Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:41

Volg ook de werkwijze van Oji. Stap is eerder verpest dan verbeterd. Instappen met zo'n jong paard doen we eigenlijk niet. Stappen aan de hand, dan erop. Als je wat spanning hebt of je paard nog kijkerig is heeft het helemaal geen zin om nog een kwartier te willen stappen. Tussendoor of aan het einde pakken we het mee, want het heeft zeker toegevoegde waarde. En voordat je begint aan B moet ie gewoon goed zijn.
Nieuwe dingen zoals wijken of SB etc leren we wel graag eerst in stap aan.

Vwb het wisselen ben ik het ook eens met Oji. Zodra de hulpen voor galop goed bevestigd zijn (via een eenvoudige galopwissel) gaan we leren wisselen. Jonge paarden doen dat eigenlijk vrij gemakkelijk; je hoeft vaak alleen maar alleen je balans te veranderen. Wat altijd vrij goed lukt is vanuit een kortere lijn (dus bijv van E naar B) met een balk in het midden, maar vaak lukt het ook al wel zonder balk. Niet perfect, zeker niet op het achterbeen en heel voorwaarts. Het gaat erom dat ze de hulp gaan snappen en voor hun balans is het ook goed. Nu moet ik zeggen dat we niet van die kastelen gehad hebben, dus met een hele grote moet je miss via een wat langere lijn.
Ik snap nooit zo waarom men het changeren er eerst "uit" gaat rijden als vervolgens in het Z het er weer in moet. Je ziet ook vaak dat ze het dan niet of met heel grote moeite weer aanleren. Het is natuurlijk een heel ander soort wissel, maar het basisprincipe zit er in ieder geval alvast in.
We springen ook, dus daar is het ook voor nodig. Eenvoudige galopwissels zijn heel fijn voor de balans.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:44

Ik begin met een jong paard vanaf zo 2.5 met " werken" aan de hand..Dus veel stapwerk, balans krijgen en pak wel zijgangen mee. Ik geloof sterk in de gymnastische meerwaarde daarvan + schept een hele fijne band tussen jou en je paard. Het liefst begin ik met kaptoom en werk uiteindelijk naar het dragen van een bit toe. Ook doe ik veel " menwerk" met jonge maar trouwens ook oudere dieren. Door " erachter" te lopen en trouwens ook ernaast zie en leer je voelen waar de issues van betreffende paard liggen. Doordat ik al veel in stap " gewerkt" heb merk je dat tegen de tijd dat het zadel erop komt ze de stap al veel beter aankunnen, stabieler en veel meer in balans zijn. Ik ontwijk de galop zeker niet bij een jonkie, vind het prima als ze er bij toeval in vallen maar fixeer me in het begin meer op stap en wat draf..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:51

Ik ken er door verschillende instructeurs ook een paar waaronder

eerst de eenvoudige wissel op 8en. Als de eenvoudige wissel ook eenvoudig ging dan in het doorverzamelen richting stap de hulp voor de andere galop aangeven. Dat maakte dat hij heel teruggesprongen de vliegende wissel deed maar dat deden we later weer verbeteren door een tandje voorwaarts te gaan en vervolgens de hulp te wisselen. Voor ik het wist deed hij het eigenlijk al heel makkelijk op het wisselen van been/bekken.

Weer een ander was een balk aan het eind van de diagonaal voor de hoek neerleggen en daarop afrijden in arbeidstempo, voor de balk ietsjes terug en been bij en "van been verwisselen" en bij een wissel belonen.

De ander deed het liever op de AC lijn (Zowel tussen E B als over hele diagonaal). In het afwenden EB lijn verzamelen, ietsje naar voren op de balk afrijden en wisselen en daarna weer verzamelen.

En ook... keihard op de hoek aanrijden en omtrekken stelling met extra been bijgeven met binnenbeen :+ (Deze heeft niet mijn voorkeur en dit heb ik netjes geweigerd... dat snappen jullie vast wel)

Wbt de andere vraagstelling kan ik niet meepraten. De paarden die ik reed waren allemaal al zadelmak, konden stap draf en galop en er was redelijk mee rond te sturen. Wel deed ik het wijken voor druk eerst aan de hand. Daarna in stap onder het zadel en daarna pas in draf. Geldt voor sbw/travers/renvers en appuyement eigenlijk hetzelfde.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:03

Ik lees nog steeds mee. Iemand kwam met het idee om van de ene kant van de bak het paard recht te laten wijken. Ik heb het geprobeerd en vond het een hele fijne oefening bedankt, nog wel wat lastig, maar het stukje van de ac-lijn naar de kant was nu echt een eitje.
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben waarbij de balans op de volte nog wat lastig is. :D Ik merk wel dat bij het wat duidelijker aannemen van de buitenteugel en wat rechter te laten lopen het op de buitenschouder vallen wel minder wordt.

IpilyaNL

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:12

Hoi Avanti: zal je vertellen dat ik he volte probleem en het wijken (Overgang B naar L klasse) Eigenlijk opgelost heb met een ander bit :o toen ik het Mylerbit erin had gedaan, waren al deze problemen foetsie :+ Ik begreep gewoon niet meer waaraan het lag.. en toen heb ik het maar eens geprobeerd. Sindsdien ben ik er lierisch over

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:39

De volgorde bij inrijden is zo paardafhankelijk dat ik er eigenlijk niets over kan zeggen.
Maar met standaard KWPNers kun je doorgaans gewoon vrijwel meteen in galop. Met mijn tuiger was dat gewoon niet te vergelijken. Die kreeg haar eerste galop buiten op een stoppelveld. Dat was dus uiteraard niet al na 3x rijden :+

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:06

Ik heb weinig bij te dragen daar :+ maar ik vind het heel interessant.

Zelf ben ik pas heel recent aan de galop beginnen werken, maar gewoon omdat ik de trainer en tools niet had om aan zijn gigantische en ongebalanceerde galop te werken. Nu ben ik er met hulp van KDV dus wel aan bezig en hij gaat razendsnel vooruit. Dat werk met de schouders is wat hem nu zo los moet gaan maken (dus zoals knollentuin geloof ik al zei: naar overal kunnen buigen is wat ze sterker maakt) en dan zullen we zien of we hem wat verzameld krijgen.

Dus ja heeeel lang gewacht Oji, maar gewoon omdat ik het nog niet zag zitten.

Alles had 10 keer sneller kunnen gaan in andere omstandigheden, maar daar ga ik niet te lang bij stil blijven staan :o en gewoon genieten van deze vooruitgang

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:36

Avanti schreef:
Ik lees nog steeds mee. Iemand kwam met het idee om van de ene kant van de bak het paard recht te laten wijken. Ik heb het geprobeerd en vond het een hele fijne oefening bedankt, nog wel wat lastig, maar het stukje van de ac-lijn naar de kant was nu echt een eitje.
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben waarbij de balans op de volte nog wat lastig is. :D Ik merk wel dat bij het wat duidelijker aannemen van de buitenteugel en wat rechter te laten lopen het op de buitenschouder vallen wel minder wordt.

Och geloof me, zoiets als een mooie volte rijden is zo simpel nog niet. Dat men daar moeite mee heeft vind ik heel normaal. En naarmate de opleiding vordert, wordt de ruiter ook weet steeds gevoeliger en merk de kleinste oneffenheid. Misschien is het daarom ook zo moeilijk.
Bedoeld u het vanuit het wijken laten wisselen??? En hebt u dat nu al geprobeerd en het werkte??? *\o/* Dat vind ik heerlijk om te lezen [tenzij ik u verkeerd heb geïnterpreteerd].

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:42

Sizzle schreef:
De volgorde bij inrijden is zo paardafhankelijk dat ik er eigenlijk niets over kan zeggen.
Maar met standaard KWPNers kun je doorgaans gewoon vrijwel meteen in galop. Met mijn tuiger was dat gewoon niet te vergelijken. Die kreeg haar eerste galop buiten op een stoppelveld. Dat was dus uiteraard niet al na 3x rijden :+

:+ het is eigenlijk alles in het kwadraat: ruiter X ruiter X paard X paard :+
De ene ruiter is de andere niet [1000 variaties] en dan heeft de 'n ruiter dan eens het ene, dan eens het andere paard [ook 1000 variaties].
:+ }> :+ }>

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:50

Ook dat :j

Finesse is ingereden vlak na mijn keizersnede. Die kon makkelijk galopperen maar ik toen totaal niet. Mijn hele bekken zat in de knoop met als gevolg dat ze volledig explodeerde met aangalopperen. Daar heb ik dus maar mee gewacht tot ik zelf weer "normaal" was, wel regelmatig een vriendin even laten galopperen.

Zo snel is een stap trouwens ook niet kapot als je niet zit te frunniken aan de voorkant. Gewoon aanwennen dat stap standaard middenstap is (naar Duits principe) en dan gaat er eigenlijk niets mis.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:32

Ik ga weer een poging doen om hier mee te posten en ik wil graag reageren op het onderstaande

IpilyaNL schreef:
Nou, dan open ik een nieuw onderwerp.
Zouden jullie zoveel mogelijke manieren svp benoemen? In welke vorm dan ook :+

Hoe leren jullie je paard een galop wissel aan?

Ik heb jaren geleden een informatieve pagina geschreven vanuit mijn eigen visie en ervaring. Daarin kwam ook de galopwisseling ter sprake. Ik heb mijn paarden de galopwisseling altijd pas vrij laat in de ontwikkeling aangeleerd, waarbij al voldoende kracht was ontwikkeld en waarbij de contragalop bevestigd was, dus niet bij een jong/groen paard. Let wel, dit is zoals ik het deed, er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden en ik heb ook wel eens een balkje gebruikt bij een paard die het erg moeilijk vond. Deze gebruikte ik door een linksomkeert of rechtsomkeert te rijden waarbij de balk vlak voor de hoefslag lag.

Ik kopieer mijn tekst even:

De vliegende galopwisseling, de oefening

Een vliegende galopwisseling (of galop changement) houdt in dat het paard tijdens het zweefmoment van de galop, omspringt van de linker- naar de rechtergalop of andersom. Het gehele omspringen gebeurt binnen hetzelfde zweefmoment en gelijktijdig, dus de voorhand en de achterhand dienen tegelijk om te springen. De vliegende galopwisseling wordt uitgevoerd vanuit een voorwaartse, maar ontspannen situatie, waarbij het paard rechtgericht blijft en ook tijdens de wissel in aanleuning blijft en geen moment van de hulpen af komt of er uit probeert te vluchten. De vliegende galopwisseling wordt gereden vanuit een gedragen galop en de wissel zelf wordt voorwaarts opwaarts getoond. Dit houdt in dat het paard geen hogere, minder hoge, meer voorwaartse of minder voorwaartse galopsprong mag maken tijdens de wissel zelf, dan dat hij voor de galopwisseling deed.

De vliegende galopwisseling, de hulpen

Het aanleren, de basistraining
De vliegende galopwisseling kan pas dan worden aangeleerd, wanneer het paard zich zeer goed laat sluiten en openen in de galop, als hij alle overgangen correct en met een grote mate van gedragenheid kan uitvoeren, en hij aan beide kanten (even) soepel is in de lichaamsbuiging maar ook rechtgericht gaat.

Om de vliegende galopwisseling aan te leren, raden we aan om een korte diagonaal te gebruiken, zoals H-B, M-E of af te wenden op de korte zijde en terug galopperen naar E of B. De galopwisseling wordt gevraagd op het moment voor het omstellen, dus voor aankomst op de hoefslag. Dit moment is voor het paard het meest geschikt, omdat hij daarna een hoek moet maken naar de nieuwe kant.

De hulpen voor de galopwisseling zijn als volgt:
De ruiter rijdt aan in lichte schoudervoor stelling en legt zijn gewicht iets meer op de binnenzitbeenknobbel van de galop waarin hij rijdt. Hij houdt zijn benen in de juiste positie voor de galop waarin hij rijdt (dus het buitenbeen iets terug en gebogen om het binnenbeen) en onderhoudt hiermee goed contact. De galop is verzameld, maar met voorwaartse drang.

Als het het punt waar de wissel gewenst is, is bereikt, stelt de ruiter het paard om naar de andere stelling, wisselt hij zijn beenlegging om, waarbij hij het paard buigt om het nieuwe binnenbeen, en verlegt hij zijn gewicht naar de andere zitbeenknobbel. Dit alles gebeurt gelijktijdig, vóór het zweefmoment waar de wissel moet worden gemaakt. Dit geeft het paard de gelegenheid om tijdens het zweefmoment de galopwisseling te maken.
De ruiter houdt het paard niet in tijdens het maken van de galowisseling, maar geeft hem de ruimte die hij nodig heeft in de hand, zonder de aanleuning te verliezen (het paard mag dus niet van de hulpen los komen). Hij bewaakt dat het ritme en de tact van de galop voor, tijdens en na de wissel gelijk blijft.

Springt het paard niet, alleen voor of achter, of niet gelijktijdig om, kan dit verschillende oorzaken hebben. Allereerst dient de ruiter zijn eigen hulpen te controleren. Geeft hij de hulpen duidelijk? Geeft hij zijn paard in de hand voldoende ruimte om de wissel te springen? Geeft hij de hulpen excact op het juiste moment (vlak voor het zweefmoment)? Laat hij het paard voldoende voorwaarts galopperen? Plant hij de wissel op de juiste plaats (dus voor de wending en niet in een wending)?

Daarnaast kan het zijn dat het paard nog niet voldoende in evenwicht en balans is om een vliegende galopwisseling goed te kunnen uitvoeren. Om dit op te lossen moet eerst weer verder getraind worden in het schakelen (tempowisselen) binnen de galop op beide zijden, maar ook het maken van wendingen, zijgangen zoals appuyeren en travers zorgen ervoor dat het paard stabieler en beter in evenwicht gaat in de galop.

Hoe meer de wissels bevestigd raken, hoe minder scherp de hulpen hiervoor hoeven te worden gemaakt. De ruiter tracht deze hulpen steeds genuanceerder te geven en toch hiermee hetzelfde resultaat te bereiken. Het paard wordt steeds minder vanuit het schoudervoor door de wissel gereden, en moet uiteindelijk helemaal recht naar en door de galopwisseling lopen.

De plaats waar de vliegende galopwisseling wordt gemaakt, kan ook worden afgewisseld door bijvoorbeeld op de middellijn te wisselen, op de lange zijde vanaf of naar de contragalop, tijdens slangenvoltes enzovoorts. Tussendoor wisselt de ruiter af met andere overgangen, eenvoudige galopwisselingen, contragalop en ook houdt hij het paard steeds scherp aan de hulpen door van tempo te wisselen in de galop zelf.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:08

Ik, Zyalda en de vliegende wissel.

Mijn hulpen waren hier nog erg groot (voor mijn doen). :) Kon ze al vrij vlot steeds meer verfijnen.

Wat een braaf paard was dat toch <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:19

Zyalda... Ik geloof dat wij toen nog gepb't hebben met elkaar, was rond de tijd dat ik begon met Pretty denk ik. Toch?

Je moet haast goed kijken om hem te zien (wat ik als compliment bedoel, vind het mooi hoe ze zo mooi in het zelfde ritme blijft door springen.)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:26

S_en_Z schreef:
Ik, Zyalda en de vliegende wissel.

Mijn hulpen waren hier nog erg groot (voor mijn doen). :) Kon ze al vrij vlot steeds meer verfijnen.

[ Video ]

Wat een braaf paard was dat toch <3

Mooi gedaan!
Dat is gewoon het belangrijkste. het paard maakt de indruk dat ze begrijpt wat de bedoeling is

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:05

Ayasha schreef:
Zyalda... Ik geloof dat wij toen nog gepb't hebben met elkaar, was rond de tijd dat ik begon met Pretty denk ik. Toch?

Je moet haast goed kijken om hem te zien (wat ik als compliment bedoel, vind het mooi hoe ze zo mooi in het zelfde ritme blijft door springen.)

Geloof dat t in die tijd was ja :) we hebben idd pb contact gehad en ook op een ander forum in tzelfde topic gezeten. Hier op bokt ook haha.

Haar ritme was idd netjes, hij had nog iets meer doorgesprongen mogen worden (weet niet of dat de goede benaming is voor wat ik bedoel maar weet het zo niet anders te noemen). En mijn hulpen hadden hier eigenlijk al kleiner mogen zijn. Hoewel t ook wel knap is dat ze heel "simpeltjes" reageert op mijn overdreven "meehelpen" (wat vaak juist tegenwerkt). Wellicht dat hij er nog netter uit had gezien als mijn hulpen kleiner waren :j maar voor een beginnende wissel was ik erg blij. Niet veel later was ze verkocht.

Bedankt KDV :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:38

Ziet er heel natuurlijk en makkelijk uit S_en_Z!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:43

Na wikken en wegen toch besloten mijn video('s) te delen met jullie.

Hierboven een stukje van onze les mei vorig jaar toen ze nog heel erg veel spanning had onder het zadel en liever niet achterin de baan kwam wegens monsters enzo. Mijn shirtjes zitten inderdaad wat strakker. Was aardig aangekomen rond de verkoop van Zyalda.

Erg over tempo - geen/weinig aanleuning en ze liep graag over de kop :) Kon toen eigenlijk heel weinig aan haar komen en was heel voorzichtig met mijn hulpen :') deze bodem was vrij zwaar ook.

Op de achtergrond hoor je mijn favoriete instructrice :)

En hier een stuk van eind december waarin ik merendeels aan het schakelen ben en overgangen rijd. Ben erg blij met de progressie :j Een tijd geleden in de overgangen/terugschakelen werd ze korter in de passen achter (voor ook overigens) en dat is nu eigenlijk verdwenen (Dat was in de vorige video die ik van ons plaatste in september/oktober te zien en daar werd ik toen ook op gewezen).

Merk ook dat ze minder stamperig wordt :D Kan wel duidelijk zien dat de linkergalop voor haar nog steeds iets makkelijker is dan rechts maar het is al veel verbeterd. Toen ik net met haar begon sprong ze rechtsom vaak gekruisd aan. Dat is helemaal verdwenen.

Jullie missen het uitschuiven van de hals wat ik normaal gesproken ook op de filmpjes plaats maar die heb ik er uit gelaten met monteren omdat de video anders erg lang werd.

Wat vinden jullie er van? Tips?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:32

HET BETERE IS DE VIJAND VAN HET GOEDE ; de vooruitgang is zo duidelijk, dat niet weet waarom ik hieraan iets toe zou moeten voegen. Die vooruitgang toont voor mij aan dat u op de goede weg bent.
Met betrekking tot de eerste video: Dit zou best nog uitgebreider kunnen: ik bedoel een langere montage van de tekst van uw instructrice. Haar aanpak zou wel eens enorm handig kunnen zijn voor een heleboel ruiters die met gelijkaardige problemen te maken krijgen [alleen moet ze dan wel auteursrechten betaald krijgen :D
Mijn respect voor u beiden _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:06

Sizzle schreef:

Helemaal eens! Het is allemaal afhankelijk van het paard, wat is makkelijk, wat is niet makkelijk, wat is makkelijk voor de ruiter.
Ik heb een paar algemene dingen: ik wil eerst alles goed bevestigd hebben op de grond. Bij elk paard. En alles gaat vanuit ontspanning.
Ik heb verder nergens haast mee, als de galop makkelijk komt, dan doen we galop. Als we alleen in galop kunnen komen door ongebalanceerd omgooien, dan wachten we nog even.

Mijn nieuwe paard is buiten makkelijker dan in de bak, dus die heb ik nu buiten ingereden. Dat was dus wel na 5 keer buiten in galop over de hei :j In de bak kunnen we nog nauwelijks een rondje draven :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:49

Hahaha, dat is wel herkenbaar. Leuk om je vorderingen te horen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:34

Ik kan momenteel helaas geen filmpjes kijken S_en_Z maar ga vanavond eens kijken.

Een deel van jullie kennen mij nog, een ander deel niet haha, of niet van dit topic.
Inmiddels is er een deel 2, maar ik heb het topic terug gevonden! :J

Ik heb misschien ook wel een interessant onderwerp voor jullie en ik vind het altijd fijn om meerdere oplossingen bij de hand te hebben.

Inmiddels heb ik een nieuw bijrijdpaard gevonden waar nog een hoop werk in gaat zitten maar het gaat nu niet over haar.

Op de manege waar ik rijd staat een onwijs leuk ding. Van haar geschiedenis, leeftijd etc is eigenlijk niets bekend. (meer info kan via pb eventueel)
Paard is onwijs lief en fijn onder het zadel, maar nog zo groen als wat.
Ze mag zich nu terugverdienen in de lessen en moet dus nog lekker worden doorgereden.

Nu: het paard doet ontzettend haar best. Tempo is vaak nog veel te hoog en balans is ver te zoeken. Ondanks dat is ze wel iedere keer weer makkelijk terug te rijden en vrij simpel te sturen.
Waar ik heel erg tegenaan loop en wat mij wat hinderd in het rijden is dat zij heel erg met haar hoofd omhoog loopt. Soms is ze gewoon lekker lang waar ik al heel blij mee ben, maar meestal loopt ze met haar hoofd erg hoog en voelt het soms alsof er even een handrem opzit.

Wat ik dan doe is ik geef mijn hand mee, probeer haar mijn hand te laten volgen en, omdat ze dan voor mijn gevoel heel erg terugkomt in tempo, rijd ik haar naar voren. Volgens mn instructice rijd ik haar gewoon netjes en zitten er hele fijne stukjes bij. (de stukken waarin ze zich in elk geval lang maakt en niet zo bovenin loopt, en wanneer ze op een fijn tempo loopt) Maar ik zou graag weten hoe een ander dit aan zou pakken.

Houd er rekening mee dat het hier gaat om een manege paard, ik ben natuurlijk niet de enige die haar rijd, dus de stapjes zijn maar klein die we nemen. Al met al is ze prima rond te rijden door de bak, maar merk je heel erg dat zij het moeilijk vind en haar balans soms wat weg valt. Ze doet ontzettend haar best voor je en wil het graag goed doen, maar ik ben heel benieuwd hoe een ander dit zou aanpakken, zover je daar als manege ruiter (Belangrijk om te blijven lessen vind ik) wat mee kan doen. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:55

Ik weet niet of je voor jezelf kunt rijden of moet je in een rijtje? Als je voor jezelf mag rijden zou ik
Gaan wenden zodra hij met zn hoofd naar boven wil; hand van de hals en stelling vragen. Hand niet mee omhoog brengen maar laag proberen te houden. Lastig, met zon manegepaard kun je ook niet echt aan t werk.
Gaat t al beter met je vp?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:11

Uiteraard rij ik lekker voor mezelf haha.
Momenteel wegens stage wel in een les waar het niveau veeeeeel lager is dan dat ik zelf rijd dus je wordt nogal voor de voeten gereden af en toe maar ik red me er prima in. Kan dingen aangeven bij mn instructrice die me dwars zitten en daar let ze dan gelukkig wel wat meer op. Met een auto snij je iemand tenslotte ook niet zomaar af (rij met allemaal volwassenen/moeders in een les) dus dat doe je met een paard ook niet. :)

Wat ik nu dus doe is wanneer ze zo hoog komt met dat hoofd is mn hand naar voren, laag. Probeer wel contact te houden maar probeer haar daarin de ruimte te geven om te zakken en mijn hand weer wat meer op te zoeken. Aan de teugel lopen en activiteit zijn totaal nog niet aan de orde zoals ik dat gewent ben. Eerst maar in balans, normaal tempo, en neusje er lekker wat uit. Lang laag proberen te rijden zodat ze leert te ontspannen. En die stukjes zitten er gelukkig ook echt wel tussen maar naar mijn idee niet genoeg. Op zo'n moment wenden is een goede, maar ook daar zit nog werk in. Valt nog lekker door het been heen dus balans is een mooi punt om aan te werken. Komt vanzelf als ze er wat meer uurtjes op heeft zitten haha. Wat ik soms merk is dat ze met een wending het bit nog wel eens een beetje vast pakt. Wat ik op dat moment doe is hand opzij, van de hals, weer wat terug, en nog een keer. Dan laat ze eigenlijk altijd wel los en is ze makkelijk te sturen.

Met mn vp gaat het goed. Ze zijn nu een week of 2 met haar bezig en rijden er lekker mee rond. Wat rijtechnische probleempjes pakken ze op en zijn ze met haar mee aan het werk en na 3x rijden met dit meisje heeft ze eigenlijk haar extreme gedrag niet meer vertoont. De bedoeling is dat wij er dalijk ook weer opgaan en haar op de juiste momenten corrigeren. Paard is 'dominant' ohz, zolang je zelf de leiding niet neemt. Wanneer jij de leiding goed neemt, en haar even laat merken dat het niet is toegestaan om zo achterlijk te doen is ze eigenlijk onwijs braaf, dus heb er alle vertrouwen in dat het goed komt met haar. Het is alleen nog even aankijken of wij haar kunnen 'geven' wat ze nodig heeft. Goed stevig in de schoenen staan en haar duidelijke signalen geven. Dan weet ik zeker dat we er een heel leuk en fijn paard aanhouden.
Waar ze nu staat is er ook een ostheopaat bij geweest en kwam niks uit, zoals er bij ons ook niks uit komt.
Weet toevallig dat ze morgen wat bloed bij haar gaan prikken om te kijken of ze misschien wat te kort komt. Ze is nu wat sloom (is ook hengstig), maar voorheen kreeg ze best wat kruiden bij haar eten dus even een check. Verder doet ze het hartstikke goed momenteel!

Foto's (en voor de geinteresseerden, het hele verhaal) staan hier:
LoveUggs @ [VP] [VOLG] Van lief en mensgericht naar...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:51

Wow, S_en_Z, wat een progressie. Daar mag je heel trots op zijn!
En ik vind idd de instructrice in het eerste filmpje erg fijn lesgeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:22

S_Z, van een paard dat zichzelf voorbijloopt naar een paard dat begint te dragen +:)+
Fijn om te zien. Galop is waarschijnlijk nog steeds niet eenvoudig te rijden, maar dat komt zeker nog.