[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:07

Tsja ik vind t gewoon vaag.. Ik ben even lang en even zwaar als de eigenaresse van het paard, en voor haar is het zadel dus goedgekeurd door een goede zadelpasaer. Waarom zou het bij mij dan ineens niet passen? Heeft een instructeur of iets nog nooit iets over gezegd. Ik ben tussen de 1.65 en 1.70 dus ook geen rare lengte of iets..

Edit:
Ik zal wat meer zonder beugels gaan rijden (hoewel ik dat dus eigenlijk weer niet mag van de dokter :Y) ) zodat mn beenligging weer wat veranderd en ik wat minder ga knijpen. Ik denk dat ik dan ook met wat langere beugels kan rijden waardoor ik wat meer voorin het zadel ga zitten..

Veulen84

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:24

Eerlijk gezegd vind ik ook dat het zadel jou niet past. En ik zou daarom zeker niet zonder beugels gaan rijden. Je zit al op de lepel en dan ga je de druk verhogen.

Voor het andere gedrag zou ik toch echt meer en beter materiaal moeten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:52

Ik zou sowieso het gedrag niet zien als iets vervelends. Waarschijnlijk vind ze hoe dan ook de galop erg moeilijk waardoor ze blokkeert. Probeer eens te voelen wat er onder uw gebeurd. Is de takt goed? maakt ze sprong? Is ze houterig? Ander orenspel? Wordt ze bozig?

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:48

Als iemand zin heeft om tips te geven? :)

Afbeelding
Is een merrie van 6j die sinds enkele maanden wat meer in het werk zit. Heel tof paard

Afbeelding

Ik rijd nog teveel met een harde hand. Ik vind het heel moeilijk om 'fijn' te blijven in mijn hand. Als ik mijn hand sluit duurt dit precies altijd net even te lang en komt mijn hulp te hard door. Het is een soort reflex die ik moeilijk afgeleerd krijg.

Onderstaande foto is daar dan het resultaat van. Paardje is heel zacht in de mond en is dus een goed leerpaard voor mij. Laat mij heel duidelijk zien wanneer het too much is, maar het is zoooo moeilijk om het af te leren..
http://www.mijnalbum.be/Foto-GGFRL6RR.jpg

Ik vind het gewoon heel moeilijk om mijn teugelhulpen juist te doseren. Verder zit mijn rechterhand heel vaak in een rare positie. Ik heb een rare knik in mijn pols.

Als iemand andere tips/opmerkingen heeft, shoot :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:50

Waarom draag je je handen zo hoog? Probeer 1 lijn te maken van je hand naar je teugels en ontspan die armen eens wat meer! Misschien ga je dan ook al wat minder naar achteren hangen!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:35

Handen zijn inderdaad te hoog op deze foto's, ben ik me bewust van. Ik hang niet naar achter, val meestal zelfs teveel naar voor. De tweede foto is een momentopname, genomen na de derde foto. Ik probeer haar daar met mijn zit van mijn hand af te rijden, waar ze daar ook goed op reageert. Ik mag daar wel wat meer in ontspannen, maar ook dat is heel moeilijk. Ik heb een aantal centered riding lessen gevolgd, wanneer ik echter aan het 'rijden' ben vergeet ik alles nogal eens.

Opbouwende tips over hoe het paard loopt zijn altijd welkom :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:08

Ik zie een paard dat teugeldruk vermijd kan dat kloppen.

En dat vande harde hand: je hebt inderdaad een hele strenge hand. Je moet je voorstellen dat de correcte manier is als je 1 lijn kan trekken vande ellenboog naar de paardenmond. Gezien de 90 graden hoek in je armen is dit dus zeer streng.

Ik zie een paard dat zijn achterbenen niet ondertreed. Misschien logt de focus teveel op voor?
Ik zou zeggen handen laag. Teugels langer en overgangen maken op je zit. Vergeet de voorkant voor nu. En focus op ontspannin loslaten. :)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:27

Laatst bijgewerkt door Oonax op 26-11-13 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:29

In zon hoek kan je niet meegeven met de paardenmond en zet je veel druk erop. Kan je ook meer kracht zetten. Wat absoluut die bedoeling niet is.
In 1 lijn naar de paardrnmond kan je meer ontspannen en kan het paard daar in nageven.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 01:12

Ik ga met Annemieke mee alleen denk ik niet dat je teugels langer moeten. Als jij je hand wat laat zakken en verder netjes voor je houd, komt er vanzelf al meer lengte in. Verder heb ik niks toe te voegen.

Verder even over Amira, vanavond heb ik 3 (we hadden er geen 4 dus die heb ik maar geïmproviseerd) pionnen neergezet, zoals in het voorbeeld zegmaar. En dan de pionnen op de A-C lijn met ongeveer 10m afstand er tussen. (Volte 10m dus)
Ben begonnen in stap met wat slingeren elke keer een andere kant, of eens een kleine volte er omheen. Later ook in draf, wat nog erg moeilijk was, dus groot begonnen en steeds kleinere kortere wendingen om de pionnen. Ze is me lekker aan het uitproberen want die ene hoek was weer 'eng', dus vandaag maar even flink door gereden daar tot mevrouw dacht, ik steek m'n hielen in het zand want ik ga er niet langs. Dit gebeurde op een moment dat ik al erg mijn best deed haar door die hoek heen te krijgen, heb haar toen even 3 tikken achter elkaar gegeven en daarna was het klaar. Ze liep er langs alsof er niks aan de hand was. Pionnen zijn veel gebruikt. Ik was niet de enige in de bak vanavond en de gene waarmee ik reed ging wel heel makkelijk tussen de pionnen door met haar western hafje en korte wendingen! Het was dus een beetje om de beurt maar toen ze eenmaal om m'n been kwam ging ze echt heel fijn lopen! Heb wel 6x opnieuw moeten aan galopperen vanwege een bokkende Amira en ook dit aangepakt (op advies van de eigenaar) eerst met een kuitschop en meteen weer aanspringen wat weer een bok gaf dus een tikje terug naar draf en weer opnieuw. Eenmaal in galop ging ze ook echt galopperen.. Hard! Dus op de volte gezet en deze in galop kleiner en groter gemaakt. Echt aan het werk gezet dus. Om m'n binnenbeen, aan de buitenteugel, en toen ze eenmaal ging ontspannen nog een rondje rechtuit en toen rustig terug naar draf. Andere hand aanspringen was trouwens geen probleem. Ze heeft het elke keer als ik voor de eerste keer aan spring maar dit doet ze dus om uit te proberen. Haar eigenaresse heeft haar verzorgd voordat Amira van haar werd en daar had ze dit ook.
De pionnen wil ik er inhouden. Dit is ook wel heel handig als ze loopt te klieren en totaal niet met haar aandacht bij mij is. Dan kan ik haar even wat figuren laten lopen om de aandacht terug te krijgen! Dus heel erg bedankt voor deze tip! Erg prettig om te gebruiken! En dit was even mijn verslagje over mijn ervaring hiermee.

Wat ik wel heel graag wil weten is het volgende; Amira gooit in galop haar kont naar binnen. Hadden het er al over gehad dat ze scheef is, maar nu dus het volgende; ik kreeg toen de tip om haar voorhand voor de achterhand te plaatsen ipv andersom. Hou dan wel goed mijn binnenbeen eraan omdat ik wil voorkomen dat ze bijvoorbeeld helemaal van de hoefslag afwijkt. Even wat ik doe: binnenteugel wat van de hals, buitenteugel eraan, binnenbeen lang en eraan houden. Probeer eerst de stelling naar binnen wat te krijgen, maar het enige wat ze doet is de hoefslag af net zolang als dat ik haar weer terug stuur. Wat mis ik? Of is dit normaal..? Het zal met ook niets verbazen als ik er helemaal naast zit met wat ik doe en ik het heel anders zou moeten doen maar vraag het mij gewoon af. Weet natuurlijk dat het niet meteen goed gaat, maar waar zit dat beginnetje dat ik weet dat ik het goed doe? Of dat we de goede kant op gaan? Ik kan haar in galop nieteens stelling naar binnen vragen of ze gaat van de hoefslag. Enkel op de volte kan dit.. Dus wat doe ik niet goed? Of wat mis ik..?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:35

LU de pony is nog wel erg scheef. Ik zou iets meer druk op de buitenteugel nemen (goed je buitenteugel erbij houden, je buitenteugel stuurt), niet teveel op de binnenkant zitten (want je pony verplaatst zich onder je gewicht naar binnen; houd dus meer rekening met een logische gewichtshulp)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:39

Nee is heel logisch, de pony is scheef, en moet opgerekt worden, kwestie van tijd.
Fijn dat ze verder goed ging, klinkt als een fijne rit!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:09

inderdaad buitenteugel aanhouden :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:55

Anne_mieke88 schreef:
In zon hoek kan je niet meegeven met de paardenmond en zet je veel druk erop. Kan je ook meer kracht zetten. Wat absoluut die bedoeling niet is.
In 1 lijn naar de paardrnmond kan je meer ontspannen en kan het paard daar in nageven.

Meer kracht zetten als je je hand hoog doet???

Als een paard 'trekt' of sterk word of door onze hand heen loopt hebben wij ruiters de neiging om dan inderdaad onze hand omhoog te bewegen omdat we dan voor ons eigen gevoel meer druk erop kunnen uitoefenen en dan 'sterker' zijn. Dit deed ik ook heel erg.. en het is mij afgeleerd doordat er continu iemand bij was als ik aan het rijden ging en telkens als het gebeurde kreeg ik stevast te horen; "Hand laag!" en warempel, als je je handen laag houd komt het bij het paard veel meer door en ben je eigenlijk juist sterker (je hoeft ook minder druk erop te zetten om het bij het paard al door te laten komen). Het is alleen voor je eigen zo krom omdat het tegen je instinct in gaat...

Maar voorbeeldje met aansingelen bv, gaat dat makkelijker als je je handen iets lager hebt en je met je boven lichaam boven je armen zit of gaat het juist makkelijker wanneer je bij je hoofd met je handen zit of hoger? ;)

Maar je hand houding in zo'n 90 graden hoek hebben is inderdaad niet goed, je hebt dan een knik in de kabel waardoor de communicatie van de ene kant niet meer (goed) door komt bij de andere kant. Je blijft daardoor ook te snel te stug en krampachtig in je hand/arm, terwijl ontspanning daarin zo ongelofelijk belangrijk is! Ik ga zo even een boek opzoeken waar volgens mij nog een heel interessant stuk in staat over de ruiterhand, kom er nog op terug als ik het gevonden heb. :)

Ik vind deze foto (http://www.mijnalbum.be/Foto-PN7GRH7M.jpg) best al wel een fijn beeld geven overigens, je ziet ook direct hoe je paard reageert op jou (fijnere) handhouding! Zie je het zelf ook? Als je het vergelijkt met je andere foto's...?

Je paard zou meer van achter naar voren mogen, maar helemaal de focus van de voorkant afhalen zou ik imo niet doen. Ben bang als ik de foto's zo zie dat dit een paard is die al snel ladiela ik blijf lekker bovenin lopen denkt.. Ik zou me dan eerder gaan focussen op het goed over de rug rijden, lang en laag. Neusje eruit...

Anne_mieke88 en Snackie hebben daar hele mooie foto's als voorbeelden van, zoek maar eens terug in hun posts.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:13

_Marinke_ schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Voor m'n gevoel heb ik inderdaad meer kracht zoals jij het beschrijft klopt het ook ....
De communicatie is lastiger dat ook sowieso...

_Marinke_ schreef:
Je paard zou meer van achter naar voren mogen, maar helemaal de focus van de voorkant afhalen zou ik imo niet doen. Ben bang als ik de foto's zo zie dat dit een paard is die al snel ladiela ik blijf lekker bovenin lopen denkt.. Ik zou me dan eerder gaan focussen op het goed over de rug rijden, lang en laag. Neusje eruit...

Anne_mieke88 en Snackie hebben daar hele mooie foto's als voorbeelden van, zoek maar eens terug in hun posts.

<3 wauw bedankt... we doen ons best <3
om het even makkelijk te maken:
eerst deden we dit... lekker lang laag rug bollen achterbenen onder de massa proberen te zetten en voorwaarts... later pas oppakken :)

Afbeelding

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:29

_Marinke_ schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Als een paard 'trekt' of sterk word of door onze hand heen loopt hebben wij ruiters de neiging om dan inderdaad onze hand omhoog te bewegen omdat we dan voor ons eigen gevoel meer druk erop kunnen uitoefenen en dan 'sterker' zijn. Dit deed ik ook heel erg.. en het is mij afgeleerd doordat er continu iemand bij was als ik aan het rijden ging en telkens als het gebeurde kreeg ik stevast te horen; "Hand laag!" en warempel, als je je handen laag houd komt het bij het paard veel meer door en ben je eigenlijk juist sterker (je hoeft ook minder druk erop te zetten om het bij het paard al door te laten komen). Het is alleen voor je eigen zo krom omdat het tegen je instinct in gaat...

Maar voorbeeldje met aansingelen bv, gaat dat makkelijker als je je handen iets lager hebt en je met je boven lichaam boven je armen zit of gaat het juist makkelijker wanneer je bij je hoofd met je handen zit of hoger? ;)

Maar je hand houding in zo'n 90 graden hoek hebben is inderdaad niet goed, je hebt dan een knik in de kabel waardoor de communicatie van de ene kant niet meer (goed) door komt bij de andere kant. Je blijft daardoor ook te snel te stug en krampachtig in je hand/arm, terwijl ontspanning daarin zo ongelofelijk belangrijk is! Ik ga zo even een boek opzoeken waar volgens mij nog een heel interessant stuk in staat over de ruiterhand, kom er nog op terug als ik het gevonden heb. :)

Ik vind deze foto (http://www.mijnalbum.be/Foto-PN7GRH7M.jpg) best al wel een fijn beeld geven overigens, je ziet ook direct hoe je paard reageert op jou (fijnere) handhouding! Zie je het zelf ook? Als je het vergelijkt met je andere foto's...?

Oh neen, laag en diep is echt haar favoriete houding. Het is juist heel hard werken om haar wat hoger ingesteld te krijgen. ik denk dat ik daarom onbewust ook mijn handen hoger hou. Op andere paarden doe ik dit ook niet

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:37

Diep is dan ook niet de bedoeling maar dat kan jr opvangen door te schakelen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:38

Even korte reactie omdat LU omdat ik daar eerder al iets over had gezegd.

Schouder naar binnen plaatsen om je paard zo recht te maken is iets anders dan stelling vragen....Juist géén stelling vragen als ze toch al scheef is in die galop, daarmee maak het alleen maar aantrekkelijker om lekker scheef te gaan omdat de balans dan nog minder wordt. Klinkt gek, maar in de galop wil het bij sommige paarden zelfs prima helpen om juist iets stelling naar buiten te vragen als ze de achterhand naar binnen plaatsen. Op die manier rek je zonder te forceren namelijk ook die binnenkant wat op. Verder blijf ik altijd veel voltes rijden (met weinig stelling) zolang ze nog zo scheef zijn, niet te veel bevestigen in het scheve galopperen.

Verder zie ik best heel fijne plaatjes hierboven hoor. Wat mij bij de schimmel opvalt is dat de amazone lijkt te duwen met haar zit. Volgens mij druk je hem op deze manier zelf in je hand waardoor je teveel druk krijgt. Hand inderdaad lager maar vooral wat rechter en stiller in je zadel proberen te zitten, ik denk dat je je bekken momenteel wat overdreven naar voren kantelt. Niet 'werken' met je zit. Ik denk dat het niet alleen je hand is die je vastzet maar dat je hand een gevolg is van je lijf. Lekkerder zitten en dan lekkerder rijden!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:49

Saintelette, ik wil toch nog even op jouw "probleem" reageren. Hopelijk heb je hier nog wat aan.
Saintelette schreef:
Joolien schreef:
Ik heb de rest niet gelezen maar wil hier even op reageren. Wat me meteen opvalt is dat jouw zadel te klein is, je zit achterop de lepel waardoor je daar teveel druk krijgt, dat kan echt naar zijn voor je paard en kan staakgedrag veroorzaken. Sowieso ben ik wel benieuwd wat voor protest ze precies geeft :)

Thank god dat dat door mn stoelzit komt :') zou wat zijn dat ik zon dikke reet zou hebben dat ik niet in een 17.5 inch zadel zou passen...
Maar zoals ik dus al beschrijf houdt ze bijv bij de 3de x aanspringen in galop ermee op (en wat ze dan dus doet is stoppen)..

Ik heb eerlijk gezegd ook gedacht dat het zadel wat te klein is voor jou :(:)
Maar wat denk ik vooral goed is om te bedenken: als je houding niet stabiel is, geef je altijd meer hulpen dan nodig. Je geeft bijvoorbeeld iets langer been omdat je eerst weer een nieuw evenwicht moet zoeken in het "nieuwe tempo". Het kan zijn dat je paard dat niet snapt en daarom na een paar keer aanspringen in galop denkt "JEMIG, wanneer doe ik het wel goed?! Wil je soms dat ik bok?" Als jij door de bok uit evenwicht raakt, stop je op dat moment met been geven, waardoor je paard denkt "Hé, blijkbaar is bokken een goede reactie als Saintelette op zo'n manier been en zithulpen geeft. Dat doe ik de volgende keer weer". En alleen al het "JEMIG" denken van paard (bij wijze van spreke natuurlijk), frustratie, kan ook spanningen (verstijven) oproepen, waardoor een bok geven een logische reactie is.
Wat jij aangeeft dat je paard wat stijf is, is uiteraard een goede waardoor paard bok geeft met aangalopperen, maar dan zou ik het bij de eerste keer ook verwachten. Het kan ook zijn dat je paard wat meer begeleiding nodig heeft om normaal aan te galopperen, dan is een constante aanleuning en goede timing van hulpen belangrijk. Door jouw wisselende houdingen zou het kunnen zijn dat jij die begeleiding niet kan bieden, omdat jij op dat moment bezig bent evenwicht te zoeken (nieuwe houding zoeken). Je timing kan daardoor ook minder zijn..
Ik wil niet zeggen dat je houding dikke bagger is en dat je niet fatsoenlijk zit hoor!! Maar zulke kleine dingen kunnen wel voor miscommunicaties zorgen en misschien kan je proberen om eens op te letten of bijvoorbeeld je aanleuning wel constant is op zulke "protestmomenten". Probeer de overgang naar de galop eens uit elkaar te trekken en meer tijd voor de overgang te nemen. Probeer bijvoorbeeld eens de overgang naar galop te maken met paard wat langer en lager in de hals.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:13

Anne_mieke88 schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Voor m'n gevoel heb ik inderdaad meer kracht zoals jij het beschrijft klopt het ook ....
De communicatie is lastiger dat ook sowieso...

Hier wil ik nog even op inhaken:
Volgens mij is inderdaad vaak hoe lager de hand hoe sterker. Ik zeg ook altijd bij ruiters met de handen ongelijk dat de laagste hand vaak de strengste is.
Maar wat denk ik de hoge hand zo fout maakt, is dat die voortkomt uit een gevoel/verlangen van de ruiter om de paardenneus meer richting ruitersbuik/-schouders te krijgen (zie richting van de hand) om wat voor reden dan ook. De een doet het om de paardenneus "naar de paardenborst te trekken" zodat de hals maar rond blijft, de ander doet het om het hoofd van paard hoger te krijgen (alla (foutieve) oprichting). Dat laatste is dus Oonax' reden om de handen hoog te dragen. Dat en dat paards favoriete houding laag en DIEP is, zijn aanwijzingen dat paard te veel op voorhand duikt (zie je ook wel op foto's, vergelijk bijvoorbeeld eens ^ tussen voorbenen en ^ tussen achterbenen op http://www.mijnalbum.be/Foto-7LMSFJGQ.jpg). Ik zou dus proberen om de achterhand er meer bij te krijgen in plaats van paard hoger ingesteld krijgen. Maak overgangen en tijdens de overgangen proberen uit te schuiven en neusje naar voren (NIET diep, want dan kan paard vanuit de voorbenen de overgang maken zonder achterhand erbij en met weggedrukte rug). Vooral ook overgangen terug, ook naar het halthouden (en achterwaarts), zodat je oefent dat je paard niet voorwaarts gaat door het gewicht van de romp naar voren te duwen, maar dat paard voorwaarts moet vanuit de benen naar voren te plaatsen.

En wat betreft LU, ben ik het met 0000 eens dat je juist GEEN stelling moet vragen als je het schouder naar binnen wil zetten in de galop. Daarentegen zou ik geen echte buitenstelling vragen en is de hals recht er voor de max richting buitenstelling. Anders valt de kont alleen maar meer naar binnen en plaatst je paard zijn binnenachterbeen niet onder zijn buik maar ernaast en gaat dus niet fijn dragen. Een fijne oefening om je paard TUSSEN je teugels en been te krijgen in de galop is van als je bijvoorbeeld linksom gaat een rechte lijn rijden van F naar C en van H naar A. Bij het "afwenden" bij F en H moet je paard goed aan je buitenhulpen zijn om van de hoefslag af te komen, om bij C en A uit te komen, moet je paard juist goed aan de binnenhulpen zijn, zodat het niet de hoek afsnijdt. Uiteraard heb je bij het afwenden ook je binnenhulpen nodig en bij C en A ook je buitenhulpen, omdat je paard anders slaom-neigingen krijgt ipv een rechte lijn galopperen.
Laatst bijgewerkt door _iDj_ op 26-11-13 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:22

0000 en idj, bedankt! Dat is dus iets wat ik fout doe := vandaar ook mijn vraag. Wil het wel zo goed mogelijk doen, en niet fout doen en dan er vanuit gaan dat ik het goed op los. Veel voltes rijd ik in galop sowieso omdat ze idd lekker de hoeken af kan snijden omdat ze het moeilijk vind. Van F naar C en H naar A ga ik eens proberen! Bedankt! Verder heb ik idd heel fijn gereden gister, en de pionnen houden we er in! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:51

_Marinke_ schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Even over deze foto als voorbeeld, ik vind hier het paard op de voorhand en echt van het achterbeen af komen, dat zie je ook aan de plek waar het achterbeen op h et moment van de foto neergezet wordt. Geen tot weinig activiteit dus, en daar zou ik eerst mee aan de gang gaan. Je zegt dat ze lang laag wel prettig vind maar ik betwijfel dan of je de juiste activiteit vraagt of dat het een manier is dat ze nog meer van het achterbeen af kan komen.
Verder ben je zelf erg onrustig met je bovenlichaam, ga terug naar de basis, netjes boven je paard blijven zitten, in balans en met een rustige, verende hand die in een lijn is met de mond. Ga maar eens een paar keer goed naar de hand toe rijden, heb geduld, ga niet tegenwerken met je hand want je pard zal op deze manier weer op nieuw balans moeten zoeken. Geef het de tijd, je mag je hand sluiten, been doordrukken maar niet terugwerken. Blijf geduldig, vooral geduldig...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:32

Ik lees altijd graag mee op de achtergrond. Commentaar op een foto geven vind ik altijd heel lastig, dus ik houd het altijd bij meelezen en ik haal daar soms wel bruikbare dingen uit.
Ik kan momenteel geen goede fotos laten maken omdat ik steeds alleen train. Dat is ook de reden dat ik nu eens wilde posten. Wie weet haal ik er wat uit dat ik zelf over het hoofd zie.
Vandaag heb ik mijn telefoon op de bakrand gezet om te filmen en daar heb ik wat stills uit gehaald (jaja kwaliteit is beroerd (ja echt beroerd)). Ik ben wel benieuwd wat bokt er van vind.

Wat info:
Empaie.r
Dayan.o x Hollan.d
Ruin
4,5 jaar
L1 op wedstrijd, maar even pauze ingelast.

Galop,draf en stap. (linksom had ik alleen een foto van het losstappen, geen idee waarom :+ )
Afbeelding

En een middendraf, die niet perfect is, maar wel met veel afdruk: (ja nog slechtere kwaliteit ;) )
Afbeelding

Brand maar los :D

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:17

_iDj_ schreef:
Hier wil ik nog even op inhaken:
Volgens mij is inderdaad vaak hoe lager de hand hoe sterker. Ik zeg ook altijd bij ruiters met de handen ongelijk dat de laagste hand vaak de strengste is.
Maar wat denk ik de hoge hand zo fout maakt, is dat die voortkomt uit een gevoel/verlangen van de ruiter om de paardenneus meer richting ruitersbuik/-schouders te krijgen (zie richting van de hand) om wat voor reden dan ook. De een doet het om de paardenneus "naar de paardenborst te trekken" zodat de hals maar rond blijft, de ander doet het om het hoofd van paard hoger te krijgen (alla (foutieve) oprichting). Dat laatste is dus Oonax' reden om de handen hoog te dragen. Dat en dat paards favoriete houding laag en DIEP is, zijn aanwijzingen dat paard te veel op voorhand duikt (zie je ook wel op foto's, vergelijk bijvoorbeeld eens ^ tussen voorbenen en ^ tussen achterbenen op http://www.mijnalbum.be/Foto-7LMSFJGQ.jpg). Ik zou dus proberen om de achterhand er meer bij te krijgen in plaats van paard hoger ingesteld krijgen. Maak overgangen en tijdens de overgangen proberen uit te schuiven en neusje naar voren (NIET diep, want dan kan paard vanuit de voorbenen de overgang maken zonder achterhand erbij en met weggedrukte rug). Vooral ook overgangen terug, ook naar het halthouden (en achterwaarts), zodat je oefent dat je paard niet voorwaarts gaat door het gewicht van de romp naar voren te duwen, maar dat paard voorwaarts moet vanuit de benen naar voren te plaatsen.

Joolien schreef:
Even over deze foto als voorbeeld, ik vind hier het paard op de voorhand en echt van het achterbeen af komen, dat zie je ook aan de plek waar het achterbeen op h et moment van de foto neergezet wordt. Geen tot weinig activiteit dus, en daar zou ik eerst mee aan de gang gaan. Je zegt dat ze lang laag wel prettig vind maar ik betwijfel dan of je de juiste activiteit vraagt of dat het een manier is dat ze nog meer van het achterbeen af kan komen.
Verder ben je zelf erg onrustig met je bovenlichaam, ga terug naar de basis, netjes boven je paard blijven zitten, in balans en met een rustige, verende hand die in een lijn is met de mond. Ga maar eens een paar keer goed naar de hand toe rijden, heb geduld, ga niet tegenwerken met je hand want je pard zal op deze manier weer op nieuw balans moeten zoeken. Geef het de tijd, je mag je hand sluiten, been doordrukken maar niet terugwerken. Blijf geduldig, vooral geduldig...

Juist, allebei! Hier zijn we inderdaad hard mee bezig, veel overgangen en schijnovergangen. Ik ga nog eens wat meer letten op het uitschuiven en het activeren van de achterhand.
Dan heb ik echter vlug het gevoel dat ze over haar tempo gaat lopen, en daar ga ik dan weer te veel/lang opvangen op mijn hand, waardoor zij de kans krijgt om daar te gaan op hangen. Daarom zijn we in de les aan het oefenen om mijn 'halve ophouding' juist te geven, meer op zit en benen en minder op mijn hand.
Ik besef dat het nodig is dat die achterbenen verder onder het lichaam gaan komen voor ze kan gaan 'dragen'. Nu is het wel zo dat wanneer ze wat trager in tempo loopt ze vooraan precies veel 'lichter' wordt. En dan is het verleidelijk om haar zo te laten lopen..

Zucht, paardrijden is moeilijk :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 23:30

_Marinke_ schreef:

Even vanuit de meeleesmodus (deze week is namelijk springmodus aan)
Maar thanks Marinke! ook ik vat het op als een compliment!
<3

Nu loop ik met springen tegen iets van de dressuur op,
Altijd wil ik dat hij zijn hals laat vallen en netjes naar de teugel is.
Met springen mag hij zijn neus naar voren doen, en dat is lastig, want ookal doe ik mijn hand naar voor, blijft hij met zijn hoofd in de 'adt' houding lopen, best lastig om hem duidelijk te maken dat hij zijn neus naar voor mag doen, behalve bij het losrijden en tussendoor, maar zodra ik sprong afrij blijft hij nog bij me met zijn neus(zie ik op de film) kwestie van nog meer naar mijn hand rijden en leren te volgen. lastigg!