Aimee schreef:Hoe wil je je onderbeen aan je paard leggen zonder je knie wat naar buiten te draaien?
'benen als een natte handdoek laten hangen' er staat dus niet dat je je onderbeen aan je paard moet leggen hier.
tenminste, zo lees ik het.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aimee schreef:Hoe wil je je onderbeen aan je paard leggen zonder je knie wat naar buiten te draaien?
LoveLeandro schreef:'benen als een natte handdoek laten hangen' er staat dus niet dat je je onderbeen aan je paard moet leggen hier.
Aimee schreef:LoveLeandro schreef:'benen als een natte handdoek laten hangen' er staat dus niet dat je je onderbeen aan je paard moet leggen hier.
Oh op die manier. Handig met drijven
Jitske_ schreef:Klopt.Citaat:Bennen als een natte handdoek laten afhangen. Niet op de voeten letten: die magen gerust doordat de kníe naar buiten draait mee draaien, mogen ook gerust met de punt naar benende steken.
Nu kan ze ineens wél achter haar zitbeentjes zitten
Als benen als natte handdoeken afhangen, dan wijzen de knieeen niet naar buiten. Als knieeen teveel naar buiten wijzen, dan zit je per definitie niet goed.
Achter je zitbeentjes zitten is helemaal niet goed volgens mij, dan kom je achter de beweging en is de onderrug niet soepel genoeg om verend de beweging van het paard op te vangen. Dat beeld zie je veel, omdat dat ook veel aangeleerd wordt, achterover gekanteld bekken en een ruiter die ietwat naar achteren hangt. Ik vind het geen gezicht.
Je zit op je zitbeentjes, niet hol en niet bol. Los in de onderrug.
LoveLeandro schreef:Aimee schreef:Hoe wil je je onderbeen aan je paard leggen zonder je knie wat naar buiten te draaien?
'benen als een natte handdoek laten hangen' er staat dus niet dat je je onderbeen aan je paard moet leggen hier.
WinBinChes schreef:Dat ligt er maar net aan hoe je je been laat afhangen en waar je mee aanspoort. Dat ik je binnenkant van je been. Niet de achterkant. Dus je hoeft niks te draaien. Toch?
Aimee schreef:WinBinChes schreef:Dat ligt er maar net aan hoe je je been laat afhangen en waar je mee aanspoort. Dat ik je binnenkant van je been. Niet de achterkant. Dus je hoeft niks te draaien. Toch?
Je moet je been toch om je paard heen krijgen om met de binnenkant van je kuit tegen je paard aan te kunnen komen? Dan kan alleen als je in de knie draait.
WinBinChes schreef:Dat zal per combinatie verschillend zijn, als ik mijn been afhang heb ik al contact met het bovenste deel van mijn kuit. Vlak onder het zweet blad. Als je je hak naar binnen of naar buiten zet moet je idd draaien
Goofy44 schreef:Het merendeel van de ruiters zit gewoon verkeerd, waardoor de inwerking met zit en kuit niet efficient en niet effectief is. Het gaat dus niet om een mooie of lelijke houding, het gaat om het resultaat van de manier van zitten.
Aimee schreef:Je moet je been toch om je paard heen krijgen om met de
binnenkant van je kuit tegen je paard aan te kunnen komen?
Dan kan alleen als je in de knie draait.
Huertecilla schreef:Een positief lichtpunt is dat het werk van de Schusdziarras in modern engels vertaald is heruitgegeven door de amerikaanse dressuursport-bond. Het ís er tenminste.
Wie wil kan het met de vingertoppen via amazon, bol en vele bronnen meer bestellen.
Waar geen wil is.... is geen zit![]()
hc
Goofy44 schreef:Aimee schreef:Je moet je been toch om je paard heen krijgen om met de
binnenkant van je kuit tegen je paard aan te kunnen komen?
Dan kan alleen als je in de knie draait.
Als je de hak uitdrukt spant de spier in de zijkant van de kuit aan, dat geeft dan de subtiele kuitdruk, zonder noemenswaardige inspanning van de kant van de ruiter en niet of nauwelijks zichtbaar.
Je hoeft bij het zitten niet te knijpen alsof je bezig bent om de gang naar het toilet uit te stellen.
anneliesdj schreef:Als je je been gewoon losjes langs je paard hebt hangen, of op de natte handdoek manier, zit er al een knik in je knie. De buik van het paard is immers altijd breder dan jouw bekken waardoor je bovenbeen iets naar buiten staat en je onderbeen dus weer iets naar binnen is gedraaid, daar hoef je helemaal geen moeite voor te doen. Pas als je je voet/hak/spoortje tegen de buik wilt leggen moet je je benen iets aanknijpen.
Maar dit heeft weer weinig met het over de rug gaan te maken, laten we on-topic blijven
Citaat:Maar dit heeft weer weinig met het over de rug gaan te maken, laten we on-topic blijven
Goofy44 schreef:@ Hermelientje zie pb met scan