Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:54

Wyb_ster schreef:
Ik was indd nog aan het wikken en wegen want ik vind het moeilijk om haar toch weer met bit in te laten longeren zonder dat het een negatief effect zou gaan krijgen, ik zoek ontspanning en geen aanspanning. Ik ga er nog eens over nadenken over hoe ik haar verder ga longeren als iemand nog een goede ingeving heeft hoor ik het graag :j


na wat voor een goede ingeving zoek je precies? Want ik denk dat de belangrijkste tips al zijn gegeven?
Eerst ontspannen vw nw stretchen, dan meer stelling en buiging, niet aan het bit maar aan een kaptoom of een Micklem (of stalhalster maar die tip is niet van mij, ik wil persoonlijk graag contact met de voorkant van het paardenhoofd en niet de zijkant).
Je kan wel aan het bit gaan longeren met dubbele longe, maar dat vergt wel veel meer handigheid en je pony moet aan de extra buitenlijn wennen, die over haar rug loopt (of langs haar achterhand maar zo longeer ik niet met dubbele longe).

Wyb_ster

Berichten: 794
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:01

Ik weet het ook niet precies, ik geloof dat ik voorlopig wel weer verder kan. Maar het is meer dat ik nog steeds open sta voor commentaar :P

Heel erg bedankt voor jullie feedback op dit moment

Jennyxx

Berichten: 3069
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:03

Kesje schreef:
Vanavond erover gehad met de instructrice, die gaf ook aan meer voorwaarts rijden en dat voor op te vangen, dan zou ze wat meer onder moeten treden.


Simpelman schreef:
Voorwaarts rijden en voor opvangen is gas geven en remmen teglijk.
Dat is niet de bedoeling.
Wanneer je energie vraagt van de achterhand moet je die voor uit laten vloeien.
Met de hand kun je die uitvloeiende energie meer verheven en omhoog laten uitvloeien of door langere passen te laten maken.
Altijd gaat die energie naar vooren uit.
Opvangen is dodelijk.


Kesje schreef:
Dan gaat ze toch alleen maar harder lopen, of mis ik nog iets? Door mijn eigen houding aan te passen kan ik haar nog wel enigszins uitnodigen meer opwaarts te lopen dan harder te gaan, maar met drijven gaat ze toch echt harder lopen, niet langere passen maken. Heeft dit gewoon tijd nodig?



Simpelman schreef:
Inderdaad, omstreeks een jaar.






Ik was hier nog even over aan het nadenken. Hoe zit het dan met de halve ophouding? Gebruiken jullie die met rijden?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 21:34

Bij een halve ophouding vraag je het paard met de kuiten de buikspieren aan te spannen, met het kruis de rug iets op te bollen, daarmee min of meer te buigen in de grote gewrichten van de achterbenen en het bekken om dan van daar uit voorwaarts te gaan.
Op het moment dat het paard voorwaarts wil gaan vragen we het na te geven, dat gebeurt door zacht weerstand te bieden met de hand, dat is onzichtbaar/passief het paard komt namelijk zelf voor iets omhoog.
Van af dat moment hebben we de impuls in de hand en kunnen we deze vanuit de hand omhoog voorwaarts of gestrekt voorwaarts laten afvloeien al naar gelang de staat van africhting van het paard.

Het gaat hier om dat afvloeien, het paard moet de impuls kunnen laten afvloeien, zo niet dan rem je en geef je gas tegelijk en dan "gaat alles stuk".

Een goede halve ophouding is moeilijk omdat het een goed ontwikkeld ruitergevoel vraagt en een reeds ontwikkeld paard.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:01

Simpelman schreef:
Het Skala der Ausbildung, het resultaat van een oneindige ervaring in de africhting van heel grote aantallen paarden.
Het Skala is puur praktijkgericht en het kader past bij dat wat wij heden ten dage geacht worden te willen bereiken in de dressuur, namelijk zie FEI art401.

Ik maak nu een vergelijking, het spelen van klassiek viool is een kunst.
Het is volmaakt onmogelijk om op te schrijven hoe een violist een bepaalde toon met een bepaald vibrato, diepte en nuance, passend binnen de frase die hij speelt zou moeten creëren.

Klassieke dressuur is voor mij het eindresultaat van culturele evolutie, het generaal optimaal mogelijke gebaseerd op alles dat we geleerd hebben.
Vergelijkbaar met geneeskunde, ga naar de huisarts en hij is gehouden je te behandelen volgens de principes van de klasieke geneeskunde.
Hopelijk zal hij niet de methodes op je toepassen uit 1800.


Ik heb een nieuw topic geopend (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1857389) waarin ik zeer ruim beargumenteer dat de Skala der Ausbildung niet kan rusten op de historische legitimatie die jij ze wil toebedelen. Zij is niet het product van een lineaire progressie in de dressuurkennis en -kunde, maar het reen dressuurvorm die is tot stand is gekomen in de wispelturige paardengeschiedenis van de negentiende en twintigste eeuw. Concreet behelst de Skala een structureel overzicht van één van de dressuurmethodes die vandaag bestaan, namelijk de methode volgens de FN die wordt uiteengezet in de Richtlinien für Reiten und Fahren. Deze werken zijn sinds 1950, weliswaar vaak geherinterpreteerd, in diverse edities uitgegeven. Ik ben zeer benieuwd om in het nieuwe topic te horen welk concreet bronnenmateriaal, argumentatie of ander concreet bewijsmateriaal jij kan aanleveren tegenover mijn betoog of die jouw visie van een lineaire progressie die uitmondt in de 'Skala' (en blijkbaar niet in een andere traditie, want de andere hedendaagse tradities geloven niet in een Skala concept, en al zeker niet in de zesdelige vorm die Durchgelassigkeit beoogt).

In deze reactie wil ik mij houden aan het initiële doel dat je vooropstelde met dit topic:

Simpleman schreef:
Een ruime vrije discussie over rijkunst, dressuur en africhting, binnen de algemeen aanvaarde kaders van het FEI artikel 401 en het Scala der Ausbildung.


en daarom een aantal concrete punten aansnijden met betrekking tot die hedendaagse dressuur die voortvloeien uit diverse posts in dit topic:

Het nut van een Skala concept en het probleem van Lossgelassigkeit

Simpleman schreef:
Wat zou dat moeten zijn de Skala methode?
Het Skala der Ausbildung is precies wat de titel aangeeft een (verglijdende) schaal bij de africhting van het paard, het is geen methode, simpel gezegd is het een omhulsel dat zou kunnen passen als begeleiding bij totaal verschillende methodes.

Dat wat ik gedaan heb bij het starten van het topic is de discussie indammen binnen twee kaders omdat hij anders eindeloos zou worden.
De twee kaders zijn aangegeven door dat wat we geacht worden vandaag te beoefenen binnen de reglementen van wedstrijden, rijverenigingen en cultuur.
De algemene rijscholen en alle wedstrijdsport worden omkaderd door FEI art401 en alle bijbehorende paragraven.
Het is met name het door (voorzover ik mij herinner ) Decarpentry aangereikte art 401 dat mij fascineert door zijn hoge ethiek, respect en liefde voor het wezen van het paard, het staat boven eigenbelang.
Ik heb het hier over het "oude" art 401, het nieuwe (ong 1995) is door de hengstenboeren en gouddelvers aangepast en gaat nog slechts over fatsoen en geld.


Zoals ik al eerder stelde is de 'Skala der Ausbildung' ontegensprekelijk het structurele totaaloverzicht van de hedendaagse Duitse traditie volgens de Richtlinien van de FN. In die hoedanigheid kan je niet zomaar elementen uit andere dressuurtradities onder de verzamelnaam van de Skala gaan scharen.

Hoewel je inmiddels in het andere topic dat ik heb opgestart, hebt laten verstaan dat je wel degelijk de FN methode aanhangt, wil ik toch even meegaan in het idee dat de Skala, deels los van de FN methode, een interpretatiekader kan bieden, aangezien diverse mensen reeds een 'eigen interpretatie' van de Skala naar voor hebben geschoven. Niettemin reist dan de pertinente vraag wat je onder de zes kwaliteiten (want je hebt al laten verstaan dat je ze niet ziet als trainingsfasen) precies begrijpt. Belangrijker nog is dat wanneer je een Skala begrip hanteert er een vorm van lineaire hiërarchie tussen deze kwaliteiten moet zijn. Zelfs daar stellen zich al grote problemen met het concept van de Skala. Ter zake verwijs ik naar de stelling van Gerd Heuschmann:


Citaat:
"Naar mijn mening zouden ervaren trainers moeten nadenken over de volgorde en de mogelijke wisselwerkingen van de eerste punten van het scala. Takt is volgens mij zonder een basale vorm van losgelatenheid niet mogelijk."
(Heuschmann G., Kamphuis V (vert.), Dressuur onder Vuur. Wat elke ruiter moet weten om zijn paard gezond te houden (Tirion, 2008, orig. Finger in den Wunde, 2006).



Hoewel Heuschmann de FN methode niet afzweert, wijst hij wel het Skala concept af en vervangt het met zijn circulair model:


Afbeelding

Een vergelijkbare analyse wordt ook gemaakt in het biomechanisch onderzoek van Dr. Nancy Nicholson, die eveneens in het bestendigen van vertrouwen en vervolgens voorwaartse ontspanning de basiskwaliteiten herkent. Zij komt echter tot een complexer concept van een trainingsboom:


Afbeelding


Ook Walter Zettl, die eveneens kan gerekend worden tot de Duitse traditie, maakt dezelfde observatie in zijn artikel "Trust: the bedrock upon which the human-equine partnership is built":

Citaat:
This is only a brief glimpse into the importance of allowing the horse more time to gain confidence in its rider and its surroundings. Without complete trust between horse and rider in any environment, there can be no true Art in the sport of riding. There is nothing in the world more beautiful than a harmonious union with one’s horse built upon a foundation of mutual respect and trust. There ought never to be any force in riding, nor in one’s handling of the naturally fearful horse. Force only causes the horse to become more fearful still, in the process becoming tense and tight throughout its body, which destroys its naturally beautiful gaits and the nobility of its appearance. Riding should be an Art that creates a harmonious unity through mutual trust, respect, and regard between two very different bodies, minds, and spirits.


Ik denk dat de bovenvermelde auteurs inderdaad een prangend probleem in het voorliggend Skala idee voorleggen. Ontspanning is de eerste stap die moet worden gezet. Een paard dat fysiek niet ontspannen is, dat wil zeggen waarbij de spieren op een oneigenlijke manier worden belast of vastgezet, kan onmogelijk een kwaliteit als takt ontwikkelen. Zelfs al beperken we het trainingsperspectief tot de puur fysieke en biomechanische werking van het paardenlichaam, kan enig degelijk werk onmogelijk plaatsvinden als de spieren niet naar behoren functioneren. Dat geldt eens te meer aangezien het gehele musco-skelletaal stelsel van het paard een rol speelt in de locomotie. Dit leidt ontegensprekelijk tot de vraag dat, indien deze inzichten correct zijn, hoe we het model van de Skala nog kunnen hanteren als interpretatiekader die een hiërarchische set kwaliteiten voorstaan.

Walter Zettl wijst hier overigens op een bijkomend punt, met name dat ontspanning een belangrijke mentale component heeft. Een gegeven dat wel wordt aangehaald, maar sterk onderbelicht blijft in de methodologie van de FN rond Losgelassigkeit . Dit is overigens geen uniek gegeven voor de hedendaagse Duitse traditie, ook in de Franse methode, waar weliswaar de mentale ontspanning wel degelijk letterlijk wordt benoemd, ontbreekt het aan een concrete methodologie hoe daarmee om te gaan.

Op dat punt zijn de dressuurinzichten van de Spaanse Rijschool volgens Alois Podhajsky rijker aan inzichten. Ten eerste merkt hij op dat het algemene doel van de grondschool erin bestaat:

Citaat:
"The work with the young horse is now more or less completed. The object of this stage has been to gain the horse's confidence, to make him obedient, develop and strenghten his musclesn and improve his supplenessn efficiencyn and stamina. The most visible result of this stage would be that the horse learned to go straight and forward."
(Alois Podhajsky, Die Klassische Reitkunst. Eine Reitlehre von den Anfängen bis zur Vollendung (1965) in: Williams V.D.S. & Podhajsky E. (vert.), The complete training of horse and rider. The principles of Classical Horsemanship (Doubleday & Company, 1967), p. 96


Ten andere wijst Podhajsky erop dat aandacht voor de mentale toestand van het paard een expliciet gegeven van het paard:

Citaat:
"Holbein in his Directives stresses the fact that ever intelligent rider must be able to explain why and at what moment he demands the various exercises from his horse. He will make use of his strong points in order to eliminate his weak points, and thus make learning easier for his pupil while saving much time for himself. He must not just make use of the strong points and forget about the weak ones, a fault so easily contracted by the vanity in every human being. He must also have an exact knowledge of the physical conformation of his horse and understand his temperament. It is a well-known fact that faults in conformation can be overcome more easily than faults in temperament. The rider will be able to recognise the latter only if he succeeds in penetrating the mind of his pupil. A good rider, in short, must be a good psychologist."
It is also a well-known fact that well-bred horses "full of temperament" will present themsevles more beautifully and whith more brilliancy than common chorses which are lacking in breeding and spirit. The latter will execute their exercises willingly; they will not be inclined to play up but, rather, will give the impression of dullness. Their performance will be uninspiring and without glamour. It goes without saying that these different types will need different treatment in their training.
The more lively a horse is the more obedient he must be before he gives himself up to the effort demanded by his rider. ONly by obedience will it be possible to calm the exuberancce of his temperament. This type of horse will, by the beaty of his movements, give a wonderful impression of controlled energy. On the other hand there will be greater problems in the course of his training. For this reason it is necessary to keep highly intelligent horses fully occupied physically and mentally so that they do not get bored by monotonous work and acquire bad habits, which will make difficulties for their riders and divert them from their proper work. With horses that are more temperamental it is of great importance to calm them down and develop a mental obedience. This is not an easy matter but the consequent work will make the horse surrender himself happily. Willing submission, together with the qualities given by nature to these horses, will result in an outstanding work of art. The rider must hold himself under strict control and not be led astray by impatience to some action that in a few moments could undo all he has achieved through months of patient work. It is advisable to select particularly calm riders as trainers for excitable horses in order to restore the balance."
(Podhajsky, op. cit., pp. 130-131)


Podhajsky wijst ter zake op een aantal punten, die vaak in het concept van Lossgelassigkeit niet worden behandeld en feitelijk worden gegeneerd. Ten eerste maakt hij het terecht punt dat het leren omgaan met de mentaliteit van het paard vaak moeilijker is dan zijn lichaam. Dit is volgens mij trouwens de belangrijkste reden waarom Natural Horsemanship een dermate belangrijke rol is gaan spelen in onze hedendaagse paardenwereld. Jammer genoeg valt men vaak in dergelijke strekkingen vaak van het ene uiteinde in het andere, waarbij nog maar weinig oog is voor een correcte fysieke ontwikkeling van paarden. In die zin blijft de vergelijking tussen dressuurmatige inzichten en vaquero horsemanship, waaruit Natural Horsemanship grotendeels is voortgevloeid, een uitermate interessante oefening, aangezien vaqueros en buckarroos wel degelijk wijzen op de fysieke ontwikkeling en wat meer is interessante inzichten werpen op de grote verwevenheid tussen beide (dit komt misschien het best tot uiting in de woorden van Ray Hunt: "You have to get to the feet of the horse, to get to his mind").

Een tweede punt waarop Podhajsky wijst is het probleem van temperamentvolle en daarom sterk voorwaarts gerichte paarden. Wanneer een paard voorwaarts is omwille van zijn temperament of omwille van nervositeit dan zullen de bithulpen weinig bewerkstellen om "de impuls te laten afvloeien". In een dergelijke mentale houding zal het paard simpelweg doorheen het bit proberen te lopen. Daarom moet deze mentaliteit op zich worden aangepakt.

Een derde punt is de inherente variabiliteit tussen paarden. Ik hoor vaak FN geschoolde ruiters stellen dat ieder paard verschillend is, maar welke verschillen er precies zijn en wat men ten aanzien van die verschillen kan doen en waarom, dat blijft een groot mysterie. Zoals Podhajsky stelt moeten we bewust worden van de gedragsmatige eigenschappen van paarden en concrete technieken en methodes hebben om daarop in te spelen.

Omwille van dat gebrek aan enige grondig inzicht in de FN methode, vervalt men vaak in het idee dat een paard eindeloze cirkels te laten draven hem tot ontspanning kan brengen. Dat kan in sommige gevallen werken, maar biedt geen garantie en geeft blijk van een uiterst gelimiteerde mogelijkheden in de methode. Ook al in de tijd van Podhajsky bestond een dergelijke misvatting waarover hij stelt:

Citaat:
"it is of the utmost importance that the horse be completely relaxed before the commencement of any exercise ... Every athlete and every dancer loosens up his muscles before starting to work. How much more important this is with the horse, which in all his movements and actions must not only bend to the will of another living creature but also carry him. As the sculptor's clay must be soft before he starts to mould it, so must the horse be relaxed both in body and mind before he is ready to be trained by his rider.
Many riders think that the best method of relaxing their horses is by a long ride in a rising trot. It is very doubtful whether this has any beneficial effect. An athlete will not be realxed by a run of several miles, but merely tire himself. Both horse and rider need all their powers in order to meet the demands made upon them. So the best method of relaxing before starting serious work should be carefully considered and suitable to the particular situation. Young horses or horses that have been confined to the stables will come out over-fresh. The best method of calming them down is a short steady trot with the reins as long as possible. At the same time it will also help to gain the animal's confidence and to improve the standard of work if the rider speaks to him with a soothing voice. It would be absolutely wrong to try to relax the horse by a long and forced trot. Horses that are highly strung would get even more excited and, ignoring any fatigue, instead of becoming relaxed would become more tense. Besides which, this method is unlikely to make them forget their own ideas and to submit themselves to the will of their rides. Fresh horses will look for any excuse to buck or shy in order to make difficulties. Tenseness and shying are closely related, for a horse that is not relaxed will be more inclined to shy and the tenseness will be increased by shying.
(Podhajsky, op. cit., pp. 115-116)


Hoewel er vaak wordt gedacht dat de hedendaagse dressuur de culminatie vormt van de eeuwen van dressuur praktijk, ik heb reeds historische aangetoond dat dit niet het geval is. Dat heel wat kennis is verloren gegaan, bijvoorbeeld op het omgaan met de mentaliteit van paarden, bewijst het werk van Salomon de la Broue, Des préceptes du cavalerice François uit 1593. Deze auteur, bekend omwille van zijn groot aantal patronen, waarvan we vandaag slechts een beperkt aantal meer rijden. Niettemin hingen deze patronen ook samen met een specifiek gerichte training op typische karaktertrekken van bepaalde paarden, in zijn tweede boek handelen daarom een aantal specifieke hoofdstukken daarover:

Citaat:
- "Autres regles des voltes propres aux chevaux nerveux et gaillards, qui ont l'apuy de la bouche à pleine main." (pp. 86-102)
- "Autres regles propres aux chevaux impatiens qui peuvent facillement devenir entiers et durs à l'appuy de la main, lesquels neanmoins on veult dresser à quelque manege." (pp. 102-117)
- "Divers preceptes sur ces plus avancées lecons, et mesmes quand le cheval est tellement rebuté et ennemy de l'escole, que les remedes ordinaires n'y apportent plus des effects sussisans. (pp. 117-121)
...


Jammer genoeg ken ik niemand die deze kennis actief heeft bestudeerd, laat staan toepast. Maar het getuigt dat deze oude werken heel wat meer inzichten vervatten dan wat vaak wordt gedacht en dat onder geen beding al deze waardevolle inzichten tot ons zijn gekomen. Daarmee stel ik niet dat we de werken van deze meesters zomaar moeten aanvaarden omdat ze 'oud' zijn of dat we inzichten van recentere meesters moeten verwerpen. Maar veeleer dat we kritisch diverse perspectieven moeten evalueren.

Ik denk dat het inmiddels duidelijk mag blijken dat het Skala concept op vlak van Lossgelassigkeit weinig steek houdt, zeker als je de skala als een interpretatiekader los van de FN methode wilt beschouwen. Dus waarom nog vasthouden aan dit concept? Niettemin wil ik tot slot even doorgaan op hoe de FN methode deze hiërarchische verhouding tussen takt en lossgelassigkeit definieert. Hiervoor wil ik in eerste instantie gebruik maken van de post van Simpleman die de Duitse rijtechnische theorie duidt:

Simpleman schreef:
In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).
...
Hier onder worden de zes hoofdbegrippen takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling besproken.
Takt
Het eerste steeds terugkomende basisbegrip in de dressuurscholing is takt. Het paard heeft drie basisgangen, de stap, draf en galop. Elke basisgang heeft zijn eigen takt, met een opeenvolging van stappen (stap), passen (draf) of sprongen (galop). Takt wil dus zeggen: het eigen zuivere ritme van de beweging. De stap is eens schrijdende en schwungloze gang, de draf en galop zijn beide bewegingen met schwung en met een zweefmoment. De zuivere takt is zo'n belangrijke basis voor de scholing van een paard, dat deze nooit verloren mag gaan. Niet bij een jong paard, niet bij een verder doorgereden paard. Op geen enkel moment tijdens het rijden.
Losgelassenheit
Losgelassenheit is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning. Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing. Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter. Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit. Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds. Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen. Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.


Zelfs uit deze stelling blijkt de problematische aard van de Skala, aangezien ook hier Takt in sterke interactie met Losgelassigkeit wordt gezien, dus vanwaar het idee van een trap of Scala? Niettemin wil ik hier even ingaan op Takt als een basisbegrip. Ik betwist hier niet de invulling die aan takt wordt gegeven, maar wel dat dit een basiskwaliteit of dat dit volledig kan gerealiseerd worden in een jong paard: "De zuivere takt is zo'n belangrijke basis voor de scholing van een paard, dat deze nooit verloren mag gaan. Niet bij een jong paard, niet bij een verder doorgereden paard. Op geen enkel moment tijdens het rijden."

Ter zake wil ik even terugkeren naar Podhajsky die bij aanvang van zijn hoofdstuk over de hoge school stelt:

Citaat:
"Now as before, the purity of the paces and their development will take priority. The rider can improve the paces of his horse by correct physical training, which will be the best proof of the standard of his work. On the other hand, the paces that nature has given to the horse will deteriorate under unintelligent riding and be proof of a poor standard. For this reason, even in this last phase of training the greatest importance is paid to the development of the paces.
(Podhajsky, op. cit., p. 163"


Wat Podhajsky hier en op andere plaatsen in zijn werk stelt is dat takt één van de resultaten en eindkwaliteiten is van een dressuuropleiding, niet de basis. In principe is deze stelling zelfs niet vreemd binnen de logica die de FN zelf voorstaat en die teruggaat op het werk van Steinbrecht. Wanneer wij aanvaarden dat de aanwezigheid van de ruiter de locomotie van het paard verstoort omwille van drie redenen: 1. de extra belasing, 2. de druk op de rug die de rugspieren oneigenlijk opspannen en de rug doen inzakken; 3. het feit dat het extra gewicht meer op de voorhand wordt gedragen doordat het zwaartpunt van het paard dichter bij de voorhand dan de achterhand is gelegen. Door deze inwerkingen op de essentiële biomechanica van het paard kan het paard onmogelijk als eerste kwaliteit of zelfs in de 'beginfase' een zuivere takt ontwikkelen. Indien dat wel zo zou zijn, dan zou een groot deel van de dressuuropleiding geen steek houden, daar het paard reeds vroeg taktzuiver kan gereden worden.

Het initiële idee achter de Skala was dan ook om het concept Takt te gebruiken als de eerste stap in de rijkunstige opleiding die overeenstemde met het eerste hoofdstuk van "De systematische dressuur van het jonge paard" uit Das Gymnasium van Steinbrecht. In die zin duidde men met takt aan op het, weliswaar beperkt, basisgrondwerk dat Steinbrecht voorstelde met het longeren van het paard, waarin het ontwikkelen van een regelmatige gang één van de doelstellingen was, zodat het paard klaar werd om bereden te worden. Hierna volgde de tweede fase waarin het paard voorwaarts-neerwaarts werd gereden om een ontspanning van de spieren te bestendigen en een eerste draagkracht van de rug te ontwikkelen. Vandaar dat men deze fase aanduidde als losgelatenheid.

Kunnen wij Takt beschouwen als een kwaliteit, zeer zeker, maar niet binnen het Skala concept. De verwarring die het idee van takt als basiskwaliteit in plaats van eindkwaliteit met zich meebrengt is net verantwoordelijk voor het feit dat vele ruiters hun paarden eindeloos in draf rijden in de veronderstelling dat zonder enige vorm van bijkomend werk, dat paard beter zal gaan lopen.

Hieruit kan ik enkel maar concluderen met betrekking tot het nut van een scala concept en Losgelassigkeit dat het beschouwen van de Skala als interpretatiekader niet langer als toereikend kan worden beschouwd. Voor zij die de FN methode aanhangen denk ik dat het omschakelen naar een ander model, zoals dat voorgesteld door Heuschmann of Nicholson, meer inhoud en transparantie zal bieden. Het is immers ontspanning die de essentiële basiskwaliteit van ieder trainingssysteem uitmaakt. Hoewel Takt niet onbelangrijk is, kan het niet worden beschouwd als een basiskwaliteit, maar net een eindkwaliteit waaraan doorheen de ganse opleiding gewerkt wordt.

Met betrekking tot die ontspanning is de FN visie, die teruggaat op het werk van Steinbrecht, zeker niet verkeerd wat de biomechanica betreft. De idee van een ontspanning in de spieren en het bollen van de rug door in te spelen op het nuchaal ligament en de bovennekspieren van het paard zijn ontegensprekelijk de eerste stap voor iedereen die ervoor kiest die rug te belasten door erop te rijden (maar dit is geen methode die zich beperkt tot de FN maar in principe vrij universeel is). Waar de FN methode wel tekort schiet is op het mentale aspect van ontspanning (vooral omdat Steinbrecht hier zelf weinig op inging). Op dat vlak dient men open te staan voor andere inzichten, aangezien de mentale ontspanning een absolute voorwaarde voor fysieke ontspanning uitmaakt.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 11:20

Ik denk dat wij het aardig eens zijn.
Mijn streven is het de zaken simpel te houden, praktisch, bruikbaar voor iedereen.
Losgelatenheid heb ik dan ook al een groot aantal malen omschreven als een mentale staat die zich uit in een lichamelijke.
Ik denk dat dat de juiste interpretatie is van deze fase in het Scala. (en dat mag iedereen van mij anders noemen.....)
Ieder intelligent persoon kan zich hierbij een praktische voorstelling maken.

Zoals je al aangeeft met citaten de tact is een essentiele kwaliteit die nooit verloren mag gaan, het jonge paard beschikt dus reeds over tact.
Maar zo gauw wij op een onbeleerd paard stappen dan zal deze kwaliteit ernstig verstoord worden door spanning en verlies van balans.
Praktisch zien we ook een groot aantal mensen aan de africhting beginnen en het eerste dat ze doen is het definitief vernietigen van de tact door overmatige inwerkingen om het paard te kunnen controleren en om zijn verstoorde balans te "herstellen", de zweep en gebrek aan respect voor het wezen van het paard.
Het is onze eerste taak die verstoorde natuurlijke tact weer terug te laten komen.

Die tact en de losgelatenheid zijn basiskwaliteiten.
In de loop van de africhting zullen beiden als die goed verloopt verbeteren, namelijk we zijn bezig met "de harmonische ontwikkeling van het organisme en zijn natuurlijke eigenschappen".

Knakkertje

Berichten: 223
Geregistreerd: 29-08-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:38

Na heel het topic doorgelezen te hebben toch ook maar eens een reactie plaatsen. Ik ben al een tijdje bezig met een VWNW en voel zeker de laatste tijd meer “veer”. Alsof ik uit het zadel gelanceerd word! Ik krijg ook de opmerking van de stalhoudster dat hij nu een veel sneller achterbeen heeft. Momenteel stel ik hem tussendoor wat hoger in en laat hem daarna weer zakken.

Wat ik wel lastig vind is het begin van de training. Hij heeft een concentratiespanne van 1 minuut. Hem laten “strechen” tijdens het losstappen is bijna een onmogelijke opgave. Hij ziet van alles en is met zijn aandacht totaal niet bij mij. Als ik dus de opbouw van WF aanhoud dan ben ik hem na 10 minuten volledig kwijt.
Wat ik nu vaak doe is beginnen met een galopje met een losse teugel. Al vrij snel begint hij te proesten en gaat zijn koppie omlaag. Daarna kunnen we beginnen :D

Mocht er iemand nog andere tips hebben dan hoor ik het graag!

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 15:05

Is toch prima zo!
WF is ook maar een mens en je kijkt dan alleen naar nog maar video's van hem.

Waar het om gaat is dat je het strekken bevestigt, in stap, in draf, op gebogen lijnen en in enkelvoudige overgangen.
Galop is niet belangrijk maar mag natuurlijk wel.
Lang en diep, daar kun je op gaan bouwen.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:12

Waarom is galop minder belangrijk dan de andere gangen Simpelman?

Peetstap

Berichten: 2517
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:16

Knakkertje schreef:
Wat ik wel lastig vind is het begin van de training. Hij heeft een concentratiespanne van 1 minuut. Hem laten “strechen” tijdens het losstappen is bijna een onmogelijke opgave. Hij ziet van alles en is met zijn aandacht totaal niet bij mij. Als ik dus de opbouw van WF aanhoud dan ben ik hem na 10 minuten volledig kwijt.
Wat ik nu vaak doe is beginnen met een galopje met een losse teugel. Al vrij snel begint hij te proesten en gaat zijn koppie omlaag. Daarna kunnen we beginnen :D

Mocht er iemand nog andere tips hebben dan hoor ik het graag!
Komt me wel heel bekend voor :D zeg.., wij werkte met een merrie die schrok overal van en dan ging de girafnek erop, weg was de ontspanning.
Voorheen leerde we dmv steeds maar weer "vragen" de aandacht erbij te halen, wat vrijwel iedereen zo doet.
Feitelijk maak je paardje "murw" hiermee, en geeft ie zich maar "over" :(

Je moet er samen met je paardje uitkomen, en als ie sneller ontspant na een vroeg galoppie, waarom niet ?
Je zult zien dat hoe meer paardje het stretchen gaat accepteren hoe rustiger ie wordt in zijn koppie en krijgt zelfvertrouwen. (is logisch)
Klinkt misschien tegenstrijdig maar werkt in praktijk zo.

Train je springgericht soms ?

Knakkertje

Berichten: 223
Geregistreerd: 29-08-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:32

Haha, Peetstap, van springen hebben we weinig kaas gegeten! We doen het wel eens voor de afwisseling maar ik ben niet zo'n held.
Merk idd dat ik nu niet altijd met de galop hoef te beginnen, dat hij eerder de ontspanning opzoekt. Maar soms is het nodig om overtollige spanning af te laten vloeien ;)

Grappig om te zien dat die "stretch" echt een fijne houding voor hem is geworden, en een soort Safe Spot. Hij doet het in de wei, tijdens het grondwerken met touwhalstertje en na die hindernis met een angstige ruiter op zijn rug :)

Knakkertje

Berichten: 223
Geregistreerd: 29-08-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:44

Kom ik eigenlijk meteen met een volgende vraag....hoe krijg je een paard tijdens het longeren in een 'Working Trot'? Als ik wat meer activiteit vraag komt zijn hoofd niet hoger dan kniehoogte....
(kaptoom is onderweg)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:47

Als het werkt, dan werkt het Knakkertje. Dat is hetzelfde als dat ik bij die van mij heel rustig en langzaam begin in draf zodat hij de ontspanning vast blijft houden. Wanneer ik teveel activiteit in het begin vraag raakt hij weer over de kook. Ik weet nu dat het toch wel komt dus ik laat hem die 5 minuten even zelf het tempo bepalen. Als je je doel maar bereikt.

Peetstap

Berichten: 2517
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:59

Starbreeze schreef:
Als je je doel maar bereikt.
Yep, en vooral de manier waarop: niet (af)dwingend meer, is echt een verademing en maakt het zoveel "luchtiger".



Xavier:

Terugkomend op "blij rijden" in de context hier geplaatst betekend dat voor mij persoonlijk ook bv stuk spel met paard of pony in vrijheid & losheid mogen doen.
Nog nooit een p/p meegemaakt die daar chaggie van werdt.

Voor mij betekend het "blije rijden" dus juist diepgang en contact mogen maken, response zien en samen zijn, en zeker geen popie kreet.

terpentijn

Berichten: 7370
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:23

VWNW in de daarbij behorende ontspanning/als voorbereiding op het verdere halve uur/45 minuten trainen is voor mij ook een voorwaarde.
Dat is met mijn kruising Tink x Fries niet zo makkelijk te bereiken (geweest), want ook die heeft zo'n snel afgeleide kop dat het meteen stevig aan het werk zetten vaak ook niet helpt, boendien wil je de boel eerst "lossen". Dan pak ik ook vrij snel een lange teugel galopje mee, waarbij hij ook echt mag zakken in VWNW. Negen van de tien keer is de "heftigheid" er dan wel vanaf, en kan hij ook rustig in stap en draf met een mooi gevallen hals bewegen.

Het is toch een beetje per paard (en soms zelfs per kéér) bekijken wat past.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:40

Inderdaad Peetstap, vandaag maakte ik voor de gein een overgang galop-stap tussendoor om eens te kijken wat er zou gebeuren. Waar ik voorheen flink moest remmen en inwerken met de hand ging het nu als vanzelf. Zonder dwang met een ultra lichte ophouding :)

Dit lukte natuurlijk omdat ik helemaal NIETS meer afdwing en super licht contact houdt waardoor hulpen beter doorkomen en het paard het WIL doen voor me omdat hij het nu ook kan.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 18:00

Starbreeze schreef:
Dit lukte natuurlijk omdat ik helemaal NIETS meer afdwing en super licht contact houdt waardoor hulpen beter doorkomen en het paard het WIL doen voor me omdat hij het nu ook kan.
:)

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:11

Ik heb zojuist voor mijn paard DE manier gevonden om de focus te houden langs de bosrand (die hij eng vind en daardoor lag ik er de vorige keer af). Hij wordt heel enthousiast van punt A naar punt B en dan moet hij de pion of de ton of de bal die daar ligt aanraken met zijn been. Ik merkte wel dat hij een beetje aandacht had voor de bosrand maar door de focus die hij had om bij punt B te komen, bleef hij rustig :D

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:46

Knakkertje schreef:
Kom ik eigenlijk meteen met een volgende vraag....hoe krijg je een paard tijdens het longeren in een 'Working Trot'? Als ik wat meer activiteit vraag komt zijn hoofd niet hoger dan kniehoogte....
(kaptoom is onderweg)


Kaptoom is natuurlijk mooi! het meer oprichten zou je kunnen proberen door de buik aan te tikken met de zweep, zodat de buikspier meer aantrekt. Voor heel gevoelige paarden is alleen de zweep onder de buik houden al genoeg om meer buikspier activiteit te genereren.
Wat ook belangrijk is, is het juiste tempo bepalen, en natuurlijk buiging, zodat van kruin tot staart in verbinding staat. Er zijn nog meer handigheidjes maar dat is eigenlijk niet op te schrijven, dat verschilt per paard.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 18:59

Milkberry schreef:
Waarom is galop minder belangrijk dan de andere gangen Simpelman?

Je bent aan het werken aan ontspanning, evenwicht, kracht en tact en dat doe je op gebogen lijnen.
In galop zul je wanneer bovenstaande nog niet bevestigd is het paard moeilijk in evenwicht en tact houden op gebogen lijnen en in overgangen.
Kracht bouw je op in draf.

Uitleggen doe je in stap.

Galop komt later.

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:08

Ik ben het er ten dele mee eens dat galop later komt, iig sowieso onder het zadel, bij een jong paard ook aan de longe, maar galop is een zeer goede sterk maker en vooral voor het lendengebied waar veel paarden ook vast houden is het een zeer goede gang, ook om de hele achterhand soepeler en sterker te maken, en de rug losser. Vaak verbetert bijv.de draf nadat er gegaloppeerd is.

Mungbean

Berichten: 36335
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:25

Ik ben juist een voorstander van galopwerk.
Juist als ze zich in de galop mooi laten vallen is het in de andere gangen een peulenschilletje.

Ik heb het idee dat de galopsessies (aan de longe) soms te kort zijn waardoor het er onbeholpen uitziet, ik wacht dan af tot het paard bijna in draf wil vallen en drijf dan door met stem of zweep, dan zie je vaak al de eerste poging tot strekken, een paar rondjes verder is het paard ontspannen. Maak je dan een overgang naar de draf dan komt het ook niet omhoog maar gaat in dezelfde ontspanning door.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:20

Peetstap schreef:
Xavier:

Terugkomend op "blij rijden" in de context hier geplaatst betekend dat voor mij persoonlijk ook bv stuk spel met paard of pony in vrijheid & losheid mogen doen.
Nog nooit een p/p meegemaakt die daar chaggie van werdt.

Voor mij betekend het "blije rijden" dus juist diepgang en contact mogen maken, response zien en samen zijn, en zeker geen popie kreet.


Beste Peet, ik ken je inmiddels al wat langer, dus ik weet dat jij zo een zaken anders ziet. Niettemin in de context van die post ging het net over het feit dat een 'methode' niet nodig was. Ter zake merk ik dat men heel vaak het woord 'methode' verkeerd interpreteert of zelfs als een slecht woord beschouwt. Dat leidt dan vaak tot de idee dat paarden in wezen niet moeten opgeleid worden en we ze vooral 'blij' moeten gebruiken met alle gevolgen van dien. De talloze posts over het 'voorwaarts neerwaarts' rijden bijvoorbeeld vormt een onderdeel van een 'methode'. Wanneer je op zoek gaat naar het bewerkstellen van 'contact' of beter 'connectie' dan zal je daarvoor een methode hanteren. Een discussie rond dergelijke methodes wordt echter pas zinvol wanneer we expliciteren wat die 'methode' of 'deelmethode' dan precies behelst. Wanneer 'rij blij' een methode omvat, dan kunnen we daarover pas van gedachten wisselen wanneer duidelijk wordt wat daar nu net mee bedoeld wordt. Het simpel stellen van 'rij blij' kan heel sympathiek klinken, maar zonder enige vorm van explicitatie blijven we in het ongewisse of dit al dan niet even sympathiek voor het paard is.

Laat ons daarom eens reflecteren over wat we onder 'methode' kunnen begrijpen (en dit kan dienen als kader om alle andere aspecten over onderdelen van zo een methode in te kaderen).

Een methode is veel meer dan techniek (daarom dat ik het woord methode zo vaak gebruik, terwijl ik in dergelijke posts mensen vooral over 'techniek' zie schrijven). Een methode kan zeer uniform en formeel zijn, wat ik aanduid als mechanische methodes. Met uniform bedoel ik eenduidig voor verschillende mensen en verschillende paarden. Met formeel bedoel ik gebaseerd op vaste regels. Dergelijke methodes zijn karakteristiek voor mechanische assemblage bijvoorbeeld. Iedere volkswagen die van de band loopt moet uniform zijn en is samengesteld volgens exact dezelfde regels. Hoewel we in de paardenkunst een absolute uniforme en formele methode onmogelijk zou zijn, zijn er bepaalde methodes die sterk naar het uniforme en formele neigen. Cavaleriemethodes (en het zal je niet verwonderen dat de Duitsers daarin de kroon spannen) zijn veeleer uniform en formeel, dat is duidelijk herkenbaar in de Hdf 12. De FN Richtlinien worden trouwens nog steeds gekarakteriseerd door een dergelijk discours en de Skala is daar een goede illustratie van.

Een methode hoeft echter niet uniform of formeel te zijn, zij kan ook variabel en adaptief zijn, wat ik aanduid als organische methoden.Dergelijke methodes zijn typerend voor de kunst bijvoorbeeld. Neem het voorbeeld van een violist. De violist zal wel degelijk zijn noten moeten leren en goed begrijpen waar tempo rond draait (laten we dit bestempelen als principes en kwaliteiten), maar zal die vervolgens adaptief moeten leren inzetten in ieder stuk dat hij speelt. Hij kan in de nuances van zijn spel emoties of ideeën leggen, enz. Een zijdelingse opmerking is dat de relatie tussen muziekleer en paardenkunst niet de mijne is, maar bijvoorbeeld duidelijk tot uiting komt in het zestiende-eeuwse werk van Cesere Fiaschi (wederom een werk dat heden ten dage misschien meer aandacht behoeft):

Afbeelding


Nu begrijp mij niet verkeerd, met de termen mechanisch en organisch beoog ik geen waarde-oordeel te vellen. Een adaptief, variabele methode is immers niet steeds de beste oplossing. Stel je voor dat jouw volkswagen zou rijden volgens het gevoel van zijn initiële maker, ik denk dat je heel wat gefrustreerde ritten voor de boeg zou hebben. Niettemin is voor de paardenkunst, aangezien we werken met een ander variabel organisme, een adaptief, variabele methode aan de orde, maar desalniettemin een methode.

Wanneer wij binnen de paardenkunst spreken wij over adaptief, variabele methodes dan gaat dat concreet over methodes die gebruik maken van principes, niet van regels; methodes die zich richten op het opbouwen van kwaliteiten, niet van expressies of vaste vormen. Het is net daarom dat ik zo een punt maak van een goed begrip van die kwaliteiten in mijn posts en dat we ons zeer sterk moeten bezinnen over hoe we die kwaliteiten voorstellen. Jij kan zelf een geheel eigen interpretatie hebben van wat bijvoorbeeld de Skala voorstaat, maar het probleem is dat, puur objectief beschouwd, dat niet inherent in de Skala vervat zit. Mijn betoog rond losgelatenheid en takt duidt juist op dat punt. Daar staat takt op de eerste plaats. Wanneer wij de Skala, los van eigen interpretaties, bekijken als een lineaire set van kwaliteiten (en geen trainingsfasen, hoewel die steeds door elkaar worden gehaald), betekent dat takt als een basiskwaliteit wordt voorgesteld waaruit losgelatenheid zou voortvloeien. Het praktische gevolg daarvan is dat vele mensen (en maneges) op gronde daarvan hun paarden eindeloos rondrijden en veronderstellen dat die automatisch zullen ontspannen. Te meer omdat in de FN Richtlinien bitter weinig staat over het mentale aspect van die ontspanning. Dit is een heel concreet voorbeeld van hoe de voorstelling van de Skala leidt tot een verkeerde werking in de praktijk. Ik hoop dat nu duidelijk wordt waarom ik zo op dit punt doordram.

In die zin is methode ook geen techniek. Het is het geheel aan handelingen, praktijken zeg maar, die wij stellen in onze interactie met paarden gericht op het bestendigen van onze doelstelling. Wanneer mensen stellen dat zij geen methode hanteren, dat zou dat betekenen dat zij handelingen stellen zonder doel, of tenminste dat in de diverse handelingen die zij stellen ten aanzien van hun paarden geen onderlinge relatie zitten die gezamenlijk een doel beogen. De realiteit is dat rijden op zich methodisch is en dat iedereen die rijdt een bepaalde methode hanteert, of die zich daar nu bewust of onbewust van is. Niettemin wijst dat wel op een pertinent probleem, namelijk dat er wel degelijk mensen zijn die vaak onbewuste, te beperkte of te gebrekkige methodes hanteren. Een eerste, cruciale stap ligt hem dus in een bewustwording van wat wij met onze paarden doen en welke doelstelling wij daarmee hebben.

De doelstelling van onze methode dient niet uitsluitend te liggen bij het simpelweg berijden van onze paarden, aangezien paarden van nature niet weten hoe zij moeten bereden worden. Onze methode moet dus ambitieuzer zijn dan enkel dat. Wanneer het doel ligt in het bestendigen van fundamentele kwaliteiten, kunnen wij spreken over de algemene opleiding van het paard (wat vaak onder de noemer dressuur wordt vervat). Indien het doel ligt in toegepaste kwaliteiten of toepassingen zelf, dan spreken wij over de doelgerichte of toegepaste opleiding van het paard (bijvoorbeeld jumping, working equitation, trail riding, enz.).

Ieder van die opleidingen of activiteiten omvat een geheel aan handelingen, maar zij zijn meer dan louter de som van die handelingen. Een methode kan je aldus beter omschrijven als een discours van praktijken. Met andere woorden niet enkel de handeling zelf, maar ook de volgorde van de praktijken en de variabiliteit van die praktijken in relatie tot de specificiteit van ieder paard maken de methode. Hoewel we in een variabele, adaptieve methode zullen streven naar dezelfde kwaliteiten, kan dezelfde methode verschillen in welke praktijken we precies gebruiken voor ieder paard en laat de methode toe dat manifestatie van die kwaliteiten (de eigenlijke expressie) kan verschillen voor ieder paard. Het is ter zake dat de dressuursport zich dient te bezinnen of de regels en puntentelling die zij beoogt niet te veel gericht is op 'expressie' dan wel op onderliggende 'kwaliteiten'. Daarom vereist een adaptieve, variabele methode niet enkel een technische kunde, maar ook de ontwikkeling van zintuigelijke vaardigheden en een algemeen inzicht in de principes waarop we deze kwaliteiten stoelen opdat de ruiter/paardenmens nu net op het gepaste moment de gepaste handeling kan stellen.

Die zintuigelijke vaardigheden is wat iemand als Tom Dorrance bijvoorbeeld aanduidde als 'feel', waarop de ruiter dient te ageren met 'timing' wat zo leidt tot 'balance'. Een aspect dat te vaak achterwege blijft in de hedendaagse rijkunst, maar intrinsiek ook deel uitmaakt van de dressuur. Nuno Oliveira maakt net hetzelfde punt in het laatste werk dat hij geschreven heeft in 1990: Propos sur des croquis équestres

Citaat:
"Il faut que le cavalier sente le dos de son cheval dans son buste. Sinon, il se prive d'une infinité de sensations données par le dos du cheval, qui font qu'on emploie et coordonne les aides selon les perceptions reçues."
(in: Nuno Oliveira, Ouevres complètes (Belin, 2006), p. 280

"Souvent, les chevaux ne donnet pas le meilleur d'eux-mêmes parce qu'ils sentent que celui qui les monte n'est pas à la recherche de sensation, qu'il se contente d'employer les aides selon le reglement."
(in: Nuno Oliveira, Ouevres complètes (Belin, 2006), p. 282)

Vertaling: "Het is noodzakelijk dat de ruiter de rug van zijn paard voelt met zijn romp. Indien hij dat niet doet, ontzegt hij zich de gevoelens die worden aangeleverd door de rug van het paard. Het is noodzakelijk dat men de hulpen gebruikt en richt volgens deze ontvangen percepties."

"Paarden geven vaak niet het beste van zichzelf, omdat ze merken dat degene die hun bestijgt niet op zoek gaat naar gevoel en zich tevreden stelt om de hulpen te gebruiken volgens het regelement."


Het inzicht dat wij dienen te verwerven wordt misschien het best getypeerd door het concept van de 'denkende ruiter' van Max Ritter von Weyrother, de hoofdruiter van de Spaanse Rijschool tussen 1825 en 1833. Podhajsky omschrijft dit concept gevat onder zijn Principles of Riding

Citaat:
"Ideas with regard to the importance of theory over practice will always differ, but they will agree on one point, namely, that the one is not complete wihtout the other. Theory without practice is of little value, whereas practice is the proof of theory. It is the theoretical knowledge that will show the way to perfection. Theory is the knowledge, practice the ability. Knowledge must Always take precedence over action. This thesis is especially true of the art of riding. In spite of initial success, the self-taught person can never become more than a workman; only on a foundation of theory can riding develop to the realm of art.
(Podhajsky, The complete training of horse and rider in the principles of classical horsemanship, p.20)


Een discussie over wat het beste is voor paard en ruiter, kan onmogelijk een andere discussie zijn dan die over methode. Jammer genoeg stel ik herhaaldelijk vast dat in dergelijke discussies men vaak twee uitgangspunten hanteert. Enerzijds heb je zij die stellen dat 'methode' irrelevant of verkeerd is, waardoor de eigenlijke omgang met paarden wordt voorgesteld als een onbegrijpelijk, mysterieus gebeuren. De realiteit is dat een dergelijke houding vaak een zelf-legitimerend discours is om de verantwoordelijkheid om zich te bedienen van een wel-doordachte methode of zich te verantwoorden voor de gebruikte methode te ontlopen (voor alle duidelijkheid, Peet, ik doel hier zeker niet op jou).

Het andere uitgangspunt is dat discussie vaak wordt gevoerd in termen van 'hoe' vragen. Hoe bereik je voorwaarts-neerwaarts? Hoe gebruiken wij contra galop? Hoewel dit soort discussies interessant zijn, veronderstellen zij een 'methode' die vaak doorheen dergelijke discussies niet geëxpliciteerd en daarom niet op zich bediscussieerd wordt. Die discussies vervallen daarom vaak in discussies over techniek. Waarom die specifieke techniek moet worden toegepast, blijft onduidelijk of stoelt op de autoriteit of ervaring van de desbetreffende auteur. Hoewel ik veel waarde hecht aan de ervaring van kennisvolle en kundige paardenmensen, volstaat een autoriteit of ervaring niet. Ik moet kunnen begrijpen waarom dat zo is. Mijn paarden liggen mij immers te nauw aan het hart om er zomaar iedere techniek op los te laten. Ik hoop dat ik bij deze iedereen kan inspireren om, zonder a priori iets te moeten aannemen of afwijzen, eenzelfde kritische houding aan te nemen ten aanzien van wat je zelf doet met je paard, ten aanzien van eender welke instructeur en ten aanzien van al hetgeen je hoort of leest.

Volgens mij dient een discussie daarom beter aan te vangen met 'waarom': Waarom voorwaarts neerwaarts en geen LDR bijvoorbeeld. Dat soort vragen brengt ons tot de gedragsmatige en biomechanische realiteit die inherent zijn aan paarden en het inzicht hoe wij met deze natuurlijke gegevens aan de slag kunnen gaan (de principes). Dat inzicht schept duidelijkheid in 'wat' wij hopen te bestendigen met onze methode (de kwaliteiten, of het nu gaat over de fundamentele kwaliteiten van een algemene opleiding of de toegepaste kwaliteiten van een doelgerichte opleiding). Eenmaal het duidelijk is wat we willen bereiken kunnen we vanuit onze kennis en inzichten de principes hanteren binnen onze praktijken en het hebben over 'hoe' (techniek) maar ook 'wanneer' (timing gestoeld op zintuigelijke vaardigheden oftewel 'feel') we iets doen.

Ik hoop dat dit voor de lezers verklaart vanwaar mijn uitgebreide posts komen in dit topic dat tot doel stelde om "Een ruime vrije discussie over rijkunst, dressuur en africhting".

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 08:33

XavierB,
Je huiswerk voor vandaag:
"Waarom voorwaarts neerwaarts en geen LDR bijvoorbeeld."
Maar, voor dummies.... ;)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:39

Nog een: waarom contragalop en train je er iets mee of is het een doel op zich?