Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:40

We worden allemaal aan het lezen en leren gezet! Ik ga het dus ook bestellen :9 . Vroeger altijd veel gelezen over paardrijden maar ik merk dat dit door de zorg voor kinderen ouders enz. er een beetje bij ingeschoten is de laatste jaren. Tijd om ook weer theoretische verdieping op te pakken.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:11

Helaas heb ik het te druk met mn studie om veel bij te gaan lezen qua paardrijden :( Ach, zoals het nu lijkt ga ik bij Moll lessen, dus dan krijg ik vast groot deel van de kennis alsnog mee :P

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:13

ach ik kon de verleiding niet weerstaan en heb toch ook maar een bestelling gedaan (sorry, ben ondertussen de Enkhuizer Almanak aan het lezen - weerspreuken :D )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:16

Airborn schreef:
Helaas heb ik het te druk met mn studie om veel bij te gaan lezen qua paardrijden :( Ach, zoals het nu lijkt ga ik bij Moll lessen, dus dan krijg ik vast groot deel van de kennis alsnog mee :P

Tja Airborn, je hebt altijd baas boven baas. :9

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:37

Ik heb het boek ook besteld :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 20:37

Hmm heb er vandaag al 3 gekocht maar laat ik deze er dan ook maar bij doen :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:40

Ben tot op heden uiterst tevreden over mijn instr.
Dus blijf lekker bij hem lessen. Never change a winning team (niet dat we wat winnen, maar bwv spreken :D .)
Maar hoop hier meer theorie te horen, af te kunnen wegen en in de les mee te nemen.

Ga die ene link eerst wel eens doorlezen, toch chronisch tijdgebrek hier.
En rij al te weinig, ga ik nou tot boekenwurm verworden, rij ik nog minder.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:43

Hehe, tja, ik was opzoek naar nieuwe instructie, ben al tijdje zoekende naar een methode die me echt aanspreekt. Goede instructie is zo moeilijk te vinden... Maar de proefles vandaag ging super voor mn gevoel, dus... :D Nieuwe stap in het leerprocess dat paardrijden heet :P
Anyways, terug naar de discussie, waar hadden we het ookalwer over voor we via boeken bij les terecht kwamen? lol.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:54

wat is er mis met baucher?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:36

Professor schreef:
murphy102 schreef:
Professor, kent u uit die tijd toevallig de heer Anthony Paalman??

In voorbij gaan, hij heeft een prachtig boek geschreven heel begrijpelijk en zeer goed, Springreiten ik heb het in het Duits geweldige vakman die over heel de wereld zijn weten verder gegeven heeft.

Dat idee heb ik ook over hem. Dank u voor de bevestiging. Hij zat op de Koninklijke Nederlandse Cavalerie School. Ik heb de Engelstalige versie "Training Showjumpers", een bestseller in 10 landen en in Nederland kent men Paalman en zijn boek niet of nauwelijks...! Dit boek is zeker een aanrader voor elke ruiter in elke discipline.
Dit boek is verkrijgbaar bij Mediabookservice.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:42

murphy102 schreef:
Dat idee heb ik ook over hem. Dank u voor de bevestiging. Hij zat op de Koninklijke Nederlandse Cavalerie School. Ik heb de Engelstalige versie "Training Showjumpers", een bestseller in 10 landen en in Nederland kent men Paalman en zijn boek niet of nauwelijks...! Dit boek is zeker een aanrader voor elke ruiter in elke discipline.
Dit boek is verkrijgbaar bij Mediabookservice.

Hij was klasse, en begrijpbaar, hij heeft veel paarden gecorrigeerd voor topruiters en paarden zover gebracht dat Gerd Wiltfang ervan profiteerde.
De Ierse Equipe getraind en vele kampioenen gemaakt, maar dat is altijd zo de Profeet word in eigen land niet erkend.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:07

Moll schreef:
wat is er mis met baucher?

Baucher vergat de Schwung en de natuurlijkheid van de bewegingen, hij was het typ van programmeren het zelfdenkende paard was bij hem een doorn in het oog, het paard kreeg in wezen een totale hersenspoeling zeker in zijn 1e methode waarna ook Sjef Jansen traint. SJ had een manege overgenomen in België die op de Baucherische aard trainde eerst reed zijn dochter daar toen SJ zelf, de manege is failliet gegaan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:09

Het is allemaal prachtig dat lezen en weten hoe en wat, maar wanneer men op paard zit kan men dat alleen omzetten wanneer men van onderuit een spiegel heeft en die heet instructie.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:37

Ik heb het hoofdstuk over het commentaar op Baucher gelezen. Daaruit blijkt dat Fillis feitelijk een aanhanger was van de eerste methode, maar deze naar eigen inzichten aanpaste / verbeterde:

Fillis schreef:
It is simply absurd to say that the " complete rassembler " can be obtained by the hands without the legs, or by the legs without the hands.
We read on page 82 of the fourteenth and last edition of Baucher's book that " my method places the horse so much under the control of his rider that, by the combination of the effects of the legs and hands, our slightest movements suffice to direct the energy of this powerful animal, according to our will." Nothing could be truer. But why does he maintain on page 178 of the same edition, that the only true kind of riding should be done by " legs without hands, and hands without legs " ? How did he not see that these two assertions are contradictory ? The office of the legs of the rider is to make the horse energetic in his hind quarters, and that of the hands, to make him "amiable in his mouth." Without the simultaneous co-operation of these two " aids," we may do wonderful tricks, but not good horsemanship.
Kan iemand mij uitleggen wat nu precies "complete rassembler" betekend?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:43

ART_UMA schreef:
Ik heb het hoofdstuk over het commentaar op Baucher gelezen. Daaruit blijkt dat Fillis feitelijk een aanhanger was van de eerste methode, maar deze naar eigen inzichten aanpaste / verbeterde:

Fillis schreef:
It is simply absurd to say that the " complete rassembler " can be obtained by the hands without the legs, or by the legs without the hands.
We read on page 82 of the fourteenth and last edition of Baucher's book that " my method places the horse so much under the control of his rider that, by the combination of the effects of the legs and hands, our slightest movements suffice to direct the energy of this powerful animal, according to our will." Nothing could be truer. But why does he maintain on page 178 of the same edition, that the only true kind of riding should be done by " legs without hands, and hands without legs " ? How did he not see that these two assertions are contradictory ? The office of the legs of the rider is to make the horse energetic in his hind quarters, and that of the hands, to make him "amiable in his mouth." Without the simultaneous co-operation of these two " aids," we may do wonderful tricks, but not good horsemanship.
Kan iemand mij uitleggen wat nu precies "complete rassembler" betekend?

In het Engels wordt RAMENER vaak vertaald naar "On the BIT". RASSEMBLER als "Collection".
De voorwaarde voor RAMENER is echter RESSAMBLER. Bij RESSAMBLER draagt het paard zichzelf in balans, is aan de hulpen, gebruikt de buikspieren, stretched en brengt de rug omhoog, brengt meer gewicht op de achterhand en minder op de schouders , waardoor het mogelijk wordt om de schouders omhoog te brengen, tesamen met de basis van de hals. (snap je het verschil: het omhoog brengen van de schouders en de basis van de hals in tegenstelling tot wat vaak in de praktijk gedaan wordt?). Dit proces kost veel tijd, vraagt om een systematische aanpak voor het ontwikkelen van de spiergroepen, pezen en ligamenten en niet te vergeten "begrip van het paard", voordat het paard gevraagd kan worden in RESSAMBLER te werken, zeker als het paard ook door het ruitergewicht belast wordt.

Als het paard in werkelijke RASSEMBLER gaat, of dat nu in het vrije veld of met ruiter op de rug is, zal de basis van de hals omhoog brengen, waardoor het mogelijk wordt om het hoofd zonder enige vorm van weerstand of spanning vrij te laten hangen aan het uiteinde van de hals. De neus van het paard hangt hier op of iets voor de loodlijn en NOOIT daarachter. De nek is het hoogste punt. Een paard in RASSEMBLER zal dus RAMENER kunnen tonen. RAMENER is dus een gevolg van correcte RASSEMBLER en geen afgedwongen houding. RAMENER is geen DOEL op zich maar een gevolg van RASSEMBLER, de RAMENER laat dus de mooie hals en hoofdhouding zien als gevolg van de RASSEMBLER.

Het gevolg is een effectiever gebruik (minder inwerking nodig) van het bit op de onderkaak van het paard en een mooie bovenlijn van het paard. De impact van de RAMENER op het paard uit zich in het gehele paard, w.o. lichtheid, balans en zuivere gangen. De afgedwongen RAMENER is geen RAMENER en resulteert in onbalans en onzuivere gangen, een quasi lichtheid....

Hier op Bokt gevonden :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:45

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:48

@cherie78: Hmm, dat moet ik nog eens een paar keer lezen geloof ik. Ging dit verhaal ook uit van de methode van Fillis, want die heeft het volgens mij niet speciaal over jaren, maar stukken korter (ik heb het boek nog niet uit, dus misschien vergis ik mij).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:50

rassemblement, le Versammlung, die collection (of high degree)
rassembler versammeln collect the horse, to
rassembler versammeln gather the horse, to

Dus een beetje overdreven wat Goofy schrijft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:58

ART_UMA schreef:
@cherie78: Hmm, dat moet ik nog eens een paar keer lezen geloof ik. Ging dit verhaal ook uit van de methode van Fillis, want die heeft het volgens mij niet speciaal over jaren, maar stukken korter (ik heb het boek nog niet uit, dus misschien vergis ik mij).

Het gaat eigenlijk over Baucher, dat topic. Maar wel "the second manner"

Maar je hebt toch ook zelf in dat bewuste topic gepost :D ;)
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 25-02-11 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:00

Professor schreef:
rassemblement, le Versammlung, die collection (of high degree)
rassembler versammeln collect the horse, to
rassembler versammeln gather the horse, to

Dus een beetje overdreven wat Goofy schrijft.

Ik heb het al vaker geschreven, professor :D ik "geloof" toch eerder Goofy

Aan de hand van zijn "uitspraken" hier op bokt, vind ik dat een zeer kundig iemand :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:52

"De motor, de drive, van het paard komt van achteren. Het controleren/beinvloeden van de 7 kritische punten van het paard, werkt in juist omgekeerde volgorde, t.w. 1. hals, 2. nek, 3. onderkaak, 4. buik, 5. lenden, 6. bekken en 7. knie. Je hoeft het alleen maar te weten en te kunnen, meer niet. Voor het inwerken op deze 7 punten zijn specifieke oefeningen. Met deze oefeningen kun je ook de dressuur oefeningen die we nog steeds doen, verklaren, ool de hulpen die daarvoor zijn afgeleid. De hulpen sluiten naadloos aan op de fysiologische en psychologische reactie van het paard. Het paard begrijpt a.h.w. vanzelf wat er bedoeld wordt, van een leercurve voor het paard is nauwelijks sprake. De voorwaarde is alleen dat als je dit toepast, dat je het goed doet. Anders weet het paard door verkeerd handelen niet meer wat het moet doen of verkeerd doet. Op dat punt gaat het dan ook regelmatig fout. Dat is te voorkomen door het op de juiste manier te leren."

Dit vind ik zo'n super stukje tekst om te lezen!!!

Vooral het onderstreepte gedeelte +:)+

Dat is dus nu echt "KLASSIEK" :j :j
Laatst bijgewerkt door Revanches op 26-02-11 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte en cursieve tekst verwijderd voor een betere leesbaarheid

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:58

Het punt is juist dat de gemiddelde ruiter alleen maar praat over van achteren naar voren rijden, meer been er onder, meer over de rug en dan hebben we het gehad. De essentie van dressuur wordt niet meer benoemd.

Je geeft het zelf al aan, de voorwaarde van een ontspannen onderkaak is dat eerst de nek los, soepel en vrij van spanning moet zijn. Voordat je dat bereikt hebt, zal je dat eerst met de hals moeten bereiken. De nek zal nooit loslaten, als de hals niet heeft losgelaten. De volgorde van loslaten, soepelheid en ontspanning is daarom 1. hals, dan kan pas de 2. nek, dan kan pas de 3. onderkaak enz. Onbalans in een paard uit zich via de nek, de nek is de spiegel van wat er zich in het paardenlijf achter de nek afspeelt.

De oefening: het uitstrekken van de hals en het laten zakken van het hoofd, de neus voor of vlak bij de loodlijn, het openen van de keelgang en uit uitschuiven van de hals alsof een telescoop wordt uitgeschoven, sluit direct aan op de instinctieve reactie van het paard.
Dit is de oefening voor ad.1.
Het vragen van stelling en een paard stelling laten geven, is net zo een oefening.
Dit is de oefening voor ad.2.
Het paard de teugel uit de hand laten kauwen, is de oefening voor ad.3.
enz.
De oefeningen roepen een natuurlijke reflex op bij het paard. Die reflex vindt het paard "als paard" prettig. Het is dus niet de hulp, maar het resultaat van de oefening die een bepaalde reactie bij het paard oproept. Daarnaast hebben de oefeningen door op het paard in te werken een specifiek rijtechnisch doel.
Als een paard vrij is van spanning, losgelaten heeft en soepel is, dan is het paard het meest ontvankelijk om nieuwe dingen te leren, of zwaardere oefeningen te doen. Dat is een wederkering proces fysiek/mentaal. Het ene beinvloed het andere en omgekeerd.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 26-02-11 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte en cursieve tekst verwijderd voor een betere leesbaarheid

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:59

Kunt u alstublief ophouden met vet gedrukte stukken te posten? Het leest zeer storend.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:01

Bovenstaande citaten met dank aan Goofy!!!

En waarom zou een paard wat op deze manier tot ontspanning is gebracht, zich nog vasthouden in hals/nek/kaak ;)

Zoals uit één van de citaten duidelijk naar voren is gekomen, zijn er voor de andere 4 punten ook specifieke dressuuroefeningen.

Niks geen black magic, niks geen hokus pokus, maar "gewoon" KLASSIEK vanuit het paard werken en denken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:15

Citaat:
Kom ik nog een keer met mijn vraag. Waar zijn goede opleidingen te vinden? Waar hebben jullie de kennis vandaan? Goede instructeurs neem ik aan maar hebben jullie ook een opleiding gevolgt? En zo ja, waar?

Om even terug te komen op deze vraag....
Anne Muller! Akasha rijschool.