duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:28

Het gaat er om wat er representatief is voor jouw rijden, als je tenminste een beoordeling wilt waar je wat mee kunt. Voor het beoordelen is een foto recht van opzij en niet te ver weg het meest ideaal.

Ik pak even de laatste;

Paard oogt ontspannen en goed voorwaarts. Jij mag iets meer achterover en meer ontspannen zitten. Armen wat losser langs je houden. De neus is iets achter de loodlijn. Achterhand is redelijk actief maar hij mag het bekken meer kantelen en dus nog wat losser door de rug. Ook lijkt hij nog wat weinig sprong te hebben en mag er dus nog wat meer oprichting van voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:31

Wat me algemeen opvalt over de foto's samen
Te weinig van achteruit gereden. Achterbeen draagt daarom niet genoeg.
Paard loopt daardoor ook teveel op de hand en komt te diep en heeft weinig oprichting.
Kan allemaal verbeterd worden door meer van achteruit te rijden en niet teveel met de voorkant bezig te zijn.

Ik vind het wel een erg leuk dier Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:35

Ik ga mee met de beoordeling van RK. Ik heb er ook eigenlijk weinig aan toe te voegen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:36

runningkawa schreef:
Wat me algemeen opvalt over de foto's samen
Te weinig van achteruit gereden. Achterbeen draagt daarom niet genoeg.
Paard loopt daardoor ook teveel op de hand en komt te diep en heeft weinig oprichting.

eens Ja

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:42

Bedankt allebei! Lachen

Waar het dus op neer komt: meer van achteren rijden (even een beetje kort door de bocht)..

Ben er druk mee bezig, want me instructrice zegt precies hetzelfde.
Ben nu ook bezig met in galop de volte te sluiten, totdat ik echt voel dat ze gaat zitten, verzameld, en echt meer sprong krijgt.
Vanuit daar maak ik een overgang galop-stap of vergroot ik de volte weer en zet haar in een middengalop.
En dan vaak nog een keertje.

Paard heeft in het verleden heel veel beenproblemen gehad (zie: profiel) en begint nu pas echt bespierd te worden.
Ze krijgt nu ook steeds meer een betere achterhand gebruik, alleen vaak op wedstrijd wat minder (stress van ons beide, andere situatie, enz.). Dus daar zijn we allemaal flink mee aan het werk.

Dus ik vind het wel grappig dat jullie dit alleen maar via foto's kan zien, en dan toch bijna hetzelfde zeggen als wat me instructrice zegt. Haha!

@ Runningkawa: ik vind haar zelf ook erg leuk Tong uitsteken Soms kan ze ook zo schattig zijn. Je moet haar eens zien gaan in de uitgestrekte draf (is een pony met paardengangen), dan gooit ze zo schattig die voorbenen naar voren.. Clown

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:39

zou misschien iemand een blik kunnen werpen op mijn foto's?

Manouk_puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:28

als ik naar die foto's kijk ! zie ik wel telkens goed verschil het is wel heel grappig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:35

Nathalie84

Een algemeen oordeel over de foto's wat ik er van denk Lachen

Ziet er lekker ontspannen uit.
Paard loopt lekker horizontaal. Dus niet op de voorhand, ook niet flink op de achterhand.
Hij wordt wat lang, maar dat is iets met VWNW rijden ook wel eerder dat gebeurd. Hij valt iig niet als een duikboot op de voorhand, wat veel mensen wel weer hebben met VWNW rijden.
Dus eigenlijk vind ik het wel een fijn beeld qua loswerken.
Al heb ik het idee dat hij daar wel wat lauw loopt...dus dat het allemaal net wat activer mag. Maar dat is wel moeilijker vanuit een foto Lachen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:18

bedankt RK Haha!, hij wordt inderdaad wat lang Ja, hij heeft zowiezo moeite met korter worden. Maar als ik hem direct in het begin al korter pak blijft hij wat duwen, hij begint wel steeds beter ronder te worden in het vwnw, hopelijk komt het ooit zover dat ik dat in de oprichting kan werken Tong uitsteken

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:52

wat een fantastisch leerzaam topic is dit. nog maar 60 pagina's te gaan Haha!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 01:07

Kan iemand mij iemand misschien vertellen wat hier goed of slecht aan is?
Afbeelding

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:51

@yoursa; leuk paardje! ik doe een poging maar echt een @ work foto is het niet. paard is onvoldoende actief vanuit de achterhand en kruipt daarom ook wat achter de teugel. je ziet ook dat paard niet over de rug is, maar zoals al gezegd; je bent hier geloof ik een buitenritje aan het maken en dus niet aan het harde werk Haha!

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:15

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:16

barlie, dit topic kunnen we niet meer bekijken omdat het een oud topic is ofzo?

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:20

Nee, toch niet gelukt.

Maar mijn vraag is, hoe kan je met oefenen voor elkaar krijgen om een aktiever achterhand eronder te krijgen?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:26

daarvoor zijn heel veel oefenening Ja, tempowisselingen, overgangen, voltes groter en kleiner maken, verschillende grotes voltes en rijden en daarin schakelen. Galop-stap overgangen e.d.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:21

Nathalie84 schreef:
daarvoor zijn heel veel oefenening Ja, tempowisselingen, overgangen, voltes groter en kleiner maken, verschillende grotes voltes en rijden en daarin schakelen. Galop-stap overgangen e.d.

Behalve Galop-stap oefeningen zijn dit oefeningen die we regelmatig doen. Ik rij 5 x per week (één daarvan les)
Maar ik kan niet zeggen dat de achterhand er heel goed onderzit. Hij is redelijk voorwaarts. Nu gaan we zeker verder met deze oefeningen. Maar is het echt zo als we twee jaar verder zijn met deze oefeningen, dat de achterhand er meer onder zit of zit het kneepje ook nog ergens anders in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:29

Persoonlijk vind ik galop-stap niet in het rijtje thuis horen.
Daar hoor jeje paard zo lekker op het achterbeen te kunnen zetten wil je hem niet op de voorhand laten ploffen.
Niet het eerste paard dat met die oefeningen zo'n optater op de pezen krijgt dat er een blessure ontstaat Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:35

barlie schreef:
Behalve Galop-stap oefeningen zijn dit oefeningen die we regelmatig doen. Ik rij 5 x per week (één daarvan les)
Maar ik kan niet zeggen dat de achterhand er heel goed onderzit. Hij is redelijk voorwaarts. Nu gaan we zeker verder met deze oefeningen. Maar is het echt zo als we twee jaar verder zijn met deze oefeningen, dat de achterhand er meer onder zit of zit het kneepje ook nog ergens anders in?

Nee, het gaat er natuurlijk om hóe je die oefeningen uitvoert. Gewoon maar steeds overgangen rijden bijvoorbeeld, terwijl je het paard van het achterbeen af laat lopen, het paard langer laat worden en bij elke overgang lekker op de voorhand laat duikelen, zal er echt niet voor zorgen dat de achterhand er meer onder komt.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:48

[
Nee, het gaat er natuurlijk om hóe je die oefeningen uitvoert. Gewoon maar steeds overgangen rijden bijvoorbeeld, terwijl je het paard van het achterbeen af laat lopen, het paard langer laat worden en bij elke overgang lekker op de voorhand laat duikelen, zal er echt niet voor zorgen dat de achterhand er meer onder komt.[/quote]

Hoe voorkom ik dat ik het achterbeen laat aflopen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:50

Je paard van het achterbeen laten aflopen Knipoog Haha!

Ik zie dat je in Ridderkerk woont, al eens les gehad van Evert de Jong? Die kan je dat vast en zeker fantastisch uitleggen en je daarin begeleiden Lachen

Ik vind het zelf moeilijk om dat zo op schrift uit te leggen Bloos Misschien kan iemand anders dat doen Lachen

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:53

Aimee schreef:
Je paard van het achterbeen laten aflopen Knipoog Haha!

Ik zie dat je in Ridderkerk woont, al eens les gehad van Evert de Jong? Die kan je dat vast en zeker fantastisch uitleggen en je daarin begeleiden Lachen

Ik vind het zelf moeilijk om dat zo op schrift uit te leggen Bloos Misschien kan iemand anders dat doen Lachen

Nee, ik heb les van Carolien Stolk.
Vrijdag, heb ik weer les en zal het aan haar voorleggen.
Maar als iemand het op schrift uit wil leggen. Dan hoor ik het ook graag.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:13

tijdens de overgangen voorwaarts blijven denken, ook in gangen terug bij blijven drijven en opvangen, ofwel bijelkaar blijven rijden Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:19

Ehm... ja..... maar hoe vang je dan op?
Hoe rijd je bij elkaar?
Blijf je drijven in het terug rijden (tegengestelde hulpen) of leer je je paard altijd voorwaarts denken zodat hij een overgang terug ook voorwaarts maakt?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:25

tja ik vind dit ook moeilijk uitleggen, het gaat vanzelf Haha!
van voor opvangen met stille hand (zonder enorme druk), bij jong paard moet je natuurlijk helpen en dus bijdrijven, maar het is natuurlijk de bedoeling dat paard zelf voorwaarts gaat denken.

misschien is er iemand die mij beter kan verwoorden, vind het lastig uit te leggen