Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lindy1982 schreef:vind dat best hard.. gemiddelde NL weegt gouw boven de 80 kg
Dat zou betekenen dat ik net aan op deze pony mag rijden
http://img4.imageshack.us/img4/9761/20110814264.jpg

Buitenzinnig schreef:[/quote]Tot slot nog een link naar een website waarin wordt uitgelegd wanneer een paard oud genoeg is om te beginnen met rijden. Er zijn geen rassen die eerder, of later volwassen zijn dan andere. Bij elk paard is het skelet pas volledig uitgegroeid rond het zesde levensjaar. Het is dus onverstandig om met drie al op je paard te gaan zitten, hoe groot en flink hij er ook uitziet!
OUD GENOEG???
Citaat:Onze Des is hulppaard van Sinterklaas. Ik weet zeker dat hij kreunde toen de man op hem stapte! Die was 100 kilo. Paardje is 1.54. Een echte andalusiër. De goedheiligman heeft er 100 meter op gestapt. Dus ik voel me toch geen dierenbeul, maar ik zou mijn paardje niet uitlenen aan iemand die er fanatiek een uur wil rijden. Dat zou ik hem besparen.
dat is gewoon van de zotte
. Ik blijf erbij dat je moet kijken naar de verhouding van mens en paard, zowel in bouw, lengte als gewicht. Dan kom je tot een verantwoorde keuze, dat staat los van het daadwerkelijke gewicht van een ruiter.
. De enige mannen die met gemak onder die 72 kilo zitten zijn de aziaten, de rest van de wereldbevolking is toch nog steeds wel wat groter en zwaarder dan dat. hyppolyte schreef:Wat mij ook stoort is dat het inderdaad vaak gaat om dikke vrouwen, want over mannen met hetzelfde gewicht wordt nooit geklaagd, echt niet. In de springsport rijden doorgaans meer mannen dan vrouwen en die mannen zitten echt niet allemaal onder de 80 kilo hoor. De enige mannen die met gemak onder die 72 kilo zitten zijn de aziaten, de rest van de wereldbevolking is toch nog steeds wel wat groter en zwaarder dan dat.
nathe schreef:op dat moment 84kg op een paard van 1m80:
http://www.youtube.com/watch?v=fTvrUnAai1A
ik raak er nog makkelijk op hoor
Ben je heel lang dan? En volgens dat schema dat hier gepost is ben jij dus te zwaar?
Rivaldo schreef:Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!
Ik zie het op concours steeds meer, te dikke mensen te paard.
Ik erger me er ook steeds meer aan.
- Je zit het paard, hoe je het wend of keert gewoon in de weg.
Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.
- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.
- Is het wel gezond? Is er geen grens? Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt
Ben ik hier nou zo extreem in?
Edit; 1 reden weggehaald die nergens op sloeg.
het kan iig wel een beetje minder... Ik erger me soms ook aan die magere mensen, maar ik houd het voor me en ik ga er geen topic over openen... dus vind het hoe dan ook wel aanvallend...
)
Citaat:Een paard kan 1/3 van zijn lichaamsgewicht dragen... en je maakt mij niet wijs dat jij van de buitenkant weet hoeveel ieder paard weegt + ruiter
Leppie schreef:hyppolyte schreef:Wat mij ook stoort is dat het inderdaad vaak gaat om dikke vrouwen, want over mannen met hetzelfde gewicht wordt nooit geklaagd, echt niet. In de springsport rijden doorgaans meer mannen dan vrouwen en die mannen zitten echt niet allemaal onder de 80 kilo hoor. De enige mannen die met gemak onder die 72 kilo zitten zijn de aziaten, de rest van de wereldbevolking is toch nog steeds wel wat groter en zwaarder dan dat.
Dat stoort mij dus ook zo erg. Overgewicht gaat alleen maar over vrouwen. Altijd de vrouwen. Alsof elk meisje/vrouw die van het schoonheidsideaal afwijkt door overgewicht een schandaal is in een dorpje van 10 mensen. De hele wereld moet weten hoe dik die ene vrouw wel niet is. Gatverdamme. Mannen, kijk ook eens naar jezelf!
Anoeska schreef:Zo ingewikkeld is het niet. Ieder paard heeft een gewicht dat gezond is om te dragen. En meer dan dat gewicht moet je niet (structureel) op een paard zetten. Of dat nou mannen, vrouwen of aardappelen zijn. En of dat gewicht nou gezond voor die persoon is, of door hamburgers is aangevreten of door een vreselijke aandoening komt. Allemaal niet relevant. Paard alleen gewicht laten dragen dat gezond voor 'm is.
Sammyoo schreef:http://www.mediaboek.nl/product/19774_Het+Zadelboek
Misschien is het al eerder in het topic genoemd, maar in dit boek gaat een hoofdstuk over de verschillen in bouw, leeftijd en africhtingsniveau van het paard en het maximale ruitergewicht wat daarbij verantwoord is. Heel interessant.
Citaat:Dit is een lijstje van een website - sorry dat de tabel niet helemaal goed wordt weergegeven, maar dat heeft iets te maken met spaties die in dit programma niet kunnen gemaakt...
En denk er aan - te zwaar is niet het zelfde als te dik!Citaat:
Warmbloed 170cm 600kg 72kg 12%
. Buitenzinnig schreef:Sammyoo schreef:http://www.mediaboek.nl/product/19774_Het+Zadelboek
Misschien is het al eerder in het topic genoemd, maar in dit boek gaat een hoofdstuk over de verschillen in bouw, leeftijd en africhtingsniveau van het paard en het maximale ruitergewicht wat daarbij verantwoord is. Heel interessant.
Dat komt ook van "het lijstje" en privé onderzoek van de schrijfster...