duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:19

Wil ik ook weten. Ja
Daarom wil ik hem ook Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:24

Goofy44 schreef:
Citaat:
Maar dit heeft weer weinig met het over de rug gaan te maken, laten we on-topic blijven

Dit heeft heel veel met over de rug gaan te maken.
Als je zit, kruis en kuit niet kan gebruiken - en dat zijn er helaas veel - dan krijg je een paard niet goed over de rug. Je kan hooguit denken dat het paard over de rug gaat, maar dat is wat anders..... Lachen

Dat is waar maar ik kreeg het idee dat het er nu over ging of je je been wel of niet moet draaien om aan te sporen en dat staat niet direkt in verband met over-de-rug lopen Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:33

Wat een interessant onderwerp weer! Ikzelf draai mijn dijbenen denk ik ook te veel naar buiten, maar hoe kan ik dit veranderen? Dit vind ik namelijk heel erg moeilijk..ik krijg het gevoel niet echt te pakken wat ik met mijn heupen moet doen om mijn dijbenen vanuit de heup naar binnen te draaien.
Ik ben ook benieuwd waar de scan over gaat, wil hem ook graag hebben Lachen

anneliesdj: Niet direct, maar wel indirect toch? Als je geen goede beenligging hebt drijf je niet juist aan, waardoor het over-de-rug-lopen moeilijker wordt Tong uitsteken Daarnaast vind ik het een interessant onderwerp, dit lijkt me juist een goed topic om bij offtopic te gaan, allerlei zijtakken mee te nemen, zo blijft het interessant en nu krijgen we tenminste vernieuwende informatie Lachen als we helemaal ontopic waren gebleven was het lang niet zo'n goed topic geworden naar mijn mening. Dan hadden we nog bij de foto's van goed en slecht door de rug lopende paarden gezeten..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:46

ja je hebt wel gelijk maar als het 10 pagina's lang gaat over het wel of niet buigen van de knie dan vind ik dat toch off-topic hoor. 't Idd juist wel goed als alles meegenomen en belicht wordt maar dan wel beperkt en niet blijven hangen op een punt Knipoog

Ik wordt nu ook wel nieuwsgierig naar die scan, mag ik hem dan ook? (misschien moet je hem gewoon in het topic plaatsen?)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:52

jacqp schreef:
jammer dat er door de vele "fotoverzoekjes" minder info op dit topic geplaatst wordt.

ik vind het jammer dat er niks met praktijkvoorbeelden meer wordt gedaan. Juist daarvan kan je toch zoveel leren lijkt mij? Het beter leren kijken naar jezelf/andere, elkaar kritisch beoordelen, elkaar helpen naar een beter resultaat. Want hierdoor krijg je toch meer info?? Uiteindelijk is dat ook de vraag van de TS....foto's van een paard wat zijn rug correct gebruikt....kunnen we die niet vinden? hoe kunnen we dit bereiken.

ik zie veel foto's langskomen waar ik kritisch naar kijk, maar door weinig kennis mij niet over durf uit te laten. Ik wacht dan altijd vol smacht naar een reactie van iemand die het wel weet....tervergeefs Huilen

ik ben door dit topic veel kritischer naar mij en mijn omgeving gaan kijken. Ik ben thuis aan de slag gegaan en misschien ben ik op dit moment een kleine stap verder dan waar ik was.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:04

Omdat de bedoeling is om elkaar te helpen en er zelf van te leren kan iedereen een poging wagen om commentaar op een foto te leveren. Het plaatsen van de foto getuigd ook van een zekere vorm van moed. Je stelt je toch kwetsbaar op. Een heel goede karaktertrek van een goede ruiter. Van winnen geniet je meer als je weet wat verliezen is ....

De bedoeling is niet om andere mensen onderuit te halen. De boodschapper van kritisch nieuws wordt vaak geliquideerd of onderuit gehaald.

Je kan commentaar beperken tot wat je ziet, zonder er een conclusie aan te verbinden.

Met het herkennen van dingen, daar begint het mee. De uitleg waarom, waardoor en hoe eea is op te lossen is een andere slag die je maakt.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:08

ik heb inmiddels van dit topic al super veel geleerd en kan nu wel al grofweg onderscheid maken tussen (redelijk) ruggebruik en totaal geen ruggebruik. Maar omdat ik nogal kritisch ben naar mezelf en een verfijning wil van mijn kennis plaats ik ook foto's waarnaar ik zelf al kritisch heb gekeken en een wil horen wat jullie ervan vinden. Helaas komt er dan weinig tot geen reactie en stopt daar dan ook mijn leerproces Bloos , aangezien mijn "kijk" op is Clown

Daar vanaf gezien komt in dit topic veel aan bod en ga je steeds meer zien dat ruiters zich bewust worden van hun paard MAAR ook van zichzelf (zit), top hoor!!:D

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:16

Nibbit schreef:

nou hierbij een poging:

strakke teugelvoering; belemmert voorwaartse drang van het paard? paard wordt hierdoor korter in zijn gangen?
Neusje achter de loodlijn
Ruiter heeft een gespannen zit, zet handen vast?
Paard heeft wel een mooie rechte rug, drukt niet zijn rug weg, al vind ik het moeilijk om te beoordelen of dit paard redelijk over de rug gaat.

Ik zie weinig ontspanning.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:25

Nathalie84 schreef:
jacqp schreef:
jammer dat er door de vele "fotoverzoekjes" minder info op dit topic geplaatst wordt.

ik vind het jammer dat er niks met praktijkvoorbeelden meer wordt gedaan. Juist daarvan kan je toch zoveel leren lijkt mij?

Ik zou wel graag eens foto's willen zien van grand-prix paarden, zowel goed als fout plaatjes. Ik vind persoonlijk dat daar ook heel veel fout's tussen rondloopt en ben wel nieuwsgierig wat anderen daarvan zeggen.
Dan bedoel ik wel beoordelingen ongeacht de ruiter, of het nu Anky, Isabell of een of andere amateur is boeit me niet.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:29

Nou ik ben de laatste weken goed aan de slag geweest met haar rug, het gaat iig al veel beter Lachen ze loopt al veeel meer op haar eigen benen, en ze is mooi los van voor Lachen

Vandaag zijn er ook weer foto's gemaakt, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.. viewtopic.php?f=10&t=846208&hilit=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:58

anneliesdj schreef:
Ik zou wel graag eens foto's willen zien van grand-prix paarden, zowel goed als fout plaatjes. Ik vind persoonlijk dat daar ook heel veel fout's tussen rondloopt en ben wel nieuwsgierig wat anderen daarvan zeggen.
Dan bedoel ik wel beoordelingen ongeacht de ruiter, of het nu Anky, Isabell of een of andere amateur is boeit me niet.

Die staan er verschillende in het begin van het topic Lachen

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:38

ik bedoelde ook meer dat er heel veel foto's achter elkaar geplaatst worden en dat daar dan bijna geen reaktie meer op komt.

ben het er mee eens dat we kunnen leren van de praktijkvoorbeelden, amateur of prof.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:23

Goofy44 schreef:
Ravenna schreef:

- ongereden, in draf
- duidelijk zweefmoment, mooi van de grond
- paslengte voor en achter gelijk
- paard is nog een stuwer, moet naar meer dragen
- paard gaat los en soepel; moet spieren ontwikkelen (werk aan de winkel Haha! )
- paard gaat op de voorhand
- #1: RA been jaagt RV been netjes weg

als het oefeningen zijn:
- halsstrekken iets langer en lager
- tempo iets omlaag

Mooi en leuk paard !

dank je wel!
ben nu alleen nog bezig met het voorwaarts houden want hij zakt snel terug in tempo (maar dat kost fftjes tijd).
daarna gaat hij zeker aan de bak van achteren en spiertjes kweken haha alleen hoe ik die er mooi en goed op krijg is voor mij nog een vraag maar misschien voor andere allang een weet.
longeren zet ik hem nu strak bij naar beneden omdat hij van zichzelf erg graag bovenin loopt en snel zijn rug wil wegdrukken en gaat lopen patsen (hij denkt soms nog dat hij hengst is) en het is een tango afstamming en daar zit jazz achter en dat jazz met 3 jaar en nog hengstengedrag is dan ff nog een jong paard dat snel afgeleid is.
(als je nog tips hebt voor mij om die spieren erop te krijgen "nadat ik hem goed voorwaarts heb lopen" dan hoor ik het graag alle tips zijn welkom MAAR NATUURLIJK PAS IK WEL HETGENE TOE WAAR UITEINDELIJK MIJN INSTRUCTRISE HET DAN OOK MEE EENS IS EN IK OOK).

nog bedank voor het compliment het is inderdaad geen lelijk dier maar ik zou ook meer tevreden zijn als hij weer die bespiering heeft zoals die standfoto (en misschien wel meer).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 01:30

jacqp schreef:
ik bedoelde ook meer dat er heel veel foto's achter elkaar geplaatst worden en dat daar dan bijna geen reaktie meer op komt.

ben het er mee eens dat we kunnen leren van de praktijkvoorbeelden, amateur of prof.

Maar het is niet de bedoeling dat dit een HAW wordt en dat denken sommige mensen wel. Lijkt me verstandig om maximaal 2 foto's te plaatsen anders is het ook moeilijk beoordelen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:56

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:20

Goofy44 schreef:
Omdat de bedoeling is om elkaar te helpen en er zelf van te leren kan iedereen een poging wagen om commentaar op een foto te leveren. Het plaatsen van de foto getuigd ook van een zekere vorm van moed. Je stelt je toch kwetsbaar op. Een heel goede karaktertrek van een goede ruiter. Van winnen geniet je meer als je weet wat verliezen is ....

Wijze woorden, ik heb nog niet de moed om foto's te plaatsen en heb trouwens ook geen foto's. Haha!
Maar ik ga nu voor het eerst commentaar geven:
XSiep zei:
Citaat:
Vandaag zijn er ook weer foto's gemaakt, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.. viewtopic.php?f=10&t=846208&hilit=

Leuk paard!
Als ik kijk naar de derde foto zijn je handen denk ik veel te hoog. De lijn naar de mond van je paard is verstoord. Van het bit naar jouw elleboog zou 1 rechte lijn moeten zijn. Als het hoofd van je paard daar zit waar het op deze foto zit dan moeten de teugels korter en je handen lager om die lijn te krijgen.
Ik kan niet zo goed beoordelen of je je paard zo in de weg zit (of probeert zijn hoofd "op te tillen") maar je zit in ieder geval jezelf in de weg, want je ellebogen komen te ver achter je lichaam. Op veel andere foto's is die lijn wel mooi, dan ziet het er allemaal gelijk beter uit.

In het kader van dit topic vind ik dat er 1 foto staat op je profiel, waar je langs een stuk zandgrond (duin?) draaft waar ik van denk dat het ruggebruik best wel goed is. Ik wordt er in ieder geval heel vrolijk van en mijn dochter zei bij deze foto "zo die loopt goed".

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:28

[IMG]http://album.zoom.nl/user/19450/images/388/3358279/z1DVfu.jpgIMG]

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:29

Citaat:
Afbeelding

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:41

[IMGhttp://album.zoom.nl/user/19450/images/388/3358279/z1DVfu.jpgimg]

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:43

Qimm schreef:
Citaat:
Afbeelding

Dankje voor het plaatsen.

Ik probeerde een paar foto's te plakken van een ander forum. Maar helaas mislukt.
Probeer later een nieuwe poging als ik heb uitgevonden hoe het moet Knipoog
excuses

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:44

Ik geloof dat het nu wel duidelijk is welke foto er gebruikt moet worden.... Nagelbijten / Gniffelen

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:47

casperrr schreef:
Ik geloof dat het nu wel duidelijk is welke foto er gebruikt moet worden.... Nagelbijten / Gniffelen

Ik wil eigenlijk een paar foto's plaatsen. Maaar misschien kunnen jullie wat met de bovenstaande foto.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:11

Ik ga toch een poging wagen, ik zal even een 4-tal foto's plaatsen Clown :

Afbeelding me paard had op dat moment nog moeilijk om opgericht te blijven in de middendraf

Afbeelding
nog een middendraf, andere proef

Afbeelding
schouderbinnenwaarts

Afbeelding
galop

foto's zijn al wat ouder, op het moment kan ik haar al beter bij elkaar rijden, oprichten, verzamelen, enz.

ben benieuwd... Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:58

Plaats aub 1 of max 2 foto's. Zoveel foto's is alleen maar lastig om te beoordelen. Kies gewoon een foto die het mooiste gemiddelde van je rijden weergeeft voor een goede beoordeling.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:05

O sorry... niet aan gedacht.
Wist ook niet welke foto het beste te beoordelen was, dus vandaar dat ik er 4 heb geplaatst