Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:23

@yamcha, dat wordt aangehaald omdat niemand het hier heeft over mannen die te zwaar zijn voor een paard, maar over ruiters met overgewicht, die kunnnen zogezegd niet meekomen in de beweging, want dat kun je schijnbaar niet als je 100 kilo weegt. Ik heb hier nog niemand horen noemen dat mannen niet meer zouden mogen rijden, hoewel die veel eerder op de 80 tot 100 kilo zitten dan een vrouw. En ondanks wat iedereen hier beweert, gaat het hier nog steeds om mensen met overgewicht, niet om mensen met een gezond gewicht (en ja, 85-90 kilo is een heel normaal en gezond gewicht voor een man van 1.85-1.90).

Er wordt met 2 maten gemeten in het topic. Er is niemand die bezwaar heeft tegen een mannelijke ruiter, maar wel tegen de vrouwelijke variant met hetzelfde gewicht.... Dat is wat er niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:01

hyppolyte schreef:
@yamcha, dat wordt aangehaald omdat niemand het hier heeft over mannen die te zwaar zijn voor een paard, maar over ruiters met overgewicht, die kunnnen zogezegd niet meekomen in de beweging, want dat kun je schijnbaar niet als je 100 kilo weegt. Ik heb hier nog niemand horen noemen dat mannen niet meer zouden mogen rijden, hoewel die veel eerder op de 80 tot 100 kilo zitten dan een vrouw. En ondanks wat iedereen hier beweert, gaat het hier nog steeds om mensen met overgewicht, niet om mensen met een gezond gewicht (en ja, 85-90 kilo is een heel normaal en gezond gewicht voor een man van 1.85-1.90).

Er wordt met 2 maten gemeten in het topic. Er is niemand die bezwaar heeft tegen een mannelijke ruiter, maar wel tegen de vrouwelijke variant met hetzelfde gewicht.... Dat is wat er niet klopt.

Over de mannen hebben we het hier ook al uitgebreid gehad hoor, dus niets met 2 maten meten. Snuffel het topic maar eens door of gebruik de zoekfunctie in dit topic eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:31

hyppolyte schreef:

Ik snap het.
Het maakt mij geen bal uit, hoor, te zwaar is te zwaar, en als de meeste mannen zwaarder zijn dan 72 kg, kunnen de meeste mannen niet op mijn paard :D en mogen ze dat dus ook niet. Ik doe er niet moeilijk over.
En dat zo een lijstje betekent dat de meeste mannen dan neit meer mogen rijden, dat lijkt me dan eerder het probleem van de meeste mannen als van de paarden (overigens is dat een onzin-argument, want er bestaan ook Shires en Belgen en weet ik wat niet al, die kunnen echt wel iets meer dan 80 kg dragen ;) )

schrikdraad

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:19

Dat lijstje neem ik met veel zout.
Schaf het springen bij de OS maar af wegens te weinig deelname :-)

Iedereen is het er over eens dat je met 80 kg niet op een b welsh gaat zitten.
Maar niet op een gewoon paard?
Kijk ieder mag grenzen stellen bij zijn eigen paard al mag er niet meer dan 50 kg op.
Maar als regel?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:35

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:08

@ Shirley__

Citaat:
Een paard kan 1/3 van zijn lichaamsgewicht dragen... en je maakt mij niet wijs dat jij van de buitenkant weet hoeveel ieder paard weegt + ruiter

Waar heb je die onzin vandaan? :=

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:32

een derde van zijn gewicht? Dus een paard van 600 kilo kan een ruiter dragen van 200 kilo???!!! :oo :n

Ik denk dat onderstaande personen nog net geen 200 kilo wegen - wil je dat op je paard? WELK paard dan ook?
Afbeelding

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:57

Buitenzinnig schreef:
een derde van zijn gewicht? Dus een paard van 600 kilo kan een ruiter dragen van 200 kilo???!!! :oo :n

Ik denk dat onderstaande personen nog net geen 200 kilo wegen - wil je dat op je paard? WELK paard dan ook?
Afbeelding

ik denk ook niet dat dat type interesse heeft in paardrijden.
misschien kan hij het wel dragen maar moet je het dier niet vragen een pas voorwaarts te zetten. :))
maar ik ben wel van mening dat als jij met 90 kilo op een kwpn van 6 a 700 kilo gaat zitten dat dat nog wel moet kunnen
waarom moet je perse maatje 32 hebben om te mogen rijden?
dat snap ik niet zo goed
wat ik nog veel erger vind is dat een meisje op een shetlander gaat zitten waarbij haar tenen over het zand schuren, maar het kan nog wel want ze is niet te zwaar, mijn inziens zit zij alsnog met haar lange stelten het dier

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:57

Buitenzinnig schreef:

Afbeelding

ik denk ook niet dat dat type interesse heeft in paardrijden.
misschien kan hij het wel dragen maar moet je het dier niet vragen een pas voorwaarts te zetten. :))
maar ik ben wel van mening dat als jij met 90 kilo op een kwpn van 6 a 700 kilo gaat zitten dat dat nog wel moet kunnen
waarom moet je perse maatje 32 hebben om te mogen rijden?
dat snap ik niet zo goed
wat ik nog veel erger vind is dat een meisje op een shetlander gaat zitten waarbij haar tenen over het zand schuren, maar het kan nog wel want ze is niet te zwaar, mijn inziens zit zij alsnog met haar lange stelten het dier enorm in de weg

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:39

Ik verwacht ook niet dat dit stel enthousiaste amazones of ruiters zullen zijn :D
Maar in de vorige post werd aangegeven dan een paard 1/3 van zijn gewicht kon dragen - voor een paard van 600 kilo, zou dat neerkomen op 200 kilo ruiter... :oo vandaar dit plaatje om even duidelijk te maken hoe "omvangrijk" een mens van 200 kilo is.

Niemand zegt dat je maat 32 moet hebben om op een paard te klimmen. Op een Shetlander van 200 kilo mag een ruitertje van 40 kilo. Wanneer het kindje mee kan lopen, is het vrijwel zeker ook te zwaar....

Het "lijstje" is geen wetmatig iets, het is alleen een handvat om mensen duidelijk te maken dat ook een paard stuk kan wanneer hij te veel moet zeulen. Een mens heeft een ARBO wet - een paard helaas nog niet :n

En het lijstje gaat uit van een paard dat gezond van lijf en leden is en helemaal volwassen. Ook iets om over na te denken. Je laat een kind of iemand met rugklachten ook niet met 2 tassen boodschappen van 10 kilo/stuk zeulen. Een paard is niet anders....

En natuurlijk speelt ook de rijkunst een rol in het geheel.... een persoon met een gering gewicht, die achter blijft bij de beweging en vervolgens bij iedere stap terug ploft in het zadel, richt meer schade aan dan iemand die iets te zwaar is, maar wel in staat is met het paard mee te gaan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:16

Weet je wat nou het stomme is, iedereen ziet shetters maar als pony's die dat prima kunnen dragen, maar ik vind een gewicht van 40 kilo bij een shet van 200 kilo echt te zwaar, een beestje met een stokmaat van een meter zit algauw aan dat gewicht. zo groot is dat niet, een kind wat op 40 kilo zit is gemiddeld gezien een jaar of 10, en dan zijn ze ook nog eens te lang voor zo'n beestje. Een gemiddelde kwpn is bijna 2 keer zo groot en breed, die kan toch echt een stuk meer hebben hoor.

En die foto die je laat zien, die mensen zijn bij lange na nog geen 200 kilo hoor, dat bewijst maar weer eens dat mensen totaal geen inschattingsvermogen hebben, die man zal misschien rond de 130-150 zitten en de vrouw zal een stuk lichter zijn. Tenzij het een vent is van 1.90, dan zal ie misschien tegen de 200 kilo zitten, maar dat is zo te zien niet het geval. Kijk, dat je zo iemand niet op een paard zet, helemaal gelijk, maar verder blijft het een geval van naar de VERHOUDING kijken en niet naar het gewicht.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:34

Ik ben zelf een niet al te slanke ruiter overigens wel altijd geweest.. afvallen kost veel geld en eerlijk alles lost zo duur dat ik daar t geld niet voor heb ,uit eigen kracht lukt het me niet of tot mondjesmaat ! Nu weet ik van mijn paarden sport maseuse(of dergelijke) ,dat mijn welsh c 60kg moet kunnen houden ondanks zijn slechte rug en oudere leeftijd ! Ik ga er niet meer op ,maar als ik er eens een rondje op stapt zal dit echt niet schadelijk zijn. Dat geloof ik niet . T zal er niet uit zien en uit principe doe ik het niet ,maar rij ook een fell en haf kijk ben geen 100 kilo maar 76 kg ,maar voel me wel bij de dikkere horen vooral met me 1.65 lang... T is dus best rot dat er een vooroordeel ontstaat over wat niet waar is.. althans laat ons lekker rijden ... En als je je eraan stoort ?? Kijk dan een andere kant op.,meestal kan je er niets aan doen.. en als je je aan dikke mensen ergert??zijn vast wel ergere dingen te bedenken tijdens t rijden.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:42

hmm ik erger me er niet echt aan het is mischien wat minder mooi voor het plaatje maar als er ruiters in het prix st george rijden die wat dikker zijn dan zal de ruiter het paard ook niet in de weg zitten. er zijn zat slanke ruiters die alleen maar met de teugels rijden, dáár erger ik me nu aan!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:52

princesmax schreef:
er zijn zat slanke ruiters die alleen maar met de teugels rijden, dáár erger ik me nu aan!

Ik erger me aan mensen die met open mond eten, net zo relevant voor dit topic.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:32

Ik denk dat als het om particuliere paarden gaat, de mate van rijvaardigheid van de ruiter toch ook wel een aanzienlijke rol gaat spelen. Het is erg kort door de bocht om een simpel lijstje aan te houden, en niet alleen omdat dat lijstje een hoop mensen uitsluit van paardrijden.

Dat een manege gewichtsgrenzen stelt vind ik niet meer dan logisch. Die paarden lopen meerdere uren per dag, met zeer uiteenlopende kwaliteit ruiters. Als je dan ook nog eens geen gewichtsgrens hanteert zijn je paarden snel stuk, wat veel geld kost (niet alleen aan dierenartsen, maar ook gederft inkomen wegens niet mee kunnen lopen in de lessen).

Voor een particulier paard denk ik dat het het meest realistisch is, en niet schadelijk voor een paard, om te kijken naar de combinatie gewicht/ rijvaardigheid. Een beginnende ruiter van 50 kilo is inderdaad zwaarder voor een paard dan een Z ruiter van 90 kilo, of in het slechtste geval vergelijkbaar, in theorie althans. MAAR, een beginnende ruiter vraagt weer minder van het paard dan een gemiddelde Z-ruiter, hoewel de Z-ruiter ongetwijfeld beter meegaat met de beweging. En dat compenseert elkaar ook wel weer een beetje, of eigenlijk heel veel.

Maar laten we wel wezen, een particulier paard wordt over het algemeen door 1 tot hooguit 3 vaste ruiters gereden, terwijl een manegepaard x uur per dag loopt met variabele belasting. En alleen al daarom denk ik dat de belastbaarheid van een manegepaard lager ligt dan die van een particulier paard, tenzij het baasje van dat particuliere paard echt niet kan rijden.

Dit verhaaltje neemt echter niet weg dat je als ruiter zijnde best een beetje kritisch mag kijken naar je eigen gewicht EN je eigen nivo. En als je op betrekkelijk hoog nivo rijdt, je training aanpast aan je gewicht. Dus minder vraagt van je paard dan als je een paar kilo lichter zou zijn. En als je echt ernstig te zwaar bent, je best kritisch mag kijken of het nog wel redelijk is dat je op een paard gaat zitten. Maar om nou een standaard tabelletje los te laten op individuen vind ik altijd op z'n zachtst gezegd lastig, of eigenlijk onmogelijk. Je moet uiteindelijk toch kijken naar de combinatie en of dat samen gaat. Het ene paard van 600 kilo is namelijk het andere niet en de ene zware ruiter is de andere niet. Een relatief klein, maar rondgeribt en gedrongen gebouwd paard kan nou eenmaal meer dragen als een lang, smal gebouwd paard. Ook als ze van hetzelfde ras zijn. Zo'n tabelletje geeft hooguit een groffe indicatie, maar absoluut niet meer dan dat.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:07

@Mick75
Ik ben het er helemaal mee eens. Een mooie conclusie.

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:28

Ik stoor me er niet aan als wat 'vollere' mensen op een paard zitten. Ik vind het alleen wel heel erg jammer. Ik zie heel veel proeven in de dressuur die erg netjes gereden zijn en waar de harmonie tussen paard en ruiter erg goed is maar omdat de ruiter wat steviger is ziet het er gewoon niet mooi uit!
Overigens zie je in de hogere klassen meer slankere ruiters rijden.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:32

Galii schreef:
Ik stoor me er niet aan als wat 'vollere' mensen op een paard zitten. Ik vind het alleen wel heel erg jammer. Ik zie heel veel proeven in de dressuur die erg netjes gereden zijn en waar de harmonie tussen paard en ruiter erg goed is maar omdat de ruiter wat steviger is ziet het er gewoon niet mooi uit!
Overigens zie je in de hogere klassen meer slankere ruiters rijden.

Dus als een ruiter niet slank is ziet het er niet mooi uit?? :+

waar gaat het heen met deze wereld...

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:51

Volgens mij heb je mijn post niet goed gelezen!
Ik zeg toch duidelijk; Ik stoor me er niet aan las wat 'vollere mensen op een paard zitten maar IK vind het er gewoon niet zo mooi uit zien.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:00

misschien raar maar zo denk ik er over.

Zolang je een forser paardje koop kan er een forsere persoon er op een koudbloed kan meestal meer kilo's hebben dan een tengere volbloed.

Ik denk dat de mensen van 100 kilo dat zelf ook wel weten. en trouwens in mijn mening is dat een gewicht van 100 kilo vaker mannen zijn van wie je het niet zou verwachten. en inderdaad hoe je rijd telt hier bij erg mee.

zelf vind ik dat wel de grens, voor mezelf en wat een ander doet mag ik als persoon niet beoordelen. met mijn werk waarschijnlijk wel maar dat terzijde.

gr

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:26

maranba schreef:
misschien raar maar zo denk ik er over.

Zolang je een forser paardje koop kan er een forsere persoon er op een koudbloed kan meestal meer kilo's hebben dan een tengere volbloed.

Ik denk dat de mensen van 100 kilo dat zelf ook wel weten. en trouwens in mijn mening is dat een gewicht van 100 kilo vaker mannen zijn van wie je het niet zou verwachten. en inderdaad hoe je rijd telt hier bij erg mee.

zelf vind ik dat wel de grens, voor mezelf en wat een ander doet mag ik als persoon niet beoordelen. met mijn werk waarschijnlijk wel maar dat terzijde.

gr

Helemaal mee eens! ;)

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:43

Poeh ik vind het alleen maar goed als en manege houder een gewichts grens aan houd.
Maar wees dan gewoon eerlijk!
Ik kwam bij mijn "oude" manege terug na 15 jaar en vroeg om prive les, en of ze een paard hadden voor mijn gewicht.
Tja ik ben maar 1.52 en weeg helaas 90 kilo...zie er dus niet uit!
Waarom enz doet er niet toe, te zwaar is te zwaar!
De eigenaar vroeg naar mijn gewicht en ik zei het gewoon, zegt hij daarop, oh dat gaat nog makkelijk, we hebben een sterke fjord...
Nou en toen de zin, sorry we hebben wel een wachtlijst, we kunnen je erop zetten en bellen als er plek is"
Prima, ik weer naar huis.
Een kennis van mij is ook die week gegaan en mocht meteen beginnen met lessen, nu weegt zei nog geen 60 kilo.
Ik was zo boos dat ze niet gewoon eerlijk tegen me hebben gezegd dat ik te zwaar ben!
Nee fijn , daar kom je achteraf via roddels dus achter.
Tuurlijk ben ik even gaan praten met de eigenaar, dat ik het alleen maar toe juich dat ze echt te zware mensen weren maar ben en blijf eerlijk, zeg gewoon sorry, dat kan het paard niet aan of zo...

Nu heeft het weken geduurd eer ik verder ben gaan zoeken en ja heb een manege gevonden waar ik wel mee kan rijden.
Maar nu het probleem, ik heb totaal geen wedstrijd ambitie, wil eigenlijk alleen maar stap ritjes door het bos doen, met een sukkel drafje tussendoor.
Heerlijk die voorpret, paardje lekker verzorgen en alles wat erbij komt kijken.
Tja en dan rij je in een volwassen beginners les.....
IK persoonlijk vind het er nog hard aan toe gaan, erg veel draven en galop en zo...
Ik bedoel IK hou het niet vol als ik meer dan 4 rondjes moet gaan draven, of meer dan 2 rondjes galop.

Ach ik voel me ook zo bekeken, ik ben de enigste die met een krukje op moet stappen , en laat het mij nu net gebeuren dat ik mijn balans kwijt was en 2x!! in en les eraf vloog....

Heel eerlijk gezegd wil ik niet meer echt rijden, zoals ik al schreef gewoon lekker tutten en zo om de week eens een stap ritje door de mooie natuur hier.
( Na het vallen ben ik ook nog eens bang geworden)

Maarja ik heb nou nog 8 ritten betaald en die moet ik wel uit rijden in de les, je mag hier niet bv gewoon een uurtje een paard huren als de bak leeg is en voor jezelf wat rijden.
Ik ga met steeds meer tegenzin naar de manege, nee niet voor de mensen, die zijn allemaal zo super toppie en gewoon eerlijk en doe maar normaal dan ben je al gek genoeg!
Nee ik voel zelf aan dat ik helemaal niet lekker zit, gespannen, geen balans, buikvet in de weg om zadel even snel vast te pakken enz enz enz....
Voor het plaatje is het een drama, ik heb maar hele korte beentjes en die komen vaak net onder het zadel uit, en dan michellin poppetje rond ;-(

Maar goed, ik kan wel blijven klagen en zeuren, ik heb nu een maagband en hopelijk met meer sporten kan ik over een jaartje zeggen dat ik een ietsje meer dan gezond gewicht heb.

Wie weet ga ik toch nog een verzorg pony vinden waar ik gewoon mee mag kroelen, wandelen, uitmesten en tja alles eigenlijk, alleen al de geur...
Helaas hebben de meeste eigenaren meteen een vooroordeel en durven ook nog geld te vragen ( terwijl ik niet eens perse wil rijden) Afvallen is nu punt 1, en tegelijk genieten van de paardjes...zo heb ik iets om naar toe te leven.

Nee IK vind het niet uitzien als een ruiter meer dan wat zal ik zeggen 20 kilo te zwaar is, kogel rond en dan ook nog eens erg klein.

Ik ben benieuwd en hoop over een jaartje mijn ervaring hier neer te kunnen zetten van nu en dan....

Ik wens iedereen verder veel (rij) plezier toe!
Groetjessss

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:12

misschien mag je je al betaalde lessen in privelessen omzetten. Je kunt dan met de instructeur bespreken wat jullie gaan doen: het vertrouwen terug krijgen en balans vinden door oefeningen op het paard te doen.
Ik kan me voorstellen dat je lichaam jezelf in de weg zit, lijkt me niet fijn.

Hopenlijk lukt het afvallen met die maagband, in mijn kennissenkring hebben twee dames kilooos verloren na het plaatsen van een maagband (alleen zit je dan weer met dat overtollige vel). Succes hiermee!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:03

Galii schreef:
Volgens mij heb je mijn post niet goed gelezen!
Ik zeg toch duidelijk; Ik stoor me er niet aan las wat 'vollere mensen op een paard zitten maar IK vind het er gewoon niet zo mooi uit zien.

Ik reageer toch niet voor niets op JOUW post?
Ik vind het raar dat je het gelijk al niet mooi meer vind als iemand wat voller is.
Met andere woorden, zolang geen maatje anorexia in de ring verschijnt vind je het er niet uitzien?
Wat nou als je zelf een keer ziek word, en je komt een paar kilo aan door de medicatie, vind je het dan zelf ook geweldig om te horen van al die slanke meiden: oh gadver,dat ziet er niet uit zeg, want zij is vol!!

Ja ben je erg blij mee op dat moment..

Behandel een ander zoals je zelf ook behandelt wilt worden

bijvoorbeeld met RESPECT wat in dit topic ver te zoeken is

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:16

Anorexia is wat anders dan voller (en daar wordt niet mee bedoelt 3 kg teveel, of een ongewenst spekkie), tussen ''vol'' en ''skin and bones'' zitten wel de nodige kilo's hoor.
Ik snap wel dat het afbreuk doet aan het beeld, iemand moet al veel balans en dergelijke hebben om het geheel er nog vanzelfsprekend en elegant uit te laten zien (het kan dus wel). Iedereen heeft toch ook zo zijn voorkeur voor type paard, zo mag je toch ook je voorkeur hebben voor type ruiter ;)

Ik heb niets tegen iemand met enkele kilo's te zwaar op een paard, maar ik vind wel dat als je van je paard iets wil verwachten, je er voor jezelf voor moet zorgen dat jij niet de belemmerende factor bent. Overgewicht gaat doorgaans niet gepaard met een goede conditie.