Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:20

Misschien een leuke vraag voor dit topic, wat is de leeftijd om te beginnen met oefeningen (op de AR of KR methode).
Wordt hierbij een schema aangehouden of gekeken naar hoe het paard zich ontwikkelt en wat het aangeeft?
En ook naar aanleiding dat er soms paarden te snel klaar gestoomd worden voor het grote werk.

Met oefeningen bedoel ik wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers, renvers, contragalop, eenvoudige wissels, appuyeren, vliegende galopwissels. Maar ook het aanpiafferen aan de hand en onder het zadel.

Hier kom ik op, omdat ik zelf momenteel een 4 jarige rijd (nooit gedacht, dat ik ooit nog eens een jong paard zou gaan rijden ;) ).

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 08:48

Ik denk (met mijn Ik-doe-maar-wat-opleiding) dat dat zowel in KR als AR geheel afhankelijk is van wat het paard aanbiedt en aan kan :j

Ben deze maanden mijn (net) vierjarige aan het beleren. Dit is een enorme laatbloeier. Pak dit dan ook heel rustig aan. Maar begin wel met de punten genoemd in het skala.

Gisteren was hij heel erg fijn aan de hulpen en heb ik als gehoorzaamheidsoefening (galgje :P) een pasje wijken voor de kuit meegenomen. Dit pakte hij heel goed op.

De zesjarige maakt deze maanden heel veel progressie en de zevenjarige gaat juist weer wat langzamer. De achtjarige blijft gaan :j Heel zijn leven al en daar moet ik heel bewust mee bezig zijn want die zou zo kapot gereden kunnen worden.

Ik denk dat ik wel voor een groot gedeelte op de goede weg zit, paarden hebben nooit blessures en zijn in goede conditie. En mijn advies is dan ook om "aan te voelen" tot waar u kan gaan. Spelenderwijs kunnen wat moeilijkere oefeningen geoefend worden en als het paard aangeeft er klaar voor te zijn kan er verder getraind worden richting de perfectie van de oefening. En mocht u het niet weten dan zou ik zeker advies vragen aan een instructie.

*moet nu echt heel hard gaan opschieten ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:19

annebe schreef:
Om even terug te komen op deze vraag....
Anne Muller! Akasha rijschool.

Vind dat de laatste jaren iedereen het beestje zijn eigen naam aan het geven is.
Van Academisch tot paardenvriendelijk, Klassieke Dressuur is paarden vriendelijk, het is diegene die op zijn rug zit die eens een trap onder zijn kont moet hebben, waarom? Omdat deze aan zichzelf moet werken meestal zit de ruiter het paard in de weg.
Minstens 1x in de week de zit oefeningen aan de longe, je zit bevestigen omdat uit een effectieve zit ook goede hulpen komen kunnen.
Wanneer men ziet rond om zich heen en vooral bij zichzelf wat er allemaal beweegt zoals de voet het onderbeen, de handen het hoofd ongecontroleerd beweegt.
En dat moet het paard allemaal maar verdragen?? Dat vind ik paard onvriendelijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:45

Professor schreef:
Moll schreef:
wat is er mis met baucher?

Baucher vergat de Schwung en de natuurlijkheid van de bewegingen, hij was het typ van programmeren het zelfdenkende paard was bij hem een doorn in het oog, het paard kreeg in wezen een totale hersenspoeling zeker in zijn 1e methode .

die ken ik wel echter was de man wel een pionier in het beleren van paarden, dat kan men niet ontkennen natuurlijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:09

Moll schreef:
die ken ik wel echter was de man wel een pionier in het beleren van paarden, dat kan men niet ontkennen natuurlijk.

Wist u dat hij in 3 maanden een paard klaar had en in 18 maanden hogeschool reed????
De grote kritiek van alle andere zoals Seegers, Steinbeck en vele anderen.
Het was een begenadigd ruiter maar na zijn korte tijd in Saumur werd zijn methode verboden, alleen het aanrijden van de Remonten tot Campagnepaard werd nog gebruikt.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:11

Dat is heel snel :oo

Jeetje, ik ben op internet een zoektocht begonnen naar een aantal boeken die hier genoemnd worden. Dat valt niet mee :n

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:32

Denk dat voor velen Fillis en Baucher zeer taai zijn coplex, denk dat het boek van Waldemar Seunig beter leesbaar is bovendien staan in het boek ook korte beschrijvingen over de oude Reitmeister.
VON DER KOPPEL BIS ZUR KAPRIOLE: Waldemar Seunig.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:51

Professor schreef:
annebe schreef:

Vind dat de laatste jaren iedereen het beestje zijn eigen naam aan het geven is.
Van Academisch tot paardenvriendelijk, Klassieke Dressuur is paarden vriendelijk, het is diegene die op zijn rug zit die eens een trap onder zijn kont moet hebben, waarom? Omdat deze aan zichzelf moet werken meestal zit de ruiter het paard in de weg.
Minstens 1x in de week de zit oefeningen aan de longe, je zit bevestigen omdat uit een effectieve zit ook goede hulpen komen kunnen.
Wanneer men ziet rond om zich heen en vooral bij zichzelf wat er allemaal beweegt zoals de voet het onderbeen, de handen het hoofd ongecontroleerd beweegt.
En dat moet het paard allemaal maar verdragen?? Dat vind ik paard onvriendelijk.

hier zeg ik amen op ( die schop kunnen velen gebruiken zo ook ik.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:52

Professor schreef:
annebe schreef:

precies
iedereen is maar een naampje aan het geven en tegenwoordig rijd iedereen klassiek of academisch
als ik echter zie, dat deze ruiters eigenlijk precies hetzelfde doen, het van voor naar achter rijden, dan sta ik met verbazing te kijken.
dressuur is dressuur...
klassiek, academisch, engels , frans, duits, spaans,
alles heeft te maken met de beweging van het paard
als men daar boeken over leest, over de beweging en het skelet, spieren van een paard, (verplicht voor elke ruiter) dan wordt er misschien eens bewuster met het paard en diens beweging omgegaan.
om nog verder te gaan, zou men , als ruiter zich eens heel bewust moeten worden van diens eigen bewegingen .

MoniqueB

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:18

De instructeur als ondernemer daar wordt in Nederland erg weinig aandacht aan besteed.

Waar moet men een instructeur zoeken? Hebben Deurne/Orun een lijst met gediplomeerde instructeurs en waar die te bereiken zijn? Ik heb eens op de site van NHB en KNHS gekeken maar niets te vinden waar de door hun opgeleide instructeurs te vinden zijn.

Waar staan de zogenaamde "echte klassieke" instructeurs geregistreerd? Als iemand instructie zoekt, dan sluit men zich over het algemeen aan bij iemand die misschien al op die stal komt. Een ander gaat misschien op internet zoeken.

Daarom geeft denk ik iedereen zijn beestje een andere naam om zichzelf zichtbaar te maken.

Ik vind dat instructeurs best hun product beter mogen verkopen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:27

MoniqueB schreef:
De instructeur als ondernemer daar wordt in Nederland erg weinig aandacht aan besteed.

Waar moet men een instructeur zoeken? Hebben Deurne/Orun een lijst met gediplomeerde instructeurs en waar die te bereiken zijn? Ik heb eens op de site van NHB en KNHS gekeken maar niets te vinden waar de door hun opgeleide instructeurs te vinden zijn.

Waar staan de zogenaamde "echte klassieke" instructeurs geregistreerd? Als iemand instructie zoekt, dan sluit men zich over het algemeen aan bij iemand die misschien al op die stal komt. Een ander gaat misschien op internet zoeken.

Daarom geeft denk ik iedereen zijn beestje een andere naam om zichzelf zichtbaar te maken.

Ik vind dat instructeurs best hun product beter mogen verkopen.

Daar heb je volledig gelijk in.

Want er is niets zo moeilijk als goede, "passende" instructie te vinden.
En zó ze er nog zijn, zitten ze onderhand een paar honderd kilometer uit de beurt ;(

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:31

De KNHS heeft wel een lijst van Orun-geslaagden. Als ik mijn naam google komt die nl te voorschijn (zonder dat ik hiervan op de hoogte was overigens ). Maar blijkbaar is die niet makkelijk te vinden.

Klassieke instructeurs zijn inderdaad nog moeilijker te vinden. Beetje inherend aan de weinig (duidelijke) opleidingen denk ik.

Een registratiesysteem zou super zijn :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:33

Jennyxx schreef:
De KNHS heeft wel een lijst van Orun-geslaagden. Als ik mijn naam google komt die nl te voorschijn (zonder dat ik hiervan op de hoogte was overigens ). Maar blijkbaar is die niet makkelijk te vinden.

Klassieke instructeurs zijn inderdaad nog moeilijker te vinden. Beetje inherend aan de weinig (duidelijke) opleidingen denk ik.

Een registratiesysteem zou super zijn :j

Een registratiesysteem zou inderdaad super zijn :) van klassieke instructeurs.
En of die zichzelf nu academisch of klassiek noemen, als het "klikt" is het goed :j

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:35

Staat er bij de KNHS of deurne op de een of andere manier beschreven wat ze qua systeem geleerd hebben. Met name orun is wel erg zelf rijden gericht. Enige diepgang hoef je daar niet standaard te verwachten. Deurne weet ik niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:38

ART_UMA schreef:
Staat er bij de KNHS of deurne op de een of andere manier beschreven wat ze qua systeem geleerd hebben. Met name orun is wel erg zelf rijden gericht. Enige diepgang hoef je daar niet standaard te verwachten. Deurne weet ik niet.

Als ik de afgestudeerden van Deurne een les zie geven :+

Maar nu moet ik natuurlijk ook niet generaliseren :+ in 2009 heb ik op Horse Event nog staan kijken bij een les van een paar leerlingen.
Eén sprak wel aan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:52

Ik heb bij iemand staan kijken die zichzelf klassieke instructeur noemt.

Er werd aan iemand les gegeven, ik keek en achteraf gingen we even aan de tafel onder het genot van een kopje koffie
meteen werd de vraag aan mij gesteld, waar en van wie ik klassiek rijden had geleerd.
Echter melde ik, dat, als ik die allemaal moet gaan noemen , ik nog wel ff bezig was.
Duidelijk was, dat we niet op 1 lijn zaten.
Ik vroeg haar, waarom ze de ruiter die ze les gaf, met de binnenhand liet sturen , waarop ze eerst boos werd ;( , ze voelde zich aangevallen, waarop ik probeerde uit te leggen, dat ze daar misschien wel een hele goede reden voor had, waar ik benieuwd naar was. Antwoord was, dat de leerling leerde, dat het paard achter zijn hoofd aanloopt.
handen moesten extreem hoog gehouden worden, omdat anders het paard struikelde en steun zocht op de hand.
Ik was verbaasd, ben er verder niet meer op doorgegaan, maar er werd met heel wat klassieke meesters gegooid.

Ik denk ook, dat als je deze boeken leest, je ze op verschillende manieren kan lezen.
dat is het lastige van boeken.
Je kan dus, door het lezen van boeken, of de beste instructeurs, niet leren rijden.
Het rijden moet je leren "voelen" de verschillen, de manieren en dan wat er bij jou past op jou niveau
Soms klikt het niet, zoek dan een ander, waarmee het beter klikt.
Iemand kan beweren ooit les te hebben gehad van "........." dat wil echter niet zeggen dat ze het ook begrijpen of kunnen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:59

In een relatief klein land als Nederland zouden ze 1 centraal opleidingsinstituut moeten hebben, waar je alleen Staatsexames kan afleggen.
Dat niveau zou zo moeten zijn dat alleen de besten hun diploma halen.
De stof moet daar zijn rijden Didactiek, beweegingsleer, management, psychologie, biomachaniek paard , M dressuur internationaal, M springen, longeren (geen Haanstra dat is geen eerlijk longeren), en een voordrag kunnen geven van een uur over een thema van het rijden, les indelingen en voer met vooral het hoe en waarom.
En dan een examen comitee en daar ligt het aan die competent is, een dierarts een voerdeskundige en instructie team en anderen.
Deurne is qua kwaliteit naar beneden gedonderd. En dan al die onderverdelingen.
Eerst 3 jaren een leerbedrijf (rijden) met 1x in de 14 dagen een weekend Deurne met elk half jaar een tussen examen in rijden.
Daarna het leren lesgeven in Deurne ( 6weken) daana 1 jaar dat omzetten in de praktijk dan het werkelijke eindexamen.
Het ontwerp paket kan ik zo op tafel leggen qua theorie en praktijk, die andere vakken kan men deskundigen voor aantrekken die honorar dat doen,

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:03

Rijden leren kan iedereen, alleen het rijtechnisch gevoel leert niet iedereen.
Elke soldaat leerde men rijden, niet elke soldaat kwam in de elite afdeling van de officieren om dressuur te leren rijden dat waren alleen de talenten die gevoel voor het rijden hadden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:07

Professor schreef:
Rijden leren kan iedereen, alleen het rijtechnisch gevoel leert niet iedereen.
Elke soldaat leerde men rijden, niet elke soldaat kwam in de elite afdeling van de officieren om dressuur te leren rijden dat waren alleen de talenten die gevoel voor het rijden hadden.

Inderdaad kan iedereen leren "rijden"
Zoals ook iedereen een opleiding in de paarden kan volgen.

Maar tussen het uitleggen en het KUNNEN uitleggen, zit ook nog eens een wereld van verschil :+

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:11

Jennyxx schreef:

En een beetje een uitstervend ras ben ik bang.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:16

Professor schreef:
In een relatief klein land als Nederland zouden ze 1 centraal opleidingsinstituut moeten hebben, waar je alleen Staatsexames kan afleggen.
De stof moet daar zijn rijden Didactiek, beweegingsleer, management, psychologie, biomachaniek paard , M dressuur internationaal, M springen, longeren (geen Haanstra dat is geen eerlijk longeren), en een voordrag kunnen geven van een uur over een thema van het rijden, les indelingen en voer met vooral het hoe en waarom.
En dan een examen comitee en daar ligt het aan die competent is, een dierarts een voerdeskundige en instructie team en anderen.

ik ben voor!

Eigenlijk raar dat in een sport waar zoveel geld in omgaat, niemand dit opgepakt heeft.

Is John Swaab niet met een opleidingstraject begonnen om zijn legacy door te geven?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:21

Professor schreef:
Deurne is qua kwaliteit naar beneden gedonderd. En dan al die onderverdelingen.
Eerst 3 jaren een leerbedrijf (rijden) met 1x in de 14 dagen een weekend Deurne met elk half jaar een tussen examen in rijden.
Daarna het leren lesgeven in Deurne ( 6weken) daana 1 jaar dat omzetten in de praktijk dan het werkelijke eindexamen.
Het ontwerp paket kan ik zo op tafel leggen qua theorie en praktijk, die andere vakken kan men deskundigen voor aantrekken die honorar dat doen,

Waar kan ik me inschrijven?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:25

In spanje is de opleiding 6 jaar
het eerste jaar leer je , stallen mesten en paarden poetsen :+
verder krijg je daar 1 instucteur voor die 6 jaar, die je zitles geeft, op een ervaren paard leert rijden, en je begeleid een jong paard op te leiden.
Hoe verder de aanname is, van de leerlingen weet ik niet precies.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:26

MoniqueB schreef:
ik ben voor!

Eigenlijk raar dat in een sport waar zoveel geld in omgaat, niemand dit opgepakt heeft.

Is John Swaab niet met een opleidingstraject begonnen om zijn legacy door te geven?

ik begreep dat John Swaab ook les geeft op zijn eigen geschoolde paarden?
heeft iemand wel eens bij hem gelest?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:27