Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:03

Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 30-08-11 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:03

wat een onzin dat man niet mag paard rijden

90 kilo kan een volwassen paard prima dragen

mij vriend rijdt al jaren paard en nooit geen last van gewicht

paarden vinden prachtig als hij gaat rijden

soms rijdt hij even een van onze E pony voor mij voor, ook geen probleem met gewicht

wat denken jullie als de koningen stoet door stad rijdt

ook deze mannen rijden zelfs met uniform en bepakking dit is menig zwaarder

of bij de politie of leger rijden ook veel mannen op paarden

in de western sport en dressuur komen ook steeds meer mannen bij en deze wegen volgens mij ook zwaarder dan menig vrouw
Laatst bijgewerkt door sporten op 30-08-11 13:09, in het totaal 3 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:04

Tja, zo boomloos is een boomloos zadel nu ook weer niet...

Kan je met 90 kilo dan nog wel op zo'n paard? Pff! Dat vind ik nog heel behoorlijk! Maar een man heeft dat gewicht al snel idd natuurlijk. Vooral de Nederlanders. Noren zijn toch ook vrij lang? Op een gegeven moment is een man zo lang dat ie kan meelopen met het paard...

Wat een geklets toch eigenlijk hè? In de middeleeuwen werden mannen in ijzer gehuld en met een katrol op een paard gehesen. Dat was pas zwaar! Ze konden zelf niet eens op het paard klimmen! De meeste paarden geven het ook zelf wel aan als je te zwaar bent. Dan gaan ze van alles doen om weer van je af te komen. :')
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 30-08-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:05

Bij dat schema wordt het voor mij koekjes naar het verleden bannen! Mijn manlief is kleiner en weegt minder dan ik! :j

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:06

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:07

Lindy1982 schreef:
vind dat best hard.. gemiddelde NL weegt gouw boven de 80 kg
Dat zou betekenen dat ik net aan op deze pony mag rijden

http://img4.imageshack.us/img4/9761/20110814264.jpg

Ik vind dat plaatje er keurig uitzien! :)

in een edit:
Wanneer je puur kijkt naar de belasting voor het paard en dat zal ongetwijfeld al eerder in dit topic zijn geschreven, houd je natuurlijk rekening met ruitergewicht en hoe vaak je belast en naar wat je vraagt van je paard, welke oefeningen je vraagt van je paard. Daarnaast zal je een minder bespierd paard een ranker silhouet met een minder zware ruiter willen belasten dan een perfect uitgebalanceerd bespierd grof gebouwd paard.
Ik kan me voorstellen dat een zwaardere ruiter een verantwoordelijke ruiter wil zijn.

Helaas lees ik her en der in dit topic meningen van posters over zgn. onverantwoordelijke ruiters.

Ik hoop dat elke ruiter een verantwoordelijke ruiter wil zijn, het welzijn van het paard is van het allergrootste belang.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:07

Buitenzinnig schreef:
Tot slot nog een link naar een website waarin wordt uitgelegd wanneer een paard oud genoeg is om te beginnen met rijden. Er zijn geen rassen die eerder, of later volwassen zijn dan andere. Bij elk paard is het skelet pas volledig uitgegroeid rond het zesde levensjaar. Het is dus onverstandig om met drie al op je paard te gaan zitten, hoe groot en flink hij er ook uitziet!
OUD GENOEG???
[/quote]

Ik had laatst gelezen dat een paard pas uitgegroeid is op z'n 8e. Van Equine was dat geloof ik?

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:41

vind het opzich niet erg als je een stevig gebouwd paard hebt (breed enz.) maar een heel rank paardje.... nee liever niet

hyppolyte

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:22

Citaat:
Onze Des is hulppaard van Sinterklaas. Ik weet zeker dat hij kreunde toen de man op hem stapte! Die was 100 kilo. Paardje is 1.54. Een echte andalusiër. De goedheiligman heeft er 100 meter op gestapt. Dus ik voel me toch geen dierenbeul, maar ik zou mijn paardje niet uitlenen aan iemand die er fanatiek een uur wil rijden. Dat zou ik hem besparen.

Heb je die man echt naar zijn gewicht gevraagd of heb je zelf geschat? En als je dus ziet dat het zo'n grote vent is, waarom zet je die dan op een pony??? Dat vind ik persoonlijk kwalijker dan een ruiter die een paard uitzoekt bij de eigen lengte/gewicht.
Die tabel klopt volgens mij van geen kant, een haflinger/fjord zou dan dus meer kunnen dragen dan een kwpn-er van 1.70 !? 8)7 dat is gewoon van de zotte 8)7. Ik blijf erbij dat je moet kijken naar de verhouding van mens en paard, zowel in bouw, lengte als gewicht. Dan kom je tot een verantwoorde keuze, dat staat los van het daadwerkelijke gewicht van een ruiter.
Wat mij ook stoort is dat het inderdaad vaak gaat om dikke vrouwen, want over mannen met hetzelfde gewicht wordt nooit geklaagd, echt niet. In de springsport rijden doorgaans meer mannen dan vrouwen en die mannen zitten echt niet allemaal onder de 80 kilo hoor :n. De enige mannen die met gemak onder die 72 kilo zitten zijn de aziaten, de rest van de wereldbevolking is toch nog steeds wel wat groter en zwaarder dan dat.

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:03

hyppolyte schreef:
Wat mij ook stoort is dat het inderdaad vaak gaat om dikke vrouwen, want over mannen met hetzelfde gewicht wordt nooit geklaagd, echt niet. In de springsport rijden doorgaans meer mannen dan vrouwen en die mannen zitten echt niet allemaal onder de 80 kilo hoor :n. De enige mannen die met gemak onder die 72 kilo zitten zijn de aziaten, de rest van de wereldbevolking is toch nog steeds wel wat groter en zwaarder dan dat.

Dat stoort mij dus ook zo erg. Overgewicht gaat alleen maar over vrouwen. Altijd de vrouwen. Alsof elk meisje/vrouw die van het schoonheidsideaal afwijkt door overgewicht een schandaal is in een dorpje van 10 mensen. De hele wereld moet weten hoe dik die ene vrouw wel niet is. Gatverdamme. Mannen, kijk ook eens naar jezelf!

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:36

nathe schreef:
op dat moment 84kg op een paard van 1m80:

http://www.youtube.com/watch?v=fTvrUnAai1A

ik raak er nog makkelijk op hoor :D

Ziet er toch super uit? Ik zou je trouwens nooit 84 geven := Ben je heel lang dan? En volgens dat schema dat hier gepost is ben jij dus te zwaar? :n

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 05:04

ben 1m77 en ben nogal zwaar gebouwd maar eerlijk gezegd niet dik nee...
Je ziet dat gewicht moeilijk te schatten is he...

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 05:14

Rivaldo schreef:
Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Ik zie het op concours steeds meer, te dikke mensen te paard.
Ik erger me er ook steeds meer aan.

- Je zit het paard, hoe je het wend of keert gewoon in de weg.
Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.

- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.

- Is het wel gezond? Is er geen grens? Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt :+

Ben ik hier nou zo extreem in?

Edit; 1 reden weggehaald die nergens op sloeg.

Ik heb overgewicht, dit is niet goed te zien maar ik heb het zeker wel! Ik rijd al vanaf mijn 7e.. als ik daadwerkelijk het paard in de weg zat, had de manege/particulieren mij niet geaccepteerd.
Sommige mensen hebben het niet alleen door het eten, maar ook door bouw/aanleg, bij mij zit het dus in de familie... Ik kreeg het gewoon vrolijk over van me oma/vader...

Bij mij is het niet ziekelijk, en er is wel een grens. Totdat je niet meer op tinkers/trekpaarden kan rijden dan is het erg. Maar zo zijn er zat paarden die mij nog wel kunnen dragen (94kilo)

Je bent er idd wel extreem in :j het kan iig wel een beetje minder... Ik erger me soms ook aan die magere mensen, maar ik houd het voor me en ik ga er geen topic over openen... dus vind het hoe dan ook wel aanvallend...

Een paard kan 1/3 van zijn lichaamsgewicht dragen... en je maakt mij niet wijs dat jij van de buitenkant weet hoeveel ieder paard weegt + ruiter :+

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 05:42

Zo'n 4 jaar geleden ben ik zelf gestopt met paardrijden omdat ik
m'n paard in de weg zat door mijn overgewicht. Ik wilde wel hoor, maar
het meebewegen lukte me echt niet meer zo goed + mijn conditie was nog 0,0.
Ik voelde me er niet meer goed bij, en voelde me ook schuldig naar m'n paard toe.

Ondertussen ben ik 78kg (kom van de 122 --> Toen reed ik niet meer overigens :) )
en ik heb een draver van 1.64m. Past prima, geloof nooit dat hij moeite heeft met mijn
gewicht, terwijl ik 'officieel' misschien wel te zwaar ben voor hem.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 06:30

Super goed om te lezen hoor Nickytje! Knap ook om zoveel af te vallen :)

Citaat:
Een paard kan 1/3 van zijn lichaamsgewicht dragen... en je maakt mij niet wijs dat jij van de buitenkant weet hoeveel ieder paard weegt + ruiter

Weet niet waar je dat vandaan hebt? Maar da's dus echt niet waar, percentage verschilt sowieso per ras...Op de mijne zou dan 200kg mogen? Arm dier :+

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:43

o
Leppie schreef:
hyppolyte schreef:

Dat stoort mij dus ook zo erg. Overgewicht gaat alleen maar over vrouwen. Altijd de vrouwen. Alsof elk meisje/vrouw die van het schoonheidsideaal afwijkt door overgewicht een schandaal is in een dorpje van 10 mensen. De hele wereld moet weten hoe dik die ene vrouw wel niet is. Gatverdamme. Mannen, kijk ook eens naar jezelf!

Dat heb ik ook al diverse keren aangegeven.
Een vrouw die niet in maat 38 kan mag niet paardrijden maar een man die zwaarder weegt is geen probleem.
Dan is het argument toch meteen teniet gedaan.
Onee dan kletsen we.
Misschien een topic openen dat cup D ook echt niet kan dat klotst ook teveel :-)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:48

Zo ingewikkeld is het niet. Ieder paard heeft een gewicht dat gezond is om te dragen. En meer dan dat gewicht moet je niet (structureel) op een paard zetten. Of dat nou mannen, vrouwen of aardappelen zijn. En of dat gewicht nou gezond voor die persoon is, of door hamburgers is aangevreten of door een vreselijke aandoening komt. Allemaal niet relevant. Paard alleen gewicht laten dragen dat gezond voor 'm is.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:03

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar die dat er vergeleken wordt met de schofthoogte. Ik rij een KWPNér van 1.75 die groot en slank is en een van 1.64, een kleine, stevige. Zelf weeg ik 80kg, en weet dat ik overgewicht heb als ik kijk naar mijn BMI. Maar ik weet zeker dat de kleine mijn gewicht makkelijker draagt dan de grote. Niet dat die er moeite mee lijkt te hebben, maar vind dat je het per paard moet bekijken..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:03

Anoeska schreef:
Zo ingewikkeld is het niet. Ieder paard heeft een gewicht dat gezond is om te dragen. En meer dan dat gewicht moet je niet (structureel) op een paard zetten. Of dat nou mannen, vrouwen of aardappelen zijn. En of dat gewicht nou gezond voor die persoon is, of door hamburgers is aangevreten of door een vreselijke aandoening komt. Allemaal niet relevant. Paard alleen gewicht laten dragen dat gezond voor 'm is.

En zo is het :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:18

Het "lijstje" is doodgewone mechanica:
een paard is net een hangbrug - 2 pijlers en daartussen hangt de brug, die bestaat uit schakels die met touwtjes aan elkaar verbonden zijn. Hoe verder de pijlers uit elkaar staan, hoe meer belasting er op de schakels en de verbindende touwtjes komt te staan. Het maakt voor het ras en de grootte niet uit - ze hebben allemaal het zelfde aantal wervels. Je kunt je dus voorstellen dat langgerekte wervels en de verbindingen (spiertjes, peesjes en ligamentjes) meer doorhangen dan wanneer het paard compacter gebouwd is.
Vandaar dat grote slungelige paarden maar ongeveer 12% van hun gewicht mogen dragen en de compacte rassen of modellen, zoiets als 18 tot 20%.
Dit gegeven is onderzocht in Duitsland door manegehouders, paarden fysiotherapeuten en dierenartsen. Het is geen wet, maar een richtlijn. Niemand heeft het over overgewicht (dus te dik) maar wel te zwaar.
Ik kan makkelijk een zak van 20 kilo op tillen, maar wanneer ik daar een uur mee moet rond zeulen en iedere dag opnieuw, treedt er ongetwijfeld schade op. Dat geldt niet zo goed voor een paard, alleen kennen die geen ARBO wet.
Dames met ronde billen en dijen hebben overigens ene betere drukverdeling dan lange dunnen mensen met het zelfde gewicht.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:36

http://www.mediaboek.nl/product/19774_Het+Zadelboek
Misschien is het al eerder in het topic genoemd, maar in dit boek gaat een hoofdstuk over de verschillen in bouw, leeftijd en africhtingsniveau van het paard en het maximale ruitergewicht wat daarbij verantwoord is. Heel interessant.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:40

Sammyoo schreef:
Misschien is het al eerder in het topic genoemd, maar in dit boek gaat een hoofdstuk over de verschillen in bouw, leeftijd en africhtingsniveau van het paard en het maximale ruitergewicht wat daarbij verantwoord is. Heel interessant.

Dat komt ook van "het lijstje" en privé onderzoek van de schrijfster... ;)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:26

Citaat:
Dit is een lijstje van een website - sorry dat de tabel niet helemaal goed wordt weergegeven, maar dat heeft iets te maken met spaties die in dit programma niet kunnen gemaakt...

En denk er aan - te zwaar is niet het zelfde als te dik!

Citaat:

Warmbloed 170cm 600kg 72kg 12%

Dit betekent iig dat het merendeel van de mannen wel kan stoppen met paardrijden :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:40

Maar dat wordt steeds aangehaald, wat is het punt daarmee?

Klopt het lijstje daarom niet, en is dat het ultieme argument of zo?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:15

Buitenzinnig schreef:
Sammyoo schreef:

Dat komt ook van "het lijstje" en privé onderzoek van de schrijfster... ;)

Ik heb het boek zelf niet, maar wel deels gelezen. Wat het belang is weet ik niet, maar ik kan me geen 'lijstje' herinneren. Wel een hoofdstuk waarin verschillende types exterieur worden beschreven en wat daarbij het effect is op 'draagkracht'. Ook de leeftijd is van belang. Allemaal goed uitgelegd met foto's erbij om het te verduidelijken. Heel goed als iemand daar bij gebrek aan wetenschappelijk-, prive onderzoek naar heeft gedaan. Overigens kunnen 'lijstjes' ook heel handig zijn als hulpmiddel.