den duur haar hand op gaan zoeken en daardoor ook de hand gaan volgen voorwaarts neerwaarts (kan ik nu op zo'n filmpje nog niet ontdekken). Die Eos zou pas 14 dagen zadelmak zijn, dus er gaat vast nog een heleboel gebeuren.

Oliefanter

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:47

Ik snap inderdaad het idee erachter wel, alleen lijkt de uitvoering me op deze manier maar niets...

Burl: zou jij jezelf op deze manier willen identificeren en het met een 3 jarige op dezelfde manier aanpakken? (inclusief slofteugel?) Of wat zou jij er aan veranderen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:57

Nog even over het filmpje van Nombrado:
http://www.youtube.com/watch?v=1WlcXhTjqi0

Is dit jouw ideaal Nombrado? Is dit volgens jou perfectie? Ik kan de show en de militaire discipline en precisie waarmee ze hun show opvoeren en de figuren uitvoeren en de hele aankleding etc. erg waarderen hoor. Laat ik dat vooropstellen. Maar als ik er dressuurtechnisch naar ga kijken vind ik het niet zo heel overtuigend. Die hoge school oefeningen vind ik altijd spectaculair. Maar als ik dan kijk naar de rest... Appuyementen met nauwelijks lengtebuiging, stekerige uitgestrekte drafjes, verschillende pirouettes waarbij het paard bijna om zijn as draaide en volledig door het binnenbeen heen viel (over balans gesproken). Een paard kwam overkruist uit de pirouette. Wissels die na de hulp werden gesprongen. Wissels (oh nee, ik moet zeggen changementen) die heel vlak werden gesprongen. Een paard die geheel niet taktzuiver was in de draf.... Ik vond de meeste paarden ook allemaal erg strak tonen. Vergelijkbaar met de vos in je OP.

Verder wil ik dit instituut absoluut niet afkraken of zo. Als ik de gelegenheid had zou ik zeker zo'n show bezoeken. Ik denk dat in zo'n grote show de individuele uitvoering wel een beetje ondergeschikt is aan het gezamenlijk optreden. Maakt verder ook niet uit, is net wat je doel is. Maar dressuurtechnisch vind ik het niet mooier/beter dan wat ik in de int. GP zie. Dan zie ik liever de tot 20 van de wereldranglijst.

burl schreef:
Beide paarden houden zich vast in het lichaam. Een paard moet als het ware voor je uit willen lopen. Deze paarden doen dat niet. Ze houden zich in, zijn terug in hun beweging. In dat geval is het het beste om ze even goed naar voren te rijden met de bedoeling dat de paarden het werk willen aanpakken cq. over willen nemen. Ik ben natuurlijk geen Emmelie maar dit is wat ik zie en wat ik zeer waarschijnlijk ook zou doen wanneer het paard niet wil aanpakken.

Dat was ook mijn idee toen ik de filmpjes zag. Verder zijn het hele jonge dieren, dus work-in-progress dacht ik zo. Als je iets aan het oplossen bent, dan is de uitvoering soms even niet zo mooi. Zij rijdt zoveel jonge paarden.... Als je haar binnenkort met deze paarden in de ring ziet dan weet je of deze aanpak heeft gewerkt of niet. Tot die tijd zou ik er niet te hard over oordelen.

Oliefanter schreef:
Jezus Vur, en dat moet dan een top ruiter voorstellen... Om bij te huilen,

Maar moet een topruiter dan altijd perfectie laten zien? Die komen toch ook problemen tegen die ze moeten oplossen? Die hebben toch ook wel eens dagen dat het even niet lukt als anders. Of dat ze het even over een andere boeg gooien om te kijken of een andere aanpak werkt? Waarom altijd zo snel conclusies trekken?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:14

jasmijn78 schreef:
Nog even over het filmpje van Nombrado:
http://www.youtube.com/watch?v=1WlcXhTjqi0

Is dit jouw ideaal Nombrado? Is dit volgens jou perfectie? Ik kan de show en de militaire discipline en precisie waarmee ze hun show opvoeren en de figuren uitvoeren en de hele aankleding etc. erg waarderen hoor. Laat ik dat vooropstellen. Maar als ik er dressuurtechnisch naar ga kijken vind ik het niet zo heel overtuigend. Die hoge school oefeningen vind ik altijd spectaculair. Maar als ik dan kijk naar de rest... Appuyementen met nauwelijks lengtebuiging, stekerige uitgestrekte drafjes, verschillende pirouettes waarbij het paard bijna om zijn as draaide en volledig door het binnenbeen heen viel (over balans gesproken). Een paard kwam overkruist uit de pirouette. Wissels die na de hulp werden gesprongen. Wissels (oh nee, ik moet zeggen changementen) die heel vlak werden gesprongen. Een paard die geheel niet taktzuiver was in de draf.... Ik vond de meeste paarden ook allemaal erg strak tonen. Vergelijkbaar met de vos in je OP.

Verder wil ik dit instituut absoluut niet afkraken of zo. Als ik de gelegenheid had zou ik zeker zo'n show bezoeken. Ik denk dat in zo'n grote show de individuele uitvoering wel een beetje ondergeschikt is aan het gezamenlijk optreden. Maakt verder ook niet uit, is net wat je doel is. Maar dressuurtechnisch vind ik het niet mooier/beter dan wat ik in de int. GP zie. Dan zie ik liever de tot 20 van de wereldranglijst.

nee, dit vind ik zeker geen perfectie
maar vind de zit en handvoering wel erg mooi...zoals het zou horen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:19

nombrado schreef:

Zo zie je maar dat je nog zo mooi kan zitten en nog zo mooi de teugels vast kan houden, maar dat dat geen garantie is voor een hele goede uitvoering. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:26

Oliefanter schreef:
Ik snap inderdaad het idee erachter wel, alleen lijkt de uitvoering me op deze manier maar niets...

Burl: zou jij jezelf op deze manier willen identificeren en het met een 3 jarige op dezelfde manier aanpakken? (inclusief slofteugel?) Of wat zou jij er aan veranderen?

Ook ik voelde niet de behoefte om de clips af te kijken, met alle respect; maar als je zo'n grote naam hebt binnen paardenland, dan sta je ergens voor. Als je bij een driejarige een slof nodig hebt, en hem vervolgens nog zo (imo) verkeerd weet te rijden, verlies je bij mij een hoop credits.

Ik ben in heel veel zaken flexibel maar niet wat betreft hulpteugels. Die mogen in mijn optiek zelden tot nooit worden gebruikt tijdens het rijden. Vanaf de grond is het een ander verhaal, al kan ik me daar ook niet echt in vinden. Waar de kunde van de ruiter ophoudt, komen de hulpteugels tevoorschijn.

Dit filmpje is voor mij het perfecte voorbeeld van hoe het niet moet en wat er verkeerd gaat als je allemaal hulpteugels aan je paard gaat hangen. Paarden hebben die hulpteugels echt niet nodig, hulpteugels zijn er voor de ruiter.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:26

pien_2010 schreef:

:wow: :wow: :wow:

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 21:26

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Zo zie je maar dat je nog zo mooi kan zitten en nog zo mooi de teugels vast kan houden, maar dat dat geen garantie is voor een hele goede uitvoering. :)

zie ik liever dan het gefrut in monden en opengesperde monden, bloedende tongen....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:28

burl schreef:
ik vind het nog best wel meevallen hoor. De slof hangt los. Je ziet duidelijk dat Emmelie behoorlijk moet werken om het paard voorwaarts te houden. Daarbij zijn het ook nog eens dekhengsten. Die moet je met hun aandacht bij het werk houden en ze niet de tijd geven om met andere zaken bezig te zijn.
De filmpjes die Nombrado plaatste van de Cadre Noir zijn voor mijn circusfilmpjes. Dat heeft in mijn ogen niet veel met rijkunst te maken.

Toevoeging: De paarden van Emmelie kruipen achter de teugel. Dit is een gevolg van het niet voorwaarts (aan de hulp) zijn. Dat is dus de reden dat zij ze overdreven naar voren rijdt. Op deze manier probeert ze het hoofd omhoog en naar de hand te rijden.

Maar dan ben je voor mij eigenlijk al te laat, wat Emmelie doet is problemen oplossen. Dat doen we allemaal, maar sommige problemen mogen gewoon niet voorkomen, en al helemaal niet bij zo'n amazone.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:29

Oliefanter schreef:

Ik rijd nooit met slof. En of ik het op dezelfde manier zou aanpakken? Ja, waarschijnlijk wel maar dan zonder slof. Alleen kan ik van af deze plaats niet beoordelen hoe de jonge hengsten te rijden zijn. Maar als ze wat praatjes hebben dan kun je ze maar beter aan het werk zetten zodat ze bij de les blijven.
Dit is een 3 jarige ruin die net een paar weken onder het zadel is. http://www.youtube.com/watch?v=vX13_5gnd4g
Lijkt dit je beter te passen Oliefanter?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:33

burl schreef:

Ik ben het met jou eens. Dit zijn paarden die net onder het zadel zijn. Ze hoeven niets meer te kunnen dan voorwaarts. Ik zou er zelf nooit op durven klimmen op zo'n jonge hengst, maar het schijnt toch echt het minste stress op te leveren voor een jong paard, gewoon snelle "onderdompeling" in wat er verlangt wordt en duidelijk maken wat je bedoelt en ze geen kans geven hun eigen ding te gaan doen. Hier is best al veel onderzoek naar gedaan, ook naar aanleiding van de manier waarop Monty Roberts paarden snel zadelmak maakt en het schijnt zo slecht niet te zijn. En waarom zou het trouwens zielig zijn voor een jong dier om wat sneller te gaan? Doen ze uit zichzelf ook graag. Langzaam draven is toch veel zwaarder voor een paard. En helemaal losgooien Oliefanter lijkt me niet zo slim met een paard wat nog zo weinig balans heeft, dat zal Emmellie vast wel doen als een paard verder is. Ik vind persoonlijk dat als het dan leidt tot het resultaat uit het filmpje van Apache op een leeftijd van net 8 jaar en tot zeer veel jonge hengsten die haar volkomen lijken te vertrouwen, dat zij wel zal weten wat ze doet en ik zou het dan ook het liefste aan haar vragen waarom ze zo rijdt en waarom ze er een slofteugel aandoet. ;)

@vur
Ik had dat filmpje over Totilas al eens eerder bekeken en toen had ik ook zoiets van het is wel een erg gekleurd verhaal. Maar ik vond het nu extra interessant omdat zij het juist over die kleine verschillen hadden zoals het in de wending op de binnenste of buitenste zitbeenknobbel zitten. Ach en misschien zit Edward scheef (zal nog eens goed kijken) maar effectief is het allemaal zeker wel. En het lijkt me niet dat Rath daar last van zoals professor suggereert, want de problemen waren er in het begin niet die kwamen pas later. Grappig dat jij dat zei over Emmellie, ik dacht gisteravond toen ik dat filmpje met Apache bekeek het is net Edward maar dan een subtiele lichtgewicht uitvoering ervan.

Filmpjes van het cadre noir moet ik nog bekijken. Die Lusitano vind ik ook niet zo fijn Setteke, hoe gek ik ook op dat type paard ben. Dat vind ik zo'n voorbeeld waar de voor- en achterhand niet bij elkaar horen zoals vur eerder zei over sommige iberische paarden. En zo ontzettend veel tactfouten. En het achterbeen treedt helemaal niet onder wat ik best gek vind want dat doen ze vanzelf juist zo goed. Volgens mij willen veel van dit type paarden wel "dragen" maar dan op hun manier, houden ze zich in, worden ze traag en stuwen ze te weinig. Ik denk dat dit paard juist eens lekker voorwaarts moet worden gereden. Dit was het plaatje wat ik ook heel veel zag op de Sicab dit jaar en mijn voorkeur heeft het gewoon niet, maar smaken verschillen natuurlijk. Ik zie liever jouw filmpje van de Duitse L proef of mijn filmpje van Apache als we even wat achtjarige paarden vergelijken.
Ik heb van zo'n barok paard een heel ander voorkeursplaatje in mijn hoofd, namelijk van de Spaanse young riders die ik in Duitsland heb gezien op een stal waar ze trainden (vaak met PRE's) en die veel meer volgens de Duitse en/of moderne stijl reden (inclusief iets diepere houding, zeg maar volgens de toegestane plaatjes van de FEI) en die hun paarden lekker voorwaarts losreden. Die paarden gingen vele malen beter en waren vooral veel losser in hun lijf en hadden veel meer schwung.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:47

burl schreef:
Ik rijd nooit met slof. En of ik het op dezelfde manier zou aanpakken? Ja, waarschijnlijk wel maar dan zonder slof. Alleen kan ik van af deze plaats niet beoordelen hoe de jonge hengsten te rijden zijn. Maar als ze wat praatjes hebben dan kun je ze maar beter aan het werk zetten zodat ze bij de les blijven.
Dit is een 3 jarige ruin die net een paar weken onder het zadel is. http://www.youtube.com/watch?v=vX13_5gnd4g

Ik zie vooral op dit filmpje dat de beeldverhoudingen niet kloppen. Ligt dat aan mijn computer? Maar je moet er wel mee oppassen Burl want voor je het weet wordt jij een beroemde ruiter en dan zal Nombrado er een still uitpeuteren en dan zal blijken - net als op die still die Nombrado plaatste van Anky met Nelson - dat Desperados x Ruiz Soler veel te kort is en Burl veel te lang is en dan krijg je weer dat gezeur over paarden die veel te kort gaan achter. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:50

Van Nombrado kan ik dat hebben. Haar visie neem ik niet zo serieus. ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:51

Askja schreef:
en echt, ik zou willen dat ik zo kon zitten als Edward, zo licht en los en nooit tegen de beweging. Hips don't lie, om met Shakira te spreken :D

:D

Askja hoe kom ik nu nog aan Dressurstudien van dec 2012, tips?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:57

burl schreef:
Van Nombrado kan ik dat hebben. Haar visie neem ik niet zo serieus. ;)

Het spijt me zeer, maar ik zit er aan te denken om hier niet meer te posten. . . waarom is het steeds nodig om nog een steek na te geven?

Echt mensen, grow up.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:01

Hermelientje schreef:
burl schreef:

Ik zie vooral op dit filmpje dat de beeldverhoudingen niet kloppen. Ligt dat aan mijn computer? Maar je moet er wel mee oppassen Burl want voor je het weet wordt jij een beroemde ruiter en dan zal Nombrado er een still uitpeuteren en dan zal blijken - net als op die still die Nombrado plaatste van Anky met Nelson - dat Desperados x Ruiz Soler veel te kort is en Burl veel te lang is en dan krijg je weer dat gezeur over paarden die veel te kort gaan achter. :+

kzie dit liever dan de eerder geplaatste...mooi rustig ontspannen gedragen tempo, alleen helaas wel te diep....weet niet of het paard dit zelf doet? of afgedwongen? neus achter de ll houd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:06

Hermelientje schreef:
burl schreef:

Ik ben het met jou eens. Dit zijn paarden die net onder het zadel zijn. Ze hoeven niets meer te kunnen dan voorwaarts. Ik zou er zelf nooit op durven klimmen op zo'n jonge hengst, maar het schijnt toch echt het minste stress op te leveren voor een jong paard, gewoon snelle "onderdompeling" in wat er verlangt wordt en duidelijk maken wat je bedoelt en ze geen kans geven hun eigen ding te gaan doen. Hier is best al veel onderzoek naar gedaan, ook naar aanleiding van de manier waarop Monty Roberts paarden snel zadelmak maakt en het schijnt zo slecht niet te zijn. En waarom zou het trouwens zielig zijn voor een jong dier om wat sneller te gaan? Doen ze uit zichzelf ook graag. Langzaam draven is toch veel zwaarder voor een paard. En helemaal losgooien Oliefanter lijkt me niet zo slim met een paard wat nog zo weinig balans heeft, dat zal Emmellie vast wel doen als een paard verder is. Ik vind persoonlijk dat als het dan leidt tot het resultaat uit het filmpje van Apache op een leeftijd van net 8 jaar en tot zeer veel jonge hengsten die haar volkomen lijken te vertrouwen, dat zij wel zal weten wat ze doet en ik zou het dan ook het liefste aan haar vragen waarom ze zo rijdt en waarom ze er een slofteugel aandoet. ;)

.

Nee hoor, is mijn ervaring niet met jonge hengsten
nooit problemen mee gehad.
gewoon de aandacht bij de les, maar niet saai 20 rondjes rond de hoefslag crossen. Dan hebben ze ook tijd om te gaan klooien.
Als het paard nog weinig eigen balans heeft (niet zo gek voor een 3 jarige overigens) kan je er beter aan gaan werken aan de longe (en dan ook niet alleen maar hoog tempo)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 22:10

Ailill schreef:
pien_2010 schreef:

:wow: :wow: :wow:

8-) *\o/*