Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:54

Het is aan de zender om boodschappen zo duidelijk en ondubbelzinnig mogelijk te maken. Als meerdere personen een wenkbrauw optilde bij uw laatste bericht, kan het misschien zijn dat één van bovenstaande kwaliteiten ontbreekt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:06

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:14

cherie78 schreef:
nombrado schreef:
wel leuk je eens af te vragen
als een paard zelf in de natuur stopt...doet ie dat dan met zijn voorhand of achterhand.. (of hoofd :o )

Vooral met de achterhand, maar ook hals en voorhand zijn nodig.

om balans te vinden :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:19

Denk dat Wien en Saumur niet met elkaar te vergelijken zijn, vooral nu niet.
Bovendien ziet men de verschillende opvattingen, zeker die van de verzameling, een Levade kent de Cadre Noir niet en neemt de eenvoudige vorm hier van, de Capriolle word niet vanuit de verzameling gesprongen en verticaler, dat wat heel knap is maar geen Hoge School sprongen zijn maar tussen producten dat weten ze in het Cadre Noir net zo goed, maar het is hun doel ook niet dat te bereiken.
In de tijd van Philippe Karl heb ik een training mogen meemaken, hij liet met zijn paard wel de Levade zien, toen ik hem erover aansprak in Essen op de Equitana gaf hij toe dat slechts een enkeling werkelijk een Levade kon en kende. Maar dat men in het Cadre Noir dit niet bewust trainde omdat zij het "materiaal" er niet voor hadden, en de meeste ruiters aardige Campagne ruiters waren maar niet in staat waren deze sprongen te rijden zoals de werkelijke Capriolle en daarom gesprongen vanuit de terre à terre.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:25

Als je kijkt naar het stukje bij 4.54 tot 5.01 dat vind ik mooi verzameld gaan. Als ik heel eerlijk ben lijken sommige ruiters zelfs wat modern te rijden (zie ik dat goed prof?) en vind ik ook de verzameling minder als bij de Weense rijschool. Het lijkt ook een beetje circus achtig af en toe of ben ik nu aan het vloeken in de kerk? Begrijp me goed ik schrijf dit vanwege de zin van Cherie dat de Weense rijschool hier nog een puntje aan kan zuigen en met die opvatting ben ik het niet eens.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:29

pien_2010 schreef:
Als je kijkt naar het stukje bij 4.54 tot 5.01 dat vind ik mooi verzameld gaan. Als ik heel eerlijk ben lijken sommige ruiters zelfs wat modern te rijden (zie ik dat goed prof?) en vind ik ook de verzameling minder als bij de Weense rijschool. Het lijkt ook een beetje circus achtig af en toe of ben ik nu aan het vloeken in de kerk? Begrijp me goed ik schrijf dit vanwege de zin van Cherie dat de Weense rijschool hier nog een puntje aan kan zuigen en met die opvatting ben ik het niet eens.

correctie het was Nombrado die dat schreef.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:31

Bent u het met me eens of zie ik het fout? Kan best dat ik het fout zie maar ben daar wel benieuwd naar. Ik wil namelijk leren om goed te kijken en te zien.
Sorry Cherie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:36

Mij boeit het niet zo of het spaans, nederlands, duits, frans , oeagadoenees is.....als een paard maar mooi en in balans beweegt, waarin er rekening gehouden wordt met zijn balans stok (hals hoofd)
dat is iets wat ik zag in Cadre noir, mooie losse stang teugels, mooie zit, en tuurlijk hier en daar nog foutjes.
Maar ik heb een filmpje gezien van wenen, waarin een paard contunue in deze houding zijn kunstjes moest doen....nee laat maar. Mij niet meer in wenen gezien!
Afbeelding
Nek hoogste punt?
Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:55

nombrado, u vervalt in herhalingen, deze van aan de lange teugel heeft u wel 100 keer ergens geplaatst, zegt mij niets over de Rijkunst die er achter steekt.
Bovendien doet het niets aan de discussie, van de zit, waar wij het daarvoor over hadden. Jammer dat u steeds weer het thema probeert of ontwijkt wanneer er werkelijk dingen beschreven worden jammer heel jammer.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:56

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:51

Toen ze begon te passageren en piafferen in het tweede filmpje haakte ik af. Ik weet wel dat het misschien weer wat negatief klinkt, maar ik zou nogal wat proberen te veranderen in de manier van bewegen van het paard. Vooral de achterhand zou van mij meer aan het werk moeten en voor moet ie wat minder gaan doen. Zo lijkt het soms net of het paard trucjes laat zien en niet goed geschoold is. Ik zie nogal wat ongelijkheid in het voorbeen en een achterhand die achter blijft. Wel een imponerend paard.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:56

Zelf vind ik het een heel sympathiek beeld. Vooral het enthousiasme van het paard vind ik erg leuk. Hij lijkt me erg gretig en misschien wel te. Hij zou wat mooier van achter naar voren gereden mogen worden, zodat hij achter nog wat actiever wordt.
Maar er is geen moment waarop ik dacht, ik zet het uit (en dat doe ik bij heel veel filmpjes wel).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:15

setteke schreef:
Zelf vind ik het een heel sympathiek beeld. Vooral het enthousiasme van het paard vind ik erg leuk. Hij lijkt me erg gretig en misschien wel te. Hij zou wat mooier van achter naar voren gereden mogen worden, zodat hij achter nog wat actiever wordt.
Maar er is geen moment waarop ik dacht, ik zet het uit (en dat doe ik bij heel veel filmpjes wel).

das ook nie zo moeilijk bij de lusitano of pre
maar ow, wat zou ik graag die tegenwerkende handjes er af willen fotoshoppen :o
verder doet de ruiter weinig tot niets met haar zit....alleen been (onderbeen) das jammer.
Je kan zien dat het paard wel is opgeleid op hoog nivo, maar de ruiter nog niet zover is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:17

Professor schreef:
nombrado, u vervalt in herhalingen, deze van aan de lange teugel heeft u wel 100 keer ergens geplaatst, zegt mij niets over de Rijkunst die er achter steekt.
Bovendien doet het niets aan de discussie, van de zit, waar wij het daarvoor over hadden. Jammer dat u steeds weer het thema probeert of ontwijkt wanneer er werkelijk dingen beschreven worden jammer heel jammer.

jawel...kijk eens naar de laatste foto?
hoe zit de ruiter erop ? (ik vind zelf als een zoutzak :( )
de ruiter erachter met een holle rug.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:34

nombrado schreef:
cadre noir
mooie meezittende ontspannen ruiter, in eigen fundament, boven middelpunt paard.
http://www.youtube.com/watch?v=9Bi6VwaUlrs
kunnen menig duits en nederlandse ruiters nog een voorbeeld aan nemen

Het is mij opgevallen, dat het paard regelmatig zijn tong buitenboord heeft (naar rechts). Dan denk ik maar weer, als bijvoorbeeld een Patrick Kittel zo rond zou rijden, valt werkelijk de halve wereld over hem heen.

Het is allemaal maar relatief, paardrijden is moeilijk zat en kritiek leveren erg makkelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:44

setteke schreef:
nombrado schreef:
cadre noir
mooie meezittende ontspannen ruiter, in eigen fundament, boven middelpunt paard.
http://www.youtube.com/watch?v=9Bi6VwaUlrs
kunnen menig duits en nederlandse ruiters nog een voorbeeld aan nemen

Het is mij opgevallen, dat het paard regelmatig zijn tong buitenboord heeft (naar rechts). Dan denk ik maar weer, als bijvoorbeeld een Patrick Kittel zo rond zou rijden, valt werkelijk de halve wereld over hem heen.

Het is allemaal maar relatief, paardrijden is moeilijk zat en kritiek leveren erg makkelijk.

Ik kan het niet ontdekken, maar het zou kunnen
verschil met nu.....die neusriemen zitten zo giga aangesnoerd, dat het paard niet eens meer de tong buitenboord kan krijgen.
Tong naar rechts is wel een balans probleem....dus daar kan je op dat moment als ruiter wat aan doen.
zelfde als kantelen hoofd e.d.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:47

Even tussendoor een leestip: Het Duitse tijdschrift Dressurstudien van dec 2012 heeft als thema het vergelijken van diverse rijwijzen/methoden. Hierin worden klassiek-Duits, Légèreté (Philippe Karl), Academische rijkunst, barok, gangenrijden, western, vrijetijdrijden (in Duitsland geldt dat via het centrum in Reken als aparte stroming) en Iberisch naast elkaar gelegd. Zeer interessant en lezenswaardig! Helaas hebben we in NL geen dergelijke, inhoudelijk interessante magazines, hier moeten we het doen met Bit en Hoefslag ...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:48

Ach, laten we opbouwende kritiek geven en er op een constructieve manier over discussieren.
Ik heb twee filmpjes gevonden van Emmelie op twee 3-jarige paarden. Ze rijdt ze beiden in een vrij hoog tempo en nogal kort en rond in de hals, alsook achter de loodlijn. Vooral het eerste filmpje lijkt het paard het tempo eigenlijk niet goed te kunnen verwerken. Wat zijn de meningen hierover?
Laat even het slofgebruik achterwege. Het gaat mij vooral over het tempo.

http://www.youtube.com/watch?v=IAasCvlP ... creen&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=MRqvuqNPqbI
Laatst bijgewerkt door vur op 08-01-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:51

Askja schreef:
Even tussendoor een leestip: Het Duitse tijdschrift Dressurstudien van dec 2012 heeft als thema het vergelijken van diverse rijwijzen/methoden. Hierin worden klassiek-Duits, Légèreté (Philippe Karl), Academische rijkunst, barok, gangenrijden, western, vrijetijdrijden (in Duitsland geldt dat via het centrum in Reken als aparte stroming) en Iberisch naast elkaar gelegd. Zeer interessant en lezenswaardig! Helaas hebben we in NL geen dergelijke, inhoudelijk interessante magazines, hier moeten we het doen met Bit en Hoefslag ...

Dat is wel een gemis ja in Nederland. Ik heb het tijdschrift helaas niet, maar ben nu al nieuwsgierig. De diepgang in Nederlandse tijdschriften die ik ken, is altijd ver te zoeken helaas.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 19:52

vur schreef:
Ach, laten we opbouwende kritiek geven en er op een constructieve manier over discussieren.
Ik heb twee filmpjes gevonden van Emmelie op twee 3-jarige paarden. Ze rijdt ze beiden in een vrij hoog tempo. Wat zijn de meningen hierover?

geen idee....snap niet wat de bedoeling daarvan is?
conditie opbouwen? of een stuwer? of nog schever rijden?
:(:)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 19:53

Misschien het schot naar voren erin rijden?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:00

Vur, ik word niet zo blij van die 2 filmpjes. Die klik ik dus wel weg. Terwijl ik Emmelie een ware kunstenares vind met jonge paarden en ik wel vaak genoeg van haar rijden kan genieten.
Ik zie in dit geval dus ook het nut niet van het sterk naar voren rijden, vooral omdat beide paarden erg kantelen in hun hoofd.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:05

Jezus Vur, en dat moet dan een top ruiter voorstellen... Om bij te huilen, de enige verklaring die ik zou kunnen verzinnen is dat ze niet beter weet en nog nooit een jong paard heeft opgeleid (waarschijnlijk is die niet zo, maar ik zie geen andere mogelijkheid) en ze gewoon oerdom is om het paard zo uit zijn waarde te halen... Rondjes sjeezen over de hoefslag (kun je al niet meer gewoon hard gaan noemen) zie ik voor geen enkel (driejarig) paard het nut van in... :-( -O-

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:06

setteke schreef:
Vur, ik word niet zo blij van die 2 filmpjes. Die klik ik dus wel weg. Terwijl ik Emmelie een ware kunstenares vind met jonge paarden en ik wel vaak genoeg van haar rijden kan genieten.
Ik zie in dit geval dus ook het nut niet van het sterk naar voren rijden, vooral omdat beide paarden erg kantelen in hun hoofd.

Dus je hebt ze wel al goed zien rijden met jonge paarden (sorry, ik ken helemaal niets van de NL subtop, vond het filmpje met Apache dat je plaatste eigenlijk ook redelijk oké om te zien)? Wat zou dan de reden zijn hiervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:13

vur schreef:
Ik heb twee filmpjes gevonden van Emmelie op twee 3-jarige paarden. Ze rijdt ze beiden in een vrij hoog tempo en nogal kort en rond in de hals, alsook achter de loodlijn. Vooral het eerste filmpje lijkt het paard het tempo eigenlijk niet goed te kunnen verwerken. Wat zijn de meningen hierover?

Beide paarden houden zich vast in het lichaam. Een paard moet als het ware voor je uit willen lopen. Deze paarden doen dat niet. Ze houden zich in, zijn terug in hun beweging. In dat geval is het het beste om ze even goed naar voren te rijden met de bedoeling dat de paarden het werk willen aanpakken cq. over willen nemen. Ik ben natuurlijk geen Emmelie maar dit is wat ik zie en wat ik zeer waarschijnlijk ook zou doen wanneer het paard niet wil aanpakken.