Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
damian23 schreef:Starbreeze schreef:Bedankt voor de uitgebreide uitleg Xavier
Ik ga dat travers rijden in galop eens wat meenemen, dat klinkt inderdaad erg logisch.
Dat loopt die van mij rechtsom vanzelf al. Vandaar dat ik schoudervoor rijd en veel voltes in de rechter galop.
terpentijn schreef:Nou nog de blijkbaar bestaande verwarring tussen Rollkur en LDR weg zien te nemen.... er zijn nog steeds meer dan genoeg mensen die werkelijk menen dat LDR niet hetzelfde is als Rollkur, terwijl het simpelweg hetzelfde is, en alleen een ander naampje heeft gekregen, omdat LDR nét iets minder kin op de borst getrokken is. Zo hebben ze de afgezwakte term LDR mooi weten te verkopen. In werkelijkheid kun je dat L van LDR er ook wel af laten, dat zie ik namelijk nooit terug bij mensen die zeggen LDR te rijden.
Ook valt mij geregeld op dat mensen LDR (Lang, Diep, Rond) mede door deze verwarring wel aanzien voor VWNW. Sowieso verwarren mensen dikwijls de drie termen Lang, Diep en Rond met elkaar. En VWNW wordt weer vaak verward met op de voorhand rondstofzuigende paarden.
@XavierB: kun/wil jij hier over wellicht iets zeggen?
XavierB schreef:Niettemin zelfs al zouden we deze retoriek aannemen, dan neemt dat niet weg dat LDR geconfronteerd wordt met dezelfde biomechanica als Rollkur. Zo wordt de rug wel degelijk gekromt, maar het neemt niet weg dat dit vooral gebeurt door een overbelast nuchaal ligament, waarbij een groot deel van de bovennekspieren die een essentiële rol vervullen in vwnw door de krulling alsook door de overstrekking hun rol niet meer kunnen vervullen. Het neemt bijvoorbeeld ook niet weg dat de ondernekspieren zwaar contraheren en gecomprimeerd worden terwijl de speekselklieren onder druk komen te staan. Zelfs al lezen we in deze effecten geen abusieve praktijken, dan nog veroorzaakt dergelijke compressie het vastzetten van de voorhand en verhindert die het opheffen van de schouderbladen. Ook de longitudinale buiging alsook de schwung wordt ontegensprekelijk in deze positie verstoord (zelfs Baucher wist dat, waardoor hij deze oefening niet in beweging deed). Ten slotte wordt iedere vorm van echte verzameling onmogelijk.
Al deze kritieken blijven geldend ook in LDR, ook al zit er een verschil in de toepassingsvorm met wat men dan als Rollkur wil aanduiden. (nogmaals verwijs ik naar sustainable dressage voor een volle argumentering van de boven aangehaalde punten).
terpentijn schreef:Je met zo'n Kruistocht-achtige vorm van anderen willen "bekeren" krijg je toch heel vaak dat mensen enorm in de verdediging schieten en daarom JUIST niet meer openstaan voor andere mogelijkheden. Dat heb ik ook wel gemerkt. Je wordt al snel verdacht van "goeroe""denkbeelden, of je zit opeens bij een of andere sektarische paardrij "stroming".
Empirisch leren is voor een ieder toch de beste manier van leren.
Dat je zélf tegen zaken aanloopt en dan eens verder gaat kijken en na gaat denken over wat je via de media voorgeschoteld krijgt.
Starbreeze schreef:@Terpentijn, ik denk ook wel dat er een aantal waren die uiterst verbaasd waren dat ik met mijn lang en laag 'uit elkaar lopende' paard met 3 winstpunten thuis kwamsommigen willen nu 'dat ding' (chambon) ook eens proberen of doen een poging om vwnw te rijden
![]()
Of wanneer er geklaagd wordt dat paard zwaar is ze mijn idee om eens helemaal los te laten uitproberen.
Nou dat vind ik nou leuk
vur schreef:Toch is LDR en rollkur absoluut niet hetzelfde Terpentijn.