duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:15

Aimee schreef:
Hoe wil je je onderbeen aan je paard leggen zonder je knie wat naar buiten te draaien?

'benen als een natte handdoek laten hangen' er staat dus niet dat je je onderbeen aan je paard moet leggen hier.
tenminste, zo lees ik het.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:18

LoveLeandro schreef:
'benen als een natte handdoek laten hangen' er staat dus niet dat je je onderbeen aan je paard moet leggen hier.

Oh op die manier. Handig met drijven Clown

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:21

---> RT-D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:38

Aimee schreef:
LoveLeandro schreef:

Oh op die manier. Handig met drijven Clown

Zo lees ik het ook. Maar je moet het been wel aan het paard houden...
Dat kan alleen maar als je je bekken iets kantelt. Als vrouw heb je dan een rechte rug, ipv een holle, en kun je prima met de beweging mee komen.
Jitske_ schreef:
Citaat:
Bennen als een natte handdoek laten afhangen. Niet op de voeten letten: die magen gerust doordat de kníe naar buiten draait mee draaien, mogen ook gerust met de punt naar benende steken.
Nu kan ze ineens wél achter haar zitbeentjes zitten

Als benen als natte handdoeken afhangen, dan wijzen de knieeen niet naar buiten. Als knieeen teveel naar buiten wijzen, dan zit je per definitie niet goed.
Achter je zitbeentjes zitten is helemaal niet goed volgens mij, dan kom je achter de beweging en is de onderrug niet soepel genoeg om verend de beweging van het paard op te vangen. Dat beeld zie je veel, omdat dat ook veel aangeleerd wordt, achterover gekanteld bekken en een ruiter die ietwat naar achteren hangt. Ik vind het geen gezicht.
Je zit op je zitbeentjes, niet hol en niet bol. Los in de onderrug.
Klopt.
Je moet niet het bekken niet te veel kantelen, een fractie is genoeg, anders kom je achter de beweging Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:39

LoveLeandro schreef:
Aimee schreef:
Hoe wil je je onderbeen aan je paard leggen zonder je knie wat naar buiten te draaien?

Die natte handdoek ´plakt´,de vorm van het paard volgend, aan de flank. Het is een klassieke uitdrukking om drukloos contact te omschrijven.

De anatomisch correcte zit geeft een iets naar buiten gedraaide knie, waardoor de kuit de ronding kan blijven volgen míts..... het been voldoende afhangt in de heupkop. Dáár gaat het bij de meest ruiters in het algemeen en bij vrouwenbekkens in het bijzonder fout.
De ruiter compenseert dit dan door een meer gehoekte stand van het dijbeen , meer buiging in de knie = kortere stijgbeugelvoering. Negatieve afgeleiden zijn een voorover hellend bovenlijf en een hoger dynamisch zwaartepunt. Ook wordt het een fysieke onmogelijkheid om zonder spierspanning de voet nog enigzins horizontaal te houden waardoor ook de grippers in de dijen aangespannen worden .... en zo is de zit bagger.

Het gaat juíst om een drukloos contact langs de flank met een langs de flank afhangend been Haha!
Doe je dat correct dan heb je ook geen probleen met de kuit ten opzichte van de singel.

Zo. Nu zet ik er een streep onder.
Voor een schriftelijke uitleg van de anatomisch correcte zit en de bijbehorende manier van synchroon rijden zij al bronnen gegeven.
Studeer ze. Degenen die na studie een handje nodig hebben om de praktijk in te vullen vinden de weg daarnaar ook wel.

hc

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:47

Ah.... ik dacht al Haha! Je kunt gewoon simpelweg niet correct zitten zonder de knie iets naar buiten te draaien. Tenzij je onwijze O-benen hebt Haha!

Overigens maakt het geen donder uit hoe sterk de hoek in je heup is hoor. Springamazones kunnen prima de benen langs het paard houden met hun korte springbeugeltjes.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:07

Je kunt de knie correct langen hangen, door de juiste draaiing in het heupgewricht. Dan draait de knie NIET naar buiten. Maar dit kost oefening en tijd. Als je eenmaal die juiste houding hebt in het heupgewricht, hangt je been ook veel langer, en ligt je been veel meer met de zijkant tegen je paard ipv de achterkant.

Probeer maar eens te oefenen: laat je been ontspannen afhangen, voeten uit de beugel en laat iemand je been zijwaarts optillen. Wel blijven ontspannen. Deze iemand strekt je been vervolgens naar achteren en legt het dan weer aan je paard.
Zo, nu ligt je been ineens correct aan je paard. Om dit continu vol te houden is een proces van oefening.

Waar ik het dus absoluut mee oneens ben, is dat de knie iets naar buiten zou wijzen.
Ook niet bij drijven. Als je knie naar buiten komt bij het drijven, dan heb je nog een onafhankelijke zit en je drijft teveel met de achterkant van je kuit/hak.

Correct drijven is drijven met de binnenkant van je kuit, als je dat kunt, blijft je knie gewoon goed aan je paard liggen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:12

Aimee schreef:

Dat ligt er maar net aan hoe je je been laat afhangen en waar je mee aanspoort. Dat ik je binnenkant van je been. Niet de achterkant. Dus je hoeft niks te draaien. Toch?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:27

Als je uitgaat van doorzitten, dus zitten in het zadel, dan wordt het gewicht van de ruiter niet alleen opgevangen door je kont, maar ook door je dijbenen. De gewichtsverdeling van de ruiter in gang wordt daardoor beinvloed door de kont en de dijbenen. Bij een vrouw is de hoek van de dijbeenligging en de hoek waaronder de knie naar buiten gedraaid is anders dan bij een man. Bovendien zijn de benen van een vrouw relatief langer dan van een man. Een man heeft relatief kortere benen en een langer bovenlijf.

In principe heb je 3 verdiepingen om je beenligging te veranderen. Op de verdieping van de voet, de knie en de heup. Als je werkt vanuit de voet en knie kom je in problemen met zitten. Je kan problemen met de knie krijgen en door de aanspanning ontstaat spanning in de onderrug. De beste manier is om vanuit de heup (dijbeen) de boel losjes naar binnen te laten hangen, de knie en de voet volgt dan ontspannen, nagenoeg vanzelf.

Vrouwen zitten vaak op 10 voor 2, dat betekent linkerknie op 10 uur en rechterknie op 2 uur. De hals en het hoofd van het paard is dan 12 uur, recht voor je. Andre van D. noemt dat wijdbeens. Als je zo zit werk je met de achterkant van het onderbeen (kuit) in op de ribbenkast van het paard. Daardoor ontstaat de drang om de benen aan te knijpen op druk op de ribbenkast uit te oefenen. Dit is feitelijk al verkeerd, maar geen haan die er naar kraait.... De binnenkant van de kuit zou moeten aanliggen tegen de ribbenkast van het paard. Het uitdrukken van het onderbeen, is voldoende om de kuitspier aan te spannen en zonder noemenswaardige inspanning kuitdruk te geven. De kuitdruk is dan geen knijpen. Niet alle vrouwen kunnen de knie goed naar binnengedraaid krijgen. Je zal het er dan mee moeten doen. Pling Het merendeel van de ruiters zit gewoon verkeerd, waardoor de inwerking met zit en kuit niet efficient en niet effectief is. Het gaat dus niet om een mooie of lelijke houding, het gaat om het resultaat van de manier van zitten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:30

WinBinChes schreef:
Dat ligt er maar net aan hoe je je been laat afhangen en waar je mee aanspoort. Dat ik je binnenkant van je been. Niet de achterkant. Dus je hoeft niks te draaien. Toch?

Je moet je been toch om je paard heen krijgen om met de binnenkant van je kuit tegen je paard aan te kunnen komen? Dan kan alleen als je in de knie draait.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:30

Je vangt de ''schokken'' op in je enkel, heup en rug, dan hoef je ook niet knijpen. Klinkt allemaal makkelijk, maar de pratijk leert weer anders

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:32

Aimee schreef:
WinBinChes schreef:

Je moet je been toch om je paard heen krijgen om met de binnenkant van je kuit tegen je paard aan te kunnen komen? Dan kan alleen als je in de knie draait.

Dat zal per combinatie verschillend zijn, als ik mijn been afhang heb ik al contact met het bovenste deel van mijn kuit. Vlak onder het zweet blad. Als je je hak naar binnen of naar buiten zet moet je idd draaien

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:34

WinBinChes schreef:
Dat zal per combinatie verschillend zijn, als ik mijn been afhang heb ik al contact met het bovenste deel van mijn kuit. Vlak onder het zweet blad. Als je je hak naar binnen of naar buiten zet moet je idd draaien

Dat klopt, dat verschilt per paard. Daarom zit ik liever op een wat groter paard, daar kom ik makkelijker met mijn kuit aan zonder m'n knie te hoeven draaien. Heeft verder niets met je hak te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:10

Goofy44 schreef:
Het merendeel van de ruiters zit gewoon verkeerd, waardoor de inwerking met zit en kuit niet efficient en niet effectief is. Het gaat dus niet om een mooie of lelijke houding, het gaat om het resultaat van de manier van zitten.

...waarbij het effect ook het goed door de rug lopen door het paard maakt of breekt.

Helaas is het ideaalbeeld, het voorbeeldplaatje waarmee de ruiters beleerd worden in de regel fout en correct wordt zo als fout gezien.
Het is uitermate triest, en helaas representatief voor het kennisniveau in de ruiterij, dat het werk over de anatomisch correcte zit niet bekend is en die zit derhalve ook niet. Daarvoor in de plaats zijn er vele natte-apen-verhalen waar je inhoudelijk niets mee kan.
´Discussie´ hierover is dan ook tot mislukkend gedoemd omdat de gesprekspartners niet over hetzelfde praten.

Een positief lichtpunt is dat het werk van de Schusdziarras in modern engels vertaald is heruitgegeven door de amerikaanse dressuursport-bond. Het ís er tenminste.
Wie wil kan het met de vingertoppen via amazon, bol en vele bronnen meer bestellen.
Waar geen wil is.... is geen zit Huilen

hc

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:08

Aimee schreef:
Je moet je been toch om je paard heen krijgen om met de
binnenkant van je kuit tegen je paard aan te kunnen komen?
Dan kan alleen als je in de knie draait.

1/. als je je benen rondom de romp van het paard wilt leggen, dan moeten de knieën naar buiten gedraaid worden
2/. als de knie naar buitengedraaid is heb je contact met de achterkant van de kuit, niet met de zijkant die je ervoor zou moeten gebruiken (althans dat is beter)

- bij de meeste vrouwelijke ruiters is de knie naar buiten gedraaid. Daar doen ze niet hun best voor, het is een gegeven dat het niet anders kan of ze zijn er nooit achtergekomen dat de knie wat meer naar binnen gebracht kan worden via het dijbeen en de heup, zoals hier boven aangegeven.
- als je teveel met de knieligging zelf bezig bent, kan dat aanleiding voor problemen in de knie en in de onderrug zijn. Je blokkeert het meegaan in de beweging, je belemmert dan het paard en de kans dat je jezelf blesseert in knie en/of onderrug is niet denkbeeldig. Je moet dit niet forceren of afdwingen.

Door ad.1. en ad. 2. is ook de inwerking van zit, kruis en kuit zo belabbert.
Daardoor is het over de rug rijden van veel paarden geen over de rug rijden en geen gymnastiseren van het paard. Het wordt zo genoemd, de uitwerking die we ervan verwachten is er dan niet.
Daarom ook veel beelden, waarbij we aan de voorkant teveel inwerken, terwijl we roepen dat het van de achterhand moet komen.

Als je de hak uitdrukt spant de spier in de zijkant van de kuit aan, dat geeft dan de subtiele kuitdruk, zonder noemenswaardige inspanning van de kant van de ruiter en niet of nauwelijks zichtbaar.

Je hoeft bij het zitten niet te knijpen alsof je bezig bent om de gang naar het toilet uit te stellen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:49

Huertecilla schreef:
Een positief lichtpunt is dat het werk van de Schusdziarras in modern engels vertaald is heruitgegeven door de amerikaanse dressuursport-bond. Het ís er tenminste.
Wie wil kan het met de vingertoppen via amazon, bol en vele bronnen meer bestellen.
Waar geen wil is.... is geen zit Huilen

hc

Er is veel wil.....hopelijk komt er zit.
Boek is inmiddels besteld.
Iedereen weer heel erg bedankt voor het delen van jullie kennis.
Dat van die binnenkant van de kuit en dat been dat niet rondom dat paard moet is zo ontzettend waar. Ben daar heel erg op aan het letten de laatste tijd, en het gaat zoveel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:53

Goofy44 schreef:
Aimee schreef:
Je moet je been toch om je paard heen krijgen om met de
binnenkant van je kuit tegen je paard aan te kunnen komen?
Dan kan alleen als je in de knie draait.

Als je de hak uitdrukt spant de spier in de zijkant van de kuit aan, dat geeft dan de subtiele kuitdruk, zonder noemenswaardige inspanning van de kant van de ruiter en niet of nauwelijks zichtbaar.

Je hoeft bij het zitten niet te knijpen alsof je bezig bent om de gang naar het toilet uit te stellen.

Kijk, dat is dan weer een duidelijke opmerking...
Je kunt, als je je bekken iets kantelt (heel subtiel hoor) kun je je dijbeen vanuit de heup iets naar binnen draaien, dan heb je geen naar buiten gedraaide kuiten.
En dan kun je idd je been als een natte dweil aan het paard laten "hangen" waarbij je idd kunt aandrijven door even je kuit aan de spannen.
Je kuiten hoeven heus niet zo sterk te zijn als notenkrakers, als je paard maar aan het been is Lachen Kun je het idd zo subtiel doen...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:03

Het gaat me erom dat de kuiten langs het paard hangen, zodat de ruiter geen kloppende beweging hoeft te maken met de benen om überhaupt bij z'n paard in de buurt te komen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:05

@ Hermelientje zie pb met scan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:08

Als je je been gewoon losjes langs je paard hebt hangen, of op de natte handdoek manier, zit er al een knik in je knie. De buik van het paard is immers altijd breder dan jouw bekken waardoor je bovenbeen iets naar buiten staat en je onderbeen dus weer iets naar binnen is gedraaid, daar hoef je helemaal geen moeite voor te doen. Pas als je je voet/hak/spoortje tegen de buik wilt leggen moet je je benen iets aanknijpen.

Maar dit heeft weer weinig met het over de rug gaan te maken, laten we on-topic blijven Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:10

anneliesdj schreef:
Als je je been gewoon losjes langs je paard hebt hangen, of op de natte handdoek manier, zit er al een knik in je knie. De buik van het paard is immers altijd breder dan jouw bekken waardoor je bovenbeen iets naar buiten staat en je onderbeen dus weer iets naar binnen is gedraaid, daar hoef je helemaal geen moeite voor te doen. Pas als je je voet/hak/spoortje tegen de buik wilt leggen moet je je benen iets aanknijpen.

Maar dit heeft weer weinig met het over de rug gaan te maken, laten we on-topic blijven Knipoog

Hèhè... dat is nou precies wat ik bedoelde.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:11

Citaat:
Maar dit heeft weer weinig met het over de rug gaan te maken, laten we on-topic blijven

Dit heeft heel veel met over de rug gaan te maken.
Als je zit, kruis en kuit niet kan gebruiken - en dat zijn er helaas veel - dan krijg je een paard niet goed over de rug. Je kan hooguit denken dat het paard over de rug gaat, maar dat is wat anders..... Lachen
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 15-10-07 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:11

Goofy44 schreef:
@ Hermelientje zie pb met scan

Mag ik ook die scan, goofy?

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:13

Ik weet niet of jullie nog een foto zoeken.. maar ik heb er ook nog wel 1tje..

Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:16

Watvoor scan gaat het over?