Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:25

Floortje_89 schreef:
Anorexia is wat anders dan voller (en daar wordt niet mee bedoelt 3 kg teveel, of een ongewenst spekkie), tussen ''vol'' en ''skin and bones'' zitten wel de nodige kilo's hoor.
Ik snap wel dat het afbreuk doet aan het beeld, iemand moet al veel balans en dergelijke hebben om het geheel er nog vanzelfsprekend en elegant uit te laten zien (het kan dus wel). Iedereen heeft toch ook zo zijn voorkeur voor type paard, zo mag je toch ook je voorkeur hebben voor type ruiter ;)

Ik heb niets tegen iemand met enkele kilo's te zwaar op een paard, maar ik vind wel dat als je van je paard iets wil verwachten, je er voor jezelf voor moet zorgen dat jij niet de belemmerende factor bent. Overgewicht gaat doorgaans niet gepaard met een goede conditie.

Oke ik kan me vinden in je post..
Maar waar ik me niet in kan vinden, is dat mensen met overgewicht oid weinig conditie hebben en meer moeite met balans?
Menig slanke ruiter heeft ook een slechte balans..
En mijn zus heeft aardig tijdje overgewicht gehad, en niet een beetje, maar die had ook echt een hele goede conditie, beter als de mijne. Het wilt dus niet altijd wat zeggen. Mijn zus sport nu ook elke dag 3 uur en is al zeker 30 kg afgevallen.

Maar ander voorbeeld:

Ik ken een meisje en die ziet er heel slank uit.. maar weegt toch ruim 70 kilo.
Terwijl een ander meisje van zon beetje dezelfde lengte er voller uitziet en zeker ook een grotere kledingmaat heeft als die ander, en die weegt hetzelfde.

Gespierde mensen zijn vaak zwaarder als gewoon gebouwde meiden/jongens.
Alleen zie je dat aan de buitenkant niet, en zou het zieliger zijn voor het paard als de vollere (om te zien) erop gaat zitten?

Ik snap het verband hier niet zo..
Tuurlijk ga je niet met 100 kilo op een paard zitten als je je paard ermee in de weg zit ( en dan bedoel ik veel vet )
Maar als je wat langer bent, gespierd en dus strak, en boven de 70 komt, zie ik geen probleem.

Aangezien sommigen de grens op 70 kilo zouden willen hebben..
Dan kunnen we massaal onze paarden te koop gaan zetten.

Floortje_89

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:38

Over de balans; er zijn zoveel ruiters die niet al teveel balans hebben, maar of je met een normaal gewicht of overtollige kilo's in het zadel ploft (om het maar even negatief te zeggen) maakt wel uit.
Spieren wegen meer dan vet, maar ik denk dat iemand die 70 kg weegt met voornamelijk spieren minder belastend is dan iemand die 70 kg weegt met 20 kg overgewicht, aangezien een spier jou als ruiter flexibeler maakt en je je eigen balans beter kunt houden, dat je minder ''steunt'' op je paard.

Vet is belastend, dit zeg ik niet om beledigend te doen maar als je zelf 10 kilo aankomt merk je dat toch ook? Het beste gewicht is evenwicht, en als je boven dat voor jou juiste gewicht komt merk je dat in negatieve zin, je wordt sneller moe, minder fit etc.
Ik ken weinig mensen met (behoorlijk) overgewicht die ik ook als fit en sportief zou kunnen bestempelen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:46

Floortje_89 schreef:
Over de balans; er zijn zoveel ruiters die niet al teveel balans hebben, maar of je met een normaal gewicht of overtollige kilo's in het zadel ploft (om het maar even negatief te zeggen) maakt wel uit.
Spieren wegen meer dan vet, maar ik denk dat iemand die 70 kg weegt met voornamelijk spieren minder belastend is dan iemand die 70 kg weegt met 20 kg overgewicht, aangezien een spier jou als ruiter flexibeler maakt en je je eigen balans beter kunt houden, dat je minder ''steunt'' op je paard.

Vet is belastend, dit zeg ik niet om beledigend te doen maar als je zelf 10 kilo aankomt merk je dat toch ook? Het beste gewicht is evenwicht, en als je boven dat voor jou juiste gewicht komt merk je dat in negatieve zin, je wordt sneller moe, minder fit etc.
Ik ken weinig mensen met (behoorlijk) overgewicht die ik ook als fit en sportief zou kunnen bestempelen.

Mee eens.
MAAR iemand van 70 kilo is iemand van 70 kilo.
En aangezien er gezegd werd 70 kilo is de grens..
dan maakt het in principe niet uit op welke manier je het gewicht hebt.

Ik kan me vinden in jouw posts, jij geeft aan dat te veel vet een belasting is voor het paard omdat het niet comfortabel is bij een paard als het dusdanig veel is dat het beweegt en je als ruiter zelf minder makkelijk kan zitten.

Ik reageerde eigenlijk meer naar de mensen die beweerden dat alles boven de 70 kilo op een paard eigenlijk niet kan.
Dan mogen alle mannen wel inpakken.
Mijn vader is 1.83, en een enorm magere spriet, en die weegt al 76 kilo.
Op gewicht is hij gewoon rond de 85, en niet met vet maar dan ziet hij er gewoon goed uit
(door omstandigheden veel afgevallen)
Maar mijn dravertje had echt geen moeite met het stapwerk met 85 kilo hoor..

Wat ik wel merkte is dat toen mijn pa ging draven, en hij ging zitten bonken en zijn evenwicht niet kon bewaren, mijn paard het WEL zwaar had.
Maar dat had hij ook met een meisje die op dat moment 51 kilo woog.
Het ligt er maar net aan hoe een ruiter zit en kan meebewegen.
Ik denk niet dat puur op gewicht afgaan een eerlijke beredenering is.

edit:typo

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:47

Mindim schreef:
pinkie87 schreef:
Tjah hier word al zo veel over gepraat.
maar vele mensen die paardrijden en te dik zijn kunnen er niet veel aan doen. en de gene die dat wel kunnen zijn er mee bezig.

Maar mijn gevoel zegt ook met jou stukje van als jij een dik iemand een ijsje ziet eten of bij de Mac Donalds ziet zitten.
dat ze dat elke week doen.

toevallig dat ik een om zo duidelijk te zijn dikke moeder heb!! en wij heten ook wel eens een ijsje of een big mac.
Maar mijn moeder kan dus niets maar dan ook niets aan doen dat ze te dik is. ze heeft al haar hele leven (52) er alles aan geprobeerd.
maar als we eens een ijsje eten moet je kijken hoe mensen naar ons kijken en helemaal naar me moeder.

Ik denk dat de meeste bredere mensen te paard er echt wel zelf over na hebben gedacht of het kan en of ze het paard niet in de weg zitten!!
en dat ze daar echt wel op letten.
dus vind dat jij te snel oordeelt.

Waarom niet? Denk je dat de meeste mensen te zwaar zijn van medicijnen?

nee zeker niet er zijn ook mensen die er wat aan kunnen doen!! maar er zijn er ook echt zat die er niets aan kunnen doen!! en dat vergeten mensen!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:50

idd en niet alles komt iedereen zomaar even aanwaaien.
Vriendinnen van me douwen zich helemaal vol met chips, maccie e.d. en blijven harstikke slank en mooi op gewicht.
Als ik hetzelfde zou doen als hun, kan ik na 2 weken wel naar mijn werk rollen ipv lopen..

Sommigen hier zeiden: Slank zijn gebeurt niet vanzelf

Nou wedden dat het vaak genoeg voorkomt..
Hoeveel meiden gewoon alles kunnen eten en haast niet bewegen maar toch slank blijven?

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:44

Dit is ook een voorbeeldje mijn man is 186 lang en heeft met en afgetraind lichaam een gewicht 86 kilo. een en al spier en geen overtollig grammetje vet. als hij niet afgetraind is, is hij 97 kilo ongeveer. Die mag van mij als hij zou willen op mijn nieuwe paardje (163) tinker kruising fries paardje rijden. Denk dat hij niet wil maar toch heb ook een pony gehad van 155 daarop kan hij gewoon niet omdat het een arabier is die kan het niet dragen. ik bedoel maar. als je een beetje gezond verstand heb zeg je dat iedereen een grens heeft waarop hij of zij kan rijden. Dat heb je met gewicht en lengte en welk paardje of pony het aan kan. Mijn vorige tinker (148)kon mij toen heel goed dragen was toen 85 kilo geen enkel probleem dat arabiertje(155) kon dat ook dragen geen probleem.
Helaas zie ik soms mensen die 125 kilo zijn en die zitten dan op een paardje en dat is dan echt wel veel belasting voor de ruggen graad hoe goed je ook kan rijden.

een tenger iemand kan je paardje of pony ook verpesten als het continu niet goed warm rijd of trek in de mond.
Een paard kan veel hebben dat is gewoon een feit. Maar het moet niet te gek worden. ik vind zelf dat ik zou moeten afvallen voor mijn paardje. Dat heb ik toen ook gedaan voor mijn vorige pony's. Maar na een ongeluk ben ik omdat ik niks kon aangekomen. En niemand hoef mij te vertellen dat het beter is om af te vallen voor mijn paard. Maar dat komt vanzelf omdat ik nu eindelijk weer kan sporten. Ik denk dat je dit topic beter kan omtoveren en positief kan maken door te zeggen wie wil er afvallen voor je paard. wie doet er mee en ondertussen gewoon lekker paardrijden en je energie eruit te halen. Ik ben nu ongeveer 94 kilo en mijn doel is voorlopig onder de 80 te komen. En ja ik paardrij en doe het met plezier, en iedereen die erover nadenk weet dat de grens van 70 onzin is. want dan kunnen lange mensen als snel niet meer rijden en heel veel mannen en vrouwen dan mogen ze alleen uitgemergeld op een paard zitten.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:21

een tenger iemand kan je paardje of pony ook verpesten als het continu niet goed warm rijd of trek in de mond.
Een paard kan veel hebben dat is gewoon een feit. Maar het moet niet te gek worden. ik vind zelf dat ik zou moeten afvallen voor mijn paardje. Dat heb ik toen ook gedaan voor mijn vorige pony's. Maar na een ongeluk ben ik omdat ik niks kon aangekomen. En niemand hoef mij te vertellen dat het beter is om af te vallen voor mijn paard. Maar dat komt vanzelf omdat ik nu eindelijk weer kan sporten. Ik denk dat je dit topic beter kan omtoveren en positief kan maken door te zeggen wie wil er afvallen voor je paard. wie doet er mee en ondertussen gewoon lekker paardrijden en je energie eruit te halen. Ik ben nu ongeveer 94 kilo en mijn doel is voorlopig onder de 80 te komen. En ja ik paardrij en doe het met plezier, en iedereen die erover nadenk weet dat de grens van 70 onzin is. want dan kunnen lange mensen als snel niet meer rijden en heel veel mannen en vrouwen dan mogen ze alleen uitgemergeld op een paard zitten.[/quote]

Ja een tof idee, een afval topic maken, en niet zoals ze er al zijn maar af te vallen voor je paard....
Niet negatief blijven maar het positieve eruit halen, gewoon lekker paardrijden als dat mogelijk is, anders op een andere manier ermee bezig blijven...
Ik doe mee!!!

Om wat voorbeelden te noemen->
Wat ga je ervoor doen?
Ga je een dieet volgen?
Hoe ga je dat aanpakken?
Hoeveel kilo wil je zelf ervan af hebben?
In welke periode wil je dat doel halen?
Heb je steun, hulp uit je omgeving?

Om maar eens wat te noemen hihi, wie maakt er 1 aan en begint???

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:24

ik zal een poging doen om een topic te starten zal hier het neerzetten waar het staat

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:26

Oke Maranba!!!

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:28

laat het je horen moet eerst nog nuttige berichten schrijven hahaha om naar de huiskamer te mogen.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:39

Floortje_89 schreef:
Anorexia is wat anders dan voller (en daar wordt niet mee bedoelt 3 kg teveel, of een ongewenst spekkie), tussen ''vol'' en ''skin and bones'' zitten wel de nodige kilo's hoor.
Ik snap wel dat het afbreuk doet aan het beeld, iemand moet al veel balans en dergelijke hebben om het geheel er nog vanzelfsprekend en elegant uit te laten zien (het kan dus wel). Iedereen heeft toch ook zo zijn voorkeur voor type paard, zo mag je toch ook je voorkeur hebben voor type ruiter ;)

Ik heb niets tegen iemand met enkele kilo's te zwaar op een paard, maar ik vind wel dat als je van je paard iets wil verwachten, je er voor jezelf voor moet zorgen dat jij niet de belemmerende factor bent. Overgewicht gaat doorgaans niet gepaard met een goede conditie.

Ik ga hier VOLLEDIG in mee. :j

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:32

ik ga hier dus niet in mee, ik vind het echt heel kortzichtig. Net zo kortzichtig dat magere mensen niet of weinig eten.

Over het belemmerende factor ben ik het mee eens. Maar dat kan je op heel veel manieren ook zijn als je normaal ben van postuur. En wat ook mee speel vind ik persoonlijk is wat voor paardensport je doet. Rij je buiten of spring je of moet het paard moeilijke passen endergelijke doen.

Want recreatie rijden met 100 kilo of springen vind ik zelf een heel verschil. met het ene belast je het dier zo wie zo meer dan met het andere.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:35

maranba schreef:
Want recreatie rijden met 100 kilo of springen vind ik zelf een heel verschil. met het ene belast je het dier zo wie zo meer dan met het andere.

Daar heb ik zelf nog niet eens aan gedacht, tjee ik zie me al springen , arm paard gaat dan door zijn hoeven ;-)
Ik denk ook niet dat er echt te zware ruiters zijn die de springsport beoefenen...
( Dan heb ik het wel over minimaal 20 kilo te zwaar)

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:52

ik vind eigenlijk dat dit topic de verkeerde naam heeft. Dit gaat niet over te dikke mensen maar over gewicht. als een klein iemand 90 kilo is is het te zwaar en iemand die niet te zwaar is maar ook 90 kilo heeft net zo veel gewicht. hoe je er mee om gaat is het verschil. je verwachtingspatroon en hoe je rijd is het grote verschil.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:38

maranba schreef:
Ik denk dat je dit topic beter kan omtoveren en positief kan maken door te zeggen wie wil er afvallen voor je paard. wie doet er mee en ondertussen gewoon lekker paardrijden en je energie eruit te halen. Ik ben nu ongeveer 94 kilo en mijn doel is voorlopig onder de 80 te komen. En ja ik paardrij en doe het met plezier, en iedereen die erover nadenk weet dat de grens van 70 onzin is. want dan kunnen lange mensen als snel niet meer rijden en heel veel mannen en vrouwen dan mogen ze alleen uitgemergeld op een paard zitten.

Ik doe ook mee!!
Ik weeg nu 88 kilo en mijn doel is 80 kilo te wegen, van daaruit verder naar 60 kilo. ^^,

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:01

Jaa, ik doe ook mee!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:26

Ik meld me ook om mee te doen!!

Heb me net gewogen en *slik* 93,5 kilo...
( Nu krijg ik vreetbuien door de medicijnen en ben deze dan ook af aan het bouwen)
Ik wil eerst eens naar de 80 kilo gaan, flink conditie opbouwen en zo en dan....naar de 65.
Voor mijn bouw, leeftijd, kinderen is dat een realistisch doel.( Ik ben maar 152 groot)
En ach met 70 ben ik al dol gelukkig, dan kan ik weer eens normale kleren shoppen ;-)

...............

De kogel is door de kerk, a.s. maandag heb ik een afspraak met de sportschool, schrijf me meteen in en ga beginnen!
Zie er zwaar tegenop , die spierpijn, geen lucht en zo, maar eenmaal door de begin fase weet ik uit het verleden dat het dan alleen maar lekker is om bezig te zijn.
Mijn grootste motivatie is om later echt weer te gaan rijden, en heeeeeeeel misschien een eigen Fjord te kopen, maar eerst die kilo's eraf en terug aan de rijlessen ;-)
Moet lukken toch?

Ik geef mezelf tot April om naar de 80 kilo te gaan, dat zijn 7 maanden...En dan wil ik echt mee op Bootcamp!

.................

Ik wacht op het nieuwe topic!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:30

Ik woog woensdag 97,9...máár, ik kwam van 111,5 :D

Moeten we alleen verder in dit topic, of zullen we een nieuw (hk) topic aanmaken?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:34

fijn dat dit topic nu deze wending heeft genomen! :)
Iedereen succes met sporten/afvallen!!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:37

Op zich vind ik dat veel mensen gewoon moeten kunnen rijden, maar dan wel op een groot paard die hun ook makkelijk dragen kan, want heel vaak zitten die zware ruiters dan ook nog eens op een flinke pony of klein paard, waardoor het helemaal stoort dat ze zo zwaar zijn en het is gewoon niet eerlijk voor t dier, als je meer weegt als 20% van je paard moet je er gewoon niet meer op gaan zitten, dan sloop je op de lange termijn zn rug en dat vind ik ook een vorm van mishandeling. Dus op een paard van 600 kg zit dan een max van 120 kg incl harnachement, zwaarder moet je dan niet doen of een groter paard regelen.

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:52

Sita_ schreef:
Jeetje, wat een aanvallerij en onvolwassen gegil en gedram over en weer.. Hoe kan je nu zo een fatsoenlijke discussie voeren..
Dat de TS zijn mening wat ongelukkig geformuleerd heeft is even jammer, maar dat betekend niet dat nu iedereen met zijn dikke kont eens even hier de porseleinkast uit moet komen vegen door er zo op in te hakken omdat iedereen zich zo aangesproken of gekwetst voelt. Waar zijn we nu in godsnaam mee bezig..
Ik krijg van sommigen hier het idee dat ze bepaalde beweegredenen niet willen zien??

Nu zullen jullie wel denken, van welke slanke den durft hier zo zich er in te komen mengen, maar niets is minder waar..
Ik woog tot voorkort nog 125 kilo en reed fanatiek paard, mijn paarden en ik zijn kerngezond.. Ik heb passende paarden (haflingers) en ze stonden onder streng toezicht van de fysio ed. zodat ik zeker wist dat ze niks aan hun lichaam gingen mankeren omdat ze mij mee moesten dragen.. Ik was me immers bewust dat ik zo zwaar was en daar moet mijn paard niet voor boeten.

Tot op een dag merkte ik dat ik mezelf met paardrijden érg in de weg zou zitten.. Toen ging de knop om en ben ik naar de HA gegaan, waar een wil is is een weg.. Ook wanneer je zo zwaar bent door medicatie (dat was ik namelijk ook), het is misschien wat lastiger en het gaat niet zo snel, maar het kán wel! Als je maar in jezelf geloofd en goede begeleiding zoekt.
Sinds die ene dag ben ik nu om en nabij de 35 kilo afgevallen en hang nu rond de 90 kilo, ik heb me nog nooit zo ontzettend fit gevoeld.. Ik ben niet te stoppen, heb energie voor 10 en paardrijden doe ik fanatieker dan ooit.. Ik wil er nog zeker 15 af zodat ik tussen de 70 en de 80 inkom. Ik ben van mening dat veel meer mensen deze stap zouden moeten zetten, het komt op een dag echt dat je er helemaal klaar mee bent en dan gaat de knop om..

Om nu weer even terug te komen op deze geweldige discussie, zie alles niet zo zwart/wit.. Dit geldt zowat voor iedereen hier die het hoogste woord heeft als voor de TS.
Want echt, nu ik zoveel afgevallen ben zie ik pas hóeveel overgewicht de NL'se paardensport bij zich draagt en daardoor ook echt paarden kapot gemaakt worden puur door egoïsme omdat de ruiter nog net niet een beetje de wil heeft om de knop om te zetten, en echt, dit zou in de meeste gevallen niet nodig hoeven zijn. :n

Hier is niets meer aan toe te voegen! Superknap van je!

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:05

Miepie77 -> Ben ik helemaal met je eens!!

Alleen heb je het niet vaak voor te kiezen als manege ruiter!
Zo * Moest* ik op een pony rijden die niet van de manege was, maar dan zeggen ze, ach de eigenaar is ook wat flinker, die kan je goed dragen...Poeh hey, het voelde echt niet goed, ook al doe ik niet voor vol mee met de les, 2 rondjes in draf, en na maanden eens 1 rondje in galop, dit durfde ik omdat deze pony echt een sukkel gang had en heel erg goed op de hulpen reageerde.
( een halve cm aan de teugel was al genoeg om hem te laten stoppen, wat ik bij de manege paarden nog niet mee heb gemaakt, daar trek je je en ongeluk en nog draven ze door ( stemhulpen mogen niet)

Ik ga vanavond ook niet rijden, ( had ik me maar niet gewogen nu durf ik niet meer, en ook niet echt zin om een volle les mee te doen)
Volgende week ga ik toch maar eens een gesprek aan dat ik voorlopig alleen wat rond wil stappen, op mijn houding letten, de juiste hulpen leren geven enz enz, en dan 1 rondje in draf en als ik echt het goede gevoel en lef heb een paar passen galop, meer wil ik echt niet!

Nou en als dat niet kan dan stop ik voorlopig met rijden.....jammer dan.....ik zoek dus een verzorg pony, waar ik lekker mee kan tutten,meer niet....Moeilijk te vinden, of ik ben te oud? hihi of meteen het vooroordeel te dik.
Ach mijn tijd komt nog wel.

Op naar het nieuwe topic, ben erg benieuwd nu hoe de rest het gaan aanpakken, en of jullie bij een manege rijden enz....

Groetjesssss

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:20

heb het nieuwe topic gestart voor de net beginnende mensen is dit misschien handig idd

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:27

we moeten naar less is more deel 5. is een topic over afvallen het gene dat ik geopend heb is gelijk op slot gezet.
zie jullie daar verder.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:28

Had je een MW topic geopend? :)
Misschien kunnen we naar de HK?