duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:30

Daarom waagde ik me er ook niet aan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:33

Proberen het paard voorwaarts te leren denken.
Daarom zijn ook schijnovergangen zo fijn.
Merk ik als ik een overgang terug wil maken dat hij op de voorhand gaat, rij ik de overgang ook niet af, maar weer naar voren en probeer het weer opnieuw.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:37

Toch gaat mijn paard van schijnovergangen nietaltijd voorwaarts denken. Het verschilt denk ik daarom ook per paard hoe je dit moet aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:37

Wat doe jij dan in een overgang terug en je paard wil niet op de achterhand blijven? Lachen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:26

Nathalie84 schreef:
daarvoor zijn heel veel oefenening Ja, tempowisselingen, overgangen, voltes groter en kleiner maken, verschillende grotes voltes en rijden en daarin schakelen. Galop-stap overgangen e.d.

bedankt RK, zal ik die onthouden voor een gevorderde opdracht. Mijn paard krijg ik er heel mooi gesloten door, dus dacht misschien een tip. Maar, als ik er nu zo over nadenken, moet je paard wel aan op zekere hoogte verzameld zijn.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:29

runningkawa schreef:
Proberen het paard voorwaarts te leren denken.
Daarom zijn ook schijnovergangen zo fijn.
Merk ik als ik een overgang terug wil maken dat hij op de voorhand gaat, rij ik de overgang ook niet af, maar weer naar voren en probeer het weer opnieuw.

dat doe ik inderdaad ook, wordt hij te zwaar van voren rij ik weer weg en probeer het daarna weer opnieuw. Al probeer ik wel verschil te maken tussen niet terug komen en op de voorhand vallen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:37

_Marleen_ schreef:
!!vorig jaar!! Bloos zo moet het écht niet maar dat weet je wel Knipoog
Afbeelding

En vorige maand, goed ontspannen
Afbeelding

Afbeelding

Maar zó moet het nou ook weer niet Clown
Afbeelding

Ik heb alles gehad zoals je ziet Knipoog
succes

xxx

wat zijn jullie goed vooruit gegaan!! Haha!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:52

loopt mijn paardje hier goed 'door de rug' ? let op het is nog maar zijn 5e keer aan de longe hier!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:56

mmmm,goed ruggebruik en geen/slecht ruggebruik kan ik wel herkennen maar je kan toch ook goed ruggebruik hebben al paard/pony nog niet genoeg op achterhand loopt?

of is het alleen maar goed ruggengruik wanneer pony/paard ook verzameling toont? nee toch?
dat lees ik hier in het topic veel,zo van:''nee die loop op voorhand dus heeft geen goed ruggebruik''

verzameling komt later in de opleiding dus zal jonge paarden/ponys eerst over rug moeten leren lopen en dus loslaten en dus dieper lopen en op de voorhand. daarna in die lossigheid meer bovenin proberen te rijden terwijl lossigheid blijft.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:00

ben ik het mee eens Lachen ik denk dat de achterhand wel actief moet zijn maar de verzameling kan een jong paard nog helemaal niet aan (neem mijn paardje hierboven) hij moet eerst leren te zakken en zijn rug te ontspannen, lekker neusje er uit ontspannen lopen voordat je kan gaan verzamelen, want je kan niet verzamelen als je paard niet over de rug loopt toch?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:45

ArGieVai schreef:
loopt mijn paardje hier goed 'door de rug' ?
let op het is nog maar zijn 5e keer aan de longe hier!

Paard:
- jong, weinig ervaring
- is (nog) niet onspannen, niet (nog) los, niet (nog) soepel
- moet evenwicht (leren) nog vinden
- (nog) weinig spierontwikkeling
- moet voorwaarts, meer actief, meer reactie
- stuwt weinig, weinig actief
- draagt (nog) niet
- kan hals en hoofd nauwelijks gebruiken door manier van instellen en longeren
- gaat achter de loodlijn, gesloten keelgang, niet open van voren
- uitstrekken hals en laten zakken hoofd, geeft grote passen en het gewicht volledig op de voorhand
- paard gaat (nog) op de voorhand, horizontaal evenwicht is er (nog) niet ...
- het uitstrekken van de hals en het laten zakken van het hoofd: de gymnastische werking naar achteren is nu beperkt
- de inwerking op de mond kan sterk zijn
- de inwerking aan de voorkant kan sterk zijn, stuwen vanuit de achterkant is belangrijker
- gaat NIET over de rug

Lijnen:
- werken op de mond in met hefboomwerking
- kunnen werken als slofteugel
- verkeerd vast in de handen
- spanning in de lijnen niet altijd juist
- hefboom: lijn, bitring, singelbevestiging tussen de benen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 00:02

Interessant topic. Ja

Jammer dat ik dit nu pas zie, dat wordt een hoop doorlezen. Nagelbijten / Gniffelen
Iemand misschien uit z'n hoofd een paar paginanummers met interessante stukken? Lachen

Wel 26 lente's jong. Knipoog Echt ontwikkelings trainen naar meer verzameling doen we niet meer, wel probeer ik te blijven werken aan een ontspannen en soepel lopende pony.

Afbeelding

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 00:11

-70-
Ben lang niet geweest maar ga het weer volgen, erg intressant Haha!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:46

Zouden jullie willen kijken naar deze foto's?
Ze was op het moment van de foto's nog stug en naar mijn houding wordt door een fysio gekeken. Toch wil ik hier ook super graag tips over!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door VLC op 25-10-07 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:59

runningkawa schreef:
Wat doe jij dan in een overgang terug en je paard wil niet op de achterhand blijven? Lachen

Dan rijd ik weer naar voren. Maar mijn paard gaat hierdoor soms juist makkelijker terug komen in tempo dan dat ze vooruit blijft denken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:53

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:12

Citaat:
Goofy; Klinkt als een streng oordeel over dat jonge paardje.
Maar natuurlijk heb je "over de rug-technisch" volkomen gelijk!

Het is een heel leuk paard en dat het paard jong is. Ik geef slechts een aantal kenmerken die bij dat jong zijn en de daardoor weinige ervaring horen. Er is geen oordeel of een beoordeling over het paard gegeven.

Het is duidelijk dat het paard niet over de rug gaat. Je kan dat (nu) ook nog niet verwachten.

Een stukje van de manier van werken met het paard wordt duidelijk. Dat is op zich goed. Er zijn alleen wat dingen herkenbaar, die niets met het paard maar met `de uitvoering` van de manier van werken te maken hebben.

Dat weerspiegelt zich vroeg of laat in het paard. Dat wilde ik meegeven.
Wat iemand ermee doet, is zijn of haar zaak.

Het is niet de bedoeling om mensen op hun nummer te zetten.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 25-10-07 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:20

Sinds kort loopt mijn arabier met een moeilijke rug ook stukken over de rug. Het voelt als veel beweging in de schouder, dat komt volgens mijn instructrice door het opwaartse bewegen vanuit de achterhand. Op het moment dat hij over de rug loopt is hij voor ook lekker los (normaal niet), stapt hij ruim over (2 voeten of meer) en gooit hij mij meer uit het zadel (krachtige bewegingen vanuit de achterhand).
Hopelijk wordt het nog beter en kan hij straks een hele les over de rug lopen ipv goede stukken...

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:15

Wat toch wel bij mij opkomt, ook door het deskundige commentaar steeds van Goofy is..... waarom is het toch zo moeilijk om een goed over de rug lopend paard te krijgen???
Wij worstelen er met mijn oudste eigenlijk altijd al mee, soms iets beter, dan weer wat slechter..... Wat is dat toch? Net of is dat de grote bottleneck bij het goed (leren) paardrijden....

Soms wel wat demotiverend hoor.
Ik vraag me ook af of veel mensen, inclusief mezelf, niet op een heel inefectieve manier bezig zijn.
Dus vervolgvraag is dan ook: wanneer ben je nu echt effectief bezig? Hoe ga je dan te werk, wat vraag je precies, hoe bouw je je trainingen op? Welke oefeningen zijn nuttig etc.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:54

Goofy44 schreef:
Citaat:
Goofy; Klinkt als een streng oordeel over dat jonge paardje.
Maar natuurlijk heb je "over de rug-technisch" volkomen gelijk!

Het is een heel leuk paard en dat het paard jong is. Ik geef slechts een aantal kenmerken die bij dat jong zijn en de daardoor weinige ervaring horen. Er is geen oordeel of een beoordeling over het paard gegeven.

Het is duidelijk dat het paard niet over de rug gaat. Je kan dat (nu) ook nog niet verwachten.

Een stukje van de manier van werken met het paard wordt duidelijk. Dat is op zich goed. Er zijn alleen wat dingen herkenbaar, die niets met het paard maar met `de uitvoering` van de manier van werken te maken hebben.

Dat weerspiegelt zich vroeg of laat in het paard. Dat wilde ik meegeven.
Wat iemand ermee doet, is zijn of haar zaak.

Het is niet de bedoeling om mensen op hun nummer te zetten.

Natuurlijk wil je mensen niet op hun nummer zetten! Ik ben het er ook volkomen mee eens, en vind het erg goed dat je dingen signaleert. Zelf zie je ze vaak niet, hoe kun je dan wat verbeteren voor het paard?
Ik ben er echter, net als Jitske_ heel benieuwd naar hoe je het in ieder geval zelf goed kan doen. Op een juiste manier trainen enz. Daarom plaatste ik ook mijn foto's, ik vraag me af hoe ik hem nu al op een manier kan trainen, zodat hij straks, als ik erop ga zitten, de juiste spieren heeft om ons te dragen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:36

lizzy2 schreef:
Zouden jullie willen kijken naar deze foto's?
Ze was op het moment van de foto's nog stug en naar mijn
houding wordt door een fysio gekeken.

Paard:
- vertoont spanning, is niet los en niet soepel
- de stuwing naar voren is beperkt
- gaat niet in balans
- de paslengte voor en achter is verschillend
- hals en hoofd kunnen niet gebruikt worden om balans te vinden
- profiellijn achter de loodlijn, gesloten keelgang
- door afgedwongen halsprofiel en het klemmen van de onderkaak geen
mogelijkheid voor paard om los te laten en terugkoppeling te geven via ruiterhand naar zit.
- het paard gaat (nog) niet in horizontaal evenwicht
- het dragen moet verder ontwikkeld worden
- het paard gaat NIET over de rug

let op:
--> voorwaartse drang
--> aan het been
--> ontspanning, losheid en soepelheid

Ruiter
- de inwerking op de achterhand is beperkter dan op de voorhand
- de zit is niet effectief, niet efficient; zit en kuit hebben weinig effect
- naar achteren hangen, elleboog ligging, romp, bekken, dijbeenligging, kuit en voeten
(of dit komt door een beperking, ongerief en/of door onervarenheid als ruiter weet jij het best)
- de teugelspanning, de spanning in onderarm, via elleboog naar de schouder is hoog

let op:
--> ontspanning, losheid en soepelheid van je eigen lijf
--> evenwicht balans: stilstand, in gang, bij tempo wisselingen zonder vastpakken, zonder beugels ontspannen blijven zitten
--> geen houding afdwingen of forceren met je lijf, wel correcties aanbrengen in zit en beenligging

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:48

goofy; hier heb ik dus weinig tot niks aan je zegt wat er fout is neit wat er goed is, oer de manier van longeren geen commentaar want dit is juist meest vriendelijke mannier! (zie mijn topic in mijn overschrift lees reacties)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:05

Probeer eens de longeerlijnen die via de bitringen naar de singel tussen de benen lopen bij de singel los te maken. Als je de beide lijnen dan bevestigt aan de bitringen, dan vervalt de hefboom werking.

De kracht waarmee je inwerkt op de mond van je paard is aanzienlijk groter dan de kracht die vanuit je hand via de lijn naar de ring aan de singel inwerkt.

Het paard moet de hals strekken en het hoofd laten zakken uit ontspanning, losheid en soepelheid.
De ontspanning moet mentaal en fysiek zijn.

Dus niet het paard de weg omlaag wijzen. Een paard dat zich overgeeft en meewerkt in vertrouwen, reageert fysiologisch en mentaal al op de goede manier.

Het halsstrekken en laten zakken van het hoofd wordt bereikt door het paard stelling te vragen op een grote volte in beide richtingen. Elk paard zal stelling geven, een weinig buigen op de grote volte en maar al te graag binnen de kortste tijd de hals willen strekken en het hoofd laten zakken. Dit moet dan nog op de goede manier gebeuren, anders is de uitwerking - van het strekken van de hals en het laten zakken van het hoofd - via de rug naar de achterhand beperkt. In deze voorbeeld foto's is deze inwerking nog zeer beperkt of liever volledig afwezig.

Als je een gewicht van 100 kg wilt ophijsen, dan kan dat met een kracht van 50 kg, als je een enkele katrol gebruikt. De katrol werking heb jij via het bit van het paard. Als je naar de spanning in de lijnen kijkt van bit naar singel, dan zie je dat het passeren van de lijnen door de bitringen niet gladjes verloopt. De spanning tussen singel en bit is groter dan van bit naar hand van longeerder. M.a.w. de inwerking op de mond en daarmee op hoofd en hals wordt afgedwongen. Elk paard komt op die manier omlaag.... Alleen bij de laatste foto staat de lijn tussen singel en bit niet onder spanning. Dat is logisch..... Bij de andere foto's is dat heel anders.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 25-10-07 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:37

ik heb zelf meerdere lessen&clinics gevolgd met longeren ik weet wat ik aan het doen ben, ik heb de lijnen niet strak, alleen op 1 van die foto's (de2e) lijkt dat zo omdat ik hem net op zijn plek zette (hij draaide om dus ik zet hem weer goed) maar ik geef hem altijd de ruimte, daarbij komt ook nog eens dat het misschien op de foto's neit lijkt dat hij ontspant maar hij ontspant wel degelijk, dat zie je aan zijn rugspieren tijdens het longeren. even mijn reactie's op de jouwe:

- jong, weinig ervaring Klopt
- is (nog) niet onspannen, niet (nog) los, niet (nog) soepel alle 3 wel, hij is heel soepel in zijn bewegingen, rug, hals en kaak, ontspant zijn rug en kaak wel degelijk, hals af en toe nog moeilijk.
- moet evenwicht (leren) nog vinden Dat klopt, vind balans erg moeilijk te vinden
- (nog) weinig spierontwikkeling klopt op de foto's was dit nog maar de 5e keer
- moet voorwaarts, meer actief, meer reactieklopt niet, hij is wel degelijk voorwaarts en reageert snel en goed. Snapt alleen af en toe de comando's niet, maar voorwaarts is hij zeker wel!
- stuwt weinig, weinig actief klopt niet, zie hierboven
- draagt (nog) niet Klopt
- kan hals en hoofd nauwelijks gebruiken door manier van instellen en longeren Klopt niet
- gaat achter de loodlijn, gesloten keelgang, niet open van voren klopt op 1 foto (de 2e)
- uitstrekken hals en laten zakken hoofd, geeft grote passen en het gewicht volledig op de voorhand klopt niet, hij veruimd niet en strekken ook niet, zijn achterhand blijft actief en hij zakt volledig vrijwillig omdat ik hem meer ruimte gaf, hij volgd de hand (longe) en ontspant zijn spieren
- paard gaat (nog) op de voorhand, horizontaal evenwicht is er (nog) niet ...klopt, dit is de 5e keer wat verwacht je van een jong paard, maar achterhand is wél actief!
- het uitstrekken van de hals en het laten zakken van het hoofd: de gymnastische werking naar achteren is nu beperkt klopt niet, hij blijft actief van achter en blijft voorwaarts en naar voren aantrekken, eerst lang en laag dan pas oppakken! lang en laag is de basis, hij moet eerst leren zijn rug te ontspannen voor je hem op kan gaan pakken of verzammelen oid
- de inwerking op de mond kan sterk zijn klopt niet
- de inwerking aan de voorkant kan sterk zijn, stuwen vanuit de achterkant is belangrijkerhij stuwt wel degelijk, is actief vanuit de achterhand, laat de longe los, en is niet sterk dus, het is hoe je deze manier gebruikt je moet de lijnen los houden anders is het idd te sterk
- gaat NIET over de rug op bepaalde momenten gaat hij wel degelijk over de rug maar misschien vind jij dit neit...

daarbij wil ik nog even een punt geven, je geeft wel commentaar op alles en iedereen, maar geef je ook tips? opbouwende kritiek? ik zie alleen maar negativteit in je berichten!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:42

Citaat:
Afbeelding

Staat de longeerlijn tussen de singel en de bitringen los of strak ?
Waarom denk je dat dat deel van de lijn strak staat en niet het deel van bitring mond, via ring singel naar je handen ?