Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
IpilyaNL schreef:Nou, dan open ik een nieuw onderwerp.
Zouden jullie zoveel mogelijke manieren svp benoemen? In welke vorm dan ook![]()
Hoe leren jullie je paard een galop wissel aan?
oji schreef:Ik leer de galopwissel spelenderwijs aan in eerste instantie met een balkje of wat inuitjes op de diagonaal, zodat ze het begrijpen/zelf bedenken. Maar ik weet dat dat voor velen vloeken in de kerk is. Maar ik heb eigenlijk ook altijd alleen nog de wissel aangeleerd voor in het springen...de Z dressuur heb ik nog nooit bereikt.
Maar belangrijk is in mijn ogen dat ze goed ontspannen zijn in de galop en dat je ze het makkelijk maakt. Als ze het als iets complex gaan zien dan krijg je al zoveel spanning bij het idee aan de wissel, dat ze hem niet in 1 keer gaan springen.
IpilyaNL schreef:Nou, dan open ik een nieuw onderwerp.
Zouden jullie zoveel mogelijke manieren svp benoemen? In welke vorm dan ook![]()
Hoe leren jullie je paard een galop wissel aan?
IpilyaNL schreef:Ik las zojuist dat er ook westernruiters meelezen .hoe doen jullie dat? vooral in die hoge snelheid.
Sizzle schreef:Dat is ook juist enorm interessant, het is belangrijk om dat te delen.
Maar iedere keer wordt het een welles nietes in het topic en dan leer je dus niets.
Anders is niet slecht
oji schreef:Even weer een heel andere vraag. Ik lees vaak in dit topic, maar ook in voorgangers van dit topic, dat veel mensen bij een groen paard eerst vooral stappen en daarin alles willen bevestigen en zelfs soms als dingen als SBW, wijken etc doen voor dat ze verder gaan naar de draf. Daarna komt de draf en daarin tempo controle en tempowisselingen soms zelfs al buigoefeningen gaan doen, voordat ze een keer aan de galop gaan beginnen. Zoals ik het lees betekent dit dat sommige soms al maanden, zo niet langer, bezig zijn in de opleiding voordat er een keer aan de galop gedacht wordt.
Mijn aanpak is eigenlijk totaal omgekeerd. Bij een groene blijf ik ver verwijderd van werken in stap. Stap is dan puur losstappen, even aan het feit dat ie onder de ruiter zit wennen, en uitstappen, maar dat zelfs vaak aan de hand. Ik doe echt nul komma nul oefeningen in de stap bij een groene, daar blijf ik echt vanaf. Wel pak ik zodra ik het gevoel heb dat er enigzins begrip van stuur en rem is, meteen de galop mee. Dat betekent gewoon dat ik gewoon de 4e of 5e keer erop al de galop meepak en dan ook iedere keer onder het zadel de galop meepak. De reden dat ik dit zo doe is dat in mijn overtuiging de stap echt een no go area is. 4-takt en absoluut voor het paard de moeilijkste gang om de takt zuiver in te houden. Alles wat je in mijn ogen daar met een groene aan gaat werken, kan er voor zorgen dat je die takt verknalt en dat het heel moeilijk is als een paard zijn stap eenmaal verknalt is om die weer goed te krijgen.
Galop daarentegen is in mijn ogen de meest natuurlijke en makkelijke gang voor een paard. ik vind dat je de draf altijd enorm kan opwaarderen door werk in galop. In mijn gevoel kun je bij een groene er in de galop "net ff meer aanzitten" als in de draf. Als je daarna terug naar draf gaat, krijg je bij een felle idd vaak dat ze dan eerst wat hectisch zijn en voor je gevoel out of control, maar ook dat probleem wil ik gewoon vanaf het begin aanpakken en niet als ik bij wijze van spreken als je al met ik weet niet wat in draf bezig bent, je daarna dit nog een keer allemaal moet leren ook voor elkaar te krijgen na de galop. Pas als ik fijne ontspanning in zowel draf als galop heb, ga ik over tot zaken als tempowisselingen en alles wat daarna komt.
Ben benieuwd naar jullie mening hierover.