Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:25

Nou Xavier...
Ik hou men handen van anderen af... Wat zij doen, moeten zij weten. Ik ben gelukkig op de manier waarop ik bezig ben. Met de geboekte resultaten en daarbij ook het verbeterde lichaamshouding en lichaamsgebruik komen langzaam wat meer mensen naar mij toe met vragen.

Nu is dat voor mij heel vreemd, want dit is nog nooit gebeurd, en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik daar mee aan moet.
Eerder werd er alleen over mij geroddeld, of aannames gedaan.
maar vorige week, zijn er échte eerste vragen gesteld, wat betreft mijn training....

Wat ze er van vinden, lig ik niet wakker van. Maar tot nu toe heb ik alleen "Logisch eigenlijk." En "duidelijk verhaal." gehoord.

(Hoewel ik vragen vanuit hun erg fijn vind, zou ik het liefst heeeel hard gillend weg rennen omdat ik daar nog geen enkele houding op weet te geven. Gezien voorgaande situaties bij andere mensen.)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:25

damian23 schreef:
Starbreeze schreef:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Xavier :)
Ik ga dat travers rijden in galop eens wat meenemen, dat klinkt inderdaad erg logisch.

Dat loopt die van mij rechtsom vanzelf al. Vandaar dat ik schoudervoor rijd en veel voltes in de rechter galop.

Wijken vanaf de hoefslag is ook een goede oefening dan, of lijnen vanaf A of C richting de hoekletter :)

Mijn paard is, hoewel hij natuurlijk een voorkeurskant (rechtsom) heeft, aardig recht. Als ik straks wil promoveren moet er een flink stuk contra gereden worden dus we gaan het maar perfectioneren nu.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:29

@XavierB, travers is inderdaad reeds bevestigd in stap en draf :)

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:34

Over het anderen 'erop aanspreken', dat doe ik ook niet. Ik denk ook niet dat het nut heeft. Men moet eerst zelf inzien dat het een doodlopende weg is en zelf willen veranderen van training, eraan toe zijn. Ik denk zelf dat veel er geen notie van hebben dat het achter de loodlijn lopen geen bijdrage levert aan de correcte training van een paard. Ik denk wel dat jury's daar een grote rol in kunnen spelen; het wordt namelijk nogal beloond op wedstrijd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:41

Je met zo'n Kruistocht-achtige vorm van anderen willen "bekeren" krijg je toch heel vaak dat mensen enorm in de verdediging schieten en daarom JUIST niet meer openstaan voor andere mogelijkheden. Dat heb ik ook wel gemerkt. Je wordt al snel verdacht van "goeroe""denkbeelden, of je zit opeens bij een of andere sektarische paardrij "stroming".
Empirisch leren is voor een ieder toch de beste manier van leren.
Dat je zélf tegen zaken aanloopt en dan eens verder gaat kijken en na gaat denken over wat je via de media voorgeschoteld krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:53

Xavier, bedankt voor de uitleg. Mijn gevoel klopt gelukkig. Mijn paard is niet goed genoeg getraind om al contra te galopperen. Daarom laat ik het ook voorlopig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:52

@Terpentijn, ik denk ook wel dat er een aantal waren die uiterst verbaasd waren dat ik met mijn lang en laag 'uit elkaar lopende' paard met 3 winstpunten thuis kwam :D sommigen willen nu 'dat ding' (chambon) ook eens proberen of doen een poging om vwnw te rijden +:)+

Of wanneer er geklaagd wordt dat paard zwaar is ze mijn idee om eens helemaal los te laten uitproberen.

Nou dat vind ik nou leuk :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:30

Toch is LDR en rollkur absoluut niet hetzelfde Terpentijn.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:32

terpentijn schreef:
Nou nog de blijkbaar bestaande verwarring tussen Rollkur en LDR weg zien te nemen.... er zijn nog steeds meer dan genoeg mensen die werkelijk menen dat LDR niet hetzelfde is als Rollkur, terwijl het simpelweg hetzelfde is, en alleen een ander naampje heeft gekregen, omdat LDR nét iets minder kin op de borst getrokken is. Zo hebben ze de afgezwakte term LDR mooi weten te verkopen. In werkelijkheid kun je dat L van LDR er ook wel af laten, dat zie ik namelijk nooit terug bij mensen die zeggen LDR te rijden.
Ook valt mij geregeld op dat mensen LDR (Lang, Diep, Rond) mede door deze verwarring wel aanzien voor VWNW. Sowieso verwarren mensen dikwijls de drie termen Lang, Diep en Rond met elkaar. En VWNW wordt weer vaak verward met op de voorhand rondstofzuigende paarden.

@XavierB: kun/wil jij hier over wellicht iets zeggen?

Wel LDR aanhangers stellen dat zij vooral verschillen van de Rollkur methode in dat zij de positie gradueel opbouwen met lichtere bithulpen. Sjef Jansen bijvoorbeeld stelt dat hij deze methode zelf heeft bedacht en dat die niet was geïnspireerd op 'Rollkur' methoden van ervoor, simpelweg om het paar beter over de rug te laten lopen (aangezien hij werd geconfronteerd met de kritiek dat zijn paarden niet over de rug lopen).

Niettemin blijft een ernstige vraag hoeveel druk er op deze bithulpen wordt gebruikt (en dat is een kritiek die overigens niet enkel geldt voor LDR ruiters). Clayton heeft bijvoorbeeld gemeten dat correct opgeleide paarden vijf kilogram op iedere teugel houden. Dat is tien kilogram in totaal (met een stangenbit gaat dat over ca. 30 kilogram aan gewicht die in een paardenmond wordt gelegd!!!). Deze metingen betroffen zelfs niet LDR ruiters. De vraag is of het überhaupt wel mogelijk is om met geringe drukken een paard tot Rollkur te brengen (aangezien een paard van nature uit niet de spieren heeft om een dergelijke positie lang aan te houden).

Niettemin zelfs al zouden we deze retoriek aannemen, dan neemt dat niet weg dat LDR geconfronteerd wordt met dezelfde biomechanica als Rollkur. Zo wordt de rug wel degelijk gekromt, maar het neemt niet weg dat dit vooral gebeurt door een overbelast nuchaal ligament, waarbij een groot deel van de bovennekspieren die een essentiële rol vervullen in vwnw door de krulling alsook door de overstrekking hun rol niet meer kunnen vervullen. Het neemt bijvoorbeeld ook niet weg dat de ondernekspieren zwaar contraheren en gecomprimeerd worden terwijl de speekselklieren onder druk komen te staan. Zelfs al lezen we in deze effecten geen abusieve praktijken, dan nog veroorzaakt dergelijke compressie het vastzetten van de voorhand en verhindert die het opheffen van de schouderbladen. Ook de longitudinale buiging alsook de schwung wordt ontegensprekelijk in deze positie verstoord (zelfs Baucher wist dat, waardoor hij deze oefening niet in beweging deed). Ten slotte wordt iedere vorm van echte verzameling onmogelijk.

Al deze kritieken blijven geldend ook in LDR, ook al zit er een verschil in de toepassingsvorm met wat men dan als Rollkur wil aanduiden. (nogmaals verwijs ik naar sustainable dressage voor een volle argumentering van de boven aangehaalde punten).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 18:43

Je kunt je voorstellen dat een paard daarvan achter de vertical gaat lopen.
De oplossing is dan om de hals zover naar achteren te halen dat een paard niet meer hoek kan maken in de nek en dus alleen nog maar op de verticaal kan blijven.
Op deze manier krijg je de weggedrukte rug en daarmee in de uitgestrekte draf opklatsende voorbenen.
Hier nu een juichend publiek, fantastisch!
En, zo is mij verweten, denk niet dat het publiek er geen verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:54

Zou het voorbeen gezwaai helemaal niet haalbaar zijn met correct trainen en een correct aanleuning/ruggebruik? Ik vraag mij dat eigenlijk al heel erg lang af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:00

Voor het hele hoge heffen heb je kracht in de borst nodig.
Dat is ook de plaats waar tuigpaarden vaak spanning hebben.
Masseer je dat los dan kunnen ze vaak daarna beter de halsstrekken met rijden.
Maarvin proncipe zou je dat met spaanse pas ook kunnen trainen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 19:28

Het is een spectaculaire maar zinloze beweging.
Ga zelf in een rechte stoel zitten met je handen op je hoofd en maak dan je rug hol, je begrijpt dan waar de beweging vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:58

Ik begrijp waar de beweging vandaan komt en zie het ook niet als een nuttige beweging. Ik vraag mij alleen af of je deze beweging ook zou kunnen trainen, als je dat wil zoals de NL'se top, met correct trainen. Maar uit jouw antwoord kan ik denk ik een Nee halen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:02

Een paard met fysieke aanleg daarvoor en genoeg will to please kun je in feite alles leren.
Je kunt het ook erin klikkeren.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:14

Spaanse draf bijvoorbeeld. Maargoed dit werkt niet verzamelend natuurlijk. Dit zelfde geld voor de passage trouwens (die met spaanse draf ook geanimeerder gemaakt kan worden)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 20:16

XavierB schreef:
Niettemin zelfs al zouden we deze retoriek aannemen, dan neemt dat niet weg dat LDR geconfronteerd wordt met dezelfde biomechanica als Rollkur. Zo wordt de rug wel degelijk gekromt, maar het neemt niet weg dat dit vooral gebeurt door een overbelast nuchaal ligament, waarbij een groot deel van de bovennekspieren die een essentiële rol vervullen in vwnw door de krulling alsook door de overstrekking hun rol niet meer kunnen vervullen. Het neemt bijvoorbeeld ook niet weg dat de ondernekspieren zwaar contraheren en gecomprimeerd worden terwijl de speekselklieren onder druk komen te staan. Zelfs al lezen we in deze effecten geen abusieve praktijken, dan nog veroorzaakt dergelijke compressie het vastzetten van de voorhand en verhindert die het opheffen van de schouderbladen. Ook de longitudinale buiging alsook de schwung wordt ontegensprekelijk in deze positie verstoord (zelfs Baucher wist dat, waardoor hij deze oefening niet in beweging deed). Ten slotte wordt iedere vorm van echte verzameling onmogelijk.

Al deze kritieken blijven geldend ook in LDR, ook al zit er een verschil in de toepassingsvorm met wat men dan als Rollkur wil aanduiden. (nogmaals verwijs ik naar sustainable dressage voor een volle argumentering van de boven aangehaalde punten).

Het lijkt mij dat de hele functie van het LDR trainen is het paard te leren bewegen zonder ruggebruik.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:31

Ik heb de discussie even gelaten voor wat hij is. Ik heb het erg druk, want ik ga volgende week tr.ouwen.
Gezin, werk, paard, organisatie hu.welijk nemen nu erg veel van mijn tijd in beslag :D

Desalniettemin wil ik toch even laten weten dat we steeds beter gaan. Neerwaarts nu ook stukjes in galop en in draf al bijna een volledige bak rond. Stap is nu nagenoeg volledig neerwaarts.
Maar wat me bezig houd is dat ik van een megasnelle vluchter naar een, voor mijn gevoel, flegmatiek paard ga, dat als stroop aan mijn been plakt. Voorheen was ze letterlijk voor mijn been uit en nu totaal niet.
Ik heb alleen nog maar van die snelle paarden gehad en ben dus eigenlijk niet zo goed thuis in hoe om te gaan met de andere kant van de medaille. Tips heel erg welkom... :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:51

Hihi Ankum, hetzelfde 'probleem' hier :D en terwijl ik hier tips vroeg ging het plots ineens beter! De stretch werd makkelijker etc. dus vanzelfsprekend lukt het op een gegeven ogenblik ook weer om voorwaarts te rijden. Komt vanzelf weer goed, maar dan op een goede manier, dan is het voorwaarts omdat jij het wil niet omdat je paard vlucht.

Veel plezier alvast voor volgende week!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:55

Het flegmatieke wat jij voelt Ankem is de inspanning en fysieke andere instelling die het paard een bepaalde kracht kosten, ook hij moet wennen aan deze nieuwe houding en hij spreekt andere spieren aan.
Denk maar aan zoiets als yoga, als je in het begin je rug moet strekken door met je neus richting knieen te gaan kom je eerst niet veel verder, langzamerhand worden je spieren getraind en op het laatst klap je gewoon floep dubbel met je neus op je knie als een ware yogi :D .
Het langzamer gaan geeft de inspanning van je paard weer, hij is keihard aan t werken om deze nieuwe houding zich eigen te maken (of haar in jouw geval geloof ik).

Hele fijne huwelijksdag gewenst iig!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 08:31

terpentijn schreef:
Je met zo'n Kruistocht-achtige vorm van anderen willen "bekeren" krijg je toch heel vaak dat mensen enorm in de verdediging schieten en daarom JUIST niet meer openstaan voor andere mogelijkheden. Dat heb ik ook wel gemerkt. Je wordt al snel verdacht van "goeroe""denkbeelden, of je zit opeens bij een of andere sektarische paardrij "stroming".
Empirisch leren is voor een ieder toch de beste manier van leren.
Dat je zélf tegen zaken aanloopt en dan eens verder gaat kijken en na gaat denken over wat je via de media voorgeschoteld krijgt.

Goed voorbeeld doet goed volgen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 08:33

Starbreeze schreef:
@Terpentijn, ik denk ook wel dat er een aantal waren die uiterst verbaasd waren dat ik met mijn lang en laag 'uit elkaar lopende' paard met 3 winstpunten thuis kwam :D sommigen willen nu 'dat ding' (chambon) ook eens proberen of doen een poging om vwnw te rijden +:)+

Of wanneer er geklaagd wordt dat paard zwaar is ze mijn idee om eens helemaal los te laten uitproberen.

Nou dat vind ik nou leuk :)

Je paard liep helemaal niet lang en laag uit elkaar lopend!
Zijn houding was correct.
Wat er mist is oprichting, dat komt beetje bij beetje met de jaren.
*\o/*

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:37

@Fransje-70
Ik had ook zeker wel het idee dat ze heel hard aan het werk was. Het kost haar, mede vanwege haar leeftijd, net even wat meer moeite. Maar het voelt voor mij gewoon heel gek. Stroperig. Ik heb gisteren een paar overgangen gereden naar draf waarin ik echt het achterbeen voelde ondertreden. Voelt heel gaaf. Moest haar daarvoor wel even flink 'wakkerschudden' ;)
Inmiddels hebben we het krachtvoer verdubbeld naar een kilo per dag. Daar had ik een paar maanden geleden niet eens aan durven denken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:29

vur schreef:
Toch is LDR en rollkur absoluut niet hetzelfde Terpentijn.

Vur ik zou dan graag van jou willen weten wat de verschillen zijn. Helemaal na het lezen van de link die XavierB plaatste met artikelen over LDR.

Ik bedoel dit niet als een aanval, maar ik heb zelf gewoon te weinig kennis om nu echt te begrijpen wat de eventuele verschillen zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 10:33

@Vur en mogelijk anderen,
Start een discussie hier over, interessant!
Je hebt al gezien dat men op dit topic vriendelijk blijft en met respect voor de ander.