Simpelman schreef:Door de hals omhoog te halen krijg je geen oprichting, integendeel, het spant daarvoor de rug aan, maar niet in de beweging en het valt daardoor meer op de voorhand.
Het is heel belangrijk om dat te doorzien.
Wanneer een paard zichzelf opricht dan zal de hals omhoog komen.
Maar, een paard kan zich alleen oprichten vanuit de achterhand.
Het totale proces van oprichting duurt bij een bekwame trainer 4 tot 8 jaar.....
Ik probeer ook niet zelf de hals omhoog te 'tillen', bij het aandrijven doet ze dat zelf. Tot nu toe vraag ik haar hoofd dan weer omlaag, dan zakt ze ook weer in het tempo. Ik probeer haar zover te krijgen dat ze zowel een gestrekte hals als een wat hoger tempo heeft, want nu sjokt ze gewoon met haar neus ter hoogte van haar knieën. Is natuurlijk wel wat we in de eerste instantie wilden
Maar ze moet wat actiever gaan lopen.
damian23 schreef:Vergeet niet de werkhouding. Eerst VWNW, daarna werkhouding ontwikkelen en dan pas oprichting.
Ik ben nu bezig de werkhouding te ontwikkelen, oprichting is echt nog een grote stap te ver.
Ik heb ruim een jaar VWNW gereden en pas na 1,5 jaar kwam mijn paard niet meer achter de loodlijn (nu heel soms nog wel eens als hij iets moeilijk vind)
Als ik aandrijf en mijn paard doet daardoor zijn hoofd omhoog dan drukt hij zijn rug weg. Voorheen deed hij dat regelmatig maar ik merk nu dat hij veel sterker is geworden en gas kan geven met zijn achterhand en met een bolle rug. Als ik nu een overgang maak of ik geef gas dan blijft zijn hoofd op dezelfde hoogte.
Als ik dit dan lees, dan zou ik juist door moeten gaan zoals ik hierboven beschreef. Eerst maar zorgen dat ze dat hoofd NIET optilt als ik aandrijf.
Edit: Jenny, ik kreeg zelf laatst te horen dat ik teveel vanuit mijn polsen rijd en dat dat te scherp inwerkt. Op de foto's lijkt het me dat jij ook de neiging hebt je polsen te buigen ipv vanuit je ellebogen te bewegen.