Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:42

"Als je als ruiter geen balans hebt , dan breng je je paard uit evenwicht, dat is pas slecht voor zijn welzijn"

alsdus swaab

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:53

Ken Johny Swaab, helaas geen hoge hoed van hem op, ken hem uit zijn aktieve tijd, en ook ken ik zijn geschiedenis leuke commersie, nee het moet een degelijke en goede opleiding zijn onafhankelijk, die werkelijk de talenten naar boven haalt, en niet één die met geld te koop is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:58

Professor schreef:
Ken Johny Swaab, helaas geen hoge hoed van hem op, ken hem uit zijn aktieve tijd, en ook ken ik zijn geschiedenis leuke commersie, nee het moet een degelijke en goede opleiding zijn onafhankelijk, die werkelijk de talenten naar boven haalt, en niet één die met geld te koop is.

Talenten die een beurs krijgen voor de opleiding
lijkt me ook wel wat.
soort van strenge selectie, die dan de staatsopleiding mogen doen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:21

Anja Beran is/gaat ook mensen langdurig opleiden en stel dat door die persoonlijke initiatieven hele goede instructeurs/trainers beschikbaar komen, dan heb je daar helemaal niets aan als je toevallig met je paard op een stal staat dat het Veiligheidscertificaat voert. Het Veiligheidscertificaat is oa verplicht voor FNRS ruitersportcentra en KNHS verenigingen en daar mogen alleen Orun/NHB instructeurs lesgeven! :(

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:31

Dan hoef je alleen maar het stukje basis te doen. Ben je in een paar avondjes klaar en heel
veel voorstellen doet het niet.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:31

ik denk dat bastiaan de recht ook een heel eind de goede richting op gaat , het staat in de kinderschoenen dus we zullen zien ik heb er een goed gevoel over.
maar ik ben ook maar iemand die aan het begin staat.
maar ik sla achterover van de hoeveelheden info die de mensen te vertellen hebben en de passie , ik wist niet dat een iemand zoveel kennis kon hebben .
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 25-02-11 16:45, in het totaal 2 keer bewerkt

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:33

Zooist schreef:
Dan hoef je alleen maar het stukje basis te doen. Ben je in een paar avondjes klaar en heel

Dat is waar maar het kost je toch weer veel geld en tijd terwijl het letterlijk alleen om het papiertje gaat

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:35

Daar heb je helemaal gelijk in :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:41

Zooist schreef:

Heb het nooit zelf gedaan, maar laat ik het zo zeggen ik ken een paar mensen die les geven, die het wel gedaan hebben....
(need I say more????? :+ }> )
Heb ernstig het idee, dat wat de mensen meenemen uit die cursus in veel gevallen inderdaad slechts het papiertje is,
diegenen die goed les kunnen geven, konden dat al zonder het papiertje, die hadden voorkennis :D .

Terugkomend op in de weg zitten, ben deze week de les uitgegaan omdat ik ernstig in de weg zat.
Wou al niet gaan rijden, maar we waren er net week eerder op geattendeerd dat we niet weg mochten blijven,
dus braaf paard gezadeld en naar les gewandeld.
Aldaar bemerkte ik mijn vergissing, ach, ik wist het de hele dag al... schoorvoetend weer huiswaarst gekeerd |o
(nijdige instructie achterlatend geloof ik, oeps O:) )
Maar wat heb je eraan, als je je paard alleen maar in de weg zit, behalve dat je elkaar aan het lastig vallen bent?

Maar buiten de instr. om die ik toevallig gevonden heb, blijft het inderdaad lastig, hoe vind ik een goeie?
Bv klassieke?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:28

Niks moeilijker dan dat Sjolvir :n
Ik doe een lading proeflessen en daarna beslis ik pas.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:48

MoniqueB schreef:
De instructeur als ondernemer daar wordt in Nederland erg weinig aandacht aan besteed.

Waar moet men een instructeur zoeken? Hebben Deurne/Orun een lijst met gediplomeerde instructeurs en waar die te bereiken zijn? Ik heb eens op de site van NHB en KNHS gekeken maar niets te vinden waar de door hun opgeleide instructeurs te vinden zijn.

Waar staan de zogenaamde "echte klassieke" instructeurs geregistreerd? Als iemand instructie zoekt, dan sluit men zich over het algemeen aan bij iemand die misschien al op die stal komt. Een ander gaat misschien op internet zoeken.

Daarom geeft denk ik iedereen zijn beestje een andere naam om zichzelf zichtbaar te maken.

Ik vind dat instructeurs best hun product beter mogen verkopen.

Dat is nu net -dat verkopen- wat niet past bij echte instructeurs die op de klassieke manier lesgeven. Die blijven het liefst uit het licht van de publiciteit. Ik weet nog goed dat Piet Oothout er een hekel aan had. De oude Mevrouw (mejuffrouw eigenlijk) Eleonora Scully Tack (een echte vakvrouw en tevens grondlegger van het Ned. Hippisch Centrum in Deurne) heeft het met heel veel moeite ooit voor elkaar gekregen om de oude Oothout te interviewen. Hij hield daar niet van, want die tijd kon hij dan niet besteden aan paarden.
Toch apart dan he, dat mevr. van Grunsven er alles aan doet om in de spotlights te staan in elk TV-programma. Ze wil waarschijnlijk vooral "niet-wetend" Nederland "overtuigen"!
Maar ja, waar vind je deze klassiekgeschoolde instructeurs dan??
Nou, niet in Deurne en zeker niet bij de ORUN-geslaagden. Dit zijn tegenwoordig een soort verkapte vakantiekampen. Ik wil echt niemand tegen de schenen schoppen, maar het feit dat ze een van deze opleidingen hebben gedaan, zegt niets over hun kwaliteiten; ja, ze hebben een zekere theoretische kennis. Je hebt dat papiertje vaak nodig.
Dat wil daarom nog niet zeggen dat ze het allemaal niet "weten en kunnen", dat zeg ik niet. Daar zullen vast wel goeie instructeurs tussen kunnen zitten, maar die hebben hun opleiding dan bij een vakman gehad!! De opleiding in Warendorf is al veel beter, maar is ook niet meer wat het ooit geweest is en dat was toen heel goed.
Dus ja, waar vind je ze dan? Toch van mond op mond reclame. Ga zelf overal kijken en luisteren en bedenk dan of je het logisch vindt wat er gezegd wordt en dat je jezelf daarin kan vinden. Inderdaad, een ware zoektocht!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:53

ik denk dat een goede instructeur in eerste plaats opkomt voor het paard, eerlijk is en durft te zeggen wat er gezegd moet worden. dat deze persoon didactische en pedagogische vaardigheden moet hebben en daarnaast durft te leren. een oprechte liefde voor het paard moet bezitten en daarnaast ook oprecht met zijn leerlingen moet omgaan. iemand die niet naar een plaatje lesgeeft, maar vanuit een intrinsieke interesse voor de juiste opleiding van een paard, welk paard dan ook. iemand die werkelijk weet hoe een paard zich beweegt en wat er voor dat specifieke paard goed zou zijn. iemand die geen verborgen agenda's heeft bij het lesgeven. die geen commercieel belang heeft bij lesgeven. die altijd klaar staat om vragen te beantwoorden. wedstrijdniveau vind ik persoonlijk in het geheel niet interessant.

en ik denk dat dat met geen enkel diploma weer te geven is.

maar... voor een groot deel is lesgeven natuurlijk te leren en tot op zekere hoogte is ook kennis van paarden en dressuur te leren. maar hoe breng je iemand gevoel over, hoe leg je iemand een gevoel uit en kun je op het juiste moment aangeven dat iets goed of niet goed is. weet je ook nog de juiste motivatie over te brengen bij die ene persoon (waar de een niet af te bluffen is, is de ander gelijk gedemotiveerd)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:56

Professor schreef:
Moll schreef:
die ken ik wel echter was de man wel een pionier in het beleren van paarden, dat kan men niet ontkennen natuurlijk.

Wist u dat hij in 3 maanden een paard klaar had en in 18 maanden hogeschool reed????
De grote kritiek van alle andere zoals Seegers, Steinbeck en vele anderen.
Het was een begenadigd ruiter maar na zijn korte tijd in Saumur werd zijn methode verboden, alleen het aanrijden van de Remonten tot Campagnepaard werd nog gebruikt.

dat had ik gelezen ja, echter kunt u mij meer vertellen over de vliegende galopswissel

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:02

MoniqueB schreef:
Anja Beran is/gaat ook mensen langdurig opleiden en stel dat door die persoonlijke initiatieven hele goede instructeurs/trainers beschikbaar komen, dan heb je daar helemaal niets aan als je toevallig met je paard op een stal staat dat het Veiligheidscertificaat voert. Het Veiligheidscertificaat is oa verplicht voor FNRS ruitersportcentra en KNHS verenigingen en daar mogen alleen Orun/NHB instructeurs lesgeven! :(

persoonlijk zou ik haar opleiding niet willen volgen, vind het niet passen in dat geen wat ik zoek haar rij werk opzich bevalt mij ook niet zo, het aan de hand werken redelijk, maar daarin ook niet alles

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:04

Professor schreef:

heb hem wel eens zien werken ik vind het niet fijn ogen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:08

quadripes schreef:
ik denk dat een goede instructeur in eerste plaats opkomt voor het paard, eerlijk is en durft te zeggen wat er gezegd moet worden. dat deze persoon didactische en pedagogische vaardigheden moet hebben en daarnaast durft te leren. een oprechte liefde voor het paard moet bezitten en daarnaast ook oprecht met zijn leerlingen moet omgaan. iemand die niet naar een plaatje lesgeeft, maar vanuit een intrinsieke interesse voor de juiste opleiding van een paard, welk paard dan ook. iemand die werkelijk weet hoe een paard zich beweegt en wat er voor dat specifieke paard goed zou zijn. iemand die geen verborgen agenda's heeft bij het lesgeven. die geen commercieel belang heeft bij lesgeven. die altijd klaar staat om vragen te beantwoorden. wedstrijdniveau vind ik persoonlijk in het geheel niet interessant.

en ik denk dat dat met geen enkel diploma weer te geven is.

maar... voor een groot deel is lesgeven natuurlijk te leren en tot op zekere hoogte is ook kennis van paarden en dressuur te leren. maar hoe breng je iemand gevoel over, hoe leg je iemand een gevoel uit en kun je op het juiste moment aangeven dat iets goed of niet goed is. weet je ook nog de juiste motivatie over te brengen bij die ene persoon (waar de een niet af te bluffen is, is de ander gelijk gedemotiveerd)

En dat maakt het vaak net zo moeilijk want veel mensen gaan maar lessen daar waar het paard staat. Ik kom er steeds meer achter Quadripes dat mijn huidige instructrice een hele goede is. Zij voldoet absoluut aan jouw plaatje. Mijn vorige instructrice was heel aardig en ook wel kundig maar ook wel hard. Daar ben ik pas achter gekomen toen ik les kreeg van de huidige. Ik heb haar bij toeval gevonden omdat mijn paarden bij haar stonden.
Zij weet door vriendelijke aanwijzingen te geven veel te bereiken bij het paard. Dat werkt echt. Ook is zij heel erg van de beloning. B.v verruiming oefenen al doet het paard maar een half stapje verruimen als dat de eerste keer is, dan is het gelijk belonen. Stoppen en dan nemen we het later weer op. Volgens mij is het bijna onmogelijk om een lijst van instructeurs aan te leggen want dat zegt niet alles van de kwaliteit.
Zij is zelfs zover gegaan door me aan te bevelen de paarden elders te stallen omdat ze daar meer buitenruimte hadden en dat dit beter bij het ras past. Uiteraard blijf ik lessen en rijd ik onder de man naar haar toe.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:09

wat ik wel begin te merken is hoe meer je over de biomechanica van jezelf weet en van je paard des te beter in staat je bent het koren van het kaf te scheidden

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:14

instructie moet jou als ruiter passen, maar zeker ook het paard en de instructie moeten een klik hebben anders gaat het simpel weg niet werken, ik ben b.v niet geschikt voor de overgevoelige zieltjes, simpel zat ik weet dat van me zelf en geef dit ook duidelijk aan, ben nog al streng aan gelegt, en ben ook niet van de complimentjes als het nog niet naar mijn zin is

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:47

Moll schreef:
dat had ik gelezen ja, echter kunt u mij meer vertellen over de vliegende galopswissel

Baucher is de "uitvinder" van het changeren à Tempi.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:51

Moll met streng maar rechtvaardig is gewoon niets mis.
Ik bedoel met hard van vorige instructrice, letterlijk hard als het gaat om de paarden mond.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:52

Dat wanneer men zo´n selektie maakt wat ik eerder beschreven heb voor instructeurs zo´n opleiding dat er alleen verschil in intonatie is en bedrevenheid, en het gevoel voor paard en mens.
Maar het voordeel is dat zij allemaal op 1 lijn zijn en geen onzin verbreiden zeg maar 80% is goed wat zij doen, die 20% meer ligt aan het intresse en doorzettingsvermogen en het zich verder ontwikkelen.
Daarom ben ik voor 1 goede opleiding en niet dat niets en nog minder.
Gewoon het lavel verhogen dan word de qualiteit beter, dan leren de ruiters geen onzin.
Dat de ene instructeur de ene beter ligt dan de andere is dan een klikken tussen mensen onderling.
Het is zo vreemd wanneer er een Bereiter van de Spaanse Hofreitschule les geeft kan men hem zo wisselen met een andere Bereiter van die School en men merkt dan alleen dat het handschrift anders is maar de leerstof hetzelfde.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:00

Professor schreef:
Dat wanneer men zo´n selektie maakt wat ik eerder beschreven heb voor instructeurs zo´n opleiding dat er alleen verschil in intonatie is en bedrevenheid, en het gevoel voor paard en mens.
Maar het voordeel is dat zij allemaal op 1 lijn zijn en geen onzin verbreiden zeg maar 80% is goed wat zij doen, die 20% meer ligt aan het intresse en doorzettingsvermogen en het zich verder ontwikkelen.
Daarom ben ik voor 1 goede opleiding en niet dat niets en nog minder.
Gewoon het lavel verhogen dan word de qualiteit beter, dan leren de ruiters geen onzin.
Dat de ene instructeur de ene beter ligt dan de andere is dan een klikken tussen mensen onderling.
Het is zo vreemd wanneer er een Bereiter van de Spaanse Hofreitschule les geeft kan men hem zo wisselen met een andere Bereiter van die School en men merkt dan alleen dat het handschrift anders is maar de leerstof hetzelfde.

Ik zou willen -voor het behoud van de Klassieke Rijkunst- dat dat een reeële mogelijkheid zou zijn, Professor. Ik zie in deze hedendaagse maatschappij dan toch al gauw een organisatorisch probleem ontstaan, want wie gaat die taak op zich nemen, wie stuurt dat en wie bepaalt wie er klassiek genoeg geschoold is om aan te nemen. Het zou immers zonde zijn als de echte vakmensen die hierin aan het roer zouden staan, in de organisatie komen i.p.v. met hun echte vak bezig te zijn. Dit zie je in het onderwijs ook zo vaak gebeuren: geweldige leraren, die -omdat ze zo goed zijn voor de klas- "gepromoveerd" worden tot (onder-) directeur, terwijl je daar juist hele andere vaardigheden voor nodig hebt.
Ik bedoel dit dus absoluut niet als kritiek, integendeel, want ik ben het helemaal met u eens, dat is gewoon de beste oplossing. En zou deze school dan komen te vallen onder een ministerie, zoals vroeger Deurne onder het Ministerie van Landbouw en Visserij viel (tegenwoordig is het een Helicon-opleiding)? Het voordeel is de subsidie, het nadeel is het feit dat het een ambtenarenapparaat wordt. Want waar zou deze school anders zijn financiele middelen vandaan moeten halen, die frequent en consequent binnen moeten komen; het zou immers geen filantropische instelling moeten worden, betrouwbare geldschieters waar je tot in de verre toekomst van op aan kan, zou wellicht een mogelijkheid zijn.
Het zou fantastisch zijn als zo'n "Staatsschool" er ooit zou komen, het liefst met de discipline van vroeger: streng, maar rechtvaardig!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:21

ik denk dat er in Nederland niet genoeg eerbied voor traditie en discipline heerst om zo'n staatsinstituut van de grond te krijgen. wij zijn een handelarenvolk en zullen altijd alles in geld willen omzetten ten koste van traditie, ten koste van discipline. daarbij hebben wij eigenlijk geen klassieke traditie hoog te houden, dus mensen groeien daar ook niet mee op.

op school vragen mensen ook steevast: wat heb je nou aan Latijn of Grieks? tsja.... je doet er een heleboel ervaring en kennis mee op, maar vat dat maar even samen in 1 pakkende zin...

het moet allemaal maar direct financieel of carrieretechnisch nut hebben.

gewoon pure kennis of wetenschap wordt in Nederland niet gewaardeerd. of kunst... want dat wil de klassieke rijkunst wel zijn. en daar is geen geld mee te verdienen. kijk maar naar de belabberde toestand van de spaanse rijschool.

nederlanders passen de paarden aan aan henzelf, zij gaan zichzelf niet aan paarden aanpassen. nee, onze volksaard past gewoon niet erg bij het klassieke erfgoed, vrees ik.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:36

In mijn tweede beroep heb ik toch ter dege Latijn nodig het is een soort vaktaal waar Apothekers Artsen zo min mogelijk fouten veroorzaken doordat zij elkaar verstaan.
Dus is er geld mee te verdienen..... _/-\o_
Mijn leermeesters zeiden altijd Nederland is geen paardenland ze vochten niet ze zetten de boel onder water. Ze zouden paarden met zwemvliesen moeten hebben, dus de Kultur is er niet.
Laatst bijgewerkt door Professor op 25-02-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:38

nou ik verdien zelf ook een erg leuk salaris met mijn kennis van het Grieks en Latijn

( en ik rijd er ook een aardige auto van en ik kan er toch goed 'paardenmateriaal' van betalen :D :D )