Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:28

Goed ontwikkelde vaardigheden kunnen ervoor zorgen dat een sporter (in dit geval paard en ruiter) de ‘juiste’ informatie, op het juiste moment verwerkt. Hierdoor worden de belangrijke sportvaardigheden positief beïnvloed: richten, anticiperen/reageren en het nemen van beslissingen. Zodra een sporter meer gevorderd raakt in zijn/haar tak van sport, zal de waarneming geleidelijk verbeteren en de sportprestatie bevorderen.

Dit verzin ik niet eens, dit is een citaat van NOC*NSF. Ongeacht wat FEI omschrijft, spreekt men niet over welke weg je neemt om dit doel te behalen. Er zijn immers meedere wegen die naar Rome leiden.

Als therapeut kan ik me ook niet aan 1 systeem houden. Elke sporter is anders en dient op een ander manier geholpen te worden. Je kan oogkleppen op doen en de rest negeren. Of openstaan en mss eens proberen. ( Dat laatste zou ik doen als je op de huidige manier er niet uit komt)

Mijn sporters leer ik om eerst optimaal te kunnen compenseren alvorens ik het probleem behandel. Want er speelt altijd nog een psychologisch deel in de sport die prestatie kan beperken.

Maar goed... iemand een ander rijvaardigheid dingetje? Anders gooi ik er nog een in de groep, Want de aanleuning geneuzel is en blijft een wel en niettes dingetje ;-) En als ik als therapeut erop ga reageren dan zijn we straks 20 pagina's verder :+

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:32

IpilyaNL schreef:
Goed ontwikkelde vaardigheden kunnen ervoor zorgen dat een sporter (in dit geval paard en ruiter) de ‘juiste’ informatie, op het juiste moment verwerkt. Hierdoor worden de belangrijke sportvaardigheden positief beïnvloed: richten, anticiperen/reageren en het nemen van beslissingen. Zodra een sporter meer gevorderd raakt in zijn/haar tak van sport, zal de waarneming geleidelijk verbeteren en de sportprestatie bevorderen.

Dit verzin ik niet eens, dit is een citaat van NOC*NSF. Ongeacht wat FEI omschrijft, spreekt men niet over welke weg je neemt om dit doel te behalen. Er zijn immers meedere wegen die naar Rome leiden.

Als therapeut kan ik me ook niet aan 1 systeem houden. Elke sporter is anders en dient op een ander manier geholpen te worden. Je kan oogkleppen op doen en de rest negeren. Of openstaan en mss eens proberen. ( Dat laatste zou ik doen als je op de huidige manier er niet uit komt)

Mijn sporters leer ik om eerst optimaal te kunnen compenseren alvorens ik het probleem behandel. Want er speelt altijd nog een psychologisch deel in de sport die prestatie kan beperken.

Maar goed... iemand een ander rijvaardigheid dingetje? Anders gooi ik er nog een in de groep, Want de aanleuning geneuzel is en blijft een wel en niettes dingetje ;-) En als ik als therapeut erop ga reageren dan zijn we straks 20 pagina's verder :+

Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.
Ik ben een voortdurend en gewillig 'slachtoffer' van de verschillende therapeuten. Ik zal binnenkort weer eens [ voor de xste maal] met een langdurige revalidatie moeten beginnen. Mijn sportpsycholoog die mij van wedstrijdzenuwen heeft afgeholpen en me beter leerde concentreren [vooral niet denken aan de reeds gemaakte fouten].
Nooit heb ik bij deze professionals meegemaakt dat ze star waren in hun aanpak.
Pagmatisme is hun 'Trade Mark'
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 07-01-17 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:37

Ipilya, ik ben wel benieuwd naar jouw aanpak van het paard van de kennis van Kadankovitch, een paar pagina's terug, waar zou jij naar kijken. En welke trainingsadviezen zou je geven?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:42

knollentuin schreef:
Ja pien wel, als een paard je laat zitten gaat hij je dragen met z'n rug, maakt hij een brug zo zie ik het. Vanuit die dragende rug krijg je ook Die aanleuning.

OK thanks, en dan blijkbaar ook het gevoel dat ik beschrijf. De vraag is dan wat is eerder (het kip en het ei verhaal) de aanleuning met als gevolg die dragende rug, of de dragende rug en dan de aanleuning?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:49

Vanuit de dragende rug krijg je de aanleuning, omdat het paard door het vermeerderd ondertredende achterbeen,als gevolg van impuls,de buikspier gebruiken gaat,hierdoor de rugspier meer aanspant en jou gaat dragen, je gaat laten zitten, kan hij vanuit de schoft de hals naar voren brengen en het bit aannemen in een licht en verende verbinding
( en dat zullen ze vast ook wel in een fei-artikel omschrijven, maar deze is uit de praktijk ;)

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:00

knollentuin schreef:
Ipilya, ik ben wel benieuwd naar jouw aanpak van het paard van de kennis van Kadankovitch, een paar pagina's terug, waar zou jij naar kijken. En welke trainingsadviezen zou je geven?

Daar kom ik morgen op terug <<) als jij mij een filmpje kan door sturen ;-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:08

Nee, geloof dat er geen filmpje doorgestuurd werd, ik had dat ergens gelezen in een reactie van Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:16

IpilyaNL schreef:
knollentuin schreef:

Sorry, ik heb dat filmpje gekregen van een kennis/pupil van mij. Sinne heeft mij erook naar gevraagd. Ik heb het voorgelegd om bevestiging te krijgen van mijn gedachten :"Hier klopt iets niet." [vrij naar Havank]. En mijn mening werd 100% bevestigd. Maar de persoon in kwestie, woont in Italië, spreekt hooguit iets Engels en heeft geen connecties met Nederland , anders zou ik dit niet durven plaatsen. Het is niet mijn bedoeling hem te krenken. De video die ik van hem heb, is voor mij bedoeld en zeker niet voor anderen. Als mens acht ik hem zeer, als ruiter/africhter heeft hij een iets verwrongen zelfbeeld. U kent het wel, een blauwe maandag rijden en er niet meer van af vallen en dan zich een grootmeester wanen. Dat neemt niet weg dat het verspreiden van beelden die niet voor anderen zijn bedoeld, te ver vind gaan. Dat was nooit mijn bedoeling, het zou in strijd zijn met mijn deontologie.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 02:55

Op de vorige pagina had een tekst geplaatst, die enigszins gelijkluidend is. Echter ik had per abuis de verkeerde tekst geplaast. Die was deels onjuist en onvolledig; hieronder de tekst die ik eigenlijk wilde plaatsten:

Nergens maar ook nergens blijkt dat in art. 401 van het FEI reglement, zoals het hier te pas en te onpas op het cyber-papier wordt geslingerd, het begrip aanleuning wordt bedoeld. Hier wordt "het onvoorwaardelijke aannemen van het bit", gedreven door een overduidelijk wensdenken geïnterpreteerd als 'aanleuning'. Dat blijkt nergens uit. Een paard dat strikt volgens de principes van Légèreté worden afgericht, nemen het bit evengoed aan. Alleen ontbreekt hier een constante spanning [niet negatief bedoeld]. Zodra de ruiter even een contact maakt om een arrêt te geven, reageert het paard gewoon, zonder enig teken van spanning of verzet. Omdat men dat nooit ervaren heeft, wil het niet betekenen dat dit niet bestaat.
Het is waarlijk onaangenaam dat hier steeds een wedstrijd reglement, verkeerd wordt geïnterpreteerd, met als enige doel het eigen gelijk te bevestigen. het reglement was een mooi compromis tussen de twee heersende stijlen.

Het is trouwens echt lachwekkend vanuit historisch oogpunt dat militairen van twee elkaar duidelijk vijandig tegenover elkaar staande naties, Na de eerste wereldoorlog, een reglement ondertekend zouden hebben waar de Fransen hun rij-systeem zouden opgeven. Het omgekeerde zou eerder het geval zijn, want zo blijkt o.a. uit geschriften van de beroemde Gustav Rau hadden de Duitsers een immens respect voor Fransen met betrekking tot paardrijden. Niet voor niets heet de Duitse federatie tot op de dag van vandaag FN = Federation Nationale.
Maar wat blijkt: Onder de oprichtende Staten wordt Duitsland niets genoemd. Logisch, dat land was gebrandmerkt als de grote schuldige van de Eerste Wereldoorlog. :+ Maar dat land heeft dus zeker wel via 'telepathie' ervoor gezorgd dat het FEI -reglement speciaal doelde op het Duitse begrip "Anlehnung". Ja ja en de Paus is joods. :D
Neen er werd een zeer uitgebalanceerde, neutrale tekst geformuleerd. Met andere woorden, om het nog maar weer eens duidelijk te stellen: 'het bit aannemen' betekend niets anders dan hoe het paard het bit in de mond en de via de teugel gegeven hulpen accepteert . niet meer en minder. Hoe die ideaal toestand is verkregen, wordt daar niet mee uitgedrukt.

En waarom werd bij eventueel een geschil over de interpretatie van het in andere talen vertaalde FEI reglement, de Franse tekst voorgeschreven en later werd daar de Engelse aan toegevoegd??? Tout court, zou ik willen zeggen; lachwekkend.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 03:05

Ik vind het toch wel frappant K, dat het verhaal dat S over zijn arabofries heeft gepost op zijn eigen forum, bijna gelijk is aan het verhaal van uw zogenaamde pupil uit Italië met zijn tuiger. En dat op dezelfde dag. Om precies te zijn: S postte zijn verhaal op 3 januari en op 4 januari komt u met een identiek verhaal over uw pupil.

Toeval?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 03:19

Mevrouw, ik weet niet waar u dat vandaan haalt. Ik verkeer helemaal niet op dat forum omdat het mij niet in het geringste interesseert. Als u beweert dat beiden verhalen zo perfect overeenkomen [dus niet mijn woorden], dan zegt dat meer over die andere meneer. Men mag daar z'n conclusies uit trekken.

Ik blijf erbij dat, mijn kennis niets van doen heeft met de stichter, van dat andere forum.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 03:21

Heel toevallig dus :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 07:19

maikeltje schreef:
Heel toevallig dus :)

Maar maikeltje: ook al zouden verhalen en vragen op elkaar lijken het gaat toch zeker om de uitkomsten en de oplossingen die worden aangedragen!? Daar kunnen we van leren en over meedenken.

Oji: wat een post! Hulde!! _/-\o_

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 07:55

Kadankovitch schreef:
suikermeisje schreef:
Dat laatste ;)

Ik ben nieuwsgierig. Ik ga alleen niet opeens zo drastisch het rijden veranderen. Dat past niet bij mij en mijn paarden namelijk. Heb meestal een fijne aanleuning en indien dat niet is stap ik af, longeer ik en stap ik morgen wel weer op omdat het dan aan mij ligt.

Als ik daar even op in mag springen? Dat is denk ik ook helemaal niet de bedoeling van de gedachten-uitwisseling hier. Ik zou nooit een systeem veranderen als ik mij erin goed voel. Er gezien uw resultaten, al helemaal niet; 'never change een winning team'!!
Als er iets beschreven dat 'anders' of onbekend is, dat wil het nog niet zeggen dat het slecht is [niet dat u dat gezegd hebt]. Er wordt eerder geprobeerd iets uit te leggen, ergens een 'zin' aan geven. En ook te beschrijven dat er ook andere manieren zijn, of zoals bij Knollentuin dat die lichtheid een mooi resultaat kan zijn van grondig werken. Reiten mit 'Zügelschwere' wordt erg mooi beschreven in het werk van Knopfhart [titel moet ik even schuldig blijven]

Er zijn dingen die ik kan proberen zonder alles te veranderen van mijn rijden (zoals de renvers, wijken naar binnen toe op de manier zoals beschreven; het past in mijn rijden en in de africhting van het paard). Ga niet een jaar lang maar paard omscholen en als ik met een losse teugel op wedstrijd rij ga ik niet opeens wel punten scoren. Dit heeft niks met onzin/zin te maken. Dit heeft ermee te maken dat het niet bij mij past.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 08:14

Maar ik heb toch al geschreven dat het niet de bedoeling is dat U uw methode zou moeten veranderen? Never change a winning team!!
Hetgeen ik eronder schreef is de uitleg waarom hier iets beschreven wordt. Dat is alles.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:14

Ik vind jullie geneuzel naar elkaar hoogst onvriendelijk. Mag het een beetje minder?

Ik heb een rijtechnische vraag.
Paard vind draven en loslaten op de linkerkant lastig en springt dan in de hoek vaak aan in galop. Ik heb het gevoel dat hij juist te vér links inbuigt en daardoor dus op zijn linkerschouder valt. Hoe kan je je paard op zo'n manier recht maken dat hij niet meer de neiging heeft om aan te springen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:26

Ik hoop dat ik het goed begrepen heb; hij buigt dus teveel in naar links voordat hij, ongevraagd, links aangaloppeerd? Bij dat "te ver" inbuigen, probeert hij dan ook te 'duiken'?
Als dat zo is, zou ik proberen te voorkomen dat hij die buiging op die manier aanbiedt. Het kan wel eens helpen het ppard een tijd land quasie ongebogen door de wending te laten gaan. misschien zelfs met een uiterst lichte contra stelling. Ik rij het dier dan ook heel rustig zodat het de kans krijgt z'n evenwicht daar in te vinden om dan later de impuls druppelsgewijs toe te voegen tot het gewenste niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:28

badeendje schreef:
Ik vind jullie geneuzel naar elkaar hoogst onvriendelijk. Mag het een beetje minder?

Paard vind draven en loslaten op de linkerkant lastig en springt dan in de hoek vaak aan in galop. Ik heb het gevoel dat hij juist te vér links inbuigt en daardoor dus op zijn linkerschouder valt. Hoe kan je je paard op zo'n manier recht maken dat hij niet meer de neiging heeft om aan te springen?

Interessante vraag. Ik kom momenteel nl ongeveer hetzelfde tegen bij mijn 4 jarige. Ze valt echt op de linkerschouder en springt ook aan als het niet gevraagd wordt.

Ik probeer haar zo recht mogelijk te houden vanuit mijn buitenteugel, dus vooral niet laten inbuigen in de hals. Mijn paard duikt niet.

Voor mijn gevoel is het bij mijn paard op het moment een kwestie van onbalans.

Hier nog tips/oefeningen om je paard zijn balans te leren verbeteren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:41

Lollieloes: Je hebt eigenlijk hetzelfde probleem als de eerdergenoemde Enrico wiens paard zijn schouder op de linkerhand ook uitdrukt. Je paard is nog scheef. Dat los je niet op door hem bijvoorbeeld op een volte 6 meter in te laten buigen. Want als het paard bij een "normale" wending de schouder er al uitzet, kan het een wending op een volte 6 meter al helemaal niet aan. Regel is altijd: niet meer buigen dan een paard in zijn lichaam aankan.
De oplossing hiervoor is hier al wat vaker langsgekomen. Je paard wat rechter door de wending te laten gaan, vierkante voltes rijden. lichte contrastelling vragen (stelling door de kaak) eens van de hoefslag af wijken op de linkerhand zijn allemaal manieren om te proberen je paard te laten sporen en "op twee teugels" te krijgen. Als het nog niet goed lukt om de oefeningen in draf te doen, doe ze dan in stap. En het heeft tijd nodig. Geen 3 jaar, maar toch wel een poosje, afhankelijk van hoe handig jij bent.
Er ook van uitgaande dat je paard niets mankeert natuurlijk. Dan moet het goedkomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:01

Kadankovitch schreef:
Maar één ding moet mij echt van het hart: Mijn gevoelige nerveuze Faverot, schrikt niet als ik per ongeluk een te harde kuit druk heb toe gepast! Hij reageert overeenkomstig. Meer dat ik verwacht/gepland had, dat wel, dus heel gehoorzaam. Maar schrikken doet hij niet; hij vertrouwd mij!

Ik bedoel te schrijven dat de reactie groter is dan ik eigenlijk bedoelde. Ik ben nog niet zo'n hoog opgeleide amazone, dus het gaat vanuit mijn kant wel eens mis. Als ik een te harde hulp geef terwijl paardje mooi met brug gesloten gaat, dan reageert paardje overeenkomstig waardoor ik weet: "o jé Pien, je kwam te hard in". Als er een bangerhaas mij heeft leren vertrouwen ondanks mijn gebrek aan rijvaardigheid, is het wel dit paardje dat zo verschrikkelijk bang was toen ik haar kreeg, . Ik heb me dus verkeerd uit gedrukt en dat wil ik wel eventjes recht zetten, zodat niet het beeld ontstaat dat Pien een paardje heeft dat haar niet vertrouwt. Het tegendeel is namelijk het geval <3 , ik kan lezen en schrijven met haar waar ik zeer dankbaar voor ben.
Dus bedankt voor deze correctie K.
Jullie gaan zo snel dat ik weer verder ga lezen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:13

[***] schreef:
badeendje schreef:

Interessante vraag. Ik kom momenteel nl ongeveer hetzelfde tegen bij mijn 4 jarige. Ze valt echt op de linkerschouder en springt ook aan als het niet gevraagd wordt.

Ik probeer haar zo recht mogelijk te houden vanuit mijn buitenteugel, dus vooral niet laten inbuigen in de hals. Mijn paard duikt niet.

Hierbij het heel belangrijk om naast het recht houden op de buitenschouder, geen binnenstelling de wending in te vragen om ook met je gewicht recht boven je paard te blijven zitten. Vaak zet je paard je ook scheef of ga je als reactie op de neiging naar links naar rechts hangen of erger inknikken.
Denk erover na dat ook al ga je aan eind van de lange zijde de bocht in, dat er voor t paard optisch het hek nog langer rechtuit loopt, daar zal het paard aan willen volgen bereid het wenden eerder voor probeer de hoeken af te snijden op de hand waarop je paard op de buitenschouder valt. En de hoeken langer rechtuit te rijden waar t paard door de binnenschouder loopt/valt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:37

pien_2010 schreef:
Kadankovitch schreef:
Maar één ding moet mij echt van het hart: Mijn gevoelige nerveuze Faverot, schrikt niet als ik per ongeluk een te harde kuit druk heb toe gepast! Hij reageert overeenkomstig. Meer dat ik verwacht/gepland had, dat wel, dus heel gehoorzaam. Maar schrikken doet hij niet; hij vertrouwd mij!

Ik bedoel te schrijven dat de reactie groter is dan ik eigenlijk bedoelde. Ik ben nog niet zo'n hoog opgeleide amazone, dus het gaat vanuit mijn kant wel eens mis. Als ik een te harde hulp geef terwijl paardje mooi met brug gesloten gaat, dan reageert paardje overeenkomstig waardoor ik weet: "o jé Pien, je kwam te hard in". Als er een bangerhaas mij heeft leren vertrouwen ondanks mijn gebrek aan rijvaardigheid, is het wel dit paardje dat zo verschrikkelijk bang was toen ik haar kreeg, . Ik heb me dus verkeerd uit gedrukt en dat wil ik wel eventjes recht zetten, zodat niet het beeld ontstaat dat Pien een paardje heeft dat haar niet vertrouwt. Het tegendeel is namelijk het geval <3 , ik kan lezen en schrijven met haar waar ik zeer dankbaar voor ben.
Dus bedankt voor deze correctie K.
Jullie gaan zo snel dat ik weer verder ga lezen.

Sorry dan had ik de opmerking echt verkeerd begrepen, ik was al verbaasd.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:45

knollentuin schreef:
[***] schreef:

Hierbij het heel belangrijk om naast het recht houden op de buitenschouder, geen binnenstelling de wending in te vragen om ook met je gewicht recht boven je paard te blijven zitten. Vaak zet je paard je ook scheef of ga je als reactie op de neiging naar links naar rechts hangen of erger inknikken.
Denk erover na dat ook al ga je aan eind van de lange zijde de bocht in, dat er voor t paard optisch het hek nog langer rechtuit loopt, daar zal het paard aan willen volgen bereid het wenden eerder voor probeer de hoeken af te snijden op de hand waarop je paard op de buitenschouder valt. En de hoeken langer rechtuit te rijden waar t paard door de binnenschouder loopt/valt

Ik denk ook dat het een vorm van onbalans is. Ik zelf heb ook de ervaring dat veel paarden die dit vertonen op de andere hand minder gemakkelijk in buigen en over de schouder vallen. En Ja het lijk inderdaad erg op Enrico's paard [waarbij ik zeker niet wil zeggen dat u, Lollieloes, zo slecht rijdt als Enrico.
Die aanpak van u, mevrouw Knollentuin moet ik erin houden, ik had het zo nog niet bekeken, Bedankt!

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:59

IpilyaNL schreef:
knollentuin schreef:

Ik heb de vragen even terug gezocht en even voor de duidelijkheid, ik ben geen instructeur of trainer. Ik bekijk het in mijn vakgebied, hoe je iets oplost bepaald de trainer. Dus ik probeer het in mijn context (jip en janneke taal uit te leggen, waar ik naar kijk)

1) kan een paard dat zo scheef is werkelijk een fijne aanleuning of fijn teugel contact hebben, in volle nageeflijkheid?

Voor iedereen die het niet weet, word de voorkeurskant bepaald in de baarmoeder. Het probleem begint eigenlijk al voor de geboorte ;-). Hierdoor is het object (in dit geval paard en ruiter) links of rechtsgebogen. De buiging bepaald ook of men links of rechts handig(voetig) is.

Dus waar ik zoek is, dat je het 1 met het ander overeenkomt. Anders lukt het niet om bijvoorbeeld een paard lateraal achterwaarts te laten lopen. Of dat een ruiter daadwerkelijk recht op het paard blijft zitten (even ter aanvulling, dit is een heel ding, omdat we met beweging te maken hebben. Een goed passend zadel, dat de houding van de ruiter ondersteund is hierin cruciaal).

Eigenlijk vind ik dit het belangrijkste uitgangs positie om uiteindelijk tot de optimale aanleuning te kunnen komen. Dan is het volgende de vraag "wat als".

Wat als jij als ruiter lichamelijk aangeeft dat je linksgebogen bent en rechtshandig schrijft? Deze personen hebben werkelijk moeilijkheden om bijvoorbeeld een bal om en om ( de 1ne x met rechts en dan met links) een bal te vangen. Het betekend dat de inwerking van de handen dus niet los van elkaar gebruikt kunnen worden. Of dat je telkens vergist wat links of rechts is.

Het paard heeft hier net zoveel problemen mee, alleen kan je dit moeilijk vragen :+ Maar je kan het goed controleren door het paard galopovergangen aan de longe te laten lopen. Een paard die hier moeite heeft zal snel moeite krijgen met het verwerken van deze opdracht. Raken in paniek, springen overkruist aan, wisselen continu van linker naar rechtergalop, spanning en verandering van ademhaling.

En dan kom ik toch terug op de mogelijkheid van compenseren. Als je weet waar beide partijen moeite mee hebben, dan kan een trainer een beter trainingsplan maken met gerichte oefeningen en aanpassingen. Ik help op zo'n moment met de compensatie. Dat is mss niet direct de oplossing, maar het geeft paard en ruiter de mogelijkheid om balans te vinden.

Maar op aanleuning terug te komen.. zijn er meer invloeden dan alleen teugel contact. Daarom is het ook een discussie die eeuwig zal blijven omdat ook niemand kan zeggen wat er eerder was . het kip of het ei? Aanleunig zal bij elke oefening een terugkerend probleem geven, omdat er meerdere factoren zijn die invloed uitoefenen.

Maar ja theoretisch gezien kan er aanleuning zijn bij een gelijke scheefheid van paard en ruiter. Of dat 1 van de twee zo goed kan compenseren dat de scheefheid geen invloed heeft op de aanleuning. (kijk maar naar de para ruiters).

2)Kan zo'n paard werkelijk op alle hulpen heel subtiel reageren?

Nee... omdat net zoals bij een ruiter, het psychologisch aspect een rol speelt. Je zal zelf ook wel eens hebben, dat op een dag alles klopt. Je hoef er maar aan te denken en hoppa. Je houding ,en zit, paard werkt mee en laat zijn rug los. X factor BAM *\o/* ...

Maar dit is niet elke dag zo -O- en soms maar een paar min. De truc is om deze momenten langer te laten worden. Maar ook hier speelt heel wat meer dan maar rond rijden.

Uit onderzoek, werkt het menselijk lichaam uit 9 neurologische reflexen en 12 posturale reflexen. elk deel van je lichaam en de beweging daarvan heeft invloed op een vervolg beweging of reactie.

Voorbeeld die je vaak ziet bij ruiters: De JA knikkers, let maar eens op, de meeste kijken altijd naar beneden om te zien of de knotten van de manen nog wel mooi zitten ;) . Maar eigenlijk is hier spraken van een visueel & evenwicht probleem. Op het moment dat ik zou vragen kijk eens naar voren, dan verkrampt het hele boven lijf (nek, schouders, armen en heup) ademhaling veranderd en dan komen de hulpen niet meer op tijd door.

Ik heb ooit een danspaar in hun eigen dansschool beide met een blinddoek op laten dansen. Iedereen verklaarde me voorgek. Maar zintuigelijk gezien, werkt dat prima en ze maakte hun oefeningen veel beter af, dan zonder die blinddoek. Ik adviseer ook ruiters bij oefeningen die niet lukken, eens hun ogen dicht te houden. (dat doe ik ook vaak in de proef, vooral in de middendraf, dan buts ik snel te veel op zijn rug) doe ik de ogen dicht, dan is het weg. Sportprestatie word grotendeels verstoord van het geen wat we zien en hoe we het zien.

3) En loopt zo'n paard dan ook werkelijk in een correcte Schwung???

Schwung heeft in mijn ogen met Talent en bouw van het paard te maken. Maar er zijn ook situaties waarbij het nooit zal lukken omdat de combinatie tussen paard en ruiter niet werkt (ze zitten elkaar letterlijk in de weg). En ja, beide of 1 ervan kan zo goed compenseren dat de Schwung wel degelijk ontstaat. Schwung is uiteindelijk een aan te leren beweging..

Mss is dit filmpje een uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=aoScYO2osb0 Het heeft met aanleg te maken, maar het is een oefening die getraind kan worden. Als je aanleg hebt, dan zal dit een eitje worden, maar iemand die meer lichamelijke problemen heeft zal hier meer moeite mee hebben, maar het is een aan te leren doel

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:06

knollentuin schreef:

Ja dit herken ik heel erg. Mijn paard had het ook en oh wat baalde ik van mijzelf als ik mij weer op rechts had laten zetten...maar ja, das dan weer mijn eigen scheefheid die heel graag meewerkte in de scheefheid van mijn paard. Idd continue bij jezelf erop hameren...recht boven mijn paard blijven!