Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:32

quadripes schreef:
ik denk dat er in Nederland niet genoeg eerbied voor traditie en discipline heerst om zo'n staatsinstituut van de grond te krijgen. wij zijn een handelarenvolk en zullen altijd alles in geld willen omzetten ten koste van traditie, ten koste van discipline. daarbij hebben wij eigenlijk geen klassieke traditie hoog te houden, dus mensen groeien daar ook niet mee op.

op school vragen mensen ook steevast: wat heb je nou aan Latijn of Grieks? tsja.... je doet er een heleboel ervaring en kennis mee op, maar vat dat maar even samen in 1 pakkende zin...

het moet allemaal maar direct financieel of carrieretechnisch nut hebben.

gewoon pure kennis of wetenschap wordt in Nederland niet gewaardeerd. of kunst... want dat wil de klassieke rijkunst wel zijn. en daar is geen geld mee te verdienen. kijk maar naar de belabberde toestand van de spaanse rijschool.

nederlanders passen de paarden aan aan henzelf, zij gaan zichzelf niet aan paarden aanpassen. nee, onze volksaard past gewoon niet erg bij het klassieke erfgoed, vrees ik.

Quadripes Nederlanders zijn "flüssig" en Duitsers zijn "tüchtig und gründlich" (hopelijk goed geschreven/ heb dyslexie) zeiden wij vroeger als grapje (woonde in Limburg tegen de Duitse grens aan en Aachen kon ik naar toe fietsen). Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Wellicht dat er in Duitsland wel goede opleidingen zijn want Duitsland is natuurlijk een paardenland bij uitstek met veel geschiedenis.
Tenminste als kind zaten wij vroeger zondagmiddag altijd achter de buis te kijken naar een Duitse zender waar veel paardensport op kwam zowel springen als dressuur. Als het dan klaar was dan gingen wij de grote tuin in om onze paarden ( bezems enz :D ) goed te rijden. Na de dressuur wedstrijden gingen we springen (tuinstoelen waren de hindernissen) en het was altijd vechten wie de Duitse namen en paarden had. Daar kwam toen nog geen Nederlander aan te pas. In mijn beleving kwam dit pas veel later. Wij hadden een groot katholiek gezin dus nogal wat "ruiters en amazones".

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:12

Oh hemel, grieks en latijns, dat heeft me echt een boel nachtmerries opgeleverd op de middelbare..

Zowieso denk ik dat nationale opleiding voor sport instructeurs in nederland niet te doen is. Volgens mij bestaat dat hier voor geen enkele sport... Zelfs niet voor voetbal. Dus tja..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:21

De WDR zeer gewaardeerd door mij :o Toen reed ik geen paard, mocht niet :D , maar op zondag zat ik aan de buis geplakt.
Vond het schitterend, geen bal verstand ervan, maar mooi, dat ik het vond :+

Nooit geen latijn of grieks gehad, helaas wel dozen met potjes latijn moeten leren in mijn vervolg opleiding.

Denk dat er in Nederland niet zomaar een basis te vinden is, waar je een staatsinstituut oid mee zou kunnen opzetten.
Eigenlijk wel jammer, maar lees hier ook dat Warendorf aan het verwateren is, ook zonde....

En we hebben dan de pech dat het even overlaten komen van instructeurs van bv Weense rijschool oid heel kostbaar is,
zou je daar in de buurt wonen, zou dat eventueel nog een mogelijkheid zijn.

Jammer eigenlijk, dat het zo moeilijk is om goede instr. te vinden. Je moet echt zoeken, danwel het geluk hebben
er zomaar 1 tegen te komen die bij jou en je paard past even buiten het feit om dat diegene ook nog wel degelijk
kennis van zaken moet hebben.

Denk wel dat de echte gedrevenen ondanks dat er geen echte opleiding is, hun weg wel vinden. Nou wij hun nog vinden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:31

ik rust iig niet voordat dat het geval is ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:12

Sjolvir schreef:
Maar buiten de instr. om die ik toevallig gevonden heb, blijft het inderdaad lastig, hoe vind ik een goeie?

Mijn belangrijkste criterium is PRACTICE WHAT YOU PREACH als het gaat om het selecteren van een instructeur. Iemand die alle theorie op kan lepelen, maar zelf te paard niets kan laten zien en/of een staat van dienst heeft die ik bewonderingswaardig vind, dan is diegene voor mij als instructeur volledig oninteressant. Als ik iemand te paard bewonderingswaardige dingen zie doen, dan wil ik ook wel uitvinden of diegene dat op mij over kan brengen om de volgende redenen. a. ben ik autodidactisch ingesteld, b. mijn cognitieve vaardigheden zijn dusdanig ontwikkelt dat ik ook iemand kan begrijpen die misschien communicatief wat minder sterk is en c. mij ego is niet zo groot dat deze continu gestreeld hoeft te worden dus mocht iemand (on)bedoeld bot uit de hoek komen dan kan ik dat heel goed relativeren.

Zolang diegene mij zelf iets heel goeds kan laten zien, zal ik klakkeloos van diegene alles aannemen om te ervaren of ik dat ook kan leren. Boeken lezen kan ik zelf ook wel. Diploma's zeggen mij helemaal niets. Wel wat diegene en eventueel diens leerlingen ZELF hebben gepresteerd. De enigzins objectiefste 'prestatie-indicator' om dat te bepalen zijn (helaas) wedstrijdresultaten. Je kunt allerelei kritiek hebben over de wedstrijdsport, maar dat is wel de enige plaats waar mensen langs dezelfde norm/meetlat worden gelegd. Dus het zegt mij niet altijd alles, maar wel meer enkel als wat mensen over zichzelf te vertellen hebben. Dat vind ik ook het grote nadeel van niet-wedstrijd gerichte stromingen. iedereen zegt maar wat, doet maar wat, maar de progressie van de leerlingen is vrijwel niet aantoonbaar te maken/te vergelijken. Zo kun je lang door blijven draaien als half bakken instructeur. gewoon veel oh en ah roepen naar je klanten, en contanten innen aan het eind van het uur.

Zooist schreef:
Ik doe een lading proeflessen en daarna beslis ik pas.

Dat is het. Je moet het een paar keer een kans geven. Maar daarbij is het wel belangrijk dat je je TIJDENS de les volledig overgeeft aan de instructie. Want als je tijdens de les niet klakkeloos opvolgt wat diegene je te vertellen heeft, en steeds gaat zitten ja-maren, dan kun je nooit ervaren of zijn/haar aanwijzingen hout snijden. Na de les/tijdes stappauzes kun je vragen stellen.

murphy102 schreef:
Dat is nu net -dat verkopen- wat niet past bij echte instructeurs die op de klassieke manier lesgeven.

Nou, volgens mij valt dat wel mee... Hier in dit topic zijn er een aantal die zich toch presenteren als (klassieke of liever gezegd: anti-wedstrijdsport-dressuur) instructeur middels een website, inclusief tarieven, voorwaarden etc.

Overigens is internet en fora's als dit wel HET medium om een instructeur te vinden. Dus als je als instruceur aan de bak wil komen dan zul je zeker een webiste moeten hebben. En veel instructeurs doen dat gelukkig ook. Het maakt kijken en vergelijken voor potentiele klanten een stuk eenvoudiger.

Neem Nombrado, die bied zichzelf ook aan als instructeur:
http://www.andalusiers.info/

(BTW: nombrado geeft ook online lessen. Je kan een foto/film opsturen en dan krijg je via de PC les. Nou als dat niet commercieel en van deze tijd is dan weet ik het niet meer...)

Wat mijn kritiekpunt op deze site is, is dat er totaal geen info te vinden is over de biografie, kennis en kunde van de instructeur zelf. Wel allerlei mooie theorie en andere mooie 'feel-good' kreten. Maar wat kan de instructeur zelf? Een (bewust?) gemiste kans? In het kader 'practice what you preach' valt deze site voor mij af. Ik begrijp het ook niet; waarom zet je juist die informatie niet op je site? Dat is toch de meest essentiele info? Als je gaat solliciteren dan kijkt met toch ook eerst en voornamelijk naar je CV? En dan pas naar je motivatie?

Idem voor Quadriceps:
http://www.hippike.nl/
Op deze site totaal geen info over de instructeur zelf, alleen een (rijtechnisch ook nog eens bar slechte foto). Als jij mensen als intructeur wat te bieden hebt, dan wil je dat toch ook laten zien? Dan is een website toch HET podium daarvoor? En zelfs als je niet op hordes klanten zit te wachten dan doe je jezelf toch te kort door er niet wat beter materiaal van jezelf op te zetten? Of is dit het beste materiaal wat voor handen is? Op de andere site meer rijfoto's, maar geen materiaal wat ik zou gebruiken om mij als intructeur te presenteren... Of waar ik een instructeur op zou selecteren.

Bovenstaande kritiek heb ik ook op de site van MoniqueB
http://www.basisrijkunst.nl/ en de site van Moll.

Wat ik jammer vind is dat in de paardensport mensen toch geneigd zijn zich te laten leiden door mooie woorden. Als er maar een feel-good verhaal gepresenteerd woord (met allerlei mooie woorden als respect, harmonie en wedserzijds begrip etc). 9 van de 10 mensen willen vooral geen kritiek, dus die gaan inderdaad een 'klik' vinden met intructeurs met vooral veel mooie woorden, maar geen daden.

murphy102 schreef:
Ik weet nog goed dat Piet Oothout er een hekel aan had. De oude Mevrouw (mejuffrouw eigenlijk) Eleonora Scully Tack (een echte vakvrouw en tevens grondlegger van het Ned. Hippisch Centrum in Deurne) heeft het met heel veel moeite ooit voor elkaar gekregen om de oude Oothout te interviewen. Hij hield daar niet van, want die tijd kon hij dan niet besteden aan paarden.

Ach, geld stinkt voor bijna niemand hoor. Als je op den duur geld nodig hebt om je tent draaiende te houden, om te kunnen blijven doen waar je hart ligt, dan moet je wel. Je kan het romantiseren wat je wil, maar vrijwel niemand kan een dure hobby als paarden, instructie geven en dressuur volledig achter gesloten deuren houden. Tenzij je op oud geld teert, of het geld ergens anders vandaan komt (zoals uit een baan/niet-hippische onderneming) Maar dat laatste houdt dan ook in dat je andere (verplichte) dingen naast de paarden moet doen)

murphy102 schreef:
Toch apart dan he, dat mevr. van Grunsven er alles aan doet om in de spotlights te staan in elk TV-programma!

Nee hoor, zeker niet apart! Ze is gewoon een slimme vrouw die haar hobby betaald heeft weten te krijgen en nu vrijwel volledig kan doen waar haar hart ligt. Een situatie waar vrijwel iedereen hier van zal dromen. Ik zeker in ieder geval.

murphy102 schreef:
Dus ja, waar vind je ze dan? Toch van mond op mond reclame. Ga zelf overal kijken en luisteren en bedenk dan of je het logisch vindt wat er gezegd wordt en dat je jezelf daarin kan vinden. Inderdaad, een ware zoektocht!

Maar logica is niet voor iedereen even eenvoudig. Sommige mensen willen geen logica, maar vooral veel aaien over hun narcistische bolletje. Er wordt in de paardensport heel veel geld verdiend aan het paaien van mensen, ipv mensen rijtechnisch, dressuurtechnisch naar een hoger plan brengen.

Ik kan alleen maar hopen dat paardenliefhebbers bewuster op zoek gaan naar instructie. Ga op zoek naar zoveel mogelijk concrete) 'bewijzen' en 'aantoonbaarheid' van iemands ervaring (leerlingen die goed presteren, wedstrijdresultaten) Dat zij goed gaan kijken, vergelijken en informeren. Als iemand zelf niets (bewonderingswaardigs) kan laten zien, kun je haast wel op je klompen aanvoelen dat diegene hooguit uit boekenwijsheid kan spreken, en niet uit eigen ervaring. En dan kun je je geld beter in een goed boek steken. En dan is het NOG moeilijk aan een goede instruceur te komen. Maar een leven is veel te kort om goed te leren rijden, en veel te kort om tijd te verspillen aan iemand die je ego misschien paait, maar je niet vooruit helpt.

Wat instructeurs betreft: ik vind dat je als zelfrespecterende instructeur voor jezelf een criterium moet hanteren als je zelf het idee hebt dat je een paard (liefst meerdere paarden) in ieder geval succesvol de basis (van het skala = in ieder geval tm Z2 niveau) bij hebt kunnen brengen. Dan beschik je in mijn ogen in ieder geval over een minimale mate aan praktijkervaring waaruit je als instructeur moet kunnen putten. Zonder dat moet je gewoon uit het midden van de bak wegblijven en vooral tijd en geld investeren in je eigen ontwikkeling als ruiter. Daarnaast moet je het ook nog over kunnen brengen. Maar je moet in mijn ogen dus wel wat over te brengen hebben.

quadripes schreef:
die geen commercieel belang heeft bij lesgeven.

Er is helemaal niets mis met een commercieel belang. Lesgeven kost tijd, en met een dure hobby als paardrijden kun je niet van de luch leven. Er is niets mis mee om een goed uurloon te betalen voor deskundigheid. Maar ik ga dat uurloon pas betalen als die deskundigheid aantoonbaar is. Zo gaat dat in het bedrijfsleven ook, en daar wordt vaak heel goed het kaf van het koren gescheiden. Een advokaat die zijn klanten altijd met mooie woorden paait, maar vervolgens nooit geen ene zaak wint zal na enige tijd niet meer aan de bak komen. En terecht.

quadripes schreef:
maar hoe breng je iemand gevoel over, hoe leg je iemand een gevoel uit en kun je op het juiste moment aangeven dat iets goed of niet goed is

Als jij dat als instructeur niet weet, die vraag hier aan ons gaat stellen... Dan zou jij je diensten (nog) niet aan moeten bieden, tot je het wel weet. Zo kritisch moet je op jezelf zijn als instructeur vind ik.

murphy102 schreef:
Ik zou willen -voor het behoud van de Klassieke Rijkunst- dat dat een reeële mogelijkheid zou zijn, Professor. Ik zie in deze hedendaagse maatschappij dan toch al gauw een organisatorisch probleem ontstaan, want wie gaat die taak op zich nemen, wie stuurt dat en wie bepaalt wie er klassiek genoeg geschoold is om aan te nemen.

Als mensen gaan instructeurs kritisch gaan selecteren op hun CV, en op aantoonbaarheid van hun kennis en kunde (in brede zin) dan zal dat al de grootste stap zijn om het kaf van het koren te scheiden.

quadripes schreef:
ik denk dat er in Nederland niet genoeg eerbied voor traditie en discipline heerst om zo'n staatsinstituut van de grond te krijgen. wij zijn een handelarenvolk en zullen altijd alles in geld willen omzetten ten koste van traditie, ten koste van discipline.

Dat heeft twee kanten. Dat wij nederlanders bereid zijn tradities ter discussie te stellen: dat heeft ons zeker op veel fronten vooruit geholpen. Het gebrek aan discipline, en de behoefte aan korte termijn resultaat en behoefte bevrediging van kwetsbare ego's staat velen in de weg een goede ruiter te worden. En het gegeven dat vele ruiters altijd maar voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten helpt ook niet mee....

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 02:04

Jasmijn, tjonge, jonge, wat een frustraties bij jou, he!
Allereerst, met geld verdienen door het geven van rijles is niets mis en ja, je hebt gelijk als je zegt dat iedereen zich maar voor van alles en nog wat uitgeeft, want dat is een beetje de strekking van jouw verhaal. Het is immers een vrij beroep, het instructeursvak.
Echter,...het wordt wel een probleem als de commercie als HOOGSTE DOEL wordt gesteld,...door wie dan ook...!!! Ook al heet die persoon mevr. Van Grunsven...! Zij is een produkt geworden. Is dat erg? Wel als er voorbij wordt gegaan aan de wijze waarop zij een produkt is geworden! Er is geen jury te vinden die een afwijkend oordeel durft te geven teneinde gelyncht te zullen gaan worden door media en "deskundig"
publiek...!

Een CV?! Prachtig! Wel eens gekeken bij de huidige wedstrijdruiters???
Ook weer een VERKEERDE doelstelling! Een fout uitgangspunt! Een wedstrijd is een test; een maatstaf om te kunnen meten "Waar zit ik nu zo ongeveer in de opleiding van mijn paard"?!
Nee, we gaan op wedstrijd voor de punten, om onszelf in de "kijkerd" te rijden! Paarden zijn in 9 van de 10 gevallen -en nu druk ik mij nog voorzichtig uit!- helemaal niet klaar voor het Z, M, L of zelfs B!
Het gaat helemaal nergens over tegenwoordig! Weten die juryleden dan helemaal niets?
Velen zijn Sinterklazen, begrijpen niets van het Skala en degenen die het wel zien, kunnen haast niet anders dan, ook al is het karig, toch te punten, anders worden ze niet meer gevraagd...!!
Als jij als ruiter elke week op wedstrijd gaat, kun jij heel gemakkelijk je punten bij elkaar sprokkelen, of je nu kunt rijden of niet. Dat laatste is standaard, die enkeling die er wel wat van kan daar gelaten.
Dus wat ZEGT zo'n CV dan helemaal, Jasmijn...?! Helemaal niets! Want tegenwoordig is het "geen gelul, trek hem in de krul"...! ...En de onwetende ruiter is overtuigd van jouw kunnen.......!!!
Vroeger ging het net zo goed fout. Dat hoeven we helemaal niet te idealiseren. Het probleem van nu is echter dat je waar je vroeger een 2 voor kreeg, nu beloond wordt met een 7 of een 8...!
Nogmaals de enkele goedwillende en enigszins deskundige jury daar gelaten!
Een gemiddelde Z-ruiter kan niet zitten, begrijpt de rijtechniek niet, laatstaan dat we het over enig rijkunstig gevoel gaan hebben. Maar wel staat in alle dressuurproevenboekjes we werken aan de hand van het Skala! Hahaha, niemand die daar iets van terug ziet!
Wel eens gekeken bij onze subtoppers? Zij kennen veelal maar 2 "versnellingen" om in de hedendaagse taal te blijven; de stap is verbannen, logisch, want dat kunnen die (jonge) paarden vaak al niet meer; knarsetandende paarden, ver opengesperde monden, weggedrukte ruggen en ga zo maar door. Maar wel elke week in de Paardenkrant, want hoi- hoi- hoi we doen het zo goed! Nogmaals, die enkeling die het wel netjes doet daar gelaten.
Regelmatig worden er geweldige paarden weggestuurd bij de "Verrichtingen". Reden: aanleuningsproblemen, alsof het een ziekte is. Het ligt aan het paard...!!! Neeeee.., ruiters die er niets van bakken, maar wel een CV hebben van hier tot Tokio, want je komt immers niet zomaar op deze geweldig bewegende paarden, toch Jasmijn...?!

Wat is de kern van mijn verhaal? Begrijp je de clue? Wij stellen verkeerde doelen! En dat die verkeerde doelen ook nog eens beloond worden, ja, dat is inderdaad erg...!
Dan kun je 10x een gouden plak of wat dan ook geworden hebben, dat geeft jou dan nog geen Akte van Vermogen...!!! En daar mag jij gerust anders over denken! Ik hoor jou niets bijdragen aan dit topic; je probeert alleen maaralles en iedereen onderuit te halen! Knap hoor!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 02:21

sodeju das dan wel duidelijk

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 06:28

Na alle veronderstellingen van iemand die voortdurend quote en geen eigen inbreng heeft aub verder met waar wij mee bezig waren.
Waarom hebben wij zoveel stromingen?
En heeft Nederland wel een Kultur in het paardrijden?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:32

nou ik wil toch wel even reageren:

zou je mijn naam aub even goed kunnen neerzetten: Quadripes betekent toch heel wat anders dan Quadriceps... (over goed lezen gesproken)

jij weet helemaal niet waarom ik mijn website even wat minder op de kaart heb gezet... en het is makkelijk oordelen dan he. mijn collega heeft een levensbedreigende ziekte, waardoor ik uren extra moet gaan maken op mijn werk (terwijl ik al een volledige baan heb), daarnaast moet mijn proefschrift af, we zijn aan het verbouwen en ik wil graag zelf ook nog verder komen met mijn paarden dus ik rijd naar Duitsland om clinics en lessen te volgen als ik tijd heb - maar goed daar ga je dan ook nog even aan voorbij. En op dit moment heb ik genoeg lesklanten om mijn avond en weekenduren te vullen, en ik zou afentoe ook nog gewoon even een paar uur willen genieten van mijn eigen paarden hier op het land. zodra mijn proefschrift af is, heb ik weer meer tijd voor de andere activiteiten. Verder kunnen mensen mij gewoon benaderen en vragen stellen als ze iets willen weten, bijv bij wie ik dan train. Ik hoef de namen van mijn trainers niet zo nodig op mijn website te zetten, die zitten daar helemaal niet op te wachten.

vervolgens denk je dat ik een vraag stel??? mbt: "maar hoe breng je iemand gevoel over, hoe leg je iemand een gevoel uit en kun je op het juiste moment aangeven dat iets goed of niet goed is"

ik geloof niet dat ik het als vraag heb geformuleerd. ik vind het bijzonder dat je mij, met al mijn onderwijservaring op deze manier aan de kaak durft te stellen. ik denk dat ik van pedagogiek en didactiek meer weet dan de gemiddelde instructeur. sterker nog, ik denk het niet alleen, het is zo.

en jij kunt het theoretisch geblaat noemen, maar het feit dat iemand theoretisch goed is onderlegd, zegt helemaal niet evenredig dat iemand zoiets niet in de praktijk kan brengen. ik denk eerder dat het een teken is van deskundigheid, want het lijkt allemaal zo makkelijk onder woorden te brengen als je het leest he. alsof wij allemaal hier een boekje hebben waarin al die antwoorden zo een twee drie op te zoeken zijn, klaar om te citeren op Bokt! dat antwoorden uit een praktijk onderlegd door theorie en veel zelfonderzoek/nadenken en uitwisseling van gedachten komen... dat was nog niet bij je opgekomen?

je zegt: je kunt zelf ook wel een boekje lezen... ja ja, er is een verschil tussen lezen en lezen...

daarbij zie ik mezelf echt niet als antiwedstrijdsport-instructeur. ik haal heel vaak de dressuurklassen aan in mijn lessen, waarom daar een logische opbouw in zit en leg juist uit hoe het werkt, maar dat dat door wedstrijdruiters vaak zelf niet als zodanig wordt gezien. Zij zien het alleen maar als oefeningen waar ze punten voor willen rijden. En ja, da's dan niet mijn uitgangspunt, hoewel mensen door mijn lessen wel betere punten gaan rijden :D

en ik geloof dat Murphy beter gesnapt heeft met wat ik 'commercieel belang' heb genoemd.

en ik denk dat er in de dressuurwereld veel trainers te vinden zijn die zelf ook niet zo nodig op wedstrijden hoefden te schitteren, maar op de achtergrond hun kennis overbrengen.

er is een heeeeel groot verschil tussen (wedstrijd)ruiters en trainers. Niet elke wedstrijdruiter is een goede trainer. Het zijn twee totaal verschillende beroepen met verschillende noodzakelijke eigenschappen.

en dan wil ik nog graag weten wat er rijtechnisch zo bar slecht is aan die ene foto? (fijn dat je trouwens de trainingsmethode van mijn vorige instructeur die meerdere mensen t/m GP niveau traint, zelf GP rijdt en lesgeeft aan een bekend Nederlands instituut op deze wijze aan de kaak stelt - maar goed daar is jouw eigen CV dan ook naar he, dat je dat kunt zeggen en beoordelen, neem ik aan?) of ligt het eraan dat dit paard niet rond en diep gereden wordt, dat je vindt dat het niet goed is?

nou wil ik van jou wel eens een onderbouwing zien van het een of ander.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:02

quadripes schreef:
knip ...nederlanders passen de paarden aan aan henzelf, zij gaan zichzelf niet aan paarden aanpassen. nee, onze volksaard past gewoon niet erg bij het klassieke erfgoed, vrees ik.

[pien_2010] schreef:
Quadripes Nederlanders zijn "flüssig" en Duitsers zijn "tüchtig und gründlich" (hopelijk goed geschreven/ heb dyslexie) zeiden wij vroeger als grapje (woonde in Limburg tegen de Duitse grens aan en Aachen kon ik naar toe fietsen). Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Wellicht dat er in Duitsland wel goede opleidingen zijn want Duitsland is natuurlijk een paardenland bij uitstek met veel geschiedenis. ..knip

Als we toch generaliseren, hoe komt het dan dat de (klassieke) basis, waarnaar door vrijwel iedereen wordt verwezen, uit Frankrijk komt? Pluvinel, de La Guérinière?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:30

U vergeet iets, het was Italien.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:54

Professor schreef:
Dat wanneer men zo´n selektie maakt wat ik eerder beschreven heb voor instructeurs zo´n opleiding dat er alleen verschil in intonatie is en bedrevenheid, en het gevoel voor paard en mens.
Maar het voordeel is dat zij allemaal op 1 lijn zijn en geen onzin verbreiden zeg maar 80% is goed wat zij doen, die 20% meer ligt aan het intresse en doorzettingsvermogen en het zich verder ontwikkelen.
Daarom ben ik voor 1 goede opleiding en niet dat niets en nog minder.
Gewoon het lavel verhogen dan word de qualiteit beter, dan leren de ruiters geen onzin.
Dat de ene instructeur de ene beter ligt dan de andere is dan een klikken tussen mensen onderling.
Het is zo vreemd wanneer er een Bereiter van de Spaanse Hofreitschule les geeft kan men hem zo wisselen met een andere Bereiter van die School en men merkt dan alleen dat het handschrift anders is maar de leerstof hetzelfde.

Het peil van de opleiding zou zeker hoger moeten.
Maar als het hoger zou staan, is één van de gevolgen minder leerlingen. Minder leerlingen minder geld.

Dus, wie zou het volgens jou moeten gaan betalen?
De overheid? Sponsors? De paardensport zelf?

Bij alle drie krijg ik toch mijn bedenkingen :o

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:57

Welk land de Fransen zich lieten inspireren tot hun schrijverij. Misschien was het wel omdat ze de Spanjaarden zagen rijden en dachten; Hé, dat willen wij ook.
Alleen was men in Spanje niet zozeer, en nog steeds niet, bezig met hun ruitercultuur op schrift te zetten. Daar was de ruitercultuur al zo oud dat men er niet zo ingewikkeld over deed maar de kennis doorgaf van vader op zoon.

Haute cuisine, haute école in Frankrijk. Of zoals men in Spanje zegt de Alta Esuela, gewoon de oude school die gaat tot en met de sprongen boven de aarde.
Maar ja, hoe kun je als Oostenrijker (politiek gezien) nu op een Spaans paard rijden, dus fok je een 'eigen' ras, de Lipizzaner. En dat is goed gelukt.

Ik denk dat mensen de geschiedenis zo hier en daar vaak nogal romantiseren. De praktijk laat zo vaak een heel ander plaatje zien dan de theorie. Helaas is dat bij de vele klassiekers ook zo. Er werd niet getraind met stukjes wortel en appeltjes en de training duurt jaren.

Even terug naar Spanje, daar hebben ze verschillende nationale en inmiddels inernationale ruiterculturen. Een ervan is de internationale ruiterij, en ik vind dat woord het meest treffend. De Doma Classica, vrij vertaald de klassieke dressuur.
Dat is niets meer dan de oefeningen die internationaal, van Amerika tot Nederland verreden wordt. Wij kennen die als 'de' dressuur en maken het mooier door nu te spreken over academische rijkunst, klassieke rijlkunst en wat er allemaal niet meer is. Klassieke dressuur is o.a.vastgelegd in het scala, en dat rijden een kunst is, ja dat geloof ik wel na al die jaren.

Klassiek, academisch, rijkunst.... een ding hebben ze allemaal gemeen. Een hart voor paarden, een doel om naartoe te rijden en allemaal werken met hetzelfde dier, het paard.
De paarden die ik ken lezen niet, en de meeste paardenmensen ook niet, dat zijn mensen van de praktijk die pragmatische oplossingen verzinnen voor eventuele uitdagingen. Flexibiliteit is denk ik, zeer belangrijk in het omgaan met zowel paarden als mensen.
Ik heb de afgelopen jaren regelmatig internationaal gereisd omdat ik zo vreselijk nieuwsgierig ben naar de mensen achter de naam, en overal trof ik eigenlijk hetzelfde aan.
Paardenmensen met een hart voor paarden EN mensen. Sportieve mensen in karakter als persoon, vriendelijk ingesteld en altijd met bewondering voor het werk van een ander. Of dat nu niveau B of Gan premio is.

De uitzonderingen zijn de ego's die zichzelf heel wat vinden. Soms zie ik mensen die een jaar of vijf zich met paarden bezig houden die nu Klassieke instructie geven. Poeh hé denk ik dan. Da's lef hebben.
De mensen van de praktijk hiuden zich met de dieren bezig, hebben een gereedschapskist vol met oplossingen, zij zijn creatief en zijn niet vastgeroest in dit hoort zus en zo. Nee, ze zijn net als iedereen op zoek naar wat het beste past om samen met het paard een te worden.

Er is niet een weg, en jouw weg is de mijne misschien niet, en je hebt ook te maken met een levend paard. Is het dan dus verkeerd?

Geschiedenis is zonder meer boeiend, maar is niet alles.
Vergeet niet in het hier en nu te leven, want hier gebeurt het en jij zal het thuis moeten doen met je levende paardenvriend(en).
Maak het maar duidelijk aan een dier wat niet denkt zoals wij denken.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 26-02-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:01

Jasmijn, als jij refereert aan de wedstrijdsport, ga je er dus vanuit dat daar jouw doel ligt.
Dat je het ermee eens bent, dat er in de wedstrijdsport "goed" gereden wordt?

Daar kan ik het, zoals meerdere voor mij, het echt niet mee eens zijn.

In mijn directe nabijheid ondervonden, dat de wedstrijdsport, dus de jury, echt niet uitgaan van volgens het Scala rijden.
Buiten dat het voor de paarden nu niet echt bevorderlijk is, is dat niet echt waar ik aan zou willen refereren.

Dus op basis van prestatie's een instructeur willen vinden, gaat er bij mij niet in.

Buiten dat de klassieke ruiter wacht met een oefening in te zetten totdat zijn/haar paard op dat moment eraan toe is.
Waarmee ik wil zeggen, dat de voorwaarden om die oefening in te zetten, moeten kloppen.

De wedstrijdruiter heeft die keus niet, op die letter moet dat getoond worden.
Of het paard door wat dan ook, net even tegen de hand kwam, maakt niet uit, de oefening MOET.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:07

Met je laatste alinea, PT, kan ik het volledig eens zijn :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:10

Het systeem wat ik voorsla is niet duur.
De opleidingen worden betaald door de leerlingen die hun rijexamen moeten halen.
Het hele systeem moet omgegooid worden, de KNHS moet niet oppermachtig worden, en daar moeten competente mensen naar toe die boven de choachen staat.
Het is toch absurd dat men een Arbeidspirouette in een proef opneemt, een oefening van een oefening sorry de BOBO´s zijn werkelijk onbekwaam.
Daarom een nieuwe structuur in de opleidingen nu zijn er nog mensen die werkelijk hun vak beheersen die zijn bijna al uitgestorven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:17

wil je weten wat een mens morgen doet, kijk naar gisteren, geschiedenis, is een terug kerend fenomeen, er veranderd in grote lijnen niets, soms probeerd men het wiel totaal opnieuw uit te vinden om vervolgens tot de conclusie te komen dat het toch al rond genoeg was, dont fix it, if its not broken

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:19

Paardentango schreef:
Geschiedenis is zonder meer boeiend, maar is niet alles.
Vergeet niet in het hier en nu te leven, want hier gebeurt het en jij zal het thuis moeten doen met je levende paardenvriend(en).
Maak het maar duidelijk aan een dier wat niet denkt zoals wij denken.
Het mooie van geschiedenis, je kunt er van leren. Het tragische van geschiedenis, we hebben er niets van geleerd.

Een "systeem" kan helpen om een goede oplossing te vinden voor een probleem welke je voor het eerst tegenkomt. De discussie is wat mij betreft, wat zijn de voordelen, nadelen en verschillen. Een systeem is geen wet en als je niet op past is het een keurslijf. De meesters van toen worden nog steeds beschouwd als meester omdat ze iets toevoegde, ze zette een nieuw doel neer. Per definitie is dit dus een aanpassing van wat was.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:23

Alleen Academische rijkunst is er nog nooit geweest dat is gewoon een zand in de ogen strooien.
De Klassieke Rijkunst dat is de Hogeschool.
Klassieke dressuur dat rijden wij nu volgens de voorschriften van de FEI.
Het is dus eenvoudig alles wat daar buitenvalt is een beestje een naampje geven.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:24

maar echter ben ik toch nog wel hoopvol naar de toekomst , daar wat voor ontdekkingen ze nu doen in de biomechanica van het paard wat allemaal mogelijk gemaakt word door de moderne wetenschap.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:25

Moll schreef:
wil je weten wat een mens morgen doet, kijk naar gisteren, geschiedenis, is een terug kerend fenomeen, er veranderd in grote lijnen niets, soms probeerd men het wiel totaal opnieuw uit te vinden om vervolgens tot de conclusie te komen dat het toch al rond genoeg was, dont fix it, if its not broken

Wie bepaalt dat de geschiedenis het GOED gezien heeft :+

We kunnen "klassiekers" interpreteren hoe we willen, geen van die "klassiekers" staat heden ten dage op, om te vertellen dat we het toch niet zo "goed" zien.
waarmee ik eigenlijk alleen zou willen zeggen, dat de geschiedenis niet zaligmakend is.

Alleen het PAARD kan laten zien of het "klassiek" gereden wordt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:30

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Wie bepaalt dat de geschiedenis het GOED gezien heeft :+

We kunnen "klassiekers" interpreteren hoe we willen, geen van die "klassiekers" staat heden ten dage op, om te vertellen dat we het toch niet zo "goed" zien.
waarmee ik eigenlijk alleen zou willen zeggen, dat de geschiedenis niet zaligmakend is.

Alleen het PAARD kan laten zien of het "klassiek" gereden wordt.

sorry hoor wat een geneuzel, ieder wel denkend en kijkend mens kan de verschillen zien tussen wat de hedentendaagse GP laat zien en wat de klassieke rijkunst laat zien, dus in die zin kunt u zelf ook een conclusie trekken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:35

murphy102 schreef:
Ook weer een VERKEERDE doelstelling! Een fout uitgangspunt! Een wedstrijd is een test; een maatstaf om te kunnen meten "Waar zit ik nu zo ongeveer in de opleiding van mijn paard"?!

Precies. En daarom kunnen wedstrijdresultaten al meer iets over iemands deskundigheid zeggen....

murphy102 schreef:
Nee, we gaan op wedstrijd voor de punten, om onszelf in de "kijkerd" te rijden! Paarden zijn in 9 van de 10 gevallen -en nu druk ik mij nog voorzichtig uit!- helemaal niet klaar voor het Z, M, L of zelfs B!

Dat maak jij er van. Ik en vele andere die ik ken gaan op wedstrijd om de eerste reden die je schetst. En ja, het komt wel eens voor dat ik een inschattingsfout maak. En nog niet helemaal klaar bleek voor het gevraagde. Ook daar hoeft niets mis mee te zijn toch? Ik gebruik die info namelijk weer om thuis nog even verder te oefenen.

murphy102 schreef:
Het gaat helemaal nergens over tegenwoordig! Weten die juryleden dan helemaal niets?

Sommige weten inderdaad vrij weinig. Maar er zijn er ook best veel die er wel wat van weten. En je moet als wedstrijdruiter ook niet prat gaan op 1 x een goede score. Als je continu slecht scoort is dat echt wel een goede indicatie dat je niet op de goede weg bent.

murphy102 schreef:
Dus wat ZEGT zo'n CV dan helemaal, Jasmijn...?! Helemaal niets!

Het zegt in ieder geval meer dan helemaal geen CV :)* Want vertel mij dan eens Murphy: Is het zo onlogisch dat je als potentiele klant graag informatie wil over iemands staat van dienst?

En zoals ik al eerder zie: wedstrijdresultaten zeggen echt niet alles, diploma's in mijn ogen ook niet. Maar waar moet je dan als leerling een goede instructeur op selecteren? Het is toch helzelfde als iemand solliciteert op een HBO functie en geen HBO diploma heeft? Iemand kan best HBO niveau hebben, zonder diploma. Maar diegene moet dat wel wat meer moeite doen om dat aantoonbaar te maken. En dat zie ik in de wildgroei van instructeurs te weinig. Deskundigheid wordt niet of nauwelijks aantoonbaar gemaakt. Op geen enkele manier. Het heeft allemaal een te hoog gehalte van 'alles-wat-ik-doe-is-toch-wel-goed. En je hoeft echt niet altijd wedstrijdresultaten te presenteren om je deskundigheid aantoonbaar te maken. neem de website van Marijke de Jong. Die geeft in ieder geval wel meer info over haar achtergrond, waar zij voor staat en wat zij kan. Zij presenteert in ieder geval wat zij heeft behaald en wanneer. En op de site kun je ook lezen wat dan inhoudt. Zie biedt een zoekende leerling in ieder geval goede info over wat zij hen kan bieden, en niet alleen op randvoorwaardelijk niveau. Ze laat ook filmpjes zien van haar kunnen. Aan die de kiezer te bepalen of dat wat zij doet iets is wat diegene wil leren. En dat vind ik een goede zaak. eerlijkheid, openheid en duidelijkheid. Wat zij doet is niet wat ik ambieer, maar ik vind dat ze het wel op een goede manier aanbied. Ik kan daar echter wel respect voor hebben.

En zo gaf ik eerder ook al aan de site van Noorhorses erg goed te vinden. Dus frustratie? Een eenzijdige blik/vooroordeel op wat ik goed vind? Nee. Ik vind slechts dat als je jezelf aanbiedt als instructeur, dat je openheid moet geven over je deskundigheid. Ik richt mij in die stelling niet op het luchtledige, en blijf niet hangen in geklaag over 'ze' en 'hun'. Ik haal concrete voorbeelden aan, spreek mensen aan die zich hier ook melden. Om de discussie concreet te maken. Dat het voor sommige hier misschien ietwat confronterend is? Tjsa....

murphy102 schreef:
Een gemiddelde Z-ruiter kan niet zitten, begrijpt de rijtechniek niet, laatstaan dat we het over enig rijkunstig gevoel gaan hebben.

Helaas valt een gemiddelde niet-wedstrijdruiter haast niet te beoordelen. Liever matige resultaten, maar die wel inzichtelijk zijn. Dan helemaal geen resultaten.

Overigens is jouw frustratie t.o.v. de wedstrijdsport mij duidelijk hoor. Als alle kritiek die jij levert op wedstrijdruiters zaken zijn die je zelf beter doet, dan zou jij als instructeur echt wel een leuke klantenkring van wedstrijdruiters op kunnen bouwen hoor. Want 9 van de 10 wedstrijdruiters willen het net als jij en ik ook gewoon goed leren. Ze worstelen net zo goed met het vinden van goede instructie.

quadripes schreef:
En op dit moment heb ik genoeg lesklanten om mijn avond en weekenduren te vullen, en ik zou afentoe ook nog gewoon even een paar uur willen genieten van mijn eigen paarden hier op het land.

Nogmaals: ook als je niet zit te wachten op hele hordes nieuwe klanten, dan doe je jezelf als instructeur toch nog steeds te kort door jezelf en je deskundigheid niet open en eerlijk te presenteren? Zelfs als je geen klanten meer aanneemt: je geeft dan wel het goede voorbeeld, en je helpt op die manier dan wel mensen in hun zoektocht naar een goede instructeur. Je kan ze op die manier helpen een beeld te vormen waar een goede instructeur aan moet voldoen.

quadripes schreef:
Verder kunnen mensen mij gewoon benaderen en vragen stellen als ze iets willen weten, bijv bij wie ik dan train. Ik hoef de namen van mijn trainers niet zo nodig op mijn website te zetten, die zitten daar helemaal niet op te wachten.

Nee? ik vind dat hele belangrijke info. Als ik iemand heel erg bewonder, maar daar niet kan lessen... Dan zou ik het zeker wel graag bij een van zijn leerlingen willen proberen. En ik schroom zeker niet om mensen te benaderen. Maar dan moet de eerste indruk die je van iemand krijgt (in dit geval dus via een website) daartoe voldoende aanleiding geven. En ik denk vele mensen met mij. Je kunt dat stom vinden, je kan daar ook als instructeur je voordeel mee doen.

quadripes schreef:
en jij kunt het theoretisch geblaat noemen, maar het feit dat iemand theoretisch goed is onderlegd, zegt helemaal niet evenredig dat iemand zoiets niet in de praktijk kan brengen.

Het zegt ook niets over of diegene het WEL kan. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat naast theoretische kennis openheid wordt gegeven over praktijkervaring. Zodat je mensen de kans geeft een bewuste keuze te maken bij de selectie van een instructeur.

quadripes schreef:
en dan wil ik nog graag weten wat er rijtechnisch zo bar slecht is aan die ene foto? (fijn dat je trouwens de trainingsmethode van mijn vorige instructeur die meerdere mensen t/m GP niveau traint, zelf GP rijdt en lesgeeft aan een bekend Nederlands instituut op deze wijze aan de kaak stelt -

Ik die een uitelkaar lopend paard met een ruiter in een zeker niet optimale houding (eerder in dit topic hadden jullie het over balanslijnen van de ruiter etc... Volgens mij voldoet dit plaatje daar niet aan... Kennelijk ben je dus niet lang genoeg bij je GP instructeur gebleven opdat hij jou dat niveau bij kon brengen? Anders zou je dan toch een plaatje plaatsen wat GP niveau illustreert? En zo niet, dan geeft het ook helemaal niet. Maar als jij zegt van de hoed en de rand te weten hoe een ruiter moet zitten, laat op je site dan een plaatje zien waarop je dat uitvoert. Practice what you preach.

quadripes schreef:
nou wil ik van jou wel eens een onderbouwing zien van het een of ander.
.

Nou ik denk dat ik mijn visie op de wildgroei aan instructeurs nu wel te uit en te na onderbouwd heb. geheel on-topci, want jullie zijn er zelf over begonnen. Ik raak echte nu een gevoelige snaar ben ik bang, want op concrete vragen over hoe jullie openheid en eerlijkheid geven over jullie deskundigheid wordt nogal ontwijkend gereageerd. Als je staat voor je vak, moet dat in mijn ogen geen gevoelig onderwerp zijn. Echter in plaats van gewoon je deskundigheid te onderbouwen, gaan onder andere jij alleen maar wijzen naar anderen die het in jou ogen nog slechter doen. In vind dat opvallend.

Paardentango schreef:
Klassiek, academisch, rijkunst.... een ding hebben ze allemaal gemeen. Een hart voor paarden, een doel om naartoe te rijden en allemaal werken met hetzelfde dier, het paard.

Dat lijkt mij ook...

cherie78 schreef:
Jasmijn, als jij refereert aan de wedstrijdsport, ga je er dus vanuit dat daar jouw doel ligt.

Ik vind het leuk om mijn progressie te toetsten in competitieverband ja. Maar bovenal wil ik gewoon fijn rijden.

cherie78 schreef:
Dat je het ermee eens bent, dat er in de wedstrijdsport "goed" gereden wordt?

Nee, niet perse, en niet altijd. Dat is iets wat jij mij nu in de mond probeert te leggen. ook ik ken goede en slechte voorbeelden. In tegenstelling tot vele anderen hier idealiseer ik niets. Ik probeer het goede op te pikken en het mindere weg te laten.

cherie78 schreef:
Buiten dat de klassieke ruiter wacht met een oefening in te zetten totdat zijn/haar paard op dat moment eraan toe is.
Waarmee ik wil zeggen, dat de voorwaarden om die oefening in te zetten, moeten kloppen.

de kunst van wedstrijd rijden op de hoogste niveau's is dat je je paard zo kunt voorbereiden dat hij op ieder moment het gevraagde kan laten zien, en daar ook aan toe is. Dat is de kunst.

cherie78 schreef:
De wedstrijdruiter heeft die keus niet, op die letter moet dat getoond worden.
Of het paard door wat dan ook, net even tegen de hand kwam, maakt niet uit, de oefening MOET.

Niks MOET. Je MOET niet op wedstrijd. Je moet pas op wedstrijd gaan gaan als je denkt dat te kunnen. En als dat even niet lukt is dat ook geen ramp.

Professor schreef:
Het hele systeem moet omgegooid worden, de KNHS moet niet oppermachtig worden, en daar moeten competente mensen naar toe die boven de choachen staat.

Klopt. Dat vind zelfs Sjef Jansen. Die vind het niveau van instructie in de basis ook allerbelabberdst. Ruiters worden te slecht voorbereid op een overgang naar de subtop. De basis schiet te kort. Dat heb ik als ruiter zelf ook ervaren bij die overstap. Maar je kunt wel roepen 'ze' en 'hun'. Maar verbeter de wereld en begin bij jezelf. Ga alleen instructie geven als je je als ruiter zelf heel goed ontwikkeld hebt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:37

Als een paard een machine zou zijn dan is die biomechanica enorm belangrijk.
Ik zie een paard niet (alleen) als een biomechanisch 'iets' maar zie het als een dier met gevoelens, emoties, een psyche en de wil om mij te begrijpen in wat ik vraag kortom een prachtig dier om mee samen te zijn.
Een dier met gevoelens waar ik als nietig mensje invloed op kan hebben. Mijn raakt het samenzijn met paarden iedere keer weer, iedere minuut ook al sta ik poep te scheppen.

Paarden zijn geen wetenschap, dat hebben wij er wel van gemaakt.
Wat bij de oude heren ook tussen de regels door te lezen is, is dat zij wisten dat ze te maken hadden met persoonlijkheden. Ieder paad is net ietsje anders en alleen iemand met ervaring (geschiedenis kennis) kan paarden nuttige dingen leren.

Ik wil zeker niemand aanvallen, maar er zijn vooral de laatste tijd behoorlijk wat prutsers met websites waarvan ik denk OOOH !!!
Maar als ik dan eens ga kijken denk ik weer o, alleen met een ander gevoel. Of ik kende ze al, en zie weer hetzelfde. Iedereen kan ontwikkelen dus heeft het voordeel van (mijn) twijfel.

Het voordeel van paarden is dat ze niet zoals ons een geheugen hebben, ze vergeten dingen en zijn in staat verder te gaan, zonder geschiedenisverhalen. Ze mogen zichzelf zijn.
Ik heb ook heel wat boeken staan, blader er nu en dan eens in om iets op te zoeken.
Maar de paarden zijn toch degene met wie we het moeten doen.
Hulpteugels prima, als ze heel snel overbodig worden want ze zijn bedoel als hulp.
Zo zie ik boeken ook.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:43

Een opleiding met als doel, enkel beter rijden en lesgeven (tjee nog nooit van gehoord :+ }> ). De huidige opleiders zullen als eerste aangeven dat dat ook hun doel is. Als het doel bv is beter rijden promoten, dan moet je eigenlijk ook objectief kunnen aantonen A is beter als B omdat... Rijden weer als Kunst op de kaart zetten, dat zou mooi zijn, maar werkt misschien ook weer nadelig, want is dat dan voor iedereen te doen?

Als we het kunstig rijden, willen promoten, dan voldoen op zich de oude klassieke doelstellingen best goed, onzichtbare hulpen, licht in de hand en van beweging enz. Op de een of andere manier hebben wedstrijden tot een ander eindproduct geleid. Blijkbaar mis je toch een essentiële factor als een proef enkel bestaat uit het scoren van de oefeningen/onderdelen. De kur op muziek heeft op zich ook een kunst aspect, maar daarmee is meer show toegevoegd, en is niet speciaal de rijkunst het doel.

Ik denk dat andere proeven best tot een beter resultaat als eind product zouden kunnen leiden, misschien een krachtmeter in de teugel om objectief inwerking te meten (ik roep maar wat). Of een "weegschaal" waarmee je tijdens de proef de lichtheid van de voorhand in bv de piaffe kunt meten. Het is toch treurig dat bij de piaffe veel paarden zwaarder op de voorhand komen!!! Misschien moeten de proeven ook weer wat spectaculairder worden in de oefeningen, voeg de levade toe oid.

Wedstrijden op zo'n manier moeten toch het aanschouwen door een groot publiek waard zijn. Het grote publiek is volgens mij noodzakelijk om een verschuiving tot stand te brengen. Wedstrijdruiters pogen te leveren wat gevraagd wordt, blijkbaar vragen / oordelen we nu verkeerd!