Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 09:39

Simpelman schreef:
XavierB,
Je huiswerk voor vandaag:
"Waarom voorwaarts neerwaarts en geen LDR bijvoorbeeld."
Maar, voor dummies.... ;)

Het zal je deze maal verwonderen, maar ik zal simpelweg verwijzen naar een webpagina van Sustainable Dressage die dit zeer gesubstantieerd (in de zin van hoe ik mijn posts schrijf) van naaldje tot draadje uitlegt. Theresa's pagina is een uitmuntend voorbeeld van hoe je een degelijke discussie voert. Zij gaat de initiële stellingen en argumenten van LDR niet uit de weg en beroept zich niet simpelweg op kliekjes. Maar zij bewijst het ganse LDR verhaal op wetenschappelijke stevige gronden tegen tot er niets meer van over blijft.

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not.php

Zoals ik al zei, sta ik voor iedere opinie open, dus gericht aan alle LDR ruiters (voor alle duidelijkheid, ik weet dat Simpleman onder geen beding een LDR ruiter is): Neem de verantwoordelijkheid om op elk van de punten die Theresa op deze website wetenschappelijk onderbouwd aanhaalt (met volle verwijzing naar de diverse werken), een goed onderbouwd antwoord te formuleren (en niet op juist één van die punten, maar op alle!). Indien je dat niet kunt, stop dan onmiddellijk met deze abusieve en abominabele praktijken ( als ook maar één van de stellingen van Sustainable Dressage overeind blijft, is dit geen 'opinie' maar een wetenschappelijk sterk onderbouwd feit), die we overigens in geen enkele methode waar ter wereld, heden of verleden, terugvinden (zelfs Baucher paste dit niet op deze manier toe en de methode van Plinzer was een eenmalig gebruik)!

dus concreet aan alle LDR ruiters, overtuigden, sympathisanten of familieleden in de derde graad:

Neem je zelf niet de moeite om deze website te lezen: stop dan met LDR
Lees je deze website en kan je de punten niet weerleggen op grond van feitelijke kennis: stop dan met LDR
Kun je een aantal punten weerleggen: geef die gerust mee, maar stop dan met LDR
Kun je alle punten weerleggen: maak dan jouw betoog, verwijs naar je bronnen, en laat ons de discussie aanvangen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:36

Starbreeze schreef:
Nog een: waarom contragalop en train je er iets mee of is het een doel op zich?

Je traint er iets mee en werkt gelijk daardoor naar het "doel" van een meer verzameld paard.

Zoals in feite elke oefening ervoor dient om iets te trainen en daarmee "ons" doel te bereiken.
Tegelijkertijd is het wel natuurlijk de vraag wat 'ons' doel dan inhoudt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:44

Starbreeze schreef:

Volgens mij is dat een goede oefening voor paarden die wat scheef zijn en in de galop hun kont naar binnen zetten. Maar ze moeten de contra galop wel goed beheersen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:45

cherie78 schreef:
Starbreeze schreef:

Je traint er iets mee en werkt gelijk daardoor naar het "doel" van een meer verzameld paard.

Zoals in feite elke oefening ervoor dient om iets te trainen en daarmee "ons" doel te bereiken.
Tegelijkertijd is het wel natuurlijk de vraag wat 'ons' doel dan inhoudt

Wat is het "iets" in het geval van contra galop?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:49

Xavier, volgens mij is dan de boodschap voor iedereen: stop met LDR. Ik heb nog nergens een goed betoog gelezen waarom we dit wel zouden moeten doen. Maar als iemand een betoog kan houden waarom wel LDR, dan ben ik daar heel benieuwd naar. Daarom voor mij onbegrijpelijk waarom dit nog steeds wordt toegepast.

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:54

[***], je traint "balans".

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:55

Ik was van de LDR, lange tijd, helaas... Ik sla mezelf iedere dag nog voor m'n hoofd dat ik daar ooit heil in gezien heb en dat ik dat bij mijn paarden toegepast heb. Gelukkig ben ik nu op de goede weg!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:58

@horseware: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, toch?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:59

[***], het "iets" is de verzameling, alhoewel de contragalop al een soort test is voor die "verzameling"

Een paard wat nog te weinig balans/draagkracht/verzameling in de galop heeft, zal veel moeite hebben met contragalop.

Maar daarnaast zijn eigenlijk alle oefeningen een "doel" en een "training" om tot een lenig, sterk en gezond paard te komen die zijn/haar werk tot op hoge leeftijd vol kan houden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:03

terpentijn schreef:
@horseware: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, toch?

Ik wist echt niet beter. Nu wel gelukkig :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:03

Horseware schreef:
Ik was van de LDR, lange tijd, helaas... Ik sla mezelf iedere dag nog voor m'n hoofd dat ik daar ooit heil in gezien heb en dat ik dat bij mijn paarden toegepast heb. Gelukkig ben ik nu op de goede weg!

Mag ik vragen wat je "op de goede weg" gebracht heeft?

Neem me niet kwalijk als je dat al in dit topic geschreven hebt, ik heb het topic niet helemaal gevolgd.

Eigenlijk pas doordat ik het topic opende wat XavierB begonnen is.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:10

Natuurlijk Cherie78 :) Het is eigenlijk een lang verhaal. Bij mijn instructeur op stal (waar we allemaal aan LDR deden) kwam op een gegeven moment iemand rijden die meer volgens de klassieke principes reed. Mijn instructeur zag al snel dat dat de manier was waarop hij ook zijn paarden wou gaan trainen en gaan les geven aan zijn klanten (waaronder ik). Ook ik heb enkele lessen bij haar gevolgd.

Ik merkte toen al dat het allemaal heel anders kon. Het belangrijkste wat ik geleerd heb is niet terug te werken met mijn hand, dat je daarmee nooit eerlijke nageeflijkheid en een bolle rug ging krijgen, en dat je paard niet achter de loodlijn mag komen. Echter, haar manier van rijden sprak me niet volledig aan.

Ik ben toen gaan googelen op klassieke dressuur en kwam uiteindelijk bij Will Faerber uit. Ik heb letterlijk al zijn filmpjes gekeken en toen wist ik het: dat wilde ik ook! Dus in eerste instantie ben ik zelfstandig op die manier gaan trainen en heb ik ook 1 lesje bij Yvon Hoogervorst gehad, die helaas te ver weg woont om mij vaker les te geven.
Mijn instructeur vond de stretch ook erg nuttig, zo zag hij aan mijn paard. Hij helpt me er dan ook zo goed mogelijk mee.

Rijden heeft voor mij nog nooit zo goed gevoeld. Het verzet is weg bij mijn paard, ik voel zijn rug bollen, ik zie de juiste spieren ontwikkelen en ik zit zelf ook veel fijner. Ook mijn andere paard knapt er enorm van op. Ik ben overtuigd *D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:18

Horseware schreef:
Natuurlijk Cherie78 :) Het is eigenlijk een lang verhaal. Bij mijn instructeur op stal (waar we allemaal aan LDR deden) kwam op een gegeven moment iemand rijden die meer volgens de klassieke principes reed. Mijn instructeur zag al snel dat dat de manier was waarop hij ook zijn paarden wou gaan trainen en gaan les geven aan zijn klanten (waaronder ik). Ook ik heb enkele lessen bij haar gevolgd.

Ik merkte toen al dat het allemaal heel anders kon. Het belangrijkste wat ik geleerd heb is niet terug te werken met mijn hand, dat je daarmee nooit eerlijke nageeflijkheid en een bolle rug ging krijgen, en dat je paard niet achter de loodlijn mag komen. Echter, haar manier van rijden sprak me niet volledig aan.

Ik ben toen gaan googelen op klassieke dressuur en kwam uiteindelijk bij Will Faerber uit. Ik heb letterlijk al zijn filmpjes gekeken en toen wist ik het: dat wilde ik ook! Dus in eerste instantie ben ik zelfstandig op die manier gaan trainen en heb ik ook 1 lesje bij Yvon Hoogervorst gehad, die helaas te ver weg woont om mij vaker les te geven.
Mijn instructeur vond de stretch ook erg nuttig, zo zag hij aan mijn paard. Hij helpt me er dan ook zo goed mogelijk mee.

Rijden heeft voor mij nog nooit zo goed gevoeld. Het verzet is weg bij mijn paard, ik voel zijn rug bollen, ik zie de juiste spieren ontwikkelen en ik zit zelf ook veel fijner. Ook mijn andere paard knapt er enorm van op. Ik ben overtuigd *D

Dank je wel.

Dit verhaal onderstreept voor mij tegelijkertijd waarom LDR (Rollkür) verboden moet worden.
Het laat duidelijk zien, dat de "top" het belang van haar voorbeeld-functie bagatelliseert.
Buiten het feit dat iedere ruiter dit systeem nooit zou toe moeten passen omdat die ruiters geen enkel argument hebben om het te verdedigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:18

cherie78 schreef:
[***], het "iets" is de verzameling, alhoewel de contragalop al een soort test is voor die "verzameling"

Een paard wat nog te weinig balans/draagkracht/verzameling in de galop heeft, zal veel moeite hebben met contragalop.

Maar daarnaast zijn eigenlijk alle oefeningen een "doel" en een "training" om tot een lenig, sterk en gezond paard te komen die zijn/haar werk tot op hoge leeftijd vol kan houden.

Bedankt voor de toelichting. Het is voor mij nog best wel lastig om in te schatten waar mijn paard aan toe is....

Contragalop doet ze overigens vrij makkelijk, maar "verzameling" zijn we echt nog niet aan toe. Eerst maar eens een hele training ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:20

damian23 schreef:

Jij ook bedankt ;) . Het is lastig. Vaak gaat de contragalop erg makkelijk, dus dan zou je denken dat mijn paard goed in "balans" is, maar eerlijk gezegd denk ik zelf dat, dat nog niet het geval is.

En daarbij moet ik opmerken dat in de rechtergalop contra een stuk soepeler gaat dan in de linkergalop.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:53

XavierB schreef:
Het zal je deze maal verwonderen, maar ik zal simpelweg verwijzen naar een webpagina van Sustainable Dressage

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not.php

Ik heb net het hele stuk op de site gelezen, en heb daarna eens wat recente foto's van mijn paard in beweging bekeken. Heel erg verhelderend, en ik ga dus even kritisch kijken hoe ze draaft n.a.v. wat er is uitgelegd op die pagina.

Het lijkt mij namelijk dat ze haar achterbeen inderdaad eerder afzet dan haar voorbeen in deze foto, maar dat komt wellicht door het verkeerde fotomoment.

Afbeelding

Ik zie dus dit gebeuren:
Afbeelding

Op een ander moment van de draf lijkt ze wel zoals op het plaatje

Afbeelding

Vergeleken dus met dit:
Afbeelding

Ik ga nu ook kritisch kijken naar de ontwikkeling van haar nekspieren, al kan ik niet zeggen dat ik haar ooit in LDR of rollkür heb gehad :+

Bedankt voor de input. Ik voel me altijd zo'n leek op het gebied van dressuur en correct bewegen, maar dit helpt mij enorm met hoe ik kijk naar het paard en mijn eigen rijden _/-\o_

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:15

LDR heb ik altijd verschrikkelijk gevonden, gelukkig heb ik nooit bewust zo gereden.

De filmpjes van Will Faerber zijn voor mij ook een inspiratie geweest; zo wilde ik ook rijden en ben er nu bijna 3 maanden geleden gewoon mee begonnen en al snel had ik een 2.0 versie van mijn paard.

Contragalop is mijn paard handig in, in de zin van dat doet ie gewoon even. Maar het moet meer gedragen en in balans. Pas sinds gisteren gaat hij wanneer ik het vraag wat meer gesloten en rustig galopperen, hij lijkt er nu zelfs plezier in te hebben. We gaan het spelenderwijs maar weer eens meenemen in de training :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:22

Bonte Jaopie sprong aanvankelijk ook gezellig en moeiteloos in de contragalop (met name op de rechterhand). Dat was natuurlijk onbedoeld, dus eigenlijk "de verkeerde galop".

Nu hij sterker en meer in balans is kun je er wel een bewuste, échte contragalop inzetten, maar omdat ik momenteel via een traject met m'n instructeur bezig ben, laat ik dat maar even weg, om de rechtgerichtheid niet in de wielen te rijden.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:34

[***] schreef:
damian23 schreef:

Jij ook bedankt ;) . Het is lastig. Vaak gaat de contragalop erg makkelijk, dus dan zou je denken dat mijn paard goed in "balans" is, maar eerlijk gezegd denk ik zelf dat, dat nog niet het geval is.

En daarbij moet ik opmerken dat in de rechtergalop contra een stuk soepeler gaat dan in de linkergalop.

Beste Afab,

ik denk, puur op basis van wat ik hier lees, dat je de contra galop beter even laat voor wat hij is (tenzij jouw paard zonder dat je het weet al een zekere basisverzameling aankan).

Ik ga eerst even punten aanwijzen die ik in een aanverwante post rond de contra galop heb gemaakt (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=976935&start=175) dat handelde over een vraag of de contra galop een methode was om paarden correct te leren aanspringen.

XaiverB schreef:
Even back to basics:
- alle kracht die wordt gegenereerd voor de voortbeweging van het paard, komt van de achterhand, nooit van de voorhand.
- biomechanica van de gallop: de gewone gallop is een drie takt beweging met zweefmoment: buiten achterbeen, buiten diagonaal en binnen voorbeen. Het grootste deel van het gewicht wordt tijdens de gewone gallop gedragen (eigenlijk voortgerold) over de diagonaal, waarbij het binnenachterbeen het gros van dat gewicht dient te dragen. Het buitenachterbeen (dat uiteraard ook een deel van het gewicht draagt) werkt eerder stuwend. Dat wordt biomechanisch bewerkstelligd doordat het binnenachterbeen (dat samen met het buitenvoorbeen op de grond komt) meer moet onder treden.
- In principe: een rechter hand galop in linker buiging moet nog steeds dezelfde karakteristieken vertonen als een rechterhand galop in rechter buiging. Dat wil zeggen dat in beide gevallen het linkerachterbeen de galop moet initieren en de linkerdiagonaal de galop moet dragen. Het rechterachterbeen moet dus in beide gevallen voldoende ondertreden om het gewicht van het paard te dragen. Dit is echter moeilijker voor het paard, aangezien dit been nu moet ondertreden tegen de buiging in.

...

- Wanneer paarden nog niet voldoende zijn getraind om dit been tegen de buiging onder te brengen, dan moet het gewicht worden gedragen door het linkervoorbeen. Dit is hoogst problematisch omwille van diverse redenen:
* ten eerste wordt de voorhand belast, terwijl we net meer gewicht naar de achterhand willen brengen
* door deze belasting van de voorhand, worden de voorbenen vastgezet op de grond, wat de wendbaarheid van het paard in het gedrang brengt
* daardoor wordt de natuurlijke balans van het paard verstoort, die meer op de achterhand moet liggen. Verder bestaat het grote gevaar dat het paard zijn balans volledig verliest wanneer het zwaartepunt voorbij de linkerschouder zal vallen (iets wat in contragalop veel sterker wordt gestimuleerd)

De reden waarom ik afraad om verder te gaan in contragalop is om twee redenen:
1. De kans is groot dat jouw paard op de binnenschouder valt tijdens de contragalop.
2. Het gevaar bestaat dat jouw paard zich op termijn zal laten verleiden tot een contragalop dan een linkerhand galop

Waarom merk je zo een beduidend verschil. Wel dat heeft te maken met de rechtheid van jouw paard en vooral met betrekking tot een ongelijkheid in de achterbenen. Uit jouw verhaal leid ik af dat jouw paard wellicht linksgebogen is (trouwens het grootste deel van de paarden zijn linksgebogen) waardoor het linkerachterbeen stijver is. Wanneer je galoppeert op de rechterhand, betekent dat dat het rechterachterbeen als onderdeel van de diagonaal verder intreedt dan het linkerachterbeen, wat het paard comfortabel vindt daar dit zijn dragende been heeft. Op de linkerhandgalop moet hij net zijn stijve achterbaan verder laten ondertreden, wat hij minder aangenaam vindt. In contragalop wordt dit ondertreden nog een pak bemoeilijkt doordat de betreffende binnenachterbenen nu tegen de lichaamsbuiging in dienen onder te treden.

Wanneer kan men contragalop gebruiken? Wel ik ben er persoonlijk nog niet over uit of contragalop een goede oefening is. Er zijn immers voor en nadelen. Het voor de hand liggende nadeel is dat we een tegenovergestelde buiging gebruiken voor een bepaalde gang en volgens mij verstoort dit de eigenlijke Schwung van de galopbeweging daar de impulsie van de achterbenen, die in galop asymmetrisch worden aangewend nu op de rugspieren inwerken die een tegenovergestelde buiging hebben.

Niettemin wil ik het gebruiken van contragalop zoals ze mij bekend zijn even duiden:

1. Als hazensprong voor 'flying lead changes'. Wanneer het paard er niet in slaagt om een 'flying lead change' uit te voeren omdat hij de coördinatie niet onder de knie krijgt, kan een contragalop werken omdat het de transitie in buiging loskoppelt van de transitie in de achterbenen, terwijl het paard een groter discomfort ervaart terwijl hij in contragalop loopt en daarom wordt gestimuleerd om de lead change te maken naar de comfortabelere galop aan de andere zijde.

Deze oefening wordt uitgevoerd als volgt: Het paard wordt eerst bevestigd in de correcte galop op een cirkel (de correcte galop dient steeds eerst op beide zijden zeer grondig bevestigd zijn). Deze cirkels worden bij aanvang van iedere oefening eerst een aantal keer gereden zodat het paard steeds bevestigd blijft in de normale galop. Vervolgens wordt in een 8 patroon één cirkel in contra galop gereden om daarna terug een twee- tot drietal cirkels in normale galop te rijden (zodat de normale galop steeds de dominante gang blijft, het is essentieel om dit te herhalen). Vervolgens wordt tijdens de contragalop cirkel omgeschakeld naar de gewone galop op de andere hand door de correcte hulpen te geven. Vervolgens wordt deze gewone galop op de nieuwe hand bevestigd. Van daaruit kan men de oefening wederom herhalen naar de andere hand toe, of de oefening herstarten op de eerst gevraagde hand.

Vervolgens wordt de omzet naar de gewone galop vroeger en vroeger in de contra galop cirkel gevraagd, totdat er geen contragalop meer is, maar het paard de 'flying lead change' bij het wisselen van de cirkels uitvoert. Eenmaal de flying lead change lukt, wordt de contra galop ook niet meer gebruikt.

In deze oefening start je steeds vanuit de galop op de holle kant (maar waar het stijve achterbeen dieper moet ondertreden) naar de stijve kant.

Let op: deze oefening behoort niet tot de basisopleiding van het paard. In de basisopleiding is contragalop uit den boze.
Let op: deze oefening werkt op de coördinerende aspecten van het paard. Zorg ervoor dat het paard doorheen het andere werk eerst fysiek in staat is voor flying lead changes
Let op: zorg dat je eerst zogenaamde 'simple lead changes' kunt maken waarbij je kort teruggaat naar draf om vandaaruit de galop op de andere hand te initiëren.
Let op: dit is een redmiddel met betrekking tot coördinatie. Het nadeel aan deze oefening is dat de contra galop niet volkomen correct. We aanvaarden deze suboptimale situatie om te soelaas te bieden ten aanzien van het coordinatie probleem van het paard. Het aannemen van de contra galop is daarom een zeer tijdelijk redmiddel. Indien het paard de 'lead changes' op andere manier kan aanleren (gebruikmakend van travers overgangen bij het wisselen van buiging) dan is dat een meer verkiesbare methode.

Gymnastiserend en daarom recht richtend effect van contra galop

De contra galop kan inderdaad gymnastiserend werken ten aanzien van het achterbeen dat dieper onder treedt als een onderdeel van de diagonaal. Het werkt in principe volgens dezelfde logica als de travers waarbij een buitenbeen tegen de buiging intreedt en daarom meer wordt gegymnastiseerd en door de stimulatie van de gluteus spier wordt ook verzameling geïnitieerd. De travers in gewone galop werkt immers enkel in op het buitenachterbeen in de gedaante van het initiërende achterbeen (namelijk het eerste been die de takt van de galop uitmaakt). In contra galop wordt dit buitenbeen het achterbeen dat verder ondertreedt en deel uitmaakt van de diagonaal. Daar dit been nu tegen de buiging in onder treedt wordt dit nu verder gegymnastiseerd en vooral de gluteus spier van dit been sterk gestimuleerd.

Het is belangrijk te benadrukken dat dit enkel kan wanneer de achterbenen voldoende zijn getraind om zo een onderkomen te bewerkstellen. Indien dat niet het geval is verliest men zowel impulsie als rechtheid. Indien het achterbeen niet voldoende onder kan intreden valt het gewicht van het paard op het diagonale voorbeen, wat men vaak ziet bij zij die contra galop te vroeg gebruiken.

Let op: ik blijf mij vragen stellen of de omgekeerde buiging geen schwung problemen veroorzaken en daardoor de locomotie nefast beïnvloeden en spanning veroorzaken doorheen het paardenlichaam. Mensen die hier meer inzichten over hebben gelieve die te delen.
Let op: deze oefening vereist reeds een grondige training van het paard. Ten eerste dient het paard grondig te zijn getraind in stap en draf en alle laterale buigingsoefeningen in deze gangen kunnen uitvoeren. Ten tweede moet ook de travers in de galop goed zijn bevestigd. Ten derde moeten de spieren van de achterhand reeds degelijk zijn ontwikkeld. In die zin kan ik mij moeilijk inbeelden dat een paard dat zich nog niet op een basale manier kan verzamelen op een degelijke manier kan contragaloperen zonder dat het gewicht op de binnenschouder zal vallen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:43

cherie78 schreef:
Dank je wel.

Dit verhaal onderstreept voor mij tegelijkertijd waarom LDR (Rollkür) verboden moet worden.
Het laat duidelijk zien, dat de "top" het belang van haar voorbeeld-functie bagatelliseert.
Buiten het feit dat iedere ruiter dit systeem nooit zou toe moeten passen omdat die ruiters geen enkel argument hebben om het te verdedigen.

Met LDR verpest je echt je paard, maar het geeft zo lekker snel resultaat :( . Heel veel mensen hebben zich totaal niet verdiept in wat dit met een paard van binnen doet. Ik heb me er ook schuldig aan gemaakt. En ook aan het "afdwingen" van nagevelijkheid. Maar je wist niet beter want overal om je heen werd zo les gegeven. Je moest weerstand bieden want het paard moest leren dat het daar beneden fijn is. Er werd me zelfs verteld dat het hoogste punt een handbreedte achter de hals moet zijn :o
Mijn paard zat hierdoor van voren tot achteren vast :(

Ik rijd geen contragalop. Ik rijd wel af en toe een gebroken lijn 5 meter in galop en dat vind hij al lastig zat.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:49

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Xavier :)
Ik ga dat travers rijden in galop eens wat meenemen, dat klinkt inderdaad erg logisch.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:00

Zéér verhelderend stuk m.b.t. contragalop van @XavierB. Ik heb zelf ook twijfel over het "nut"van een oefening als contragalop an sich.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:03

Starbreeze schreef:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Xavier :)
Ik ga dat travers rijden in galop eens wat meenemen, dat klinkt inderdaad erg logisch.

Dat loopt die van mij rechtsom vanzelf al. Vandaar dat ik schoudervoor rijd en veel voltes in de rechter galop.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:11

met betrekking tot LDR: ik ben blij te lezen dat velen zich afkeren van dit concept en dat sommigen ter zake ook het licht hebben gezien. Zeker aan de 'bekeerlingen': mag ik jullie vragen om in de persoonlijke kring van vertrouwelingen moeite te doen om mensen die dit wel voortzetten van de nodige informatie te voorzien (ik denk dat de webstek Sustainable dressage een heel goede samenvatting biedt). Je hoeft ze daarom niet te overtuigen, maar simpelweg vragen om op zijn minst een antwoord te formuleren op de bezwaren tegen LDR (want heel vaak legitimeren LDR ruiters zich door de bezwaren af te doen als kritiek van mensen die geen kennis hebben van rijden of dat de bezwaren zijn gebaseerd op 'ongelukkige fotografische momentopnamen'.

Ik ben overigens zeer verheugd om te lezen dat er in Nederland toch een ommezwaai is te bekennen. In België daarentegen merk ik eerder een opgaand gebruik van LDR op. Het contract van Sjef Janssens is inmiddels verlengd tot 2016 (onbegrijpelijk!) en iedere sportdressuur oefenpiste wordt gekenmerkt door in de krul gereden paarden waar enige vorm van normaal rijden een echte uitzondering is geworden (dit is mij laatst opgevallen tijden de dressuurwedstrijd op de laatste Flanders Horse Expo). In tegenstelling tot de nieuwe FEI regelgeving rond LDR, was er daar geen enkele steward die een opmerking maakte over het langdurig en hard aanhouden van de krul. Wat nog erger is, is dat ik moet vaststellen dat deze praktijk ook de Belgische jumping wereld lijkt te penetreren. Een alarmerende opgang dus.

Bedankt voor de complimenten Starbreeze en Terpentijn. @Starbreeze: wellicht weet je dit wel, maar zorg dat de travers eerst goed bevestigd is in de lagere gangen alvorens hem te introduceren in galop. De impact op de spieren alsook op de achterbenen in het algemeen zijn in galop veel aanzienlijker.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:23

Nou nog de blijkbaar bestaande verwarring tussen Rollkur en LDR weg zien te nemen.... er zijn nog steeds meer dan genoeg mensen die werkelijk menen dat LDR niet hetzelfde is als Rollkur, terwijl het simpelweg hetzelfde is, en alleen een ander naampje heeft gekregen, omdat LDR nét iets minder kin op de borst getrokken is. Zo hebben ze de afgezwakte term LDR mooi weten te verkopen. In werkelijkheid kun je dat L van LDR er ook wel af laten, dat zie ik namelijk nooit terug bij mensen die zeggen LDR te rijden.
Ook valt mij geregeld op dat mensen LDR (Lang, Diep, Rond) mede door deze verwarring wel aanzien voor VWNW. Sowieso verwarren mensen dikwijls de drie termen Lang, Diep en Rond met elkaar. En VWNW wordt weer vaak verward met op de voorhand rondstofzuigende paarden.

@XavierB: kun/wil jij hier over wellicht iets zeggen?