Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:26

mannen wegen al snel meer dan 72 kg hoor, ik weet niet welke bonenstaken jij kent maar in mijn omgeving wegen zelfs de slanke mannen meer als dat

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:27

Yamcha schreef:
De gemiddelde man wel. De gemiddelde Nederlandse man is gewoon te zwaar. Niet het probleem van het paard, lijkt me.......

Maar 12% van 700 kilo is 84kilo.
Dan gaat de kleding+ schoeisel + tuig nog vanaf... dan zit je op 75 kilo.

En 75 kilo is voor de meeste mannen niet een gezond gewicht.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:29

Waarom is een gemiddelde man te zwaar ?

Mijn vriend zal nooit op me paard gaan zitten niet omdat hij te zwaar is.
Maar om dat hij erg lang is en het er niet uit ziet
als hij op me paardje gaat zitten

En mijn vriend is voor zijn 2 meter en met 79kg
echt niet zwaar

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:34

vriendlief werkt in de bouw en heeft dus de nodige bespiering aan armen en schouders en dit zonder extra te trainen... daardoor weegt hij al snel zo'n 80 kg terwijl hij echt niet dik is hoor :s

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:35

En zijn gewicht vin ik idd ook niet echt gezond hoor
Is echt een graten pak huis maar ja aan komen doet hij niet

Maar hij zou dus alleen op op een koudbloed mogen rijden
net als ik
terwel ik op een arabiertje rij die echt geen
probleem met mij heeft
is wel een stevige arabier
En niet zo'n rank paardje

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:36

Nee idd hier het zelfde
Mijn vriendlief werkt ook in de bouw

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:37

nathe schreef:
mannen wegen al snel meer dan 72 kg hoor, ik weet niet welke bonenstaken jij kent maar in mijn omgeving wegen zelfs de slanke mannen meer als dat

Aha, dus mijn man mag wel rijden! Die weegt 65 kilo... *\o/* (bij 1.71) Een heel gezond gewicht dus... Klein maar fijn... Groot maar ...:')

Zonder gekheid. Ik heb zelf gelijnd om wille van mijn paard. Daar ben ik best trots op. Ik woog toen nog net geen 80 kilo. Inmiddels 70. Je hebt te dik, maar je hebt ook te zwaar voor je paard. Dat vind ik 2 verschillen. Persoonlijk zie ik liever iemand met maat 42 rijden, dan iemand met maat 50. Daar kom ook ik eerlijk voor uit dat ik een slanker iemand mooier vind, dan een stevig iemand.

Maar wat ik ook eens besproken heb: Je kan als je licht bent net zo hinderlijk zijn voor je paard als wanneer je te zwaar bent. Dat is volledig afhankelijk van je houding en zit. Iemand die heel zwaar is, kan zichzelf ook heel licht maken op het paard met zijn houding en andersom.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 30-08-11 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:40

ale dan is die van jou bij de gelukkigen :D

achja, de magere mensen hebben in een topic zoals dit altijd wel makkelijk praten...
Ik ben ook voor een limiet van 90kg maar 72 vind ik toch wat belachelijk hoor

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:42

Dan is je man zeker ook niet zo lang
Anders vin ik het niet echt gezond klinken

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:43

Nathe: absoluut waar. Ik vind 90 kilo nog te overzien voor een paard. Hij hoeft het meestal maar hooguit een uur per dag te dragen hè? En Totilas leek er ook niet onder te lijden. Volgens mij weegt Edward ook meer dan 72 kilo.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:44

lido_4_ever schreef:
Dan is je man zeker ook niet zo lang
Anders vin ik het niet echt gezond klinken

1.71 m. Voor hem een heel gezond gewicht. Bij meer voelt hij zich niet prettig.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:44

Dat is idd een mooi gewicht bij die lengte

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:45

:) Bonjour!
Als ik het goed lees:
Citaat:
Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden wanneer je wat zwaarder bent. Het is zo, dat een paard slechts een maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!! Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt. Hier onder een tabel met een globaal overzicht.

Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:
Shetlander 100cm 175kg 35kg 20%
IJslander 140cm 400kg 80kg 20%
Haflinger/Fjord 145cm 500kg 80kg 16%
Warmbloed 170cm 600kg 72kg 12%
Koudbloed 160cm 800kg 96kg 12%

,... zijn dit percentages die gehanteerd worden bij boomloze zadels.
is dit lijstje werkelijk ongeacht het zadel dat je gebruikt? :o?

Ik vind ook een werkelijk verschil hoe kundig een ruiter weet om te gaan met zijn balans.
Een langer persoon verdeelt zijn massa ook anders over het lichaam van een paard.
Laatst bijgewerkt door bedouin op 30-08-11 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:46

ik ben momenteel 80 kg met maatje 44 en van truitjes maar een maatje M/L, ben gewoon zwaar gebouwd en ja ik ben bezig met afvallen... maar dat ik nu echt te dik ben voor paard te rijden... das echt belachelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:49

De gemiddelde Néderlandse man is 1.80, langer nog geloof ik. Dan zit je al rap op 70 kg, tel er zadel en kleding bij op, en je komt zo op 80 kg.

De gemiddelde man in de wereld is een stuk kleiner, en weegt gemiddeld 60 kg. Dus die mag best rijden.

Hoe dan ook is het nog altijd het probleem van die man, en niet van het paard.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:50

bedouin schreef:
:) Bonjour!
Als ik het goed lees:
Citaat:
Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden wanneer je wat zwaarder bent. Het is zo, dat een paard slechts een maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!! Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt. Hier onder een tabel met een globaal overzicht.

Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:
Shetlander 100cm 175kg 35kg 20%
IJslander 140cm 400kg 80kg 20%
Haflinger/Fjord 145cm 500kg 80kg 16%
Warmbloed 170cm 600kg 72kg 12%
Koudbloed 160cm 800kg 96kg 12%

,... zijn dit percentages die gehanteerd worden bij boomloze zadels.
is dit lijstje werkelijk ongeacht het zadel dat je gebruikt? :o?

Ik vind ook een werkelijk verschil hoe kundig een ruiter weet om te gaan met zijn balans.
Een langer persoon verdeelt zijn massa ook anders over het lichaam van een paard.

Dat lijstje had ik een jaar eerder moeten hebben, dan had ik er mee om de oren van mijn clubgenoten kunnen slaan!
Nog even en we moeten ons paard eerst wegen bij de zadelmaker... hihi.
Hoe zit dat dan bij een paard dat te dik is? Die wegen toch meer. _O-

Nathe: Ik vind dat dat voor elke ruiter zelf een afweging moet zijn. Daar moet je als buitenstaander verre van houden. Het staat mij echter wel vrij om het één mooier te vinden dan het andere? Ja toch? Sommige mannen vinden een vrouw met maat 42 te mager. Staat ze ook vrij. :j Ik noem dat 'gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken'. Ik ging er met dat gewicht overigens ook gewoon op zitten. Het was de enige manier om een beetje af te vallen. 8-)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:51

idefix4 schreef:
Aha, dus mijn man mag wel rijden! Die weegt 65 kilo... *\o/* (bij 1.71) Een heel gezond gewicht dus... Klein maar fijn... Groot maar ...:')

Doe tie goed, je man weegt in verhouding nog minder dan ik met mijn 1.77 cm en 65kg.

Citaat:
Maar wat ik ook eens besproken heb: Je kan als je licht bent net zo hinderlijk zijn voor je paard als wanneer je te zwaar bent. Dat is volledig afhankelijk van je houding en zit. Iemand die heel zwaar is, kan zichzelf ook heel licht maken op het paard met zijn houding en andersom.

Dat ben ik met je eens! :j

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:51

Ik weer ook 80 kg en heb ook maat 42 /44
Ik ben ook niet echt te zwaar voor mijn lengte
Zou wel wat af mogen maar ik mag nu NIET afvallen
Door een ongeplande zwangerschap

Dus daarna ga ik wel weer wat afvallen
Maar als ik te veel afval is het ook niet goed want dan wordt ik
met regelmaat ziek en dat is ook niet de bedoeling

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:52

en ik denk dat jij er zo gemakkelijk over gaat omdat het jou probleem niet is...

wie weet zitten die magere stekjes wel te heen en weer te bonken in het zadel en zijn daardoor een grotere last voor de rug van het paard... laten we alle beginners dan maar niet meer leren paardrijden he ;)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:52

ik pas met mijn 84kg makkelijk in maatje 42
heb wel een stevig onderstel,vooral de bovenbenen :j
maar mijn paard kan mij incl zadel makkelijk hebben hoor.
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... C08673.jpg

en ik wil ook wel wat minder wegen,maar dat heeft zijn tijd nodig,ben helaas stress eter :Y) :j
en heb de afgelopen jaren mijn portie stress wel gehad
heb ook op mijn zwaarst 97kg gewogen, en mensen om me heen geloofde me niet vonden me er veel lichter uitzien
en ook toen had ik maatje 42 :j ik draag dezelfde broeken nog.[ zaten wel iets strakker :+ ]

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:53

Ik heb totaal niets tegen dikke mensen..
Ben het er wel mee eens dat er wel naar het belang voor het paard gekeken moet worden of het eerlijk is om met overgewicht op een paard te stappen.
Het dier moet het wel op zijn rug mee nemen..
En daarbij op de grond zijn zat leuke dingen te doen met deze leuke dieren..

Alleen het tabelletje hier boven vind ik wel wat kort door de bocht dat zou betekenen dat gemiddelde nederlander niet meer op een paard kan stappen..

Een warmbloed van 170m mag 72 KG dragen.. hmmzz
dus mijn paard van 160 ong 65 kg en mijn pony van 152 ong 57

Dan mag ik met mijn 168 en 53 kg er nog net op klimmen en ik ben echt mager..
Nee dat zou niet gezond zijn als alle NL er zo bij zouden zitten en dit tabel aanhouden

Maar vind wel dat als je kampt met overgewicht dat je wel realistische naar het paard moet kijken ( snap hoe lastig het is ik kamp met ondergewicht ook iets waar ik niets aan kan doen en weet dus hoe moeilijk het is om naar gewicht te streven al is het voor mij contra )

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:53

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar het percentage van de Nederlandse mannen die daadwerkelijk op het paard gaan zitten... Hoeveel mannen zijn dat er dan?

Ik blijf er verder bij, dat je als ruiter best mag nadenken over het welzijn van je paard en je eigen gewicht. Wat je daarmee verder doet is de verantwoordelijkheid van de ruiter. Ik weet wel, dat ik toen ik een keer op trektocht mee wilde mijn gewicht moest melden. Mensen boven de 80 kilo werden simpelweg afgewezen.

Onze Des is hulppaard van Sinterklaas. Ik weet zeker dat hij kreunde toen de man op hem stapte! Die was 100 kilo. Paardje is 1.54. Een echte andalusiër. De goedheiligman heeft er 100 meter op gestapt. Dus ik voel me toch geen dierenbeul, maar ik zou mijn paardje niet uitlenen aan iemand die er fanatiek een uur wil rijden. Dat zou ik hem besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:59

nathe schreef:
en ik denk dat jij er zo gemakkelijk over gaat omdat het jou probleem niet is...

wie weet zitten die magere stekjes wel te heen en weer te bonken in het zadel en zijn daardoor een grotere last voor de rug van het paard... laten we alle beginners dan maar niet meer leren paardrijden he ;)

Die magere stekjes zijn off-topic :) het gaat hier gewoon om te zwaar voor je paard.

Ik heb een paard waar ik goed op pas, maar voel me niet lekker op een E-pony bijvoorbeeld, ook al zegt iedereen dat het zat kan. Mijn merrie kan mij goed hebben, en ik kan 10 kg aankomen en dan ben ik nog niet te zwaar voor haar. Ik vind dat een prettig idee.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:01

idefix4 schreef:
Ik blijf er verder bij, dat je als ruiter best mag nadenken over het welzijn van je paard en je eigen gewicht. Wat je daarmee verder doet is de verantwoordelijkheid van de ruiter. Ik weet wel, dat ik toen ik een keer op trektocht mee wilde mijn gewicht moest melden. Mensen boven de 80 kilo werden simpelweg afgewezen.

:j Doen wij ook. Daarom kom ik maar weer eens even meelezen hier om te zien hoe bokt erover denkt vandaag de dag. Wij hanteren 90kg maximaal, hoewel wij best bereid zijn een sterker paard te zoeken voor de enthousiaste zware maar juist daarom de ervaren ruiter, die dus goed weet de balans te hanteren.
Volgens dit bovenstaande lijstje kan ikzelf eigenlijk niet eens onze ranke slanke arabier rijden. Ik zal de weegschaal bij de apotheek eens moeten raadplegen en alle koekjes weer moeten laten staan. :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:02

Het lijstje gaat over elk zadel - niet alleen boomloos.