Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:De gemiddelde man wel. De gemiddelde Nederlandse man is gewoon te zwaar. Niet het probleem van het paard, lijkt me.......
nathe schreef:mannen wegen al snel meer dan 72 kg hoor, ik weet niet welke bonenstaken jij kent maar in mijn omgeving wegen zelfs de slanke mannen meer als dat
(bij 1.71) Een heel gezond gewicht dus... Klein maar fijn... Groot maar ...

Bonjour! Citaat:Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden wanneer je wat zwaarder bent. Het is zo, dat een paard slechts een maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!! Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt. Hier onder een tabel met een globaal overzicht.
Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:
Shetlander 100cm 175kg 35kg 20%
IJslander 140cm 400kg 80kg 20%
Haflinger/Fjord 145cm 500kg 80kg 16%
Warmbloed 170cm 600kg 72kg 12%
Koudbloed 160cm 800kg 96kg 12%

bedouin schreef:Bonjour!
Als ik het goed lees:Citaat:Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden wanneer je wat zwaarder bent. Het is zo, dat een paard slechts een maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!! Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt. Hier onder een tabel met een globaal overzicht.
Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:
Shetlander 100cm 175kg 35kg 20%
IJslander 140cm 400kg 80kg 20%
Haflinger/Fjord 145cm 500kg 80kg 16%
Warmbloed 170cm 600kg 72kg 12%
Koudbloed 160cm 800kg 96kg 12%
,... zijn dit percentages die gehanteerd worden bij boomloze zadels.
is dit lijstje werkelijk ongeacht het zadel dat je gebruikt?
Ik vind ook een werkelijk verschil hoe kundig een ruiter weet om te gaan met zijn balans.
Een langer persoon verdeelt zijn massa ook anders over het lichaam van een paard.

Ik noem dat 'gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken'. Ik ging er met dat gewicht overigens ook gewoon op zitten. Het was de enige manier om een beetje af te vallen.
idefix4 schreef:Aha, dus mijn man mag wel rijden! Die weegt 65 kilo...(bij 1.71) Een heel gezond gewicht dus... Klein maar fijn... Groot maar ...
Citaat:Maar wat ik ook eens besproken heb: Je kan als je licht bent net zo hinderlijk zijn voor je paard als wanneer je te zwaar bent. Dat is volledig afhankelijk van je houding en zit. Iemand die heel zwaar is, kan zichzelf ook heel licht maken op het paard met zijn houding en andersom.
ik draag dezelfde broeken nog.[ zaten wel iets strakker
] 
nathe schreef:en ik denk dat jij er zo gemakkelijk over gaat omdat het jou probleem niet is...
wie weet zitten die magere stekjes wel te heen en weer te bonken in het zadel en zijn daardoor een grotere last voor de rug van het paard... laten we alle beginners dan maar niet meer leren paardrijden he
het gaat hier gewoon om te zwaar voor je paard.idefix4 schreef:Ik blijf er verder bij, dat je als ruiter best mag nadenken over het welzijn van je paard en je eigen gewicht. Wat je daarmee verder doet is de verantwoordelijkheid van de ruiter. Ik weet wel, dat ik toen ik een keer op trektocht mee wilde mijn gewicht moest melden. Mensen boven de 80 kilo werden simpelweg afgewezen.
Doen wij ook. Daarom kom ik maar weer eens even meelezen hier om te zien hoe bokt erover denkt vandaag de dag. Wij hanteren 90kg maximaal, hoewel wij best bereid zijn een sterker paard te zoeken voor de enthousiaste zware maar juist daarom de ervaren ruiter, die dus goed weet de balans te hanteren.