Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 01:48

nombrado schreef:
Ailill schreef:
Hebben jullie dezelfde druk?

;)

afdruk

ik bedoelde druk, maar da's een literair begrip :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 07:12

Hermelientje schreef:
Ter vergelijking met het "Duitse" paard van acht jaar oud van een paar bladzijdes geleden, hier een recent filmpje van een "Nederlands" paard van acht jaar oud bij zijn lichte tour debuut. Ook een hele losse stangteugel hier maar niet "klapperend". En ook nog niet foutloos, maar ook lang niet slecht vind ik zelf, al is het een heel andere stijl van rijden.http://www.youtube.com/watch?v=5mLNOQGS ... e=youtu.be

Leuk om te zien! Het paard ziet er ontspannen uit. Ik geloof trouwens dat ik iets (een filmpje van 1.5 uur) heb gemist :o . Kan iemand mij zeggen waar ik dat kan vinden? Wil het graag kijken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:41

Ailill schreef:
Conclusie van de dag: Hou ouder mensen worden, hoe meer ze vasthouden aan hun eigen manier/doen/spreken/schrijven. Geweldig :D

Is het niet veel zinvoller om weer over de theorie/praktijk te praten, i.p.v. de juiste schrijf en/of zegswijze?

Ailill ik heb van u gelezen dat u waarschijnlijk naar Duitsland wilde, en gister heb ik een gesprek gehad met enkele over dit thema hier in Duitsland, ook over de vakuitdrukkingen.
Helaas is dat verarmt in Nederland aangezien er enkele begrippen door elkaar gehaald zijn.
Het vreemde is dat men in Nederland altijd denkt het juist te hebben(Calvinisme), hier in Duitsland leert ieder kind de vak termen, het begint met een regionale wedstrijd waarin theorie, dressuur en springen in 1 paket op de wedstrijd afgevraagd word.
Bij de wedstrijden van de ruiters word bij de eventing hoort tot en met hun 18 levensjaar altijd een theoretische proef van 20 vragen waarin de vak termen gehanteerd worden.
Dus het heeft niets maar ook helemaal niets met oudere mensen te maken die iets vasthouden,nee het is de cultuur van het rijden, een ruiter dient in zijn woord keus ook een ruiter te zijn.
Dit was trouwens ook in Nederland hoog nodig om weer op 1 lijn te komen in het spraakgebruik in de mooie paardensport.
Wanneer u weet dat men in verschillende vakgebieden, van stratenmaker tot en met ingenieur vaktermen heeft die niet veranderen dan zou men zo niet reageren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:32

Pff, ik heb net het filmpje over Edward en Matthias nog eens helemaal gekeken. Nou ja, bijna dan, de laatste 10 minuten moeten nog. Het enige waar ik het echt mee eens kan zijn is dat Edward ontzettend elastisch in zijn heup is en daardoor heel soepel de bewegingen van de paardenrug volgt. Dat is echt heel knap. Verder valt mij op dat het erg bevooroordeeld is. Als Totilas bij Rath een fout maakt in de eners in Vechta is dat een teken van slecht rijden (even populair vertaald), maar ik weet nog dat Totilas onder Gal ook zelden foutloze eners liet zien. Dus die vergelijking gaat wat mij betreft mank. De ondersteuning van Edward in de pirouetten is wel weer mooi om te benadrukken. Maar het belonen met de rechterhand waardoor Totilas schrikt. Hmmm, dat kan ook andere redenen hebben dan dat het paard op die plaats en vanaf die zijde wordt mishandeld, wat wel gesuggereerd wordt door de Duitser. Nogal een boute uitspraak. Het overdreven benengezwaai van Matthias valt wel weer op en ik denk dat de heren daar ook een punt hebben evenals het drukke bovenlijf van Rath. Daarmee haalt hij het paard uit zijn evenwicht met allerlei storingen tot gevolg.
Kort gezegd, wel leerzaam dit filmpje als je wat mij betreft de bevooroordeelde uitspraken eruit filtert.
En dan schiet me nog iets te binnen. De rotatie en het volgen van de heupen van Gal zouden zo fantastisch zijn dat het eigenlijk niet na te doen is. Nou, dan schiet me meteen het rijden van Emmelie Scholtens te binnen. Ik denk dat zij het toch heel dicht benaderd en dat als vrouw. Want het schijnt voor vrouwen nog moeilijker te zijn dan voor mannen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:02

Wat vooral ook opvalt in de vergelijking tussen Gal en Rath is dat Totilas bij Edward veel vrijer lijkt te bewegen, met meer afdruk en expressie. Rath rijdt veel strakker, het lijkt alsof Totilas zich daardoor inhoudt in zijn bewegingen. Verder zie je bij Rath meer communicatiestoornissen tussen ruiter en paard. Ik denk niet dat dit per se iets te maken heeft met een verschil in trainingsmethode, meer met een verschil in lichaamsgevoel en natuurlijke balans bij de ruiter. Daar kan Rath ook niet zo veel aan doen, hij is simpelweg veel minder getalenteerd. Wel heel interessant om te bekijken en echt, ik zou willen dat ik zo kon zitten als Edward, zo licht en los en nooit tegen de beweging. Hips don't lie, om met Shakira te spreken :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:04

Ziet niemand dat van Gal scheef zit op zijn paard? Dat T dat ook compenseert, en dat Rath daar moeilijkheden tegenkomt. Hij knikt in de linkerheup in, dat doet hij al jaren, dat is gewoon een basis fout, door zijn elegante verschijning camoufleert hij dat goed, daardoor heeft Rath ook altijd zo´n probleem met de pirouetten gehad, omdat het gewicht dan anders is.
En fouten in de changementen a pied also der Einerwechsel sorry dat ligt niet zoveel aan de ruiters dat ligt aan het paard het ligt hem niet or wel, wanneer men het goed bekijkt is het gewoon dresseren, men zet ze in en men telt, inwezen is men altijd te laat met de hulpen geving moet gewoon op gewicht en teugelhulp, het is voor mij gewoon een kunstje, de 2er en de 3er zijn meer rijtechnisch.
Dus daar zie ik geen verschil tussen beide.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:19

Hmmm...professoor. Je beschuldigt de nederlanders van cavinisme, maar om eerlijk te zijn zie ik niemand hier zo overtuigd zijn dat alles in nl zo goed is als dat jij zo verschrikkelijk fanatiek het duitse systeem aan het verdedigen en verheerlijken bent. Wat dat betreft kom jij dan voor mij toch over als de übercalvinist. De meeste hier staan er juist wat meer open minded in, proberen van alles het beste mee te pikken wat voor hun en hun paard het beste uitpakt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:44

oji schreef:
Hmmm...professoor. Je beschuldigt de nederlanders van cavinisme, maar om eerlijk te zijn zie ik niemand hier zo overtuigd zijn dat alles in nl zo goed is als dat jij zo verschrikkelijk fanatiek het duitse systeem aan het verdedigen en verheerlijken bent. Wat dat betreft kom jij dan voor mij toch over als de übercalvinist. De meeste hier staan er juist wat meer open minded in, proberen van alles het beste mee te pikken wat voor hun en hun paard het beste uitpakt.

U weet klaarblijkelijk niet wat ik bedoel, een systeem Duits of Frans is er niet het is Klassiek, en ik ben opgeleid in beide opvattingen van de Klassieke dressuur.
De Nederlandse rijderij was gericht op het Franse opvattingen van de Klassieke dressuur dat ziet men nog in de Handleiding terug.
In Duitsland heeft men zich gewoon meer de moeite genomen om de jeugd goed op te leiden en ze het Klassieke rijden te leren, helaas heeft men dat in Nederland vergeten de laatste jaren, dat doet mij zeer omdat de opleidingen goed waren,
Nu heeft men een mix in Nederland, Hinnemann heeft de Klassieke weg verlaten dito Hamminga, dat is jammer het waren vakmensen en kundige begaafde ruiters en instructeurs maar de andere manier was populairder en zij zijn helaas gevallen voor de commercie.
En verheerlijken ben ik niets, ik verheerlijk het eerlijke rijden en dat is zuiver geschoold op de Klassieke grondslag. Wanneer men steeds weer afdwaalt moet men steeds weer het wiel nieuw ontdekken, dat hoeft niet dat hebben velen voor ons al gedaan.
Wanneer men de Franse en Duitse opvattingen naast elkaar legt zijn er maar hele kleine verschillen die eerst tot dragen komen wanneer men tot de Hoge School van het rijden gekomen is, alles andere is vrijwel identiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:55

Professor schreef:
Ziet niemand dat van Gal scheef zit op zijn paard? Dat T dat ook compenseert, en dat Rath daar moeilijkheden tegenkomt. Hij knikt in de linkerheup in, dat doet hij al jaren, dat is gewoon een basis fout, door zijn elegante verschijning camoufleert hij dat goed, daardoor heeft Rath ook altijd zo´n probleem met de pirouetten gehad, omdat het gewicht dan anders is.
En fouten in de changementen a pied also der Einerwechsel sorry dat ligt niet zoveel aan de ruiters dat ligt aan het paard het ligt hem niet or wel, wanneer men het goed bekijkt is het gewoon dresseren, men zet ze in en men telt, inwezen is men altijd te laat met de hulpen geving moet gewoon op gewicht en teugelhulp, het is voor mij gewoon een kunstje, de 2er en de 3er zijn meer rijtechnisch.
Dus daar zie ik geen verschil tussen beide.

Ja dat zie ik wel (dat Gal scheef zit):j . Ik vraag me al jaren af waarom daar niet meer over gezegd en geschreven word. Verder kan ik er rijtechnisch niets over zeggen, maar ik zat vanmorgen ook nog even het filmpje van Gal met Glocks Undercover te kijken waarmee hij 77% scoort. Moet eerlijk zeggen dat het er voor mij niet zo fijn uitziet als bijv het filmpje dat Hermelientje plaatste. Het paard van Gal heeft in mijn ogen best wel wat spanning in zijn lijf. Helemaal voordat hij de baan ingaat. Daar zie ik hem toch een behoorlijke snok aan de teugels geven? Dat kan het paard toch niet lekker vinden volgens mij?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:57

Askja schreef:
Wat vooral ook opvalt in de vergelijking tussen Gal en Rath is dat Totilas bij Edward veel vrijer lijkt te bewegen, met meer afdruk en expressie. Rath rijdt veel strakker, het lijkt alsof Totilas zich daardoor inhoudt in zijn bewegingen. Verder zie je bij Rath meer communicatiestoornissen tussen ruiter en paard. Ik denk niet dat dit per se iets te maken heeft met een verschil in trainingsmethode, meer met een verschil in lichaamsgevoel en natuurlijke balans bij de ruiter. Daar kan Rath ook niet zo veel aan doen, hij is simpelweg veel minder getalenteerd. Wel heel interessant om te bekijken en echt, ik zou willen dat ik zo kon zitten als Edward, zo licht en los en nooit tegen de beweging. Hips don't lie, om met Shakira te spreken :D

jep, mee eens
net of rath een bezemsteel heeft ingeslikt...veel te strak, maar das wel duits hoor!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:58

nombrado schreef:
Askja schreef:

jep, mee eens
net of rath een bezemsteel heeft ingeslikt...veel te strak, maar das wel duits hoor!

Die kreet kreeg ik vroeger ook weleens te horen. . . nou heb ik ook een tijdje met een houten stok achterlangs mijn rug moeten rijden, betwijfel of het verstandig was.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:01

Ailill schreef:
nombrado schreef:

jep, mee eens

Die kreet kreeg ik vroeger ook weleens te horen. . . nou heb ik ook een tijdje met een houten stok achterlangs mijn rug moeten rijden, betwijfel of het verstandig was.

nee, niet handig zelfs zeer onverstandig

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:08

nombrado schreef:
Ailill schreef:

nee, niet handig zelfs zeer onverstandig

Daar ben ik inmiddels ook achter, het enige voordeel is dat ik noooooooooooit meer mijn handen te veel naar voren plaats.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:10

als je recht boven je fundament zit als ruiter, kan je alles ontspannen , ook je schouders en armen, die dus een losse .niet te strakke verbinding kunnen houden. en een buiging in je elleboog.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:14

nombrado schreef:
als je recht boven je fundament zit als ruiter, kan je alles ontspannen , ook je schouders en armen, die dus een losse .niet te strakke verbinding kunnen houden. en een buiging in je elleboog.

Dat wist ik niet toen ik 11 was. Volgens mij hebben we allemaal vroeger dingen moeten doen/gedaan die we nu niet meer zouden doen. Maar de uitspraak het lijkt wel alsof je een bezemsteel hebt doorgeslikt, zo recht zit je. . . die zal ik nooit meer vergeten ;)

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:39

ach, de hele cultuur is nu verkeerd betreffende houding....
hoor je je ouders/leraren nog zeggen? buik in, schouders naar achteren, borst vooruit...
hoezo uit je fundament getrokken.
maar goed, veelal weten ze dit in een sportschool al niet eens (helaas)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:44

Stijf zitten is geheel niet Duits, gewoon onzin wanneer men dat beweert, kan men net zo generaliseren dat elke topper in Nederland achterover hangt.
Kijk naar de Cadre Noir dan zitten daar allemaal bezemstelen volgen de meining die hier verkondigd word.
Dat zijn allemaal dingen die nergens op slaan, het word maar een etiket opgeplakt, en dat door mensen die nog weinig vergelijken meegemaakt hebben in hun paarden leven.
Het is gewoon enorm moeilijk om in elke situatie in elke beweging elegant te blijven zitten, het belangrijkste is dat men recht boven het paard zit, en dat doet een van Gal zeker niet.
De mooiste zit die er was was die van Anky, en die zat toen kaars recht, en ging toen geweldig elegant mee in de bewegingen. Een toonbeeld van elegantie was Georg Theodurescu en toch had hij bepaalde dingen die niet helemaal "mooi" waren volgens de regels, maar hij was een prachtige eenheid met zijn paarden. Harry Boldt een Nuno Oliveira, James Fillis, zaten effectief maar niet elegant, maar allemaal zaten zij recht boven hun paard en zaten niet scheef, het gaat erom dat men goed zit.
Wanneer men steeds weer naar "mooi" kijkt en "foutloos" kijkt dan vergeet men het elementaire de rijkunst en wel het rijtechnische, en daarom kijkt men naar fouten die niet te vermijden zijn, zoals een changement de pied (Einerwechsel) en niet naar een werkelijk gedragen verzamelde draf, die tegenwoordig eruit ziet als een middendraf, en dat doen zij omdat de paarden anders in een zweefdraf zouden gaan, daaraan ziet men dat elementaire dingen gewoon weggelaten worden, ik heb de laatste jaren geen enkel appuyeren in een eerlijke lengtebuiging en verzamelde draf gezien.
De paarden lopen en gaan niet, omdat het tempo veel te hoog ligt, en schijnbaar een enorme ruime overstap laten zien, wat inwezen alleen voor gebeurd, maar met een paard dat in zijn lichaam niet gebogen is maar alleen in zijn hals. Wanneer ziet men nog dat bij het appuyeren de staartwortel in de richting van de beweging gebracht word?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 16:01

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:28

nombrado schreef:
cadre noir
mooie meezittende ontspannen ruiter, in eigen fundament, boven middelpunt paard.
http://www.youtube.com/watch?v=9Bi6VwaUlrs
kunnen menig duits en nederlandse ruiters nog een voorbeeld aan nemen

Marionetten op een paard, het paard is niet van achter naar voren gereden (al bij het halthouden te zien), dus geen effectieve zit, bovendien gaat het paard regelmatig tegen de hand, geen goed voorbeeld helaas nombrado.
Waar is de lijn elleboog mond paard?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:30

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:32

Ik vind het Cadre Noir bekritiseren een beetje hoogmoedig. Op zulke momenten zou eigen beeldmateriaal wel zeer aangenaam zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:33

Professor schreef:
Kijk naar de Cadre Noir dan zitten daar allemaal bezemstelen volgen de meining die hier verkondigd word.Dat zijn allemaal dingen die nergens op slaan, het word maar een etiket opgeplakt, en dat door mensen die nog weinig vergelijken meegemaakt hebben in hun paarden leven.

Professor schreef:
Marionetten op een paard, het paard is niet van achter naar voren gereden (al bij het halthouden te zien), dus geen effectieve zit

Professor, ik snap af en toe niets meer van wat je allemaal beweert. Het is dat deze 2 quotes echt van jezelf zijn, anders zou ik echt denken dat hier 2 verschillende mensen aan het schrijven zijn.
Laatst bijgewerkt door setteke op 08-01-13 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:34

Professor schreef:
nombrado schreef:
cadre noir
mooie meezittende ontspannen ruiter, in eigen fundament, boven middelpunt paard.
http://www.youtube.com/watch?v=9Bi6VwaUlrs
kunnen menig duits en nederlandse ruiters nog een voorbeeld aan nemen

Marionetten op een paard, het paard is niet van achter naar voren gereden (al bij het halthouden te zien), dus geen effectieve zit, bovendien gaat het paard regelmatig tegen de hand, geen goed voorbeeld helaas nombrado.
Waar is de lijn elleboog mond paard?

Het paard gaat NIET tegen de hand, prof.
Het paard laat juist heel goed zien waarvoor het de hals gekregen heeft van moeder natuur.

Perfect is het niet, maar laat wel het paard in zijn waarde.

In het "klassiek" wat jij voorstaat, bepaalt de ruiter waar de paardenhals MOET zijn om aan het "plaatje" te kunnen voldoen van "in de houding"
Dat noem ik drillen en niet dresseren in de zin waar het ooit voor bedoeld was/is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:38

nombrado schreef:
wel leuk je eens af te vragen
als een paard zelf in de natuur stopt...doet ie dat dan met zijn voorhand of achterhand.. (of hoofd :o )

Vooral met de achterhand, maar ook hals en voorhand zijn nodig.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:52

cherie78 schreef:
Het paard gaat NIET tegen de hand, prof.
Het paard laat juist heel goed zien waarvoor het de hals gekregen heeft van moeder natuur.

Perfect is het niet, maar laat wel het paard in zijn waarde.

In het "klassiek" wat jij voorstaat, bepaalt de ruiter waar de paardenhals MOET zijn om aan het "plaatje" te kunnen voldoen van "in de houding"
Dat noem ik drillen en niet dresseren in de zin waar het ooit voor bedoeld was/is.

Een paard wat tegen de hand gaat, kunt u zien bij het afwenden van de midden van de lange zijde, waar in de wending het paard tegen de hand is, en bij het halthouden waar het paard de spronggewrichten achter het lichaam zet.
Dit laat zien dat het paard juist gedresseerd is en niet gegymnastiseerd. En u oordeeld weer over iets en een ander waar u niets van weet omdat u lang niet weet wat ik onder Klassiek rijden bedoel, u vermoed iets dat u niet kunt weten, dat is jammer dat u daar steeds weer over begint, omdat het in een discussie niets vervelender is als diegene die een andere mening heeft dan de ander meent wat de ander denkt of doet, men moet eigenlijk gewoon elk thema objectief bekijken en de punten op een rijtje zetten, heel zuiver en duidelijk en zich niet mee laten slepen door enig emotioneel denken gewoon nuchter. En dan kan men ook zien dat dit filmpje heel ongelukkig gekozen is, er zijn veel betere beelden van het Cadre Noir.
Er worden weer woorden in mijn pen gelegd die ik geheel niet zo bedoeld en geschreven heb, leest u cherie en nombrado maar eens terug wat ik schreef over de zit van verschillende opvattingen in de Klassieke dressuur, dan kunt u misschien begrijpen dat ik niet oordeel over de zit van nog Duits nog Frans, helaas dat u dat verkeerd opvat wanneer ik iets schrijf.

Citaat:
Stijf zitten is geheel niet Duits, gewoon onzin wanneer men dat beweert, kan men net zo generaliseren dat elke topper in Nederland achterover hangt.
Kijk naar de Cadre Noir dan zitten daar allemaal bezemstelen volgen de mening die hier verkondigd word.