[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 10:44

leonie87 schreef:
Ik lees altijd graag mee op de achtergrond. Commentaar op een foto geven vind ik altijd heel lastig, dus ik houd het altijd bij meelezen en ik haal daar soms wel bruikbare dingen uit.
Ik kan momenteel geen goede fotos laten maken omdat ik steeds alleen train. Dat is ook de reden dat ik nu eens wilde posten. Wie weet haal ik er wat uit dat ik zelf over het hoofd zie.
Vandaag heb ik mijn telefoon op de bakrand gezet om te filmen en daar heb ik wat stills uit gehaald (jaja kwaliteit is beroerd (ja echt beroerd)). Ik ben wel benieuwd wat bokt er van vind.

Wat info:
Empaie.r
Dayan.o x Hollan.d
Ruin
4,5 jaar
L1 op wedstrijd, maar even pauze ingelast.

Galop,draf en stap. (linksom had ik alleen een foto van het losstappen, geen idee waarom :+ )
[ Afbeelding ]

En een middendraf, die niet perfect is, maar wel met veel afdruk: (ja nog slechtere kwaliteit ;) )
[ Afbeelding ]

Brand maar los :D

Toch ondanks dat je het moeilijk vind: wat vind je zelf?

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 21:16

Oohh ik kan het niet laten! Sorry!!!
Heb net voor het eerst bitloos gereden met Gaspard en dat ging ontzettend lekker! Heel licht in de hand dat wel, dis was even wennen maar oooooohh zo heerlijk! Ik durfde eigenlijk niet want was bang dat hij een loopje met me zou nemen maar jij was ontzettend braaf! En hij zocht zelfs lekker de hand op! Ik denk dat ik het er maar in hou! Zo af en toe lekker bitloos! Heerlijk! En het heeft een voordeel op mijn handen want die kon ik lekker dragen! In stap vergat ik ze weer even maar in draf netjes omhoog met die handjes! Ben super trots en wou het even delen!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:40

LoveUggs schreef:
Toch ondanks dat je het moeilijk vind: wat vind je zelf?

Ik bedoelde dat ik het lastig vind andere te beoordelen aan de hand van een foto. Bij mijn iegen foto ken ik natuurlijk de filmbeelden war ze uit zijn gehaald en ik heb wel wat puntjes waarvan ik weet dat ik aan moet werken, maar ik hoor dus graag nieuwe, andere dingen (of wellicht een bevestiging van wat ik zelf voel/zie) maar dat hoor ik dus graag hier.

Altijd grappig dat bitloos rijden :D

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:34

Wat een super interessant topic om eens in door te bladeren!
Ik ga ook wel eens wat commentaar proberen te geven op komende combinaties :)

Ik heb zelf een vraagje: Hoe houden jullie de aanleuning constant tijdens het achterwaarts? Paard heeft de neiging of omhoog of helemaal omlaag te strekken tijdens het achterwaarts, wat ze dan zo verschrikkelijk snel doet dat ik niet op tijd ben met tegenhouden.
Achterwaarts vindt ze moeilijk, dat snap ik, maar hoe kan ik haar daar wat in ondersteunen?

Ik loop er wel naast, trouwens. Beenhulpen gaan dus geen effect hebben :+

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:36

Okee, nu het rijden goed gaat, durf ik nu naar lang meelezen een foto te plaatsen. sorry voor mijn baggere houding.
Ik wil ook dolgraag tips op jullie foto's geven, maar ik moet eerlijk bekenen dat ik niets af kan lezen van een foto :o En ik wil niets verkeerds zeggen.

Afbeelding

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:44

Fair. Het is wel zo fair als je zelf eerst zegt wat je ziet :j

brenda2208

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:34

ik zou hem persoonlijk lang aan het wedstrijdterrein laten wennen, en goed voorbereiden :D als ik dingen zeg wie niet echt kloppen, hoor ik dat graag, ik rijd namenlijk niet en wil graag zo veel mogelijk weten over paarden!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 21:33

Anne_mieke88 schreef:

:j

horselover02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:50

pien_2010 schreef:
Zo deel vijf alweer. Als ik in Frankrijk ben zal ik wat stukjes verzamelen voor het boekje. Ik heb ondertussen op vraag namelijk ook per PB info naar mensen verstuurd en ik zal daar eens iets van gaan kopiéren.
Morgen gaan we naar Frankrijk dus ben weer even wat rustiger binnen dit topic.
Succes meiden en duimen voor ons dat we goede reis hebben morgen met de paarden naar douce france.

heel erg veel plezier in frankrijk, ben er zelf ook best vaak geweest!,
er zijn veel camargue pony's, prachtige dieren!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:20

Een tijdje heb ik hier mee gekletst en toen ook wat filmpjes/foto's laten zien hier, door een rugblessure zijn we er een tijd lang tussenuit geweest en inmiddels zijn we weer zo'n 6/7 weken aan het rijden en dat gaat goed :) .

Wil jullie daarom even twee foto's van nu laten zien. Dit is Nicky, merrie van 17 jaar, geen duidelijk niveau of iets, we rijden gewoon puur recreatief maar wel dressuurmatig zeg maar. We zijn vooral bezig met de basis. Ik rijd haar 2 x per week, longeer 1x met pessoa en heb om de week les.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste foto is van ongeveer een kwartiertje rijden, de laatste foto is bijna aan het eind. Wat ik zie is dat ze aan het einde mooi zakt, ontspant en mijn hand goed volgt.
Op de eerste foto rijd ik op de volte, vandaar dat mijn binnenhand wat naar binnen gezet staat. Wat me op valt is dat ik die hand wat lager heb dan mijn buitenhand, hier moet ik op letten :j . Ze ontspant hier nog niet volledig volgens mij, ik denk dat ik wat spanning zie in de kaak.
Ik vind dat ik op beide foto's wel netjes rechtop zit, hak moet wel meer uitgedrukt worden.
Takt lijkt op de eerste foto volgens mij goed te zijn als ik kijk naar de lijnen van de benen, echter is het achterste driehoekje ietsje kleiner volgens mij. De tweede foto is dat lastiger te zien, maar daar zie je wel goed dat ze haar achterbeen goed onder de massa zet. Neusje mag er op die tweede foto nog een heel stuk uit, maar ze vindt het heel moeilijk om meer uit te schuiven, dus ik ben hier al erg blij mee :) .\
Ben heel benieuwd wat jullie verder zien!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:34

Anne_mieke88 schreef:

:')

Maar even serieus: hoe bedoel je dit? :) Wat ik zelf in mijn houding zie, of dat ik tips / kritiek op andere moet geven?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:11

Fair schreef:
Anne_mieke88 schreef:

:')

Maar even serieus: hoe bedoel je dit? :) Wat ik zelf in mijn houding zie, of dat ik tips / kritiek op andere moet geven?

Wat goed dat je dit vraagt! Probeer eens aan te geven wat jij aan jouw foto's ziet. Je kan dan kijken naar jouw houding, maar ook naar de houding van jouw paard. Je kan naar de beenzetting kijken, activiteit, halshouding, etc. Wat je maar kan bedenken :D Uiteraard is het leuk als je ook iets kan zeggen over hoe nagevelijk jij jouw paard en jezelf vindt aangezien het topic daar over gaat.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:41

Oonax schreef:
Juist, allebei! Hier zijn we inderdaad hard mee bezig, veel overgangen en schijnovergangen. Ik ga nog eens wat meer letten op het uitschuiven en het activeren van de achterhand.
Dan heb ik echter vlug het gevoel dat ze over haar tempo gaat lopen, en daar ga ik dan weer te veel/lang opvangen op mijn hand, waardoor zij de kans krijgt om daar te gaan op hangen. Daarom zijn we in de les aan het oefenen om mijn 'halve ophouding' juist te geven, meer op zit en benen en minder op mijn hand.
Ik besef dat het nodig is dat die achterbenen verder onder het lichaam gaan komen voor ze kan gaan 'dragen'. Nu is het wel zo dat wanneer ze wat trager in tempo loopt ze vooraan precies veel 'lichter' wordt. En dan is het verleidelijk om haar zo te laten lopen..

Zucht, paardrijden is moeilijk :D
Leuk dat je dit zegt, want dit is denk ik voor een groot deel de oplossing om paard niet meer zo diep en laag te laten lopen :Y)
Misschien moet je eens proberen om foto's te laten maken van het moment dat jij beschrijft aan het eind (trager tempo en lichter in de hand) om te kijken wat er precies gebeurt. Heel veel paarden worden over tempo gereden en beginnen pas echt met VIER benen te lopen als ze iets terug in tempo worden gereden (terwijl je ze op hoger tempo de neiging hebben op de voorhand te knallen). Kan heel leerzaam zijn :D

leonie87: wij vinden het juist fijn om te lezen wat jij zelf ervaart en waar jij aan werkt (niet vanwege het verklappen :+ maar dat verklaart soms wel dingen die wij op de foto zien). Als jij bijvoorbeeld vindt dat je paard meer opgericht moet lopen, verklaart dat waarom hij op de foto's steeds zo'n hoge halshouding heeft. Ben jij hier blij mee? Of wil je paard moeilijk zakken? Voordat ik verder mijn mening geef, zou ik iets meer informatie van jou willen. :)

Nirvana_: vermoedelijk verliest je paard zijn voorwaartse drang dat hij zo omhoog/omlaag strekt. Hij wil zich lang maken en staat waarschijnlijk te weinig met er de achterhand erbij stil. Wat ik zou doen is dan dan paard eerst weer voorwaarts maken (in jouw geval met stemhulp denk ik?). Het paard moet dus niet ECHT STILSTAAN alsof ze de rest van de dag stil zou moeten staan, je paard moet ontvankelijk blijven voor hulpen (ook al wil je stilstaan, ze moet ook ontvankelijk blijven voor de voorwaartse hulpen!!).

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:05

_iDj_ schreef:
leonie87: wij vinden het juist fijn om te lezen wat jij zelf ervaart en waar jij aan werkt (niet vanwege het verklappen :+ maar dat verklaart soms wel dingen die wij op de foto zien). Als jij bijvoorbeeld vindt dat je paard meer opgericht moet lopen, verklaart dat waarom hij op de foto's steeds zo'n hoge halshouding heeft. Ben jij hier blij mee? Of wil je paard moeilijk zakken? Voordat ik verder mijn mening geef, zou ik iets meer informatie van jou willen. :)

Ik ben juist heel erg bezig het actiever krijgen van het achterbeen en de oprichting, dus ja ik ben blij met de hoge hoofd-halshouding, hoewel ik van mening ben dat hij wat meer ruggebruik mag laten zien hierin.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:32

_iDj_ schreef:
Saintelette, ik wil toch nog even op jouw "probleem" reageren. Hopelijk heb je hier nog wat aan.
Saintelette schreef:

Thank god dat dat door mn stoelzit komt :') zou wat zijn dat ik zon dikke reet zou hebben dat ik niet in een 17.5 inch zadel zou passen...
Maar zoals ik dus al beschrijf houdt ze bijv bij de 3de x aanspringen in galop ermee op (en wat ze dan dus doet is stoppen)..

Ik heb eerlijk gezegd ook gedacht dat het zadel wat te klein is voor jou :(:)

Ik heb even een foto zonder jas genomen
Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:36

Vind je stoelzit wel meevallen hoor!

Ik heb gister eindelijk het lef gehad met barebackpad en bitloos op gas te stappen, loop ik de bak in gaat meneer op mijn voet staan.. Was toch opgestapt maar deed toch wel zeer, en toen kwam ik er niet meer van af... Nu voetje gekneusd... :( ondanks dat liep hij wel heel fijn die 15 min dat ik gestapt heb!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 13:49

_iDj_ schreef:
Oonax schreef:
Juist, allebei! Hier zijn we inderdaad hard mee bezig, veel overgangen en schijnovergangen. Ik ga nog eens wat meer letten op het uitschuiven en het activeren van de achterhand.
Dan heb ik echter vlug het gevoel dat ze over haar tempo gaat lopen, en daar ga ik dan weer te veel/lang opvangen op mijn hand, waardoor zij de kans krijgt om daar te gaan op hangen. Daarom zijn we in de les aan het oefenen om mijn 'halve ophouding' juist te geven, meer op zit en benen en minder op mijn hand.
Ik besef dat het nodig is dat die achterbenen verder onder het lichaam gaan komen voor ze kan gaan 'dragen'. Nu is het wel zo dat wanneer ze wat trager in tempo loopt ze vooraan precies veel 'lichter' wordt. En dan is het verleidelijk om haar zo te laten lopen..

Zucht, paardrijden is moeilijk :D
Leuk dat je dit zegt, want dit is denk ik voor een groot deel de oplossing om paard niet meer zo diep en laag te laten lopen :Y)
Misschien moet je eens proberen om foto's te laten maken van het moment dat jij beschrijft aan het eind (trager tempo en lichter in de hand) om te kijken wat er precies gebeurt. Heel veel paarden worden over tempo gereden en beginnen pas echt met VIER benen te lopen als ze iets terug in tempo worden gereden (terwijl je ze op hoger tempo de neiging hebben op de voorhand te knallen). Kan heel leerzaam zijn :D

Nirvana_: vermoedelijk verliest je paard zijn voorwaartse drang dat hij zo omhoog/omlaag strekt. Hij wil zich lang maken en staat waarschijnlijk te weinig met er de achterhand erbij stil. Wat ik zou doen is dan dan paard eerst weer voorwaarts maken (in jouw geval met stemhulp denk ik?). Het paard moet dus niet ECHT STILSTAAN alsof ze de rest van de dag stil zou moeten staan, je paard moet ontvankelijk blijven voor hulpen (ook al wil je stilstaan, ze moet ook ontvankelijk blijven voor de voorwaartse hulpen!!).

Even een vraagje/ opmerking, wat ik bij Amira bijvoorbeeld doe is juist even over haar tempo heenrijden, en dan weer terugrijden. Elke keer weer opnieuw, en dan word ze vanzelf actief, en komt ze op de achterhand. Je ziet vaak bij voorwaartse paarden dat je ze terug moet rijden, en dan weer voorwaarts naar het eigen tempo, willen ze actief worden.
Dus onder het eigen tempo gaan rijden en dan weer naar eigen tempo. Bij 'slome' paarden die dus juist onder een normaal tempo lopen moet je ze juist even over het eigen tempo laten lopen. Soort van slordige middendraf, en dan weer terug. Bij beiden dus schakelen, maar eigenlijk bij beiden soorten paarden precies andersom in een tempo dat ze juist moeilijk vinden, en ze echt kracht en energie kost, of heb ik het dan mis? Amira is van zichzelf niet bepaald voorwaarts, ja nu ze geschoren is, maar normaal gesproken niet. Moet haar dus over haar tempo rijden, en dan weer terug wil ze op de achterhand komen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:53

leonie87 schreef:
_iDj_ schreef:

Ik ben juist heel erg bezig het actiever krijgen van het achterbeen en de oprichting, dus ja ik ben blij met de hoge hoofd-halshouding, hoewel ik van mening ben dat hij wat meer ruggebruik mag laten zien hierin.

Kijk, dat verklaart de houding dus :D Fijn dat je de foto's nog iets toegelicht hebt!

Je foto's zijn wel erg wazig, dus ik doe een klein voorbehoudje omdat ik niet alles goed kan zien.. Maar vooral op (6-in-1-)foto rechtsboven, midden beide foto's en linksonder mist de verbinding van achter naar voor. Ik weet natuurlijk niet hoeveel je traint op de hogere hoofd-halshouding of dat dit de zogenoemde momentopnames zijn, maar wat ik op deze foto's zie, lijkt het de hoge halshouding ten koste van activiteit en onderbrengen van het achterbeen te gaan en blijft de rug inderdaad te strak. Ik zou er meer op gaan oefenen dat je paard zijn achterhand er meer onder zet en van daar uit een hogere hoofd-halshouding vragen. Ik vind wel dat je af en toe eens de grens op mag zoeken, maar als je paard continu loopt zoals op deze foto's, dan zou ik het anders gaan aanpakken :) Door steeds de hals uit te schuiven, kan je je paard stimuleren zijn rug te ontspannen, buikspieren aanspannen en daardoor rug omhoog te brengen. Je hoeft dan niet steeds laag en rond te rijden, maar wel ietsje lager dan op deze foto's. En dan proberen steeds een keer ietsje hoger te vragen, maar zodra dat ten koste gaat van achterbeen en rug dan weer een centimeter uitschuiven.

Daarnaast zou ik proberen aan je houding te werken, omdat je in de stoelzit zit (weet je wat dat is?). Het nadeel van een stoelzit is dat je onbedoeld steeds terug VALT in het zadel en dus op de rug van je paard. We willen graag dat de rug van het paard omhoog komt en dan gaat natuurlijk minder makkelijk als de ruiter steeds op de rug "bonkt" (dat is natuurlijk relatief, maar altijd meer dan een ruiter die in balans zit (met schouders en heupen recht boven de hak/enkels) zit). Daarnaast komt de stoelzit weg uit een onbalans( en gebrek aan evenwicht op de beugels). Hierdoor ben je als ruiter bij tempowisselingen/overgangen steeds bezig je evenwicht te zoeken (natuurlijk ook relatief, maar wederom meer dan wanneer je in balans zit), je hebt daardoor minder controle over je teugel-/been-/zithulpen en geeft daardoor (teugel/been/zit) hulpen vaak langer dan nodig. Hierdoor kan je paard spanning opbouwen en minder goed aan je hulpen komen te staan (ik zie je redelijk veel been geven (je drukt met je hak aan i.p.v. kuit (kijk foto linksboven/linksmidden))). Bovendien kan je daardoor tijdens de overgang de rug van je paard minder goed de ruimte geven om omhoog te komen. En ik vind dat je paard zijn rug dus nog wel wat meer omhoog mag brengen. Voor je houding kan je goed oefenen met de verlichte zit of je ritme van sta-zit steeds te wisselen (sta-zit-sta-sta-zit, etc.).

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:12

Saintelette: scheelt wel zonder jas! :D Ik vind het zadel ook nog wel kunnen zo. Wel lijkt het zadel je op deze foto mee te helpen om in de stoelzit te zitten (ligt achterover).

LoveUggs schreef:
_iDj_ schreef:

Even een vraagje/ opmerking, wat ik bij Amira bijvoorbeeld doe is juist even over haar tempo heenrijden, en dan weer terugrijden. Elke keer weer opnieuw, en dan word ze vanzelf actief, en komt ze op de achterhand. Je ziet vaak bij voorwaartse paarden dat je ze terug moet rijden, en dan weer voorwaarts naar het eigen tempo, willen ze actief worden.
Dus onder het eigen tempo gaan rijden en dan weer naar eigen tempo. Bij 'slome' paarden die dus juist onder een normaal tempo lopen moet je ze juist even over het eigen tempo laten lopen. Soort van slordige middendraf, en dan weer terug. Bij beiden dus schakelen, maar eigenlijk bij beiden soorten paarden precies andersom in een tempo dat ze juist moeilijk vinden, en ze echt kracht en energie kost, of heb ik het dan mis? Amira is van zichzelf niet bepaald voorwaarts, ja nu ze geschoren is, maar normaal gesproken niet. Moet haar dus over haar tempo rijden, en dan weer terug wil ze op de achterhand komen.

Van OVER tempo rijden, ben ik niet zo'n fan. Het heet natuurlijk niet voor niks OVER tempo; dan loopt het paard zijn eigen benen eigenlijk voorbij. Een traag paard over tempo rijden, heeft voor mijn gevoel ook echt niet heel veel zin. Dat trage komt meestal doordat ze met de achterbenen de voorbenen niet bijhouden, als je over tempo rijdt, wordt dat niet altijd beter (maar gaan ze bijvoorbeeld meer op de voorhand hangen) Je wilt het liefst dat je wat energie in je paard kan rijden die je kan opvangen. Dus niet energie er meteen uit laten rennen. Natuurlijk moet je paard wel op je been reageren en moet been wel !voorwaarts betekenen!, dus ja, daarvoor misschien wel een keer over tempo. Maar als je paard aan je been is, ben ik eerder geneigd om veel overgangen te rijden om op die manier het achterbeen van je paard actiever te maken.

Een te voorwaarts paard moet consequenter aan je zithulp en/of bouwt te veel spanning op. Dan is het zaak om of de zithulp consequenter toe te passen en te herhalen (terugrijden beginnen met hulpen zoals je ze in de toekomst zou willen geven, dan bij niet terugkomen consequenter en het allerlaatste stukje van het terugkomen dat strengere weer iets loslaten en het terugkomen "af maken" met de zachte hulpen zoals je hem in de toekomst wil). Te veel spanning komt vaak weg uit te veel teugelgebruik en/of te veel zit- en/of beenhulpen. Terugrijden in tempo kan helpen om de spanning af te bouwen en zelf ontspanning helpt natuurlijk ook ;)

Nu is mijn bokt-tijd weer om, maar Destino, ik vergeet je niet ;)
Kost altijd zoveel tijd om uitgebreid en duidelijk te verwoorden wat ik wil zeggen :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 15:24

Dan is mijn idee van over het tempo rijden anders dan deze in werkelijkheid is. :+
Bedoelde met over het tempo rijden een 'sloom' paard voorwaarts rijden, en dan net wat harder dan dat hij zelf eigenlijk prettig vind. Dan kom je ook weer uit op het aan het been rijden, aangezien ik dan een tempo vraag en dat voor het paard moeilijk is. Dus voorwaarts op been, maar wil wel dat de overgang duidelijk is, en er zegmaar uitknalt. Wil dat iemand die staat te kijken, bijvoorbeeld goed kan zien dat ik een tempowisseling maak. Kunnen ze dit niet zien, is (vooral in het begin) mijn overgang, niet groot genoeg. Dus of paard niet goed aan mijn been, of ik kom niet door met mijn hulpen. Reageerd mijn paard dan op een gegeven moment duidelijk genoeg op mijn hulpen, ga ik kleinere overangen maken. Soms zo klein dat je ze als 'buitenstaander' soms niet ziet, maar ik ze wel voel. En dan vraag ik ineens weer die overgang tussendoor die ik in het begin steeds maakte. Dat bedoelde ik met over het tempo. Een paard heeft zijn eigen arbeidstempo, en kan 'een pasje harder of zachter', maar daar is een grens met wat hij makkelijk vind of een klein beetje vermoeiend vind, en met 'over het tempo' bedoel ik dus juist wat mijn paard in harder tempo echt heel lastig vind. Bijvoorbeeld zo hard draven en net niet galoperen. Paard mag niet aanspringen in galop, maar wil wel dat tempo, dat is lastig voor mijn paard, en het zou dan ook langer duren voor dat dat tempo bereikt is. Waar ik normaal over 3 rondjes draven 10x been moet geven om dat tempo te bereiken, wil ik bijvoorbeeld na 3x been geven in een lange zijde dat tempo hebben. Dat is wat ik aanzag als over het tempo. Onder het tempo is dan bijvoorbeeld, net niet stappen, en dus toch blijven draven. Een 'sloom' paard zal daar minder moeite mee hebben dan een paard dat liever wat harder loopt. Duidelijk verschil tussen Gaspard en Amira, waar ik bij Gas heel hard moet werken om hem in zo'n rustig draftempo te laten lopen, hoef ik bij Amira alleen maar te gaan zitten, en mijn handen te sluiten. En waar ik bij Amira heel lang over doe om haar dat pasje harder te laten lopen, als dat ik wil. Dus net wat harder dan dat zij eigenlijk kan/wil, hoef ik er bij Gas alleen al aan te denken en hij gaat al.
(hoop dat je snapt wat ik bedoel := maak er weer een lekker rommeltje van vandaag)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:46

@LU: ik snap het en doe hetzelfde met mijn flegmatieke paard. Niet over het tempo maar idd een slordige middendraf.. Dat is niet over het tempo maar wel even stimuleren om naar voren te gaan!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:58

Ja dat is idd wat ik bedoel. En dan net dat tempo pakken wat moeilijk is. Doet ie dat goed, dan beloon je door hem weer terug te nemen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:22

_iDj_ schreef:
Wat goed dat je dit vraagt! Probeer eens aan te geven wat jij aan jouw foto's ziet. Je kan dan kijken naar jouw houding, maar ook naar de houding van jouw paard. Je kan naar de beenzetting kijken, activiteit, halshouding, etc. Wat je maar kan bedenken :D Uiteraard is het leuk als je ook iets kan zeggen over hoe nagevelijk jij jouw paard en jezelf vindt aangezien het topic daar over gaat.

Voor mijn gevoel liep ze daar heel lekker en actief eigenlijk had ik echt moeite om haar bij me te houden. Volgens mij moet het neusje er wel meer uit? al weet ik dat niet zeker omdat het volgens mij wel fries eigen is. Ik moet ook minder krampachtig in mijn buitenhand zijn. en hakken uitdrukken. Dat zie ik aan mijn eigen foto. Maar iemand anders kan er natuurlijk iets heel anders in zien. :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 18:42

Destino schreef:
Een tijdje heb ik hier mee gekletst en toen ook wat filmpjes/foto's laten zien hier, door een rugblessure zijn we er een tijd lang tussenuit geweest en inmiddels zijn we weer zo'n 6/7 weken aan het rijden en dat gaat goed :) .

Wil jullie daarom even twee foto's van nu laten zien. Dit is Nicky, merrie van 17 jaar, geen duidelijk niveau of iets, we rijden gewoon puur recreatief maar wel dressuurmatig zeg maar. We zijn vooral bezig met de basis. Ik rijd haar 2 x per week, longeer 1x met pessoa en heb om de week les.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

De eerste foto is van ongeveer een kwartiertje rijden, de laatste foto is bijna aan het eind. Wat ik zie is dat ze aan het einde mooi zakt, ontspant en mijn hand goed volgt.
Op de eerste foto rijd ik op de volte, vandaar dat mijn binnenhand wat naar binnen gezet staat. Wat me op valt is dat ik die hand wat lager heb dan mijn buitenhand, hier moet ik op letten :j . Ze ontspant hier nog niet volledig volgens mij, ik denk dat ik wat spanning zie in de kaak.
Ik vind dat ik op beide foto's wel netjes rechtop zit, hak moet wel meer uitgedrukt worden.
Takt lijkt op de eerste foto volgens mij goed te zijn als ik kijk naar de lijnen van de benen, echter is het achterste driehoekje ietsje kleiner volgens mij. De tweede foto is dat lastiger te zien, maar daar zie je wel goed dat ze haar achterbeen goed onder de massa zet. Neusje mag er op die tweede foto nog een heel stuk uit, maar ze vindt het heel moeilijk om meer uit te schuiven, dus ik ben hier al erg blij mee :) .\
Ben heel benieuwd wat jullie verder zien!

Ik vind haar houding qua hoofd hals op de eerste foto netter dan op de tweede. Idd nog wel wat spanning. Wat mij op de eerste foto opvalt is dat je wat contact verliest. Binnenteugel hangt wat los.
Vind haar wel te veel op de voorhand lopen, dus dat betekent meer schakelen.

Tweede foto een netter contact, zie idd dat de achterhand meer mee doet, maar als ik het zo zie zie ik een paard dat lijkt te hangen, en achter de LL loopt. Binnenachterbeen van je paard vind ik wel mooi ondertreden. Als ze het moeilijk vind wat uit te schuiven kan je proberen je teugels steeds wat van lengte te wisselen, zodat ze je hand leert volgen. Anders op zo'n moment meer voorwaarts rijden zodat ze niet zo diep gaat lopen.

Edit; zie dat mijn commentaar op de eerste foto niet klopt.. :=
Zie geen boogje in de teugel, is de rand van het zadel dat aansluit op je teugel. Vond het er al zo gek uitzien :=

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 18:51

Fair schreef:
Okee, nu het rijden goed gaat, durf ik nu naar lang meelezen een foto te plaatsen. sorry voor mijn baggere houding.
Ik wil ook dolgraag tips op jullie foto's geven, maar ik moet eerlijk bekenen dat ik niets af kan lezen van een foto :o En ik wil niets verkeerds zeggen.

[ Afbeelding ]

Okee, nadat je toch het e.e.a hebt gezegd mijn reactie! :)
Ik heb het idee dat je in je houding wat tegenwerkt. Je lijkt wat scheef op je paard te zitten en zit iets te veel achterover. Ga rechtop zitten! :d
Ik vind je hand te streng. Handen rechtop, en wees luchtig in je handen en vingers. Houd de teugels wel goed en stevig vast, maar ik zou blaren en kramp krijgen als ik ze zo strak vast had als jouw.
Je paard beweegt mooi, en komt zeker wel onder met de achterhand, maar stuwt te veel waardoor hij op de voorhand valt. Denk aan je eigen houding (zoals ik net al zei), en vergeet je hakken niet uit te drukken. Ik ben heel benieuwd naar wat er gebeurd als jij je paard meer ruimte geeft aan de voorkant. Zoals je zelf al zegt is het fries eigen om zo te lopen. Je hebt je teugels erg kort, en juist met een fries vind ik dat je eerst lekker met een langer teugeltje naar de hand toe moet rijden. Lang en laag, over de rug, voordat je je teugels weer korter neemt en gaat oprichten. Heb je een foto waar je je paard lang en laag laat lopen? Als je je teugels zo kort hebt, gaat een fries zich opkroppen bovenin. Wat ik hier zie is een paard dat er tussenin zit. De ronding in de hals is er wel, maar zo drukt hij zijn rug weg. Eerst meer ruimte aan de voorkant, hij loopt nu te kort in zijn hals vind ik...