Edit:
Ik zal wat meer zonder beugels gaan rijden (hoewel ik dat dus eigenlijk weer niet mag van de dokter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anne_mieke88 schreef:In zon hoek kan je niet meegeven met de paardenmond en zet je veel druk erop. Kan je ook meer kracht zetten. Wat absoluut die bedoeling niet is.
In 1 lijn naar de paardrnmond kan je meer ontspannen en kan het paard daar in nageven.
_Marinke_ schreef:Anne_mieke88 schreef:In zon hoek kan je niet meegeven met de paardenmond en zet je veel druk erop. Kan je ook meer kracht zetten. Wat absoluut die bedoeling niet is.
In 1 lijn naar de paardrnmond kan je meer ontspannen en kan het paard daar in nageven.
Meer kracht zetten als je je hand hoog doet???
_Marinke_ schreef:Je paard zou meer van achter naar voren mogen, maar helemaal de focus van de voorkant afhalen zou ik imo niet doen. Ben bang als ik de foto's zo zie dat dit een paard is die al snel ladiela ik blijf lekker bovenin lopen denkt.. Ik zou me dan eerder gaan focussen op het goed over de rug rijden, lang en laag. Neusje eruit...
Anne_mieke88 en Snackie hebben daar hele mooie foto's als voorbeelden van, zoek maar eens terug in hun posts.
_Marinke_ schreef:Anne_mieke88 schreef:In zon hoek kan je niet meegeven met de paardenmond en zet je veel druk erop. Kan je ook meer kracht zetten. Wat absoluut die bedoeling niet is.
Als een paard 'trekt' of sterk word of door onze hand heen loopt hebben wij ruiters de neiging om dan inderdaad onze hand omhoog te bewegen omdat we dan voor ons eigen gevoel meer druk erop kunnen uitoefenen en dan 'sterker' zijn. Dit deed ik ook heel erg.. en het is mij afgeleerd doordat er continu iemand bij was als ik aan het rijden ging en telkens als het gebeurde kreeg ik stevast te horen; "Hand laag!" en warempel, als je je handen laag houd komt het bij het paard veel meer door en ben je eigenlijk juist sterker (je hoeft ook minder druk erop te zetten om het bij het paard al door te laten komen). Het is alleen voor je eigen zo krom omdat het tegen je instinct in gaat...
Maar voorbeeldje met aansingelen bv, gaat dat makkelijker als je je handen iets lager hebt en je met je boven lichaam boven je armen zit of gaat het juist makkelijker wanneer je bij je hoofd met je handen zit of hoger?
Maar je hand houding in zo'n 90 graden hoek hebben is inderdaad niet goed, je hebt dan een knik in de kabel waardoor de communicatie van de ene kant niet meer (goed) door komt bij de andere kant. Je blijft daardoor ook te snel te stug en krampachtig in je hand/arm, terwijl ontspanning daarin zo ongelofelijk belangrijk is! Ik ga zo even een boek opzoeken waar volgens mij nog een heel interessant stuk in staat over de ruiterhand, kom er nog op terug als ik het gevonden heb.
Ik vind deze foto (http://www.mijnalbum.be/Foto-PN7GRH7M.jpg) best al wel een fijn beeld geven overigens, je ziet ook direct hoe je paard reageert op jou (fijnere) handhouding! Zie je het zelf ook? Als je het vergelijkt met je andere foto's...?
Je paard zou meer van achter naar voren mogen, maar helemaal de focus van de voorkant afhalen zou ik imo niet doen. Ben bang als ik de foto's zo zie dat dit een paard is die al snel ladiela ik blijf lekker bovenin lopen denkt.. Ik zou me dan eerder gaan focussen op het goed over de rug rijden, lang en laag. Neusje eruit...
Anne_mieke88 en Snackie hebben daar hele mooie foto's als voorbeelden van, zoek maar eens terug in hun posts.
Saintelette schreef:Joolien schreef:Ik heb de rest niet gelezen maar wil hier even op reageren. Wat me meteen opvalt is dat jouw zadel te klein is, je zit achterop de lepel waardoor je daar teveel druk krijgt, dat kan echt naar zijn voor je paard en kan staakgedrag veroorzaken. Sowieso ben ik wel benieuwd wat voor protest ze precies geeft
Thank god dat dat door mn stoelzit komtzou wat zijn dat ik zon dikke reet zou hebben dat ik niet in een 17.5 inch zadel zou passen...
Maar zoals ik dus al beschrijf houdt ze bijv bij de 3de x aanspringen in galop ermee op (en wat ze dan dus doet is stoppen)..
Anne_mieke88 schreef:Anne_mieke88 schreef:In zon hoek kan je niet meegeven met de paardenmond en zet je veel druk erop. Kan je ook meer kracht zetten. Wat absoluut die bedoeling niet is.
Voor m'n gevoel heb ik inderdaad meer kracht zoals jij het beschrijft klopt het ook ....
De communicatie is lastiger dat ook sowieso...
Als een paard 'trekt' of sterk word of door onze hand heen loopt hebben wij ruiters de neiging om dan inderdaad onze hand omhoog te bewegen omdat we dan voor ons eigen gevoel meer druk erop kunnen uitoefenen en dan 'sterker' zijn. Dit deed ik ook heel erg.. en het is mij afgeleerd doordat er continu iemand bij was als ik aan het rijden ging en telkens als het gebeurde kreeg ik stevast te horen; "Hand laag!" en warempel, als je je handen laag houd komt het bij het paard veel meer door en ben je eigenlijk juist sterker (je hoeft ook minder druk erop te zetten om het bij het paard al door te laten komen). Het is alleen voor je eigen zo krom omdat het tegen je instinct in gaat...
Maar voorbeeldje met aansingelen bv, gaat dat makkelijker als je je handen iets lager hebt en je met je boven lichaam boven je armen zit of gaat het juist makkelijker wanneer je bij je hoofd met je handen zit of hoger?
Maar je hand houding in zo'n 90 graden hoek hebben is inderdaad niet goed, je hebt dan een knik in de kabel waardoor de communicatie van de ene kant niet meer (goed) door komt bij de andere kant. Je blijft daardoor ook te snel te stug en krampachtig in je hand/arm, terwijl ontspanning daarin zo ongelofelijk belangrijk is! Ik ga zo even een boek opzoeken waar volgens mij nog een heel interessant stuk in staat over de ruiterhand, kom er nog op terug als ik het gevonden heb.
Ik vind deze foto (http://www.mijnalbum.be/Foto-PN7GRH7M.jpg) best al wel een fijn beeld geven overigens, je ziet ook direct hoe je paard reageert op jou (fijnere) handhouding! Zie je het zelf ook? Als je het vergelijkt met je andere foto's...?
Je paard zou meer van achter naar voren mogen, maar helemaal de focus van de voorkant afhalen zou ik imo niet doen. Ben bang als ik de foto's zo zie dat dit een paard is die al snel ladiela ik blijf lekker bovenin lopen denkt.. Ik zou me dan eerder gaan focussen op het goed over de rug rijden, lang en laag. Neusje eruit...
_iDj_ schreef:Hier wil ik nog even op inhaken:
Volgens mij is inderdaad vaak hoe lager de hand hoe sterker. Ik zeg ook altijd bij ruiters met de handen ongelijk dat de laagste hand vaak de strengste is.
Maar wat denk ik de hoge hand zo fout maakt, is dat die voortkomt uit een gevoel/verlangen van de ruiter om de paardenneus meer richting ruitersbuik/-schouders te krijgen (zie richting van de hand) om wat voor reden dan ook. De een doet het om de paardenneus "naar de paardenborst te trekken" zodat de hals maar rond blijft, de ander doet het om het hoofd van paard hoger te krijgen (alla (foutieve) oprichting). Dat laatste is dus Oonax' reden om de handen hoog te dragen. Dat en dat paards favoriete houding laag en DIEP is, zijn aanwijzingen dat paard te veel op voorhand duikt (zie je ook wel op foto's, vergelijk bijvoorbeeld eens ^ tussen voorbenen en ^ tussen achterbenen op http://www.mijnalbum.be/Foto-7LMSFJGQ.jpg). Ik zou dus proberen om de achterhand er meer bij te krijgen in plaats van paard hoger ingesteld krijgen. Maak overgangen en tijdens de overgangen proberen uit te schuiven en neusje naar voren (NIET diep, want dan kan paard vanuit de voorbenen de overgang maken zonder achterhand erbij en met weggedrukte rug). Vooral ook overgangen terug, ook naar het halthouden (en achterwaarts), zodat je oefent dat je paard niet voorwaarts gaat door het gewicht van de romp naar voren te duwen, maar dat paard voorwaarts moet vanuit de benen naar voren te plaatsen.
Joolien schreef:Even over deze foto als voorbeeld, ik vind hier het paard op de voorhand en echt van het achterbeen af komen, dat zie je ook aan de plek waar het achterbeen op h et moment van de foto neergezet wordt. Geen tot weinig activiteit dus, en daar zou ik eerst mee aan de gang gaan. Je zegt dat ze lang laag wel prettig vind maar ik betwijfel dan of je de juiste activiteit vraagt of dat het een manier is dat ze nog meer van het achterbeen af kan komen.
Verder ben je zelf erg onrustig met je bovenlichaam, ga terug naar de basis, netjes boven je paard blijven zitten, in balans en met een rustige, verende hand die in een lijn is met de mond. Ga maar eens een paar keer goed naar de hand toe rijden, heb geduld, ga niet tegenwerken met je hand want je pard zal op deze manier weer op nieuw balans moeten zoeken. Geef het de tijd, je mag je hand sluiten, been doordrukken maar niet terugwerken. Blijf geduldig, vooral geduldig...
_Marinke_ schreef:Anne_mieke88 en Snackie hebben daar hele mooie foto's als voorbeelden van, zoek maar eens terug in hun posts.